Najczęściej linie lotnicze usuwają z samolotów agresywnych pasażerów, którzy spożywają własny alkohol czy palą papierosy. Istnieje jednak również kilka innych powodów, dla których linia lotnicza może odmówić Ci wstępu na pokład.  

Jedną z takich przyczyn jest tzw. overbooking, czyli sprzedaż przez linię lotniczą większej liczby biletów niż dostępnych miejsc na pokładzie. Co możesz zrobić w takiej, a także w kilku innych problematycznych sytuacjach? Czego nie wolno Ci robić na pokładzie samolotu i dlaczego tak ważne jest ubezpieczenie turystyczne? Sprawdziliśmy.  

Czy można wyrzucić pasażera bez maseczki lub z gorączką? 

Stan zagrożenia epidemicznego został zniesiony z dniem 1 lipca 2023. W związku z tym linie lotnicze nie wymagają już od pasażerów noszenia maseczek w trakcie lotu i nie jest to warunkiem wpuszczenia na pokład czy usunięcia z niego. 

Szczegóły zawsze możesz sprawdzić na stronie linii lotniczych, z usług których będziesz korzystać. Większość przewoźników, mimo braku formalnego nakazu zachęca do noszenia maseczki ze względów bezpieczeństwa.  

Obecnie na przed wejściem na pokład samolotu nadal może zdarzyć się kontrola temperatury. Linie lotnicze stanowczo odradzają podróżnym udawanie się w podróż z oznakami gorączki (może to doprowadzić m.in. do zakrzepicy i jest niebezpieczne dla zdrowia). Trudno jednak wyobrazić sobie sytuację, w której zostajesz wyrzucony z samolotu z powodu gorączki.

Czym innym jest odmowa odmowy wpuszczenia na pokład osoby zdradzającej symptomy wysokiej gorączki – takie sytuacje się zdarzają.  

Czy za niestosowanie się do poleceń załogi grozi wyrzucenie z samolotu?

Linie lotnicze jasno w swoich regulaminach wykładają zasady obowiązujące podczas lotu. Jedną z nich jest stosowanie się do poleceń załogi.Pasażer, który:

  • odmawia zajęcia miejsca podczas startu i lądowania,
  • nie chce zapiąć pasów, kiedy jest to wymagane,
  • wszczyna awantury na pokładzie,
  • nie chce okazać dokumentów,
  • odmawia założenia maseczki,
  • w inny sposób ignoruje komunikaty stewardów, stewardes czy pilota

może zostać wyrzucony z pokładu. W skrajnych przypadkach kapitan samolotu może nakazać awaryjne lądowanie.

Jakie zachowania są zabronione na pokładzie samolotu?

Każdy przewoźnik indywidualnie w regulaminie określa zasady przewozu pasażerów. Jednak zwykle niewiele się one od siebie różnią. Pięć największych linii lotniczych w Polsce, czyli Ryanair, LOT, Wizz Air, Lufthansa i easyJet – nie wpuści do samolotu lub wyprosi z niego osoby zachowujące się agresywnie, czyli:

  • stwarzających swoim zachowaniem zagrożenie dla innych pasażerów, załogi lub stanu technicznego samolotu,
  • obrażających słownie lub agresywnych fizycznie wobec innych pasażerów bądź członków załogi,
  • nie wykonujących poleceń załogi, jak np. spożywanie własnego alkoholu, palenie papierosów czy korzystanie ze sprzętu elektronicznego wbrew zakazowi panującemu w samolocie,
  • powodujących dyskomfort innych pasażerów (np. poprzez zbyt skąpy ubiór czy niehigieniczny zapach).

Przewoźnicy w regulaminach zastrzegają sobie również prawo do użycia w razie konieczności środków przymusu bezpośredniego (jak np. obezwładnienie), wobec agresywnie zachowujących się pasażerów. Linie lotnicze mogą też domagać się wysokich odszkodowań od osób, które spowodują konieczność nieplanowanego lądowania.

