Samochody z segmentu SUV cieszą się w Polsce coraz większym powodzeniem. Auta niegdyś uchodzące za luksusowe, dziś są własnością kierowców z większą lub mniejszą zasobnością portfela. SUV-a w dobrym stanie technicznym znajdziesz na rynku wtórnym za około 30 tys. zł. Natomiast za 50 tys. zł kupisz zaledwie kilkuletniego i dobrze wyposażonego SUV-a. Sprawdź, jaki SUV do 50 tys. zł warto kupić – poznaj kilka propozycji.
W naszym artykule znajdziesz propozycje aut osobowych SUV do 50 tys. zł. Zaprezentowane modele wyróżniają się nie tylko przystępną ceną zakupu, ale także niskimi kosztami eksploatacji i komfortem użytkowania.
Getty Images
Najważniejsze informacje
- Pierwsze samochody typu SUV określano mianem luksusowych.
- Obecnie SUV-y to zazwyczaj auta łączące cechy pojazdu osobowego i terenowego, głównie z napędem na cztery koła.
- Nie każdy SUV sprawdzi się dobrze w trudnym terenie – niektóre modele zostały stworzone tylko z myślą o zapewnieniu kierowcy i pasażerom wysokiego komfortu jazdy oraz większej przestrzeni.
- Jeśli chcesz kupić SUV do 50 tys. zł, nie będziesz mieć problemów ze znalezieniem stosunkowo młodego auta w dobrym stanie technicznym.
- Zanim podejmiesz decyzję odnośnie zakupu SUV-a w cenie do 50 tys. zł, weź pod uwagę kwestię jego trwałości, kosztów naprawy i zużycia paliwa.
Najpopularniejszy SUV do 50 tys. zł
Aby wybrać popularne auta typu SUV, sięgnęliśmy najpierw do rankingu najlepiej sprzedających się na świecie nowych aut w poprzednim roku, przygotowanego przez wspomnianą już firmę Focus2Move. Z pierwszej dziesiątki najczęściej rejestrowanych SUV-ów wybraliśmy modele, które są najbardziej znane w Polsce.
Oczywiście, budżet 50 tysięcy złotych nie pozwala na zakup nowego auta z listy sporządzonej przez Focus2Move. Skupiliśmy się więc na takich samych modelach, ale z rynku wtórnego.
Najczęściej kupowane na świecie SUV-y. Jaki model SUV do 50 tys. zł kupisz w Polsce?
| Miejsce w rankingu* | Model samochodu | Cena samochodu używanego1 | Rok produkcji |
1. | Tesla Model Y | – | – |
2. | Toyota RAV4 | Do 20 000 zł | 1994 - 2006 |
20 001 zł – 30 000 zł | 2000 - 2008 | ||
30 001 zł – 40 000 zł | 2005 - 2010 | ||
40 001 zł – 50 000 zł | 2008 - 2013 | ||
3. | Honda CR-V | Do 20 000 zł | 1998 - 2005 |
20 001 zł – 30 000 zł | 2002 - 2008 | ||
30 001 zł – 40 000 zł | 2005 - 2011 | ||
40 001 zł – 50 000 zł | 2007 - 2013 | ||
4. | Hyundai Tucson | Do 20 000 zł | 2004 - 2008 |
20 001 zł – 30 000 zł | 2006 - 2010 | ||
30 000 zł – 50 000 zł | 2009 - 2013 | ||
5. | BYD SONG | – | – |
6. | Volkswagen Tiguan | 20 000 zł – 30 000 zł | 2007 - 2010 |
30 001 zł – 40 000 zł | 2008 - 2012 | ||
40 001 zł – 50 000 zł | 2009 - 2014 | ||
7. | Kia Sportage | Do 20 000 zł | 1999 - 2008 |
20 001 zł – 30 000 zł | 2006 - 2010 | ||
30 001 zł – 40 000 zł | 2009 - 2014 | ||
40 001 zł – 50 000 zł | 2010 - 2015 | ||
8. | Honda HRV | 40 001 zł – 50 000 zł | 2015 - 2016 |
9. | Mercedes GLC | – | – |
10. | Mazda CX-5 | 30 000 zł – 50 000 | 2012 - 2013 |
* miejsce w światowym rankingu sprzedaży nowych SUV-ów. 1 Oferty sprzedaży otomoto. Kryteria wyboru: SUV do 50 tys. zł, samochód nieuszkodzony, bezwypadkowy | |||
Najlepsze zdaniem polskich kierowców i najnowsze SUV-y
Po przyjrzeniu się światowej liście najpopularniejszych SUV-ów czas na sprawdzenie polskiego rynku pojazdów używanych. Tym razem zapoznaliśmy się z ofertami na najpopularniejszych portalach ogłoszeniowych, aby wybrać samochody w najlepszym stanie, których cena mieści się w założonej kwocie. Oto wybrane kilkuletnie SUV-y, które (przy odrobinie szczęścia) można zakupić, nie przekraczając planowanego budżetu.
