W Polsce SUV-y podbijają rynek zarówno aut nowych, jak i używanych. W ubiegłym roku ten typ nadwozia okazał się najpopularniejszym wśród osób poszukujących samochodu online. Jakie modele SUV cieszyły się największym zainteresowaniem? Poznajcie TOP 10 hitów sprzedażowych w Polsce oraz najlepsze SUV-y wg testów ADAC.

SUV-y przywłaszczyły już sobie niemal połowę internetowego rynku sprzedaży w Polsce. Z raportu OTOMOTO wynika, że wyświetlenia nowych samochodów osobowych z takim nadwoziem objęły w 2023 r. aż 49,3% użytkowników. Zainteresowanie używanymi pojazdami było wprawdzie nieco mniejsze (23,9%) niż autami nowymi, ale i tak ten typ nadwozia okazał się najpopularniejszym wśród osób poszukujących samochodu w Internecie.

Najlepsze SUV-y w Polsce 2024

Wzięliśmy pod uwagę wszystkie ogłoszenia samochodów wystawionych na sprzedaż na stronie OTOMOTO na koniec marca 2024 r. (pojazdy nieuszkodzone), a następnie wyliczyliśmy udział procentowy wg każdego typu nadwozia. Okazuje się, że w bieżącym roku SUV-y nie utraciły pozycji leadera - ich udział wynosił aż 26,9%. Na podium znalazły się także pojazdy z nadwoziem kombi (20,2%) i  kompaktowe (15,2%). Kolejne miejsca zajęły: sedany (14,2%), minivany (9,3%), auta miejskie (5,8%), auta małe i coupe (3,6%). Na końcu listy znalazły się natomiast kabriolety (1,2%).

Najpopularniejsze SUV-y na polskim rynku wtórnym

W 2024 r. najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych typu SUV dotyczy m.in. takich modeli jak VW Tiguan, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 i Ford Kuga. Ponieważ jednym z głównych kryteriów wyboru samochodu z rynku wtórnego jest jego cena i wiek, sprawdziliśmy najniższe i najwyższe ceny najpopularniejszych SUV-ów oraz ich roczniki.

Najtańszy model Najdroższy model
cena odrok produkcjicena odrok produkcji
Kia Sportage9 tys. zł2000 - 2005 180 tys. zł2022 / 2023
Hyundai Tucson10 tys. zł2005180 tys. zł2023
Toyota RAV410 tys. zł1997 - 2002238 tys. złhybryda z 2021 lub 2022
Nissan Qashqai13 tys. zł2008 / 2009170 tys. zł2022 / 2023
Volkswagen Tiguan20 tys. zł2007250 tys. zł2022
Nissan Juke20 tys. zł2011120 tys. zł2022 / 2023
Ford Kuga23 tys. zł2008200 tys. zł2023
Peugeot 200827 tys. zł2013130 tys. zł2023
Volvo XC 6032 tys. zł2008 / 2009280 tys. zł2021 - 2023
Toyota C-HR65 tys. zł2016150 tys. zł2023
Pojazdy używane, nieuszkodzone. Na podstawie ofert sprzedaży na OTOMOTO w marcu 2024 r.

Szukasz używanego SUV-a w cenie do 50 tys. zł.? Może zainteresuje Cię jeden z modeli prezentowanych przez specjalistów serwisu Jazdy Próbne

Najlepsze SUV-y w Polsce – pojazdy nowe

W TOP 10 najczęściej wyszukiwanych w Internecie modeli nowych samochodów osobowych (raport OTOMOTO za 2023 r.) znalazło się 5 aut z nadwoziem SUV. Oczywiście, nie zakładamy z góry, że są to równocześnie najlepsze SUV-y na rynku. Jednak już sam fakt, że cieszą się one tak dużą popularnością wśród klientów, powinien zwrócić uwagę potencjalnego nabywcy SUV-a .  

Cupra Formentor – 1. miejsce w raporcie Internetowy samochód 2023

Cupra Formentor

Dane techniczne:

Wymiary: dł. 4,4 m, szer. 1,8 m, wys. 1,5 m, poj. bagażnika 420 l lub 450 l, 5 miejsc siedzących

Cena

od 139 tys. zł

Paliwo:

hybryda, benzyna, diesel

Pojemność silnika:

1,4 l, 1,5 l lub 2,0 l

Moc silnika:

150 KM, 190 KM, 204 KM

Przyspieszenie:

7,8 s (hybryda) 8,7 s / 8,9 s / 7 s (silnik benzynowy) 8,6 s / 9,3 s (diesel)

Zużycie paliwa (cykl mieszany):

6,3 - 7,9 l/100 km

4,8 do 5,1 l lub 5,8-6,1 l – w zależności od silnika

Prędkość max.:

