Samolot staje się coraz popularniejszym środkiem transportu. Według IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych) w 2024 roku wykonano ponad 38 milionów lotów na całym świecie! Rok 2025 jest na dobrej drodze, aby pobić ten rekord - do końca czerwca udało się obsłużyć aż 19 mln rejsów komercyjnych. Choć większość pasażerów traktuje samolot wyłącznie jako narzędzie służące w dotarciu do celu, to istnieje spora grupa osób, którym zależy również na komforcie podróży. Właśnie dla nich powstały rankingi najgorszych linii lotniczych.

Duże opóźnienia, problemy z reklamacjami, zagubienie bagażu czy niska jakość obsługi - to tylko kilka z przykładów problemów, z jakimi muszą mierzyć się turyści podróżujący samolotem. Właśnie te kryteria były podstawą do stworzenia listy 10 najgorszych linii lotniczych. Sprawdź, który przewoźnik wypadł najsłabiej i dlaczego w 2025 roku lepiej go unikać. Uwaga - niektóre pozycje w zestawieniu mogą Cię zaskoczyć!

Jak powstał ranking top 10 najgorszych linii lotniczych świata?

Zestawienie najgorszych linii lotniczych w 2025 roku opracowaliśmy na podstawie kilku niezależnych źródeł danych. Naszą bazą stał się ranking Flightright Index 2025 z 20 największymi europejskimi liniami lotniczymi, ocenianymi w trzech kategoriach:

  • reliability – terminowość,
  • payment behaviour – szybkość i skuteczność wypłat odszkodowań,
  • customer satisfaction – opinie pasażerów,

w skali 1-5, gdzie „5” oznacza najwyższą notę, a „1” – najniższą.

Wyniki te skonfrontowaliśmy z AirHelp Score, przygotowany przez największą na świecie firmę chroniącą prawa klientów linii lotniczych, porównujący 109 przewoźników pod kątem punktualności, obsługi roszczeń oraz satysfakcji z wybranego lotu w 10-stopniowej skali (gdzie „0” oznacza najsłabszą ocenę, a „10” – najlepszą). Pozwala to wychwycić najsłabsze linie lotnicze spoza Starego Kontynentu. Dodatkowo uwzględniliśmy, jako punkt odniesienia, globalny ranking Skytrax World Airline Awads 2025 - jeśli linia zajmuje wysoką lokatę w Skytrax, traktujemy słabsze wyniki z innych źródeł jako możliwą anomalię; gdy jest nisko we wszystkich rankingach, trafia do finałowej „dziesiątki”.

Warto wiedzieć

Wpływ na ocenę linii lotniczych mają również limity bagażu, obsługa pokładowa, wygoda siedzenia, liczba posiłków oraz atrakcje dostępne podczas lotu. Te czynniki również decydowały o umieszczeniu na liście najgorszych przewoźników.

Które linie lotnicze są najgorsze na świecie?

Linia lotnicza

Wynik ogółem

Punktualność

Opinie pasażerów

Obsługa roszczeń

1.

Tunisair

3,63

4,7

6,0

0,2

2.

Buzz (Grupa Ryanair)

4,45

6,2

7,1

0,1

3.

Nouvelair

4,48

5,8

7,5

0,1

4.

Bulgaria Air

4,59

6,2

7,2

0,4

5.

El Al Israel Airlines

4,60

5,7

8,0

0,1

6.

Pegasus Airlines

4,73

6,7

7,3

0,2

7.

IndiGo

4,80

6,6

7,5

0,3

8.

TAROM

4,82

6,9

7,6

0,0

9.

Air Mauritius

4,84

6,7

7,6

0,2

10.

SKY express

4,86

6,9

7,6

0,1

Źródło: AirHelp Score

Kto zajmuje miejsce w pierwszej trójce?

