Pojazd historyczny zgodnie z Ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych musi mieć OC, jeśli tylko jest zarejestrowany, wprowadzony do ruchu drogowego i nie został zarejestrowany jako zabytek. O czym wiele osób zapomina, to fakt, że każdy pojazd zabytkowy jest pojazdem historycznym, ale nie każdy pojazd historyczny to pojazd zabytkowy. 

Posiadanie historycznego pojazdu to zdecydowanie powód do dumy, ale przy tym również pewne zobowiązania. Rejestracja i ubezpieczenie OC rządzą się swoimi prawami i trzeba te prawa znać. Sprawdź, jak zarejestrować i ubezpieczyć samochód historyczny, aby uniknąć niepotrzebnego stresu.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Po polskich drogach jeździ około 55 000 pojazdów zabytkowych. Najstarszym samochodem zabytkowym, jaki w 2020 roku został zarejestrowany w Polsce, jest amerykański Maxwell z 1909 roku. Podobnie jak jego o 6 lat młodszy współzawodnik - Ford T z roku 1915 oraz inne pojazdy zabytkowe, jest dumą dla swojego właściciela, który zyskuje prawo do kilku przywilejów. 

Jedną z głównych zalet posiadania auta zabytkowego jest możliwość wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia OC w formie krótkoterminowej polisy, a nie - jak w przypadku innych pojazdów - na rok. Podpowiadamy, na czym polega tego typu polisa oraz jak wybrać tę najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb.

Czym jest pojazd historyczny?

Samochód, który może zostać zarejestrowany jako historyczny, musi spełniać kilka kryteriów. Są one ustalane i regulowane przez konserwatorów zabytków, nie zaś przez prawo o ruchu drogowym. Przedmiotowe auto:

  • jest zabytkiem wpisanym do Rejestru Zabytków, Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków lub inwentarza muzealiów,
  • ma co najmniej 40 lat,
  • ma co najmniej 25 lat przy założeniu, że 75% części (w tym główne podzespoły) jest oryginalnych, a jego produkcja zakończyła się co najmniej 15 lat temu,
  • został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
Co ciekawe, w związku z tym, że aby samochód mógł zostać uznany za zabytek, musi posiadać pozytywną decyzję konserwatora, zdarza się, że podobne samochody tego samego modelu nie zostają wpisane na jedną listę. Jeśli na przykład na konkretnym terenie występuje kilka podobnych egzemplarzy, konserwator zabytków może wydać decyzję odmowną.

Pojazd historyczny i pojazd zabytkowy - czy to to samo?

Na czym polega różnica między tymi dwoma wyjątkowymi rodzajami aut?

  • Pojazd zabytkowy - za zabytkowy może zostać uznany pojazd, który spełnia warunki określone w art. 2 pkt 39 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Aby auto mogło zostać uznane za zabytek, musi spełniać konkretne warunki określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Musi uzyskać wpis do rejestru zabytków lub do inwentarza muzealiów.
  • Pojazd historyczny - samochód historyczny to ten, który ma nie mniej niż 40 lub nie mniej niż 25 lat, jeśli na mocy opinii rzeczoznawcy został on uznany za unikatowy w historii motoryzacji.

Pojazdy historyczne są traktowane jak pojazdy zabytkowe, chociaż nie posiadają żółtych tablic. Każdy pojazd zabytkowy jest historyczny, ponieważ został uznany za unikat, wpisano go do rejestru zabytków lub spełnia inne kryteria kwalifikacji jako zabytek. Natomiast nie każdy pojazd historyczny jest jednocześnie pojazdem zabytkowym w rozumieniu Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przykładem może być polski Maluch, którego wiele egzemplarzy przekroczyło 25, a nawet 40 lat, ale z uwagi na masowość produkcji Fiata 126p, ciężko uznać go za unikat.

mówi Kamil Sztandera, ekspert Rankomat.plmówi Kamil Sztandera, ekspert Rankomat.pl

Inny przypadek, w którym auto może zostać uznane za zabytkowe, jest sytuacja w której właściciel udowodni jego unikalność, nawet jeśli jest młodsze niż 25 lat. Unikalny może być samochód, który:

  • Posiada nietypową konstrukcję lub unikatowe rozwiązania techniczne,
  • Był w posiadaniu osób o wysokiej randze społecznej,
  • Jego produkcja była niskowolumenowa.

