W 2020 r. Polacy z Francji sprowadzili niemal 83 tys. samochodów. To drugi najpopularniejszy kierunek po Niemczech. Największym zainteresowaniem cieszy się Renault Clio.

Nie ma dużego problemu, aby z Polski do Francji sprowadzić używane auto. Wystarczy załatwić kilka prostych formalności, uiścić niezbędne opłaty i można cieszyć się zadbanym Citroenem lub Renaultem w korzystnej cenie i z bogatym wyposażeniem. Zwłaszcza, że dwa francuskie serwisy z licytacjami samochodów są dostępne w polskiej wersji językowej.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Gdzie szukać auta z Francji?

Jeśli jesteśmy zainteresowani zakupem używanego samochodu z Francji, najprościej poszukać ofert na lokalnych portalach ogłoszeniowych. W internecie dobrze wyposażone modele z drugiej ręki, można znaleźć w następujących serwisach:
 

  • https://www.auto123.com/fr/,
  • https://www.lacentrale.fr/,
  • https://www.paruvendu.fr/.

Poszukiwania samochodu warto zacząć od ostatniej z wymienionych stron, ponieważ posiada ona kategorię aut w okazyjnych cenach (https://www.paruvendu.fr/voiture-occasion/ ), gdzie można znaleźć prawdziwe perełki. Np. 13-letni Peugeot 206 1.4 HDI kosztuje równowartość 600 euro (ok. 2 700 zł), która jest ceną niemożliwą do uzyskania w Polsce. 

Jeżeli na wymienionych wyżej serwisach nic Cię nie zainteresuje, zajrzyj na:

  • https://www.annonces.fr/,
  • https://www.leboncoin.fr/.

Są to odpowiedniki polskiego OLX, na których Francuzi wystawiają ogłoszenia lokalne o sprzedaży aut i wszystkich innych rzeczy, których chcą się pozbyć z domu.

Należy jeszcze wspomnieć także o dwóch serwisach z licytacjami samochodów. Są one dostępne w polskiej wersji językowej, co znacznie ułatwi przeszukiwanie:

  • https://www.fiveauction.fr/pl,
  • https://www.alcopa-auction.fr/pl.

Pierwszy portal to największa strona sprzedaży aukcyjnej pojazdów we Francji. Nowych nabywców szukają nie tylko auta prywatnych właścicieli, ale i pochodzące od firm, a nawet instytucji państwowych. Do licytacji na obu portalach można przyłączyć się po zalogowaniu. Rejestracja nie wymaga żadnych specjalnych uprawnień, zarejestrować się może osoba z dowolnego państwa na świecie, wystarczy podać  adres e-mail. W razie jakichkolwiek pytań pomocą służą rozbudowane działy FAQ, które wyświetlają się po polsku.

Jak sprawdzić przebieg francuskiego samochodu?

Na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/,możesz sprawdzić historię auta sprowadzanego z Francji. Choć strona jest polska, to opiera się na danych uzyskanych z systemów USA, Kanady i kilkunastu krajów europejskich, w tym Francji. Należy wpisać nr rejestracyjny, nr VIN i datę pierwszej rejestracji, aby wyświetliły się m.in. informacje o:

  • danych technicznych,
  • badaniach technicznych,
  • stanie licznika,
  • ważności polisy OC,
  • czy pojazd nie jest oznaczony jako skradziony.

Alternatywne miejsca w polskim internecie, gdzie odpłatnie można dowiedzieć się wiele o historii samochodu to:

  • https://www.carvertical.com/pl,
  • https://www.autodna.pl/.

Choć raporty z tych serwisów kosztują (22-50 zł), to są one bardzo szczegółowe. Można np. sprawdzić, czy samochód był kiedykolwiek zarejestrowany jako taksówka, albo czy był już wcześniej wystawiany na sprzedaż i za jaką cenę. Dla osób, dla których te informacje są ważne, opłata kilkudziesięciu złotych nie będzie raczej dużym wydatkiem.
Na francuskim rynku istnieją też firmy, które zajmują się sprawdzeniem samochodów przed zakupem. Niezależny mechanik kontroluje stan techniczny auta, a potem przesyła raport swojemu klientowi.Taką usługę można zamówić poprzez:

  • https://trustoo.fr/,
  • https://www.experveo.fr/.

