Jak pokazują dane przygotowane przez IBRM Samar, w Polsce samochody z USA stają się coraz popularniejsze. Przez pierwsze pół roku 2024 sprowadziliśmy zza oceanu aż 39 631 pojazdów, dzięki czemu Stany Zjednoczone doganiają pierwszą trójkę krajów, z których importujemy najchętniej. Cło, VAT, akcyza, przeróbki techniczne - w przypadku USA czeka nas nieco więcej formalności niż przy zakupie samochodu z Europy. Sprawdź, jak zarejestrować auto krok po kroku, aby jak najszybciej wsiąść za kierownicę wymarzonego modelu.

Jako kierunek importowy USA osiągają każdego roku kolejne rekordy. Nie inaczej jest w 2024, gdzie od liderów, czyli Niemiec, Francji oraz Belgii dzieli je coraz mniej. W okresie styczeń-czerwiec z Ameryki sprowadziliśmy 39 631 modeli, natomiast z Belgii przyjechało do Polski 42 123 tysiące samochodów. Jak wypadają dwa pierwsze miejsca?

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów
  1. Niemcy (294 598 auta)
  2. Francja (59 344 auta)

Na które modele z USA stawiamy? Do najpopularniejszych aut z Ameryki rejestrowanych w Polsce należą:

  • Ford Mustang,
  • BMW seria 3,
  • BMW seria 5,
  • Jeep Grand Cherokee,
  • Audi Q5,
  • Audi A4.

Rejestracja samochodu z USA, a wcześniej jego sprowadzenie, to szereg formalności. Czeka Cię organizacja transportu, obowiązkowe opłaty i badanie techniczne. Przygotowaliśmy kompleksowy poradnik, abyś mógł uporać się z nimi bez zaskoczeń i wątpliwości, zwłaszcza przy składaniu wniosku rejestracyjnego.

Zobacz więcej: Gdzie szukać auta z USA? Najlepsze strony z autami z USA

Dlaczego warto sprowadzić samochód z USA?

Amerykański rynek samochodów jest bogaty w doskonale wyposażone modele i o imponujących parametrach technicznych. Również pod względem cenowym jest w czym wybierać. Auta zza oceanu stanowią tym samym coraz większą konkurencję dla tych z Europy.

Na stronach z ofertami sprzedaży można znaleźć także egzemplarze kolekcjonerskie, jak choćby słynny Ford Mustang, ale i takie, które są po prostu niedostępne na naszym rynku. Coraz mniej osób ma również wątpliwości co do możliwości sprawdzenia historii pojazdu ze Stanów.

Warto wiedzieć

Wbrew powszechnej opinii stan techniczny amerykańskiego auta czy jego rzeczywisty przebieg można od ręki sprawdzić np. w systemie Carfax lub AutoCheck.

Co zrobić przed rejestracją auta z USA?

Rejestracja auta z USA przebiegnie bez problemu, jeśli odpowiednio się do tego przygotujesz. Szczególnego skupienia wymaga już etap samego zakupu oraz odprawa celno-skarbowa. Równocześnie do przeglądania ofert sprzedaży sprawdź, ile dokładnie wyniosą Cię opłaty. 

Poza tym samochód ze Stanów Zjednoczonych może wymagać także przeróbek, aby dostosować go do polskich wymagań. Dopiero wtedy samochód bez przeszkód może zostać zarejestrowany. O jakie modyfikacje chodzi?

  • wymiana reflektorów (w USA samochody są wyposażone w symetryczne reflektory, a w Europie lampy muszą być asymetryczne, aby lepiej oświetlać pobocze drogi),
  • wymiana świateł przeciwmgielnych (auta z USA nie są wyposażone w obowiązkowe w Polsce światło przeciwmgielne),
  • wymiana świateł pozycyjnych (zwykle samochody z USA są wyposażone w żółte, a zgodnie z przepisami w Polsce muszą być białe),
  • wymiana kierunkowskazów (duża część aut z USA jest wyposażona w czerwone (poza nielicznymi modelami z Europy i Azji, a wymagane są pomarańczowe), 
  • modyfikacja układu wydechowego (Europa ma bardziej restrykcyjne normy emisji spalin w porównaniu do USA. Może się więc okazać, że po sprowadzeniu auta zza Oceanu konieczne będzie dostosowanie pojazdu do polskich przepisów).