205 km/h (hybryda)

od 203 do 220 km/h silniki benzynowe i diesle

Skrzynia biegów: automatyczna lub manualna
źródło: https://www.cupraofficial.pl/

Wypowiedź eksperta

Tylko dla odważnych. Model Cupra Formentor idealnie wpisuje się w DNA marki. Unikalny crossover coupé, wyjątkowy, odważny i innowacyjny – zapewni Ci to, co najlepsze w marce CUPRA.
komunikat na oficjalnej stronie Cupra

Co wyróżnia nowy model SUV-a Cupra Formentor? Przede wszystkim nowe standardy - elegancka linia nadwozia /spojler i przód z powiększonymi wlotami powietrza oraz mocny układ napędowy. A co znajdziesz na wyposażeniu Cupra Formentor? Między innymi: światła adaptacyjne, predykcyjny system ACC, Travel Assist, sportowe podgrzewane fotele przednie, Media System+ z 10-calowym ekranem dotykowym, wirtualny kokpit, asystenta parkowania, asystenta High Beam Assist, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu KESSY, tempomat.

Kia Sportage – 2. miejsce w raporcie Internetowy samochód 2023

Dane techniczne:

Wymiary: dł. 4,5 m, szer. 1,9 m, wys. 1,6 m, miejsca siedzące: 5

Układ napędowyspalinowymild hybridhybrydowyhybrydowy Plug-inspalinowymild hybrid
Paliwo (silnik spalinowy)benzynabenzynabenzynabenzynadieseldiesel
Skrzynia biegów6-biegowa manualna7-biegowa dwusprzęgłowa DCT6-biegowa automatyczna6-biegowa automatyczna6-biegowa manualna7-biegowa dwusprzęgłowa DCT
Pojemność silnika1,6 l
Moc max150 KM150 KM lub 180 KM180 KM180 KM115 KM136 KM
Prędkość max152 km/h189 lub 201 km/h193 km/h191 km/h175 km/h180 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h (s)10,39,6 lub 8,8 lub 9,08,0 lub 8,38,212,111,4 lub 11,6
Pojemność bagażnika (l)591562587540571526

źródło: https://www.kia.com/pl/

Wypowiedź eksperta

Najchętniej wybierany kompaktowy SUV w Polsce w 2022 i 2023 roku wg danych CEPiK
komunikat na oficjalnej stronie KIA

Nabywcy nowej Kia Sportage mogą wybrać jeden z 6 układów napędowych. Innowacyjna  jest również dostępność do trzech trybów jazdy: komfortowego, eko i sportowego. Jeśli chodzi o wnętrze pojazdu, to zaprojektowano je z myślą o wygodzie kierowcy i pasażerów (dużo miejsca, praktycznie rozmieszczone schowki, uchwyty na napoje, haczyki na ubrania itp.).

W podstawowym wyposażeniu znalazły się m.in.: 17" felgi aluminiowe, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, kamera cofania, system autonomicznego hamowania (FCA), 8" kolorowy ekran dotykowy, radio DAB, interfejs Apple CarPlay / Android Auto, światła dziennie LED, elektrycznie regulowane podgrzewane lusterka zewnętrzne. Bogatsze wersje (L czy Sportage Business Line) posiadają przednie oraz tylne czujniki parkowania, ekran nawigacji satelitarnej, inteligentne światła adaptacyjne, funkcję automatycznego otwierania i zamykania pokrywy bagażnika oraz zaawansowany tryb terenowy.

BMW X5 – 4. miejsce w raporcie Internetowy samochód 2023

BMW X5

Dane techniczne:

Wymiary: dł. 4,9 m, szer. 2,0 m, wys. 1,8 m, poj. bagażnika 650 l

Cena od 393 500 zł

Typ napędu:

Benzynowy – mild hybrid 48 V

Benzynowy – Hybryda plug-in

Wysokoprężny – mild hybrid 48 V

Pojemność silnika:

3,0 l

4,4 l

Moc silnika:

381 KM, 530 KM, 625 KM, 489 KM, 298 KM, 352 KM

Napęd na wszystkie koła

Zużycie paliwa (l/100 km):

8,5 – 9,9

11,5 – 12,5

12,9 – 13,1

0,8 – 1,2 (plug-in)

7,1 – 8,2

7,3 - 8,4

Prędkość max. (km/h)

250

233

245

Skrzynia biegów:

8-stopniowa, automatyczna

źródło https://www.bmw.pl/

Wypowiedź eksperta

BMW X5 oferuje dużą przestronność i innowacyjną funkcjonalność w sportowej stylistyce.
komunikat na oficjalnej stronie BMW

Nowe BMW X5 posiada potężny silnik o mocy od 298 KM do nawet 625 KM. Dzięki czterem trybom terenowym pakietu xOffroad (opcjonalnie) samochód poradzi sobie na każdym terenie. Model X5 może być wyposażony m.in. w Live Cockpit Professional z wyświetlaczem Head-Up i nawigacją w rzeczywistości rozszerzonej, w pełni zintegrowany streaming wideo czy BMW Digital Key (klucz do automatycznego odblokowywania, blokowania i uruchamiania pojazdu).

