Każdego roku Polacy sprowadzają do kraju samochody z całej Europy, głównie z Niemiec, Francji i Belgii. Sporą popularnością cieszą się również auta amerykańskie – mimo wysokich kosztów importu coraz odważniej korzystamy z ofert sprzedaży pojazdów z USA. Co ciekawe, gros kierowców decyduje się także na sprowadzenie auta z Japonii. Czy warto skusić się na „japończyka” i jakim budżetem trzeba dysponować? Sprawdziliśmy.
W okresie od stycznia do października 2024 roku Polacy sprowadzili z Japonii 1652 samochody. To wzrost w stosunku do poprzedniego roku aż o 33,4%. Polscy kierowcy decydujący się na import auta z tak odległego zakątka, chcą skorzystać z możliwości, by stać się właścicielem wyjątkowego pojazdu z bogatym wyposażeniem i w bardzo dobrym stanie technicznym. Tak bowiem postrzegane są japońskie samochody.
Co ciekawe, największym zainteresowaniem wcale nie cieszą się tamtejsze marki, ale auta europejskie jak BMW, Porsche czy Mercedes-AMG. Samochody klasy premium wybierane przez Japończyków są bardzo zadbane i, co niezwykle istotne, najczęściej mają kierownicę po lewej stronie. Import takiego pojazdu to sposób na zdobycie samochodu z niewielkim przebiegiem, w bardzo dobrym stanie, a często także w atrakcyjnej cenie.
Import samochodów z Japonii – dlaczego warto rozważyć?
Zastanawiając się, czy i dlaczego warto zdecydować się na sprowadzenie auta z Japonii, należy pochylić się nad mentalnością Japończyków. Tamtejsi kierowcy kochają luksus, a samochód traktują jako wyznacznik swojego statusu społecznego, dlatego też dbają o stan pojazdu i poddają go regularnym przeglądom technicznym.
Japońskie auta mają bogate wyposażenie, nie brak w nich wysokiej jakości akcesoriów. Polskich nabywców kusi też niewielki przebieg samochodu – na co dzień Japończycy korzystają z komunikacji miejskiej, pozostawiając swoje maszyny w garażach. Na korzyść działa też japoński klimat, który jest dla aut wyjątkowo łaskawy – nie rdzewieją szybko i przez długi czas zachowują niemal idealny wygląd.
Warto wiedzieć
Jakie informacje znajdują się na karcie aukcyjnej?
Japońskie domy aukcyjne korzystają z różnych wzorów dokumentów, jednak w każdym można znaleźć te same informacje na temat samochodu wystawionego na sprzedaż. Czego dowiesz się z karty aukcyjnej?
Zdobędziesz podstawowe informacje o pojeździe – numer podwozia, przebieg samochodu;
zapoznasz się z opisem wyglądu auta;
poznasz stan powłoki lakierniczej (czy są ślady korozji);
przeczytasz o ewentualnych usterkach i uszkodzeniach, np. zarysowaniach;
sprawdzisz, czy samochód przeszedł w przeszłości poważne naprawy.
Rzeczoznawca ocenia stan ogólny samochodu, stosując skalę 1-5 (niekiedy również 6), gdzie 5 jest notą najwyższą. Przeprowadzana jest też ocena wnętrza pojazdu (A-E).
Warto wiedzieć
Co oznaczają uzyskane oceny?
Im wyższą ocenę otrzyma dany pojazd, tym lepszy jest jego stan. Badanie przeprowadza japoński rzeczoznawca zatrudniony przez dom aukcyjny. O czym mogą świadczyć poszczególne oceny:
1 – otrzymuje zazwyczaj pojazd uszkodzony w wyniku powodzi lub pożaru;
3 – oznacza, że samochód ma wiele łatwo zauważalnych defektów, np. wgniecenia, zarysowania, przetarcia;
6 – mogą otrzymać pojazdy najwyżej 3-letnie z przebiegiem poniżej 30 tys. km, w bardzo dobrym stanie.
Niekiedy przyznawane są oznaczenia:
S – nowy samochód, przebieg maksymalnie 10 tys. km;
RA – auto po naprawie niewielkich uszkodzeń powypadkowych;
R – pojazd po większych naprawach powypadkowych.
Uwaga!
Jak wygląda import aut – na co uważać?
Zakup samochodu z zagranicy zawsze obarczony jest ryzykiem, dlatego trzeba dobrze przygotować się do transakcji. W jaki sposób?
Sprawdź, na których stronach internetowych (aukcyjnych) warto szukać ogłoszeń i jak je weryfikować. Pamiętaj, że auta z Japonii kupuje się głównie w sieci.