  • Tunisair - Narodowy przewoźnik Tunezji posiada najsłabszy wynik na liście (3,63/10), z dramatycznie niską oceną obsługi roszczeń - 0,2/10. To właśnie sposób rozstrzygania odszkodowań, a nie opinie pasażerów, najbardziej zaniża końcowy rezultat. 
  • Buzz - Drugą lokatę zajmuje polska linia należąca do Ryanair Holdings (dawne Ryanair Sun), operująca z baz m.in. w Polsce. Ogółem zyskała prawie połowę z możliwych punktów: 4,45/10. Najważniejszym problemem jest, podobnie jak w Tunisair, obsługa roszczeń, oceniona na 0,1/10. Gdy dojdzie do opóźnienia/odwołania lotu, odpowiedzi na reklamacje pasażerów stają się najsłabszym ogniwem. 
  • Nouvelair -  Podium zamyka tunezyjska linia czarterowa z siedzibą w Monastyrze. Osiągnęła niezadowalający wynik 4,48/10, po raz kolejny osłabiony przez obsługę roszczeń: 0,1/10. Nawet przy przeciętnej punktualności, tak słabe procesy posprzedażowe „spychają” linię lotniczą na sam dół listy.  

Zestawienie 10 najgorszych linii w Europie

Linia lotnicza

Ocena ogółem

Punktualność

Wypłaty odszkodowań

Satysfakcja pasażerów

1.

Finnair

2,48

1,5

3,0

2,94

2.

Vueling

2,52

3,5

2,0

2,06

3.

Ryanair

2,58

3,5

2,0

2,25

4.

easyJet

2,68

3,0

3,0

2,03

5.

KLM

2,72

2,0

4,0

2,15

6.

British Airways

2,72

2,0

3,0

3,15

7.

Wizz Air

2,72

3,0

3,0

2,17

8.

Condor

2,72

3,0

3,0

2,17

9.

Swiss

2,76

2,5

3,0

2,78

10.

Turkish Airlines

2,80

4,0

2,0

2,40

Źródło: Flightright Index 2025

Dlaczego Finnair, Vueling i Ryanair stanęły na podium?

  • Finnair - Fiński narodowy przewoźnik w poprzednich latach cieszył się dobrą opinią. Niestety strajki i masowe odwołania lotów „zapewniły” mu niską notę za satysfakcję pasażerów (1,5/5), a to skutkuje niską oceną końcową, wynoszącą 2,48/5
  • Vueling - Hiszpański przewoźnik niskokosztowy zyskał ocenę 2,52/5. Posiada relatywnie lepszą punktualność (3,5/5), ale słabe wypłaty odszkodowań (2/5) i niską satysfakcję klientów (2,06/5). W praktyce oznacza to dużo narzekań pasażerów i przeciętną skuteczność/tempo wypłat odszkodowań.
  • Ryanair - Jedna z najpopularniejszych tanich linii lotniczych na świecie nie zachwyciła - uzyskała zaledwie 2,58/5. Nie pomogła jej wysoka skala operacji, bowiem wypłaty odszkodowań (2/5) i ocena pasażerów (2,25/5) pozostają na niskim poziomie. Jak widać sama cena i częstotliwość połączeń nie równoważą jakości obsługi.

Jak wypadają linie, które obsługują polskich pasażerów?

Na liście najgorszych przewoźników znajduje się sporo linii latających do Polski. Są to zarówno tanie linie lotnicze (tzw. low cost), takie jak Ryanair, easyJet, Wizz Air oraz Condor Airlines, jak i tradycyjni przewoźnicy (KLM, Swiss, Turkish Airlines). Wynika z tego, że wyższa cena biletu nie gwarantuje lepszej jakości usług. 

Linie lotnicze w Polsce najczęściej tracą punkty w dwóch obszarach: stabilności operacyjnej (opóźnienia i odwołania lotów) oraz obsłudze roszczeń. Nawet jeśli produkt pokładowy jest oceniany nieźle, to słabsza obsługa naziemna zaniża ocenę końcową.

Linie nienajgorszej radzą sobie na trasach point-to-point, ich wizerunek psują loty z przesiadkami - każde zachwianie operacyjne (rotacje samolotów, sezonowe skoki popytu czy „wąskie gardła” w dużych hubach) zwiększa ryzyko utraty połączenia. Jeśli mowa o obsłudze klienta to największym zarzutem staje się długi czas oczekiwania na odpowiedź oraz odsyłanie pomiędzy formularzami a infolinią. To właśnie ta część najmocniej różnicuje linie latające do Polski.

