W 2020 r. Polacy sprowadzili z zagranicy 848 tys. używanych samochodów. Najczęściej importujemy auta z Niemiec. Ich średni wiek wynosi 12 lat. Do najpopularniejszych marek należą Volkswagen, Opel i Ford.

Kupując auto z zagranicy, do ceny auta należy doliczyć  koszty związane z importem samochodu, transportem, podatkiem, rejestracją czy ubezpieczeniem. Wyjaśniamy krok po kroku, jakie formalności i opłaty należy uregulować, aby sprowadzić pojazd z zagranicy do Polski. 

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Skąd Polacy najczęściej sprowadzają samochody?

W 2020 r. do Polski sprowadzono 848 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. To o 16% mniej niż w 2019 r. Średni wiek auta wyniósł 12 lat – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Zdecydowanie najwięcej pojazdów importowano z Niemiec (489 tys.). Na drugim miejscu znalazła się Francja (83 tys.), a na trzecim Belgia (57 tys.).

Top 10 państw, z których najczęściej importujemy używane auta

Kraj

Liczba używanych aut

Niemcy489 tys.
Francja83 tys.
Belgia57 tys.
Holandia35 tys.
USA33 tys.
33 tys.27 tys.
Szwajcaria22 tys.
Austria21 tys.
Dania20 tys.
Szwecja18 tys.

Źródło: IBRM Samar

Dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że pozycję lidera od lat zajmują Niemcy. W Polsce panuje przekonanie, że niemieckie drogi są świetnie utrzymane, a kierowcy dbają o samochody. To ma być gwarantem, że sprowadzone auto jeszcze długo nam posłuży. Nie można również zapomnieć o bliskim sąsiedztwie, które pozwala uniknąć wielu problemów logistycznych związanych z transportem pojazdów. Ponadto nieduża odległość przekłada się na niższe koszty sprowadzenia samochodu z zagranicy, co dla wielu kierowców jest kluczowym czynnikiem. W efekcie wśród 10 najczęściej sprowadzonych do Polski w 2020 r. modeli, znajdują się tylko niemieckie marki:

  1. Audi A4 – 28 tys.,
  2. Volkswagen Golf – 24 tys.,
  3. Opel Astra – 23 tys.,
  4. BMW 3 – 19 tys.,
  5. Audi A3 – 16 tys.,
  6. Volkswagen Passat – 15 tys.,
  7. Ford Focus – 14 tys.,
  8. Opel Corsa – 14 tys.,
  9. Audi A6 – 13 tys.,
  10. BMW 5 – 12 tys.

Jak sprowadzić samochód z zagranicy?

Po znalezieniu interesującego auta za granicą, trzeba spisać umowę kupna-sprzedaży ze sprzedawcą lub komisem. Oprócz umowy, zbywca samochodu musi nam przekazać:

  • dowód rejestracyjny,
  • dokument potwierdzający aktualność badania technicznego,
  • kartę pojazdu (jeżeli była wydana).

Kwestia ubezpieczenia OC zależy od sposobu, w jaki pojazd ma dojechać do Polski:

  • na lawecie można go przetransportować bez ważnego OC,
  • wwożąc osobiście, trzeba mieć wykupioną polisę OC.

Jakie formalności trzeba załatwić za granicą?

Laweta to dość drogie rozwiązanie więc duża część kierowców decyduje się na samodzielny przyjazd zakupionym samochodem do Polski. 

Jeżeli auto nie ma ważnego ubezpieczenia zawartego przez zagranicznego właściciela, to trzeba wykupić krótkoterminowe OC na 30 dni. W tym czasie należy zarejestrować samochód w Polsce, a następnie kupić tradycyjną, 12-miesięczną polisę OC – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w porównywarce rankomat.pl. 

Koszt zakupu krótkoterminowego OC wynosi około 100 zł. W zagranicznym wydziale komunikacji trzeba też uzyskać tymczasowe tablice rejestracyjne, które umożliwią przyjechanie samochodem do Polski. Ich cena zależy od kraju wwozu auta. Rejestracje z Niemiec ważne przez 5 dni kosztują około 80 euro (360 zł).

W związku z tym koszty, na które trzeba być przygotowanym jeszcze za granicą to około 100 zł za krótkoterminowe OC, a także 360 zł za tymczasowe tablice (dla auta sprowadzanego z Niemiec). Czasowe rejestracje można też kupić przez polskiego pośrednika, który załatwi formalności w naszym imieniu, ale doliczy 200-300 zł za obsługę.