Czy pojazd historyczny musi mieć OC?

Dopóki nie zarejestrujesz go jako zabytek i nie wycofasz z ruchu drogowego - tak, pojazd historyczny musi mieć OC. 

Zgodnie z przepisami Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany na terytorium Polski musi posiadać ważną polisę OC. Pojazd staje się historyczny wraz z upływem 40 lat od zejścia z taśmy produkcyjnej lub 25 lat w sytuacji, gdy zachował większość oryginalnych części. Pojazd może być uznany za historyczny, gdy ten konkretny egzemplarz miał ogromne znaczenie dla historii motoryzacji lub należał do znanej osoby. Ale do momentu rejestracji jako zabytek albo złomowania, musi posiadać OC.

Jeśli zatem Twój maluch:

  • nie jest jednym z prototypów (jak np. Bombel na zdjęciu poniżej),
  • nie należał do Jana Pawła II, Pettera Solberga czy Toma Hanksa, 
  • rzeczoznawca wyda negatywną rekomendację w sprawie unikatowości,
  • Wojewódzki Konserwator Zabytków odmówi rejestracji jako zabytek,

musisz na niego kupić polisę ubezpieczenia OC.

fiat 126p bombel

W momencie gdy zarejestrujesz go jako zabytek, masz dwie opcje:

  • auto będzie stale jeździć po drogach - wykup OC na cały rok,
  • auto będzie stać w garażu, a wyjeżdżać okazjonalnie - lepszą opcją będzie OC krótkoterminowe z okresem ochrony na czas, gdy będziesz nim jeździć.
Ważne! OC krótkoterminowe nie przedłuża się automatycznie. Wycofaj pojazd z ruchu drogowego przed upływem daty końca ochrony, albo wykup OC na kolejny okres. W przeciwnym razie zapłacisz karę za brak OC, która w 2022 r. wynosi 6 020 zł za ponad 14-dniową przerwę. 

kary za brak oc 2022

OC na pojazd historyczny - jak wykupić je szybko i bez wychodzenia z domu?

Aby wybrać odpowiednie ubezpieczenie, które będzie najlepiej dopasowane do naszych potrzeb, warto porównać ze sobą oferty różnych towarzystw ubezpieczeniowych. Choć ważnym czynnikiem, który ma wpływ na decyzję jest cena, trzeba pamiętać także o tym, aby polisa zapewniała jak największe poczucie bezpieczeństwa. Dokładne przeanalizowanie wszystkich elementów różnych ofert pozwoli cieszyć się ochroną podczas jazdy zabytkowym pojazdem.

Najlepszym sposobem jest skorzystanie z prostego kalkulatora ubezpieczeń online rankomat.pl. Masz tutaj możliwość dokładnego przeanalizowania wszystkich dostępnych ofert. Dodatkowo po zapoznaniu się z propozycjami wybranych ubezpieczycieli, gdy finalnie zdecydujesz się na konkretny wariant ubezpieczenia, w kilku krokach kupisz polisę online, bez wychodzenia z domu. 

Porównaj ceny OC i AC

W 2021 r. posiadacze pojazdów historycznych płacili za OC w rankomat.pl przeciętnie 430 zł. To dużo poniżej średniej na koniec roku - 602 zł.

Najczęściej ubezpieczanym w rankomat.pl pojazdem historycznym był Mercedes W 123. Średnia składka dla tego modelu wyniosła 411 zł.

Najmniej za OC na pojazd historyczny zapłacił 30-letni pracownik działu IT za Alfę Romeo Spider z 1978 r. Mężczyzna otrzymał ofertę za 300 zł od towarzystwa ubezpieczeniowego Wiener. 

Alfa Romeo Spider z 1978 r.
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
300,00 zł rata od 300 zł
Alfa Romeo Spider z 1978 r.
Wiener
300,00 złrata od 300.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

W 2022 r. średnia cena OC dla pojazdów starszych niż 40 lat to równe 400 zł. Najczęściej ubezpieczanym autem historycznym jest nadal Mercedes W 123 ze średnią składką za OC 414 zł. To świadczy o klasie tego pojazdu, który jak na razie wygrywa próbę czasu. Mówi się, że gdyby Mercedes nie odszedł od produkcji modelu W 123 i W 124, to firma by zbankrutowała. Jesteśmy skłonni w to uwierzyć.

