W pierwszej połowie 2024 roku z Niemiec do Polski sprowadzono 295 000 szt. używanych samochodów. Niemcy od lat znajdują się na szczycie listy krajów, z których najchętniej importujemy pojazdy i nie inaczej zapowiada się w tym roku. Wpływa na to głównie bliskość, a tym samym przystępne koszty transportu, a także bogata oferta niemieckiego rynku wtórnego. Sprawdź, jakich formalności należy dopełnić, sprowadzając samochód z Niemiec.

Samochód z Niemiec możesz sprowadzić na kilka sposobów - z pomocą pośrednika lub na własną rękę. Niektóre duże niemieckie serwisy z ogłoszeniami motoryzacyjnymi udostępniają nawet polską wersję językową, aby ułatwić zakup naszym rodakom. Sprawdziliśmy, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie auta za zachodnią granicą, a także jakie formalności należy spełnić, aby móc legalnie poruszać się nim po drogach publicznych.

Jakie samochody sprowadzamy z Niemiec?

W raporcie SAMAR za okres styczeń-lipiec 2024 rok czytamy, że przez te 7 miesięcy Polacy sprowadzili z zagranicy łącznie 295 000 aut. Wygląda na to, że import pojazdów z innych krajów wciąż ma się u nas dobrze, a liderem na liście wciąż pozostają Niemcy.

Tuż za nimi w półrocznym TOP5 uplasowały się takie kraje jak:

  • Francja (59 300 szt.),
  • Belgia (42 100 szt.), 
  • Stany Zjednoczone (32 400 szt.),
  • Holandia (24 007 szt.).

Wśród marek samochodów importowanych najchętniej znalazły się:

  • Volkswagen (43 431 szt.),
  • Ford (41 431 szt.),
  • Opel (40 017 szt.),
  • Audi (36 256 szt.),
  • BMW (28 105 szt.).

Przyjrzyjmy się jeszcze modelom, które w trzech pierwszych sześciu miesiącach 2024 najbardziej nas interesowały:

  • Opel Astra (12 224 szt.),
  • Volkswagen Golf (11 577 szt.),
  • Audi A4 (10 891 szt.),
  • BMW serii 3 (8 931 szt.),
  • Ford Focus (8 127 szt.).

Szacunki pokazują, że średni wiek pojazdów sprowadzanych do Polski z Niemiec i innych krajów wynosi 12-13 lat.

Gdzie szukać samochodu używanego w Niemczech?

Samochód z Niemiec można kupić zarówno korzystając z usług polskiego pośrednika, jak i samodzielnie. Jeśli zdecydujemy się na zakup wymarzonego auta na własną rękę, najprościej poszukać go na niemieckich serwisach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi z polską wersją językową. Należą do nich Mobile.de i Autoscout24.de.

Porównaj ceny OC i AC

Poza tym można jeszcze skorzystać z:

  • Auto.de,
  • Automobile.de,
  • Autobing.de,
  • autobild.de,
  • 1a-automarkt.de.

Interesującą opcją może też być porównywarka ofert sprzedaży samochodów z wielu niemieckich serwisów ogłoszeniowych, czyli Gebrauchtwagen.de.

Jak sprawdzić stan techniczny samochodu sprowadzanego z Niemiec?

Jak powiedzieliśmy, średni wiek samochodów używanych sprowadzonych do Polski z zagranicy w 2024 r. wynosi 13 lat. W związku z tym przed zakupem auta w Niemczech warto dokładnie sprawdzić jego stan techniczny. Przed wyjazdem do Niemiec najlepiej poprosić sprzedawcę o wysłanie skanów dokumentów auta, zwłaszcza badania technicznego TUV. U naszych zachodnich sąsiadów jest to bardzo rygorystyczny przegląd, który przeprowadza się co 2 lata. Jego wynik to szczegółowe informacje o ewentualnych usterkach pojazdu.

Uwaga!

Na miejscu można skorzystać z usług mechanika, który zdalnie jest w stanie również ustalić sytuację prawną pojazdu. Fachowcy oferują swoje usługi np. za pośrednictwem serwisów Adac.de czy Diepruefer.de.

