Polscy kierowcy bardzo chętnie kupują używane samochody, nierzadko te sprowadzane z zagranicy, najczęściej z krajów Unii Europejskiej. Moda na zakup pojazdu od zagranicznego sąsiada nie zmienia się, pomimo konieczności poniesienia dodatkowych kosztów. Jakie formalności należy załatwić, aby sprowadzone auto mogło w pełni legalnie poruszać się po naszych drogach?

Polacy najczęściej sprowadzają samochody 10-letnie i starsze, choć trend pokazuje, że wiek sprowadzanych aut systematycznie spada. Według raportu Samar wśród krajów, z których Polacy pozyskują samochody wciąż bezapelacyjnie królują Niemiecy. Wśród 10 najpopularniejszych krajów, z których sprowadzamy samochody znalazły się: 

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów
  1. Niemcy – 489 tys. samochodów;
  2. Francja – 83 tys. samochodów;
  3. Belgia – 57 tys. samochodów;
  4. Holandia – 35 tys. samochodów;
  5. Stany Zjednoczone – 33 tys. samochodów;
  6. Włochy – 28 tys. samochodów;
  7. Szwajcaria – 22,5 tys. samochodów;
  8. Austria – 21,5 tys. samochodów;
  9. Dania – 20 tys. samochodów.
  10. Szwecja – 18 tys. samochodów;

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z zagranicy?

Aby móc poruszać się samochodem sprowadzonym z zagranicy po polskich drogach, musi on posiadać ważne OC. Jeśli nie możemy zakupić standardowej, całorocznej polisy – musimy kupić właściwe ubezpieczenie krótkoterminowe ważne 30 dni. Rodzaj czasowej polisy, jaki należy dobrać zależy od sytuacji importowanego auta:

  • krótkoterminowe ubezpieczenie OC, jeśli samochód został wyrejestrowany za granicą

Jeśli poprzedni właściciel wyrejestrował samochód za granicą, możemy zakupić tymczasowe tablice wywozowe z krótkoterminowym ubezpieczeniem OC ważnym 30 dni. W tym czasie należy zarejestrować samochód w Polsce. Jeżeli nie dopełnimy tego obowiązku, grozi nam mandat do 500 zł i odholowanie auta na policyjny parking.

Oprócz tego za poruszanie się po polskich drogach samochodem sprowadzonym z zagranicy bez ważnej polisy, grozi nam wysoka kara ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). W 2021 r. za brak OC powyżej 14 dni, właścicielom samochodów osobowych grozi grzywna w wysokości 5600 zł.

wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

kara za brak OC 2021

Jednocześnie jeśli poprzedni właściciel nie wyrejestrował samochodu za granicą, a auto ma ważne badanie techniczne i polisę OC, możemy się nim poruszać po polskich drogach przez 30 dni korzystając z zagranicznych tablic. Po tym terminie musimy zarejestrować pojazd w Polsce oraz zakupić całoroczne, obowiązkowe ubezpieczenie.

  • krótkoterminowe ubezpieczenie OC, jeśli samochód jest zarejestrowany za granicą

Możemy również zakupić krótkoterminowe ubezpieczenie OC ważne 30 dni, jeśli samochód jest nadal zarejestrowany za granicą, ale jednocześnie nie posiada ważnego OC lub Zielonej Karty. Podobnie, gdy straciły one ważność, bądź auto jest zarejestrowane w Polsce jedynie czasowo.

Kolejna sytuacja ma miejsce, jeśli kupujemy auto od pośrednika, który prowadzi działalność związana z kupnem i sprzedażą używanych samochodów (np. komis). Zwykle wraz z zawarciem umowy kupna-sprzedaży, handlarz przekaże nam krótkoterminowe ubezpieczenie OC ważne 30 dni. Nie trzeba go wypowiadać, ponieważ polisa nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok.

Kiedy wydawane są tymczasowe tablice rejestracyjne?

Jeśli nie chcemy sprowadzać samochodu z zagranicy na lawecie, często konieczne jest wyrobienie tymczasowych tablic. Można to zrobić w następujących przypadkach:

  • przejazdu z miejsca zakupu lub odbioru samochodu na terytorium Polski,
  • przejazdu związanego z koniecznością wykonania badania technicznego samochodu lub jego naprawy (również w sytuacji, jeśli auto jest sprowadzone z zagranicy i chcemy dokonać jego pierwszej rejestracji w Polsce),
  • na okres oczekiwania na odbiór zamówionych tablic indywidualnych,
  • wywozu auta za granicę (samochód musi zostać wyrejestrowany przez nowego właściciela i opuścić Polskę na tymczasowych tablicach),
  • na okres oczekiwania na odbiór wtórnika dotychczasowej tablicy rejestracyjnej (w przypadku jej uszkodzenia, zgubienia lub kradzieży).

