Sprowadzenie motocykla z zagranicy to często dobry interes, a zarazem spełnienie marzeń o własnym jednośladzie. Podpowiadamy, w jaki sposób dopilnować formalności związanych z zakupem oraz zarejestrować nowy pojazd na terenie Polski.
- Jakie motocykle Polacy sprowadzają z zagranicy?
- Jak wygląda proces sprowadzenia motocykla z zagranicy?
- Sprawdzenie historii pojazdu
- Dlaczego warto sprowadzić motocykl?
- Sprowadzenie motocykla z zagranicy – ile kosztuje i jak to zrobić?
- Ile kosztuje rejestracja motocykla sprowadzonego z zagranicy?
- Jakie dokumenty będą potrzebne do rejestracji?
- Gdzie i jak wykupić ubezpieczenie na motocykl z zagranicy?
Miłośnicy jazdy na motorze coraz częściej decydują się na zakup pojazdu za granicą. Atrakcyjne ceny i dobry stan techniczny zagranicznych jednośladów to kusząca opcja dla każdego motocyklisty. Co więcej, na europejskim i światowym rynku można znaleźć wyjątkowe i unikatowe modele, które w Polsce są nie do kupienia.
Niezależnie jednak od tego, czego szukamy i na jaki pojazd ostatecznie się zdecydujemy, ważne, aby skutecznie dopełnić wszystkich formalności związanych z nabyciem motocykla. Poniżej podpowiadamy, co trzeba zrobić aby móc cieszyć się nowym jednośladem po powrocie do kraju.
Jakie motocykle Polacy sprowadzają z zagranicy?
Z raportu przygotowanego przez portal clicktrans.pl za 2023 rok wynika, że najchętniej sprowadzamy motocykle z Niemiec. W zeszłym roku maszyny zza naszej zachodniej granicy stanowiły ponad 54% wszystkich sprowadzonych jednośladów. W TOP 5 krajów importowych znalazły się również:
- Wielka Brytania,
- Holandia,
- Szwecja,
- Francja.
Uwaga!
Okazuje się też, że najchętniej sprowadzaną marką motocyklową była Honda, a zaraz za nią:
- Yamaha,
- Suzuki,
- BMW,
- Kawasaki,
- KTM.
Jak wygląda proces sprowadzenia motocykla z zagranicy?
Proces sprowadzenia motocykla do Polski z zagranicy wbrew pozorom nie jest skomplikowany. Wymaga jednak dopełnienia kilku formalności, które pozwolą spokojnie cieszyć się nowym pojazdem.
- Pierwszym krokiem jest oczywiście wybór odpowiedniego modelu i najbardziej interesującego ogłoszenia. Na tym etapie warto zwrócić się bezpośrednio do handlarzy, którzy pomogą w załatwieniu formalności. Na zagranicznym rynku znaleźć można jednak również sporo ogłoszeń prywatnych, które zwiększają możliwość negocjacji ceny.
- Po wyborze odpowiedniego jednośladu trzeba skompletować podstawowe dokumenty. Najważniejsze będzie spisanie umowy kupna-sprzedaży, najlepiej dwujęzycznej. Zebrane dokumenty – te, które tego wymagają – należy przetłumaczyć, aby mogły posłużyć do rejestracji w Polsce.
- Kolejnym krokiem jest sprowadzenie motocykla do Polski. Można to zrobić na własną rękę lub zlecić to firmie, która zajmuje się tego typu przewozem. Wybierając odpowiednią opcję dla siebie, trzeba jednak pamiętać o polisie OC.
- Kiedy pojazd jest już w Polsce, należy wykonać badanie techniczne. Dokument potwierdzający sprawność motocykla będzie potrzebny podczas rejestracji. Następnie trzeba skierować swoje kroki do wydziału komunikacji, gdzie należy zgłosić wniosek o rejestrację. Po uiszczeniu odpowiednich opłat, otrzymamy tymczasowe pozwolenie na jazdę oraz tablice rejestracyjne.
Jedną z najważniejszych rzeczy, o jakich trzeba pamiętać jeszcze przed zarejestrowaniem motocykla, jest wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia, a przede wszystkim obowiązkowej polisy OC. Bez niej nowy właściciel pojazdu może zostać obciążony wysoką grzywną.