Skorzystaj z pomocy pośrednika – rzetelna firma sprawdzi wybrany samochód, pomoże załatwić niezbędne formalności (przygotuje dokumenty), zorganizuje transport auta z Japonii pod wskazany adres (np. pod dom klienta).
Zweryfikuj, czy dane auto nie zostało poddane przeróbkom stylistycznym – Japończycy słyną z tego, że lubią udoskonalać swoje samochody, jednak zmiany te nie zawsze podobają się europejskim klientom.
Miej na uwadze, że choć samochody sprowadzane z Japonii są zazwyczaj w bardzo dobrym stanie, trafiają się również trefne modele, które np. nie były garażowane i nie są wolne od wad. Upewnij się, że stan wybranego auta nie budzi zastrzeżeń.
Jak wygląda import aut z Japonii?
Japoński rynek motoryzacyjny jest wyjątkowy. Zwykło się uważać, że to właśnie tam można znaleźć prawdziwe perełki, auta w doskonałym stanie, w pełni wyposażone i zadbane. Jak zatem sprowadzić samochód z Kraju Kwitnącej Wiśni? Przede wszystkim warto śledzić aukcje internetowe – Japanese Trade Car, BE FORWARD to znane platformy, na których można zakupić pojazd od dealera.
Warto wiedzieć
Na aukcjach możesz szukać ofert, porównywać ceny, licytować i kupować samochody.
Zakup i sprowadzenie auta można również zlecić pośrednikowi. Nie tylko załatwi wszystkie formalności, ale może wynegocjować korzystniejszą cenę i dokładnie sprawdzić stan samochodu.
Co po zakupie samochodu?
Zakup samochodu z Japonii wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności – zarówno jeszcze przed sprowadzeniem pojazdu do Polski, jak i po jego odebraniu w kraju. Kupujący musi uregulować wszystkie niezbędne opłaty, zarejestrować samochód, wykupić ubezpieczenie OC. Często konieczne jest wykonanie drobnych przeróbek technicznych, aby przystosować dany model do polskich warunków i przepisów prawa.
Sprowadzenie auta z Japonii – opłaty
Koszt sprowadzenia samochodu z Japonii to nie tylko zapłata faktury za zakup pojazdu, ale wiele dodatkowych opłat. Zwykle na stronie pośrednika można znaleźć kalkulator, który pomaga obliczyć całkowity koszt importu auta.
Opłaty związane z zakupem auta na aukcji
Po wygranej aukcji nabywca musi zapłacić za samochód. Nie jest to jednak jedyna opłata, ponieważ domy aukcyjne pobierają prowizję, najczęściej w wysokości 5-10% wartości wylicytowanej kwoty. Często kupujący musi też uiścić opłatę wewnętrzną – jest to odgórnie ustalona kwota, zazwyczaj ok. 70 tys. yenów, czyli 2,5 tys. zł.
Koszty związane z zakupem auta to także opłata administracyjna FOB (ok. 655 USD) czy należność dla firmy pośredniczącej (70-100 tys. yenów).
Koszt transportu
Sprowadzenie samochodu z Japonii wymaga opłacenia transportu drogą morską. Zazwyczaj w cenę transportu wliczony jest przewóz auta do portu w Japonii, fracht do Europy i ubezpieczenie na czas podróży (całość to ok. 350-400 tys. yenów, czyli 9 tys. zł). Kupujący musi do tego doliczyć cenę za transport samochodu z portu w Europie do miejsca docelowego (np. z Niemiec do Polski jest to ok. 1500-2500 zł).
Do kosztów transportu zalicza się także opłatę portową (ok. 400 euro) czy za postój auta na portowym parkingu.
Opłaty graniczne/podatki
Import auta z Japonii wiąże się z koniecznością zapłaty cła i podatku VAT – opłaca się je w państwie, do którego wpływa importowany pojazd:
cło: 10% oraz opłaty dla agencji celnej, które zlecono odprawę towarów;
VAT: Belgia/Holandia – 21%; Niemcy – 19%; Polska – 23%.
Opłaty w Polsce
Po dotarciu do Polski właściciel samochodu musi opłacić akcyzę (w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy), której wysokość zależy od napędu oraz pojemności silnika:
3,1% wartości samochodu – pojemność silnika do 2000 cm3;
18,6% wartości samochodu – dla samochodów o pojemności silnika przekraczającej 2000 cm3;
1,55% – napęd hybrydowy (HEV) i silnik spalinowy o pojemności do 2000 cm3;
9,3% – napęd hybrydowy (HEV i PHEV) i silnik spalinowy o pojemności powyżej 2000 cm3;
0% – samochody elektryczne.
Konieczne będzie też:
tłumaczenie dokumentów z języka japońskiego na polski – ok. 250 zł;
wykonanie przeglądu technicznego – 98 zł;
wykupienie polis OC;
rejestracja (80 zł tablice, dowód rejestracyjny 54 zł, pozwolenie czasowe 13,50 zł, nalepka legalizacyjna 12,50 zł).