1. Mitsubishi Pajero IV (produkcja od 2006 – do 2017 roku), silnik benzynowy, poj. 3,8 l
Mitsubishi Pajero to „jeżdżąca legenda”. Samochód można bez wątpienia określić mianem rynkowego sukcesu Mitsubishi. Na całym świecie kupiło go już kilka milionów kierowców. Pierwsze Mitsubishi Pajero zjechało z linii produkcyjnej w 1982 r. W 2006 r. na rynek wypuszczono 4. generację. To właśnie ona otrzymała najwyższe noty od polskich kierowców.
Zalety: Do walorów Mitsubishi Pajero IV zaliczyć można m.in. dobrą widoczność, doskonałe właściwości terenowe (m.in. dzięki zastosowaniu konstrukcji opartej na ramie), pneumatyczne zawieszenie, bogate wyposażenie oraz ładnie wykonane i komfortowe wnętrze. Mitsubishi Pajero IV generacji wyposażono w napęd na 4 koła. Samochód można więc śmiało wykorzystać do jazdy po trudniejszym terenie.
Wady: Użytkownicy Pajero IV często narzekają na słabe wygłuszenie podczas jazdy z większą prędkością. Jeśli chcesz kupić taki samochód, przygotuj się także na wysokie koszty serwisu i spore zużycie paliwa (cóż, tak duży i ciężki samochód z automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4 nie może palić mało). Największymi jednak mankamentami tego auta są wysoka cena rynkowa i słaba dostępność. Mitsubishi Pajero z polecanym sinikiem 3.8 l o mocy 250 KM bardzo trudno znaleźć na rynku wtórnym (częściej dostępne są silniki diesla 3.2 litra).
2. Kia Sportage V (produkcja od 2021 r.), silnik benzyna, poj. 1,6 l
W przeciwieństwie do Mitsubishi Pajero, Kia nie ma wielkich możliwości terenowych. Model najnowszej generacji można raczej określić jako auto z wyraźną stylizacją (nawet awangardową) i praktycznymi aspektami rodzinnego samochodu. Nie radzimy więc wybierać się nim na grząski i nierówny teren.
Pionierska generacja mini SUV-a Sportage została zbudowana na płycie podłogowej Mazdy Bongo i jako pierwsza posiadała poduszki powietrzne służące do ochrony kolan. Przez lata auto przeszło wiele modyfikacji, aby ostatecznie stać się typowym pojazdem rekreacyjnym. Oczywiście, nie należy tego postrzegać jako wadę. Po prostu, jest to samochód dla kierowców oczekujących komfortowej jazdy.