Propozycję najtańszego OC otrzymała 28-letnia pracownica biurowa z Jastrzębia Zdroju. Firma Benefia za jej 42-letniego Golfa zaproponowała jej tylko 240 zł za OC na cały rok. 

Volkswagen Golf z 1980 r.
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
240,00 zł rata od 240 zł
Volkswagen Golf z 1980 r.
Benefia
240,00 złrata od 240.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Czy warto rejestrować pojazd jako zabytek?

Jest wiele korzyści płynących z zarejestrowania samochodu jako zabytkowego. Pojazd posiadający taki rodzaj rejestracji jest przede wszystkim zwolniony z okresowych przeglądów technicznych, jeśli właściciel nie wykorzystuje go zarobkowo.Dodatkowo, w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy, nie ma konieczności dostosowania samochodu do przepisów krajowych. Właściciele pojazdów zabytkowych są jednak również zobowiązani do przestrzegania pewnych obowiązków.

W jaki sposób uzyskać wpis pojazdu do rejestru zabytków?

Wpis pojazdu do rejestru zabytków nie jest problematyczny, ale wymaga dopełnienia kilku formalności. Sam proces nie jest długi, a auta sprowadzane z zagranicy objęte są szczególnymi zasadami. Aby nasz pojazd został wpisany do rejestru zabytków, musimy jednak wykonać kilka kroków. Najważniejsze to:

  • Zdobycie pozytywnej opinii specjalisty do spraw techniki samochodowej - listę rzeczoznawców można znaleźć na stronie wojewódzkiego konserwatora zabytków
  • Uzyskanie tak zwanej białej karty, czyli karty ewidencji pojazdu - w dwóch egzemplarzach: jeden zostanie przekazany do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, drugi natomiast trafi do wojewódzkiego konserwatora zabytków
  • Uzyskanie od konserwatora zabytków oceny stanu pojazdu - po pozytywnej opinii, samochód może zostać wpisany do ewidencji zabytków
  • Otrzymanie zaświadczenia od konserwatora specjalnego zaświadczenia a następnie dostarczenie i złożenie go w okręgowej stacji kontroli pojazdów

Dopuszczenie zabytku do ruchu drogowego 

Przeprowadzenie badania technicznego w przypadku auta zabytkowego nie stanowi problemu. Przeglądu można dokonać w każdej okręgowej stacji kontroli pojazdów lub w Instytucie Transportu Drogowego w Warszawie. Konieczne będzie jednak wcześniejsze złożenie specjalnego wniosku o przeprowadzenie badania.

Aby wniosek nie zawierał błędów, może zostać wypełniony przez rzeczoznawcę. Taki dokument przyda się aby określić bieżący stan techniczny pojazdu - tylko jeśli przegląd wypadnie dobrze, zabytkowe auto zostanie dopuszczone do ruchu drogowego po otrzymaniu odpowiedniego zaświadczenia.

Jak wygląda rejestracja samochodu zabytkowego w wydziale komunikacji?

Aby dokonać rejestracji pojazdy zabytkowego trzeba udać się do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji. Co trzeba wcześniej przygotować?

  • Wniosek o rejestrację - dostępny do pobrania na stronie urzędu
  • Dowód własności pojazdu – czyli dokument potwierdzający prawo do własności auta
  • Ubezpieczenie OC- aktualne, dla konkretnego pojazdu
  • Dokument potwierdzający tożsamość - dowód osobisty, paszport lub odpis z KRS
  • Dokumenty rejestracyjne - jeśli wcześniej dokonywano już rejestracji auta
  • Opinia rzeczoznawcy - wystawiona przez rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej

Dodatkowo, jeśli w naszym imieniu o rejestrację ubiega się inna osoba, potrzebne będzie pełnomocnictwo. Jego koszt to kilkanaście złotych opłaty skarbowej, ale jeśli wystawimy pełnomocnictwo osobie z najbliższej rodziny (I linia), będzie bezpłatne.

Rejestracja samochodu zabytkowego – ile to kosztuje?