Warto wiedzieć

Powyższe zestawienia nie obejmują kwestii bezpieczeństwa - listę z najbardziej niebezpiecznymi liniami lotniczymi świata prezentują inne statystyki, m.in. przygotowane przez portal Airlineratings.com.

Podsumowując: przewoźnicy rzadko „przegrywają” samym produktem - komfortem siedzenia, cateringiem czy wagą bagażu. Najczęściej tracą na terminowości i procesach posprzedażowych, czyli na tym, co wywołuje dyskomfort u pasażera podczas lotu na upragnione wakacje. Dlatego warto czytać opinie przed rezerwacją lotów, aby wybrać przewoźnika z najlepszymi ocenami. Dzięki temu mamy pewność, że nasza podróż przebiegnie bezproblemowo.

Polskie linie lotnicze – gdzie są w rankingach?

PLL LOT nie figuruje na liście na najgorszych przewoźników. Wręcz przeciwnie - został sklasyfikowany w TOP 10 najlepszych linii lotniczych na świecie (7. miejsce, z oceną 7,84/10)! To jednak nie wszystko - polskie linie lotnicze znalazły się też w prestiżowym rankingu Skytrax World Airline Awards 2025, często określanym mianem „lotniczych Oskarów”. Zostały wyróżnione tytułem najlepszej linii lotniczej w Europie Wschodniej. Pasażerowie docenili inwestycje w nowoczesną flotę, większy komfort w kabinach pasażerskich oraz rozwój połączeń długodystansowych, szczególnie do USA, Kanady oraz Azji Środkowej.

Czym się kierować, kupując bilety lotnicze?

Zadowolenie z podróży zaczyna się już na etapie wyboru biletu. Jak zapewnić sobie przyjemny lot? Poniżej zamieszczamy krótką checklistę ze wskazówkami, jak zminimalizować ryzyko opóźnień, kosztownych niespodzianek i niepotrzebnego stresu. 

  • Punktualność i wiarygodność linii/lotniska – sprawdź najnowsze opinie dotyczące punktualności oraz reputacji w obsłudze roszczeń. To właśnie te czynniki najbardziej wpływają na realne doświadczenie podróży.
  • Jedna rezerwacja zamiast kilku osobnych biletów - przy jednej rezerwacji przewoźnik ma obowiązek zapewnić Ci dotarcie do punktu docelowego. Przy osobnych biletach ryzyko przepadnięcia przesiadki bierzesz na siebie.
  • Czas na przesiadkę - planuj podróże z zapasam czasu i przeznacz na nie min. 90 min w strefie Schengen, 120–150 min przy kontrolach paszportowych/zmianie terminala lub na „trudnych” lotniskach (wielkich hubach przesiadkowych).
  • Warunki taryfy - sprawdź elastyczność (zmiany/zwroty biletu), opłaty za bagaż, wybór miejsca, boarding priorytetowy. Przy jakikolwiek problemach najtańsza taryfa okazuje się tą najdroższą.
  • Prawa pasażera - wyloty z/do UE obejmuje rozporządzenie 261/2004, ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład. Loty poza Unię Europejską nie są objęte tym warunkami, dlatego warto poznać prawa pasażera przed zakupem biletu.
  • Godziny lotu - poranki są statystycznie punktualniejsze od wieczorów. Przy długich trasach rozważ nocleg w pobliżu lotniska, by zabezpieczyć się na wypadek przesunięcia lotu na kolejny dzień.
  • Płatność kartą z benefitami podróżnymi - cashback i dodatki typu specjalny posiłek czy oczekiwanie na lot w strefie lounge potrafią „uratować” niejeden wyjazd.
  • Ubezpieczenie podróżne - polisa z opóźnieniem lotu/bagażu i assistance daje realne wsparcie niezależnie od wyniku reklamacji u przewoźnika.

Jak zabezpieczyć się na wypadek problemów z bagażem?

Jak wynika z raportu SITA Baggage IT Insights, w 2025 roku opóźniony bagaż stanowił aż 74% wszystkich problemów na międzynarodowych lotniskach. Choć w stosunku do roku 2024 możemy zaobserwować 6% spadek, to problemy z zagubionymi, zniszczonymi lub opóźnionymi walizkami wciąż spędzają sen z powiek wielu pasażerów samolotów.