Zalety: Samochód został dopracowany w każdym szczególe. Ten wszechstronny SUV będzie doskonałym środkiem transportu dla całej rodziny. Producent oferuje w Kia sporo miejsca, automatyczną klimatyzację, pakowny bagażnik i jedno z najlepszych wnętrz w swojej klasie (posiada m.in. skórzaną tapicerkę, zintegrowany ekran, rozplanowane schowki). Model Sportage robi też wrażenie – jego wygląd przyciągnie wzrok prawie każdego kierowcy i przechodnia.
Wady: Przy dużym obciążeniu silnik w Kia jest dość głośny. Tak jak wspomnieliśmy, tym autem lepiej nie zjeżdżać z asfaltu. Stanowczo, nie nadaje się on do jazdy po trudnym, nierównym terenie. Mankamentem Sportage najnowszej generacji jest także cena.
Jeśli jesteś zainteresowany zakupem modelu Sportage i dysponujesz kwotą 50 tys. złotych, to bez problemu znajdziesz świetnie doposażony i w dobrym stanie technicznym starszy model, III generacji.
3. Mazda CX-5 II (produkcja od 2017 do 2021 r.), silnik benzyna, poj. 2,0 l
Mazda CX-5 II generacji cechuje się przede wszystkim doskonałym wyglądem i warunkami jezdnymi. Samochód prowadzi się wprost idealnie – jest dynamiczny i błyskawicznie reaguje na komendy kierowcy. Producent Mazdy zastosował niezwykle udaną jednostkę napędową oraz konstrukcję podwozia w nowej technologii SKYACTIV. Po modyfikacjach Mazda CX-5 II jest bardziej dynamiczna. Ma również wyższą wydajność paliwową.
Zalety: Mazda CX-5 została wyposażona w bardzo precyzyjny układ kierowniczy i układ napędowy oraz liczne systemy wsparcia kierowcy (np. bezpieczeństwa G-Vectoring Control, czujniki parkowania). Oczywiście, nie zapomniano o zapewnieniu kierowcy i pasażerom wysokiego komfortu jazdy. Dzięki relatywnie niewielkiemu zużyciu paliwa stanowi ona poważną konkurencję dla innych modeli SUV.
Wady: Użytkownicy Mazdy skarżą się zazwyczaj na zbyt cienką powłokę lakierniczą, z powodu której nawet niewielki kamyczek może doprowadzić do sporego odprysku na karoserii. Pojawiają się także krytyczne uwagi dotyczące działania lusterek oraz zbyt szybkiego zużywania się tarcz i klocków hamulcowych.
4. Honda HR-V (produkcja od 2015 do 2016 r.), benzyna, poj. 1,6 l
SUV do 50 tys. zł to również Honda HR-V. W podanej cenie bez trudu można znaleźć egzemplarz II generacji. Dotyczy to zarówno aut z silnikiem benzynowym, jak i Diesla, chociaż patrząc na doświadczenia użytkowników, lepszym wyborem będzie egzemplarz z tą pierwszą jednostką napędową. Od strony konstrukcyjnej model ma pewne podobieństwa z Hondą Jazz – mowa o wspólnej platformie podłogowej.
Zalety: Osoby, które podzieliły się swoimi wrażeniami z użytkowania Hondy HR-V, podkreślają przede wszystkim ilość miejsca. Dotyczy to zarówno kabiny pasażerskiej, jak i bagażnika. Auto jest też dobrze wyposażone – tutaj na próżno szukać taniego, trzeszczącego plastiku. Do tego dochodzi stosunkowo niskie spalanie – średnio 6,5 l na 100 km. Samochód nadaje się do jazdy zarówno po mieście, jak i na autostradach. Po stronie zalet trzeba też wspomnieć o dobrych wynikach w testach zderzeniowych, co może mieć znaczenie dla osób poszukujących auta rodzinnego.
Wady: Użytkownicy Hondy HR-V narzekają przede wszystkim na kiepskie wyciszenie kabiny pasażerskiej, co jest odczuwalne zwłaszcza podczas jazdy z prędkością ponad 100 km/h. Cześć kierowców wskazuje też na cenę nieadekwatną do jakości, jednak ten punkt dotyczy głównie nowych pojazdów.