Amerykańskie samochody mają także nieco inne radio czy licznik, jednak tutaj przeróbki nie są obligatoryjne

Pamiętaj, że jednym z załączników wymaganych przy rejestracji samochodu jest potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Bez tego urzędnik nawet nie przyjmie Twojego wniosku.

Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z USA?

Sprowadzenie auta z USA wiąże się z kilkoma urzędowymi opłatami. Ich uiszczenie jest niezbędne, abyś mógł przystąpić do procesu rejestracji samochodu ze Stanów. Omówimy krótko każdą z nich.

Cło za samochód z USA

Pierwszą z opłat jest cło - jego stawka wynosi zwykle 10%. Dochodzą do tego koszty transportu ze Stanów Zjednoczonych. Opłaty te zostaną naliczone po przejściu przez samochód odprawy celnej w porcie na terytorium Unii Europejskiej.

Przykład

Pan Emil kupił samochód o wartości 30 000 euro (po przewalutowaniu z dolarów na euro). Z kolei koszty transportu auta z USA wyniosły 1000 euro. W takim przypadku właściciel pojazdu musi zapłacić 3100 euro cła (10% z 31 000 euro).

Co ważne, w niektórych przypadkach wysokość cła za samochód z USA może być inna niż 10%. Tak jest np. w przypadku pojazdów elektrycznych czy ciężarówek. Zależy to głównie od rodzaju i przeznaczenia auta.

VAT za samochód z USA

Kolejną opłatą po sprowadzeniu samochodu z USA jest VAT. Podatek należy zapłacić od wartości auta (w przypadku pana Emila to 30 000 euro), kosztów transportu ze Stanów Zjednoczonych (1000 euro) oraz cła (3100 euro). Łącznie to 34 100 euro.

Uwaga!

W Unii Europejskiej obowiązują różne stawki VAT, więc jej wysokość jest uzależniona od kraju, do którego z USA zostanie sprowadzony samochód. Np. w Polsce podatek od towarów i usług wynosi 23%, w Niemczech 19%, a w Belgii i Holandii 21%. W związku z tym niektóre osoby, aby zaoszczędzić na zapłacie VAT decydują się na transport auta do zagranicznego portu.

W przypadku pana Emila w zależności od wyboru portu stawka VAT wyniesie:

  • 7843 euro w Polsce (23% z 34 100 euro),
  • 7161 euro w Belgii i Holandii (21% z 34 100 euro),
  • 6479 euro w Niemczech (19% z 34 100 euro).

Akcyza za samochód z USA

Ostatnią opłatą związaną ze sprowadzeniem samochodu z USA jest akcyza. Obecnie jej stawka wynosi:

  • 3,1% wartości auta dla samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6% wartości auta dla samochodów z silnikiem powyżej 2000 cm3.

Stawkę akcyzy można obniżyć o połowę, jeśli sprowadzamy z USA następujące rodzaje hybryd:

  • 9,3% wartości auta dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), które są wyposażone w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 9,3% wartości auta dla hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), które są wyposażone w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 1,55% wartości auta dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), które są wyposażone w silnik spalinowy do 2000 cm3.

Uwaga!

Po opłaceniu akcyzy musisz uzyskać stosowne potwierdzenie. Będzie Ci ono potrzebne do rejestracji samochodu z USA w urzędzie.

Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji auta z USA?

Po opłaceniu cła, akcyzy i VAT, a także przetłumaczeniu dokumentów, dostosowaniu samochodu z USA do polskich wymogów oraz przeprowadzeniu badania technicznego, można udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu.

