Zastanawiasz się jak sprawdzić przebieg samochodu? Nie ma jednej, 100% metody sprawdzenia przebiegu auta. Najlepiej przed zakupem zastosować trzy równocześnie. Jak najlepiej sprawdzić przebieg samochodu? Najpierw sprawdzić stan licznika w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), następnie dokładnie obejrzeć auto i wykonać jazdę próbną, a na końcu skorzystać z usług elektromechanika.
W ten sposób ograniczysz ryzyko kupna używanego samochodu z zawyżonym przebiegiem do minimum. Ponadto w ostatnich latach wprowadzono surowe kary za cofanie liczników – obecnie grozi za to od 3 miesięcy do 5 lat więzienia. Jednak nadal wielu oszustów może próbować wprowadzić cię w błąd. Szczególnie jeśli auto zostało sprowadzone z zagranicy.
Jak sprawdzić przebieg samochodu w CEPiK bez wychodzenia z domu?
Przebieg samochodu można sprawdzić jeszcze przed jego osobistym obejrzeniem. Jeśli spodoba ci się któryś z modeli z ogłoszenia, skontaktuj się telefonicznie ze sprzedawcą. Poproś o podanie takich danych ajk:
- numer rejestracyjny pojazdu,
- numer VIN,
- datę pierwszej rejestracji.
Następnie wejdź na stronę: www.historiapojazdu.gov.pl i wpisz dane techniczne otrzymane od ogłoszeniodawcy. Dzięki temu w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) będziesz mógł sprawdzić m.in. stan licznika odnotowany podczas ostatniego badania technicznego. Jeśli od wykonania przeglądu przebieg auta drastycznie się zmniejszył, od razu powinieneś zrezygnować z zakupu.
Oprócz stanu licznika, w bazie CEPiK możesz również sprawdzić, czy samochód ma aktualne ubezpieczenie OC lub liczbę poprzednich właścicieli. Dostępne są też informacje, czy pojazd znajduje się na liście skradzionych aut. Z kolei w zakładce „dane zagraniczne” dostępne są dane samochodu dotyczące ewentualnego przekręcania licznika w przeszłości (od 2014 r.), złomowania, wypadków, uszkodzeń, czy wykorzystywania samochodu jako taksówki.
W bazie CEPiK dostępne są dane nie tylko na temat pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Możesz również w niej sprawdzić historię samochodów z 21 krajów, w tym m.in. z Niemiec, Francji, Belgii, Holandii, Szwecji, Stanów Zjednoczonych czy Kanady.
Jak sprawdzić przebieg podczas oglądania samochodu?
Jeśli stan licznika po sprawdzeniu w CEPiK nie budzi podejrzeń, umów się ze sprzedawcą na obejrzenie samochodu. Podczas oględzin dokładnie przyjrzyj się wnętrzu. Widoczne na pierwszy rzut oka wytarcia kierownicy, zniszczenia gałki zmiany biegów, obtarcia przycisków na konsoli, drzwiach czy fotelach wskazują, że dotychczas pojazd pokonał duży dystans.
Zwróć również uwagę na wygląd deski rozdzielczej. Jeśli zawiera nieoryginalne wkręty, rysy lub pęknięcia w okolicach licznika, to może to świadczyć o próbie ingerencji we wskazania drogomierza. Sprawdź też, czy cyfry są czytelne i ułożone równo w rzędzie. Jeśli nie, może to być kolejna oznaka manipulacji przy stanie licznika.
Przyjrzyj się też oponom. Samochód z przebiegiem poniżej 20 tys. km powinien posiadać oryginalne ogumienie w przyzwoitym stanie. Ponadto podczas jazdy próbnej sprawdź działanie hamulców. Jeśli auto w przeszłości miało wielu właścicieli (co możesz zweryfikować bezpośrednio w bazie CEPiK), to jego przebieg zwykle również powinien być duży.
Powyższe metody powinny być skutecznie w przypadku starszych modeli. Jednak nieuczciwi handlarze oferujący nowsze auta często stosują bardziej wyrafinowane sztuczki. Np. nie bawią się w przekręcanie licznika, tylko montują nowy drogomierz. Zwróć uwagę, czy obudowa nie jest przesadnie wypolerowana i błyszcząca, a także czy ślady po śrubokręcie nie znajdują się na sąsiednich plastikach. Może to świadczyć o wymianie zegarów. Czerwona lampka powinna się również zaświecić, gdy fotel jest zużyty, a kierownica nowa. To kolejny sygnał mogący świadczyć o manipulacji w przebiegu samochodu.
W przypadku nowszych modeli warto również sprawdzić, jakie wyposażenie miał egzemplarz z salonu. Dzięki temu w prosty sposób możesz wychwycić wykonane przeróbki, jak np. brak poduszek powietrznych. Jednak nawet dokładne obejrzenie samochodu może okazać się nieskuteczne, ponieważ ludzkie oko nie jest w stanie wykryć wszystkich modyfikacji w konstrukcji pojazdu.
Jak elektromechanik może sprawdzić przebieg samochodu?
Jeśli kupujesz nowszy samochód używany wyposażony w zaawansowaną elektronikę, warto skorzystać z usług elektromechanika, co zwykle kosztuje kilkaset złotych. Może on za pomocą profesjonalnych narzędzi wykryć wady pojazdu, które nie są widoczne podczas wizualnych oględzin. Diagności kontrolują m.in. sterowniki silnika, skrzyni biegów czy radia. Jak to możliwe?
