Czy wiesz, że awaryjność SUV-a może się znacząco różnić w zależności od marki i modelu? Według raportów Consumer Reports, niektóre SUV-y mogą przejechać ponad 300 000 km bez poważnych usterek, podczas gdy inne już po kilku latach generują kosztowne naprawy. Podpowiadamy, jakie modele warto wybrać, aby uniknąć częstych wizyt w warsztacie.
Decyzja o zakupie SUV-a często wynika z jego wszechstronności – większa przestrzeń, wyższa pozycja za kierownicą i lepsza przyczepność do nawierzchni to tylko niektóre zalety takiego pojazdu. Równie istotna jest bezawaryjność, wpływająca zarówno na komfort użytkowania jak i koszty eksploatacji. Częste naprawy samochodu mogą nie tylko nadwyrężyć Twój budżet, ale też powodować spadek wartości pojazdu na rynku wtórnym.
Sprawdziliśmy niezawodność wybranych modeli samochodów na podstawie analiz Consumer Reports, TÜV oraz rekomendacji mechaników. Oto zestawienie najmniej awaryjnych SUV-ów!
Najmniej awaryjne SUV-y według Consumer Reports
Consumer Reports (CR) to jedno z najbardziej renomowanych źródeł informacji o samochodach. Organizacja ta opiera swoje analizy na testach drogowych, wielu latach badań niezawodności oraz ankietach przeprowadzanych wśród kierowców, którzy oceniają swoje pojazdy pod kątem awaryjności.
Aby dany SUV mógł trafić na listę rekomendowanych modeli używanych, musi spełniać trzy kluczowe kryteria. Powinien:
- osiągnąć dobre wyniki w testach drogowych CR, gdy był nowy,
- utrzymać ponadprzeciętną niezawodność przez kolejne lata eksploatacji,
- posiadać w standardzie elektroniczną kontrolę stabilności (ESC), dostępną co najmniej od roku modelowego 2012.
Dodatkowo CR kładzie nacisk na wartość pojazdu w stosunku do ceny rynkowej. Oznacza to, że na jego liście najmniej awaryjnych pojawiają się nie tylko auta premium, ale również marki, których samochody wykazują się najlepszym stosunkiem jakości do ceny na rynku samochodów używanych.
Poniżej prezentujemy najmniej awaryjne SUV-y, polecane przez Consumer Reports.
1. Honda CR-V (modele produkowane w latach 2012-2016)
Honda CR-V od lat uchodzi za wzór niezawodności w segmencie kompaktowych SUV-ów. Modele z lat 2012 - 2016 charakteryzują się trwałymi silnikami benzynowymi i przestronnym wnętrzem. CR docenia ten model głównie za niską awaryjność układu napędowego, oszczędność paliwa i wygodną eksploatację. A jak oceniają Hondę CR-V polscy kierowcy?
Najlepiej oceniane | Najgorzej oceniane | Polecane silniki |
Układ jezdny Układ hamulcowy Zawieszenie Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów Widoczność Niskie koszty utrzymania | Skrzynia biegów Wyciszenie przy wyższej prędkości Karoseria | Benzynowe: 2.0 i-VTEC 155KM 114kW 2.4 185KM 136kW Diesel: 1.6 i-DTEC 120KM 88kW 1.6 i-DTEC 160KM 118kW |
Źródło: autocentrum.pl (na podstawie informacji uzyskanych od kierowców) |
2. Kia Sportage (modele produkowane w latach 2017-2022)
Kia Sportage z lat 2017-2022 również wyróżnia się solidną jakością wykonania oraz wysoką niezawodnością. Jest to model często wybierany na rynku wtórnym m.in. ze względu na atrakcyjne ceny i przedłużony okres gwarancji producenta. Mechanicy podkreślają, że jednostki benzynowe i diesle są trwałe, a koszty napraw i części zamiennych nie należą do wygórowanych.