Hyundai Tucson - 5. miejsce w raporcie Internetowy samochód 2023  

Hyundai Tucson

Dane techniczne TUCSON Hybrid i Plug-in Hybrid

Wymiary: dł. 4500 mm (4510 dla N Line) / szer. 1865 mm / wys. 1650-1653 mm, poj. bagażnika 616 l (558 dla PHEV)

Cena od 161 900 złSilnik 1,6 lPaliwo benzynaMoc silnika 180 KM
Napęd na przednie koła lub 4x4Zużycie paliwa 1,4 - 6,6 l/100 km (w zależności od silnika)Prędkość max. 191 lub 193 km/hSkrzynia biegów automatyczna

źródło https://www.hyundai.com/

Dane techniczne modelu TUCSON

Wymiary: dł. 4500 mm (4510 dla N Line) / szer. 1865 mm / wys. 1650-1653 mm, poj. bagażnika 620 l lub 577 l

Cena od 129 400 złSilnik 1,6 lPaliwo benzynaMoc silnika 150 lub 180 KM
Napęd na przednie koła lub 4x4Zużycie paliwa 6,5 do 7,2  l/100 km (w zależności od silnika)Prędkość max. 489 lub 193 km/hSkrzynia biegów manualna lub automatyczna

źródło https://www.hyundai.com/

Wypowiedź eksperta

Nowy TUCSON stanowi kamień milowy na naszej drodze w projektowaniu i jest punktem odniesienia łączącym wszystkie modele Hyundaia.
SangYup Lee - Szef Hyundai Global Design Center w Hyundai Motor Company

Hyundai TUCSON również został wyposażony w najnowsze technologie. Oprócz standardowych w nowych SUV-ach systemów bezpieczeństwa i komfortowego wnętrza, posiada on m.in. możliwość dublowania funkcji smartfona, usługi łączności Bluelink® (sterowanie funkcjami samochodu za pomocą smartfona lub poleceń głosowych) oraz ekran dotykowy 10,25”.

Audi Q5 - 9. miejsce w raporcie Internetowy samochód 2023

Dane techniczne:

Wymiary: dł. 4682 mm, szer. 1893 mm, wys. 1662 mm, poj. bagażnika 520 l

Cena od 211 200 złPaliwo: benzyna, diesel, hybryda Plug-in (benzyna)Pojemność silnika: 2,0 l lub 3,0 lMoc silnika: od 150 KM do 367 KM 
Napęd na przednie koła lub 4x4Zużycie paliwa w mieście od 4,8 do 10,8 l/100 kmPrędkość max. od 211 do 250 km/hSkrzynia biegów manualna lub automatyczna

źródła: https://www.audi.pl/,  https://autokatalog.pl/

Wypowiedź eksperta

Więcej niż SUV! Audi Q5 robi wrażenie z każdej perspektywy (...). Audi Q5 łączy dynamikę z najwyższą funkcjonalnością na co dzień(…) Daj się urzec sportowej stylistyce od pierwszego wejrzenia.
komunikaty na oficjalnej stronie Audi

Zamierzasz kupić nowego SUV-a marki Audi? Na liście wyposażenia standardowego Q5 znajdziesz m.in.: klimatyzację automatyczną, boczne poduszki powietrzne z przodu i system kurtyn powietrznych chroniących głowy, uchwyty ISOFIX i top tether do fotelika dziecięcego, tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, Audi parking system plus, wspomaganie unoszenia i opuszczania pokrywy bagażnika, obudowy lusterek w kolorze nadwozia, lusterka zewnętrzne asferyczne, radio cyfrowe, 18-calowe lub 20 -calowe obręcze kół ze stopów lekkich.

Które SUV-y są najmniej awaryjne? TOP 10 najlepsze SUV-y w teście ADAC

Szukasz dobrego SUV-a? Nie sugeruj się wyłącznie jego popularnością w rankingach sprzedaży – niech będzie ona jedynie jedną z wielu wskazówek zakupowych. Przede wszystkim zastanów się, jaki model będzie dla Ciebie odpowiedni (np. wielkość, klasa, wyposażenie). Jeśli masz taką możliwość, dokładnie przetestuj wybrany samochód i sprawdź SUV-y z różnym napędem oraz skrzynią biegów. Nie pomiń nawet z pozoru błahych aspektów, takich jak wygoda przy wsiadaniu i wysiadaniu, pozycja za kierownicą czy łatwość obsługi – mają one spore znaczenie, gdy często korzystasz z auta.

Do swoich subiektywnych wrażeń możesz dodać wyniki najnowszych obiektywnych testów samochodowych ADAC, o których zdecydowało ponad 300 kryteriów oceny. Z każdej dziesiątki najlepiej ocenianych przez ADAC SUV-ów wybraliśmy przynajmniej jednego przedstawiciela danej klasy. Poniżej prezentujemy TOP 10 wybranych z rankingu modeli.

