W 2022 r. Polacy z Francji sprowadzili 97,8 tys. samochodów. To drugi najpopularniejszy kierunek po Niemczech. Największym zainteresowaniem cieszy się Renault (38,7 tys.), a w dalszej kolejności Peugeot (36,9 tys.) oraz Citroen (30,8 tys.).

Nie ma dużego problemu, aby samochody z Francji sprowadzić do Polski. Wystarczy załatwić kilka prostych formalności, uiścić niezbędne opłaty i można cieszyć się zadbanym Citroenem lub Renault w korzystnej cenie i z bogatym wyposażeniem. Zwłaszcza, że dwa francuskie serwisy z licytacjami samochodów są dostępne w polskiej wersji językowej. Z tego artykułu dowiesz się, jak krok po kroku sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć samochód z Francji.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jakie samochody Polacy sprowadzają z Francji?

W 2022 r. z Francji do Polski sprowadzono 97,8 tys. używanych samochodów – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To drugi najpopularniejszy kierunek importu poza Niemcami. Wśród  francuskich aut najczęściej trafiają do naszego kraju Renault (38,7 tys.), a także Peugeot (36,9 tys.) i Citroen (30,8 tys.).

Gdzie szukać auta z Francji?

Jeśli jesteśmy zainteresowani zakupem używanego samochodu z Francji, najprościej poszukać ofert na lokalnych portalach ogłoszeniowych. W internecie dobrze wyposażone modele z drugiej ręki, można znaleźć w serwisach, takich jak:

  • https://www.auto123.com/fr/,

  • https://www.lacentrale.fr/,

  • https://www.paruvendu.fr/.

Poszukiwania samochodu warto zacząć od ostatniej z wymienionych stron, ponieważ posiada ona kategorię aut w okazyjnych cenach (https://www.paruvendu.fr/voiture-occasion/), gdzie można znaleźć prawdziwe perełki. Jeżeli na wymienionych wyżej serwisach nic Cię nie zainteresuje, zajrzyj na:

  • https://www.annonces.fr/,

Są to odpowiedniki polskiego OLX, na których Francuzi wystawiają ogłoszenia lokalne o sprzedaży aut i wszystkich innych rzeczy, których chcą się pozbyć z domu.

Należy jeszcze wspomnieć także o serwisie z licytacjami samochodów, który jest dostępny w polskiej wersji językowej, co znacznie ułatwi przeszukiwanie:

  • https://www.fiveauction.fr/pl,

To największa strona sprzedaży aukcyjnej pojazdów we Francji. Nowych nabywców szukają nie tylko auta prywatnych właścicieli, ale i pochodzące od firm, a nawet instytucji państwowych. Do licytacji na obu portalu można przyłączyć się po zalogowaniu. Rejestracja nie wymaga żadnych specjalnych uprawnień, zarejestrować się może osoba z dowolnego państwa na świecie, wystarczy podać  adres e-mail. W razie jakichkolwiek pytań pomocą służą rozbudowane działy FAQ, które wyświetlają się po polsku.

Jak sprawdzić samochód z Francji?

Na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/, możesz sprawdzić historię auta sprowadzanego z Francji. Choć strona jest polska, to opiera się na danych uzyskanych z systemów USA, Kanady i kilkunastu krajów europejskich, w tym Francji. Należy wpisać nr rejestracyjny, nr VIN i datę pierwszej rejestracji, aby wyświetliły się m.in. informacje o:

  • danych technicznych,

  • badaniach technicznych,

  • stanie licznika,

  • ważności polisy OC,

  • czy pojazd nie jest oznaczony jako skradziony.

Alternatywne miejsca w polskim internecie, gdzie odpłatnie można dowiedzieć się wiele o historii samochodu to:

  • https://www.carvertical.com/pl,

  • https://www.autodna.pl/.

Choć raporty z tych serwisów są płatne, to są one bardzo szczegółowe. Można np. sprawdzić, czy samochód był kiedykolwiek zarejestrowany jako taksówka, albo czy był już wcześniej wystawiany na sprzedaż i za jaką cenę. Dla osób, dla których te informacje są ważne, opłata kilkudziesięciu złotych nie będzie raczej dużym wydatkiem.

We Francji jest kilka metod sprawdzenia pojazdu. Na francuskim rynku istnieją firmy, które zajmują się sprawdzeniem samochodów przed zakupem. Niezależny mechanik kontroluje stan techniczny auta, a potem przesyła raport swojemu klientowi. Taką usługę można zamówić poprzez:

  • https://trustoo.fr/,

  • https://www.experveo.fr/.