Najtańsza opcja kosztuje 80 euro, ale zawiera wyłącznie częściową ocenę stanu technicznego auta. Za pakiet, w którym mechanik dogłębnie sprawdzi samochód, trzeba zapłacić co najmniej 170 euro.

Jakie samochody Polacy sprowadzają z Francji?

W 2020 r. z Francji do Polski sprowadzono 82,9 tys. używanych samochodów - wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To drugi najpopularniejszy kierunek importu poza Niemcami. Wśród  francuskich aut najczęściej trafiają do naszego kraju Renault (53,6 tys.), a także Citroen (38,3 tys.). Natomiast do najpopularniejszych modeli należą:

  • Renault Clio – 8,3 tys,
  • Renault Megane – 8 tys.,
  • Renault Scenic – 7,9 tys.

Czy trudno sprowadzić francuskie auto?

Sprowadzenie samochodu z Francji nie jest trudne, lecz dość kosztowne. Po pierwsze – Paryż i Warszawę dzieli prawie 1 600 km, co daje około 450 zł potrzebnych na benzynę, aby przyjechać autem do kraju (plus koszt dojazdu do Francji). Po drugie – we Francji trzeba zapłacić za przejazdy niemal wszystkimi autostradami i wykupić winiety. 

Winiety kosztują około 4 euro, można je zamówić na stronie: https://www.certificat-air.gouv.fr/demande, wybierając uprzednio, czy samochód jest zarejestrowany we Francji, czy w innym kraju. W procesie zakupu trzeba podać, oprócz nr rejestracyjnego samochodu, m.in. rok jego produkcji, klasę EURO, rodzaj używanego paliwa itp. Te parametry decydują, której kategorii winietę otrzymasz. 

Francja jest podzielona bowiem na strefy ekologiczne, po których mogą poruszać się samochody z winietą danej kategorii. Np. do samego Paryża mają zakaz wjazdu auta o najwyższych numerach winiety, czyli te najbardziej nieprzyjazne środowisku. Jeżeli kupisz samochód starszy, którego parametry nie mieszczą się w normach ekologicznych, może się okazać, że będziesz musiał dołożyć sobie drogi na terenie Francji, poruszając się wyłącznie po drogach, które dopuszczają wjazd Twoim nowym pojazdem.

Jak sprowadzić samochód z Francji?

Kiedy już znajdziesz interesujący samochód, musisz pamiętać o sporządzeniu umowy kupna-sprzedaży (najlepiej po francusku i polsku), bądź otrzymać fakturę od sprzedawcy. Te dokumenty są potwierdzeniem, że kupiłeś legalnie samochód i umożliwią Ci przeprowadzenie dalszych formalności. 

Wraz z umową kupna-sprzedaży lub fakturą powinieneś otrzymać polisę OC i dowód rejestracyjny (la carte grise), który sprzedawca przekreśla i podpisuje w momencie sprzedaży. Przekreślony dowód pozwoli Ci poruszać się po Francji jeszcze przez 30 dni, ale żeby wyjechać z kraju musisz wyrobić jeszcze tymczasowe tablice rejestracyjne. Załatwisz to w prefekturze, czyli francuskim odpowiedniku wydziału komunikacji, a koszt wyniesie 20-50 euro.

Jakie formalności przeprowadzić w Polsce?

Kiedy wjedziesz autem do kraju, masz 30 dni na opłacenie akcyzy, której wysokość zależy od pojemności silnika auta. Stawki podatku wynoszą:

  • 3,1% – dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6% – dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3.

Dla samochodów hybrydowych typu plug-in (ładowanych z gniazdka), obowiązują preferencyjne stawki akcyzy. Czyli 1,55% dla silników do 2000 cm3, a także 9,3% dla silników powyżej 2000 cm3 pojemności. W ciągu 14 dni od opłacenia podatku, powinieneś złożyć w urzędzie skarbowym deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U/S).

