W 2022 r. sprowadzono do Polski z zagranicy 772,3 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych. Średni wiek aut z importu wyniósł 13 lat wynika z danych Instytutu Badań Motoryzacyjnych Samar. Przed wyjazdem takim pojazdem na drogę należy zadbać, aby miał ważne ubezpieczenie OC.

Polscy kierowcy bardzo chętnie kupują używane samochody, najczęściej z Niemiec. Jeśli pojazd nie ma ważnego ubezpieczenia, można przywieźć go do Polski na lawecie. Jednak, aby następnie zarejestrować auto w wydziale komunikacji i móc legalnie poruszać się nim po drogach, należy wykupić polisę OC.

Z jakich krajów Polacy sprowadzają samochody z zagranicy?

W 2022 r. średni wiek samochodów sprowadzanych z zagranicy do Polski wyniósł 13 lat. Zdecydowanie najwięcej aut importowaliśmy z Niemiec (ponad 415,7 tys.). Na podium ze znacznie mniejszą liczbą pojazdów, które trafiły do naszego kraju, znalazły się Francja (97,8 tys.) i Belgia (49,6 tys.)  – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Skąd Polacy sprowadzają samochody z zagranicy?

Kraj

Liczba sprowadzonych samochodów

1.      Niemcy

415,7 tys.

2.      Francja

97,8 tys.

3.      Belgia

49,6 tys.

4.      Holandia

39,8 tys.

5.      Stany Zjednoczone

38,5 tys.

6.      Włochy

22,1 tys.

7.     Austria

20,1 tys.

8.     Szwajcaria

18,8 tys.

9.      Szwecja

18,5 tys.

10. Dania17,7 tys.

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Jakie marki i modele aut Polacy najczęściej sprowadzają z zagranicy?

Wśród najczęściej sprowadzanych do Polski z zagranicy w 2022 r. samochodów zdecydowanie dominują niemieckie marki. Liderem był Volkswagen (71,8 tys.), a następnie Opel (69,1 tys.), Ford (65,5 tys.), Audi (60,2 tys.) i BMW (44,7 tys.). Za ich plecami dopiero na szóstym miejscu znalazło się francuskie Renault (38,7 tys.).

Jakie marki samochodów Polacy sprowadzają z zagranicy?

Marka

Liczba sprowadzonych samochodów

1.      Volkswagen

71,8 tys.

2.      Opel

69,1 tys.

3.      Ford

65,5 tys.

4.      Audi

60,2 tys.

5.      Renault

38,7 tys.

6.    Peugeot

36,9 tys.

7.      Mercedes

31 tys.

8.      Citroen

30,8 tys.

9.     Toyota

25,5 tys.

10.   Hyundai

24,4 tys.

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Jeszcze większa dominacja niemieckich samochodów występuje w top 10 najczęściej sprowadzanych do Polski w 2022 r. modeli, w której znalazły się wyłącznie auta zza zachodniej granicy. Liderem był Opel Astra (21 237 sztuk), który minimalnie wyprzedził Audi A4 (21 204).

Jakie modele samochodów Polacy sprowadzają z zagranicy?

Marka i model

Liczba sprowadzonych samochodów

1.      Opel Astra

21,2 tys. (21 237 sztuk)

2.     Audi A4

21,2 tys. (21 204 sztuk)

3.      Volkswagen Golf

20,6 tys.

4.      BMW 3

15,7 tys.

5.      Audi A3

14 tys.

6.      Ford Focus

13,1 tys.

7.      Opel Corsa

13,1 tys.

8.      Ford Fiesta

11,6 tys.

9.      Volkswagen Passat

11,1 tys.

10.   Volkswagen Polo

11 tys.

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z zagranicy?

Aby móc poruszać się samochodem sprowadzonym z zagranicy po polskich drogach, musi on posiadać ważne OC. Jeśli nie chcesz przywozić do Polski auta na lawecie, musisz kupić właściwe ubezpieczenie OC krótkoterminowe ważne 30 dni, co można zrobić w większości towarzystw ubezpieczeniowych. Rodzaj czasowej polisy, jaki trzeba dobrać, zależy od sytuacji importowanego auta:

  • krótkoterminowe ubezpieczenie OC, jeśli samochód został wyrejestrowany za granicą

Jeśli poprzedni właściciel wyrejestrował samochód za granicą (co zdarza się w znacznej większości importowanych pojazdów), możesz zakupić tymczasowe tablice wywozowe z krótkoterminowym ubezpieczeniem OC ważnym 30 dni. W tym czasie należy zarejestrować pojazd w ciągu 30 dni od jego sprowadzenia do Polski w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania posiadacza auta. Jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku, starosta może nałożyć na Ciebie karę w wysokości od 200 do 1000 zł.

