Niemcy od lat znajdują się na szczycie listy krajów, z których najchętniej importujemy pojazdy. Wpływa na to głównie bliskość geograficzna, a tym samym przystępne koszty transportu, oraz bogata oferta niemieckiego rynku wtórnego. Sprowadzasz samochód z Niemiec? Sprawdź, jakich formalności należy dopełnić!

Samochód z Niemiec możesz sprowadzić na kilka sposobów - z pomocą pośrednika lub na własną rękę. Niektóre duże niemieckie serwisy z ogłoszeniami motoryzacyjnymi udostępniają nawet polską wersję językową, aby ułatwić zakup naszym rodakom. Sprawdziliśmy, gdzie szukać samochodu w Niemczech, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie auta za zachodnią granicą, a także jakie formalności należy spełnić, aby móc legalnie poruszać się nim po drogach publicznych.

Gdzie szukać auta z Niemiec?

Samochód z Niemiec można kupić zarówno korzystając z usług polskiego pośrednika, jak i samodzielnie. Jeśli zdecydujesz się na zakup wymarzonego auta na własną rękę, najprościej poszukać go na niemieckich serwisach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi z polską wersją językową. Należą do nich Mobile.de i Autoscout24.de.

Porównaj ceny OC i AC

Poza tym można jeszcze skorzystać z:

  • Auto.de,
  • Autobing.de,
  • autobild.de,
  • 1a-automarkt.de.

Interesującą opcją może też byćporównywarka ofert sprzedaży samochodów z wielu niemieckich serwisów ogłoszeniowych, czyli Gebrauchtwagen.de.

Jak sprawdzić samochód z Niemiec?

Kiedy znajdziesz odpowiedni dla siebie samochód w Niemczech i wybierzesz się na jego oględziny, pamiętaj, aby przed ewentualnym zakupem dokładnie sprawdzić stan techniczny takiego pojazdu.

Warto wiedzieć

Przed wyjazdem do Niemiec najlepiej poprosić sprzedawcę o wysłanie skanów dokumentów auta, zwłaszcza badania technicznego TUV. U naszych zachodnich sąsiadów jest to bardzo rygorystyczny przegląd, który przeprowadza się co 2 lata. Jego wynik to szczegółowe informacje o ewentualnych usterkach pojazdu.
 

Jeśli nie chcesz korzystać z usług lokalnego fachowca i jednocześnie sam słabo znasz się na samochodachwarto zabrać ze sobą zaufanego mechanika lub kolegę interesującego się motoryzacją. Najlepiej, aby przynajmniej jedna z osób biegle porozumiewała się w języku niemieckim. Ekspert będzie w stanie stwierdzić, czy samochód z Niemiec nie zawiera śladów napraw po wypadku. Można to zrobić, m.in. sprawdzając:

  • grubość lakieru (za pomocą miernika),
  • równość elementów nadwozia,
  • numery szyb,
  • pęknięcia na desce rozdzielczej.

Ponadto, warto odbyć jazdę próbną, podczas której można np. wstępnie ocenić pracę silnika. 

Przed zakupem koniecznie sprawdź również historię samochodu sprowadzanego z Niemiec w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Aby to zrobić:

  • wejdź na stronę internetową historiapojazdu.gov.pl,
  • w odpowiednie pola wpisz numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji auta,
  • zaloguj się za pomocą Profilu Zaufanego (eGo) - logowanie przy pomocy profilu zaufanego jest potrzebne, by zweryfikować pojazd niezarejestrowany w Polsce.

widok formularza historiapojazdu.gov.pl

W raporcie, który zobaczysz po zalogowaniu się, znajdziesz m.in. informacje o:

  • przebiegu pojazdu,
  • danych technicznych pojazdu,
  • badaniach technicznych pojazdu,
  • historii wypadków pojazdu,
  • kradzieży pojazdu,
  • niedopuszczeniu do ruchu pojazdu,
  • złomowaniu pojazdu.

Tym samym, dzięki serwisowi historiapojazdu.gov.pl, bezpośrednio na miejscu za pomocą telefonu możesz zweryfikować wiarygodność informacji zawartych w ogłoszeniu przez sprzedawcę. Jeśli się nie zgadzają, powinieneś odstąpić od zakupu i poszukać innego samochodu.

Jakie dokumenty musi mieć auto z Niemiec?

