Australijski miliarder postanowił odbudować Titanica – nowy statek ma być oddany w 2027 roku. Czym Titanic II będzie przypominał oryginalny Titanic, który zatonął 1912 roku i kiedy będzie można kupić bilety na dziewiczy rejs?

Titanic to bez wątpienia najsłynniejszy statek świata. Titanic II ma być współczesną repliką słynnego transatlantyku. Projekt fascynuje swoim rozmachem i próbą przywrócenia podróżom morskim dawnego luksusu, ale jednocześnie pojawia się pytanie, czy tragiczna historia zatonięcia pierwszego Titanica nie będzie się rzucać cieniem na całe przedsięwzięcie.

Wypowiedź eksperta

Mogę zbudować Titanica i zrobię to. O wiele fajniej jest budować transatlantyk niż siedzieć w domu i liczyć pieniądze.
Clive Palmer, prezes Blue Star Line

Titanic II – co to za statek?

Na konferencji prasowej 13 marca 2024 roku, Australijski miliarder, Clive Palmer przedstawił swój projekt, w którym zapowiedział, że zbuduje replikę Titanica. Nowy Titanic będzie wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i tym razem w odpowiednią liczbę szalup ratunkowych. Napędem statku będzie silnik wysokoprężny – pojawią się też cztery charakterystyczne kominy, jak w oryginale.

Animowany rendering drewnianych schodów na Titanicu II. Źródło: Blue Star Line

Sam statek będzie miał 269 metrów (833 stóp) długości i 32,2 metra (105 stóp) szerokości – nieco szerszy niż oryginał. Statek pomieści 2345 pasażerów na dziewięciu pokładach z 835 kabinami. Prawie połowa z nich będzie zarezerwowana dla pasażerów pierwszej klasy.

Wypowiedź eksperta

Z przyjemnością informujemy, że po nieprzewidzianych globalnych opóźnieniach ponownie nawiązaliśmy współpracę z partnerami, aby urzeczywistnić marzenie o Titanicu ll. Niech podróż się rozpocznie! Najlepsi konstruktorzy statków, projektanci i inżynierowie na świecie wracają na pokład, aby budować Titanica II. Blue Star Line odtworzy autentyczne doświadczenie Titanica, zapewniając pasażerom statek, który ma takie same wnętrza i układ kabin jak oryginalny statek, jednocześnie integrując nowoczesne procedury bezpieczeństwa, metody nawigacji i technologię XXI wieku, aby zagwarantować najwyższy poziom luksusowego komfortu.
Clive Palmer, prezes Blue Star Line

Warto dodać, że Palmer już w 2012 roku założył Blue Star Line – nazwa nawiązuje do pierwszego armatora Titanica, czyli kompanii żeglugowej White Star Line.

Titanic vs. Titanic II

TitanicTitanic II
Pierwszy rejs1912 rok2027 rok [planowany]
Liczba pasażerów2435 osób2345 osób
Załoga892 osobyok. 900 osób
Liczba kabin840835
Długość268,99 m269 m
Szerokość29,41 m32,2 m
Wyporność52 250 t55 800 t [planowana]
Prędkość maksymalna24 węzły [deklarowana]24 węzły [deklarowana]

Kiedy nowy Titanic wypłynie w pierwszy rejs?

W tym momencie trwają procedury przetargowe, które do końca roku mają wyłonić producenta statku – początek prac planowany jest na pierwszy kwartał 2025 roku. Palmer oczekuje, że zwycięscy oferenci będą mieli siedzibę w Europie.

Animowany rendering jadalni trzeciej klasy na Titanicu II. Źródło: Blue Star Line

Według zapowiedzi Palmera, pierwszy rejs repliką statku z początku XX wieku, ma odbyć się w czerwcu 2027 roku. Nowy Titanic przepłynie tę samą trasę, co jego pierwowzór – z Southampton do Nowego Jorku.

Wypowiedź eksperta

Statek odbędzie podróż śladami pierwszego Titanica. Zabierze pasażerów z Southampton do Nowego Jorku. Będzie krążył także po całym świecie, inspirując ludzi, przyciągając ich uwagę. Intrygując i rozsiewając tajemnicę w każdym porcie, do którego zawinie. Miliony marzyły o tym, by na nim popłynąć, zobaczyć go w porcie i doświadczyć jego wyjątkowego majestatu. My to umożliwimy
Clive Palmer, prezes Blue Star Line

Niestety ceny biletów dziewiczego rejsu nie zostały jeszcze podane, ale z całą pewnością będą one wyższe niż te, które były dostępne na pierwszym Titanicu w 1912 roku. Wtedy kabiny trzeciej klasy kosztowały około 40 dolarów, podczas gdy koje pierwszej klasy 150 dolarów, a cztery apartamenty Parlor osiągały cenę 4350 dolarów.

Historia Titanica

Titanic, a właściwie Royal Mail Ship Titanic (RMS Titanic) był jednym z trzech liniowców typu Olympic. Ten brytyjski transatlantyk miał dwie siostrzane jednostki: Olympic i Gigantic (nazwa trzeciego została po katastrofie Titanica zmieniona na mniej pretensjonalną – Britannic).