Sprawdzenie historii pojazdu
Ogłoszeń dotyczących sprzedaży używanych jednośladów z zagranicy jest wiele, jednak nie każde musi okazać się tak samo dobre. Wśród uczciwych sprzedawców zdarzają się bowiem również mniej rzetelni właściciele. Dlatego też jeszcze przed zakupem wybranego motocykla, warto upewnić się co do jego historii.
Można to zrobić bez dodatkowych opłat, pobierając raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/. Aby to zrobić, trzeba posiadać jedynie kilka podstawowych informacji od właściciela pojazdu, takich jak:
- numer rejestracyjny jednośladu,
- numer VIN,
- data pierwszej rejestracji motocykla.
historiapojazdu.gov.pl
Czytaj więcej: Jak sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy?
Jeśli chodzi o jednoślady sprowadzane z zagranicy, informacje dostępne w CEPiK pochodzą z zewnętrznych systemów i pozwalają na uzyskanie danych o pojazdach z USA, Kanady oraz niektórych krajów europejskich.
Te systemy to:
- CARFAX – dane między innymi z Hiszpanii, Belgii, Niderlandów, Szwecji i Norwegii,
- AutoDNA – dane z Niemiec, Francji, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Rumunii, czy Danii.
Pojazdy, których nie można odszukać w bazie CEP, można zweryfikować przy użyciu profilu zaufanego. Umożliwi to na przykład sprawdzenie, czy motocykl nie był kradziony, uszkodzony oraz jakiego było jego przeznaczenie. W takim przypadku wygenerowany raport nie będzie jednak oficjalnym dokumentem urzędowym.
Jakich informacji dostarcza raport?
W raporcie znaleźć można informacje dotyczące motocykla od momentu jego pierwszej rejestracji, takie jak na przykład:
- dane techniczne pojazdu, jak choćby pojemność silnika, jego moc czy rodzaj paliwa,
- informacje o okresowych badaniach technicznych,
- odczyt drogomierza,
- informacja o ubezpieczeniu OC,
- informacje o szkodzie istotnej,
- liczba właścicieli.
Dlaczego warto sprowadzić motocykl?
Zakup używanego motocykla z zagranicy może się opłacać. Przede wszystkim na zagranicznym rynku znaleźć można bardzo wiele modeli w dobrym stanie nie tylko wizualnym, ale i technicznym. Duża jest również rozpiętość cenowa – bogata oferta pozwala znaleźć wymarzony model na każdą kieszeń. Zagraniczni sprzedawcy są także chętni do negocjowania cen!
Jeśli chodzi o koszty, oczywiście wiele zależy od wybranego egzemplarza i miejsca zakupu. Jeśli do ceny motocykla doliczymy wszelkie konieczne opłaty związane z przewozem pojazdu do Polski i ewentualnymi podatkami czy opłatami celnymi, a nadal będzie ona oscylowała w granicach mniej sprawnego czy starszego modelu z Polski, warto zdecydować się na taki zakup.
Pamiętajmy, że rejestracja lub przerejestrowanie auta kupionego w Polsce również wiąże się z koniecznością ponoszenia podstawowych opłat.
Sprowadzenie motocykla z zagranicy – ile kosztuje i jak to zrobić?
Sprowadzenie motocykla z zagranicy nie jest skomplikowane, ale wymaga dopełnienia kilku najważniejszych formalności. W zależności od tego, z jakiego kraju pojazd wybierzemy, dokumentacja i opłaty związane z całym procesem mogą się różnić.
Na przykład jednoślady, które sprowadzane są z Niemiec, powinny mieć odpowiednik dowodu rejestracyjnego (Fahrzeugbrief) oraz karty pojazdu (Fahrzeugschein), dla klasy powyżej 125cm3. Nie posiadając któregoś z dokumentów, nie będziemy mogli dokonać rejestracji pojazdu w Polsce.
Motocykle zakupione z Anglii muszą mieć dokument V5C, z wypełnioną przez właściciela sekcją nr 11 (zawiadomienie o wyeksportowaniu pojazdu na stałe). Na takim dokumencie powinna znaleźć się także pieczątka angielskiego urzędu.