Załóżmy jednak, że z wybranym przez Ciebie pojazdem wszystko jest w porządku i zdecydowałeś się na jego zakup. Tym samym możesz więc przystąpić do sporządzenia umowy kupna-sprzedaży samochodu. Dokument ten należy spisać w języku niemieckim lub w dwóch wersjach językowych – polskiej i niemieckiej. 

Następnie sprzedawca auta powinien przekazać Ci komplet wszystkich potrzebnych dokumentów. Jakie dokumenty musi mieć samochód z Niemiec? To zależy czy jego aktualny właściciel już zdążył go wyrejestrować, czy jeszcze nie.

Uwaga!

Przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży warto zwrócić uwagę na jej wszystkie punkty. Jeśli występujemy w umowie jako przedsiębiorca albo kupujemy auto od firmy, to nie przysługuje nam rękojmia. Podobnie będzie, jeżeli zawarto zapis, że wszystkie wady samochodu są nam znane.

Jakie dokumenty powinien przekazać sprzedawca samochodu wyrejestrowanego w Niemczech?

Większość sprzedawców z Niemiec wyrejestrowuje samochody przed ich zbyciem. Dzięki temu nie ponoszą oni opłat związanych z ubezpieczeniem czy badaniem technicznym. Jeśli więc pojazd jest wyrejestrowany lub wymeldowany, od dotychczasowego właściciela powinniśmy otrzymać komplet następujących dokumentów:

  • Fahrzeubrief – dowód własności pojazdu, tzw. Duży Brief,
  • Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny pojazdu, tzw. Mały Brief ze stemplem o treści „abmeldung”, co oznacza wyrejestrowany/wymeldowany pojazd.

Jakich formalności dopełnić w Niemczech?

Formalności, jakich będziesz musiał dopełnić jeszcze na miejscu, również zależą od tego, czy Twój pojazd został już wyrejestrowany czy jeszcze nie.

Zakup auta wyrejestrowanego w Niemczech

Jeśli samochód został wyrejestrowany przez dotychczasowego właściciela, a Ty chcesz wrócić nim do Polski, po zakupie będziesz musiał go tymczasowo zarejestrować w Niemczech i przeprowadzić badania techniczne (jeśli aktualne badania straciły już ważność).

Jak tymczasowo zarejestrować auto w Niemczech?

Aby tymczasowo zarejestrować w Niemczech auto w celu sprowadzenia go do Polski, musisz udać się do lokalnego wydziału komunikacji (Zulassungstelle). W urzędzie musisz okazać komplet następujących dokumentów:

  • dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
  • umowę kupna-sprzedaży,
  • dowód rejestracyjny pojazdu („mały i duży Brief”)
  • potwierdzenie zakupu krótkoterminowego ubezpieczenia OC (eVB).

Po okazaniu w wydziale komunikacji kompletu dokumentów, należy złożyć wniosek o wydanie pięciodniowych tablic rejestracyjnych z żółtym paskiem (Das Kurzzeitkennzeichen). Koszt ich zakupu wraz z krótkoterminowym ubezpieczeniem OC wynosi około 80-90 euro.

Warto wiedzieć

Samochód bez badań technicznych może otrzymać żółte tablice – uprawniają jednak one wyłącznie do przejazdu do najbliższego serwisu samochodowego w celu kontroli lub przeprowadzenia badania technicznego. Pozytywny wynik takiego badania pozwala na powrót samochodem do Polski „na kołach”.
 

Jeśli natomiast zamierzasz przebywać w Niemczech dłużej niż pięć dni, musisz kupić tablice rejestracyjne z czerwonym paskiem (Ausfuhrkennzeichnen). Określa się je mianem wywozowych, celnych, eksportowych lub tranzytowych. Koszt ich zakupu wynosi około 150-180 euro. Są ważne od daty podanej na czerwonym pasku, która zależy od okresu ważności ubezpieczenia OC (może wynieść od 9 dni do 1 roku). Najwygodniej kupić polisę oraz wyrobić tablice w budkach zwanych Autoschilder. 

