Numer VIN to numer identyfikacyjny pojazdu. Znajdziesz go w kilku miejscach w samochodzie, a także w dowodzie rejestracyjnym. Ta niepowtarzalna kombinacja liter i cyfr skrywa wiele ważnych informacji o danym aucie – dane techniczne czy jego historię. Sprawdź, dlaczego warto i gdzie można sprawdzić VIN darmo.
Numer VIN umożliwia sprawdzenie historii pojazdu, zweryfikowanie, czy samochód nie pochodzi z kradzieży, czy nie brał udziału w wypadku. To informacje niezwykle istotne dla potencjalnego nabywcy, dlatego przed zakupem używanego auta powinien on skorzystać z możliwości ich pozyskania. Dziś historia pojazdu dostępna jest w internecie, każdy zainteresowany ma szansę przyjrzeć się bliżej wybranemu samochodowi.
Dzięki temu rozwiązaniu kupujący w mniejszym stopniu jest narażony na kontakt z nieuczciwym sprzedawcą – przed podpisaniem umowy może bowiem sprawdzić, czy informacje zawarte w ogłoszeniu są zgodne ze stanem faktycznym. Wiedza taka pomoże podjąć decyzję zakupową lub zrezygnować z podejrzanej transakcji.
Czym jest numer VIN?
Numer VIN, czyli Vehicle Identification Number to unikalne połączenie liter i cyfr (w sumie jest to 17 znaków z wyłączeniem liter I, O, Q) nadawanych przez producenta. Często nazywany jest także numerem podwozia. Zapis w aktualnej postaci wprowadzono w 1981 roku – wcześniej nie istniały ujednolicone standardy znakowania aut, a producenci wykorzystywali różne sposoby numeracji.
Obecnie stosowane są dwa systemy zapisu VIN – w Unii Europejskiej funkcjonuje zapis zgodny z normą ISO 3779. W Ameryce Północnej VIN zawiera cyfrę kontrolną, jest jednak kompatybilny z europejskim numerem.
Nie ma konkretnych wskazań, gdzie należy umieszczać numer VIN, dlatego właściciele samochodów mogą go szukać w różnych miejscach – w zależności od danego modelu może on być umiejscowiony m.in.:
- w dolnym rogu przedniej szyby, po stronie kierowcy;
- na prawym nadkolu;
- po prawej stronie podłogi bagażnika;
- na bocznym słupku, po stronie kierowcy;
- w okolicy przedniego prawego fotela (na podłodze).
Wypowiedź eksperta
Jak odczytać numer VIN?
Numer VIN składa się z 3 części o różnej liczbie znaków:
- WMI (World Manufacturer Identifier) – informuje o kraju pochodzenia samochodu i producencie, składa się z 3 znaków (każde państwo ma swoje oznaczenia). Ten ciąg znaków mówi o tym, który koncern wyprodukował pojazd i w jakim kraju. Samochody wyprodukowane w Polsce mają oznaczenie z przedziału SU-SZ, auta z Czech TJ-TP. Marka KIA stosuje oznaczenie KN, natomiast Honda JH.
- VDS (Vehicle Descriptor Section) – 6 znaków kodujących informacje techniczne, czyli dane na temat konstrukcji (typ nadwozia, silnik, rodzaj wyposażenia).
- VIS (Vehicle Indicator Section) – to 8 znaków przypisanych do danego samochodu informujących o roku produkcji, miejscu montażu, serii pojazdu.
Czytaj także: Sprawdzanie wyposażenia samochodu po numerze VIN – po co i jak to zrobić?
Dlaczego warto sprawdzić numer VIN?
Pomimo oczywistych korzyści płynących z zakupu nowego pojazdu, nadal większość Polaków decyduje się na zakup używanego auta. Na pewno przekonuje ich bardziej przystępna cena. Niestety taka inwestycja obarczona jest sporym ryzykiem, dlatego warto przeanalizować historię samochodu, sprawdzić, czy nie pochodzi z kradzieży, nie był poważnie uszkodzony, a także, czy deklarowany stan licznika zgadza się z rzeczywistym przebiegiem auta. Sprzedającym zdarza się bowiem podawać nieprawdziwe dane, by uatrakcyjnić ofertę i sprzedać pojazd w lepszej cenie. Na jakie praktyki nieuczciwych handlarzy przede wszystkich należy zwrócić uwagę?
Czytaj także: Poradnik kupującego – jak kupić używane auto w Internecie?
Kręcony licznik
Proceder cofania licznika to temat rzeka i jedna z głównych przyczyn oraz zalet istnienia bazy CEPiK 2.0. Jej wprowadzenie i zobowiązanie stacji diagnostycznych, by rejestrowały przebieg podczas przeglądu trochę ukróciły kombinatorstwo. To z kolei pozwala wielu potencjalnym nabywcom uzyskać prawdziwe informacje na temat stanu pojazdu.
