Przewóz niektórych towarów i substancji wiąże się z dużym ryzykiem – w trakcie transportu mogą one eksplodować, skazić środowisko albo spowodować uszczerbek na zdrowiu ludzi. Aby zminimalizować te zagrożenia, powstała międzynarodowa konwencja ADR. Co to jest i kiedy ma zastosowanie? W którym krajach obowiązuje ADR? Jakie obowiązki, również w zakresie ubezpieczeń, mają przewoźnicy materiałów niebezpiecznych? Poznaj odpowiedzi na często zadawane pytania.
Gazy przemysłowe, materiały wybuchowe czy substancje łatwopalne – to przykładowe towary, które są powszechnie wykorzystywane w wielu gałęziach gospodarki. Jednak na każdym etapie, w tym podczas transportu, należy się z nimi obchodzić wyjątkowo ostrożnie. ADR dotyczy właśnie przewozu materiałów, które ze względu na swoje właściwości są uznawane za szczególnie niebezpieczne.
Najważniejsze informacje
- ADR to porozumienie wypracowane na szczeblu międzynarodowym, które wskazuje, jak powinien odbywać się drogowy przewóz towarów niebezpiecznych, aby zminimalizować ryzyko zagrożeń.
- Do towarów niebezpiecznych, które stwarzają szczególne zagrożenie podczas transportu, zaliczane są materiały m.in. wybuchowe, trujące, zakaźne i żrące.
- ADR to umowa międzynarodowa – w 2025 r. obowiązuje ona w 55 krajach. Polska przystąpiła do umowy ADR przez akcesję w 1975 r.
- Treść umowy ADR jest kluczowa z perspektywy wszystkich podmiotów zaangażowanych w transport towarów niebezpiecznych, w tym ich nadawców, przewoźników i odbiorców.
Co to jest ADR?
ADR to akronim funkcjonujący w branży transportowej, pod którym kryje się międzynarodowa konwencja dotycząca drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych z 1957 r. Skrót ADR pochodzi od francuskiej nazwy tej umowy – Accord Dangereux Routier.
Odpowiadając na pytanie, co to jest ADR, można powiedzieć, że ADR to procedura wskazująca, jak powinien odbywać się transport substancji niebezpiecznych, aby zminimalizować związane z nim ryzyko. Z perspektywy przewoźników drogowych umowa ADR to zbiór zasad i obowiązków, do których muszą się oni stosować w związku z przewozem substancji uznanych za szczególnie niebezpieczne.
Warto wiedzieć
W jakim celu powstała umowa ADR?
Umowa ADR powstała w odpowiedzi na zagrożenia, jakie niesie transport niektórych towarów. Uregulowanie przewozu substancji, które mogą eksplodować czy spowodować skażenie gleby i powietrza, ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa na drogach i ograniczenie potencjalnych szkód, gdyby doszło do zdarzenia z udziałem pojazdu przewożącego towary niebezpieczne.
Z czego składa się umowa ADR?
Umowa ADR jest obszernym aktem prawnym, który składa się z 3 części – są to:
- umowa właściwa – określa stosunki prawne między krajami (jej stronami);
- 2 załączniki (załącznik A i załącznik B) – znajdują się w nich szczegóły dotyczące warunków przewozu towarów niebezpiecznych.
W umowie ADR można znaleźć odpowiedzi na różne pytania. Przykładowe z nich to: jak powinny być oznakowane pojazdy przewożące towary niebezpieczne, jak postępować z poszczególnymi substancjami, jakie dokumenty należy przygotować w związku z transportem materiałów niebezpiecznych i jak powinny być wyposażone pojazdy przewożące materiały niebezpieczne.
Które towary są towarami niebezpiecznymi według konwencji ADR?
Towary niebezpieczne, których zasady przewozu zostały sprecyzowane w umowie ADR, to przede wszystkim substancje wybuchowe, materiały ciekłe zapalne, gazy i materiały żrące. Łączy je to, że niewłaściwe obchodzenie się z nimi może mieć poważne skutki w postaci pożaru, eksplozji, skażeń biologicznych czy skażeń chemicznych. Z kolei wypadek z udziałem pojazdu przewożącego takie substancje oznacza dodatkowe zagrożenia.
Jakie klasy materiałów niebezpiecznych wymienia umowa ADR?
W umowie ADR obowiązującej od 1 stycznia 2025 r. zostały wymienione następujące klasy towarów niebezpiecznych:
- klasa 1 – materiały wybuchowe i przedmioty z materiałami wybuchowymi
- klasa 2 – gazy
- klasa 3 – materiały zapalne ciekłe
- klasa 4.1 – materiały zapalne stałe, materiały samoreaktywne, materiały polimeryzujące i materiały wybuchowe odczulone stałe
- klasa 4.2 – materiały podatne na samozapalenie
- klasa 4.3 – materiały wydzielające w zetknięciu z wodą gazy palne
- klasa 5.1 – materiały utleniające
- klasa 5.2 – nadtlenki organiczne
- klasa 6.1 – materiały trujące
- klasa 6.2 – materiały zakaźne
- klasa 7 – materiały promieniotwórcze
- klasa 8 – materiały żrące
- klasa 9 – różne materiały i przedmioty niebezpieczne
Warto wiedzieć
Kto może zostać kierowcą ADR?
