W 2022 r. z Niemiec do Polski sprowadzono 415,7 tys. używanych samochodów.  Najczęściej kupowanym w ubiegłym roku za zachodnią granicą modelem okazał się Opel Astra (21,3 tys. egzemplarzy).

Sprowadzić samochód z Niemiec można korzystając z usług pośrednika lub samodzielnie. Niektóre duże niemieckie serwisy z ogłoszeniami motoryzacyjnymi mają nawet polską wersję językową. Sprawdziliśmy, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie auta za zachodnią granicą, a także jakie formalności należy spełnić.

Znajdź OC już od 333zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty 19 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jakie sprowadzamy samochody z Niemiec?

W 2022 r. sprowadzono do Polski 415,7 tys. samochodów używanych z Niemiec – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Nasi zachodni sąsiedzi są pod tym względem zdecydowanym liderem. Z drugiej w zestawieniu Francji trafiło do kraju jedynie 97,8 tys. aut, a z trzeciej Belgii 49,6 tys. pojazdów. Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce znajdują się wyłącznie modele niemieckich marek:

  1. Opel Astra – 21 237 szt.
  2. Audi A4 – 21 204 szt.
  3. Volkswagen Golf – 20 648 szt.
  4. BMW 3 – 15 791 szt.
  5. Audi A3 – 14 068 szt.
  6. Ford Focus – 13 189 szt.
  7. Opel Corsa – 13 121 szt.
  8. Ford Fiesta – 11 626 szt.
  9. Volkswagen Passat – 11 170 szt.
  10. Volkswagen Polo – 11 055 szt.

Gdzie szukać samochodu używanego w Niemczech?

Samochód z Niemiec można kupić, zarówno korzystając z usług polskiego pośrednika, jak i samodzielnie. Jeśli zdecydujemy się na zakup wymarzonego auta na własną rękę, najprościej poszukać go na niemieckich serwisach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi z polską wersją językową. Należą do nich Mobile.de i Autoscout24.de. Poza tym można jeszcze skorzystać z:

  • Auto.de,
  • Automobile.de,
  • Autobing.de,
  • autobild.de,
  • 1a-automarkt.de.

Interesującą opcją może też być porównywarka ofert sprzedaży samochodów z wielu niemieckich serwisów ogłoszeniowych, czyli Gebrauchtwagen.de.

Jak sprawdzić stan techniczny samochodu sprowadzanego z Niemiec?

Średni wiek samochodów używanych sprowadzonych do Polski z zagranicy w 2022 r. wynosi 13 lat. W efekcie przed zakupem auta w Niemczech warto sprawdzić jego stan techniczny. Przed wyjazdem do Niemiec warto poprosić sprzedawcę o wysłanie skanów dokumentów auta, zwłaszcza badania technicznego TUV. U naszych zachodnich sąsiadów jest to bardzo rygorystyczny przegląd, który przeprowadza się co 2 lata i zawiera informacje o ewentualnych usterkach pojazdu.

Na miejscu można skorzystać z usług mechanika, który zdalnie jest w stanie również ustalić sytuację prawną pojazdu. Fachowcy oferują swoje usługi np. za pośrednictwem serwisów Adac.de czy Diepruefer.de.

Jeśli nie chcemy korzystać z usług lokalnego fachowca i jednocześnie sami słabo znamy się na samochodach, warto zabrać ze sobą zaufanego mechanika lub kolegę interesującego się motoryzacją. Najlepiej, aby przynajmniej jedna z osób biegle porozumiewała się w języku niemieckim. Ekspert oglądając auto, będzie w stanie stwierdzić, czy nie zawiera śladów napraw po wypadku. Można to zrobić, m.in. sprawdzając za pomocą miernika grubość lakieru, równość elementów nadwozia, numery szyb, czy brak pęknięć na desce rozdzielczej. Ponadto należy odbyć jazdę próbną, podczas której można np. wstępnie ocenić pracę silnika. 

Koniecznie również trzeba sprawdzić przed zakupem historię samochodu sprowadzanego z Niemiec. Można to zrobić przez internet w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Wystarczy wejść na stronę historiapojazdu.gov.pl, a następnie wpisać nr rejestracyjny, nr VIN i datę pierwszej rejestracji auta. Dodatkowo w przypadku aut zarejestrowanych w Niemczech potrzebny jest profil zaufany. Dzięki temu uzyskamy m.in. dostęp do informacji o:

  • przebiegu pojazdu,
  • danych technicznych pojazdu,
  • badaniach technicznych pojazdu,
  • historii wypadków pojazdu,
  • kradzieży pojazdu,
  • niedopuszczenia do ruchu pojazdu,
  • złomowania pojazdu.

