Częste opóźnienia lotów, niska jakość obsługi klienta oraz duże problemy z rozpatrywaniem wniosków o odszkodowanie. Według tych 3 kryteriów powstał ranking top 10 najgorszych linii lotniczych na świecie w 2019 r. W zestawieniu bardzo słabo wypadli m.in. popularni wśród Polaków tani przewoźnicy, jak easyJet, Ryanair czy Norwegian.

Ranking 10 najgorszych linii lotniczych świata w 2019 r. stworzyła firma AirHelp. Oceniono w nim 72 przewoźników, m.in. na podstawie opinii 40 tys. pasażerów. W tym roku niechlubnym zwycięzcą w kategorii najgorszej jakości obsługi klienta, okazał się najpopularniejszy w Polsce – Ryanair. Jak wypadli w zestawieniu pozostali operatorzy?

Jak powstał ranking top 10 najgorszych linii lotniczych świata?

Ranking przygotowała firma AirHelp, która zajmuje się m.in. pomocą prawną w uzyskiwaniu odszkodowań za odwołany lot czy zgubiony bagaż. W zestawieniu oceniono 72 linie lotnicze z całego świata na podstawie danych wewnętrznych przedsiębiorstwa, a także zewnętrznych źródeł (pochodzących m.in. z agencji rządowych, baz danych lotnisk czy podmiotów zajmujących się śledzeniem lotów). Jednak pominięto przewoźników, o których nie udało się zebrać wystarczających informacji. Pozostałych operatorów oceniono według 3 następujących kryteriów w skali od 0 do 10 punktów:

  • punktualności (1/3 oceny końcowej),
  • jakości obsługi klienta (1/3 oceny końcowej),
  • sprawności w rozpatrywaniu skarg pasażerów oraz wniosków o odszkodowanie (1/3 oceny końcowej). 

Ostateczny wynik otrzymano poprzez zsumowanie ocen ze wszystkich 3 kategorii – każda z nich to 33,33% końcowej oceny. W ten sposób powstał ranking top 10 najgorszych linii lotniczych na świecie w 2019 r.

Brytyjskie linie lotnicze najgorsze na świecie w 2019 r.

Niechlubnym zwyciezcą rankingu top 10 najgorszych linii lotniczych świata w 2019 r., został brytyjski Thomas Cook Airlines z łączną oceną 5,26/10. Pasażerowie u tego przewoźnika najgorzej ocenili sprawność rozpatrywania wniosków o odszkodowanie (2,5/10), a także punktualność lotów (5,6/10) i jakość obsługi klienta (7,6/10). Na podium znalazł się jeszcze popularny w Polsce easyJet z Wielkiej Brytanii (5,29/10), oraz Kuwait Airways (5,40/10). Natomiast na 5. miejscu uplasował się Ryanair (5,60/10), a 6. lokatę zajął Norwegian (5,67/10). 

top 10 najgorzej ocenianych linii lotniczych na świecie

Wśród obecnych w pierwszej dziesiątce rankingu tanich przewoźników popularnych w Polsce, Ryanair najgorzej wypadł zarówno pod względem punktualności lotów (6,5/10),  jak i jakości obsługi klienta (6,8,10). Z kolei w ocenie pasażerów najmniej sprawnie wnioski o odszkodowanie rozpatruje easyJet (2,2/10), a minimalnie lepiej jest w Norwegian (2,3/10).

Popularni przewoźnicy w Polsce w rankingu najgorszych linii lotniczych w 2019 r.

Przewoźnik

Punktualność

Jakość obsługi klienta

Obsługa wniosków o odszkodowanie

Łączna ocena

easyJet
 
6,7/107/102,2/10
 
5,29/10
 
Ryanair
 
6,5/106,8/103,5/105,60/10
Norwegian
 

7/10
 

7,8/10
 
2,3/10
 
5,67/10
 

Źródło: AirHelp.com

Punktualność zmorą Kuwait Airways

Przygotowując zestawienie AirHelp za punktualne uznał loty, których wylot nastąpił w ciągu 15 minut od czasu planowego wylotu, a przylot na miejsce docelowe – maksymalnie 15 minut po planowanym czasie. W rankingu przeanalizowano połączenia z okresu 1 stycznia-31 grudnia 2018 r. Następnie obliczono, ile lotów odbyło się zgodnie z planem i określono ich procent. Niechlubnym zwycięzcą tej kategorii okazał się Kuwait Airways (4,2/10). Na podium znalazły się jeszcze Laudamotion (5,1/10) oraz Air Portugal (5,2/10). 

10 najczęściej spóźniających się linii lotniczych
 

Ryanair z najgorszą obsługą klienta, easyJet na podium

Porównując jakość obsługi klienta w różnych liniach lotniczych, AirHelp w ankietach zapytał 40 tys. pasażerów z całego świata o ocenę przewoźników pod względem:

  • komfortu lotu,
  • życzliwości załogi,
  • jakości serwowanego jedzenia.