Najtańsza opcja kosztuje 80 euro, ale zawiera wyłącznie częściową ocenę stanu technicznego auta. Za pakiet, w którym mechanik dogłębnie sprawdzi samochód, trzeba zapłacić co najmniej 170 euro.

Jak sprowadzić samochód z Francji?

Sprowadzenie samochodu z Francji nie jest trudne, lecz dość kosztowne. Po pierwsze – Paryż i Warszawę dzieli prawie 1 600 km, co wiąże się z wysokimi kosztami podróży w obie strony. Po drugie – we Francji trzeba zapłacić za przejazdy niemal wszystkimi autostradami i wykupić winiety. 

Sprowadzenie samochodu z Francji samodzielnie

Winiety kosztują około 4 euro, można je zamówić na stronie: https://www.certificat-air.gouv.fr/demande, wybierając uprzednio, czy samochód jest zarejestrowany we Francji, czy w innym kraju. W procesie zakupu trzeba podać, oprócz nr rejestracyjnego samochodu, m.in. rok jego produkcji, klasę EURO, rodzaj używanego paliwa itp. Te parametry decydują, której kategorii winietę otrzymasz. 

Francja jest podzielona bowiem na strefy ekologiczne, po których mogą poruszać się samochody z winietą danej kategorii. Np. do samego Paryża mają zakaz wjazdu auta o najwyższych numerach winiety, czyli te najbardziej nieprzyjazne środowisku. Jeżeli kupisz samochód starszy, którego parametry nie mieszczą się w normach ekologicznych, może się okazać, że będziesz musiał dołożyć sobie drogi na terenie Francji, poruszając się wyłącznie po drogach, które dopuszczają wjazd Twoim nowym pojazdem.

Kiedy już znajdziesz interesujący samochód, musisz pamiętać o sporządzeniu umowy kupna-sprzedaży (najlepiej po francusku i polsku), bądź otrzymać fakturę od sprzedawcy. Te dokumenty są potwierdzeniem, że kupiłeś legalnie samochód i umożliwią Ci przeprowadzenie dalszych formalności. 

Wraz z umową kupna-sprzedaży lub fakturą powinieneś otrzymać polisę OC i dowód rejestracyjny (la carte grise), który sprzedawca przekreśla i podpisuje w momencie sprzedaży. Przekreślony dowód pozwoli Ci poruszać się po Francji jeszcze przez 30 dni, ale żeby wyjechać z kraju musisz wyrobić jeszcze tymczasowe tablice rejestracyjne. Załatwisz to w prefekturze, czyli francuskim odpowiedniku wydziału komunikacji, a koszt wyniesie 20-50 euro.

Sprowadzenie auta z Francji przez pośrednika

Wygodniejszym rozwiązaniem może być skorzystanie z usług pośrednika. Tego typu przewoźnicy często transportują na lawecie kilka aut jednocześnie, co umożliwia rozłożenie kosztów na kilku klientów. Jednak należy liczyć się z wydatkiem w wysokości kilku tysięcy złotych.

Można również zakupić samochód sprowadzony z Francji bezpośrednio na terenie Polski. Innym rozwiązaniem jest zlecenie poszukiwania interesującego modelu specjalistycznej firmie. W takiej sytuacji kierowca również musi samodzielnie zadbać o sporządzenie umowy kupna-sprzedaży, odebraniu wszystkich dokumentów oraz sprawdzenie, czy samochód ma ważne ubezpieczenie OC przed wyjazdem na drogę.

Przyjazd samochodem z Francji do Polski

Jeśli samochód z Francji ma tablice wywozowe, można nim przyjechać do Polski samodzielnie. Z kolei, gdy urząd odmowi wydania tablic trzeba przywieźć auto na lawecie. Wymaga to skorzystania z usług pośrednika. Po zarejestrowaniu pojazdu w kraju, najpóźniej w tym samym dniu należy wykupić ubezpieczenie OC.

Jakie zarejestrować samochód z Francji w Polsce?

Auto należy zarejestrować w ciągu 30 dni od przekroczenia polskiej granicy. Trzeba to zrobić w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. Jednak przed wizytą w urzędzie trzeba załatwić kilka formalności. Wyjaśniamy krok po kroku, jak przebiega rejestracja samochodu z Francji.