Należy zabrać ze sobą:

  • wypełniony wniosek o rejestrację, który można pobrać z Internetu lub otrzymać bezpośrednio w urzędzie,
  • dokument potwierdzający własność pojazdu (umowa kupna-sprzedaży lub faktura),
  • potwierdzenie wniesienia wszelkich opłat (cło, akcyza, VAT),
  • dowód rejestracyjny,
  • kartę pojazdu, jeśli była wydana,
  • dowód zawarcia umowy OC samochodu,
  • zaświadczenie o zaliczeniu przez samochód badania technicznego,
  • dowód przejścia odprawy celnej,
  • dokument związany z recyklingiem pojazdu, gdy był sprowadzony przed 1 stycznia 2016 r. i jest rejestrowany po raz pierwszy,
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne, jeżeli je mamy.

Jak przebiega rejestracja samochodu sprowadzonego z USA krok po kroku?

Jeśli sprowadzony przez Ciebie samochód przeszedł już niezbędne modyfikacje i przegląd techniczny, możesz przystąpić do kompletowania dokumentów oraz umówienia wizyty w wydziale komunikacji Twojego urzędu. 

Aby zarejestrować samochód z USA należy kolejno:

  1. Złożyć wniosek rejestracyjny w urzędzie miasta, starostwa powiatu lub dzielnicy.
  2. Dołączyć do wniosku wszystkie wymagane dokumenty (szczególnie dowód opłaty cła, akcyzy i podatku, a także ważną polisę OC oraz dowód badania technicznego).
  3. Uiścić wszystkie opłaty związane z rejestracją pojazdu w urzędzie.
  4. Odebrać tymczasowy dowód rejestracyjny i czekać na wydanie właściwego do 30 dni.

Uwaga!

Skoro w wydziale komunikacji musisz przedłożyć dowód zawarcia umowy ubezpieczenia OC, taką ochroną musisz objąć samochód wcześniej - najpóźniej w dniu rejestracji. Bez tego Twój wniosek zostanie odrzucony, a procedura rejestracyjna niepotrzebnie wydłużona.

Wszelkie dokumenty związane z samochodem sprowadzonym z USA musi przetłumaczyć tłumacz przysięgły. Należą do nich m.in.:

  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu (jeśli została wydana),
  • umowa kupna-sprzedaży.

Ile kosztuje rejestracja samochodu z USA?

Podczas rejestracji auta sprowadzonego z USA w wydziale komunikacji należy uiścić następujące opłaty:

  • 54 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego,
  • 12,50 zł za komplet znaków legalizacyjnych,
  • 13,50 zł za pozwolenie czasowe,
  • 80 zł za tablice rejestracyjne lub 1000 zł, jeśli chcemy mieć indywidualną rejestrację,
  • 1,50 zł opłaty ewidencyjnej.

Oznacza to, że wysokość wszystkich opłat związanych z rejestracją samochodu z USA w wydziale komunikacji wyniesie 161,50 zł lub 1071,50 zł w przypadku wyrabiania indywidualnych tablic rejestracyjnych. Należność można uiścić bezpośrednio w kasie lub przelać na konto urzędu.

Ile jest czasu na rejestrację samochodu sprowadzonego z USA?

Samochód z USA trzeba zarejestrować w ciągu 30 dni od momentu sprowadzenia do Polski. Najpierw po pierwszej wizycie w wydziale komunikacji auto zostanie zarejestrowane czasowo na 30 dni.

Wówczas urzędnik przekaże właścicielowi pozwolenie czasowe, tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną. Dzięki temu kierowca może legalnie korzystać z pojazdu. Następnie samochód zostanie zarejestrowany na stałe, na co urząd ma 30 dni.

Na czym polega rejestracja klasyka z USA jako pojazd zabytkowy?

W autach z USA, które mają swoje europejskie wersje (np. Ford Mustang), można dostosować oświetlenie do wymogów obowiązujących w Europie. Jednak wiele klasycznych samochodów ze Stanów Zjednoczonych, jak „amerykańskie krążowniki szos” nie ma odpowiedników na nasz rynek. W efekcie nie zaliczą badania technicznego. W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest zarejestrowanie wymarzonego klasyka zza Oceanu jako pojazd zabytkowy.