Warto wiedzieć

Do testów ADAC posłużyły samochody z nadwoziem SUV najnowszych generacji. Ceny niektórych pojazdów są więc stosunkowo wysokie. Jeśli szukasz SUV-a z niższej półki cenowej, wystarczy sprawdzić oferty takich samych lub podobnych modeli, ale wyprodukowanych wcześniej.

Najlepszy mały SUV

1. Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

W 2019 roku Volkswagen wprowadził na rynek SUV-a T-Cross. Jest on zdecydowanie mniejszy i lżejszy niż wcześniejsze modele SUV od tego producenta. Nie oznacza to jednak, że nie ma w nim wystarczającej przestrzeni we wnętrzu – różnica w porównaniu np. do T-Roca jest niewielka. T-Cross doskonale nadaje się zarówno do jazdy po mieście, jak i na dłuższe trasy. Samochód posiada w standardzie nowoczesne i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. T-Cross oferuje także lepszą widoczność, dzięki wyższej pozycji siedzącej. Zarzucić można mu natomiast małą zwinność na drodze.

Najważniejsze informacje o VW T-Cross 1.0 TSI Life

Cena od 63 tys. zł (modele z 2019 r.)Paliwo benzynaPojemność silnika 1,0 lMoc silnika 95 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany): 5,7 l/100 kmNapęd na przednie kołaLiczba miejsc siedzących: 5Prędkość maksymalna 180 km/h

źródło ADAC

Wymiary: dł. 4108 mm, szer. 1977 mm (z lusterkami), wys. 1584 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1281 l

Wybrane elementy wyposażenia: klimatyzacja, centralny zamek, elektryczne szyby, asystent zmiany pasa ruchu, reflektory LED, układ stabilizacji toru jazdy, kontrola trakcji, funkcja połączeń alarmowych, zestaw głośnomówiący.

Zalety: dobry układ kierowniczy, liczne systemy wspomagania dostępne w standardzie, odpowiednia przestrzeń we wnętrzu, przesuwana wzdłuż tylna kanapa.

Wady: proste i tanie materiały we wnętrzu, słabej jakości lampa halogenowa, drogie dodatki.  

2. Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Elegant 2WD

Toyota rozszerzyła ofertę SUV-ów o klasę małych samochodów w 2021 r. W porównaniu do klasycznej Toyoty Yaris, model Cross jest nieco dłuższy, wyższy i jak na SUV-a przystało, wygląda na znacznie masywniejszy. Jeżeli preferujesz spokojną jazdę, możesz liczyć na jej wysoki komfort. Toyota Yaris Cross nie jest wprawdzie dynamiczna, ale za to użyteczna i bezpieczna. Można ją kupić tylko z napędem hybrydowym. Niestety, nie polecamy szybkiej jazdy tym SUV-em, ponieważ silnik hałasuje przy wysokich prędkościach obrotowych.

Najważniejsze informacje o Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Elegant 2WD

Cena od 98 tys. zł (model z 2021 r.)Paliwo benzyna (hybryda)Pojemność silnika 1,5 lMoc silnika 116 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany): 4,4 l/100 kmNapęd na przednie kołaLiczba miejsc siedzących 5Prędkość maksymalna 170 km/h

źródło ADAC

Wymiary: dł. 4180 mm, szer. 1765 mm (z lusterkami), wys. 1595 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1097 l

Wybrane elementy wyposażenia: klimatyzacja, centralny zamek, elektryczne szyby, asystent parkowania, integracja ze smartfonem, nawigacja, miejski asystent hamowania awaryjnego.

Zalety: intuicyjna obsługa, bezpieczna jazda dzięki licznym systemom bezpieczeństwa, wysoki komfort i bogate standardowe wyposażenie.

Wady: wysoki poziom hałasu we wnętrzu, niska zdolność holowania, pojawiające się problemy z układem kierowniczym, słaba widoczność.

3. Renault Captur TCe 130 Intens EDC

Renault należy do pionierów w segmencie małych SUV-ów. Pierwsza generacja Captura pojawiła się na rynku już w 2013 roku. W 2020 roku Francuzi zaprezentowali kolejną generację małego SUV-a. Wizualnie, z zewnątrz Renault Captur nie różni się zbytnio od pierwszej generacji (druga została wyposażona głównie w tylne światła w kształcie litery C). Wewnątrz natomiast, producent  zrobił spory krok do przodu – poprawił jakość materiałów i skupił się na użyteczności auta. Nowy Renault Captur posiada także m.in. nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Jeśli chodzi o dynamikę jazdy, to niestety, podobnie jak większość SUV-ów w klasie małych samochodów, Captur przedstawia sporo do życzenia.