Opłacenie akcyzy

Kiedy wjedziesz autem do kraju, masz 30 dni na opłacenie akcyzy, której wysokość zależy od pojemności silnika samochodu. Stawki podatku wynoszą:

  • 3,1% – dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,

  • 18,6% – dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3.

Dla samochodów hybrydowych typu plug-in (ładowanych z gniazdka), obowiązują preferencyjne stawki akcyzy. Czyli 1,55% dla silników do 2000 cm3, a także 9,3% dla silników powyżej 2000 cm3 pojemności. W ciągu 14 dni od opłacenia podatku, powinieneś złożyć w urzędzie skarbowym deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U/S). Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Krajowej Administracji Skarbowej: https://puesc.gov.pl/.

Tłumaczenie dokumentów

Po opłaceniu akcyzy trzeba zrobić tłumaczenie dokumentów na język polski, które są potrzebne do rejestracji auta z Francji. Przede wszystkim dowód własności pojazdu, czyli umowę kupna-sprzedaży lub fakturę. W przypadku dowodu rejestracyjnego może zajść konieczność przetłumaczenia części informacji krajowych zawartych w dokumencie.

Usługa tłumacza przysięgłego za przetłumaczenie umowy kupna-sprzedaży lub faktury, a także dowodu rejestracyjnego kosztuje około 200 zł. Może wzrosnąć podwójnie w przypadku ekspresowych biur tłumaczeń.

Badanie techniczne

Jeśli samochód z Francji nie ma aktualnych badań technicznych, to trzeba je wykonać w Polsce przed wizytą w wydziale komunikacji. Koszt przeglądu pojazdu na stacji diagnostycznej wynosi 99 zł.

Samochód z Francji na lawecie może przejść badanie techniczne bez tablic rejestracyjnych. Dotyczy to tylko aut po raz pierwszy sprowadzonych na terytorium Polski.

Rejestracja auta z Francji w wydziale komunikacji

W ostatnim kroku pozostaje wizyta w wydziale  komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. Aby zarejestrować auto z Francji w urzędzie należy okazać następujący komplet dokumentów:

  • wniosek o rejestrację pojazdu,
  • dowód własności pojazdu (np. umowa kupna-sprzedaży albo faktura),
  • zagraniczny dowód rejestracyjny,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne (jeśli ich brak, należy napisać oświadczenie),
  • zaświadczenie o pozytywnym przejściu badań technicznych (jeśli jest wymagane),
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy.

W wydziale komunikacji należy również okazać dowód osobisty lub paszport. Jeśli formalności w urzędzie załatwiać będzie inna osoba niż właściciel lub współwłaściciele, to koniecznie trzeba napisać pełnomocnictwo. Opłata za jego złożenie wynosi 17 zł, jeżeli pełnomocnik nie jest członkiem najbliższej rodziny. Koszty rejestracji samochodu z Francji wynoszą 160 zł w przypadku standardowych tablic rejestracyjnych:

Tablice rejestracyjne zwyczajne

80 zł (indywidualne 1000 zł)

Dowód rejestracyjny

54 zł

Pozwolenie czasowe

13,50 zł

Nalepka legalizacyjna

12,50 zł

Razem

160 zł (1080 zł tablice indywidualne)

Jak ubezpieczyć samochód z Francji?

Po sprowadzeniu samochodu z Francji należy wykupić całoroczną polisę OC najpóźniej w dniu rejestracji auta w Polsce, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia go do ruchu. Nie można pozostawić auta bez ubezpieczenia nawet na 1 dzień, za co grożą wysokie kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Opłaty za brak OC są wysokie i mogą stanowić pokaźny ułamek ceny pojazdu.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Kary za brak OC w 2023 r.

kary za brak OC

kary za brak OC

Warunki polisy OC określa ustawa, a nie towarzystwo ubezpieczeniowe. Oznacza to, że zakres ochrony obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu jest taki sam u każdego ubezpieczyciela. Żeby niepotrzebnie nie przepłacać, warto porównać i wybrać najtańszą polisę OC.

W prosty sposób możesz ją znaleźć w kalkulatorze rankomat.pl, w którym są dostępne oferty kilkunastu towarzystw. Po wyborze polisy, masz możliwość zakupu OC online. Umowę otrzymasz na wskazany adres e-mail. Ponadto, zostaną Ci również przekazane informacje o dodatkowych produktach, które możesz dokupić w danym towarzystwie, np. autocasco, ochronę szyb lub opon. Firmy często oferują zniżki za wykupienie pakietu, dlatego opłaca się go wybrać, jeśli zależy Ci na kompleksowym ubezpieczeniu auta.