Zarejestrowanie pojazdu zabytkowego nie jest dużym wydatkiem, tym bardziej, że nie jest to koszt ponoszony cyklicznie. Obecnie za cały proces rejestracji wraz z wydaniem odpowiednich dokumentów zapłacić trzeba około 700 złotych. Jakie opłaty trzeba ponieść?

  • Wydanie białej karty - 250 PLN
  • Badania techniczne - 250 PLN
  • Wydanie żółtych tablic rejestracyjnych - 100 PLN
  • Inne opłaty wynikające z rejestracji - około 100 PLN

Ubezpieczenie auta zabytkowego - jak to wygląda?

Jeśli chodzi o obowiązkowe dla każdego samochodu ubezpieczenie OC (od odpowiedzialności cywilnej), pojazdy zabytkowe są na uprzywilejowanej pozycji. Na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, właściciele aut zabytkowych mogą wykupić polisę krótkoterminową (na czas dłuższy niż 30 dni). 

Takie rozwiązanie jest praktyczne i korzystne dla tych, którzy zabytkowego pojazdu nie używają na co dzień. Krótkie OC sprawdzi się także wtedy, gdy samochód ma zostać sezonową atrakcją zlotów czy festiwali z udziałem zabytkowych aut. Wybierając ten wariant ubezpieczenia, trzeba jednak pamiętać, że po upływie określonego czasu polisa automatycznie wygasa, przeciwnie do tradycyjnego OC.

Przykład: Pan Andrzej posiada w swojej kolekcji zabytkowy samochód o unikatowych cechach. Używa go rzadko - tylko wtedy, gdy w okresie wakacyjnym wybiera się na zlot fanów starych aut. Dzięki temu, że zarejestrował swój pojazd jako zabytek, Pan Andrzej może wykupić polisę w miesiącu, w którym zlot się rozpoczyna, jedynie na 30 dni, nie ponosząc wszystkich, niepotrzebnych opłat za polisę w czasie gdy nieużywane auto stoi w garażu.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej jest bardzo istotne. Jeśli właściciel pojazdu zabytkowego porusza się nim po drodze publicznej bez OC, otrzyma karę za brak ciągłości OC z UFG. Jeśli natomiast z jego winy dojdzie do wypadku, w wyniku którego ucierpią osoby trzecie lub ich mienie, likwidację szkód będzie musiał pokryć z własnej kieszeni.

OC na pojazd zabytkowy ile to może kosztować?

Krótkoterminowe ubezpieczenie OC dla pojazdu zabytkowego jest zdecydowanie tańsze niż polisy całoroczne. Składka jest w tym przypadku wyliczana indywidualnie, ale - jak to bywa najczęściej, najmniej zapłacić będą musieli właściciele z dłuższą historią bezszkodowej jazdy. Każdy z ubezpieczycieli stosuje własne sposoby i kryteria obliczania składek. Niektóre towarzystwa oferują także specjalne zniżki dla członków Polskiego Związku Motorowego.

W przypadku chęci zakupu polisy całorocznej sprawa wygląda nieco inaczej. Wybierając całoroczne ubezpieczenie OC można bowiem skorzystać z ubezpieczeń dodatkowych, takich jak Assistance czy ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).

O czym musi pamiętać osoba, która posiada auto zabytkowe?

  • Samochody zabytkowe objęte są ustawowym obowiązkiem opieki nad zabytkiem w celu utrzymania pojazdu w jak najlepszym stanie. W przeciwnym razie właściciel może otrzymać karę grzywny, a nawet karę więzienia.
  • Przed zagranicznym wyjazdem, auto musi uzyskać pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.
  • Konserwator zabytków musi wyrazić specjalną zgodę przed wprowadzeniem zmian w pojeździe.

Co warto wiedzieć?

