W 2020 r. z Niemiec do Polski sprowadzono 489,1 tys. samochodów. Ich średni wiek wyniósł 12 lat. Najczęściej kupowanym za zachodnią granicą modelem okazało się Audi A4. 

Sprowadzić samochód z Niemiec można korzystając z usług pośrednika lub samodzielnie. Niektóre duże niemieckie serwisy z ogłoszeniami motoryzacyjnymi mają nawet polską wersję językową. Sprawdziliśmy, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie auta za zachodnią granicą, a także jakie formalności należy spełnić.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jakie sprowadzamy samochody z Niemiec?

W 2020 r. sprowadzono do Polski 489,1 tys. samochodów używanych z Niemiec – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Nasi zachodni sąsiedzi są pod tym względem zdecydowanym liderem. Z drugiej w zestawieniu Francji trafiło do kraju jedynie 82,9 tys. aut, a z trzeciej Belgii 56,7 tys. pojazdów. Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce znajdują się wyłącznie modele niemieckich marek:

  1. Audi A4 – 28 051 szt.
  2. Volkswagen Golf – 23 902 szt.
  3. Opel Astra – 23 107 szt.
  4. BMW 3 – 19 445 szt.
  5. Audi A3 – 16 486 szt.
  6. Volkswagen Passat – 15 148 szt.
  7. Ford Focus – 13 821 szt.
  8. Opel Corsa – 13 717 szt.
  9. Audi A6 – 13 047 szt.
  10. BMW 5 – 12 471 szt.

Gdzie szukać samochodu używanego w Niemczech?

Samochód z Niemiec można kupić zarówno korzystając z usług polskiego pośrednika, jak i samodzielnie. Jeśli zdecydujemy się na zakup wymarzonego auta na własną rękę, najprościej poszukać go na niemieckich serwisach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi z polską wersją językową. Należą do nich Mobile.de i Autoscout24.de. Poza tym można jeszcze skorzystać z:

  • Auto.de,
  • Automobile.de,
  • Autobing.de,
  • autobild.de,
  • 1a-automarkt.de.

Interesującą opcją może też być porównywarka ofert sprzedaży samochodów z wielu niemieckich serwisów ogłoszeniowych, czyli Gebrauchtwagen.de. Można również poszukać samochodu w komisie samochodowym (Autohaus) w Niemczech. Jednak istnieje duże ryzyko, że trafimy na auto powypadkowe lub z przekręconym licznikiem. 

Jak sprawdzić stan techniczny samochodu sprowadzanego z Niemiec?

Średni wiek samochodów używanych sprowadzonych do Polski od stycznia do listopada 2020 r. wynosi 12 lat. W efekcie przed zakupem auta w Niemczech warto sprawdzić jego stan techniczny. Na miejscu można skorzystać z usług mechanika, który zdalnie jest w stanie również ustalić sytuację prawną pojazdu. Fachowcy oferują swoje usługi np. za pośrednictwem serwisów Adac.de czy Diepruefer.de.

Jeśli nie chcemy korzystać z usług lokalnego fachowca i jednocześnie sami słabo znamy się na samochodach, warto zabrać ze sobą zaufanego mechanika lub kolegę interesującego się motoryzacją. Najlepiej, aby przynajmniej jedna z osób biegle porozumiewała się w języku niemieckim. Ekspert oglądając auto będzie w stanie stwierdzić, czy nie zawiera śladów napraw po wypadku. Można to zrobić m.in. sprawdzając za pomocą miernika grubość lakieru, równość elementów nadwozia, numery szyb, czy brak pęknięć na desce rozdzielczej. Ponadto należy odbyć jazdę próbną, podczas której można np. wstępnie ocenić pracę silnika. 