Aby to zrobić należy:

  1. Udać się do rzeczoznawcy samochodowego, który wystawi opinię, czy samochód z USA można uznać za pojazd zabytkowy.
  2. Następnie na podstawie uzyskanego dokumentu możemy złożyć wniosek do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który zdecyduje, czy auto zostanie wpisane do rejestru zabytków.
  3. Jeśli konserwator się zgodzi, możemy w stacji diagnostycznej przeprowadzić badanie techniczne.
  4. Jeżeli wynik badania technicznego będzie pozytywny, można zarejestrować samochód ze Stanów Zjednoczonych jako pojazd zabytkowy.

Kiedy ubezpieczyć auto sprowadzone z USA?

Zwykle samochód sprowadzony z USA jest wyrejestrowany za Oceanem. Wówczas można najpierw wykupić OC krótkoterminowe na 30 dni i w tym czasie załatwić wszelkie formalności dotyczące importu oraz rejestracji auta.

Wypowiedź eksperta

Jednocześnie przed wygaśnięciem ważności OC krótkoterminowego, należy zakupić całoroczne obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko nałożenia wysokiej kary przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), ponieważ OC krótkoterminowe można zakupić jedynie raz i nie przedłuża się automatycznie na kolejny okres.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Przypomnijmy, że kary za brak OC są ustalane w odniesieniu do minimalnej pensji w kraju. Do końca 2024 roku właściciel samochodu osobowego za przerwę w ochronie może zapłacić od 1720 do nawet 8600 zł kary! W związku z planowaną podwyżką najniższego wynagrodzenia w 2025 roku, podwyżki czekają także w tej kwestii.

Od 1 stycznia 2025 kara za brak OC przez okres dłuższy niż 14 dni to w przypadku auta osobowego 9332 zł. Na szczęście istnieją narzędzia, dzięki którym obowiązkową polisę kupisz bez zbędnych formalności, konieczności kontaktu z agentem i wychodzenia  z domu. Służy temu internetowy kalkulator OC i AC z możliwością porównania nawet kilkunastu ofert ochrony.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla samochodu z USA?

Cena ubezpieczenia OC dla samochodu sprowadzonego z USA zależy od wielu czynników. Wpływ na wysokość składki mają:

  • marka,
  • model,
  • rocznik,
  • pojemność silnika,
  • przebieg auta,
  • wiek właściciela,
  • miejsce zamieszkania,
  • doświadczenie za kierownicą,
  • szkodowość właściciela.

Zmiennych jest wiele, a w I połowie 2024 roku kształtowały one średnią cenę OC następująco.

Zawsze więc warto przed zakupem polisy porównać oferty jak największej liczby firm, aby uzyskać najtańsze OC lub najbardziej optymalną ochronę, jeśli interesuje Cię ona w rozszerzonym zakresie.

W kalkulatorze rankomat.pl ceny OC dla samochodu ze Stanów Zjednoczonych w wielu towarzystwach ubezpieczeniowych można sprawdzić, zaznaczając w polu „kraj pierwszej rejestracji” opcję „USA/Kanada”. Tak zrobił np. 46-letni pan Marek z Lublina, który niedawno zza Oceanu sprowadził Forda Mustanga z 2018 r. Najtańszą ofertę zakupu polisy otrzymał na kwotę 981 zł.

Ile kosztuje OC samochodu z USA?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Proama
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
OC
AC
Assistance
NNW
1047,00 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
1313,00 zł
Accredited Insurance Europe
OC
AC
Assistance
NNW
1329,00 zł
Ile kosztuje OC samochodu z USA?
mtu24.pl
981,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Proama
998,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
1047,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
1313,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Accredited Insurance Europe
1329,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja dla Ford Mustang z 2018 r., wersja USA/Kanada, poj. silnika 2261 cm3

Korzystanie z porównywarki cen ubezpieczeń przy szukaniu OC dla samochodu z USA to oszczędność czasu i pieniędzy. W ten sposób możesz w kilka minut porównać oferty wielu ubezpieczycieli i finalnie wybrać najkorzystniejszą polisę dopasowaną do specyfiki pojazdu importowanego z USA. Zwłaszcza że modele zza oceanu mają nierzadko inne parametry niż modele europejskie.