W międzyczasie musisz przeprowadzić badanie techniczne samochodu (koszt to około 100 zł) oraz przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży (jeżeli nie masz jej w języku polskim). Natomiast nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego, ponieważ Francja jest członkiem Unii Europejskiej. Honorowane są wyłącznie tłumaczenia przysięgłe, które kosztują 200-250 zł.

Z przetłumaczonymi dokumentami, badaniem technicznym i potwierdzeniem zapłacenia akcyzy możesz udać się do wydziału komunikacji, żeby zarejestrować samochód. Pamiętaj, aby zabrać ze sobą swój dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość. W wydziale, wraz z innymi dokumentami, będziesz musiał złożyć wniosek o rejestrację samochodu. Sprawdź, czy wniosek w wersji online jest dostępny na stronie urzędu – możesz go wydrukować i wypełnić jeszcze w domu, oszczędzając czas.Rejestracja samochodu będzie Cię kosztowała 256 zł (lub 1 176 zł, jeśli zdecydujesz się na indywidualne tablice rejestracyjne). Od razu otrzymasz miękki dowód rejestracyjny, a w ciągu 30 dni urząd wyrobi stały dokument.

Jak ubezpieczyć samochód z Francji?

Po sprowadzeniu samochodu z Francji, powinniśmy wykupić całoroczną polisę OC najpóźniej w dniu rejestracji auta w Polsce, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia go do ruchu. Wyjątek stanowią samochody historyczne, które można objąć ochroną krótkoterminową, na czas korzystania z pojazdu – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.


Nie możesz pozostawić auta bez ubezpieczenia nawet na 1 dzień, jeżeli nie chcesz zapłacić kary. Opłaty za brak polisy OC są wysokie i mogą stanowić pokaźny ułamek ceny sprowadzonego samochodu.

Zakres polisy OC określa ustawa, a nie towarzystwo ubezpieczeniowe. Oznacza to, że zakres ochrony obowiązkowego ubezpieczenia samochodu jest taki sam u każdego ubezpieczyciela. Żeby niepotrzebnie nie przepłacać, warto porównać i wybrać najtańszą polisę OC.

W prosty sposób możesz ją znaleźć w kalkulatorze rankomat.pl, w którym są dostępne oferty kilkunastu towarzystw. Po wyborze polisy, masz możliwość zakupu OC online. Ponadto, zostaną Ci również przekazane informacje o dodatkowych produktach, które możesz dokupić w danym towarzystwie, np. Autocasco, ochronę szyb lub opon. Firmy często oferują zniżki za wykupienie pakietu, dlatego opłaca się go wybrać, jeśli zależy Ci na kompleksowym ubezpieczeniu auta.

Co warto wiedzieć?

  1. W 2020 r. z Francji do Polski sprowadzono 82,9 tys. używanych aut.
  2. Najczęściej sprowadzanym modelem z Francji do Polski jest Renault Clio.
  3. Przejazdy autostradami we Francji są płatne - cena winiety zależy od pokonywanego odcinka.
  4. Historię auta sprowadzanego z Francji można sprawdzić na stronie www.historiapojazdu.gov.pl. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprowadzenie samochodu z Francji

  1. Czy warto sprowadzić samochód z Francji?

    To oczywiście zależy od stanu technicznego samochodu. Auta z Francji z uwagi na łagodny klimat wyróżniają się dobrze zadbaną blachą. Dodatkowo często we Francji można znaleźć modele z bogatym wyposażeniem w cenie o wiele niższej niż w Polsce.
  2. Ile kosztuje sprowadzenie samochodu na lawecie z Francji?

    Koszt sprowadzenia samochodu z Francji do Polski na lawecie zależy od cennika firmy transportowej, z której usług skorzystamy. Waha się od 1 do 4 tys. zł.
  3. Gdzie najkorzystniej kupić samochód z Francji?

    We Francji możemy kupić samochód od osoby prywatnej, w komisie lub na aukcji, które w tym kraju cieszą się dużą popularnością. Podczas licytacji można wynegocjować bardzo atrakcyjną cenę, jednak minusem jest brak możliwości odbycia jazdy próbnej.