Koniecznie również trzeba sprawdzić przed zakupem historię samochodu sprowadzanego z Niemiec. Można to zrobić przez internet, jeśli posiadamy profil zaufany. Wystarczy wejść na stronę historiapojazdu.gov.pl, a następnie wpisać nr rejestracyjny, nr VIN i datę pierwszej rejestracji auta. Dzięki temu uzyskamy m.in. dostęp do następujących informacji o:

  • przebiegu pojazdu,
  • danych technicznych pojazdu,
  • badaniach okresowych pojazdu,
  • historii wypadków pojazdu,
  • kradzieży pojazdu,
  • niedopuszczenia do ruchu pojazdu,
  • złomowania pojazdu.

W efekcie na miejscu za pomocą smartfona możemy zweryfikować wiarygodność informacji zawartych w ogłoszeniu przez sprzedawcę. Jeśli się nie zgadzają, powinniśmy odstąpić od zakupu i poszukać innego samochodu.

Jak sprowadzić samochód z Niemiec do Polski?

Zakupiony w Niemczech samochód można sprowadzić do Polski na kilka sposobów. Jeśli odległość od granicy jest niewielka, możemy samodzielnie go przyholować przy użyciu innego auta. Jednak wymaga to pomocy drugiego kierowcy, a jednocześnie będzie dość czasochłonne w wyniku wolnej jazdy. 

Uwaga! Holowanie za pomocą linki holowniczej jest zabronione na niemieckich autostradach. W efekcie samodzielne sprowadzenie zakupionego samochodu przy użyciu innego auta będzie bardzo utrudnione.

O wiele wygodniejszym rozwiązaniem jest wynajęcie lawety. Jednocześnie może to się wiązać z wysokimi kosztami. Warto więc jeszcze przed wyjazdem do Niemiec sprawdzić stawki holowania za kilometr w co najmniej kilku firmach. Zwykle tańsze jest skorzystanie z usług polskiego przewoźnika niż niemieckiego. 

Alternatywą dla holowania jest samodzielny przyjazd zakupionym w Niemczech samochodem do Polski. Jednak aby było to możliwe, zwykle konieczna jest tymczasowa rejestracja auta zachodnią granicą. Rzadko się zdarza, aby poprzedni właściciel nie wyrejestrował go przed sprzedażą. Dlatego musimy wykonać kilka formalności.

Jak krótkoterminowo zarejestrować sprowadzane auto w Niemczech?

Aby tymczasowo zarejestrować w Niemczech auto w celu sprowadzenia go do Polski, należy udać się do lokalnego wydziału komunikacji (Zulassungstelle). W urzędzie musimy okazać komplet następujących dokumentów:

  • dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
  • umowę kupna-sprzedaży,
  • dowód rejestracyjny (Zulassungsbescheinigung I),
  • kartę pojazdu (Zulassungsbescheinigung II),
  • potwierdzenie zakupu krótkoterminowego ubezpieczenia oc (eVB).

Po okazaniu w wydziale komunikacji kompletu dokumentów, należy złożyć wniosek o wydanie pięciodniowych tablic rejestracyjnych z żółtym paskiem. Koszt ich zakupu wraz z krótkoterminowym ubezpieczeniem OC wynosi około 80-140 euro. Dodatkowo należy doliczyć opłatę administracyjną w kwocie około 10-15 euro. 

Jeśli zamierzamy przebywać w Niemczech dłużej niż pięć dni, musimy kupić tablice rejestracyjne z czerwonym paskiem. Określa się je mianem wywozowych, celnych, eksportowych lub tranzytowych. Koszt ich zakupu wynosi około 150-180 euro. Są ważne od daty podanej na czerwonym pasku, która zależy od okresu ważności ubezpieczenia OC (może wynieść od 9 dni do 1 roku). Najwygodniej kupić polisę oraz wyrobić tablice w budkach zwanych Autoschilder. 

Co zrobić po powrocie sprowadzonym samochodem z Niemiec do Polski?