5. Dacia Duster II (produkcja 2018 -2021), benzynowy, poj. 1,3 l
Listę godnych polecenia używanych modeli SUV zamyka Dacia Duster, która została okrzyknięta numerem jeden pod względem ceny rynkowej oraz kosztów eksploatacji. Kierowcy polecają przede wszystkim egzemplarze II generacji. I właśnie takiego auta warto poszukać, dysponując budżetem na SUV-a do 50 tys. zł.
Zalety: Dacia stara się dogonić swoich konkurentów, nie podnosząc przy tym drastycznie ceny. Zmiany na korzyść widać głównie w zastosowanej technologii. Za zakupem Dacii Duster przemawia m.in: napęd na 4 koła, pewne prowadzenie, wygodna pozycja za kierownicą, dobra widoczności i przejrzysta obsługa multimediów.
Wady: Niestety, wygląd Dacii nie zwala z nóg i można go uznać raczej za przeciętny. Luksusów na próżno szukać także w jej wnętrzu. Pasażerowie z tyłu mają ograniczoną ilość miejsca i niewiele jest go także w bagażniku. Zastrzeżenia pojawiają się również w kwestii wyciszenia przy prędkości powyżej 120 km/h.
Każdy, kto uśmiecha się lekko czytając o zaletach Dacii Duster, powinien brać pod uwagę stosunek jakości do ceny. Ten samochód należy do najtańszych na rynku SUV-ów i w tej cenie ciężko oczekiwać czegoś więcej. Po pogodzeniu się z jego drobnymi wadami, z pewnością ten model może otrzymać punkty za praktyczność i wszechstronność.
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu SUV?
Wiesz już, że SUV-y to samochody wywodzące się z pojazdów terenowych do zadań specjalnych (choć na rynku znajdziesz modele z tego segmentu doskonale sprawdzające się w mieście). SUV do 50 tys. zł będzie zatem wyposażony w silnik o sporej pojemności. A trzeba pamiętać, że to jeden z tych czynników, które ubezpieczyciele biorą pod uwagę przy wyliczaniu składki ubezpieczenia OC. Ile trzeba zapłacić za ubezpieczenie SUV-a?
Na to pytanie trudno odpowiedzieć precyzyjnie, gdyż standardem są indywidualne wyceny. Wskazówką mogą być jednak średnie ceny ubezpieczenia OC dla SUV-ów. Jeśli chcesz sprawdzić, ile za obowiązkową polisę płacili użytkownicy kalkulatora Rankomat.pl, to zajrzyj do poniższej tabeli. To przeciętne ceny z 2025 r.
| Model SUV-a | Średnia cena OC |
| Nissan Qashqai | 964 zł |
| Dacia Duster | 815 zł |
| Hyundai Tuscon | 847zł |
| Mitsubishi Pajero | 1530 zł |
| Kia Sportage | 879 zł |
| Volkswagen Tiguan | 951 zł |
| Honda CR-V | 917 zł |
| Yoyota RAV4 | 886 zł |
| Mazda CX-5 | 1102 zł |
Czy Ty za ubezpieczenie SUV-a możesz zapłacić mniej lub więcej? Tak. Aby jednak poznać wysokość składki, musisz wykonać kalkulację – skorzystaj z zamieszczonego ponizej kalkulatora. Cena ubezpieczenia wzrośnie, jeśli do obowiązkowego OC dokupisz dodatkowe polisy – AC, NNW czy assistance.
Czy wiesz, że zanim staniesz się właścicielem SUV-a, możesz poznać cenę ubezpieczenia OC (a także innych polis komunikacyjnych)? Skorzystaj z tej możliwości – oszacuj koszty obowiązkowej polisy OC jeszcze przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży. To się opłaca i możesz to zrobić online – bez wychodzenia z domu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
W jakie silniki są wyposażone SUV-y?