Cena lawety zależy od liczby kilometrów, wymiarów i masy auta, a także od kraju, z którego samochód jest przewożony. Lawetę z Niemiec można wynająć średnio za 2,50 zł za km, co na trasie Berlin-Warszawa (570 km) daje łączny koszt 1 425 zł. Decydując się na osobiste przywiezienie na tej samej trasie samochodu Volkswagen Golf VII, za benzynę zapłacimy około 140 zł (plus indywidualny koszt dojechania do Niemiec).

Jakie formalności należy załatwić w Polsce?

Wypełnianie formalności w Polsce najlepiej zacząć od zapłacenia akcyzy lub uzyskania zaświadczenia o zwolnieniu z niej. Podatek wynosi:

  • 3,1% w przypadku aut z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6% dla samochodów z silnikiem o pojemności większej niż 2000 cm3.
Uwaga! Wyjątkiem są samochody hybrydowe typu plug-in (ładowane z gniazdka), na które obowiązuje preferencyjna stawka. Wynosi ona 1,55% za silniki do 2000 cm3, a także 9,3% powyżej 2000 cm3 pojemności.

Na opłacenie akcyzy mamy 30 dni. Podatek można zapłacić osobiście w urzędzie skarbowym albo online – za pomocą Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej. W ciągu 14 dni od opłacenia akcyzy, trzeba złożyć w urzędzie deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U/S). 

Uwaga! Deklarację AKC U/S musi złożyć oddzielnie każdy współwłaściciel samochodu.

Drugim krokiem powinna być wizyta na stacji diagnostycznej w celu przeprowadzenia badania technicznego. Jeśli z zagranicznych dokumentów wynika, że auto ma jeszcze ważny przegląd, a właściciel posiada oryginalne tablice rejestracyjne, możliwe jest wykonanie tylko dodatkowego badania na ustalenie danych niezbędnych do rejestracji. Taki przegląd to koszt około 100 zł.

Po zapłaceniu akcyzy i uzyskaniu badania technicznego, można udać się do wydziału komunikacji, żeby zarejestrować samochód. Należy zabrać ze sobą przetłumaczone dokumenty. Jeżeli samochód był sprowadzony z UE, wystarczy przetłumaczyć tylko umowę kupna-sprzedaży. W przypadku państw spoza Wspólnoty, należy również przetłumaczyć dowód rejestracyjny kartę pojazdu, jeśli została wydana.

Honorowane są tylko tłumaczenia przysięgłe, które kosztują około 200 zł. W sumie opłaty rejestracyjne to 256 zł (lub 1176 zł, jeśli właściciel pojazdu chce wyrobić indywidualne tablice rejestracyjne). 

Koszty zarejestrowania samochodu z zagranicy

Rodzaj opłaty

Kwota

tablice rejestracyjne (standardowe)80 zł
tablice rejestracyjne (indywidualne)1000 zł
dowód rejestracyjny54 zł
karta pojazdu75 zł
pozwolenie czasowe13,50 zł
nalepka kontrolna18,50 zł
nalepka legalizacyjna12,50 zł
opłata ewidencyjna2,50 zł
suma (auto z tablicami standardowymi)256 zł
suma (auto z tablicami indywidualnymi)1176 zł

Źródło: rankomat.pl

Po złożeniu dokumentów samochód zostanie czasowo zarejestrowany na 30 dni, a urząd wyda w tym okresie stały dowód rejestracyjny. Należy pamiętać, żeby wykupić polisę OC najpóźniej w dniu rejestracji.

Łączne wydatki po polskiej stronie w dużej mierze zależą od wysokości akcyzy. Np. kupując samochód o silniku do 2000 cm3 za 20 tys., podatek wyniesie 620 zł, w przypadku auta za 70 tys. – 2 170 zł, dlatego trudno jest uśrednić  ten koszt. 

Uwaga! Za samochód sprowadzony z zagranicy nie trzeba w Polsce opłacać podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), który uiszcza się kupując używany pojazd u nas w kraju. Sztywne koszty, na które trzeba być przygotowanym w Polsce to 360 zł (za badanie diagnostyczne i rejestrację samochodu), a także dodatkowe 200 zł, jeżeli trzeba będzie przetłumaczyć dokumenty.