Czy za nieodpowiednie ubranie można zostać wyrzuconym z samolotu?  

Nieodpowiedni strój może być przyczyną wyrzucenia z samolotu, a ściślej mówiąc – odmowy wpuszczenia na pokład. Znane są takie przypadki, a media co i raz donoszą o kolejnych tego typu sytuacjach. Zdarza się to zarówno w krajach arabskich, gdzie zasady dotyczące ubioru są bardzo konserwatywne, ale co ciekawe, dość rygorystyczne i mocno skonkretyzowane zasady co do ubioru stosują też niektóre linie europejskie.  

Linie lotnicze zalecają, aby strój na podróż był przede wszystkim wygodny – nie krępował Twoich ruchów oraz nie uciskał. Ważne są też kwestie estetyczne i związane z higieną osobistą – znane są przypadki, gdy podróżnikom odmówiono wejścia na pokład z powodu wystającej spod ubrania bielizny. Zasady te nie są więc martwymi przepisami – są stanowczo egzekwowane.  

Uwaga!

W trakcie podróży zadbaj przede wszystkim o swoją wygodę i wybierz luźny, niekontrowersyjny pod żadnym względem strój. Wówczas z pewnością nie spotkają Cię żadne nieprzyjemności.

Czy za niestosowne żarty można zostać wyrzuconym z samolotu? 

Wyrzucenie z samolotu za żarty? To możliwe. Chodzi w szczególności o „żarty” na tematy mogące wpłynąć na bezpieczeństwo innych podróżników – np. o bombie czy posiadaniu broni. Niestety co roku media opisują co najmniej kilka przypadków „dowcipnisiów”, którzy w taki sposób postanowili zadrwić z poczucia bezpieczeństwa innych osób.  

Za niestosowne żarty linie lotnicze mogą ukarać podróżującego bardzo wysokimi karami, uwzględniającymi pokrycie kosztów lądowania, czy nawet – ewentualnych akcji służb specjalnych. Wynika to z faktu, że personel samolotu nie może zignorować tego typu komunikatów i po prostu puścić ich mimo uszu. Podjęcie odpowiednich dla sytuacji działań jest po prostu konieczne, a ich kosztami obciąża się podróżnika. Osoba, która w taki sposób „żartuje” może też ponieść odpowiedzialność karną.  

Niektóre linie lotnicze, w tym PLL LOT, zakaz niestosownych żartów umieszczają też wprost w swoim regulaminie. Polski przewoźnik zastrzega, że może odmówić przewozu pasażerowi, który dopuścił się istotnego wprowadzenia w błąd, szykanowania (np. żarty dotyczące posiadania broni lub innych materiałów niebezpiecznych) albo używa sformułowań lub zachowuje się w taki sposób, że istnieją wątpliwości w odniesieniu do bezpieczeństwa na pokładzie. 

Czy osoby nietrzeźwe mogą zostać wyrzucone z samolotu? 

Nie każda osoba po spożyciu alkoholu może stwarzać kłopoty. Niemniej jednak trzeba liczyć się z tym, że jeśli taka osoba jest agresywna lub stwarza zagrożenie dla innych pasażerów, to załoga ma pełne prawo wyprowadzić ją z samolotu lub w ogóle nie wpuścić na pokład. Zapis dotyczący nietrzeźwych podróżników ma swoim regulaminie niemal każda linia lotnicza. 

Czy używki są zakazane na pokładzie samolotu?

Najwięksi przewoźnicy w Polsce bezwzględnie zakazują w regulaminach zażywania na pokładzie samolotu środków odurzających (np. narkotyków), a także palenia tytoniu. Wizz Air precyzyjnie rozszerza ten zakaz również o e-papierosy.