Kalkulator ubezpieczenia OC nie tylko pozwala obniżyć wysokość składki. Zakupu dokonasz bez wychodzenia z domu i przy najwyższych środkach bezpieczeństwa. A jeśli na którymś z etapów zakupu zechcesz dopytać o ofertę, w każdej chwili możesz uściślić informacje telefonicznie z agentem rankomat.pl!

Co warto wiedzieć?

  1. Po sprowadzeniu samochodu z USA trzeba obowiązkowo zapłacić cło, akcyzę i VAT. Do kosztów dochodzą także te związane z samą procedurą rejestracyjną w urzędzie.
  2. Dowód rejestracyjny, karta pojazdu (jeśli została wydana) i umowa kupna-sprzedaży samochodu sprowadzonego z USA muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
  3. Samochód sprowadzony z USA należy technicznie dostosować do przepisów obowiązujących na polskich drogach.
  4. Samochód z USA należy zarejestrować w ciągu 30 dni od sprowadzenia pojazdu do Polski w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela auta. Może to być urząd miasta, starostwa czy dzielnicy (w przypadku Warszawy).

FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z USA

  1. Czy warto sprowadzać samochód z USA, jeśli nie jest dostępny na rynku europejskim?

    Tak, sprowadzanie samochodów z USA może być atrakcyjne, szczególnie w przypadku modeli niedostępnych w Europie, takich jak klasyczne Fordy Mustangi czy inne kolekcjonerskie auta. Import pozwala cieszyć się unikalnymi modelami o bogatym wyposażeniu i często korzystniejszej cenie niż w Europie, mimo konieczności przeprowadzenia modyfikacji.

  2. W jaki sposób sprowadzić samochód z USA?

    Sprowadzenie samochodu z USA wymaga kilku kluczowych kroków. Najpierw wybierz odpowiedni pojazd na jednej z popularnych platform, takich jak Copart, IAAI, czy AutoTrader. Następnie zorganizuj transport – auto musi zostać przetransportowane do portu w USA, a stamtąd drogą morską do jednego z europejskich portów, np. w Niemczech czy Belgii. Po przybyciu do Europy pojazd przechodzi odprawę celną, podczas której naliczane są cło, VAT i ewentualne akcyzy. Po opłaceniu tych należności, auto można przewieźć do Polski, gdzie przechodzi badania techniczne i ewentualne modyfikacje dostosowujące je do europejskich norm. Dopiero wtedy można przystąpić do rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji. Warto rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnych firm zajmujących się importem, które pomogą w przejściu przez wszystkie formalności i zapewnią sprawny transport.

  3. Co to jest certyfikat „Salvage” dla samochodu z USA?

    W USA auta otrzymują certyfikaty, a jeden z nich może mieć tytuł „Salvage”. Jest to potwierdzenie, że samochód uczestniczył w kolizji. Jednocześnie nie oznacza to, że pojazd nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Jednak niektórzy urzędnicy w wydziałach komunikacji mogą mieć wątpliwości i odmówić rejestracji samochodu. Zwłaszcza jeśli jego dokumentacja jest niepełna.

  4. Jak sprawdzić historię samochodu z USA?

    Warto sprawdzić historię samochodu z USA, szczególnie jeśli kupujemy używany egzemplarz. Można to zrobić na stronie historiapojazdu.gov.pl. W tym celu trzeba wpisać numer rejestracyjny, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji pojazdu. Poza tym można skorzystać z płatnych serwisów, jak np. Carfax lub Autocheck.

  5. Na co uważać przed zakupem samochodu z USA?

    Poza wysokimi kosztami i koniecznością dostosowania technicznego samochodu z USA do europejskich przepisów, należy również liczyć się z kilkoma niedogodnościami w codziennym użytkowaniu. Zwykle w autach zza Oceanu temperatura jest mierzona w stopniach Fahrenheita, a nie Celsjusza. Ponadto zamontowane w nich radiowe odbiorniki nie nadają na polskich falach. Oprócz tego często układ hamulcowy, zawieszenie i materiały użyte do wykończenia wnętrza są gorszej jakości w porównaniu do samochodów skierowanych na europejski rynek.