Z zakupem samochodu wiąże się kilka istotnych formalności. Aby móc zarejestrować auto w wydziale komunikacji, zwykle najpierw należy opłacić podatek, dostarczyć komplet dokumentów wymaganych przez urząd oraz kupić polisę OC. Zobacz, co należy zrobić po zakupie używanego samochodu, aby móc bez przeszkód poruszać się nim po drogach publicznych.

W zależności od tego, czy kupiłeś używany, czy nowy samochód, formalności związane z jego rejestracją mogą się różnić. Osobny temat to sytuacja, w której sprowadzasz samochód z zagranicy. Przeprowadzimy Cię krok po kroku przez każdą z procedur, abyś jako kupujący nie miał wątpliwości co do swoich obowiązków.

Jak spisać umowę kupna-sprzedaży samochodu?

Umowa kupna-sprzedaży to dokument będący dowodem, że jesteś nowym właścicielem zakupionego samochodu. Warto więc przed jej spisaniem ze sprzedawcą zwrócić uwagę na kilka elementów, które zabezpieczą każdą ze stron. Oto dane i informacje, jakie powinny się znaleźć w treści dokumentu:

  • data i miejsce spisania,
  • dane sprzedawcy samochodu – imię, nazwisko, adres zamieszkania i zameldowania oraz numer i seria dowodu osobistego,
  • dane nabywcy samochodu – podobnie, jak w przypadku sprzedawcy,
  • jeśli samochód przed sprzedażą ma współwłaściciela, jego dane oraz podpis również muszą znaleźć się w umowie,
  • informacje związane z pojazdem – marka, model, rok produkcji, pojemność silnika, rodzaj paliwa, dotychczasowy przebieg, numer VIN czy kolor,
  • kwota transakcji,
  • data przekazania samochodu przez sprzedawcę,
  • oświadczenie sprzedającego, że jest rzeczywistym właścicielem samochodu,
  • oświadczenie kupującego, że zapoznał się ze stanem technicznym samochodu,
  • informacja o tym, kto opłaci podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC); przeważnie jest to nabywca,
  • lista dokumentów, które sprzedawca przekazał kupującemu – dowód rejestracyjny oraz polisa OC.

Porównaj ceny OC i AC

Umowę kupna-sprzedaży należy sporządzić w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron. Co ważne, dokument musi również zawierać własnoręczne podpisy nabywcy i zbywcy pojazdu.

Jak zapłacić podatek PCC po kupnie samochodu?

Po zakupie używanego samochodu musisz w ciągu 14 dni od zawarcia umowy kupna-sprzedaży opłacić podatek PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych) w wysokości 2% wartości auta. Wyjątkiem jest przypadek, w którym to zbywca zobowiązał się w dokumencie do uregulowania należności wobec urzędu skarbowego. Aby zapłacić podatek, należy wypełnić druk PCC-3oraz obliczyć jego wysokość. Jak to zrobić?

Przykład

Jacek zapłacił za używaną Skodę Fabię z 2011 r. 18 tys. zł. Następnie wypełnił deklarację PCC-3 oraz opłacił w urzędzie skarbowym podatek PCC w wysokości 360 zł (2% z 18 tys. zł = 360 zł).

Druk PCC-3 należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania nabywcy. Wpłaty podatku należy dokonać na rachunek urzędu, podając symbol deklaracji PCC-3. Możesz zapłacić przez internet, ale też w kasie urzędu.

Podatek PCC trzeba zapłacić przy zakupie używanego samochodu od osoby prywatnej, która nie jest płatnikiem VAT. Nie ma natomiast takiego obowiązku w przypadku:

  • kupna nowego auta w salonie (wtedy VAT jest wliczony w cenę), na fakturę,
  • gdy wartość auta nie przekracza 1000 zł,
  • gdy sprowadzasz pojazd z zagranicy (wówczas należy opłacić akcyzę). 

Podsumowaliśmy to w poniższej tabeli:

Kiedy trzeba zapłacić podatek PCC po zakupie samochodu?