Najlepiej oceniane | Najgorzej oceniane | Polecane silniki |
Układ jezdny Układ hamulcowy Karoseria Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów Stosunek jakości do ceny | Układ napędowy (przeniesienie napędu) Układ elektryczny Spasowanie elementów na masce | Benzynowe: 1.6 GDI 132KM 97kW Diesel: 1.7 CRDi 115KM 85kW 1.6 CRDI 115KM 85kW Hybryda: 2.0 CRDI Mild hev 48V 185KM 136kW |
Źródło: autocentrum.pl (na podstawie informacji uzyskanych od kierowców) |
3. Toyota RAV4 Hybrid (rok produkcji 2018)
RAV4 to kolejny najmniej awaryjny SUV na rynku – zarówno według CR, jak i niezależnych mechaników. Hybrydowa wersja z 2018 roku oferuje niski koszt eksploatacji, świetną ekonomię paliwową i niezawodny napęd. Kierowcy chwalą także wersje benzynowe, zwłaszcza z nowszych generacji, które są równie bezproblemowe i łatwe w serwisowaniu jak hybrydowa RAV4.
Najlepiej oceniane | Najgorzej oceniane | Polecane silniki |
Silnik Przeniesienie napędu Karoseria Zawieszenie Zużycie paliwa | Układ elektryczny Akumulator Zużycie oleju Skrzynia biegów | Benzynowe: 2.0 Valvematic 152KM 112kW Diesel: 2.0 D-4D 143KM 105kW Hybryda: 2.5 Hybrid 197KM 145kW |
Źródło: autocentrum.pl (na podstawie informacji uzyskanych od kierowców) |
4. Mazda CX-9 (modele produkowane w latach 2016-2023)
Jeżeli szukasz większego, 3-rzędowego używanego auta typu SUV, Mazda CX-9 to jeden z najlepszych wyborów. Model ten wyróżnia się dynamicznym, ale oszczędnym silnikiem, bogatym wyposażeniem i wysoką jakością wykonania wnętrza.
Naszym okiem
Najlepiej oceniane | Najgorzej oceniane | Polecane silniki |
Silnik Stosunek jakości do ceny Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów | Układ napędowy (przeniesienie napędu) Układ hamulcowy | Benzynowy: 3.7 V6 277 KM 204 kW |
Źródło: autocentrum.pl (na podstawie informacji uzyskanych od kierowców) |
5. Lexus NX (2015-2021)
Lexus NX to jeden z najbardziej niezawodnych SUV-ów klasy premium. Oparty na sprawdzonych rozwiązaniach Toyoty, NX oferuje m.in. wysoką trwałość układu hybrydowego, doskonały komfort jazdy i niskie koszty eksploatacji. Choć ten model zaliczany jest do luksusowych SUV-ów, to na rynku wtórnym można go kupić w stosunkowo niskiej cenie (ok. 85 tys. zł za samochód z rocznika 2015/2016).
Najlepiej oceniane | Najgorzej oceniane | Polecane silniki |
Silnik Karoseria Zawieszenie Układ elektryczny Napęd | Układ hamulcowy Układ wydechowy (katalizator) Bateria | Benzynowy: 2.0 238KM 175kW Hybrydowy: 2.5 197KM 145kW |
Źródło: autocentrum.pl (na podstawie informacji uzyskanych od kierowców) |
Najmniej awaryjne SUV-y według TÜV
Raport TÜV to kolejne rzetelne źródło informacji o awaryjności samochodów w Europie. Jego wyniki opierają się na około 10,2 miliona obowiązkowych przeglądów technicznych przeprowadzonych w Niemczech między lipcem 2023 a czerwcem 2024 roku. Badania obejmowały 228 modeli samochodów, podzielonych na sześć grup wiekowych, a ich celem było określenie, które pojazdy cechują się najmniejszą liczbą poważnych usterek.
Wśród SUV-ów najlepiej wypadły Audi Q2, Volkswagen T-Roc oraz Mazda CX-3, osiągając ponadprzeciętne wyniki w swoich kategoriach wiekowych.
Najmniej awaryjny SUV w wieku 2-3 lat: Audi Q2 – poważne wady 2,6%
Audi Q2 to kompaktowy SUV klasy premium. W raporcie TÜV 2025 osiągnął on jedną z najniższych wartości awaryjności w swojej grupie wiekowej (tylko 2,6%). Model ten jest ceniony m.in. za solidne wykonanie, trwałe jednostki napędowe i precyzyjnie działającą elektronikę. Audi Q2 ma także wysoką jakość materiałów wewnętrznych oraz intuicyjne systemy wspomagające kierowcę.