Jeśli nie chcemy korzystać z usług lokalnego fachowca i jednocześnie sami słabo znamy się na samochodach, warto zabrać ze sobą zaufanego mechanika lub kolegę interesującego się motoryzacją. Najlepiej, aby przynajmniej jedna z osób biegle porozumiewała się w języku niemieckim. Ekspert będzie w stanie stwierdzić, czy samochód z Niemiec nie zawiera śladów napraw po wypadku.

Można to zrobić, m.in. sprawdzając:

  • grubość lakieru (za pomocą miernika),
  • równość elementów nadwozia,
  • numery szyb,
  • pęknięcia na desce rozdzielczej.

Ponadto należy odbyć jazdę próbną, podczas której można np. wstępnie ocenić pracę silnika. 

Koniecznie również trzeba sprawdzić przed zakupemhistorię samochodu sprowadzanego z Niemiec.Można to zrobić przez Internet w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Wystarczy wejść na stronę historiapojazdu.gov.pl, a następnie wpisać numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji auta. Dodatkowo w przypadku aut zarejestrowanych w Niemczech potrzebny jest profil zaufany.

Dzięki temu uzyskamy m.in. dostęp do informacji o:

  • przebiegu pojazdu,
  • danych technicznych pojazdu,
  • badaniach technicznych pojazdu,
  • historii wypadków pojazdu,
  • kradzieży pojazdu,
  • niedopuszczenia do ruchu pojazdu,
  • złomowania pojazdu.

widok formularza historiapojazdu.gov.pl

W efekcie na miejscu za pomocą telefonu możemy zweryfikować wiarygodność informacji zawartych w ogłoszeniu przez sprzedawcę. Jeśli się nie zgadzają, powinniśmy odstąpić od zakupu i poszukać innego samochodu.

Zobacz też: Historia samochodu - Jak sprawdzić historię pojazdu?

Jakie dokumenty powinien przekazać sprzedawca samochodu zarejestrowanego w Niemczech?

Jeśli wymarzony model z Niemiec spełnia nasze wszystkie oczekiwania, możemy przystąpić do sporządzenia umowy kupna-sprzedaży pojazdu. Należy ją spisać w języku niemieckim lub w dwóch wersjach językowych – polskiej i niemieckiej. Następniesprzedawca auta powinien przekazać nam komplet następujących dokumentów (jeśli pojazd jest nadal zarejestrowany w Niemczech):

  • Fahrzeubrief karta pojazdu, tzw. Duży Brief,
  • Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny pojazdu, tzw. Mały Brief,
  • HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie badania technicznego pojazdu,
  • AU-Abgasuntersuchung – analizę składu spalin pojazdu,
  • książkę serwisową,
  • kartę pojazdu (jeśli została wydana).

Uwaga!

Przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży warto zwrócić uwagę na jej wszystkie punkty. Jeśli występujemy w umowie jako przedsiębiorca albo kupujemy auto od firmy, to nie przysługuje nam rękojmia. Podobnie będzie, jeżeli zawarto zapis, że wszystkie wady samochodu są nam znane.

Jakie dokumenty powinien przekazać sprzedawca samochodu wyrejestrowanego w Niemczech?

Większość sprzedawców z Niemiec wyrejestrowuje samochody przed ich zbyciem. Dzięki temu nie ponoszą opłat związanych z ubezpieczeniem czy badaniem technicznym. Jeśli więc pojazd jest wyrejestrowany lub wymeldowany, od dotychczasowego właściciela powinniśmy otrzymać komplet następujących dokumentów:

  • Fahrzeubrief – karta pojazdu, tzw. Duży Brief,
  • Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny pojazdu, tzw. Mały Brief ze stemplem o treści „abmeldung”, co oznacza wyrejestrowany/wymeldowany pojazd,

Jeśli samochód ma ważne badanie techniczne, możemy kupić tymczasowe żółte tablice rejestracyjne (ważne do 5 dni) lub czerwone (od 9 do 365 dni). Szczegółowo opisujemy tę kwestię w dalszej części artykułu.

Jak sprowadzić samochód z Niemiec do Polski?

Zakupiony w Niemczech samochód można sprowadzić do Polski na kilka sposobów. Jeśli odległość od granicy jest niewielka, możemy samodzielnie go przyholować przy użyciu innego auta. Wymaga to jednak pomocy drugiego kierowcy, a jednocześnie będzie dość czasochłonne, ponieważ przy holowaniu nie możesz rozwijać zbyt dużych prędkości.