  • Za zabytkowy uznaje się pojazd, który spełnia warunki ustalane przez konserwatora zabytków. Najważniejsze z nich to wiek, procent oryginalnych części, rok wycofania z produkcji i wpis do rejestru zabytków.
  • Zdarza się, że konserwator zabytków może wydać odpowiedź odmowną na złożony wniosek. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy urzędnik uzna, że w danym rejonie jest zbyt wiele konkretnych, tych samych modeli. Dotyczy do głównie samochodów wielkoseryjnych, których wyprodukowano bardzo dużo, a wiele z nich wciąż można spotkać na polskich ulicach.
  • Samochód można uznać za zabytek także wtedy, gdy jest unikalny, na przykład posiada nietypowe rozwiązania techniczne lub w przeszłości służył komuś sławnemu.
  • Najważniejsze dokumenty, jakie trzeba mieć przy sobie, rejestrując pojazd za zabytkowy, to: wniosek o rejestrację, dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, dowód własności pojazdu, czy ubezpieczenie OC.
  • Nie każdy pojazd historyczny musi być pojazdem zabytkowym, ale każde auto zabytkowe jest pojazdem historycznym.
  • Właściciele pojazdów zabytkowych nie muszą korzystać z całorocznej polisy OC. Mogą oni wykupić ubezpieczenie krótkoterminowe.
  • Polisę OC dla pojazdu zabytkowego można wykupić szybko, łatwo i bez wychodzenia z domu. Warto wcześniej skorzystać z kalkulatora i porównywarki ofert różnych ubezpieczycieli, aby wybrać opcję korzystną dla siebie.
  • Właściciele zabytkowych aut muszą pamiętać o pozwoleniach na wyjazd zagraniczny, zgodzie konserwatora zabytków przed dokonaniem zmian w pojeździe, czy obowiązku dbania o dobry stan pojazdu pod groźbą kary.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie pojazdu historycznego

  1. W jaki sposób zarejestrować pojazd jako historyczny?

    Auto staje się historyczne z definicji w momencie, gdy minie 40 lat od jego produkcji, 25 lat, gdy większa część auta jest oryginalna, albo zostanie zarejestrowane jako zabytek. Rejestracja na zabytek odbywa się na wniosek właściciela przy założeniu, że pojazd spełnia warunki rejestracji na zabytek.  

  2. Czy ubezpieczyciel zawsze musi zgodzić się na sprzedaż polisy OC dla pojazdu zabytkowego?

    Tak. Żadne towarzystwo ubezpieczeniowe nie może odmówić ubezpieczenia samochodu zabytkowego. Każdy oldtimer, na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ma prawo do bycia objętym polisą.

  3. Czy zabytkowy pojazd sprowadzony z zagranicy musi mieć przetłumaczony dowód rejestracyjny?

    Teoretycznie nie. Istnieje bowiem rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 1 lutego 2011 r., zgodnie z którym nie ma konieczności tłumaczenia na język polski dowodu rejestracyjnego auta, które zostało sprowadzone z kraju Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Tłumaczenie może okazać się jednak potrzebne w zakresie, który pozwoli usystematyzować polskie oznaczenia. Jeśli jest to potrzebne, wielu kierowców decyduje się na przetłumaczenie całego dowodu.

  4. Czy pojazd zabytkowy musi przechodzić regularne przeglądy techniczne?

    Nie. Jeśli samochód pozytywnie przejdzie badanie techniczne w okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz uzyska wpis do ewidencji zabytków, jego właściciel nie musi zabierać auta na przyszłe przeglądy okresowe. Coroczne badania musi przechodzić tylko ten pojazd, który służy do zarobkowego transportu drogowego.

  5. Jakich pojazdów zabytkowych jest najwięcej?

    Z danych zawartych w raporcie instytutu SAMAR wiemy, że w roku 2020 w Polsce za zabytkowe uznane zostało 2060 pojazdów. Wśród nich ponad 50 procent to samochody osobowe. Najpopularniejszym jeśli chodzi o markę wśród aut z żółtymi rejestracjami jest Mercedes. Najwięcej z samochodów zostało wyprodukowanych w latach 80. Wśród aut zabytkowych znajduje się między innymi popularny Fiat 126p, VW Golf, BMW 3, a także Mercedes klasy C.

  6. Jakie pojazdy inne niż samochody osobowe mogą zostać uznane za zabytek?

    Około 50 procent to faktycznie auta osobowe, ale dodatkowe 30 procent stanowią motocykle, 5 procent to ciężarówki, a reszta - inne pojazdy, jak motorowery, pojazdy specjalne, ciągniki rolnicze, a nawet przyczepy czy autobusy.