W nowszych modelach sterowniki zapisują informacje o każdym uruchomieniu silnika lub dolaniu oleju. Za pomocą specjalistycznego oprogramowania do analizy danych elektromechanik potrafi oszacować, ile kilometrów przejechał samochód.
Ze sterownika można również odczytać przebieg i czas roboczogodzin silnika. Po podzieleniu ich przez siebie elektromechanik otrzyma średnią prędkość jazdy samochodu w całej historii jego użytkowania. Jeśli wynik będzie podejrzanie niski, przebieg auta mógł zostać zmniejszony.
Jak sprawdzić przebieg samochodu w ASO?
W nowszych modelach przebieg auta często jest zapisywany w pamięci kluczyka. Jednak przy weryfikacji zawartych w nim danych trzeba bardzo uważać. Kluczyk po włożeniu do stacyjki zapamiętuje już zmieniony przebieg. W takim przypadku konieczna może okazać się wizyta w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO).
W ten sposób można poznać rzeczywisty przebieg auta. Wystarczy sprawdzić w ASO zarówno informacje zapisane w kluczyku używanym na co dzień, jak i zapasowym komplecie, zanim sprzedawca wykorzysta go do uruchomienia samochodu. Taka usługa kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zależności od marki i autoryzowanej stacji.
Co ciekawe, najbardziej wyrafinowani oszuści przeprogramowują sterowniki, aby obniżyć przebieg samochodu. W takim przypadku również pomocna będzie wizyta w ASO, gdzie można sprawdzić historię serwisową auta za pomocą numeru VIN. Autoryzowane stacje zapisują daty wszystkich przeglądów pojazdu i przeprowadzonych napraw.
Jak przebieg samochodu wpływa na cenę ubezpieczenia OC?
Zwykle im większy stan ma licznik kilometrów, tym wyższa cena OC. W III kwartale 2021 r. średnio najmniej za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu płacili właściciele samochodów z przebiegiem do 50 tys. km (518 zł). Natomiast najdrożej posiadacze aut, których drogomierz przekroczył 351 tys. km (640 zł).
Przebieg samochodu a średnia cena OC w III kwartale 2021 r.
Przebieg samochodu | Średnia cena OC |
Do 50 tys. km | 518 zł |
Od 51 do 150 tys. km | 572 zł |
Od 151 do 250 tys. km | 616 zł |
Od 251 do 350 tys. km | 630 zł |
Powyżej 351 tys. km | 640 zł |
Źródło: Na podstawie kalkulacji przeprowadzonych w rankomat.pl w III kwartale 2021 r.
Pamiętaj, że to tylko średnie ceny OC. W efekcie nie zawsze większy przebieg samochodu oznacza wyższą składkę. To tylko jeden z czynników, które biorą pod uwagę towarzystwa ubezpieczeniowe, ustalając koszt zakupu ubezpieczenia pojazdu. Warto więc przed zakupem polisy porównać oferty różnych ubezpieczycieli w kalkulatorze rankomat.pl.
Każde towarzystwo ubezpieczeniowe indywidualnie określa ceny OC. Poza stanem licznika wpływ na wysokość składki ma m.in. wiek pojazdu i kierowcy czy historia ubezpieczenia. Zdarza się, że wieloletnie auto ma niski przebieg, ponieważ właściciel korzysta z niego okazjonalnie. W związku z tym może otrzymać tańszą ofertę zakupu polisy niż posiadacz tego samego modelu z młodszego rocznika.
Źródła:
Kodeks cywilny: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf
Co warto wiedzieć?
- Przed zakupem możesz sprawdzić bezpłatnie przebieg samochodu na stronie historiapojazdu.gov.pl w bazie CEPiK.
- Aby sprawdzić historię pojazdu w bazie CEPiK, należy podać numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji.
- Za cofanie licznika grozi kara od 3 miesięcy do 5 lat więzienia.
- Zwykle większy przebieg samochodu oznacza wyższą składkę OC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o prawdziwy przebieg auta
Co zrobić, jeśli kupiłem auto z cofniętym licznikiem?
Jeśli nie wiedziałeś w momencie zawarcia umowy kupna-sprzedaży, że auto ma zaniżony przebieg i zostało to wykryte później, zgodnie z art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego w ramach rękojmi masz prawo odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny.
Ile czasu działa rękojmia po kupnie auta z cofniętym licznikiem?
Standardowo rękojmia po zakupie wadliwego towaru obowiązuje 2 lata (z wyjątkiem nieruchomości, gdzie trwa 5 lat). Zgodnie z art. 568 § 6 Kodeksu cywilnego, jeśli sprzedawca (np. samochodu) podstępnie zataił wady oferowanego produktu (w tym przypadku celowo wprowadził kupującego w błąd, zaniżając przebieg pojazdu) – odpowiada za niego nawet jeżeli wykryłeś cofnięty licznik po upływie 2 lat od zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
Czy rękojmia działa, jeśli wiedziałem o cofniętym liczniku przed kupnem samochodu?
Nie. Zgodnie z art. 557. § 1 Kodeksu Cywilnego, sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie (cofniętym liczniku) w chwili zawarcia umowy.