Pierwszy lot samolotem to dla wielu duże przeżycie. Nie tylko sama podróż, lecz także proces, który ją poprzedza, mogą okazać się stresujące dla początkujących. Dowiedz się, jak wygląda proces odprawy, aby bez niepotrzebnych nerwów odlecieć na wymarzone wakacje.

Odprawa na lotnisku to pierwszy etap, przez jaki musi przejść każdy turysta, który wybiera samolot jako swój środek transportu. Poniżej podpowiadamy, jak ona przebiega oraz w jaki sposób się do niej przygotować.

Rodzaje odpraw - jak można się odprawić?

Odprawa to obowiązkowy etap, przez który musi przejść każdy pasażer przed odbyciem lotu. Posiadanie ważnego biletu lotniczego nie wystarczy bowiem, aby wejść na pokład samolotu. To tego konieczna jest karta pokładowa - to właśnie ona generowana jest podczas odprawy.

Pasażerowie mogą odprawić się na dwa sposoby:

  • na lotnisku

  • online.

W pierwszym przypadku odbywa się to przy stanowisku odprawy biletowo-bagażowej lub przy specjalnym automacie do odprawy samodzielnej. Karta pokładowa w obydwu wariantach zostaje wydrukowana - przez pracownika lotniska lub maszynę.

Jeśli natomiast chodzi o odprawę online, dokonać można jej poprzez specjalny elektroniczny formularz. Należy go wypełnić niezbędnymi danymi, a następnie wygenerować kartę pokładową. Najlepiej będzie taki dokument wydrukować i zabrać ze sobą na lotnisko.

Jedna karta pokładowa przypisana jest do jednego pasażera. To, jakie dane muszą zostać w niej zawarte, jest uzależnione choćby od planowanej trasy lotu, co wiąże się z obowiązkiem wizowym. Podstawowe dane, jakie są wymagane podczas odprawy, to imię i nazwisko, seria oraz numer dowodu lub paszportu oraz data ważności i kraj wydania dokumentów. Ważne, aby dane znajdujące się w karcie pokładowej były zgodne z tymi zawartymi w dokumencie tożsamości, bowiem jest to sprawdzane podczas kontroli bezpieczeństwa. 

W trakcie odprawy przydzielane jest także miejsce, jakie pasażer może zając na pokładzie samolotu.

Odprawa na lotnisku krok po kroku

  1. Kiedy dotrzesz na lotnisko, odszukaj tablicę odlotów, a na niej odpowiedni dla swojego lotu numer stanowiska odprawy (check-in). Jeśli zabierasz ze sobą bagaż do nadania, jego numer również powinieneś sprawdzić

  2. Przygotuj dokumenty niezbędne przy odprawie:

  • paszport lub dowód osobisty

  • wizę

  • wydrukowany bilet lotniczy

  1. Bagaż dodatkowy, wcześniej opłacony, należy nadać przy odpowiednim stanowisku.

  2. Następnie udaj się do stanowiska, przy którym odbywa się kontrola bezpieczeństwa.

  3. Podręczny bagaż, który zabierzesz ze sobą do samolotu, połóż na specjalnej taśmie do skanowania.

  4. Do koszyka włóż metalowe przedmioty, które masz na lub przy sobie, takie jak pasek do spodni, klucze, zegarek, monety. Umieść tam również sprzęt elektroniczny, na przykład telefon komórkowy lub tablet. Nie możesz zabrać ze sobą jedzenia ani napoju, a płynne produkty w bagażu nie mogą przekraczać określonej pojemności.

  5. Następnie musisz sam przejść przez skanującą bramkę, która wykrywa obecność metalu. Jeżeli bramka zapiszczy, konieczna będzie podatkowa, manualna kontrola przez strażnika.

  6. Po kontroli zabierz swoje rzeczy oraz dokumenty, aby udać się do odpowiedniej bramki na hali odlotów.

  7. Na hali, przed odlotem, możesz kupić jedzenie oraz napoje, które później będziesz mógł zabrać ze sobą do samolotu.

  8. Przed wejściem na pokład musisz okazać swoją kartę pokładową - wtedy zostaniesz skierowany do rękawa. Rękaw pozwoli dotrzeć bezpośrednio do samolotu lub do autobusu, który zawiezie do niego podróżnych.

  9. Po wejściu do samolotu, odszukaj właściwe miejsce, a bagaż podręczny umieść w schowku pod sufitem.

Jak wygląda odprawa online?