Wypowiedź eksperta

Oprócz tego za poruszanie się po polskich drogach autem sprowadzonym z zagranicy bez ważnej polisy, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) może nałożyć na Ciebie wysoką grzywnę. W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca maksymalna stawka za nieubezpieczenie pojazdu mechanicznego wyniesie 12 730 zł. Następnie od 1 lipca wzrośnie o 170 zł do poziomu 12 900 zł.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

  • krótkoterminowe ubezpieczenie OC, jeśli samochód jest zarejestrowany za granicą

Możesz również zakupić krótkoterminowe ubezpieczenie OC ważne 30 dni, jeśli samochód jest nadal zarejestrowany za granicą (zdarza się to dość rzadko, ponieważ zwykle poprzedni właściciele wyrejestrowują używane pojazdy przed sprzedażą), ale jednocześnie nie posiada ważnego OC lub Zielonej Karty. Podobnie, gdy straciły one ważność, bądź auto jest zarejestrowane w Polsce jedynie czasowo.

Uwaga!

Jeśli poprzedni właściciel nie wyrejestrował samochodu za granicą, a auto ma ważne badanie techniczne i polisę OC, możesz się nim poruszać po polskich drogach przez 30 dni, korzystając z zagranicznych tablic. W tym czasie musisz zarejestrować pojazd w Polsce oraz zakupić standardowe ubezpieczenie OC na 12 miesięcy.

  • krótkoterminowe ubezpieczenie OC, jeśli samochód kupujemy w komisie

Kolejna sytuacja ma miejsce, jeśli kupujesz auto od pośrednika, który prowadzi działalność związaną z kupnem i sprzedażą używanych samochodów (np. komis). Zwykle wraz z zawarciem umowy kupna-sprzedaży, handlarz przekaże Ci krótkoterminowe ubezpieczenie OC ważne 30 dni. Nie trzeba go wypowiadać, ponieważ polisa nie przedłuży się automatycznie na kolejny okres.

Uwaga!

Jeśli kupujesz pojazd od pośrednika z ubezpieczeniem krótkoterminowym ważnym 30 dni, które nie przedłuża się automatycznie, musisz pamiętać o samodzielnym zakupie polisy OC na 12 miesięcy. Za nawet jeden dzień przerwy w ciągłości ubezpieczenia samochodu grożą nam wysokie kary ze strony UFG.

Kiedy wydawane są tymczasowe tablice rejestracyjne?

Jeśli nie chcesz sprowadzać samochodu z zagranicy na lawecie, często konieczne jest wyrobienie tymczasowych tablic. Można to zrobić w następujących przypadkach:

  • przejazdu z miejsca zakupu lub odbioru samochodu na terytorium Polski,
  • przejazdu związanego z koniecznością wykonania badania technicznego samochodu lub jego naprawy (również w sytuacji, jeśli auto jest sprowadzone z zagranicy i chcemy dokonać jego pierwszej rejestracji w Polsce),
  • na okres oczekiwania na odbiór zamówionych tablic indywidualnych,
  • wywozu auta za granicę (samochód musi zostać wyrejestrowany przez nowego właściciela i opuścić Polskę na tymczasowych tablicach),
  • na okres oczekiwania na odbiór wtórnika (duplikatu) dotychczasowej tablicy rejestracyjnej (w przypadku jej uszkodzenia, zgubienia lub kradzieży).

Wyrobienie tymczasowej tablicy rejestracyjnej w przypadku wywozu auta za granicę kosztuje 80zł. Jeśli pojazd został wyrejestrowany przez poprzedniego właściciela, to nie ma ważnych tablic rejestracyjnych. Należy wiedzieć, że za jazdę pojazdem bez tablic możesz zostać ukarany przez policję lub inne uprawnione służby mandatem w wysokości 1500 zł. Nie warto więc oszczędzać kilkudziesięciu złotych na zakupie tymczasowych tablic wywozowych.