Czy to sprawia, że liczniki nie są już cofane? Nie. Ale teraz trudniej to ukryć. Jeżeli pomiędzy dwoma kolejnymi badaniami technicznymi wyraźnie “zmęczony” samochód pokonał na papierze 480 km, możesz uznać, że coś jest nie tak. Możliwe, że faktycznie właściciel w ostatnim roku jeździł nim tylko do kościoła. Naszym zdaniem jednak powinna Ci się zapalić czerwona lampka.
Kradzież pojazdu
To nabywca ma najwięcej problemów, jeśli kupi kradziony samochód. Nieświadomy niczego pójdzie do Wydziału Komunikacji w celu zarejestrowania pojazdu i tam dowie się, że jego nabytek pochodzi z kradzieży. Następnie zostanie uruchomiona machina wymiaru sprawiedliwości. Auto wróci do prawowitego właściciela, a policja zajmie się poszukiwaniem złodzieja. Najpierw sprawdzą dane z umowy-kupna sprzedaży. Potem sporządzą portret pamięciowy, być może wystawią list gończy i sprawca może się znajdzie, a może nie. Jeżeli płaciłeś gotówką, o odzyskaniu pieniędzy możesz zapomnieć.
Ukryta wada pojazdu
Weryfikacja historii pojazdu po numerze VIN może uchronić potencjalnego nabywcę przed zakupem pojazdu z ukrytą wadą, a zatem samochodu, którego stan będzie niezgodny z tym, co deklaruje sprzedający. Defekt nie musi oznaczać technicznej wady, ale też niezgodność statusu prawnego. Ze wspomnianego raportu można odczytać m.in.:
- ilu właścicieli miał pojazd;
- czy były przeprowadzane powypadkowe naprawy;
- czy z polisy były likwidowane szkody;
- jaki jest przebieg pojazdu;
- czy przeprowadzano regularne przeglądy techniczne.
Uwaga!
Z całą pewnością przeanalizowanie dostępnych informacji na temat samochodu pozwoli nabywcy zaoszczędzić pieniądze i czas.
Darmowy raport VIN - skąd wziąć?
Znalazłeś interesujący model samochodu i zastanawiasz się nad kupnem? Zanim umówisz się na spotkanie ze sprzedającym, zdobądź nieco więcej informacji na temat pojazdu. Nie musisz za nie płacić, darmowy raport pobierzesz na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/. Aby sprawdzić historię samochodu, potrzebne będą jego dane:
- numer rejestracyjny;
- numer VIN;
- data pierwszej rejestracji.
Wszystkie te dane powinien udostępnić właściciel pojazdu. Wystarczy wpisać je w wyszukiwarkę na stronie historiapojazdu.gov.pl, by otrzymać bezpłatny raport.
Jakie informacje zawiera raport?
Darmowy raport pozyskany z rządowej strony zawiera informacje jak:
- podstawowe dane pojazdu (rok produkcji, status rejestracji, ostatni odczyt drogomierza, polisa OC);
- dane techniczne (moc silnika, paliwo, liczba osi, liczba miejsc, dopuszczalna masa całkowita itd.);
- szczegóły na temat dowodu rejestracyjnego;
- oś czasu, czyli dane na temat kolejnych badań technicznych, odnotowanych wskazań drogomierza, zmianach właściciela.
Oto przykładowy raport:
Dostęp do tych danych ma każdy zainteresowany, posiadający numer VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji. Nie zawsze informacje te można znaleźć w ogłoszeniu. W takiej sytuacji potencjalny kupiec może skontaktować się z właścicielem i poprosić o ich udostępnienie. Zbywca może, ale nie musi przekazać danych – jeśli nie chce tego zrobić, może to budzić słuszne podejrzenia, że chce zataić jakieś istotne fakty.
Wypowiedź eksperta
Gdzie jeszcze można sprawdzić auto po numerze VIN?
W sieci pojawiło się sporo dekoderów VIN, dzięki którym szybko i w prosty sposób można zdobyć wiele informacji o danym pojeździe. Skorzystanie z większości z nich wymaga wniesienia opłaty, najczęściej w wysokości kilkudziesięciu złotych.
Pamiętaj! Dekodery VIN różnią się ilością udostępnianych informacji, a także ceną za wygenerowanie raportu. Niektóre z nich pozwalają również sprawdzić samochód, który został zarejestrowany za granicą.
Serwis Autobaza
Serwis umożliwia pozyskanie danych po numerze VIN lub numerze rejestracyjnymi – pozyskane raporty uznaje się za najlepsze i najtańsze. Jest to też dość popularny serwis, ponieważ pozwala sprawdzić historię aut z Polski oraz zagranicy (Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych). Autobaza korzysta z takich źródeł jak CEPiK, Polski Rejestr Pojazdów, Urząd Dozoru technicznego.
Informacje, które kierowca może uzyskać poprzez serwis to m.in.:
- dane techniczne;
- przebieg;
- historia zdarzeń;
- fabryczne wyposażenie;
- wezwania serwisowe;
- zdjęcia z poprzednich aukcji;
- historia sprawdzeń;
- weryfikacja w bazach poszukiwanych samochodów.