Uwaga!

Uwaga! Holowanie za pomocą linki holowniczej jest zabronione na niemieckich autostradach. W efekcie samodzielne sprowadzenie zakupionego samochodu przy użyciu innego auta będzie bardzo utrudnione.

O wiele wygodniejszym rozwiązaniem jest wynajęcie lawety. Jednocześnie może to się wiązać z wysokimi kosztami. Warto więc jeszcze przed wyjazdem do Niemiec sprawdzić stawki holowania za kilometr w co najmniej kilku firmach. Zwykle tańsze jest skorzystanie z usług polskiego przewoźnika niż niemieckiego. 

Alternatywą dla holowania jest samodzielny przyjazd zakupionym w Niemczech samochodem do Polski. Jednak aby było to możliwe, zwykle konieczna jest tymczasowa rejestracja auta za zachodnią granicą. Rzadko się zdarza, aby poprzedni właściciel nie wyrejestrował go przed sprzedażą. Dlatego musimy wykonać kilka formalności.

Jak krótkoterminowo zarejestrować sprowadzane auto w Niemczech?

Aby tymczasowo zarejestrować w Niemczech auto w celu sprowadzenia go do Polski, należy udać się do lokalnego wydziału komunikacji (Zulassungstelle). W urzędzie musimy okazać komplet następujących dokumentów:

  • dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
  • umowę kupna-sprzedaży,
  • dowód rejestracyjny (Zulassungsbescheinigung I),
  • kartę pojazdu, jeśli została wydana (Zulassungsbescheinigung II),
  • potwierdzenie zakupu krótkoterminowego ubezpieczenia OC (eVB).

Po okazaniu w wydziale komunikacji kompletu dokumentów, należy złożyć wniosek o wydanie pięciodniowych tablic rejestracyjnych z żółtym paskiem (Das Kurzzeitkennzeichen). Koszt ich zakupu wraz z krótkoterminowym ubezpieczeniem OC wynosi około 80-140 euro. Dodatkowo należy doliczyć opłatę administracyjną w kwocie około 10-15 euro. 

Jeśli zamierzamy przebywać w Niemczech dłużej niż pięć dni, musimy kupić tablice rejestracyjne z czerwonym paskiem (Ausfuhrkennzeichnen). Określa się je mianem wywozowych, celnych, eksportowych lub tranzytowych. Koszt ich zakupu wynosi około 150-180 euro. Są ważne od daty podanej na czerwonym pasku, która zależy od okresu ważności ubezpieczenia OC (może wynieść od 9 dni do 1 roku). Najwygodniej kupić polisę oraz wyrobić tablice w budkach zwanych Autoschilder. 

Co zrobić po powrocie sprowadzonym samochodem z Niemiec do Polski?

Po powrocie samodzielnie sprowadzonym samochodem z Niemiec do Polski, trzeba załatwić kolejne formalności:

  1. Opłacić podatek akcyzowy.
  2. Przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży pojazdu (jeśli nie jest dwujęzyczna).
  3. Przeprowadzić badanie techniczne w Stacji kontroli pojazdów.
  4. Zarejestrować samochód w wydziale komunikacji.

Opłata akcyzy

Na początek trzeba zapłacić akcyzę. Na przelanie pieniędzy urzędowi skarbowemu w Nowym Targu mamy 30 dni od momentu wwiezienia samochodu do Polski, ale jednocześnie nie później niż w dniu rejestracji samochodu w Polsce. Stawka podatku akcyzowego jest uzależniona od ceny auta i wynosi:

  • 18,6% – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3,
  • 9,3% – dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy o pojemności od 2001 do 3500 cm3,
  • 9,3% – dla hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), wyposażonych w silnik spalinowy od 2001 do 3500 cm3
  • 3,1% – dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3,
  • 1,55% – dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy do 2000 cm3.