Zakup auta zarejestrowanego w Niemczech

Przeglądając ogłoszenia o sprzedaży samochodów z Niemiec, możesz też trafić na sytuację, że samochód wystawiony na sprzedaż wciąż będzie zarejestrowany. Jeśli zdecydujesz się zakupić taki pojazd, do wyboru będziesz mieć dwie opcje:

  • sprowadzić ten samochód do Polski – pamiętaj jednak, że aby zarejestrować taki pojazd w Polsce, najpierw musi on zostać wymeldowany w Niemczech. Po powrocie do kraju przeprowadzenie tego procesu może być mocno utrudnione.
  • udać się wraz ze sprzedającym do urzędu komunikacji, a następnie wyrejestrować pojazd i zarejestrować go tymczasowo na siebie.

Jak sprowadzić samochód z Niemiec do Polski?

Zakupiony w Niemczech samochód można sprowadzić do Polski na kilka sposobów. Jeśli odległość od granicy jest niewielka, możesz samodzielnie go przyholować przy użyciu innego auta. Wymaga to jednak pomocy drugiego kierowcy, a jednocześnie będzie dość czasochłonne, ponieważ przy holowaniu nie możesz rozwijać zbyt dużych prędkości.

Uwaga!

Uwaga! Holowanie za pomocą linki holowniczej jest zabronione na niemieckich autostradach. W efekcie samodzielne sprowadzenie zakupionego samochodu przy użyciu innego auta będzie bardzo utrudnione.

O wiele wygodniejszym rozwiązaniem jest wynajęcie lawety. Jednocześnie może to się wiązać z wysokimi kosztami. Warto więc jeszcze przed wyjazdem do Niemiec sprawdzić stawki holowania za kilometr w co najmniej kilku firmach. Zwykle tańsze jest skorzystanie z usług polskiego przewoźnika niż niemieckiego. 

Alternatywą dla holowania jest samodzielny przyjazd zakupionym w Niemczech samochodem do Polski. Jednak aby było to możliwe, zwykle konieczna jest tymczasowa rejestracja auta za zachodnią granicą, o której wspominaliśmy już wcześniej.

Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z Niemiec do Polski?

Według serwisu clicktrans.pl średnia cena transportu samochodu z zagranicy waha się od 1,7 zł do 2,6 zł za km. Tym samym, za transport pojazdu z Berlina do Warszawy (długość trasy to ok 540 km) będziesz musiał zapłacić od 1140 zł do 2130 zł.

Co zrobić po powrocie sprowadzonym samochodem z Niemiec do Polski?

Po powrocie samodzielnie sprowadzonym samochodem z Niemiec do Polski, trzeba załatwić kolejne formalności:

  1. Opłacić podatek akcyzowy.
  2. Przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży pojazdu (jeśli nie jest dwujęzyczna).
  3. Przeprowadzić badanie techniczne w Stacji kontroli pojazdów.
  4. Zarejestrować samochód w wydziale komunikacji.

Opłata akcyzy

Na początek trzeba zapłacić akcyzę. Na przelanie pieniędzy urzędowi skarbowemu w Nowym Targu masz 30 dni od momentu wwiezienia samochodu do Polski, ale jednocześnie nie może to być później niż w dniu rejestracji samochodu w Polsce. Stawka podatku akcyzowego jest uzależniona od ceny auta i wynosi:

  • 18,6% – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 cm3,
  • 9,3% – dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy o pojemności od 2001 do 3500 cm3,
  • 9,3% – dla hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), wyposażonych w silnik spalinowy od 2001 do 3500 cm3
  • 3,1% – dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3,
  • 1,55% – dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy do 2000 cm3.

Warto wiedzieć

Na zapłatę akcyzy masz 30 dni od momentu wwiezienia samochodu do Polski, jednak złożyć deklarację podatkową AKC-US należy w ciągu 14 dni. Można to zrobić osobiście lub przez Internet na stronie: https://puesc.gov.pl/.
 

Jeśli zdecydujesz się złożyć deklarację online, powinieneś:

  1. założyć konto w serwisie - oprócz podania danych osobowych powinieneś mieć podpis zaufany, który można uzyskać np. pod adresem: https://epuap.login.gov.pl/.
  2. wypełnić i złożyć druk AKC-US w zakładce „podatek akcyzowy za sprowadzony samochód”.