Rodzaj transakcji

Konieczność zapłaty podatku PCC

Zakup używanego samochodu od osoby prywatnej

Tak

Zakup samochodu na fakturę

Nie

Zakup samochodu od osoby, która prowadzi działalność gospodarczą

Nie

Zakup nowego samochodu

Nie

Zakup samochodu o wartości poniżej 1000 zł

Nie

Zakup samochodu sprowadzonego z zagranicy

Nie

Zakup samochodu od obcokrajowca, gdy do transakcji doszło w Polsce

Tak

Zakup samochodu dla osoby niepełnosprawnej

Nie

Zakup samochodu w komisie, który jest jego właścicielem

Nie

Warto pamiętać, że urzędnik może zweryfikować wartość samochodu, od której obliczono wysokość podatku PCC-3, jeśli uzna, że jest ona nieadekwatna do rzeczywistości.

Czy samochód musi mieć ważne badanie techniczne?

Jeśli kupiłeś używany samochód, podczas rejestracji w wydziale komunikacji musisz okazać ważne badanie techniczne. Jeżeli auto go nie ma, przed wizytą w urzędzie należy udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Za standardowy przegląd zapłacisz 98 zł. W przypadku samochodu z instalacją LPG koszt przeglądu wzrasta do 161 zł.

Badanie składa się z trzech etapów:

  • identyfikacji pojazdu, czyli sprawdzenia zgodności nr VIN z dowodem rejestracyjnym,
  • sprawdzenia dodatkowego wyposażenia (np. instalacji LPG),
  • oceny stanu technicznego podzespołów i układów pojazdu.

Pracownik OSKP sprawdzi m.in. stan;

  • układu kierowniczego – stan połączeń, stopień zużycia, wielkość ruchu jałowego;
  • hamulców – skuteczność i równomierność działania;
  • zawieszenia – czy w elementach metalowo – gumowych pojawiły się luzy;
  • ogumienia – dobór obciążenia, dopasowanie do typu pojazdu, głębokość bieżnika, zużycie;
  • oświetlenia – prawidłowość działania, czy na reflektorach nie znajdują się pęknięcia;
  • nadwozia – stan szyb, ram i progów;
  • zużycia pasów bezpieczeństwa;
  • obowiązkowego wyposażenia – trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę;
  • układu wydechowego – stan techniczny, pomiar poziomu hałasu,
  • emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin, jeśli silnik samochodu ma spalanie wewnętrzne.

lista podzespołów, które sprawdzane są w aucie podczas badania technicznego

Od 1 listopada 2022 r. podczas badania technicznego samochodu, diagności mają również obowiązek sprawdzić system eCall, czyli ogólnoeuropejski system automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku. Muszą być w niego wyposażone wszystkie auta homologowane od 1 kwietnia 2018 r. System ten powinien zostać sprawdzony w następujących typach pojazdów:

  • M1 – pojazdy do przewozu wraz z kierowcą maksymalnie 9 osób,
  • N1 – pojazdy silnikowe przeznaczone do przewozu ładunków o maksymalnej masie do 3,5 tony.

Stacje kontroli pojazdów zaznaczają jednak, że nie mają specjalistycznego sprzętu do sprawdzania systemu eCall - do przeprowadzenia tego badania potrzebny jest bowiem elektroniczny interfejs, za pomocą którego można połączyć się z bazą danych systemu i wykryć w nim wady. Według Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów badanie to mogą przeprowadzić tylko autoryzowane serwisy.

Uwaga!

Oczywiście nie możesz poruszać się po drodze niezarejestrowanym samochodem, który nie ma ważnego badania technicznego. W takim przypadku auto na stację diagnostyczną można zawieźć wynajętą lawetą.

Jak zarejestrować po zakupie samochód w wydziale komunikacji?

Po zakupie auta musisz je zarejestrować w wydziale komunikacji urzędu starostwa powiatowego, urzędu miasta (w mieście na prawach powiatu) lub urzędu dzielnicy (w Warszawie), który jest właściwy dla twojego miejsca zamieszkania. Masz 30 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży na złożenie wniosku o rejestrację.

  • Od 1 stycznia 2024 roku zniesiono obowiązek zgłaszania nabycia pojazdu, zastępując go koniecznością zarejestrowania (przerejestrowania).
  • Jeśli ten sam nabywca demontuje lub odsprzedaje auto w ciągu 30 dni od nabycia, nie musi rejestrować pojazdu. Informację wystarczy zgłosić do starosty.