Najlepiej oceniane | Najgorzej oceniane | Polecane silniki |
Silnik Karoseria Układ napędowy Układ hamulcowy | Cena Przestrzeń na tylnych siedzeniach | Benzynowy: 2.0 (40 TFSI) o mocy 190 KM i momencie obrotowym 320 Nm |
Źródło: autocentrum.pl (na podstawie informacji uzyskanych od kierowców), wyborkierowcow.pl |
Najmniej awaryjny SUV w wieku 4-5 lat: Volkswagen T-Roc - poważne wady 4%
Na liście aut bezawaryjnych nie mogło zabraknąć Volkswagena T-Roc (choć nie jest on typowym” SUV-em, a crossoverem). Auto w wieku 4-5 lat nadal prezentuje wysoki poziom trwałości. Model ten wyróżnia się komfortowym zawieszeniem, oszczędnymi silnikami i dobrym stosunkiem jakości do ceny. Według raportu TÜV, egzemplarze z tej grupy wiekowej rzadko mają poważne usterki mechaniczne, a problemy dotyczą głównie drobnych elementów wyposażenia.
Najlepiej oceniane | Najgorzej oceniane | Polecane silniki |
Silnik Karoseria Układ elektryczny Układ hamulcowy Zawieszenie | Stosunek jakości do ceny Wyciszenie Nadwozie (spojler) | Benzynowy: 2.0 TSI 300KM 221kW Diesla: 2.0 TDI SCR 150KM 110kW |
Źródło: autocentrum.pl (na podstawie informacji uzyskanych od kierowców) |
Najmniej awaryjny SUV w wieku 6-7 lat: Volkswagen T-Roc i Mazda CX-3 (poważne wady odpowiednio 6% i 6,6%)
Wśród SUV-ów 6-7-letnich wyróżniają się dwa modele –Volkswagen T-Roc i Mazda CX-3. T-Roc utrzymuje dobrą pozycję w rankingu niezawodności, co oznacza, że nawet starsze egzemplarze charakteryzują się stosunkowo niską liczbą poważnych awarii.
Z kolei Mazda CX-3, choć nieco częściej wykazywała usterki niż T-Roc, nadal pozostaje jednym z najmniej awaryjnych SUV-ów tej kategorii wiekowej. Model ten słynie z dobrej dynamiki jazdy, oszczędnych silników benzynowych oraz solidnego zawieszenia. Mechanicy podkreślają, że regularna konserwacja i stosowanie oryginalnych części pozwalają utrzymać Mazdę CX-3 w świetnej kondycji przez długie lata.
Najlepiej oceniane w Mazda CX-3 | Najgorzej oceniane w Mazda CX-3 | Polecane silniki |
Silnik Karoseria Układ hamulcowy Zawieszenie | Układ elektryczny Układ chłodzenia | Benzynowe: 2.0 SkyActiv-G (120 KM, 121 KM, 150 KM) |
Źródło: autocentrum.pl (na podstawie informacji uzyskanych od kierowców) |
Ranking SUV na podstawie rekomendacji mechaników
Mechanicy, bazując na codziennych doświadczeniach z różnymi modelami SUV-ów, często wskazują na konkretne pojazdy wyróżniające się niezawodnością i niską awaryjnością. Ich rekomendacje opierają się na liczbie napraw, częstotliwości występowania usterek oraz kosztach serwisowania.
Podczas poszukiwania najmniej awaryjnych aut w segmencie SUV-ów sugerowaliśmy się m.in. opiniami specjalistów i wynikami testów ADAC, superauto.pl, wyborkierowcow.pl oraz niemieckiej strony bild.de. Wśród najczęściej polecanych modeli SUV pojawiały się:
Mercedes-Benz GLC
Mercedes GLC zdobył uznanie zarówno w raportach niezawodności, jak i wśród mechaników. W raporcie TÜV 2024 dla samochodów 2-3-letnich, GLC wyróżnił się jako najbardziej niezawodny model (zaledwie 1,5% egzemplarzy miało poważne usterki). Mechanicy chwalą ten samochód za solidne wykonanie, trwałość komponentów oraz rzadkie występowanie poważnych awarii.
