Producenci informacje o kolorze samochodu umieszczają w numerze VIN pojazdu. Można go znaleźć w dowodzie rejestracyjnym, książce serwisowej czy tabliczce znamionowej. Nazwa i rodzaj lakieru może być przydatny np. podczas wizyty u lakiernika po stłuczce lub w celu usunięcie zarysowań karoserii.

Wg raportu firmy lakierniczej Axalta Coats Systems z 2020 roku, aż 38% sprzedanych samochodów miało biały kolor, 19% czarny, a 15% – szary. Na kolejnych miejscach uplasowały się srebrny, niebieski i czerwony. Wszystkie te barwy mają wiele odcieni. Sprawdziliśmy, jak oznaczają je różni producenci aut. 

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Co to jest numer VIN?

VIN (z języka angielskiego: Vehicle Identification Number), to numer identyfikacyjny samochodu. Składa się on z 17 znaków, które określają różne cechy pojazdu m.in.:

  • nazwę i kraj producenta,
  • rodzaj nadwozia,
  • numer zakładu, w którym wyprodukowano samochód,
  • rok produkcji samochodu,
  • unikalny numer auta.

Niektórzy producenci kodują dodatkowe informacje o aucie, np. rodzaj pasów bezpieczeństwa, które są w nim zamontowane. Przykład numeru VIN: WVWZZZ6NZ1Y093666. W na początku oznacza kraj pochodzenia producenta – w tym przypadku Niemcy. VWZZZ6N mówi o tym, że mamy do czynienia z Volkswagenem Polo. Dalej można odkodować, że pojazd został wyprodukowany w 2001 r. w Hiszpanii. Ostatnie 6 cyfr to unikatowy numer seryjny konkretnego samochodu.

Uwaga! Pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy przed 1 stycznia 1995 r. i motocykle zarejestrowane przed 1 stycznia 2003 r., mogą zgodnie z przepisami nie posiadać numeru VIN.

Gdzie można znaleźć numer VIN?

Nie ma przepisów jednoznacznie określających miejsce, w którym ma znajdować się VIN, ale musi być on umieszczony na stałym elemencie pojazdu, z którego będzie można odczytać numer nawet po poważnym wypadku. W praktyce producenci wypalają go w kilku miejscach, najczęściej na:

  • słupku bocznym od strony kierowcy,
  • na drzwiach kierowcy,
  • przegrodzie czołowej,
  • podłodze bagażnika,
  • ramach (w przypadku terenówek).

Numer VIN znajduje się też w dowodzie rejestracyjnym w polu E i w książce serwisowej. Dodatkowo producenci umieszczają go na nalepkach w samochodzie, tabliczce znamionowej lub okienku przedniej szyby.

Kupując używany samochód należy bezwzględnie sprawdzić, czy numer VIN z dowodu rejestracyjnego jest taki sam, jak ten znajdujący się fizycznie w pojeździe. Niezgodność numerów może oznaczać, że np.. auto jest skradzione i posiada fałszywe dokumenty – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Jak odczytać kolor lakieru z numeru VIN?

Choć VIN zawiera wiele istotnych informacji, to nie istnieje jedna metoda na samodzielne sprawdzenie koloru samochodu po tym numerze. Wynika to z tego, że nie ma ujednoliconego sposobu kodowania nazwy lakieru i każdy producent zapisuje go inaczej. W sieci można znaleźć wiele dekalkulatorów numerów VIN, ale żaden nie daje wzmianki o kolorze lakieru. 

Niezawodną metodą na sprawdzenie, jakim lakierem pokryto pojazd, jest kontakt z autoryzowanym serwisem. Pracownicy mają tam dostęp do narzędzi i programów, które po wpisaniu numeru VIN pokazują dokładną nazwę lub kod lakieru.

Do czego potrzebny jest numer lakieru?

Znajomość numeru lakieru potrzebna jest do poprawek lakierniczych, np. po stłuczce. Tak, aby lakiernik mógł skorzystać z właściwego odcienia, których jedna barwa może mieć bardzo dużo wariantów. Dzięki temu po lakierowaniu nasz samochód nadal będzie wyglądał estetycznie. 

Warto wiedzieć, że profesjonalny lakiernik, dopasowując kolor, nie bierze pod uwagę tylko kodu (nazwy) lakieru, ponieważ jak każda część w samochodzie starzeje się on i zużywa. Np. jeśli samochód ma na tabliczce znamionowej wpisane, że wyjechał z fabryki jako „czysto granatowy” nie oznacza, że taki sam odcień będzie miał po 10 latach użytkowania.

Co to jest tabliczka znamionowa i jak odczytać z niej numer lakieru?

Tabliczki znamionowe to obowiązkowe elementy wyposażenia pojazdu. W przypadku ich braku, auto nie przejdzie corocznego badania technicznego. Można na nich znaleźć kod koloru (tzw. OEM), którym auto zostało pokryte, kiedy wyjeżdżało z fabryki. Tabliczki muszą być zamocowane w łatwo dostępnym miejscu, ale nieraz trudno je znaleźć. Tabliczki to metalowe płytki albo etykiety zabezpieczone plombami, na których producent umieszcza różne informacje na temat samochodu, jak:

  • markę pojazdu,
  • numer VIN,
  • numer świadectwa homologacji (typu WE lub typu pojazdu),
  • maksymalną masę całkowitą pojazdu,
  • maksymalne obciążenie osi – od przodu do tyłu.