Formalności w Polsce
Po przetransportowaniu pojazdu do Polski należy dopełnić reszty formalności. Przede wszystkim konieczne jest przystosowanie samochodu do ruchu prawostronnego. Choć większość aut ma kierownicę po lewej stronie, wciąż trzeba pamiętać o zmianie świateł z symetrycznych na asymetryczne oraz o przekodowaniu radia.
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie przeglądu technicznego, a następnie wykupienie polisy OC oraz zarejestrowania samochodu w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela. Komplet dokumentów potrzebny do rejestracji zawiera:
wypełniony wniosek;
potwierdzenie pozytywnego przejścia przez badanie techniczne;
dokument potwierdzający własność;
dokumenty związane z odprawą celną;
potwierdzenie zapłaty akcyzy, wniesienia opłaty rejestracyjnej;
dowód tożsamości do wglądu;
dotychczasowy dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne.
Uwaga!
Najpierw samochód zostanie zarejestrowany czasowo na 30 dni, a następnie właściciel otrzyma właściwy dowód rejestracyjny. Zwykle dokument jest gotowy w ciągu 7-14 dni.
Import auta z Japonii a ubezpieczenie
Sprowadzony samochód trzeba ubezpieczyć. Polisa OC jest obowiązkowa, a za jej brak grożą wysokie kary finansowe. OC należy zakupić najpóźniej w dniu rejestracji, jeszcze przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu.
Wypowiedź eksperta
Właściciel auta z Japonii może też rozważyć zakup dodatkowej polisy – rozszerzona ochrona zabezpiecza na wypadek kradzieży, zniszczenia lub uszkodzenia pojazdu przez żywioły, w wyniku aktów wandalizmu czy zderzenia ze zwierzyną.
Auta z Japonii cieszą się świetną opinią, głównie z uwagi na niskie przebiegi, bogate wyposażenie i niemal idealny stan techniczny. Import samochodów jest jednak zawsze obarczony ryzykiem, dlatego warto korzystać z usług pośredników – to bezpieczny sposób na sprowadzenie auta idealnie dopasowanego do twoich oczekiwań.
Warto wiedzieć:
Japońskie samochody można kupować na tamtejszych licytacjach, które przeprowadzane są przez domy aukcyjne.
Kupno i sprowadzenie auta warto powierzyć pośrednikom – ich kompleksowa oferta obejmuje sprawdzenie pojazdu, przygotowanie dokumentów, organizację transportu, a nawet negocjację ceny.
Choć w Japonii obowiązuje ruch lewostronny (kierownica jest po prawej stronie), dostępnych jest wiele modeli aut przystosowanych do ruchu prawostronnego (kierownica po lewej stronie).
Auta z Japonii wymagają drobnych przeróbek – zmiany oświetlenia, przekodowania radia.
Po sprowadzeniu auta z Japonii należy dokonać niezbędnych przeróbek, przeprowadzić przegląd, wykupić OC i zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jak sprawdzić stan techniczny auta z Japonii?
Każde auto sprzedawane przez dom aukcyjny jest skrupulatnie sprawdzane przez rzeczoznawcę. Zainteresowana kupnem osoba może zapoznać się z dokumentem, tzw. kartą aukcyjną. Zawiera ona takie dane jak: ocena ogólna samochodu, stan mechaniczny, stan powłoki lakierniczej, wygląd wnętrza itd. Kupiec może sprawdzić przebieg samochodu, zapoznać się z ewentualnymi uszkodzeniami.
Innym sposobem jest skorzystanie z pomocy pośrednika, który w imieniu kupującego może zweryfikować stan pojazdu z Japonii.
Ile trwa sprowadzenie samochodu z Japonii?
Transport auta do Polski trwa około 2 miesiące.
Jakie samochody są najczęściej sprowadzane z Japonii?
Największą popularnością cieszą się samochody niemieckich marek jak Mercedes, Audi, Porsche, BMW. Są one w bardzo dobrym stanie, choć wiele z nich to modele z lat 90. Z Japonii można też sprowadzić japońskiego klasyka np. Toyotę, Hondę, Mazdę. Ich największą zaletą są mocne i wytrzymałe silniki, a także luksusowe dodatki (kamery, multimedia, skórzana tapicerka itp.).
Jakie opłaty należy uwzględnić, sprowadzając auto z Japonii?
Koszt zakupu samochodu to nie wszystko. Kupujący musi uwzględnić koszt transportu, opłaty portowe, cło, podatek VAT, akcyzę, a także cenę ewentualnych przeróbek, przeglądu technicznego, rejestracji i zakupu obowiązkowej polisy OC.