W efekcie na miejscu za pomocą smartfona możemy zweryfikować wiarygodność informacji zawartych w ogłoszeniu przez sprzedawcę. Jeśli się nie zgadzają, powinniśmy odstąpić od zakupu i poszukać innego samochodu.

Jakie dokumenty powinien przekazać sprzedawca samochodu zarejestrowanego w Niemczech?

Jeśli wymarzony model z Niemiec spełnia nasze wszystkie oczekiwania, możemy przystąpić do sporządzenia umowy kupna-sprzedaży pojazdu. Należy ją spisać w języku niemieckim lub w dwóch wersjach językowych – polskiej i niemieckiej. Następnie sprzedawca auta powinien przekazać nam komplet następujących dokumentów (jeśli pojazd jest nadal zarejestrowany w Niemczech):

  • Fahrzeubrief – karta pojazdu, tzw. Duży Brief,
  • Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny pojazdu, tzw. Mały Brief,
  • HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie badania technicznego pojazdu,
  • AU-Abgasuntersuchung – analizę składu spalin pojazdu,
  • książkę serwisową,
  • kartę pojazdu (jeśli została wydana).

Przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży warto zwrócić uwagę na jej wszystkie punkty. Warto wiedzieć, że jeśli występujemy w umowie jako przedsiębiorca albo kupujemy auto od firmy, to nie przysługuje nam rękojmia. Podobnie, jeżeli zawarto zapis, że wszystkie wady samochodu są nam znane.

Jakie dokumenty powinien przekazać sprzedawca samochodu wyrejestrowanego w Niemczech?

Większość sprzedawców z Niemiec wyrejestrowuje samochody przed ich zbyciem. Dzięki temu nie ponoszą opłat związanych z ubezpieczeniem czy badaniem technicznym. Jeśli więc pojazd jest wyrejestrowany lub wymeldowany, od dotychczasowego właściciela powinniśmy otrzymać komplet następujących dokumentów:

  • duży brief i mały brief ze stemplem o treści „abmeldung”, co oznacza wyrejestrowany/wymeldowany pojazd,

Jeśli samochód ma ważne badanie techniczne, możemy zakupić tymczasowe żółte tablice rejestracyjne (ważne do 5 dni) lub czerwone (od 9 do 365 dni). Szczegółowo opisujemy tę kwestię w dalszej części artykułu.

Jak sprowadzić samochód z Niemiec do Polski?

Zakupiony w Niemczech samochód można sprowadzić do Polski na kilka sposobów. Jeśli odległość od granicy jest niewielka, możemy samodzielnie go przyholować przy użyciu innego auta. Jednak wymaga to pomocy drugiego kierowcy, a jednocześnie będzie dość czasochłonne w wyniku wolnej jazdy. 

Uwaga!

Uwaga! Holowanie za pomocą linki holowniczej jest zabronione na niemieckich autostradach. W efekcie samodzielne sprowadzenie zakupionego samochodu przy użyciu innego auta będzie bardzo utrudnione.

O wiele wygodniejszym rozwiązaniem jest wynajęcie lawety. Jednocześnie może to się wiązać z wysokimi kosztami. Warto więc jeszcze przed wyjazdem do Niemiec sprawdzić stawki holowania za kilometr w co najmniej kilku firmach. Zwykle tańsze jest skorzystanie z usług polskiego przewoźnika niż niemieckiego. 

Alternatywą dla holowania jest samodzielny przyjazd zakupionym w Niemczech samochodem do Polski. Jednak aby było to możliwe, zwykle konieczna jest tymczasowa rejestracja auta za zachodnią granicą. Rzadko się zdarza, aby poprzedni właściciel nie wyrejestrował go przed sprzedażą. Dlatego musimy wykonać kilka formalności.

Jak krótkoterminowo zarejestrować sprowadzane auto w Niemczech?

Aby tymczasowo zarejestrować w Niemczech auto w celu sprowadzenia go do Polski, należy udać się do lokalnego wydziału komunikacji (Zulassungstelle). W urzędzie musimy okazać komplet następujących dokumentów:

  • dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
  • umowę kupna-sprzedaży,
  • dowód rejestracyjny (Zulassungsbescheinigung I),
  • kartę pojazdu, jeśli została wydana (Zulassungsbescheinigung II),
  • potwierdzenie zakupu krótkoterminowego ubezpieczenia OC (eVB).

Po okazaniu w wydziale komunikacji kompletu dokumentów, należy złożyć wniosek o wydanie pięciodniowych tablic rejestracyjnych z żółtym paskiem (Das Kurzzeitkennzeichen). Koszt ich zakupu wraz z krótkoterminowym ubezpieczeniem OC wynosi około 80-140 euro. Dodatkowo należy doliczyć opłatę administracyjną w kwocie około 10-15 euro. 