Umiejscowienie tabliczki znamionowej w samochodzie jest wpisane do książki serwisowej. Producenci najczęściej mocują ją na słupku B, na drzwiach kierowcy, w bagażniku, pod maską lub pod klapą wlewu paliwa. Po odszukaniu tabliczki można sprawdzić numer lakieru, którym fabrycznie pokryto auto.

Jak odczytać kolor lakieru różnych producentów aut?

W zależności od marki samochodu, producenci zapisują kolory za pomocą innego rodzaju kodów.

  • BMW – producent zapisuje kolor pełną nazwą.
  • Opel – numer koloru to kod, który jest na samym dole tabliczki. Pierwsza litera oznacza rodzaj lakieru (A – akrylowy, E – wodorozcieńczalny, Y– metaliczny), cyfry mówią o kolorze.
  • Renault – kod tworzy 5 znaków, z których dwa pierwsze to „TE”, a ostatnie 3 mówią o kolorze.
  • Ford – numer koloru to dwuznakowy kod znajdujący się w lewym dolnym roku tabliczki znamionowej.
  • Volkswagen i Audi – zapisują kody w podobny sposób rozpoczynając je od litery L.

Gdzie jeszcze szukać informacji o kolorze lakieru?

Niektórzy producenci umieszczają dane na temat lakieru na dodatkowych oznaczeniach w samochodzie. Sprawdziliśmy, gdzie takich informacji szukać dla różnych marek samochodów.

  • Fiat – informacja o kolorze może być na srebrnych naklejkach przyklejonych na krawędzi klapy bagażnika lub na spodzie maski pojazdu. Kod koloru ma postać 3 lub 4 cyfr, ukośnika i drukowanej litery.
  • Honda – kody koloru znajdują się na czarnych lub białych wlepkach pod maską lub na słupku od strony pasażera. Kod koloru ma postać ciągu znaków rozpoczynających się od dwóch liter, a następnie myślnika.
  • Mercedes – kod koloru powinien być na naklejce na słupku drzwi kierowcy lub pod maską. Kod ma postać 3 lub 4 cyfr.
  • Peugeot – ma kod na wlepce w pobliżu drzwi kierowcy. Sam kod to 3 lub 4 znaki.
  • Toyota – kod Toyoty ma postać trzech znaków i znajduje się na czarnej lub białej wlepce.

Źródła:

  1. https://newsroom.axalta.com/2020-12-14-Axalta-continues-automotive-color-leadership-with-68th-Global-Automotive-Color-Popularity-Report
  2. https://www.multichem.pl/pl/post/jak-znalezc-numer-lakieru-kod-oem
     

Co warto wiedzieć?

  1. Numer VIN to kod składający się z 17 znaków, które zawierają wiele istotnych informacji o samochodzie.
  2. Z numeru VIN trudno jest odszyfrować kod lub nazwę lakieru.
  3. Pewną informację o nazwie lakieru można znaleźć na tabliczce znamionowej albo otrzymać ją z autoryzowanego serwisu.
  4. Dokładna nazwa lub kod lakieru potrzebna jest, żeby dopasować go do karoserii samochodu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o znalezienie koloru lakieru samochodu po numerze VIN

  1. Co zrobić w przypadku nieczytelnego numeru VIN?

    Zgodnie z przepisami, numer VIN musi być na tyle wyraźny, żeby można go było odczytać. Jeżeli został uszkodzony np. w wyniku wypadku, należy udać się do rzeczoznawcy, który potwierdzi, że nieczytelność kodu nie wynika np. z próby fałszerstwa. Ekspertyzę od rzeczoznawcy trzeba przedstawić w wydziale komunikacji, gdzie otrzymamy decyzję ze zgodą na nadanie oraz wybicie nowego numeru VIN.
  2. Jaki jest koszt lakierowania samochodu?

    Ceny u lakierników zależą od lokalizacji warsztatu (w dużych miastach jest drożej) i wielkości lakierowanego elementu. Za polakierowanie błotnika trzeba zapłacić około 600-700 zł, ale koszt malowania dachu to już 1200-1500 zł.
  3. Co zrobić, gdy nie wiem, jaki kolor lakieru ma samochód?

    Jeżeli metody opisane w artykule na uzyskanie informacji o kodzie lakieru zawiodły, należy jechać samochodem do warsztatu lakierniczego. Lakiernicy posiadają kolorboxy (wzorniki), które pomogą dobrać odpowiedni odcień koloru.
  4. Czy można samemu polakierować samochód?

    Nie ma żadnych przepisów zabraniających samodzielnego malowania pojazdu. W sklepach można znaleźć lakiery samochodowe w sprayu lub z pędzelkiem już od 30 zł za sztukę. Efekt samodzielnego malowania zapewne będzie gorszy niż u lakiernika, który oprócz samego koloru, dobiera też odpowiednią warstwę lakieru.