Najczęściej do tego typu zdarzeń dochodzi podczas przesiadek w dużych portach lotniczych (Londyn, Mediolan, Frankfurt). Skutecznym sposobem złagodzenia negatywnych skutków zagubienia bagażu może być jego ubezpieczenie

Ubezpieczenie bagażu umożliwia podróżnym, których bagaż w trakcie podróży uległ zniszczeniu, opóźnieniu, kradzieży lub zagubieniu, ubieganie się o odszkodowanie. Ochronie podlegają znajdujące się w walizkach rzeczy osobiste, elektronika oraz sprzęt sportowy. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, ubezpieczyciel wypłaci świadczenie częściowo pokrywające poniesione straty (do wysokości sumy gwarantowanej).

Zasady wypłaty rekompensaty są określone w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). W dokumencie zawarta jest również dokładna definicja bagażu. Najczęściej składa się z dwóch części - w jednej określa jego rodzaj (np. walizka, kufer, torba podróżna), a w drugiej adnotację o ochronie, jakiej podlegają przedmioty przewożone wewnątrz.

Sumy ubezpieczenia bagażu w polisach turystycznych najczęściej wynoszą od 2000 do 6000 zł, w wyższych wariantach mogą sięgać nawet 10 000 zł. Pakiet z tego typu rozszerzeniami ochrony znajdziesz w kalkulatorze ubezpieczeń turystycznych - ceny zaczynają się już od 5 złotych dziennie.

Porównaj ze sobą propozycje kilku różnych ubezpieczycieli i wybierz polisę najlepiej dopasowaną do swoich potrzeb. Następnie dokonaj płatności online - w ciągu kilku sekund otrzymasz na podany adres e-mail swoją umowę z ubezpieczeniem bagażu. Wystarczy ją wydrukować lub zapisać w pliku pdf na smartfonie lub tablecie, a następnie zabrać ze sobą w podróż. Prosto, szybko i skutecznie.

Co warto wiedzieć?

  1. Ranking najgorszych linii lotniczych stworzyło kilka niezależnych ośrodków badawczych, m.in. Flightright, AirHelp oraz Skytrax.
  2. Najgorszą linią lotniczą na świecie w 2025 r. są tunezyjskie Tunisair.
  3. Do najgorszych przewoźników europejskich należą Finnair, Vueling i Ryanair.
  4. Polskie Linie Lotnicze LOT znajdują się poza listą - większość pasażerów ocenia je bardzo pozytywnie, co zaowocowało tytułem najlepszej linii lotniczej w Europie Wschodniej.
  5. Aby zabezpieczyć się na wypadek problemów z lotem, wykup dodatkową polisę turystyczną.
  6. Koszt ubezpieczenia bagażu wynosi ok. 5 PLN dziennie.

Najczęściej zadawane pytania

  1. Czy „najgorsza linia” oznacza, że jest niebezpieczna?

    Nie, nasz ranking ocenia doświadczenie pasażera (punktualność, obsługę roszczeń i satysfakcję), a nie bezpieczeństwo operacji.

  2. Lot opóźniony lub odwołany – co robić?

    Najpierw głoś się do przewoźnika po przebukowanie biletu lub zwrot poniesionych kosztów, a następnie skorzystaj z duty of care (posiłki, hotel, transport) - pamiętaj, aby zachować wszystkie rachunki. 

  3. Bagaż nie doleciał - jakie mam prawa?

    Na lotnisku wypełnij specjalny dokument PIR (Property Irregularity Report), równolegle złóż roszczenie z polisy turystycznej – ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie niezależnie od reklamacji przekazanej linii lotniczej.

  4. Jeden bilet czy dwa osobne - co wybrać?

    Zawsze bezpieczniejszy jest jeden PNR - wtedy przewoźnik odpowiada za całą podróż i zapewnia alternatywę przy „wpadce”.

  5. Jakie ubezpieczenie warto wybrać i ile to kosztuje?

    W kalkulatorze Rankomat.pl wybierz wariant z bagażem (opóźnienie/utrata), opóźnieniem lotu i assistance 24/7 - ceny zaczynają się od ok. 5 zł za dzień ochrony.