Pojazd historyczny zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych musi mieć OC, jeśli tylko jest zarejestrowany i wprowadzony do ruchu drogowego. O czym wiele osób zapomina, to fakt, że każdy pojazd zabytkowy jest pojazdem historycznym, ale nie każdy pojazd historyczny to pojazd zabytkowy. 

Jedną z głównych zalet posiadania auta historycznego jest możliwość wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia OC w formie krótkoterminowej polisy, a nie - jak w przypadku innych pojazdów - na rok. Podpowiadamy, na czym polega tego typu polisa oraz jak wybrać tę najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb. Sprawdź, jak ubezpieczyć samochód historyczny w 2024 roku.

Czym jest pojazd historyczny?

Samochód, który zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych może być uznany za pojazd historyczny, musi spełniać jedno z poniższych kryteriów. Przedmiotowe auto powinno być pojazdem:

  • zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
  • pojazdem mającym co najmniej 40 lat,
  • pojazdem mającym co najmniej 25 lat i który został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Pojazd historyczny i pojazd zabytkowy - czy to to samo?

Na czym polega różnica między tymi dwoma wyjątkowymi rodzajami aut?

Pojazd zabytkowy

Za zabytkowy można uznany pojazd, który spełnia warunki określone w art. 2 pkt 39 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Aby auto mogło zostać uznane za zabytek, powinno (na podstawie odrębnych przepisów) być wpisane do rejestru zabytków lub znajdować się w wojewódzkiej ewidencji zabytków lub być wpisane do inwentarza muzealiów.

Warto wiedzieć

Samochód zabytkowy powinien posiadać pozytywną decyzję konserwatora, a taką niestety nie łatwo otrzymać. Zdarza się, że podobne samochody tego samego modelu nie zostają wpisane na jedną listę. Jeśli na przykład na konkretnym terenie występuje kilka podobnych egzemplarzy, konserwator zabytków może wydać decyzję odmowną.

Pojazd historyczny

Samochód historyczny niekoniecznie musi być uznany za zabytkowy. Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych wystarczy, że będzie to pojazd, który ma nie mniej niż 40 lat lub nie mniej niż 25 lat, jeśli na mocy opinii rzeczoznawcy został uznany za unikatowy w historii motoryzacji.

Pojazdy historyczne są traktowane jak pojazdy zabytkowe, chociaż nie posiadają żółtych tablic. Każdy pojazd zabytkowy jest historyczny, ponieważ został uznany za unikat, wpisano go do rejestru zabytków lub spełnia inne kryteria kwalifikacji jako zabytek. Natomiast nie każdy pojazd historyczny jest jednocześnie pojazdem zabytkowym w rozumieniu Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przykładem może być polski Maluch, którego wiele egzemplarzy przekroczyło 25, a nawet 40 lat, ale z uwagi na masowość produkcji Fiata 126p, ciężko uznać go za unikat.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Unikalny może być np. samochód, który:

  • Posiada nietypową konstrukcję lub unikatowe rozwiązania techniczne,
  • Był w posiadaniu osób o wysokiej randze społecznej,
  • Jego produkcja była niskowolumenowa.

Czy pojazd historyczny musi mieć OC?

Zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany na terytorium Polski musi posiadać ważną polisę OC. Jednak w przypadku aut historycznych, ustawodawca idzie na pewne ustępstwa. 

Co mówi prawo?

Art. 23. 1. Posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu.

1a. Posiadacz pojazdu (...) zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...) obowiązany jest posiadać ochronę ubezpieczeniową przez cały okres, w którym pojazd jest zarejestrowany, z wyjątkiem zarejestrowanych pojazdów historycznych (...).

2. Przepisy dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych stosuje się także do posiadacza lub kierującego pojazdem mechanicznym, przed jego rejestracją oraz do posiadacza lub kierującego pojazdem historycznym albo pojazdem wolnobieżnym, od chwili wprowadzenia tych pojazdów do ruchu.

Jak interpretować powyższe przepisy ustawy? Najprościej mówiąc, samochód historyczny nie musi być ubezpieczony przez cały rok. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych trzeba jednak koniecznie wykupić przed wyjazdem takim autem na drogę. 

Pojazd historyczny - OC krótkoterminowe czy na rok?

Właściciel samochodu historycznego może ubezpieczyć swój pojazd na cały rok (jeśli np. korzysta z auta na co dzień) lub wykupić polisę krótkoterminową (gdy jeździ autem okazjonalnie, np. tylko na złoty pasjonatów oldtimerów i youngtimerów). 