Wszyscy przewoźnicy zabraniają też spożywania na pokładzie własnego alkoholu, a Ryanair także wnoszenia gorących napojów. Natomiast dozwolony jest zakup piwa czy wina u załogi. Jednak należy pić je z umiarem. Osoby nietrzeźwe mogą w ogóle nie zostać wpuszczone do samolotu, bądź zmuszone do jego opuszczenia w wyniku przymusowego lądowania spowodowanego ich agresywnym zachowaniem.

Jak korzystać ze sprzętu elektronicznego na pokładzie samolotu?

Wszyscy najwięksi przewoźnicy w Polsce pozwalają korzystać na pokładzie z aparatów słuchowych i rozruszników serca. Ryanair zezwala również na używanie podczas lotu niewielkich, przenośnych urządzeń elektronicznych o wadze do 1 kg – pod warunkiem, że będą przełączone na „tryb samolot/offline”. Natomiast większe, jak np. laptopy muszą być wyłączone w czasie startu i lądowania oraz na każdą prośbę kapitana. Wszystkie urządzenia elektroniczne należy przewozić oczywiście w bagażu podręcznym. 

Każdy z przewoźników zastrzega sobie w regulaminie prawo do nakazania pasażerom wyłączenia ze względów bezpieczeństwa wszelkich urządzeń elektronicznych (poza aparatami słuchowymi i rozrusznikami serca). Należą do nich np.:

  • telefony komórkowe,
  • laptopy,
  • przenośne odtwarzacze i urządzenia nagrywające,
  • przenośne aparaty radiowe i odtwarzacze płyt CD,
  • gry elektroniczne lub urządzenia nadawcze,
  • zabawki sterowane przez radio i krótkofalówki.

zakazane zachowania na pokładzie samolotu

Jak uniknąć niewpuszczenia na pokład samolotu?

Przede wszystkim zarówno podczas odprawy na lotnisku, jak i w trakcie lotu zawsze należy stosować się do poleceń załogi. Wówczas podróż powinna przebiec bez żadnych zakłóceń. Unikajmy również zażywania jakichkolwiek używek z wyjątkiem niewielkich ilości alkoholu zakupionego od załogi samolotu.

Podczas lotu nie zakłócajmy również spokoju innych pasażerów. Może to zwrócić uwagę załogi, która podejmie decyzję o usunięciu nas z pokładu w wyniku nieplanowanego lądowania. W związku z tym przewoźnik może domagać się później wysokiego odszkodowania od niesfornego pasażera. Zawsze również ze względów bezpieczeństwa wyłączajmy wszelkie urządzenia elektroniczne, jeśli kapitan lub inny z członków personelu o to prosi. 

Overbooking – co to takiego?

Na pokład samolotu mogą nie zostać wpuszczone nie tylko osoby zachowujące się agresywnie czy niestosujące się do poleceń załogi. Zaskakującą przyczyną może być tzw. overbooking, który stosuje większość linii lotniczych. Polega on na tym, że przewoźnik zgodnie z prawem dokonuje nadrezerwacji miejsc na poziomie około 10%.

W ten sposób zabezpiecza się na wypadek, gdyby część osób dokonujących rezerwacji nagle nie pojawiła się tuż przed wylotem. Informacje o tej praktyce można znaleźć w regulaminie przy zakupie biletu.

Uwaga!

W sezonie wakacyjnym 2022 temat overbookingu był niezwykle aktualny, ponieważ linie lotnicze, chcąc odbić postpandemiczne straty, stosowały go jeszcze intensywniej niż dotychczas. Problem overbookingu dotyczy głównie tanich linii lotniczych, ale znane są też przypadki stosowania go przez standardowych przewoźników.

Jeśli liczba potencjalnych pasażerów jest większa niż wolnych miejsc w samolocie, zwykle przewoźnik szuka chętnych, którzy w zamian za alternatywny lot czy dodatkowe odszkodowanie dobrowolnie zrezygnują z rezerwacji. Jednak jeżeli takie osoby się nie znajdą, linia lotnicza może po prostu odmówić wejścia na pokład pasażerom wbrew ich woli. Co robić w sytuacji, gdy padnie na Ciebie?