Po wysłaniu deklaracji AKC-US do urzędu, należy opłacić podatek akcyzowy. Można to zrobić tradycyjnym przekazem pocztowym lub za pośrednictwem przelewu elektronicznego. Akcyzę wpłacasz na konto Urzędu Skarbowego w Nowym Targu i musisz podać następujące dane:

  • rachunek bankowy nr: 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000,
  • odbiorca: Urząd Skarbowy w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ,
  • warto też wpisać nazwę i adres zobowiązanego oraz swoje dane. Może to być NIP podatnika, nr PESEL albo nr VIN.

Tłumaczenie dokumentów

Po zapłacie akcyzy trzeba przetłumaczyć dokumenty na język polski. Wyjątkiem od tej zasady jest umowa kupna-sprzedaży, jeśli została sporządzona w dwóch wersjach językowych (polskiej i niemieckiej).

Ponadto, nie musisz również tłumaczyć dowodu rejestracyjnego w przypadku sprowadzania samochodu z kraju Unii Europejskiej (w tym Niemiec), jeśli dokument ten nie ma dodatkowych adnotacji i pieczątek.

Jeżeli umowa kupna-sprzedaży pojazdu nie została zawarta w dwóch wersjach językowych, należy przetłumaczyć dokument na język polski z pomocą tłumacza przysięgłego. Zwykle jego usługa kosztuje około 100-200 zł.

Badanie techniczne

Samochód sprowadzony z Niemiec może mieć ważne badanie techniczne (TUV, Technischer Überwachungsverein). Trzeba jednak udać się do Stacji Kontroli Pojazdów, aby przeprowadzić uzupełniający przegląd. Żeby nie przepłacać, warto przed wizytą w warsztacie zapytać w wydziale komunikacji, czy w Twoim przypadku konieczne jest wykonanie pełnego badania technicznego pojazdu. Standardowo badanie techniczne kosztuje 98 zł. 

Rejestracja w wydziale komunikacji

W ostatnim kroku powinieneś udać się do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji i zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec. W urzędzie musisz okazać następujące dokumenty:

  • dowód tożsamości,
  • dowód rejestracyjny i kartę pojazdu (jeśli została wydana),
  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży,
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
  • dowód opłacenia akcyzy,
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne – jeżeli do Polski wróciliśmy pojazdem zakupionym za granicą,
  • potwierdzenie wykupienia ubezpieczenia OC.

Łączny koszt zarejestrowania samochodu sprowadzonego z Niemiec w przypadku wyboru standardowych tablic rejestracyjnych wynosi 160 zł. Opłata ta może wzrosnąć do 1080 zł, jeśli wybierzesz indywidualne tablice. Z dokładną wysokością opłat można zapoznać się w poniższej tabeli.

Koszt zarejestrowania samochodu z Niemiec

Rodzaj opłaty

Kwota

tablice rejestracyjne (standardowe)

80 zł

tablice rejestracyjne (indywidualne)

1000 zł

dowód rejestracyjny

54 zł

pozwolenie czasowe

13,50 zł

nalepka legalizacyjna

12,50 zł

suma (auto z tablicami standardowymi)

160 zł

suma (auto z tablicami indywidualnymi)

1080 zł

Źródło: rankomat.pl

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec?

Wypowiedź eksperta

Jeśli kupiłeś w Niemczech OC krótkoterminowe (eVB), to nie możesz go przedłużyć. Wygaśnie po upływie okresu, na jaki zostało zawarte. W związku z tym musisz samodzielnie zakupić całoroczną polisę OC, najpóźniej w dniu rejestracji samochodu w wydziale komunikacji w Polsce.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

W 2025 roku za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu osobowego możesz zapłacić karę w wysokości od 1 870 do nawet 9 330 zł! Dotyczy to również zaniedbań dotyczących samochodów sprowadzanych z Niemiec.

tabela przedstawiająca wysokość kar za brak OC w 2025 roku

Jeżeli wybrałeś się po samochód z Niemiec, ale całoroczną polisę OC chcesz na spokojnie kupić już po powrocie do Polski, możesz skorzystać z opcji OC krótkoterminowego. To ubezpieczenie samochodu na 30 dni, które oferuje większość polskich towarzystw ubezpieczeniowych.

Musisz jednak pamiętać, aby znaleźć korzystne OC na cały rok, gdy umowa na krótkoterminowe będzie się zbliżać do końca. Jeśli spóźnisz się z zakupem choćby o jeden dzień. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nałoży na Ciebie karę w odpowiedniej wysokości.