Odprawa online w wielu przypadkach wydaje się łatwiejszym sposobem uzyskania karty pokładowej. Samodzielne dokonanie odprawy drogą elektroniczną pozwoli zaoszczędzić nieco czasu, ale często także pieniędzy. Popularne linie lotnicze, takie jak Wizz Air, easyJet czy Ryanair pobierają dodatkową opłatę za odprawę na lotnisku.

Odprawa online nie jest możliwa przez nieokreślony czas od zakupu biletu. Moment, w którym ostaje ona otwarta i zamknięta jest ustalany przez poszczególnych przewoźników, ale zazwyczaj kończy się na 2-3 godziny przed odlotem. W przypadku wspomnianych linii lotniczych wygląda to następująco:

  • Wizz Air - od 30 dni (jeśli zarezerwowaliśmy miejsce) lub od 48 godzin (w przypadku braku rezerwacji miejsca) do 3 godzin przed planowanym wylotem,

  • easyJet - od 30 dni do 2 godzin przed wylotem,

  • Ryanair - od 24 godzin do 2 godzin przed wylotem (w przypadku wykupienia rezerwacji miejsc - od 60 dni przed wylotem).

W jaki sposób dokonać odprawy online?

  1. Aby rozpocząć odprawę internetową trzeba wejść na oficjalną stronę wybranej linii lotniczej oraz wybrać odpowiednią zakładkę (na przykład odprawa online, czy online check-in

  2. Potrzeby Ci będzie numer rezerwacji (6 znaków) lub numer biletu lotniczego (13 znaków) oraz imię i nazwisko odprawianego pasażera

  3. Następnie będziesz musiał potwierdzić identyfikację oraz wybraćmiejsce na pokładzie samolotu

  4. Na koniec trzeba odprawę potwierdzić. Konieczne będzie też wybranie sposobu otrzymania karty pokładowej. W większości przypadków do dyspozycji mamy:

  • wydrukowanie dokumentu,

  • otrzymanie karty w formie wiadomości SMS,

  • wysłanie karty pokładowej na adres e-mail,

  • pobranie dokumentu bezpośrednio na telefon.

O czym pamiętać i na co uważać podczas odprawy?

Jedną z najważniejszych rzeczy, na które należy uważać przed wylotem, jest bagaż. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje bagażu:

  • bagaż podręczny - jego dopuszczalne wymiary mogą się różnić w zależności od linii lotniczych. To torebka lub walizka, którą możemy zabrać ze sobą na pokład samolotu. Podczas podróży jest schowany pod fotelem lub w specjalnym schowku umiejscowionym pod sufitem. Dlatego też nie może być on za duży i zbyt ciężki.

  • bagaż rejestrowany - to walizka lub walizki, które oddajemy do luku bagażowego. Ich rozmiary i dopuszczalna waga są regulowane przez poszczególnych przewoźników. Jest on również dodatkowo płatny. Jego cena zależy nie tylko od ilości i wielkości, lecz także trasy lotu a nawet daty podróży.

Przestrzeganie wymiarów bagażu, zarówno podręcznego jak i rejestrowanego, jest bardzo istotne, ponieważ wszelkie, nawet bardzo niewielkie przekroczenia normy będą skutkowały koniecznością dopłaty. Kwoty, jakie trzeba zapłacić za nadbagaż, są natomiast dość wysokie (od około 200, do nawet ponad 1 000 złotych).

Jeżeli bagaż nie zmieści się do planowanej ilości walizek lub jego waga przekroczy wyznaczony limit zawarty w cenie biletu, możliwe jest skorzystanie z opcji dokupienia u przewoźnika dodatkowego bagażu. Stawki takich dopłat są ustalane przez konkretnych przewoźników.

Na przykład polskie linie lotnicze LOT pozwalają wykupić dodatkowy bagaż nawet do 20% taniej, jeżeli zrobi się to odpowiednio wcześniej - dla lotów międzynarodowych i krajowych czas ten to do 12 godzin przed wylotem, natomiast dla lotów międzykontynentalnych do 24 godzin.

WizzAir daje możliwość podróży z nadbagażem – można zarejestrować nawet do sześciu sztuk dodatkowego, ponadplanowego bagażu na jeden lot, płacąc za każdą sztukę. Bagaż, który waży od 20 do 32 kg jest objęty dodatkową opłatą – 45 zł/kg. 

Ryanair pobiera natomiast 11 euro za każdy dodatkowy kilogram bagażu.

Dlatego też przed planowanym odlotem warto zapoznać się ze szczegółami naliczania opłat przez przewoźników. Podczas podróży liniami rejsowymi, znaczenie może mieć nawet długość trasy i ostateczny cel lotu. Tanie linie lotnicze najczęściej obciążają dodatkową opłatą każdy ponadprogramowy kilogram. 