Z uwagi na zagrożenie, jakie wiąże się z transportem drogowym towarów niebezpiecznych, samo prawo jazdy odpowiedniej kategorii to zbyt mało – kierowca, który będzie przewozić towary niebezpieczne, musi uzyskać specjalne zaświadczenie ADR.
Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych stanowi, że uzyskanie zaświadczenia ADR jest uzależnione od łącznego spełnienia czterech warunków. Kierowca ubiegający się o zaświadczenie ADR musi:
- mieć ukończone 21 lat – wyjątkiem są kierowcy pojazdów należących do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
- spełniać wymagania określone w przepisach prawa o ruchu drogowym i o transporcie drogowym w stosunku do kierowców wykonujących przewóz drogowy;
- ukończyć odpowiedni kurs ADR – początkowy, gdy stara się o zaświadczenie ADR po raz pierwszy albo doskonalący w pozostałych przypadkach;
- uzyskać pozytywny wynik z egzaminu kończącego kurs ADR – początkowy lub doskonalący.
Jakie obowiązki mają przewoźnicy ADR?
Na firmy transportowe (przewoźników) oferujące przewóz materiałów niebezpiecznych nałożone zostały konkretne obowiązki. Dotyczą one m.in. obchodzenia się z niebezpiecznymi towarami, które mają zostać przewiezione, nawiązania współpracy z doradcą ADR i zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych.
Jak przygotować się do transportu towarów niebezpiecznych?
Zanim przewoźnik przyjmie zlecenie na przewóz towarów niebezpiecznych, powinien się upewnić, że dane materiały są dopuszczone do przewozu ADR. Z kolei kierowca z uprawnieniami przed wyruszeniem w trasę powinien przede wszystkim:
- sprawdzić stan ładunku i opakowań – przykładowo opakowania nie mogą być uszkodzone;
- sprawdzić, czy cysterna posiada wymagane badania techniczne – jeżeli to właśnie w ten sposób ma być przewożony ładunek,
- upewnić się co do właściwego oznakowania pojazdu – na pojeździe musi znajdować się wymagane oznakowanie;
- sprawdzić, czy otrzymał pisemne instrukcje.
Kim jest doradca ADR i jak pomaga on przewoźnikowi?
Firmy transportowe przewożące materiały niebezpieczne mają obowiązek nawiązać współpracę z doradcą ADR. Doradca ADR to osoba, która ukończyła kurs na doradcę ADR i posiada certyfikat. Do jego zadań należy zapewnienie zgodności z przepisami ADR. W praktyce doradca ADR zajmuje się na co dzień dbaniem o przestrzeganie przepisów ADR, minimalizowaniem ryzyka i szkoleniem pracowników.
Jakie ubezpieczenie musi posiadać przewoźnik ADR?
Przewoźnicy są zainteresowani przede wszystkim ubezpieczeniem odpowiedzialności przewoźnika drogowego, czyli OCP. Mimo że ta polisa jest fakultatywna, to z reguły jest ona wymagana przez kontrahentów przewoźników. Umowa zawierana jest na okres 12 miesięcy i – w zależności od obszaru działalności firmy transportowej – może obejmować również przewóz towarów niebezpiecznych.
Naszym okiem
Jakie są kary za niewłaściwy przewóz towarów niebezpiecznych?
Za brak stosowania się do regulacji ADR grożą wysokie kary pieniężne. Jak wynika z ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, kary wynoszą od 200 do 10 000 zł. Z kolei mandat nałożony w siedzibie przedsiębiorcy może jednorazowo wynieść nawet 40 000 zł.
Kary finansowe są nakładane za:
- niewłaściwy sposób przewozu substancji,
- naruszenie przepisów dotyczących załadunku oraz rozładunku towarów,
- braku odpowiedniego oznakowania i wyposażenia w zakresie ADR,
- zastosowanie nieodpowiednich opakowań do przewozu.
Dodatkowo nadawcy, odbiorcy i przewoźnicy towarów niebezpiecznych muszą liczyć się z odpowiedzialnością karną.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o ADR
Co kryje się pod skrótami RID i ADN?
W kontekście ADR pojawiają się również inne skróty – RID i ADN. To odpowiednio regulamin i umowa, które precyzują, jak powinien odbywać się przewóz towarów niebezpiecznych koleją i śródlądowymi drogami wodnymi. Oba dokumenty dotyczą przewozu międzynarodowego.
Czy transport materiałów niebezpiecznych może odbywać się drogą powietrzną?
Istnieje możliwość transportu materiałów niebezpiecznych drogą lotniczą, ale w tym przypadku również obowiązują rygorystyczne zasady. Więcej informacji można znaleźć m.in. na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego i ustawie o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną.
Ile kosztuje kurs na doradcę ADR?
W 2025 r. za kurs na doradcę ADR trzeba zapłacić od 3000 do 4000 zł – w zależności od ośrodka szkoleniowego. W podanej cenie uwzględnione są materiały dydaktyczne, z których korzystają kursanci. Z kolei dodatkowo trzeba zapłacić za egzamin, który przeprowadza komisja przy Transportowym Dozorze Technicznym.
Gdzie znaleźć treść umowy ADR?
Treść zarówno aktualnej (z roku 2025), jak i poprzednich wersji umowy ADR w języku polskim można znaleźć na stronach rządowych – gov.pl. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało odrębną podstronę dotyczącą towarów niebezpiecznych, w tym właśnie umowy regulującej międzynarodowy przewóz drogowy towarów niebezpiecznych.