Na zapłatę akcyzy mamy 30 dni od momentu wwiezienia samochodu do Polski, jednak złożyć deklarację podatkową AKC-US należy w ciągu 14 dni. Można to zrobić osobiście lub przez Internet na stronie: https://puesc.gov.pl/:

  1. Najpierw należy założyć konto w serwisie. Oprócz podania danych osobowych trzeba mieć podpis zaufany, który można uzyskać np. pod adresem: https://epuap.login.gov.pl/.
  2. Następnie możemy wypełnić i złożyć druk AKC-US w zakładce „podatek akcyzowy za sprowadzony samochód”.

Po wysłaniu deklaracji AKC-US do urzędu, należy opłacić podatek akcyzowy. Można to zrobić tradycyjnym przekazem pocztowym lub za pośrednictwem przelewu elektronicznego. Akcyzę płacimy na konto Urzędu Skarbowego w Nowym Targu i musimy podać następujące dane:

  • rachunek bankowy nr: 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000,
  • odbiorca: Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ,
  • warto wpisać nazwę i adres zobowiązanego oraz swoje dane. Może to być NIP podatnika, nr PESEL albo nr VIN.

Tłumaczenie dokumentów

Zwykle po zapłacie akcyzy trzeba było przetłumaczyć dokumenty na język polski. Wyjątkiem od tej zasady jest umowa kupna-sprzedaży, jeśli została sporządzona w dwóch wersjach językowych (polskiej i niemieckiej).

Ponadto nie musimy również tłumaczyć dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu w przypadku sprowadzania samochodu z kraju Unii Europejskiej (w tym Niemiec), jeśli dokumenty nie mają dodatkowych adnotacji i pieczątek.

Jeżeli umowa kupna-sprzedaży pojazdu nie została zawarta w dwóch wersjach językowych, należy przetłumaczyć dokument na język polski z pomocą tłumacza przysięgłego. Zwykle jego usługa kosztuje około 100-200 zł.

Badanie techniczne

Samochód sprowadzony z Niemiec może mieć ważne badanie techniczne (TUV, Technischer Überwachungsverein). Trzeba jednak udać się do Stacji Kontroli Pojazdów, aby przeprowadzić uzupełniający przegląd. Żeby nie przepłacać, warto przed wizytą w warsztacie zapytać w wydziale komunikacji, czy w naszym przypadku konieczne jest wykonanie pełnego badania technicznego pojazdu.

Standardowo badanie techniczne kosztuje 99 zł. Opłata może wzrosnąć do 159 zł, gdy diagnosta wystawi dokument identyfikacyjny pojazdu.

Rejestracja w wydziale komunikacji

W ostatnim kroku należy udać się do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji i zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec. W urzędzie musimy okazać następujące dokumenty:

  • dowód tożsamości,
  • dowód rejestracyjny i kartę pojazdu (jeśli została wydana),
  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży,
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
  • dowód opłacenia akcyzy,
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne – jeżeli do Polski wróciliśmy pojazdem zakupionym za granicą,
  • potwierdzenie wykupienia ubezpieczenia OC.

Łączny koszt zarejestrowania samochodu sprowadzonego z Niemiec w przypadku wyboru standardowych tablic rejestracyjnych wynosi 161,50 zł. Może wzrosnąć do 1081,50 zł, jeśli wybierzemy indywidualne tablice. Z dokładną wysokością opłat można zapoznać się w poniższej tabeli.

Koszt zarejestrowania samochodu z Niemiec

Rodzaj opłaty

Kwota

tablice rejestracyjne (standardowe)

80 zł

tablice rejestracyjne (indywidualne)

1000 zł

dowód rejestracyjny

54 zł

pozwolenie czasowe

13,50 zł

nalepka legalizacyjna

12,50 zł

opłata ewidencyjna1,50 zł

suma (auto z tablicami standardowymi)

161,50 zł

suma (auto z tablicami indywidualnymi)

1080 zł

Źródło: rankomat.pl

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec?

Wypowiedź eksperta

Jeśli kupiliśmy w Niemczech OC krótkoterminowe (eVB), to nie możemy go przedłużyć. Wygaśnie po upływie okresu, na jaki zostało zawarte. W związku z tym musimy samodzielnie zakupić całoroczną polisę OC, najpóźniej w dniu rejestracji samochodu w wydziale komunikacji w Polsce.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

W 2024 roku za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu osobowego możesz zapłacić karę w wysokości od 1720 do nawet 8 600 zł! Dotyczy to również zaniedbań dotyczących samochodów sprowadzanych z Niemiec.