Jeśli chodzi o koszty, obecnie, w związku z pandemią, ceny również i w tym obszarze wzrastają.
„W 2023 roku po raz pierwszy zaobserwowaliśmy tak niewielkie różnice w średnich cenach transportu rok do roku na popularnych trasach.
Na trasach z Hiszpanii i Wielkiej Brytanii ceny nieznacznie spadły, a z Włoch, Belgii i Holandii - wzrosły, jednak różnice były symboliczne. Jedynie w przypadku Niemiec wzrost cen był bardziej widoczny i średnia cena wzrosła o 12,2% (o 91 zł).
– czytamy w raporcie clicktrans.pl dotyczącym cen transportu motocykli do Polski.
Jak podaje ten portal, średnie ceny transportu jednośladów do Polski z najpopularniejszych krajów wybieranych przez naszych rodaków, w 2023 roku wyniosły:
- Hiszpania – 1967 zł,
- Wielka Brytania – 1631 zł,
- Włochy – 1267 zł
- Belgia – 989 zł,
- Holandia – 894 zł,
- Niemcy – 837 zł.
Sprowadzenie motocykla z kraju UE
Jeśli chodzi o używane motocykle sprowadzane z krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Islandia, Liechtenstein), ich nowi właściciele nie muszą płacić akcyzy ani uiszczać opłaty recyklingowej. Z dokumentem EUR 1 wystawionym w kraju pochodzenia motocykla przysługiwać będzie zwolnienie z cła.
Sprowadzenie motocykla z kraju spoza UE
W przypadku krajów, które nie są członkami UE ani EFTA, sprowadzane do Polski jednoślady są objęte cłem. Nabywca musi więc liczyć się z koniecznością załatwiania dodatkowych formalności celnych. Pojazdy wymagają także opłacenia VAT-u.
Uwaga!
Ile kosztuje rejestracja motocykla sprowadzonego z zagranicy?
Rejestracja jednośladu sprowadzonego z zagranicy jest tańsza niż rejestracja auta osobowego. W wydziale komunikacji należy bowiem uiścić opłatę w wysokości 121,50 z3. W skład tej kwoty wchodzi wystawienie podstawowych dokumentów oraz opłaty administracyjne. Ich dokładny koszt to:
- Standardowe tablice rejestracyjne – 40 zł (w przypadku motoroweru 30 zł). Droższe będzie wydanie tablic indywidualnych, za które trzeba zapłacić 500 zł.
- Dowód rejestracyjny – 54 zł.
- Pozwolenie czasowe (tymczasowy dowód rejestracyjny) – 13,50 zł.
- Znaki legalizacyjne (nalepka) – 12,50 zł.
Należy liczyć się również z dodatkową opłatą w wysokości około 100 złotych, jeśli konieczne będzie tłumaczenie dokumentów na język polski.
Przed złożeniem wniosku o dowód rejestracyjny konieczne będzie także przeprowadzenie badania technicznego, które – w przypadku motocykla – kosztuje 63. Jest to niezmienna stawka, która została odgórnie ustalona przez Ministerstwo Infrastruktury.
Jakie dokumenty będą potrzebne do rejestracji?
Aby zarejestrować motocykl z zagranicy w Polsce, konieczne będzie skompletowanie najważniejszych dokumentów. W przypadku dowodu własności warto zadbać o to, by został on sporządzony w dwóch językach – zagranicznym i polskim, ponieważ pozwoli to uniknąć późniejszych kosztów związanych z tłumaczeniem tych dokumentów.
Do rejestracji potrzebne będą natomiast:
- wniosek o rejestrację pojazdu (dostępny na stronie wydziału komunikacji).
- umowa kupna-sprzedaży lub faktura.
- potwierdzenie pozytywnego wyniku badań technicznych.
- dowód odprawy celnej (dla jednośladów sprowadzonych spoza krajów UE i EFTA).
- potwierdzenie wyrejestrowania motocykla w kraju pochodzenia.
- zagraniczne tablice rejestracyjne (ewentualnie oświadczenie o ich braku).
- dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty lub paszport).
- potwierdzenie dokonania obowiązkowych opłat.