Co mówi prawo?

Art. 27. 1. Umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych na czas krótszy niż 12 miesięcy, zwaną dalej „umową ubezpieczenia krótkoterminowego”, można zawrzeć, jeżeli pojazd mechaniczny jest: (...) pojazdem historycznym;

5. Umowę ubezpieczenia krótkoterminowego, w odniesieniu do pojazdów historycznych, można zawrzeć na czas nie krótszy niż 30 dni.

Ważne! OC krótkoterminowe nie przedłuża się automatycznie. Wycofaj pojazd z ruchu drogowego przed upływem daty końca ochrony, albo wykup OC na kolejny okres. W przeciwnym razie zapłacisz karę za brak OC. W II półroczu 2024 r., dla właścicieli samochodów osobowych wynosi ona nawet 8600 zł. 

Kary za brak OC (lipiec-grudzień) 2024

OC na pojazd historyczny - jak wykupić polisę szybko i bez wychodzenia z domu?

Aby wybrać odpowiednie ubezpieczenie, które będzie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb, warto porównać ze sobą oferty różnych towarzystw ubezpieczeniowych. Choć ważnym czynnikiem, który ma wpływ na decyzję jest cena, trzeba pamiętać także o tym, aby polisa zapewniała jak największe poczucie bezpieczeństwa. Dokładne przeanalizowanie wszystkich elementów różnych ofert pozwoli cieszyć się ochroną podczas jazdy historycznym pojazdem.

Najlepszym sposobem na ubezpieczenie auta historycznego jest skorzystanie z prostego kalkulatora ubezpieczeń online rankomat.pl. Masz tutaj możliwość dokładnego przeanalizowania wszystkich dostępnych ofert. Dodatkowo po zapoznaniu się z propozycjami wybranych ubezpieczycieli, gdy finalnie zdecydujesz się na konkretny wariant ubezpieczenia, w kilku krokach kupisz polisę online, bez wychodzenia z domu. 

Uwaga!

Pamiętaj, że w przypadku pojazdów starszych niż 40 lat, w rankomat.pl oferujemy możliwość porównania ofert i zakupu ubezpieczenia jedynie dla pojazdów zarejestrowanych na standardowych tablicach rejestracyjnych. Nie oferujemy porównania ofert dla pojazdów zabytkowych na żółtych tablicach rejestracyjnych.

Ile kosztuje całoroczne OC na samochód starszy niż 40 lat w 2024 r.?

Posiadacze starszych samochodów płacą w niektórych towarzystwach więcej za OC niż na przykład właściciele kilkuletnich aut. Winę za to ponosi niekorzystna ocena ryzyka wystąpienia wypadku lub kolizji "leciwym" autem, najprawdopodobniej pozbawionym podstawowych systemów bezpieczeństwa.

Jednak w odniesieniu do najstarszych klasyków, ubezpieczyciele nie są już tak surowi. Takim pojazdem kierowcy poruszają się zazwyczaj tylko okazjonalnie (nie jest to z reguły pojazd wykorzystywany np. do dojazdów do pracy czy na zakupy). W związku z tym, zmniejsza się ryzyko spowodowania szkody. Okazuje się, że obowiązkowe OC na rok ponad 40-letniego auta może kosztować niecałe 400 złotych. 

Przykład

W lipcu 2024 r. jedną z najtańszych ofert ubezpieczenia OC na pojazd historyczny otrzymał w naszej porównywarce 50-letni kierowca z woj. małopolskiego. Najtańsza polisa OC na rok kosztowała go zaledwie 380 zł i pochodziła od firmy Wiener.

Najtańsze OC na Fiata 126p z 1980 r.
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Najtańsze OC na Fiata 126p z 1980 r.
Wiener
380,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Beesafe
400,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna

Kalkulacja z lipca 2024 r. dla 50-letniego kierowcy z Radoczy (woj. małopolskie), który posiada maksymalne zniżki w OC. Samochód: Fiat 126 p. z 1980 r.

Czy opłaca się kupić OC krótkoterminowe na samochód historyczny?

Wykupienie polisy krótkoterminowej (na czas dłuższy niż 30 dni) na pojazd historyczny jest praktyczne i korzystne dla tych, którzy takiego auta nie używają na co dzień. Krótkie OC sprawdzi się także wtedy, gdy samochód ma zostać sezonową atrakcją zlotów czy festiwali z udziałem zabytkowych aut.