Jeśli zamierzamy przebywać w Niemczech dłużej niż pięć dni, musimy kupić tablice rejestracyjne z czerwonym paskiem (Ausfuhrkennzeichnen). Określa się je mianem wywozowych, celnych, eksportowych lub tranzytowych. Koszt ich zakupu wynosi około 150-180 euro. Są ważne od daty podanej na czerwonym pasku, która zależy od okresu ważności ubezpieczenia OC (może wynieść od 9 dni do 1 roku). Najwygodniej kupić polisę oraz wyrobić tablice w budkach zwanych Autoschilder. 

Co zrobić po powrocie sprowadzonym samochodem z Niemiec do Polski?

Po powrocie samodzielnie sprowadzonym samochodem z Niemiec do Polski, trzeba załatwić kolejne formalności. Po kolei należy wykonać następujące 4 kroki:

  1. Opłacić podatek akcyzowy.
  2. Przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży pojazdu (jeśli nie jest dwujęzyczna).
  3. Przeprowadzić badanie techniczne w Stacji kontroli pojazdów.
  4. Zarejestrować samochód w wydziale komunikacji.

Opłata akcyzy

Na początek trzeba zapłacić akcyzę. Na przelanie pieniędzy urzędowi skarbowemu w Nowym targu mamy 30 dni od momentu wwiezienia samochodu do Polski, ale jednocześnie nie później niż w dniu rejestracji samochodu w Polsce. Stawka podatku akcyzowego jest uzależniona od ceny auta i wynosi:

  • 18,6 proc. – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3,
  • 9,3% – dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy o pojemności od 2001 do 3500 cm3,
  • 9,3% – dla hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), wyposażonych w silnik spalinowy od 2001 do 3500 cm3
  • 3,1 proc. – dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3,
  • 1,55% – dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy do 2000 cm3.

Na zapłatę akcyzy mamy 30 dni od momentu wwiezienia samochodu do Polski, jednak złożyć deklarację podatkową AKC-US należy w ciągu 14 dni. Można to zrobić osobiście lub przez internet na stronie: https://puesc.gov.pl/. Najpierw należy założyć konto w serwisie. Oprócz podania danych osobowych trzeba mieć podpis zaufany, który można uzyskać np. pod adresem: https://epuap.login.gov.pl/. Następnie możemy wypełnić i złożyć druk AKC-US za pomocą zakładki „podatek akcyzowy za sprowadzony samochód”.

Po wysłaniu deklaracji AKC-US do urzędu, należy opłacić podatek akcyzowy. Można to zrobić tradycyjnym przekazem pocztowym lub za pośrednictwem przelewu elektronicznego. Akcyzę płacimy na konto Urzędu Skarbowego w Nowym Targu i musimy podać następujące dane:

  • rachunek bankowy nr: 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000,
  • odbiorca: Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ,
  • warto wpisać nazwę i adres zobowiązanego oraz swoje dane. Może to być NIP podatnika, nr PESEL albo nr VIN.

Tłumaczenie dokumentów

Zwykle po zapłacie akcyzy trzeba było przetłumaczyć dokumenty na język polski. Jednak np. umowy kupna-sprzedaży pojazdu nie trzeba tłumaczyć, jeśli została sporządzona w dwóch wersjach językowych (polskiej i niemieckiej).

Ponadto nie musimy również tłumaczyć dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu w przypadku sprowadzania samochodu z kraju Unii Europejskiej (w tym Niemiec), jeśli dokumenty nie mają dodatkowych adnotacji i pieczątek.

Jeżeli umowa kupna-sprzedaży pojazdu nie została zawarta w dwóch wersjach językowych, należy przetłumaczyć dokument na język polski za pomocą tłumacza przysięgłego. Zwykle jego usługa kosztuje około 100-200 zł.

Badanie techniczne

Samochód sprowadzony z Niemiec może mieć ważne badanie techniczne (TUV, Technischer Überwachungsverein). Jednak musimy udać się do Stacji kontroli pojazdów, aby przeprowadzić uzupełniający przegląd. Żeby nie przepłacać, warto przed wizytą w warsztacie zapytać w wydziale komunikacji, czy w naszym przypadku konieczne jest wykonanie pełnego badania technicznego pojazdu.

Standardowo badanie techniczne kosztuje 99 zł. Opłata może wzrosnąć do 159 zł, gdy diagnosta wystawi dokument identyfikacyjny pojazdu.

Rejestracja w wydziale komunikacji

W ostatnim kroku należy udać się do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji i zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec. W urzędzie musimy okazać następujące dokumenty:

  • dowód tożsamości,
  • dowód rejestracyjny i kartę pojazdu (jeśli została wydana),
  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży,
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
  • dowód opłacenia akcyzy,
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne – jeżeli do Polski wróciliśmy pojazdem zakupionym za granicą,
  • potwierdzenie wykupienia ubezpieczenia OC.