Podczas procesu rejestracji trzeba pamiętać o obowiązkowym ubezpieczeniu OC. Jeśli bowiem w dniu rejestracji nie będziemy posiadać ważnej polisy, urząd w ciągu 14 dni powiadomi o tym fakcie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Dlatego warto wykupić ubezpieczenie roczne, lub choćby tymczasowe na 30 dni.
Przed odbiorem właściwego dowodu rejestracyjnego wydział komunikacji wyda nowemu właścicielowi tymczasowe pozwolenie (30-dniowe) oraz tablicę rejestracyjną.
Zobacz też: OC krótkoterminowe na miesiąc - ile kosztuje i gdzie kupić?
Gdzie i jak wykupić ubezpieczenie na motocykl z zagranicy?
Zgodnie z ustawą, motocykl – tak jak każdy inny pojazd, aby mógł legalnie poruszać się po drogach, musi zostać objęty obowiązkową ochroną OC. Powinna mieć ona charakter ciągły.
Wypowiedź eksperta
To o tyle istotne, że brak ważnego ubezpieczenia wiąże się z pieniężną karą nakładaną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), która w obecnym roku wynosi nawet 1430 zł.
Brak OC może jednak skutkować o wiele poważniejszymi konsekwencjami finansowymi, jeśli z naszej winy dojdzie do wypadku komunikacyjnego, w wyniku którego ucierpią osoby trzecie lub ich pojazdy. Poza OC każdy kierowca motocykla powinien wykupić także ubezpieczenie AC oraz NNW, na wypadek kolizji czy wypadku.
Uwaga!
Większość firm ubezpieczeniowych oferuje możliwość wykupienia polisy na pojazd jednośladowy. Niektóre z towarzystw oferują możliwość obliczenia składki na stronie internetowej.
Aby wybrać właściwa polisę, warto jednak skorzystać ze specjalnego kalkulatora OC i AC, który nie tylko obliczy składkę polisy, lecz także pozwoli w kilku prostych krokach wykupić ubezpieczenie przez Internet bez wychodzenia z domu.
Jedyne co trzeba zrobić, to wybór odpowiedniego pojazdu oraz podanie podstawowych danych dotyczących motocykla oraz jego właściciela. Taka porównywarka nie tylko pozwoli zaoszczędzić czas, ale i pieniądze bez żadnych kompromisów.
Co warto wiedzieć?
- Sprowadzenie motocykla z zagranicy nie jest skomplikowane, ale wymaga załatwienia kilku formalności, takich jak rejestracja jednośladu czy zakup ubezpieczenia OC.
- Przed zakupem konkretnego motocykla warto sprawdzić jego historię w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP).
- Motocykle sprowadzane z Niemiec powinny posiadać odpowiedni dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, czyli Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein.
- Jednoślad kupiony w Anglii musi mieć odpowiedni dokument potwierdzający eksport pojazdu na stałe (V5C).
- Rejestracja motocykla sprowadzonego z zagranicy to koszt około 120 zł.
- Do rejestracji jednośladu będą potrzebne dokumenty, takie jak odpowiedni wniosek, dowód własności w języku polskim, potwierdzenie wyrejestrowania w kraju pochodzenia, czy pozytywny wynik badań technicznych.
- W dniu rejestracji pojazd powinien posiadać ważne ubezpieczenie OC. Warto jednak zainwestować również w dodatkowe elementy polisy, takie jak AC czy NNW.
FAQ - najczęściej zadawane pytania o rejestrację motocykla z zagranicy
Czy motocykl sprowadzony z zagranicy trzeba ubezpieczyć na cały rok?
Nie, możliwe jest wykupienie krótkoterminowej polisy OC (30 dni) na tego rodzaju pojazd.
Czy za motocykl kupiony za granicą trzeba zapłacić akcyzę?
Nie, jednoślady są zwolnione z tego podatku. Opłatami celnymi są objęte jedynie te pojazdy, które sprowadzane są spoza krajów UE i EFTA.
Jakie marki motocyklowe Polacy najchętniej sprowadzają z zagranicy?
Do najczęściej wybieranych marek należą Honda, Yamaha, Suzuki oraz KTM.
Z jakich krajów Polacy najczęściej sprowadzają jednoślady?
Najczęściej zagraniczny zakup odbywa się w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Nieco dalej, choć również wysoko, plasuje się Francja, Holandia oraz Włochy.