W przypadku samochodu wyrobienie tymczasowej tablicy rejestracyjnej kosztuje 62 zł, a w razie wywozu auta za granicę 112 zł.

Kiedy można kupić całoroczne ubezpieczenie OC na 12 miesięcy?

Jeśli importowany samochód jest nadal zarejestrowany za granicą, to nie możemy zakupić w Polsce całorocznej polisy OC. Będzie to możliwe dopiero, gdy po rejestracji w Polsce otrzymamy wszystkie dokumenty związane ze sprowadzonym autem i zostaną one zatwierdzone przez wydział komunikacji. W urzędzie należy również okazać tymczasowe tablice rejestracyjne ważne 30 dni. Jak otrzymamy tablice rejestracyjne na czas nieokreślony, musimy o tym powiadomić towarzystwo, w którym wykupiliśmy standardowe ubezpieczenie OC na 12 miesięcy.

Gdzie szukać ubezpieczenia OC?

Trzeba pamiętać, że ceny ubezpieczeń zależą od wielu czynników i za każdym razem warto poszukać najkorzystniejszej dla nas oferty. Nawet jeśli chcesz przedłużyć ubezpieczenie OC w obecnej firmie, upewnij się, że inne towarzystwo nie zaproponuje Ci tańszej polisy. Pamiętaj, że ubezpieczenie OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym i bez względu na cenę ma taki sam zakres.

W kalkulatorze rankomat.pl po kilku kliknięciach otrzymasz zestawienie najlepszych ofert.

Informację o cenie polisy dostaniesz, korzystając z telefonu i komputera. W razie jakichkolwiek problemów doradcy przeprowadzą Cię przez proces kalkulacji składki.

Ceny ubezpieczeń z roku na rok ulegają zmianie i nigdy nie masz gwarancji, że obecne towarzystwo zaproponuje Ci równie korzystną cenę polisy, jak rok wcześniej. Wielu kierowców dla wygody nie wypowiada starej umowy, a przecież kalkulacja w porównywarce to tylko 5 minut. Za to cena polisy może być nawet dwukrotnie niższa. Warto to sprawdzić, zwłaszcza, że chodzi o nasze pieniądze, które przecież można spożytkować znacznie lepiej.

Co warto wiedzieć?

  1. Polacy najczęściej sprowadzają z zagranicy auta, które mają ponad 10 lat.
  2. Najczęściej sprowadzamy samochody używane z Niemiec.
  3. Sprowadzone auto od pierwszego dnia powinno mieć ważne ubezpieczenie OC, bez względu na to czy porusza się po drogach publicznych.
  4. Jeżeli pojazd nie jest aktualnie zarejestrowany w kraju i właściciel potrzebuje czasu na dopełnienie formalności, to powinien wykupić ubezpieczenie krótkoterminowe.
  5. W celu wyliczenia najkorzystniejszego ubezpieczenia dla sprowadzonego samochodu, warto skorzystać z internetowych porównywarek ubezpieczeń. Można to zrobić jeszcze zanim zdecydujemy się na import samochodu, tak aby wcześniej rozeznać się w kosztach ubezpieczenia.

FAQ – najczęściej zadawane pytania ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy

  1. Czy to z jakiego kraju sprowadzam samochód ma wpływ na cenę ubezpieczenia?

    Nie. Zasadniczo to z jakiego kraju sprowadzamy samochód nie powinno mieć wpływu na cenę polisy, jednak najczęściej ubezpieczyciele domagają się informacji na temat kraju pierwszej rejestracji pojazdu (niektóre kraje mają inne wymogi konstrukcyjne w stosunku do pojazdów, co może wpływać na ryzyko ubezpieczenia).

  2. Co grozi za brak OC?

    W 2021 roku za brak obowiązkowego ubezpieczenia auta osobowego powyżej 14 dni kierowca zapłaci 5600 zł kary, jednak nawet nieubezpieczenie samochodu na jeden dzień może kosztować 1120 zł. Warto więc opłacić składkę w terminie, zwłaszcza, że kara nałożona przez UFG może być znacznie mniej dotkliwa niż koszty zadośćuczynienia, które w razie wypadku poniesie kierowca pojazdu.

  3. Czy muszę mieć ubezpieczenie AC?

    Nie. Autocasco nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym i nie ma obowiązku posiadania go nawet jeśli sprowadzamy auto stosunkowo nowe. W tym wypadku jedynie od właściciela zależy czy będzie chciał ponieść koszta dodatkowej ochrony.

  4. Co należy zrobić, aby zarejestrować samochód sprowadzony z zagranicy?

    Nim właściciel uda się do urzędu w celu zarejestrowania pojazdu, powinien zapłacić podatek akcyzowy, jeśli to konieczne wykonać badanie techniczne pojazdu i wykupić ubezpieczenie OC, bez którego rejestracja pojazdu nie będzie możliwa.