Łączny koszt zarejestrowania samochodu sprowadzonego z Niemiec w przypadku wyboru standardowych tablic rejestracyjnych wynosi 256 zł. Może wzrosnąć do 1176 zł, jeśli wybierzemy indywidualne tablice. Z dokładną wysokością opłat można zapoznać się w poniższej tabeli.

Koszt zarejestrowania samochodu z Niemiec

Rodzaj opłaty

Kwota

tablice rejestracyjne (standardowe)

80 zł

tablice rejestracyjne (indywidualne)

1000 zł

dowód rejestracyjny

54 zł

pozwolenie czasowe

13,50 zł

nalepka legalizacyjna

12,50 zł

suma (auto z tablicami standardowymi)

160 zł

suma (auto z tablicami indywidualnymi)

1080 zł

Źródło: rankomat.pl

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec?

Wypowiedź eksperta

Jeśli kupiliśmy w Niemczech OC krótkoterminowe (eVB), to nie możemy go przedłużyć. Wygaśnie po upływie okresu, na jaki zostało zawarte. W związku z tym musimy samodzielnie zakupić całoroczną polisę OC, najpóźniej w dniu rejestracji samochodu w wydziale komunikacji w Polsce.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Za brak od 1 lipca 2023 r.. powyżej 14 dni, właścicielom aut osobowych grozi kara w wysokości 7200 zł. W prosty sposób mogą zakupić obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu w kalkulatorze rankomat.pl. Wypełnienie krótkiego formularza zajmie tylko kilka minut. Po opłaceniu polisy online, umowę ubezpieczenia auta otrzymamy na adres e-mail. 

Polisę OC dla Opla Astry z 2017 r., czyli jednego z najpopularniejszych modeli sprowadzanych z Niemiec, w porównywarce rankomat.pl znalazł 41-letni pan Mariusz z Prudnika w województwie opolskim. Najtańszą ofertę wraz z assistance zaproponowało mu Link4 w kwocie 815 zł.

Ile kosztuje OC dla Opla Astry z Niemiec?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
EUROINS
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
OC
AC Mini
Assistance
NNW
1068,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1159,00 zł
Ile kosztuje OC dla Opla Astry z Niemiec?
Link4
815,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
EUROINS
847,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
904,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
1068,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
1159,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja 20.09.2023 r., Opel Astra 1,4 l z 2017 r.

Samochód z Niemiec - co warto wiedzieć?

  1. W 2022 r. sprowadzono z Niemiec do Polski 415,7 tys. używanych samochodów.
  2. Najczęściej z Niemiec do Polski sprowadzany jest Opel Astra.
  3. Średni wiek auta sprowadzanego z zagranicy wynosi 13 lat.
  4. Przed wyjazdem na drogę autem kupionym w Niemczech należy je ubezpieczyć.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprawdzenie, sprowadzenie i ubezpieczenie auta z Niemiec

  1. Czy można kupić przez internet krótkoterminowe ubezpieczenie auta w Niemczech?

    Tak. eVB-Nummer, czyli elektroniczne potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu, można zawrzeć przez internet przed wyjazdem po samochód do Niemiec. Oczywiście, w tym celu należy dobrze znać język niemiecki lub skorzystać z pomocy osoby biegle się nim posługującej. Nie musimy nawet wiedzieć, jakie auto chcemy ubezpieczyć, ponieważ tego rodzaju polisę można zakupić wcześniej z okresem ważności (np. 6 miesięcy). Następnie w niemieckim urzędzie należy podać numer umowy ubezpieczenia, a urzędnik odnajdzie go w systemie.

  2. Czy można zdalnie złożyć wniosek o wydanie tymczasowych tablic rejestracyjnych w Niemczech?

    Niektóre miasta w Niemczech umożliwiają zdalne złożenie wniosku o wydanie tymczasowych tablic rejestracyjnych. W tym celu warto wpisać w wyszukiwarkę nazwę miasta + Zullasungstelle, aby znaleźć godziny i dni pracy urzędu.

  3. Czym jest tzw. „umowa na Niemca”?

    Niekiedy auta wyrejestrowane w Niemcach są sprzedawane w Polsce bez legalnych umów kupna-sprzedaży, co określa się „metodą na Niemca”. W tego rodzaju umowie dane są spisywane z dużego briefu, w którym jest podany m.in. ostatni właściciel. Takie rozwiązanie ma obniżyć wysokość podatku do zapłaty. Jednak jeśli kupimy taki samochód, grożą nam surowe konsekwencje skarbowe oraz cofnięcie rejestracji pojazdu.