Najważniejsze informacje o Renault Captur TCe 130 Intens EDC

Cena od 74 700 zł (model z 2020 r.)Paliwo benzynaPojemność silnika 1,3 lMoc silnika 130 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany) 5,5 l/100 kmNapęd na przednie kołaLiczba miejsc siedzących 5Prędkość maksymalna 193 km/h

źródło ADAC

Wymiary: dł. 4227 mm, szer. 2003 mm (z lusterkami), wys. 1576 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1275 l

Wybrane elementy wyposażenia: tylne poduszki powietrzne, ABS, asystent hamowania awaryjnego, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, reflektory LED, rozpoznawanie znaków drogowych, funkcja połączeń alarmowych.

Zalety: dobra jakość wykonania i materiałów, reflektory LED w standardzie, bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, niska emisja spalin.

Wady: Średnia widoczność we wszystkich kierunkach, wysoki próg załadunku, opóźniony rozruch.

4. Škoda Kamiq 1.0 TSI Ambition

Skoda oferuje małego SUV-a – model Kamiq - od 2019 roku. Samochód napędzany jest jednolitrowym silnikiem benzynowym z trzema cylindrami i turbodoładowaniem. Pracuje on płynnie i zapewnia wysoki komfort jazdy. We wnętrzu, Kamiq prezentuje się świetnie. Producent przewidział dla kierowcy i pasażerów sporą przestrzeń oraz dodał starannie wykonane i dobrze przemyślane detale. Skoda Kamiq posiada też nowoczesne systemy wspomagające kierowcę.

Najważniejsze informacje o Škoda Kamiq 1.0 TSI Ambition

Cena od 67 800 zł (model z 2019 r.)Paliwo benzynaPojemność silnika 1 lMoc silnika 115 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany) 5,9 l/100 kmNapęd na przednie kołaLiczba miejsc siedzących 5Prędkość maksymalna 194 km/h

źródło ADAC 

Wymiary: dł. 4241 mm, szer. 1990 mm (z lusterkami), wys. 1527 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1395  l

Wybrane elementy wyposażenia: klimatyzacja, centralny zamek, czujnik światła, ostrzeżenie przed kolizją, kontrola dynamiki jazdy, wykrywanie pieszych, tempomat, asystent ruszania na wzniesieniu, felgi aluminiowe, mechanicznie wkręcany hak holowniczy.

Zalety: duża przestrzeń, wysoki poziom bezpieczeństwa, oczyszczanie spalin.

Wady: słaba skuteczność hamowania, niezbyt rozbudowane wyposażenie standardowe w wersji Ambition  

Najlepsze SUV-y kompaktowe

5. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Elegance 4MOTION DSG

VW Tiguan

W Polsce, najlepiej sprzedających się modelem Volkswagena jest Golf. Na świecie jednak, w rankingach sprzedaży wyprzedza go jego brat – produkowany od 2020 r. VW Tiguan. Nie bez powodów zresztą. Ten model w połączeniu z adaptacyjnymi amortyzatorami, posiada jedno z najwygodniejszych w swojej klasie podwozi. W samochodzie nie brakuje przestrzeni dla pasażerów oraz na bagaż. Silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM zapewnia dobre wrażenia z jazdy przy średnim zużyciu paliwa, a nowoczesne systemy – wysoki poziom bezpieczeństwa. Do zakupu VW Tiguana może Cię zniechęcić co najwyżej jego stosunkowo wysoka cena.

Najważniejsze informacje o VW Tiguan 2.0 TDI Elegance 4MOTION DSG

Cena od 149 tys. zł (model z 2021 r.)Paliwo dieselPojemność silnika 2,0 lMoc silnika 150 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany) 6,1 l/100 kmNapęd na przednie kołaLiczba miejsc siedzących 5Prędkość maksymalna 198 km/h

źródło ADAC

Wymiary: dł. 4509 mm, szer. 2099 mm (z lusterkami), wys. 1675 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1655 l

Wybrane elementy wyposażenia: przednia poduszka powietrzna pod głowę, poduszka powietrzna kolan dla kierowcy, PreCrash System, światła przeciwmgielne i zakrętów, czujnik deszczu, ostrzeżenie o senności kierowcy.

Zalety: przestronne i funkcjonalne wnętrze, duża zdolność holowania, dobry komfort jazdy, niska emisja spalin.

Wady: mało intuicyjny ekran dotykowy, klimatyzacja bez pokręteł i przycisków, wysoka cena pojazdu.

6. Hyundai Tucson 1.6 CRDi 48V Prime Allrad DCT

SUV o masie własnej prawie 1,7 tony z silnikiem o mocy 136 KM może wydawać się kiepską „kombinacją”. Jednak w przypadku Hyundaia Tucsona tak nie jest. 1,6-litrowy spalinowy motor jest wspomagany przez rozrusznik o mocy do 16 KM. Silnik elektryczny czerpie energię z niewielkiego akumulatora litowo-polimerowego, schowanego pod podłogą bagażnika. Oczywiście, nawet z mocą „dwóch serc”, przyspieszenie Hyundaia Tucsona nie jest takie samo jak samochodu sportowego. Zresztą, nie tego się od niego oczekuje. Tucson Prime jest przede wszystkim świetnie wyposażonym, komfortowym SUV-em. Tak jak w większości nowoczesnych Hyundai, ten model również obsługuje się za pomocą przycisków na konsoli. Wersja SUV-a idealna? Można by tak powiedzieć, gdyby nie wysoka cena.