Po powrocie zakupionym samochodem z Niemiec do Polski, trzeba załatwić kolejne formalności. Po kolei należy wykonać następujące 4 kroki:

  1. Opłacić podatek akcyzowy.
  2. Przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży pojazdu (jeśli nie jest dwujęzyczna).
  3. Przeprowadzić badanie techniczne w Stacji kontroli pojazdów.
  4. Zarejestrować samochód w wydziale komunikacji.

Na początek trzeba zapłacić akcyzę. Na przelanie pieniędzy właściwemu urzędowi skarbowemu mamy 30 dni od momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży, ale jednocześnie nie później niż w dniu rejestracji samochodu w Polsce. Stawka podatku akcyzowego jest uzależniona od ceny auta i wynosi:

  • 3,1% dla pojazdów o pojemności silnika do 2000 cm3,
  • 18,6% dla pojazdów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3.

Po zapłaceniu akcyzy, należy przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży auta, jeśli nie jest dwujęzyczna. Natomiast nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego samochodu sprowadzonego z Niemiec, podobnie jak dla pozostałych krajów Unii Europejskiej. W kolejnym kroku udajmy się do Stacji kontroli pojazdów w celu przeprowadzenia badania technicznego. Jego koszt standardowo wynosi 99 zł. Opłata może wzrosnąć do 159 zł, gdy diagnosta wystawi dokument identyfikacyjny pojazdu.

W ostatnim kroku należy udać się do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji i zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec. W urzędzie musimy okazać następujące dokumenty:

  • dowód tożsamości,
  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży,
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
  • dowód opłacenia akcyzy,
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne – jeżeli do Polski wróciliśmy pojazdem zakupionym za granicą.

Łączny koszt zarejestrowania samochodu sprowadzonego z Niemiec w przypadku wyboru standardowych tablic rejestracyjnych wynosi 256 zł. Może wzrosnąć do 1176 zł, jeśli wybierzemy indywidualne tablice. Z dokładną wysokością opłat można zapoznać się w poniższej tabeli.

Koszt zarejestrowania samochodu z Niemiec

Rodzaj opłaty

Kwota

tablice rejestracyjne (standardowe)80 zł
tablice rejestracyjne (indywidualne)1000 zł
dowód rejestracyjny54 zł
karta pojazdu75 zł
pozwolenie czasowe13,50 zł
nalepka kontrolna18,50 zł
nalepka legalizacyjna12,50 zł
opłata ewidencyjna2,50 zł
suma (auto z tablicami standardowymi)256 zł
suma (auto z tablicami indywidualnymi)1176 zł

Źródło: rankomat.pl

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec?

Po sprowadzeniu samochodu z Niemiec i zarejestrowaniu go w Polsce, musimy kupić całoroczne ubezpieczenie OC. Za jego brak w 2021 r. powyżej 14 dni, właścicielom aut osobowych grozi kara w wysokości 5600 zł. W prosty sposób zakupić polisę OC możemy w kalkulatorze rankomat.pl

Jednak jeśli jeszcze nie zdążyliśmy zarejestrować samochodu sprowadzonego z Niemiec w Polsce, a jednocześnie chcemy poruszać się nim po drogach, musimy kupić OC krótkoterminowe. Ważność polisy wynosi jeden miesiąc. W tym czasie możemy załatwić wszelkie formalności związane z autem. Po upływie tego terminu ubezpieczenie nie przedłuży się. Aby więc móc nadal legalnie korzystać z pojazdu, należy zakupić OC całoroczne.

Co warto wiedzieć?

  1. Od stycznia do listopada 2020 r. sprowadzono z Niemiec do Polski 489,1 tys. samochodów.
  2. Najczęściej z Niemiec do Polski sprowadzane jest Audi A4.
  3. Średni wiek auta sprowadzanego z Niemiec wynosi 12 lat. 
  4. Przed wyjazdem na drogę autem kupionym z Niemiec należy je ubezpieczyć.