Serwis umożliwia także pozyskanie innych raportów, które uzupełniają podstawową historię danego pojazdu:
- lista procedur serwisowych;
- sprawdzenie zastawu sądowego;
- wycena wartości rynkowej.
Sprawdzenie VIN- inne płatne serwisy
Jednym z najdłużej działających serwisów pozwalających sprawdzić auto po numerze VIN jest Automo. Umożliwia zweryfikowanie pojazdu z Europy i Stanów Zjednoczonych. Im więcej raportów postanowi wygenerować zainteresowany, tym mniej zapłaci – cena 2 lub 3 dokumentów jest niższa niż pojedynczego raportu.
VIN-INFO to serwis, który dostarcza rzetelnych informacji na temat pojazdu, a sam zainteresowany decyduje, jak dokładny i rozbudowany raport chce pozyskać. Dane pochodzą z wiarygodnych źródeł jak np. National Motor Vehicle Title Information System, National Highway Traffic Safety Administration. Z raportu dowiesz się, ilu właścicieli miał samochód, czy nie ma ukrytych uszkodzeń, a także, czy nie figuruje w bazach pojazdów skradzionych. Cena dokumentu uzależniona jest od jego zakresu.
carVertical to kolejny dekoder VIN cieszący się uznaniem użytkowników. System zapewnia wiarygodne dane i atrakcyjne ceny raportów. Zainteresowane osoby mogą również pozyskać archiwalne zdjęcia pojazdu.
Numer VIN a weryfikacja ważności OC
Przed kupnem używanego samochodu warto sprawdzić jego historię, ale też zweryfikować, czy ma on ważną polisę OC. Jest to jedyne obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, za którego brak kierowca zapłaci wysoką karę. Aby dowiedzieć się, czy pojazd jest objęty obligatoryjną ochroną, wystarczy wejść na wspomnianą wcześniej stronę historiapojazdu.gov.pl.
Do uzyskania informacji potrzebny jest numer VIN, numer rejestracyjny oraz data pierwszej rejestracji. Warto pamiętać, że nabywca może kontynuować polisę zbywcy, ale może też wypowiedzieć umowę i zawrzeć nową w innym towarzystwie.
Uwaga! Polisa zbywcy nie przedłuża się automatycznie!
W poszukiwaniach atrakcyjnego OC pomocny będzie kalkulator OC i AC, który pozwoli porównać oferty wielu firm. Obowiązkowe ubezpieczenie ma zawsze taki sam zakres, dlatego kupujący może sugerować się wysokością składki.
Numer VIN, czyli swego rodzaju identyfikator pojazdu pozwala potencjalnemu nabywcy sprawdzić, w jakim stanie jest samochód, zweryfikować, czy informacje podane przez sprzedawcę są zgodne z rzeczywistością. Jeśli cokolwiek budzi wątpliwości, warto to sprawdzić nawet dwa razy. To sposób na uniknięcie nietrafionego zakupu i nieuczciwych sprzedawców, na oszczędzenie czasu i pieniędzy.
Co warto wiedzieć o numerze VIN?
- Jeśli chcesz uniknąć kłopotów związanych z zakupem auta z kradzieży lub z kręconym przebiegiem, przed zakupem przed zakupem należy zajrzeć do jego historii.
- CEPiK zawiera dane tylko od 2014 roku do dziś. Dla starszych pojazdów musisz użyć innego serwisu.
- Oprócz historii pojazdu z bazy CEPiK nie można otrzymać takich informacji bezpłatnie.
- “Darmowe sprawdzenie VIN” na płatnych serwisach polega głównie na samym wpisaniu VIN-u w wyszukiwarkę i otrzymaniu informacji, że dane znajdują się w bazie.
- Wraz z rosnącym poziomem zabezpieczeń rozwijają się techniki nieuczciwych sprzedawców używanych samochodów. Dlatego oprócz raportów zadbaj o obecność mechanika, który dobrze zna temat.
Najczęściej zadawane pytania o darmowy raport VIN
Gdzie oprócz strony rządowej mogę dostać raport VIN za darmo?
Według naszych informacji takie informacje nie są dostępne nigdzie indziej bezpłatnie.
Ile kosztuje raport z historii pojazdu na podstawie VIN?
Rzetelny raport można otrzymać za kilkadziesiąt złotych. Raport dla samochodów importowanych z USA kosztuje ok. 175 zł.
Czy warto płacić za raport VIN?
Jeśli bezpłatny raport ze strony historiapojazdu.gov.com nie dostarcza nam jednoznacznej informacji, można pokusić się o zakup raportu.
Warto jednak pamiętać, że nawet płatny raport może być niepełny, dlatego dobrze jest skorzystać z pomocy znajomego mechanika. Ten może obejrzeć samochód, sprawdzając jego stan techniczny.Chcę sprowadzić do Polski samochód z USA. Gdzie znajdę darmowy raport?
Jeśli chodzi o pojazd ze Stanów Zjednoczonych, nie ma darmowej usługi sprawdzenia historii pojazdów. Jedyne wyjście to pobranie raportu z płatnego serwisu.