Kiedy można kupić całoroczne ubezpieczenie OC na 12 miesięcy?

Jeśli importowany samochód jest nadal zarejestrowany za granicą, to nie można zakupić w Polsce całorocznej polisy OC. Będzie to możliwe dopiero, gdy po rejestracji w Polsce otrzymasz wszystkie dokumenty związane ze sprowadzonym autem i zostaną one zatwierdzone przez wydział komunikacji.

W urzędzie należy również okazać tymczasowe tablice rejestracyjne ważne 30 dni. Jak otrzymasz w wydziale komunikacji stałe tablice rejestracyjne na czas nieokreślony, musisz o tym powiadomić towarzystwo, w którym wykupiłeś standardowe ubezpieczenie OC na 12 miesięcy. Wówczas ubezpieczyciel przeprowadzi aktualizację danych w polisie.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Po wygaśnięciu ważności krótkoterminowej polisy ważnej 30 dni musisz wykupić OC na 12 miesięcy dla auta sprowadzonego z zagranicy. Wysokość składki zależy od wielu czynników i każde towarzystwo ubezpieczeniowe określa ją indywidualnie. Ubezpieczyciele biorą pod uwagę zarówno wiek, miejsce zamieszkania, historię szkodowości czy okres posiadania prawa jazdy przez właściciela, jak i markę, model, rocznik lub pojemność silnika pojazdu. Dlatego warto porównać ze sobą wiele ofert różnych firm, co można zrobić w kalkulatorze rankomat.pl.

Tak zrobił 43-letni pan Adam z Opola, który niedawno sprowadził z Niemiec najczęściej importowany przez Polaków model w 2022 r. – Opla Astrę. Samochód jest z rocznika 2017 o pojemności silnika 1364 cm3. Najtańszą ofertę OC otrzymał od jednego z ubezpieczycieli w kwocie 507 zł. Przy wyborze obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu należy kierować się wyłącznie najniższą ceną, ponieważ zakres ochrony jest regulowany ustawowo i jest taki sam w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym.

Ile kosztuje OC dla 43-latka z Opola?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Ile kosztuje OC dla 43-latka z Opola?
mtu24.pl
371,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Balcia Insurance
423,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Trasti
428,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
482,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
592,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Wiener
597,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna

Kalkulacja z 03.01.2024 r., Opel Astra 2017 r., poj. silnika 1364 cm3

Pakiet OC +AC – czy warto kupić dla samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Polacy zwykle sprowadzają z zagranicy wiekowe samochody. Jednak nawet dla nich sama polisa OC może okazać się niewystarczająca. Import pojazdu oznacza nie tylko koszty związane z zakupem upatrzonego modelu, lecz także dodatkowe wydatki na zapłatę akcyzy, opłat rejestracyjnych, badanie techniczne czy wynajęcie lawety. Nie warto więc ryzykować, że świeżo zakupiony samochód szybko ulegnie awarii, kradzieży lub zderzeniu ze zwierzęciem.

Tymczasem, aby zyskać dodatkową ochronę auta, można w pakiecie wraz z obowiązkowym OC dokupić ubezpieczenie AC, assistance lub NNW. Poniżej wyjaśniamy, na jakie korzyści w zamian może liczyć właściciel pojazdu sprowadzonego z zagranicy w ramach dodatkowych ubezpieczeń komunikacyjnych.

  • Ubezpieczenie AC – jeśli spowodujesz kolizję lub wypadek, to ubezpieczyciel pokryje szkody osoby trzeciej z naszego OC. Jednak zapewne podczas zdarzenia uszkodzeniu ulegnie również Twój samochód. W takim przypadku OC jest niewystarczające. Warto więc w pakiecie z obowiązkowym ubezpieczeniem pojazdu dokupić AC, w którego ramach możesz naprawić własne auto lub uzyskać odszkodowanie w razie szkody całkowitej. Ponadto autocasco chroni samochód przed żywiołami, kradzieżą, aktami wandalizmu lub niespodziewanymi zdarzeniami losowymi (np. zderzenie ze zwierzęciem).
  • Assistance – to dodatkowe ubezpieczenie może być szczególnie przydatne podczas pokonywania długich tras, jak np. wyjazd na wakacje. Assistance zapewnia pomoc ubezpieczyciela w razie awarii lub wypadku, jak holowanie pojazdu, dowóz benzyny czy transport podróżnych. Często towarzystwa ubezpieczeniowe zapewniają assistance z podstawowym zakresem ochrony w pakiecie z OC.
  • NNW – ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków chroni kierowcę i pasażerów, jeśli podczas wypadku lub kolizji drogowej dojdzie do ich trwałego uszczerbku na zdrowiu. Im poważniejszy uraz, tym poszkodowany może liczyć na wypłatę wyższego odszkodowania w zależności od sumy ubezpieczenia oraz współczynnika procentowego określonego w tabeli zawartej w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Otrzymane świadczenie można przeznaczyć na rehabilitację, pomoc specjalistów, zakup lekarstw lub sprzętu medycznego potrzebnego do długiej rekonwalescencji.