Sztywne koszty, na które trzeba być przygotowanym w Polsce to 360 zł (za badanie diagnostyczne i rejestrację samochodu), a także dodatkowe 200 zł, jeżeli trzeba będzie przetłumaczyć dokumenty.

Jak sprowadzić auto na gaz z zagranicy?

Sprowadzenie samochodu z instalacją LPG z innego kraju jest droższe i nieco bardziej kłopotliwe, niż import auta na benzynę. Kupujący pojazd na gaz, oprócz wszystkich czynności, które opisaliśmy wcześniej, musi dodatkowo:

  1. Zwrócić uwagę na to, czy obecność instalacji LPG jest wpisana do dowodu rejestracyjnego – jeżeli takiego wpisu nie ma, to będą problemy z zarejestrowaniem samochodu w Polsce.
  2. Zadbać, żeby zbiornik gazowy miał homologację unijną (jeżeli nie ma, to trzeba go wymienić na taki z homologacją – ceny zaczynają się od 1 000 zł wzwyż).
  3. Niezależnie od posiadanej homologacji, trzeba dokonać legalizacji zbiornika gazu w Polsce. Przegląd i legalizacje wykonują stacje, które mają uprawnienia Transportowego Dozoru Technicznego, kosztuje to ok. 200 zł.
  4. Przeprowadzić rozszerzone badanie techniczne auta – cena wynosi 160 zł (60 zł więcej niż przegląd samochodu napędzanego paliwem ciekłym).

Zatem sprowadzenie samochodu na gaz kosztuje około 260 zł (plus dodatkowe 1000 zł, jeżeli trzeba wymienić instalację LPG), więcej od auta na benzynę.

Gdzie kupić tanią polisę OC?

Sprowadzenie samochodu z zagranicy i tak obciąża budżet, więc szkoda generować niepotrzebnie wydatki kupując przepłacone OC. Zakres ochrony obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu jest taki sam w każdym towarzystwie. W efekcie przy wyborze polisy OC, powinniśmy kierować się jedynie najniższą ceną. W prosty sposób porównać oferty kilkunastu ubezpieczycieli można w kalkulatorze rankomat.pl. Jednocześnie mamy również możliwość tańszego dokupienia w pakiecie dodatkowych ubezpieczeń, jak AC, NNW, czy assistance.

Po wyborze interesującego nas ubezpieczenia samochodu, możemy dokonać płatności online. Następnie otrzymamy umowę na adres e-mail. Polisę możemy wydrukować lub zapisać ją w pliku pdf w smartfonie.
 

Co warto wiedzieć?

  1. W 2020 r. Polacy sprowadzili z zagranicy 848 tys. używanych aut.
  2. Najczęściej Polacy sprowadzają używane samochody z Niemiec.
  3. Średni wiek auta sprowadzonego z zagranicy wynosi 12 lat.
  4. Najczęściej importujemy Volkswagena, Opla i Forda.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy trzeba płacić podatek za samochód sprowadzony z zagranicy?

    Tak. Stawka akcyzy wynosi 3,1 % dla aut o pojemności silnika do 2000 cm3, a także 18,6% powyżej 2000 cm3. Podatek należy zapłacić w ciągu 30 dni.
  2. Czy trzeba tłumaczyć dokumenty po sprowadzeniu samochodu z zagranicy?

    Na język polski należy przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży. Jeśli sprowadzamy samochód z kraju należącego do Unii Europejskiej, nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu (jeżeli została wydana).
  3. Czy samochód sprowadzony z zagranicy musi mieć ubezpieczenie OC?

    Nie, gdy przewozimy go na lawecie. Jeśli chcemy samodzielnie przyjechać samochodem do Polski, musi mieć ważne ubezpieczenie. Jeżeli poprzedni właściciel nie przekazał nam polisy, możemy za granicą kupić krótkoterminowe OC.
  4. Ile kosztuje rejestracja w Polsce samochodu sprowadzonego z zagranicy?

    256 zł. Koszty rejestracji samochodu mogą wzrosnąć do 1176 zł, jeśli będziemy chcieli wyrobić indywidualne tablice rejestracyjne.
  5. Czy można sprowadzić samochód z zagranicy z instalacją LPG?

    Tak. Jeśli instalacja LPG jest wpisana do dowodu rejestracyjnego, a zbiornik gazowy posiada homologację unijną. Jeżeli jej nie ma, należy wymienić urządzenie.