Aby zarejestrować nowo nabyty pojazd należy złożyć następujące dokumenty:

  • dokument tożsamości,
  • wniosek o rejestrację pojazdu (możesz go pobrać na stronie urzędu lub gotowy wzór od rankomat.pl),
  • dowód własności (umowa kupna-sprzedaży, czy faktura VAT),
  • dowód rejestracyjny,
  • wyciąg ze świadectwa homologacji,
  • potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych.

Warto wiedzieć

Jeśli kupiłeś samochód używany, powinieneś wziąć do wydziału komunikacji dotychczasowe tablice rejestracyjne. Od 31 stycznia 2022 roku masz możliwość zachowania numerów rejestracyjnych zbywcy. Jeśli zdecydujesz się korzystać z tablic poprzednika, zaoszczędzisz 80 zł. Z kolei od 4 września 2022 roku nie funkcjonuje nalepka kontrolna na szybę – to dodatkowe 18,50 zł w kieszeni! I na tym nie koniec oszczędności, ponieważ 1 lipca 2023 zrezygnowano z opłaty ewidencyjnej związanej z czynnościami rejestracyjnymi.

Uwaga!

Do rejestracji samochodu nie potrzebujesz papierowego potwierdzenia zawarcia polisy OC. Twój samochód musi jednak zostać ubezpieczony najpóźniej w dniu rejestracji.

Ile kosztuje rejestracja samochodu w wydziale komunikacji?

Standardowo rejestracja samochodu kosztuje 160 zł. Z wysokością poszczególnych opłat można się zapoznać w poniższej tabeli:

Wysokość opłat za rejestrację samochodu

Pozwolenie czasowe, ważne 30 dni

13,50 zł

Dowód rejestracyjny

54 zł

Znaki legalizacyjne

12,50 zł

Tablice rejestracyjne

80 zł

Łączna kwota do zapłaty

160 zł

Jeśli zdecydujesz się na tablice indywidualne, zapłacisz za nie 1000 zł.

Warto wiedzieć

Możesz pozostać przy tablicach poprzednika pod warunkiem, że są w dobrym stanie, czytelne i zgodne z obowiązującym wzorem. Jeśli zdecydujesz się na taki krok, a dodatkowo nie będzie Ci potrzebne także pozwolenie czasowe, koszty rejestracji samochodu wyniosą 66,50 zł.

Za rejestrację samochodu można zapłacić w kasie w wydziale komunikacji lub wysłać przelew bankowy na konto urzędu. Z kolei dokumenty możesz złożyć:

  • osobiście,
  • przez pełnomocnika (dodatkowa opłata 17 zł za pełnomocnictwo, jeśli pełnomocnikiem ustanowiłeś osobę niebędącą członkiem najbliższej rodziny),
  • online, jeśli dany organ udostępnia taką możliwość.

Pamiętaj, że jeśli samochód ma kilku współwłaścicieli, to wszyscy powinni być obecni w urzędzie podczas rejestracji. Jeżeli jednak któryś z nich nie może osobiście stawić się w wydziale komunikacji, może udzielić pozostałym pisemne pełnomocnictwo. Jego wydanie dla członków najbliższej rodziny jest bezpłatne, a w dla innych osób pobierana jest opłata w wysokości 17 zł.

Ile czasu trwa rejestracja samochodu?

Wydział komunikacji ma 30 dni od daty złożenia wniosku o rejestrację samochodu na przygotowanie stałego dowodu rejestracyjnego oraz tablic. Jeśli zdecydujesz się na wymianę tablic, otrzymasz pozwolenie czasowe, na podstawie którego będziesz mógł poruszać się samochodem aż do otrzymania stałego dowodu rejestracyjnego.

Uwaga!

Jeśli nie otrzymasz stałego dowodu rejestracyjnego w ciągu 30 dni, możesz wnioskować o przedłużenie pozwolenia czasowego o kolejne 14 dni. Ponadto, jeżeli urząd odmówi rejestracji samochodu (np. z powodu dostarczenia kopii zamiast oryginałów lub braku kompletu dokumentów), po otrzymaniu decyzji na piśmie możesz się od niej odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego.

Czy trzeba kupić ubezpieczenie OC po zakupie samochodu?

Każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany w Polsce musi mieć wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC. Jeśli kupiłeś używany samochód, możesz kontynuować OC zbywcy pojazdu do wygaśnięcia umowy z ubezpieczycielem. Jednak towarzystwo ubezpieczeniowe może dokonać rekalkulacji składki, czyli ponownie przeliczyć jej wysokość.