Pasażerowie w każdej z trzech kategorii zostali poproszeni o wystawienie ocen w skali od 1 („bardzo źle”) do 5 („bardzo dobrze”). Następnie je zsumowano i otrzymano ostateczny wynik. Niechlubnym zwycięzcą okazał się Ryanair (6,8/10). Ex aequo na podium znalazły się również Air Transat oraz easyJet (7/10).

10 linii lotnicznych z najgorszą obsługą

Obsługa wniosków o odszkodowanie piętą achillesową linii lotniczych

Nie zawsze korzystanie z linii lotniczych pozwala szybko dotrzeć z jednego zakątka świata na drugi. Niekiedy w trakcie lotu zdarzają się nieoczekiwane komplikacje, w wyniku których pasażerowie składają reklamacje domagając się odszkodowania. AirHelp na podstawie własnych danych sprawdził, jak z ich rozpatrywaniem radzą sobie różni przewoźnicy. Pod uwagę wzięto trzy następujące kryteria:

  • rozpatrywanie wniosków: procent wniosków wysłanych do linii, które ta ignoruje bądź niesłusznie odrzuca,
  • czas obsługi wniosku: całkowity czas, jaki zajmuje linii zarejestrowanie wniosku i jego przetworzenie,
  • wypłata odszkodowania: całkowity czas, jaki zajmuje linii wypłata odszkodowania po zaakceptowaniu wniosku.

Łączny wynik w tej kategorii uzyskano poprzez zsumowanie ocen z trzech powyższych kryteriów. Okazało się, że linie lotnicze zdecydowanie najgorzej radzą sobie z rozpatrywaniem wniosków o odszkodowanie, niż z punktualnością lotów oraz obsługą klienta na pokładzie samolotu. Potwierdzają to bardzo niskie łączne oceny. 

Najgorzej pod względem obsługi wniosków o odszkodowanie wypadł Korean Air (1,6/10). Nieznacznie lepiej z rozpatrywaniem skarg pasażerów radzą sobie Aerolineas Argentinas (1,8/10), a także easyJet (2,2/10). 

10 linii lotniczych najgorzej obsługujących wnioski o odszkodowanie

Jak ubezpieczyć bagaż przed zagubieniem go przez linie lotnicze?

Każdego roku na lotniskach ginie około 40 mln bagaży, a aż 77% z nich jest opóźnionych z winy przewoźników – wynika z raportu SITA World Tracer. Najczęściej do tego typu zdarzeń dochodzi podczas przesiadek w portach lotniczych. Skutecznym sposobem złagodzenia negatywnych skutków zagubienia bagażu może być jego ubezpieczenie, co ułatwi uzyskanie wypłaty odszkodowania.

Ubezpieczenie bagażu to element polisy turystycznej. Umożliwia ubieganie się o odszkodowanie na wypadek jego kradzieży, utraty lub zniszczenia rzeczy osobistych i przedmiotów elektronicznych znajdujących się we wnętrzu. Jeśli dojdzie do takiej przykrej sytuacji, ubezpieczyciel wypłaci świadczenie częściowo pokrywające poniesione straty do wysokości sumy gwarantowanej. Zasady wypłaty rekompensaty są określone w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). W dokumencie zawarta jest również dokładna definicja bagażu. Najczęściej składa się z dwóch części – w jednej określa jego rodzaj (np. walizka, kufer), a w drugiej adnotację jakiej ochronie podlegają przedmioty przewożone wewnątrz.

Oprócz od kradzieży i zniszczenia, bagaż można również ubezpieczyć na wypadek jego zagubienia przez linie lotnicze podczas przewozu samolotem. Tego typu rozszerzenie ochrony polisy turystycznej określa się jako tzw. opóźnienie bagażu. Zacznie ona działać, jeśli pasażer będzie zmuszony do konieczności wydłużonego oczekiwania na swoje rzeczy (zazwyczaj musi od tego czasu upłynąć więcej niż 5 godzin). Wówczas towarzystwo ubezpieczeniowe zwróci mu koszty zakupu artykułów pierwszej potrzeby (np. żywności czy środków higienicznych, w niektórych sytuacjach również noclegu). Każdy ubezpieczyciel indywidualnie określa w OWU obowiązki turysty w razie wystąpienia takiej sytuacji.

Sumy ubezpieczenia bagażu w polisach turystycznych wynoszą od 800 do 6000 zł. Pakiet z tego typu rozszerzeniem zakresu ochrony można znaleźć w kalkulatorze rankomat.pl już od 3,27 zł dziennie. Po wybraniu interesującej nas oferty i dokonaniu płatności online, w ciągu kilku sekund otrzymamy na adres e-mail umowę. Wystarczy ją wydrukować lub zapisać w pliku pdf w smartfonie czy tablecie, a następnie zabrać ze sobą w podróż.

Co warto wiedzieć?

  1. Najgorszą linią lotniczą świata 2019 r. został Thomas Cook Airlines.
  2. Drugą najgorszą linią lotniczą świata w 2019 r. został uznany popularny w Polsce easyJet.
  3. Ryanair zwyciężył w kategorii najgorszej obsługi klienta w 2019 r.
  4. W razie zagubienia bagażu przez linie lotnicze może pomóc ubezpieczenie turystyczne już od 3,27 zł dziennie.