Wybierając ten wariant ubezpieczenia, trzeba jednak pamiętać, że po upływie określonego czasu polisa automatycznie wygasa, przeciwnie do tradycyjnego OC.

Przykład

Pan Andrzej posiada w swojej kolekcji zabytkowy samochód o unikatowych cechach. Używa go rzadko - tylko wtedy, gdy w okresie wakacyjnym wybiera się na zlot fanów starych aut. Dzięki temu, że zarejestrował swój pojazd jako zabytek, Pan Andrzej może wykupić polisę w miesiącu, w którym zlot się rozpoczyna, jedynie na 30 dni, nie ponosząc wszystkich, niepotrzebnych opłat za polisę w czasie gdy nieużywane auto stoi w garażu.

Krótkoterminowe ubezpieczenie OC dla pojazdu historycznego jest zdecydowanie tańsze niż polisy całoroczne. Składka jest w tym przypadku wyliczana indywidualnie, ale - jak to bywa najczęściej, najmniej zapłacić będą mogli właściciele z dłuższą historią bezszkodowej jazdy. Każdy z ubezpieczycieli stosuje własne sposoby i kryteria obliczania składek. Niektóre towarzystwa oferują także specjalne zniżki dla członków Polskiego Związku Motorowego.

Co warto wiedzieć?

  • Za zabytkowy uznaje się pojazd, który spełnia warunki ustalane przez konserwatora zabytków. Najważniejsze z nich to wiek, procent oryginalnych części, rok wycofania z produkcji i wpis do rejestru zabytków.
  • Samochód można uznać za zabytek także wtedy, gdy jest unikalny, na przykład posiada nietypowe rozwiązania techniczne lub w przeszłości służył komuś sławnemu.
  • Najważniejsze dokumenty jakie trzeba mieć przy sobie rejestrując pojazd za zabytkowy, to: wniosek o rejestrację, dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, dowód własności pojazdu czy ubezpieczenie OC.
  • Nie każdy pojazd historyczny musi być pojazdem zabytkowym, ale każde auto zabytkowe jest pojazdem historycznym.
  • Właściciele pojazdów zabytkowych i historycznych nie muszą korzystać z całorocznej polisy OC. Mogą oni wykupić ubezpieczenie krótkoterminowe.
  • Polisę OC dla pojazdu historycznego na standardowych tablicach można wykupić szybko, łatwo i bez wychodzenia z domu. Warto wcześniej skorzystać z kalkulatora i porównywarki ofert różnych ubezpieczycieli, aby wybrać opcję korzystną dla siebie.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie pojazdu historycznego

  1. W jaki sposób zarejestrować pojazd jako historyczny?

    Auto staje się historyczne z definicji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych w momencie, gdy minie 40 lat od jego produkcji lub mniej - 25 lat i jednocześnie pojazd zostanie uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. Co do zasady, takie pojazdy niekoniecznie będą kwalifikować się do rejestracji na żółtych tablicach rejestracyjnych (na zabytkowe). Ich właściciele mogą, ale nie muszą starać się o taką rejestrację. 

    Samochód zostanie zarejestrowany jako zabytek dopiero na wniosek właściciela, przy założeniu, że pojazd spełnia warunki określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym.  

  2. Czy ubezpieczyciel zawsze musi zgodzić się na sprzedaż polisy OC dla pojazdu zabytkowego?

    Tak. Żadne towarzystwo ubezpieczeniowe nie może odmówić ubezpieczenia samochodu zabytkowego czy historycznego. Każdy oldtimer, na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ma prawo do bycia objętym polisą.

  3. Czy zabytkowy pojazd sprowadzony z zagranicy musi mieć przetłumaczony dowód rejestracyjny?

    Teoretycznie nie. Istnieje bowiem rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 1 lutego 2011 r., zgodnie z którym nie ma konieczności tłumaczenia na język polski dowodu rejestracyjnego auta, które zostało sprowadzone z kraju Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Tłumaczenie może okazać się jednak potrzebne w zakresie, który pozwoli usystematyzować polskie oznaczenia. Jeśli jest to potrzebne, wielu kierowców decyduje się na przetłumaczenie całego dowodu.