W takim wypadku przewoźnik ma obowiązek zapewnić Ci m.in. napoje i posiłki w czasie oczekiwania na kolejny lot. Jeśli rejs ma odbyć się następnego dnia, przysługuje Ci również prawo do noclegu w hotelu wraz z transportem na miejsce.

Jeżeli opóźnienie jest dłuższe niż 3 godziny, możesz też ubiegać się o wypłatę odszkodowania przez linie lotnicze. Jego wysokość zgodnie z prawem unijnym może wynieść od 250 do 600 euro i jest uzależniona od trasy i długości podróży.

Wysokość odszkodowania w razie opóźnienia lotu

Opóźnienie 3-4 godziny

Ponad 4 godziny opóźnienia

Długość lotu

250 euro250 euroWszystkie loty do 1500 km lub mniej
400 euro400 euroLoty wewnątrz UE przekraczające 1500 km
400 euro400 euroLoty poza UE pomiędzy 1500 km i 3500 km
300 euro600 euroLoty poza UE przekraczające 3500 km

Źródło: Rozporządzenie europejskie WE 261/2004

W razie kilkugodzinnego opóźnienia lotu na wymarzone, kilkutygodniowe wakacje możesz dolecieć nieco później. Znacznie gorzej, gdy z powodu overbookingu nigdy nie dotrzesz do miejsca docelowego podróży – np. na ważny służbowy wyjazd czy weekendowy city break.

W takim przypadku również może ubiegać się o wypłatę odszkodowania od 250 do 600 euro. Jego wysokość zależy od przebiegu i długości trasy:

ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?

Aby ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, musisz dopilnować kilku formalności:

  • od razu na lotnisku pobierz dokument, który potwierdzi dokładny czas opóźnienia samolotu lub odwołania lotu,
  • wypełnij specjalny formularz dostępny na stronie internetowej linii lotniczych. Opisz w nim całą sytuację, a także dołącz uzyskane wcześniej potwierdzenia. Możesz to zrobić przez rok od daty odwołanego lub opóźnionego rejsu. Po upływie tego terminu, tracisz prawo do finansowej rekompensaty.

Linie lotnicze powinny udzielić Ci odpowiedzi w ciągu 30 dni. Jeżeli przewoźnik odmówi wypłaty odszkodowania, możesz pozwać go do sądu bądź złożyć odwołanie od tej decyzji do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Coraz więcej pasażerów decyduje się również skorzystać z usług kancelarii odszkodowawczych, które w przypadku uzyskania dla klienta rekompensaty od przewoźnika, pobierają prowizję w wysokości od 20% do nawet 50%.

Kiedy pasażerowi nie przysługuje prawo do odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot?

Niestety nie zawsze pasażer może liczyć na odszkodowanie w razie odwołania lub opóźnienia lotu. Przewoźnik nie wypłaci rekompensaty, jeżeli:

  • pasażer został poinformowany o opóźnieniu lub odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie wcześniej,
  • do opóźnienia lub odwołania lotu doszło w wyniku wystąpienia czynników zewnętrznych, takich jak strajk, złe warunki atmosferyczne czy gwałtowne zmiany polityczne,
  • pasażerowi zaproponowano zbliżone warunki ponownego odlotu, np. nowy lot w ciągu 3 godzin od pierwotnego terminu rejsu.

Ubezpieczenie turystycznie a odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

Przed podróżą samolotem warto również posiadać ubezpieczenie turystyczne z zapewnioną pomocą ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego na wypadek opóźnienia lotu (zwykle musi być ono dłuższe niż 5 godzin), a także jego odwołania. W razie wystąpienia tej nieprzyjemnej sytuacji, ubezpieczyciel zwróci Ci za wydatki, których nie pokrywa przewoźnik.