Porównaj ceny OC i AC

Prostym i szybkim sposobem na zakup atrakcyjnego ubezpieczenia samochodu z Niemiec jest kalkulator OC i AC. Wypełnienie krótkiego formularza zajmie tylko kilka minut. Po opłaceniu polisy online umowę ubezpieczenia auta otrzymasz na adres e-mail. Porównywarka ubezpieczeń jest dostępna przez całą dobę, dlatego OC lub cały pakiet ochrony kupisz nawet na ostatni moment. Kliknij poniżej i zobacz, ile będzie kosztowało obowiązkowe ubezpieczenie dla wybranego przez Ciebie samochodu:

Warto mieć to rozwiązanie pod ręką, zwłaszcza w gąszczu formalności związanych ze sprowadzaniem samochody z zagranicy.

Co warto wiedzieć?

  1. Niemcy są od lat najczęściej wybieranym krajem przez Polaków do importu używanych samochodów. Wpływa na to bliskość geograficzna, niskie koszty transportu oraz bogata oferta na niemieckim rynku wtórnym.

  2. Przed zakupem warto zweryfikować historię samochodu. Można to zrobić za pomocą e-usługi Historia Pojazdu na stronie historiapojazdu.gov.pl, gdzie po podaniu numeru rejestracyjnego, VIN oraz daty pierwszej rejestracji uzyskamy informacje o pojeździe.

  3. Po zakupie należy zdecydować, czy samochód zostanie przetransportowany na lawecie, czy na kołach. W przypadku jazdy na kołach konieczne jest uzyskanie tymczasowych tablic rejestracyjnych oraz krótkoterminowego ubezpieczenia OC.

  4. Oprócz ceny samochodu, pod uwagę warto wziąć także dodatkowe koszty, takie jak: koszt transportu (laweta lub przejazd na kołach), podatek akcyzowy, tłumaczenie dokumentów, opłaty rejestracyjne i ubezpieczenie.

  5. Kupując samochód za granicą, należy uważać na potencjalne oszustwa, takie jak cofnięty licznik, ukryte wady techniczne czy fałszywe dokumenty. Warto skorzystać z usług rzeczoznawcy lub niezależnego warsztatu przed finalizacją transakcji.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprawdzenie, sprowadzenie i ubezpieczenie auta z Niemiec

  1. Czy można kupić przez Internet krótkoterminowe ubezpieczenie auta w Niemczech?

    Tak. eVB-Nummer, czyli elektroniczne potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu, można zawrzeć przez Internet przed wyjazdem po samochód do Niemiec. Oczywiście w tym celu należy dobrze znać język niemiecki lub skorzystać z pomocy osoby biegle się nim posługującej. Nie musimy nawet wiedzieć, jakie auto chcemy ubezpieczyć, ponieważ tego rodzaju polisę można zakupić wcześniej z okresem ważności (np. 6 miesięcy). Następnie w niemieckim urzędzie należy podać numer umowy ubezpieczenia, a urzędnik odnajdzie go w systemie.

  2. Czy można zdalnie złożyć wniosek o wydanie tymczasowych tablic rejestracyjnych w Niemczech?

    Niektóre miasta w Niemczech umożliwiają zdalne złożenie wniosku o wydanie tymczasowych tablic rejestracyjnych. W tym celu warto wpisać w wyszukiwarkę nazwę miasta + Zullasungstelle, aby znaleźć godziny i dni pracy urzędu.

  3. W którym momencie należy ubezpieczyć samochód z Niemiec?

    Najlepszą opcją jest zakup polisy OC od razu po przywiezieniu samochodu do Polski. Nawet jeżeli samochód kupujesz w komisie i ma ważną polisę, OC możesz kupić w wyprzedzeniem ze startem ochrony w konkretnym terminie. Dzięki temu unikniesz kary za ewentualną, nawet przypadkową, przerwę w ubezpieczeniu obowiązkowym.

  4. Czy opłaca się kupić auto z Niemiec?

    Zakup auta z Niemiec może okazać się korzystną finansowo opcją - nie tylko ze względu na samą cenę pojazdu, ale też bliskość geograficzną, dzięki której koszty transportu takiego pojazdu nie są wygórowane. Mimo to, należy jednak ostrożnie podchodzić do każdego ogłoszenia i dokładnie sprawdzić, czy dane podane przez sprzedawcę rzeczywiście mają pokrycie w rzeczywistości.