  4. Czy pojazd zabytkowy musi przechodzić regularne przeglądy techniczne?

    Nie. Jeśli samochód pozytywnie przejdzie badanie techniczne w okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz uzyska wpis do ewidencji zabytków, jego właściciel nie musi zabierać auta na przyszłe przeglądy okresowe. Coroczne badania musi przechodzić tylko ten pojazd, który służy do zarobkowego transportu drogowego.

  5. Czy warto rejestrować pojazd jako zabytek?

    Jest wiele korzyści płynących z zarejestrowania samochodu jako zabytkowego. Pojazd posiadający taki rodzaj rejestracji jest przede wszystkim zwolniony z okresowych przeglądów technicznych, jeśli właściciel nie wykorzystuje go zarobkowo. Dodatkowo, w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy, nie ma konieczności dostosowania samochodu do przepisów krajowych. Właściciele pojazdów zabytkowych są jednak również zobowiązani do przestrzegania pewnych obowiązków.

  6. Jakie pojazdy inne niż samochody osobowe mogą zostać uznane za zabytek?

    Większość pojazdów zabytkowych to faktycznie auta osobowe, ale dodatkowe ok. 30 procent stanowią motocykle, kilka procent to ciężarówki, a reszta - inne pojazdy, jak motorowery, pojazdy specjalne, ciągniki rolnicze, a nawet przyczepy czy autobusy.
     

  7. W jaki sposób uzyskać wpis pojazdu do rejestru zabytków?

    Wpis pojazdu do rejestru zabytków nie jest problematyczny, ale wymaga dopełnienia kilku formalności. Sam proces nie jest długi, a auta sprowadzane z zagranicy objęte są szczególnymi zasadami. Aby nasz pojazd został wpisany do rejestru zabytków, musimy jednak wykonać kilka kroków. Najważniejsze to:

    • Zdobycie pozytywnej opinii specjalisty do spraw techniki samochodowej - listę rzeczoznawców można znaleźć na stronie wojewódzkiego konserwatora zabytków
    • Uzyskanie tak zwanej białej karty, czyli karty ewidencji pojazdu - w dwóch egzemplarzach: jeden zostanie przekazany do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, drugi natomiast trafi do wojewódzkiego konserwatora zabytków
    • Uzyskanie od konserwatora zabytków oceny stanu pojazdu - po pozytywnej opinii, samochód może zostać wpisany do ewidencji zabytków
    • Otrzymanie zaświadczenia od konserwatora specjalnego zaświadczenia a następnie dostarczenie i złożenie go w okręgowej stacji kontroli pojazdów
  8. Na jakiej podstawie dopuszcza się zabytek do ruchu drogowego?

    Przeprowadzenie badania technicznego w przypadku auta zabytkowego nie stanowi problemu. Przeglądu można dokonać w każdej okręgowej stacji kontroli pojazdów lub w Instytucie Transportu Drogowego w Warszawie. Konieczne będzie jednak wcześniejsze złożenie wniosku o przeprowadzenie badania. Aby wniosek nie zawierał błędów, może zostać wypełniony przez rzeczoznawcę. Taki dokument przyda się aby określić bieżący stan techniczny pojazdu - tylko jeśli przegląd wypadnie dobrze, zabytkowe auto zostanie dopuszczone do ruchu drogowego po otrzymaniu odpowiedniego zaświadczenia.

  9. Jak wygląda rejestracja samochodu zabytkowego w wydziale komunikacji?

    Aby dokonać rejestracji pojazdu zabytkowego, trzeba udać się do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji. Wcześniej wystarczy przygotować m.in.: wypełniony wniosek o rejestrację (do pobrania na stronie urzędu), dowód własności pojazdu, dokument potwierdzający tożsamość - dowód osobisty, paszport lub odpis z KRS, dokumenty rejestracyjne (jeśli wcześniej dokonywano już rejestracji auta), opinię rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej. Dodatkowo, jeśli w naszym imieniu o rejestrację ubiega się inna osoba, potrzebne będzie pełnomocnictwo. 

  10. O czym musi pamiętać osoba, która posiada auto zabytkowe?

    • Samochody zabytkowe objęte są ustawowym obowiązkiem opieki nad zabytkiem w celu utrzymania pojazdu w jak najlepszym stanie. W przeciwnym razie właściciel może otrzymać karę grzywny, a nawet karę więzienia.
    • Przed zagranicznym wyjazdem, auto musi uzyskać pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.
    • Konserwator zabytków musi wyrazić specjalną zgodę przed wprowadzeniem zmian w pojeździe.