Może to być np. zakup artykułów pierwszej potrzeby, żywności czy w nagłych przypadkach nocleg. Możesz uzyskać odszkodowanie, gdy do opóźnienia lub odwołania rejsu dojdzie z powodu:

  • awarii samolotu,
  • przyczyn technicznych,
  • przyczyn organizacyjnych z winy przewoźnika,
  • niesprzyjających warunków atmosferycznych.

Jak widać, ubezpieczyciel może zapewnić Ci skuteczniejszą pomoc niż przewoźnik - pod warunkiem, że opóźnienie lotu jest dłuższe niż określona liczba godzin. Dokładne zasady wypłaty odszkodowania każde towarzystwo ubezpieczeniowe wyjaśnia w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU).

Zwykle aby otrzymać odszkodowanie, musisz przedstawić pisemne zaświadczenie od linii lotniczych. Powinno ono dokładnie opisywać przyczyny opóźnienia lub odwołania lotu, a także zakres odpowiedzialności przewoźnika (jakie oraz w jakiej wysokości wydatki poniesione przez podróżnego pokrył).

Zachowaj również oryginały rachunków lub faktur za zakupione artykuły pierwszej potrzeby i jak najszybciej skontaktować się z centrum alarmowym ubezpieczyciela. 

Wypowiedź eksperta

Niektórzy ubezpieczyciele, jak np. Uniqa czy Axa Partners wypłacają odszkodowanie na podstawie zaświadczenia o opóźnionym locie. Nie potrzebne są faktury ani rachunki. Wystarczy, że samolot nie odleciał zgodnie z planem.
Magdalena Kajzer, Specjalista ds. ubezpieczeń turystycznychMagdalena Kajzer, Specjalista ds. ubezpieczeń turystycznych

W prosty sposób ubezpieczenie turystyczne z opcją pomocy na wypadek opóźnienia lub odwołania lotu od około 4 zł dziennie kupisz w kalkulatorze rankomat.pl.

Polisa turystyczna z ubezpieczeniem od opóźnienia lotu
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena
Signal Iduna
Koszty leczenia
86 025 zł
Ratownictwo
30 109 zł
Bagaż
-
3,07 zł
1 os. / 1 dzień
Dodatkowo: NNW: 15 000 złsporty objęte polisą: 83zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19opóźnienie lotu o 5 h - 250 euro
AXA Partners
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
8,89 zł
1 os. / 1 dzień
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 114zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19opóźnienie lotu o 6h - 350zł
Europa Ubezpieczenia
Koszty leczenia
100 000 zł
Ratownictwo
7 000 zł
Bagaż
1 000 zł
9,00 zł
1 os. / 1 dzień
Dodatkowo: NNW: 10 000 złOC: 100 000 złOC sportowe: 100 000 eurosporty objęte polisą: 10 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19 opóźnienie lotu - 200 euro
Generali
Koszty leczenia
500 000 zł
Ratownictwo
500 000 zł
Bagaż
1 000 zł
11,00 zł
1 os. / 1 dzień
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 200 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19opóźnienie lotu o 6 h - 100 euro
Polisa turystyczna z ubezpieczeniem od opóźnienia lotu
Signal Iduna
3,07 zł 1 os. / 1 dzień
Koszty leczenia
86 025 zł
Ratownictwo
30 109 zł
Bagaż
-
Dodatkowo: NNW: 15 000 złsporty objęte polisą: 83zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19opóźnienie lotu o 5 h - 250 euro
AXA Partners
8,89 zł 1 os. / 1 dzień
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 114zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19opóźnienie lotu o 6h - 350zł
Europa Ubezpieczenia
9,00 zł 1 os. / 1 dzień
Koszty leczenia
100 000 zł
Ratownictwo
7 000 zł
Bagaż
1 000 zł
Dodatkowo: NNW: 10 000 złOC: 100 000 złOC sportowe: 100 000 eurosporty objęte polisą: 10 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19 opóźnienie lotu - 200 euro
Generali
11,00 zł 1 os. / 1 dzień
Koszty leczenia
500 000 zł
Ratownictwo
500 000 zł
Bagaż
1 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 200 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19opóźnienie lotu o 6 h - 100 euro