Jak zarejestrować samochód z sprowadzony z zagranicy?

Po sprowadzeniu samochodu do Polski z zagranicy należy je zarejestrować. W tym celu musisz wykonać poniższe czynności.

Akcyza

W pierwszej kolejności należy opłacić akcyzę. Stawka podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika i wynosi:

  • 3,1 proc. wartości auta – jeżeli zamontowano w nim silnik o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6 proc. wartości auta – jeżeli ma ono silnik o pojemności powyżej 2000 cm3.

Jednocześnie stawki akcyzy dla hybryd typu plug-in (ładowanych z gniazdka) są o połowę niższe. W związku z tym wynoszą 1,55% dla silników o pojemności do 2000 cm3, a także 9,3% dla powyżej 2000 cm3.

Podatek akcyzowy należy wyliczyć samodzielnie i wykazać w deklaracji AKC-U/S. Masz na to 14 dni od przekroczenia polskiej granicy. Natomiast w ciągu 30 dni musisz przelać kwotę akcyzy na rachunek bankowy urzędu. Koniecznie trzeba zachować potwierdzenie przelewu, które później dołączysz do wniosku o rejestrację pojazdu. Całą procedurę możesz załatwić zdalnie na stronie Krajowej Administracji Skarbowej: https://puesc.gov.pl/.

Tłumaczenie dokumentów

Jeśli umowa kupna-sprzedaży lub faktura nie została sporządzona w dwóch wersjach językowych, należy przetłumaczyć dokumenty za pomocą tłumacza przysięgłego. Niestety urząd nie przyjmie umowy przygotowanej w języku obcym.

Najczęściej nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego, jeśli został wydany w innym kraju Unii Europejskiej. Niekiedy krajowe adnotacje zawarte w dokumencie mogą wzbudzić wątpliwości polskiego urzędu, który może zażądać tłumaczenia.

Badanie techniczne

Ostatnią czynnością, o której należy pamiętać przed wizytą w wydziale komunikacji, jest badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów. Standardowy przegląd kosztuje 99 zł. Koszt badania może wzrosnąć do 159 zł, jeśli diagnosta wystawi dokument identyfikacyjny pojazdu.

W przypadku samochodu przywiezionego do Polski na lawecie można udać się na stację diagnostyczną bez tablic rejestracyjnych. Jednak dotyczy to tylko pojazdów, które w przeszłości nie były zarejestrowane w Polsce.

Rejestracja w wydziale komunikacji

Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy do Polski wymaga złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. W urzędzie należy okazać:

  • umowę kupna-sprzedaży lub fakturę (albo ich tłumaczenie),
  • dowód rejestracyjny,
  • kartę pojazdu (jeśli była wydana),
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
  • dowód opłacenia akcyzy,
  • dowód uiszczenia opłat za rejestrację auta,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne – jeśli przyjechaliśmy na nich do Polski,
  • ubezpieczenie OC.

Łącznie rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy kosztuje 160 zł, jeśli wybierzesz standardowe tablice rejestracyjne. Przy wyborze tablic indywidualnych koszt wzrośnie do 1080 zł. W pierwszej kolejności właściciel pojazdu otrzyma pozwolenie czasowe na 30 dni (tzw. miękki dowód), a po wyrobieniu właściwego dowodu rejestracyjnego zostanie powiadomiony o możliwości odbioru dokumentu w urzędzie.

Ile kosztuje rejestracja samochodu z Belgii?