Jeżeli wzrośnie, warto zrezygnować z polisy otrzymanej od poprzedniego właściciela i samodzielnie kupić tanie OC w kalkulatorze rankomat.pl. Z kolei w przypadku zakupu nowego auta w salonie, musisz wykupić dla niego OC najpóźniej w dniu rejestracji.

Wypowiedź eksperta

Należy pamiętać, że polisa OC zbywcy pojazdu nie przedłuża się automatycznie na kolejny okres. To na nowym właścicielu ciąży obowiązek zadbania o ciągłość ubezpieczenia pojazdu. Za brak OC powyżej 14 dni w 2025 r. posiadaczom aut osobowych grozi kara w wysokości 9 330 zł ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych


Jakie wyposażenie musi mieć zakupiony samochód?

Zgodnie z przepisami w Polsce samochód musi być obowiązkowo wyposażony w trzy następujące elementy:

  • czytelne, oświetlone i dobrze zamontowane tablice rejestracyjne,
  • trójkąt ostrzegawczy,
  • sprawną gaśnicę.

Pomimo że apteczka czy kamizelka odblaskowa nie są w Polsce obowiązkowe, warto również wozić je w samochodzie. Przydatne mogą być również np. zapasowe żarówki.

Zakup samochodu – formalności krok po kroku

Podsumujmy, co musisz zrobić po zakupie używanego samochodu. W takim przypadku krok po kroku należy:

  1. Opłacić podatek PCC w urzędzie skarbowym.
  2. Złożyć komplet dokumentów w wydziale komunikacji w celu rejestracji samochodu.
  3. Sprawdzić, czy auto ma ważne badanie techniczne, a jeśli nie - wykonać je.
  4. Kontynuować polisę OC zbywcy pojazdu do wygaśnięcia umowy lub ją wypowiedzieć wcześniej, a następnie samodzielnie ubezpieczyć samochód w innym towarzystwie ubezpieczeniowym.
  5. Sprawdzić, czy samochód ma kompletne obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
  6. Odebrać stały dowód rejestracyjny w ciągu 30 dni od złożenia wniosku o rejestrację.

Natomiast, jeśli kupiłeś nowy samochód prosto z salonu, wystarczy zakupić polisę OC i zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji. Sprzedawca może zaproponować zakup pakietu dealerskiego, który oprócz obowiązkowego ubezpieczenia zawiera dodatkowe AC, NNW czy assistance. Jednak warto przed wyborem polisy porównać w kalkulatorze, czy inny ubezpieczyciel nie oferuje autocasco z szerszym zakresem ochrony.

Zakup samochodu za granicą – jakie formalności krok po kroku?

Nieco bardziej skomplikowany może być zakup samochodu za granicą. Na początek należy opłacić podatek akcyzowy. Najpierw wypełnij deklarację AKC-U/S w ciągu 14 dni od przekroczenia polskiej granicy, a następnie opłać akcyzę w ciągu 30 dni na konto urzędu skarbowego.

Deklaracje AKC-U/S możesz złożyć osobiście w urzędzie skarbowym lub przez Internet za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Wystarczy, że wejdziesz na stronę: https://puesc.gov.pl/ i wypełnisz oraz prześlesz formularz online.

Ile wynoszą stawki akcyzy na samochód sprowadzony z zagranicy?

Obecnie standardowe stawki podatku akcyzowego wynoszą:

  • 3,1% wartości pojazdu w przypadku samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6% wartości pojazdu w przypadku aut z silnikiem powyżej 2000 cm3.

Z kolei, preferencyjne stawki akcyzy dla właścicieli hybryd są o 50% mniejsze i wynoszą:

  • 9,3% wartości pojazdu w przypadku klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 9,3% wartości pojazdu w przypadku hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), wyposażonych w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 1,55% wartości pojazdu w przypadku klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy do 2000 cm3.

Uwaga!

Kwotę podatku akcyzowego należy przeliczyć na złotówki według średniego kursu NBP z dnia, w którym zakupiony samochód przekroczył polską granicę. Nie bierz pod uwagę kursu z dnia, w którym zawarta została umowa kupna-sprzedaży.

Warto wiedzieć

Z obowiązku zapłaty akcyzy (w rozumieniu ustawy ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych) są zwolnieni właściciele pojazdów:

  • elektrycznych i napędzanych wodorem,
  • hybrydowych o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm3 lub niższej (plug-in PHEV), w okresie do 31 grudnia 2029 r.