Po szybkim wypełnieniu kilku pól i wyborze interesującej Cię polisy, w ciągu kilku sekund otrzymasz na wskazany adres e-mail umowę. Następnie wystarczy ją wydrukować, bądź w formacie pdf zapisać w smartfonie czy tablecie i zabrać ze sobą w podróż samolotem.

Co warto wiedzieć?

  1. Za tzw. overbooking pasażer może domagać się od przewoźnika odszkodowania w kwocie od 250 do 600 euro.
  2. Na pokładzie samolotu nie można palić papierosów ani pić własnego alkoholu.
  3.  Z urządzeń elektronicznych należy korzystać jedynie w trybie samolotowym lub nie korzystać z nich wcale, gdy w danym momencie lotu załoga pokładowa tego zakaże. 
  4. Z samolotu można zostać usuniętym za agresywne zachowanie wobec załogi lub innych pasażerów.
  5. Na wypadek opóźnienia lub odwołania lotu warto posiadać polisę turystyczną.

Najczęściej zadawane pytania

  1. Za co można zostać wyrzuconym z samolotu?

    Pasażer może zostać wyrzucony z pokładu, gdy jest nietrzeźwy, agresywny i nie stosuje się do poleceń załogi, np. odmawia zajęcia swojego miejsca, wyłączenia urządzeń elektronicznych lub nie chce zasłonić ust i nosa lub atakuje inne osoby.

  2. Jakie są obowiązki pasażera?

    Pasażer zawsze musi bezwzględnie stosować się do poleceń załogi. W czasie startu i lądowania należy siedzieć na swoim miejscu, zapiąć pasy i wyłączyć urządzenia elektroniczne. Nie wolno stosować żadnych używek w czasie lotu ani spożywać własnego alkoholu. Należy mieć zasłonięte usta i nos oraz podróżować w sposób nieprzeszkadzający innym pasażerom.

  3. Kiedy niewpuszczenie na pokład samolotu jest podstawą do uzyskania odszkodowania?

    Jeśli linia lotnicza stosuje tzw. overbooking, czyli sprzedaje więcej biletów niż jest miejsc w samolocie. Jeśli dany pasażer nie zostanie wpuszczony na pokład z powodu zapełnienia samolotu, może ubiegać się o odszkodowanie.

  4. Za jakie żarty można zostać wyrzuconym z samolotu?

    Każde żarty związane z bezpieczeństwem w czasie lotu będą surowe ukarane. Pasażer, który udaje, że posiada bombę bądź grożący, że wysadzi samolot zostanie usunięty z pokładu samolotu i będzie musiał ponieść związane z tym konsekwencje finansowe oraz prawne.

  5. Czy osoby pod wpływem alkoholu zostaną nie wpuszczone na pokład samolotu?

    Niemal wszystkie linie lotnicze mają w swoich regulamin odpowiedni zapis, zgodnie z którym mogą odmówić wpuszczenia na pokład osobie będącej pod wpływem alkoholu. Przewoźnicy egzekwują ten zakaz, a zatem osoby nietrzeźwe jak najbardziej muszą liczyć się z odmową wpuszczenia na pokład.  

  6. Czego nie powinno się robić w samolocie?

    W samolocie nie należy przesadzać z alkoholem, aby nie narażać siebie i innych na agresywne zachowania. Nie należy też spożywać alkoholu innego niż zakupiony na pokładzie. Ponadto zabrania się podejmowania prób otwierania drzwi, mówienia żartów o bombach, agresji słownej lub fizycznej. Należy stosować się do wszystkich poleceń obsługi samolotu.