Należy jednak pamiętać, że opłata za nadbagaż zawsze będzie najwyższa bezpośrednio na lotnisku. Dlatego też, jeśli planujemy zabrać ze sobą więcej rzeczy, warto odpowiednio wcześnie skontaktować się z Centrum Rezerwacji wybranego przewoźnika i ustalić ewentualną dopłatę.

Czego nie można wziąć do samolotu?

Jeszcze przed odprawą usimy dokładnie sprawdzić, czy nie mamy ze sobą rzeczy niedopuszczalnych na pokładzie samolotu. Linie lotnicze bardzo restrykcyjnie podchodzą bowiem do wymagać dotyczących zakazanych przedmiotów. Jedną z najważniejszych rzeczy jest ilość płynów, jakie możemy mieć ze sobą w bagażu podręcznym. W sumie może to być 1 litr, przewożony wyłącznie w pojemnikach o pojemności do 100ml. Do płynów zaliczają się między innymi:

  • napoje dla dzieci,
  • a także płynne kosmetyki, takie jak szampon czy płyn do kąpieli.

.Jeśli chodzi o picie, na pokład samolotu wnieść możemy jedynie to kupione w stresie odlotów. Jeśli na lotnisko zabierzemy ze sobą napoje, alkohol lub jedzenie, prawdopodobnie będziemy musieli je wyrzucić lub zostawić przed przekroczeniem bramek.

W bagażu, który mamy ze sobą w trakcie lotu, nie można mieć również ostrych oraz niebezpiecznych przedmiotów. Cokolwiek, co mogłoby stanowić zagrożenie lub zostać użyte jako broń (w tym jej atrapy), są niedopuszczalne. Ostre przedmioty, takie jak nożyczki, igły, korkociąg, czy jednorazowe maszynki do golenia, lepiej zatem spakować do bagażu rejestrowanego.

Kiedy odbywa się odprawa?

Ważne jest, aby na lotnisko dojechać odpowiednio wcześnie. Stanowiska odprawy biletowo-bagażowej zostają zamknięte już na mniej więcej 45 minut przed zaplanowanym wylotem. Dwie godziny zazwyczaj wystarczą, aby spokojnie i na czas przejść przez całą odprawę. Dodatkowy zapas przyda się, jeśli nasz samolot odlatuje z dużego, zagranicznego lotniska - bywają one bowiem bardzo zatłoczone, a restrykcyjne kontrole bezpieczeństwa zajmują więcej czasu.

Ubezpieczenia na lot samolotem - jakie wybrać?

Coraz więcej ubezpieczycieli do podstawowej polisy turystycznej oferuje ubezpieczenie lotu, które chroni podróżującą osobę w przypadku, gdy ten zostanie odwołany lub opóźniony. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej z przyczyn niezależnych od pasażera. Problemy techniczne lub oczekiwanie na załogę czy niezbędne do startu dokumenty to tylko niektóre z powodów. 

Około 30% wszystkich lotów opóźnia się w wyniku nieterminowego przybycia samolotu, który ma obsługiwać kolejny przelot. Do innych częstych przyczyn opóźnień należą problemy podczas kontroli bezpieczeństwa, takie jak choćby podejrzenie zagrożenia atakiem terrorystycznym. Rzadsze, ale wciąż istotne powody to niekorzystne warunki pogodowe, duże nasilenie ruchu lotniczego, przepełnione lotnisko lub brak komunikacji między przewoźnikami.

Przymusowe oczekiwanie na lotnisku z pewnością nie należy natomiast do przyjemności. Oznacza nie tylko konieczność nagłej zmiany urlopowych lub służbowych planów, lecz także dodatkowe wydatki. Linie lotnicze zapewniają bowiem podstawowy posiłek i nocleg, jednak tylko wtedy, gdy opóźnienie jest naprawdę duże (od kilkunastu godzin do ponad doby). W pozostałych przypadkach wszelkie koszty związane ze wspomnianymi niedogodnościami podróżny zmuszony jest pokryć z własnej kieszeni. Zakup przyborów toaletowych czy posiłków to dodatkowe pieniądze, które trzeba będzie wydać w związku z nieterminowym odlotem.