Podczas rejestracji pojazdu, w wydziale komunikacji należy przedstawić potwierdzenie zwolnienia z zapłaty podatku akcyzowego, które otrzymasz w urzędzie skarbowym.

Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji samochodu z zagranicy?

Jeśli zapłaciłeś podatek akcyzowy, możesz zarejestrować samochód sprowadzony z zagranicy w wydziale komunikacji. Masz na to 30 dni od przekroczenia polskiej granicy. W tym celu musisz dostarczyć do urzędu następujące dokumenty:

  • przetłumaczone dokumenty u tłumacza przysięgłego – umowę kupna-sprzedaży i dowód rejestracyjny,
  • zaświadczenie o ważności badania technicznego samochodu,
  • dowód opłacenia podatku akcyzowego/dowód odprawy celnej przewozowej, jeśli pojazd został sprowadzony z kraju spoza UE,
  • potwierdzenie wyrejestrowania samochodu w kraju, w którym był zarejestrowany wcześniej,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne – jeśli do Polski wróciłeś samochodem zakupionym za granicą lub oświadczenie o ich braku.

Jeśli sprowadzony samochód pochodzi z jednego z krajów należących do Unii Europejskiej, to nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego, gdy ma kody ujednolicone.

Porównaj ceny OC i AC

Kupiłeś wymarzony samochód? Zadbaj o to, aby cieszyć się nim bez niespodzianek ze strony urzędu skarbowego czy UFG. A jeśli dopiero szykujesz się do transakcji i chcesz jak najlepiej przygotować się do całej procedury rejestracji - jesteś w dobrym miejscu! Pamiętaj, że możesz przy tym szukać sporych oszczędności, np. przy zakupie nowego ubezpieczenia OC. Wystarczy, że skorzystasz z porównywarki ubezpieczeń online i przejrzysz oferty ochrony nawet z kilkunastu towarzystw! 

Co warto wiedzieć?

  1. Po zakupie używanego samochodu w Polsce trzeba zapłacić PCC w wysokości 2% wartości samochodu. 
  2. Obowiązek zgłoszenia nabycia pojazdu zastąpiono procedurą rejestracji – masz na to 30 dni od momentu zakupu samochodu.
  3. Po sprowadzeniu auta z zagranicy trzeba zapłacić akcyzę. Na wypełnienie stosownej deklaracji masz 14 dni, a na uregulowanie należności - 30 dni.
  4. Samochód należy zarejestrować w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania.
  5. Polisa OC zbywcy używanego samochodu nie przedłuża się automatycznie na kolejny okres. Jeśli zdecydujesz się ją przejąć wraz z samochodem, pamiętaj aby pilnować terminów i kupić nowe OC przed wygaśnięciem dotychczasowego.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy jadąc samochodem za granicę, trzeba go dodatkowo wyposażyć?

    Zgodnie z polskimi przepisami obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu są czytelne tablice rejestracyjne, trójkąt ostrzegawczy i gaśnica. Zgodnie z Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym w samochodzie musi znajdować się wyposażenie wymagane w kraju zarejestrowania pojazdu. Jeśli więc wyjeżdżasz do państw - stron Konwencji, teoretycznie wystarczy, że masz wyposażenie wynikające z prawa polskiego. Służby za granicą mogą jednak inaczej podchodzić do tej kwestii. Przed wyjazdem samochodem za granicę warto więc zapoznać się z lokalnymi przepisami panującymi w danym kraju.

  2. Czy można zarejestrować samochód przez Internet?

    To zależy od urzędu. Informację o tym, czy Twój wydział komunikacji umożliwia zarejestrowanie samochodu przez Internet, możesz znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) starostwa, urzędu miejskiego lub urzędu dzielnicy. Znajdują się też na nich instrukcje, które załączniki trzeba złożyć.

  3. Czy dealer może zarejestrować nowy samochód w imieniu klienta?

    Jest to możliwe od 4 czerwca 2021 r. Od tej pory osoba kupująca samochód może skorzystać z pomocy salonu przy rejestracji nowego samochodu. Aby to zrobić, musi udzielić dealerowi odpowiedniego upoważnienia. Niestety, leasingodawcy i firmy zajmujące się długoterminowym wynajmem aut nie mogą w ten sposób załatwić formalności za klienta.