Przykład: 40-letni Pan Mariusz z Elbląga sprowadził w lipcu z Francji Renault Clio z 2014 r. Po przywozie samochodu do Polski, opłaceniu akcyzy, przetłumaczeniu dokumentów i wykonaniu badania technicznego, nadszedł czas na zakup polisy OC. Pan Mariusz w dniu wizyty w wydziale komunikacji porównał oferty w kalkulatorze rankomat.pl. Wybrał OC + assistance za 722 zł, a następnie dokonał płatności online. Umowę ubezpieczenia pojazdu otrzymał w mailem, którą okazał w urzędzie podczas rejestracji auta.

Ile kosztuje OC dla samochodu sprowadzonego z Francji?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
EUROINS
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
1002,00 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
1005,00 zł
Ile kosztuje OC dla samochodu sprowadzonego z Francji?
EUROINS
722,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
976,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
997,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
1002,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
1005,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 17.07.2023 r., Renault Clio z 2014 r., poj. silnika 1,2 l

Samochód z Francji – co warto wiedzieć?

W 2022 r. z Francji do Polski sprowadzono 97,8 tys. używanych aut.

Najczęściej sprowadzanym samochodem z Francji w 2022 r. było Renault (38,7 tys.).

Przejazdy autostradami we Francji są płatne – cena winiety zależy od pokonywanego odcinka.

Historię auta sprowadzanego z Francji można sprawdzić bezpłatnie na stronie www.historiapojazdu.gov.pl.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprowadzenie samochodu z Francji

  1. Czy warto sprowadzić samochód z Francji?

    To oczywiście zależy od stanu technicznego samochodu. Auta z Francji z uwagi na łagodny klimat wyróżniają się dobrze zadbaną blachą. Dodatkowo często we Francji można znaleźć modele z bogatym wyposażeniem w cenie o wiele niższej niż w Polsce.

  2. Ile kosztuje sprowadzenie samochodu na lawecie z Francji?

    Koszt sprowadzenia samochodu z Francji do Polski na lawecie zależy od cennika firmy transportowej, z której usług skorzystamy. Zwykle wynosi kilka tysięcy złotych.

  3. Czy warto kupić samochód z Francji?

    We Francji możemy kupić samochód od osoby prywatnej, w komisie lub na aukcji, które w tym kraju cieszą się dużą popularnością. Podczas licytacji można wynegocjować bardzo atrakcyjną cenę, jednak minusem jest brak możliwości odbycia jazdy próbnej.

  4. Samochód z Francji z komisu czy od prywatnego właściciela?

    Zaletą zakupu samochodu z Francji w komisie jest mniej formalności i zapewniony transport do Polski w porównaniu do samodzielnego sprowadzania auta. Jednocześnie minus to wyższa cena. Z kolei kupno na własną rękę pozwala zaoszczędzić na samym pojeździe, ale często oznacza dodatkowe opłaty za przewóz i dojazd.

  5. Jak sprawdzić przebieg samochodu z Francji po numerze rejestracyjnym?

    Można to zrobić bezpłatnie jeszcze przed wyjazdem do Francji na stronie historiapojazdu.gov.pl. Wystarczy poprosić obecnego właściciela o numer VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji pojazdu. W serwisie są dostępne informacje o przebiegu i historii auta oraz czy nie jest kradzione. Można również skorzystać z płatnych usług polskich i francuskich serwisów.

  6. Jakie dokumenty są mi potrzebne od właściciela auta z Francji?

    Przede wszystkim należy dokładnie spisać umowę kupna-sprzedaży lub zadbać o otrzymanie faktury. Następnie dotychczasowy właściciel powinien przekazać dowód rejestracyjny, komplet kluczyków, kartę pojazdu i książkę serwisową (jeśli były wydane).

  7. Ile kosztuje przerejestrowanie auta z Francji?

    To zależy. Samo przerejestrowanie samochodu z Francji w wydziale komunikacji kosztuje 160 zł. Jednak należy do tego doliczyć badanie techniczne (99 zł), tłumaczenie dokumentów (100-200 zł), opłacenie akcyzy uzależnionej od wartości pojazdu i ubezpieczenie OC.

  8. Na co zwrócić uwagę podczas wyboru auta z Francji?

    Podobnie, jak przy zakupie auta w Polsce. Czyli na rocznik, przebieg, dotychczasowe przeglądy, stan techniczny i prawny, liczbę właścicieli, ważność polisy OC itd.