Najważniejsze informacje o Hyundai Tucson 1.6 CRDi 48V Prime Allrad DCT

Cena od 130 tys. zł (model z 2021 r.)Paliwo diesel (hybryda)Pojemność silnika 1,6 lMoc silnika 136 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany) 5,9 l/100 kmNapęd 4x4Liczba miejsc siedzących 5Prędkość maksymalna 180 km/h

źródło ADAC

Wymiary: dł. 4500 mm, szer. 2130 mm (z lusterkami), wys. 1650 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1725 l

Wybrane elementy wyposażenia:  pasy 3-punktowe, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, wykrywanie senności kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentny asystent prędkości, indukcyjne urządzenie ładujące do smartfona, nawigacja, tapicerka skórzana.  

Zalety: bezpieczeństwo, bogate wyposażenie standardowe, duża przestrzeń, krótka droga hamowania, 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów.

Wady: wysoka cena, nieznacznie zwiększona emisja tlenków azotu przy pełnym obciążeniu.

7. Mercedes GLA 200 d Progressive 8G-DCT

Mercedes GLA 200

W kwietniu 2020 roku pojawiła się na rynku druga generacja najmniejszego SUV-a Mercedes-Benz. Wizualnie jest on bardziej „mocarny” niż pierwsza wersja. Mercedes GLA robi oczywiście wrażenie nie tylko z tego powodu. Ten model jest wprost naszpikowany najnowszą technologią, a jego wnętrze prezentuje się wyjątkowo (zastosowano np. skórzane wykończenia i atrakcyjne oświetlenie). Model GLA nie jest jednak doskonały. Niektórzy kierowcy skarżą się np. na rozpraszającą uwagę obsługę systemu multimedialnego MBUX. Pojawiają się także negatywne opinie dotyczące ośmiobiegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów (znalezienie odpowiedniego biegu zajmuje zbyt dużo czasu).

Najważniejsze informacje o Mercedes GLA 200 d Progressive 8G-DCT

Cena od 114 tys. zł (model z 2021 r.)Paliwo dieselPojemność silnika 1950 cm3Moc silnika 150 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany) 5,3 l/100 kmNapęd na przednie kołaLiczba miejsc siedzących 5Prędkość maksymalna 208 km/h

źródło ADAC

Wymiary: dł. 4410 mm, szer. 2020 mm (z lusterkami), wys. 1611 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1420 l

Wybrane elementy wyposażenia: przednia boczna poduszka powietrzna, wyłączenie poduszki powietrznej (automatyczne rozpoznawanie fotelika dziecięcego), system PreCrash (ochrona pasażerów), układ kontroli trakcji, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, zestaw głośnomówiący, Wi-Fi Hotspot.

Zalety: bogate wyposażenie szczególnie w zakresie bezpieczeństwa, wysoki komfort jazdy, niska emisja spalin.

Wady: system operacyjny, który może rozpraszać uwagę kierowcy, wysoka cena.   H3. Najlepszy SUV klasy średniej

8. Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line

Samochody elektryczne nie cieszą się tak dużą popularnością na rynku jak auta z silnikami spalinowymi. Potencjalnych nabywców zniechęca niejednokrotnie ich wysoka cena. Tak też może być z elektrycznym Audi Q4 Sportback, którego produkcja rozpoczęła się w 2021 r. Podstawowy model 35 e-tron z rynku wtórnego kosztuje co najmniej 187 tys. zł, a za wariant Sportback z 2022 r. trzeba zapłacić ok. 225 tys. zł. Na bardzo bogato wyposażony SUV Q4 Sportback 40 e-tron trzeba przeznaczyć jeszcze więcej, bo ok. 250 tys. W tej cenie otrzymujesz jednak super nowoczesny, bardzo komfortowy samochód elektryczny z dużą baterią i zasięgiem nawet ponad 520 kilometrów. Z drugiej strony, warto wspomnieć o jakości materiałów we wnętrzu – pojawiają się opinie, że jest ona zbyt niska jak na auto z tego przedziału cenowego.

Najważniejsze informacje o Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line

Cena od 225 tys. zł (model z 2022 r.)Napęd elektrycznyZasięg WLTP 523 kmMoc silnika 204 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany) 16,8 kWh/100 kmNapęd na tylne kołaLiczba miejsc siedzących 5Prędkość maksymalna 160 km/h

źródło ADAC

Wymiary: dł. 4588 mm, szer. 2108 mm (z lusterkami), wys. 1614 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1460 l

Wybrane elementy wyposażenia: 3-punktowe pasy tylne środkowe, aktywne zagłówki, Isofix, asystent hamowania awaryjnego, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, wykrywanie pieszych, asystent skrętu, odbiór radia cyfrowego (DAB), elektrycznie odchylany hak holowniczy.