Ubezpieczenie od odwołania lub opóźnienia lotu to rekompensata takich wydatków. To, jakie kwoty odszkodowania oraz przy okazji jakich opóźnień regulują ustalenia poszczególnych ubezpieczycieli. Oto przykłady uznawanych za podstawę roszczenia godzin u znanych ubezpieczycieli:

  • Allianz - co najmniej 6 godzin

  • Axa - co najmniej 6 godzin

  • Axa Assistance - co najmniej 6 godzin

  • Ergo - co najmniej 5 godzin

  • Europa - co najmniej 5 godzin

  • Generali - co najmniej 5 godzin

  • Nationale Nederlanden - co najmniej 6 godzin

  • Signal Iduna - co najmniej 5 godzin

  • Warta - co najmniej 5 godzin

  • Wiener - co najmniej 5 godzin

Za co ubezpieczyciel zwróci nam pieniądze?

Towarzystwo ubezpieczeniowe zwróci nam poniesione w wyniku opóźnienia koszty na podstawie faktur i rachunków, które musimy zachować. Większość ubezpieczycieli odda nam pieniądze za:

  • jedzenie

  • posiłki

  • napoje bezalkoholowe

  • przybory higieniczne

  • rezerwacja dodatkowego noclegu

  • odzież

  • przejazd z lotniska i na lotnisko.

Kiedy towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić wypłaty odszkodowania?

Na podstawie informacji oraz regulacji zawartych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) każdego z towarzystw, ubezpieczona osoba może spotkać się w odmową wypłaty odszkodowania. Pasażer nie otrzyma zwrotu kosztów powstałych w związku z opóźnionym lotem, jeżeli:

  • opóźnienie będzie krótsze niż granica odpowiedzialności towarzystwa,

  • osoba ubezpieczona nie dostarczy rachunków ani faktur potwierdzających poniesione koszty,

  • opóźnienie lub anulacja dotyczy lotu czarterowego,

  • kwota wydatków była wyższa niż ta, którą jako maksymalną gwarantowaną wyznaczył ubezpieczyciel,

  • opóźnienie lub odwołanie lotu zostało spowodowane przez czynniki znajdujące się w generalnych wyłączeniach odpowiedzialności, np. wojnę, atak terrorystyczny, katastrofę ekologiczną, strajki, zamieszki i temu podobne

W jaki sposób uzyskać odszkodowanie?

  • Zgłoś zdarzenie do centrum informacyjnego lub awaryjnego Twojego ubezpieczyciela (zaraz po tym, jak upłynie wyznaczona w OWU dopuszczalna granica opóźnienia).

  • Konsultant z towarzystwa ubezpieczeniowego pokieruje Cię, jakie podjąć kroki.

  • Zachowaj wszystkie faktury i rachunki za zakupy i opłaty związane z opóźnieniem.

  • Jeśli to możliwe, zachowaj także zaświadczenie o opóźnieniu lotu.

Jeśli planujesz zakup ubezpieczenia i zastanawiasz się jaką polisę wybrać, skorzystaj z naszego kalkulatora . Dzięki niemu zapoznasz się z ofertą wielu ubezpieczycieli, sprawdzisz ich zakres oraz dostosujesz wybraną opcję do swoich potrzeb. Co więcej, na naszej stronie polisę w prosty i szybki sposób wykupisz online, bez wychodzenia z domu.

Co warto wiedzieć?

  1. Odprawa to obowiązkowy etap, przez który musi przejść każdy pasażer przed odbyciem lotu.
  2. Można dokonać jej na lotnisku lub online.
  3. Przed odlotem trzeba przejść kontrolę bezpieczeństwa oraz bagażu.
  4. Na podróż samolotem można zakupić ubezpieczenie na wypadek odwołania lub opóźnienia lotu.

Najczęściej zadawane pytania

  1. Czym różni się odprawa online od tej na lotnisku?

    Dokonuje jej się samodzielnie poprzez stronę internetową przewoźnika. Dzięki temu pozostałe formalności na lotnisku pójdą szybciej. W przypadku tanich linii można zaoszczędzić też pieniądze - za odprawę a lotnisku trzeba zapłacić więcej.
  2. Czy każdy pasażer musi odprawić?

    Tak, odprawa jest obowiązkowa dla wszystkich pasażerów. Niemniej jednak, dokonując oprawy online, za kilku pasażerów może zrobić to jedna osoba.
  3. Czy można ubezpieczyć się od spóźnienia się na lot?

    Ubezpieczyciel nie oferują takich polis. Można jedynie otrzymać odszkodowanie od opóźnienia się samolotu - jeśli przekroczy ustaloną przez dane towarzystwo granicę lub od anulowania lotu, a także od zagubienia bagażu przez linie lotnicze.