Tablice rejestracyjne zwyczajne

80 zł (indywidualne 1000 zł)

Dowód rejestracyjny

54 zł

Pozwolenie czasowe

13,50 zł

Nalepka legalizacyjna

12,50 zł

Razem

160 zł (1080 zł tablice indywidualne)

Co warto wiedzieć? – Ubezpieczenie samochodu z zagranicy

  1. W 2022 r. średni wiek aut z importu wyniósł 13 lat,
  2. W 2022 r. Polacy sprowadzili z zagranicy 772,3 używanych samochodów osobowych i dostawczych.
  3. Sprowadzone auto od pierwszego dnia powinno mieć ważne ubezpieczenie OC, bez względu na to, czy porusza się po drogach publicznych.
  4. Jeżeli pojazd nie jest aktualnie zarejestrowany w kraju i właściciel potrzebuje czasu na dopełnienie formalności, to powinien wykupić ubezpieczenie OC krótkoterminowe.
  5. Rejestracja samochodu odbywa się w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy

  1. Czy to z jakiego kraju sprowadzam samochód, ma wpływ na cenę ubezpieczenia?

    Nie. Zasadniczo to, z jakiego kraju sprowadzamy samochód nie powinno mieć wpływu na cenę polisy OC, jednak najczęściej ubezpieczyciele domagają się informacji na temat kraju pierwszej rejestracji pojazdu (niektóre państwa mają inne wymogi konstrukcyjne w stosunku do pojazdów, co może wpływać na ryzyko ubezpieczenia).

  2. Czy muszę mieć ubezpieczenie AC?

    Nie. Autocasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym i nie ma obowiązku posiadania tego typu polisy nawet jeśli sprowadzasz auto stosunkowo nowe. W związku z tym jedynie od właściciela zależy, czy będzie chciał ponieść koszty dodatkowej ochrony. Jednak warto taniej kupić AC w pakiecie z obowiązkowym OC.

  3. Co zrobić, aby zarejestrować samochód sprowadzony z zagranicy?

    Przed wizytą w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu, należy zapłacić podatek akcyzowy, jeśli to konieczne wykonać badanie techniczne i wykupić ubezpieczenie OC, bez którego rejestracja samochodu nie będzie możliwa.

  4. Ile kosztuje rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy?

    Standardowo rejestracja w wydziale komunikacji samochodu sprowadzonego z zagranicy kosztuje 160 zł (80 zł tablice rejestracyjne, 54 zł dowód rejestracyjny,31 zł nalepka legalizacyjna 12,50 zł, pozwolenie czasowe 13,50 zł). Jeśli zdecydujemy się na wybór indywidualnych tablic rejestracyjnych (1000 zł), koszt wzrośnie do 1080 zł.

  5. Do kiedy jest ważne ubezpieczenie OC auta od pośrednika?

    Jeśli kupujesz auto od pośrednika (np. komisu), to powinno być zarejestrowane i ubezpieczone, ponieważ jest to obowiązkiem sprzedawcy. Jednak koniecznie należy sprawdzić, do kiedy jest ważne OC wykupione przez handlarza. To bardzo ważne, gdyż kupujesz samochód wraz z polisą, ale nie przedłuży się ona automatycznie i wygaśnie wraz z końcem umowy. Wcześniej musimy samodzielnie kupić kolejne OC. Jeżeli dojdzie nawet do jednego dnia przerwy w ciągłości ubezpieczenia pojazdu, grozi Ci kara ze strony UFG.

  6. Kiedy ubezpieczyć samochód sprowadzony z zagranicy?

    Najlepiej ubezpieczyć samochód od razu po przywiezieniu do Polski. Dzięki temu z pewnością unikniesz problemów związanych z przerwą w ciągłości ubezpieczenia OC. Nawet, jeśli auto jest kupione w komisie i ma ważną polisę, warto wcześniej samodzielnie kupić OC na kolejny okres.

  7. Co grozi za brak ubezpieczenia auta sprowadzonego z zagranicy?

    Jeśli poruszasz się po drogach samochodem, który nie ma ubezpieczenia grozi Ci kara ze strony UFG. W zależności od długości braku OC, właściciel auta osobowego może zostać ukarany grzywną w wysokości od 1700 do 8480 zł (od 01.01.2024 do 30.06.2024)