Auto typu SUV możesz kupić z silnikiem benzynowym, Diesla (np. korzystające z bezpośredniego wtrysku paliwa), z instalacją LPG lub napędem elektrycznym i hybrydowym. Zwróć uwagę na to, że rodzaj napędu może wpływać na komfort jazdy i przede wszystkim koszty eksploatacji. Przykładowo, silnik Diesla sprawdza się lepiej na dłuższej trasie. Do miasta lepszym rozwiązaniem będzie współczesny silnik turbobenzynowy lub elektryczny. W ostatnim przypadku nie trzeba przejmować się surowymi normami emisji spalin, których coraz częściej nie spełniają auta spalinowe (nawet te korzystające z filtra cząstek stałych). Niestety, elektryczny SUV do 50 tys. zł. jest raczej niedostępny.
Który SUV będzie najtańszy w utrzymaniu?
Pamiętaj, że zakup samochodu najtańszego, w ogólnym rozrachunku wcale nie musi być najkorzystniejszy finansowo. Ta zasada nie obowiązuje co najwyżej w przypadku Dacii Duster, która otrzymała tytuł najtańszego auta typu SUV zarówno pod względem ceny, kosztów paliwa, jak i napraw. Inny SUV uznawany przez specjalistów za oszczędny to Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Acenta. Choć trzeba za niego sporo zapłacić (ceny egzemplarzy III generacji zaczynają się od ok. 70 tys. zł), to te koszty zwracają się częściowo w czasie całej eksploatacji. Na trzecim miejscu można natomiast postawić Citroena C4 Cactus 1.2 PureTech GPF Feel. Ten model nie cieszy się niestety zbyt dużym zainteresowaniem polskich kierowców. A szkoda. Osoby, które zdecydowały się na jego zakup, twierdzą, że jest on nie tylko komfortowy, ale również bardzo oszczędny.
Jaki samochód osobowy kupię do 50 tys. zł?
Jeśli rozważasz zakup nie tylko SUV-a, to za 50 tysięcy złotych możesz kupić wyprodukowany przed kilku laty mały pojazd miejski lub kompaktowy. Przeglądając oferty sprzedaży aut używanych zwróć uwagę np. na samochody osobowe: Citroena C3 III produkowanego od 2017 r., Opla Corsę E (2014-2019) i Skodę Fabię (2014-2021). Wolisz auto kompaktowe? W takim razie weź pod uwagę m.in. egzemplarze Hondy Civic produkowanej w latach 2011-2017, Skody Octavia III generacji oraz Opla Astra V.
Czy warto kupić SUV-a?
Auta typu SUV posiadają wiele zalet, takich jak np. możliwość pokonywania przeszkód w terenie, lepsza widoczność, wygodne wnętrze, pojemny bagażnik i dobre osiągi. Jednak nie są to auta, z których będzie zadowolony każdy kierowca. Przy jeździe po mieście kłopotliwe może być np. ich parkowanie i poruszanie się po zatłoczonych, ciasnych ulicach. Poza tym, większość modeli zużywa znacznie więcej paliwa niż małe auto miejskie. Istotne są także pozostałe koszty eksploatacji – z powodu dużej masy w SUV-ach szybciej zużywają się klocki hamulcowe. Więcej trzeba też zapłacić za nowe opony (o wyższym profilu).
Jaki SUV jest najmniej awaryjny?
W Internecie można znaleźć przeróżne rankingi dotyczące awaryjności samochodów z segmentu SUV. Jednym z nich jest raport What Car, który powstał na bazie ankiet wypełnianych przez czytelników tego magazynu i dotyczy aut w wieku od 5 lat do 20 lat. Wynika z niego, że brytyjskim kierowcom najmniej problemów sprawiają: Toyota RAV4 (2013 - 2019) - niezawodność - 100 proc., Honda CR-V (2012 - 2018) - 100 proc. oraz Audi Q3 (2011 - 2018) - niezawodność 96,5 proc.