Zalety: wysoki poziom komfortu, bardzo dobre reflektory LED, mały promień skrętu, wysoki poziom bezpieczeństwa.

Wady: średnia jakość materiałów we wnętrzu, brak dodatkowego schowka pod przednią maską, bardzo wysoka cena.

Najlepsze SUV-y klasy wyższej

9. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI SCR 4MOTION Tiptronic 

Volkswagen Touareg wyposażony w napęd 4 x 4 i duże koła to zadziwiająco zwinny samochód. Potężny silnik TDI V6 (nawet w słabszej wersji 231 KM) potrafi rozpędzić go do ponad 200 km/h. Poza tym, Touareg jest zawsze na bieżąco, gdy chodzi o nowinki technologiczne, systemy wspomagające i system informacyjno-rozrywkowy. Pojawia się jednak pewna przeszkoda – cena tego SUV-a (nawet używanego) nie spada poniżej 260 tys. zł. Co zadziwiające, jego wnętrze wcale nie jest tak komfortowo dopracowane jak np. w znacznie tańszym klasycznym Volkswagenie Golfie. Pod tym względem Touareg zdecydowanie przegrywa w porównaniu do konkurentów od BMW czy Mercedesa.

Najważniejsze informacje o Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI SCR 4MOTION Tiptronic 

Cena od 264 tys. zł (model z 2019 r.)Paliwo dieselPojemność silnika 3,0 lMoc silnika 231 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany) 7,8 l/100 kmNapęd na przednie koła lub 4x4Liczba miejsc siedzących 5Prędkość maksymalna 218 km/h

źródło ADAC

Wymiary: dł. 4878 mm, szer. 2193 mm (z lusterkami), wys. 1717 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1800 l

Zalety: dobre właściwości jezdne, komfortowa i zwinna jazda z nowoczesną technologią, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, dużo miejsca we wnętrzu.

Wady: wysoka cena, średniej jakości tworzywa sztuczne we wnętrzu,  wyraźne osłabienie początkowe, wysokie zużycie paliwa.

10. Volvo XC90 D5 R Design AWD Geartronic - klasa premium

Volvo XC90

Volvo XC90 oferuje kierowcy i pasażerom największy luksus i komfort. Do tych zalet dochodzi jeszcze pozytywny efekt wizualny - jego nadwozie zostało zaprojektowane z wyjątkowym gustem. Jako jedyny SUV na naszej liście posiada on miejsce dla maksymalnie siedmiu osób oraz – po zajęciu tylko 5 miejsc - bardzo pojemny bagażnik. Wnętrze XC 90 wygląda naprawdę imponująco, podobnie jak zastosowana technologia. Krytyka tego SUV-a może więc dotyczyć co najwyżej zużycia paliwa i wysokiej ceny najnowszych modeli.

Najważniejsze informacje o Volvo XC90 D5 R Design AWD Geartronic

Cena od 150 tys. zł (model z 2017 r.)Paliwo dieselPojemność silnika 2,0 lMoc silnika 235 KM
Zużycie paliwa (cykl mieszany) 7,8 l/100 kmNapęd na przednie koła lub 4x4Liczba miejsc siedzących 7Prędkość maksymalna 220 km/h

źródło ADAC

Wymiary: dł. 4950 mm, szer. 2140 mm (z lusterkami), wys. 1775 mm, pojemność bagażnika na wysokości dachu ze złożoną tylną kanapą 1874 l

Zalety: doskonałe wykonanie, dużo miejsca dla pasażerów, duży bagażnik, wysoki poziom bezpieczeństwa, wysoki komfort jazdy, dobre osiągi.

Wady: wysokie zużycie paliwa, wysoka cena.

Co warto wiedzieć

  • Prawie połowa osób poszukujących nowego samochodu online w 2023 r. wybierała SUV-a.
  • Na rynku wtórnym SUV- y cieszą się mniejszą popularnością niż w sprzedaży aut nowych, ale wciąż znajdują się w grupie najpopularniejszych pod względem typu nadwozia.
  • W 2024 r. do najpopularniejszych modeli SUV na rynku wtórnym należą m.in.: Volkswagen Tiguan, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 i Hyundai Tucson.
  • Najczęściej wyszukiwane w Internecie nowe auta osobowe z nadwoziem SUV to: Cupra Formentor, Kia Sportage i BMW X5.
  • Na liście najlepszych SUV-ów w teście ADAC znalazł się m.in. Volkswagen T-Cross, Toyota Yaris Cross, Hyundai Tucson i Volkswagen Tiguan.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czym jest SUV? Co oznacza skrót „SUV”?

    Określenie SUV to skrót od "Sports Utility Vehicle". W dosłownym tłumaczeniu oznacza więc pojazd sportowo-użytkowy. W rzeczywistości jednak SUV wcale nie musi mieć dużych walorów sportowych. Nazwę zawdzięcza on raczej sportowemu podwoziu, zaprojektowanemu z myślą o trudnym terenie. Nie można go też postawić na równi z samochodem terenowym, ponieważ SUV ma w porównaniu do niego ograniczone możliwości jezdne - zazwyczaj nie posiada przekładni redukcyjnej, a prześwit i przegub osi pozostawiają wiele do życzenia.