BMW X1
BMW X1 to kolejny model często polecany przez specjalistów. W raporcie ADAC dla 10-letnich SUV-ów, X1 znalazł się w czołówce najmniej awaryjnych pojazdów. Mechanicy doceniają go za dynamiczne właściwości jezdne, niezawodność oraz stosunkowo niskie koszty eksploatacji w porównaniu z innymi modelami premium.
Kia Sportage
Kia Sportage, zwłaszcza w wersji z silnikiem 2.0 CRDi AWD, zdobyła uznanie za bezawaryjność. Sprawdziany wytrzymałości, np. takie jak 100 000-kilometrowy test AUTO BILD, model ten przeszedł bez większych problemów. Kierowcy doceniają również korzystny stosunek jakości pojazdu do ceny oraz długą gwarancję producenta.
Mazda CX-5
Mazda CX-5, zwłaszcza z silnikiem Skyactiv-D 184 AWD, jest ceniona za wysoką jakość wykonania i niezawodność. W testach długodystansowych model ten wykazał jedynie drobne problemy, takie jak niewielka korozja, co świadczy o jego trwałości. Mechanicy chwalą Mazdę CX-5 za precyzyjne prowadzenie, oszczędne jednostki napędowe oraz niską awaryjność.
Jakie wady mają SUV-y?
Konstrukcja SUV-ów niesie niestety pewne wyzwania związane z eksploatacją. W porównaniu do klasycznych samochodów osobowych, SUV-y mają wyższy opór powietrza i większą masę, co może prowadzić do wyższego zużycia paliwa oraz większego obciążenia zawieszenia i układu hamulcowego. Na przykład VW T-Cross zużywa średnio o 0,5 litra paliwa więcej niż VW Polo, a różnica w spalaniu staje się jeszcze bardziej wyraźna przy większych modelach.
Dodatkowo, dynamika jazdy SUV-ów jest zazwyczaj gorsza niż w niższych samochodach osobowych. Wyższy środek ciężkości wpływa na stabilność na zakrętach i może powodować większe przechyły nadwozia.
Ciekawostka
Jak przedłużyć żywotność używanego SUV-a? Kluczowe wskazówki konserwacyjne
SUV-y wymagają odpowiedniego serwisowania i przemyślanej eksploatacji. Regularne przeglądy, stosowanie oryginalnych części i ostrożna jazda to kluczowe elementy dbania o niezawodność auta przez lata. O czym trzeba przede wszystkim pamiętać?
✔ Regularne przeglądy techniczne – przestrzeganie harmonogramu serwisowego jest kluczowe dla utrzymania SUV-a w dobrej kondycji. Niektóre elementy, takie jak zawieszenie i układ hamulcowy, mogą szybciej się zużywać w cięższych pojazdach.
✔ Stosowanie oryginalnych części zamiennych – zamienniki niskiej jakości mogą skrócić żywotność kluczowych podzespołów i zwiększyć ryzyko awarii. Oryginalne części są lepiej dopasowane i zapewniają dłuższą trwałość.
✔ Kontrola układu zawieszenia i hamulców – wyższa masa SUV-ów powoduje większe obciążenie tych elementów. Regularna inspekcja pozwala uniknąć kosztownych napraw i zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
✔ Dbałość o ciśnienie w oponach – odpowiednie ciśnienie zmniejsza zużycie paliwa i poprawia prowadzenie. Wysokoprofilowe opony SUV-ów mogą być bardziej podatne na nierównomierne zużycie bieżnika.
✔ Ochrona przed korozją – duże SUV-y są często użytkowane w trudnych warunkach (np. na nierównym terenie), co może przyspieszać korozję podwozia. Warto regularnie myć nadwozie i zabezpieczać spód pojazdu specjalnymi preparatami antykorozyjnymi.
✔ Odpowiednia technika jazdy – dynamiczne przyspieszanie i nagłe hamowanie w przypadku ciężkich SUV-ów może przyspieszać zużycie podzespołów, takich jak skrzynia biegów, sprzęgło czy układ hamulcowy.