Jeżeli wybrałeś się po samochód z Niemiec, ale całoroczną polisę OC chcesz na spokojnie kupić już po powrocie do Polski, możesz skorzystać z opcji OC krótkoterminowego. To ubezpieczenie samochodu na 30 dni, które oferuje większość polskich towarzystw ubezpieczeniowych.

Musisz jednak pamiętać, aby znaleźć korzystne OC na cały rok, gdy umowa na krótkoterminowe będzie się zbliżać do końca. Jeśli spóźnisz się z zakupem choćby o jeden dzień. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nałoży na Ciebie karę w odpowiedniej wysokości.

Porównaj ceny OC i AC

Prostym i szybkim sposobem na zakup atrakcyjnego ubezpieczenia samochodu z Niemiec jest kalkulator OC i AC. Wypełnienie krótkiego formularza zajmie tylko kilka minut. Po opłaceniu polisy online umowę ubezpieczenia auta otrzymasz na adres e-mail. Porównywarka ubezpieczeń jest dostępna przez całą dobę, dlatego OC lub cały pakiet ochrony kupisz nawet na ostatni moment. 

Warto mieć to rozwiązanie pod ręką, zwłaszcza w gąszczu formalności związanych ze sprowadzaniem samochody z zagranicy.

Co warto wiedzieć?

  1. W pierwszym półroczu 2024 r. sprowadzono z Niemiec do Polski 295 000 egzemplarzy używanych samochodów.
  2. Najczęściej z Niemiec do Polski sprowadzany jest Opel Astra. Z kolei wśród marek króluje Volkswagen.
  3. Średni wiek auta sprowadzanego z zagranicy wynosi 13 lat.
  4. Aby móc legalnie poruszać się po drodze samochodem z Niemiec, należy uiścić opłatę akcyzową, dokonać jego rejestracji oraz objąć obowiązkowym ubezpieczeniem OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprawdzenie, sprowadzenie i ubezpieczenie auta z Niemiec

  1. Czy można kupić przez Internet krótkoterminowe ubezpieczenie auta w Niemczech?

    Tak. eVB-Nummer, czyli elektroniczne potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu, można zawrzeć przez Internet przed wyjazdem po samochód do Niemiec. Oczywiście w tym celu należy dobrze znać język niemiecki lub skorzystać z pomocy osoby biegle się nim posługującej. Nie musimy nawet wiedzieć, jakie auto chcemy ubezpieczyć, ponieważ tego rodzaju polisę można zakupić wcześniej z okresem ważności (np. 6 miesięcy). Następnie w niemieckim urzędzie należy podać numer umowy ubezpieczenia, a urzędnik odnajdzie go w systemie.

  2. Czy można zdalnie złożyć wniosek o wydanie tymczasowych tablic rejestracyjnych w Niemczech?

    Niektóre miasta w Niemczech umożliwiają zdalne złożenie wniosku o wydanie tymczasowych tablic rejestracyjnych. W tym celu warto wpisać w wyszukiwarkę nazwę miasta + Zullasungstelle, aby znaleźć godziny i dni pracy urzędu.

  3. W którym momencie należy ubezpieczyć samochód z Niemiec?

    Najlepszą opcją jest zakup polisy OC od razu po przywiezieniu samochodu do Polski. Nawet jeżeli samochód kupujesz w komisie i ma ważną polisę, OC możesz kupić w wyprzedzeniem ze startem ochrony w konkretnym terminie. Dzięki temu unikniesz kary za ewentualną, nawet przypadkową, przerwę w ubezpieczeniu obowiązkowym.

  4. Ile kosztuje rejestracja samochodu z Niemiec?

    Rejestracja w wydziale komunikacji samochodu sprowadzonego z zagranicy to standardowy koszt 161,50 zł (80 zł za tablice rejestracyjne, 54 zł za dowód rejestracyjny, 1,50 opłaty ewidencyjnej, za nalepkę legalizacyjną 12,50 zł, a za pozwolenie czasowe 13,50 zł). Jeśli zdecydujemy się na wybór indywidualnych tablic rejestracyjnych (1000 zł), koszt wzrośnie do 1081,50 zł.