  2. Jaki SUV warto kupić w 2024 r.?

    Przede wszystkim – spełniający Twoje oczekiwania. Producenci SUV-ów, odpowiadając na potrzeby klientów, posiadają bardzo zróżnicowaną ofertę. Na rynku znajdziesz zarówno małe SUV-y, takie jak Opel Mokka, Ford Puma czy VW T-Cross, najpopularniejsze kompaktowe, np. Ford Kuga, Skoda Kodiaq  i VW Tiguan, jak i te największe. Jeśli podoba Ci się model z ostatniej grupy, to pamiętaj, aby przed zakupem uwzględnić jego koszty eksploatacyjne i … ilość miejsca w garażu lub na parkingu. Niektóre egzemplarze, takie jak BMW X7 czy Audi Q8 mają reputację pożeraczy benzyny. Mogą też być za duże na miejskie warunki – źle sprawdzają się m.in. w wąskich garażach i na parkingach dwupoziomowych. Jeśli nie jesteś pewien czy duży samochód jest dla Ciebie odpowiedni, skup się na innych modelach.

  3. Jaki SUV jest najbardziej ekonomiczny pod względem zużycia paliwa?

    Pod względem zużycia paliwa, za najbardziej oszczędny SUV uchodzi m.in. hybryda Toyota Yaris Cross (4,4 l/100 km) oraz auta z silnikami spalinowymi: Mercedes GLA (średnie spalanie 5,3 l/100 km), Renault Captur (5,5 l) czy Toyota RAV4 (5,6 l). Realne wyniki spalania są jednak zależne od wielu czynników, m.in. od sposobu jazdy. Zazwyczaj na dłuższej trasie można osiągnąć niższe zużycie paliwa niż w warunkach miejskich.

  4. Który SUV jest najtańszy w utrzymaniu?

    Do grona tanich w eksploatacji SUV-ów zalicza się np. model Dacia Duster. Zużywają się w niej głównie elementy eksploatacyjne, przy czym ich wymiana nie jest kosztowna - ten model ma łatwo dostępne części zamienne. Duster ceni się także za niezawodność na drogach. Inny polecany model SUV-a to Kia Sportage II, produkowana w latach 2004-2010. Nie dość, że można ją tanio kupić, to jeszcze wyróżnia się niezwykłą trwałością i – gdy jednak dojdzie do awarii - stosunkowo tanimi naprawami.

  5. Na co zwrócić uwagę, wybierając auto typu SUV do 50 tys. zł?

    Osoby, które poszukują SUV-a w cenie do 50 tys. zł, mają szansę na zakup auta w dobrym stanie technicznym. Nie będzie to jednak model najnowszy. Wobec tego, warto zwrócić uwagę na jego zużycie eksploatacyjne, ewentualne ślady korozji oraz ślady użytkowania we wnętrzu. Jeśli chodzi o warunki techniczne, to należy przede wszystkim sprawdzić moc silnika, rodzaj napędu (na przednie koła lub na cztery koła), sztywność zawieszenia i elementy, które wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy (systemy wspierające kierowcę, liczbę poduszek powietrznych, podgrzewane fotele, regulację i trzymanie foteli, system multimedialny).

  6. Czy właściciele  SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

    Wokół SUV-ów narasta coraz więcej kontrowersji, głównie z powodu ich sporych rozmiarów / zajmowanego miejsca oraz emisji spalin. Niektóre kraje starają się nawet zniechęcić kierowców do ich zakupu (np. w Paryżu płaci się znacznie więcej za parkowanie takiego auta niż np. klasycznego sedana). W Polsce, na szczęście, posiadacze takich aut nie muszą obawiać się dodatkowych opłat za rodzaj nadwozia. To, czy uda im się zaparkować w centrum miasta, może jednak zależeć od emisji spalin ich pojazdu czy rodzaju napędu (SUV-y elektryczne lub hybrydowe mają więcej przywilejów).

  7. Ile kosztuje ubezpieczenie SUV-a?

    Ceny obowiązkowego ubezpieczenia samochodów z nadwoziem SUV są bardzo zróżnicowane. Mają na nie wpływ zarówno dane kierowcy (m.in. wiek, miejsce zamieszkania, dotychczasowa historia ubezpieczenia), jak i pojazdu (rok produkcji, przebieg, pojemność silnika). Z reguły najwięcej za polisy OC płacą młodzi kierowcy oraz właściciele największych aut wyposażonych w mocny silnik. Chcesz sprawdzić, ile kosztuje ubezpieczenie Twojego SUV-a? Najszybciej i najwygodniej porównasz oferty kilkunastu ubezpieczycieli w naszym kalkulatorze OC AC.