✔ Serwisowanie układu napędowego AWD/4x4 – jeśli SUV jest wyposażony w napęd na cztery koła, warto pamiętać o regularnej wymianie oleju w dyferencjale i skrzyni rozdzielczej.
Czy najmniej awaryjne modele SUV są tańsze w OC?
Poziom awaryjności danego samochodu ma wprawdzie wpływ na ryzyko wystąpienia kolizji czy wypadku, jednak nie jest on głównym wyznacznikiem ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdu (o ile w ogóle jest brany pod uwagę!).
Naszym okiem
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
Jeżeli zależy Ci na oszczędnościach w ubezpieczeniu, porównaj oferty OC i AC dla Twojego modelu SUV-a w naszym kalkulatorze! W ten sposób znajdziesz najtańszą na rynku polisę.
Podsumowanie – Najbardziej niezawodne SUV-y 2025
- Niezawodność SUV-a to kluczowy czynnik wpływający na komfort użytkowania i koszty eksploatacji.
- Najbardziej niezawodne SUV-y według Consumer Reports to Honda CR-V, Toyota RAV4 Hybrid, Kia Sportage, Mazda CX-9 i Lexus NX. Ich zaletą jest m.in. trwałość, oszczędne silniki i wysoka jakość wykonania.
- Raport TÜV 2025 wskazuje na Audi Q2, Volkswagen T-Roc oraz Mazdę CX-3 jako modele SUV-ów o najniższym wskaźniku poważnych usterek. Wśród aut 2-3-letnich Audi Q2 wyróżnia się najlepszym wynikiem awaryjności (2,6%).
- Mechanicy polecają m.in. Mercedes-Benz GLC, BMW X1 i Kia Sportage jako SUV-y o niskiej awaryjności i stosunkowo przystępnych kosztach napraw.
- Regularna konserwacja, przeglądy oraz stosowanie oryginalnych części zamiennych są kluczowe dla przedłużenia żywotności SUV-a.
Najczęściej zadawane pytania o najmniej awaryjne SUV-y
Czy wybór silnika wpływa na awaryjność SUV-a?
Tak, wybór jednostki napędowej ma znaczenie. Na przykład, Honda CR-V z silnikiem benzynowym jest uznawana za mniej awaryjną niż ten sam model z silnikiem diesla. W przypadku diesli posiadacze pojazdów skarżą się głównie na problemy z turbosprężarką i filtrem DPF.
Jakie są najczęstsze usterki w SUV-ach?
Z najnowszych raportów niezawodności oraz informacji uzyskanych od mechaników i kierowców wynika, że najczęstsze awarie samochodów typu SUV dotyczą układu elektrycznego, zawieszenia oraz układu hamulcowego. Regularna konserwacja i przeglądy techniczne mogą zminimalizować ryzyko takich usterek.
Czy starsze SUV-y są bardziej awaryjne?
Starsze modele mogą być bardziej podatne na awarie, choć nie wszystkie. Przy zakupie używanego SUV-a warto zwrócić uwagę na takie modele jak Toyota RAV4 czy BMW X1. Oba modele zachowują solidną jakość nawet po wielu latach eksploatacji. Do popularnych SUV-ów w Polsce, które uchodzą za niezawodne mimo upływu lat, zalicza się także Mitsubishi Outlander, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Skoda Kodiaq czy Ford Kuga.
Które SUV-y są najbardziej awaryjne?
Listę aut, które najczęściej nie przechodzą przeglądów technicznych z powodu poważnych usterek prezentuje m.in. najnowszy raport TÜV 2025. Przykładowo, w kategorii samochodów 2-3-letnich niechlubną wysoką pozycję zajmuje Tesla Model 3 (14,2% poważnych usterek). Ten sam model SUV ma jeszcze gorszy wynik w przedziale wiekowym 4-5 lat (19,7%). Wśród aut starszych została wyszczególniona natomiast m.in. Dacia Duster (24,3% dla aut 6-7 letnich, 29,7% dla 8-9 letnich oraz 34,1% dla 10-11 letnich).