Oryginalny Titanic – najważniejsze daty:

  • 1907 – podczas spotkania towarzyskiego Bruce’a Ismaya, dyrektora kompanii żeglugowej White Star Line i Williama Jamesa Pirrie, prezesa rady nadzorczej stoczni Harland and Wolff w Belfaście powstaje koncepcja budowy tego typu liniowców,

  • 31 marca 1909 – początek budowy w stoczni Harland and Wolff w Belfaście,

  • 31 maja 1911 – wodowanie,

  • 10 kwietnia 1912 – oddanie do eksploatacji,

  • 15 kwietnia 1912 – zatonięcie.

Jaki obecnie jest największy statek wycieczkowy?

Nowy Titanic będzie ogromnym statkiem, ale nie największym na świecie. Największym statkiem świata w 2024 roku jest wycieczkowiec Icon of the Seas należący do floty Royal Caribbean. Jednostka pływa regularnie od stycznia 2024 roku między USA, Meksykiem, Hondurasem a Bahamami. Z czego 2 dni na 8 rejsowych spędza na morzu bez przybijania do portu. Najtańszy bilet kosztuje 8400 zł, ale dopiero w terminie 10-17 stycznia 2026 roku. Najdroższy rejs Icon of the Seas to koszt aż 22 600 zł w okresie świąteczno-noworocznym 28 grudnia 2024 – 4 stycznia 2025 roku.

Icon of the Seas – najważniejsze dane:

  • Linia: Royal Caribbean 

  • Rok budowy: 2022 

  • Pasażerowie: 5610 

  • Załoga: 2350 

  • Długość: 365 m 

  • Prędkość: 22 węzły 

  • Tonaż: 250800 

  • Pokłady pasażerskie: 18 

  • Bandera: Bahamy

Ubezpieczenie na rejs statkiem powinno zawierać:

  • ubezpieczenie kosztów leczenia i ratownictwa,
  • pakiet Assistance jeśli w takcie rejsu zajdzie konieczność skorzystania z pomocy np. tłumacza czy prawnika,
  • OC w życiu prywatnym  dzięki temu ubezpieczeniu możesz liczyć na pokrycie kosztów przez towarzystwo ubezpieczeniowe w razie wyrządzenia szkody osobie trzeciej,
  • ubezpieczenie NNW.

Ubezpieczenie podróżne na rejs statkiem czy lot samolotem można rozszerzyć o kluczowe elementy, jak ubezpieczenie bagażu. To szczególnie ważne, jeśli na rejs statkiem zabieramy np. kosztowną elektronikę, czy sprzęt sportowy. Warto też dokupić klauzulę alkoholową, która zabezpieczy nas na wypadek zdarzeń do których dojdzie, kiedy będziemy pod wpływem alkoholu

Patrycja Pałka, ekspert ds. ubezpieczeń turystycznych rankomat.pl

Ubezpieczenie turystyczne na rejs statkiem
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena
Europa Ubezpieczenia
Koszty leczenia
139 693 zł
Ratownictwo
23 282 zł
Bagaż
1 397 zł
65,00 zł
1 os. / 14 dni
Dodatkowo: NNW: 13 969 złubezpieczenie Covid-1910 sportów objętych ochroną
Generali
Koszty leczenia
500 000 zł
Ratownictwo
500 000 zł
Bagaż
1 000 zł
123,00 zł
1 os. / 14 dni
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 200 000 złubezpieczenie Covid-19
AXA
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
154,70 zł
1 os. / 14 dni
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złubezpieczenie Covid-19114 sportów objętych ochronąOC sportowe: 250 000 zł sprzęt sportowy
Proama
Koszty leczenia
300 000 zł
Ratownictwo
300 000 zł
Bagaż
-
91,00 zł
1 os. / 14 dni
Dodatkowo: NNW: 30 000 złOC: 50 000 złubezpieczenie Covid-19
Ubezpieczenie turystyczne na rejs statkiem
Europa Ubezpieczenia
65,00 zł 1 os. / 14 dni
Koszty leczenia
139 693 zł
Ratownictwo
23 282 zł
Bagaż
1 397 zł
Dodatkowo: NNW: 13 969 złubezpieczenie Covid-1910 sportów objętych ochroną
Generali
123,00 zł 1 os. / 14 dni
Koszty leczenia
500 000 zł
Ratownictwo
500 000 zł
Bagaż
1 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 200 000 złubezpieczenie Covid-19
AXA
154,70 zł 1 os. / 14 dni
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złubezpieczenie Covid-19114 sportów objętych ochronąOC sportowe: 250 000 zł sprzęt sportowy
Proama
91,00 zł 1 os. / 14 dni
Koszty leczenia
300 000 zł
Ratownictwo
300 000 zł
Bagaż
-
Dodatkowo: NNW: 30 000 złOC: 50 000 złubezpieczenie Covid-19