Lodówka i inny sprzęt AGD to urządzenia niezbędne w każdym domu, a ich łączna wartość to minimum kilka, a często i kilkanaście tysięcy złotych. Można je chronić w ramach przedłużonej gwarancji, ale i z polisy mieszkaniowej. Przeanalizowaliśmy oba warianty takiego ubezpieczenia. 

Porównaj ceny

Pralki, zamrażarki, suszarki do włosów, zmywarki do naczyń czy lodówki stanowią podstawowe wyposażenie domu. Sprzęty te w większości przedstawiają sporą wartość i dlatego warto się zastanowić nad zagwarantowaniem im odpowiedniej ochrony. 

Jak można ubezpieczyć sprzęt AGD?

Każde AGD zakupione w sklepie posiada 2-letnią gwarancję producenta, którą można dodatkowo przedłużyć, najczęściej o 3 dodatkowe lata. To najprostsza forma ubezpieczenia, która ma jednak swoje ograniczenia oraz jest możliwa tylko przy nowym sprzęcie

Drugą opcją jest uwzględnienie lodówki i innych sprzętów AGD w polisie mieszkaniowej. Chcąc zapewnić sobie nie tylko odszkodowanie w razie zniszczenia mienia, ale i uzyskać darmowe wsparcie przy mniejszych i większych awariach, warto zainwestować dodatkowo w pakiet assistance. 

Aby ubezpieczenie domu lub mieszkania obejmowało również sprzęt AGD, musi być uzupełnione o ochronę tzw. ruchomości domowych, do których zalicza się ww. urządzenia, a także gotówkę, kosztowności, meble czy nawet zwierzęta domowe. 

WAŻNE!
Mienie ruchome dostępne jest jako rozszerzenie, czyli umowa dodatkowa mająca wpływ na zwiększenie wysokości składki.

Jakie są zagrożenia dla lodówki? 

Lodówka – jak i pozostałe sprzęty AGD – może zostać uszkodzona na kilka różnych sposobów. Warto zabezpieczać takie urządzenia przed zdarzeniami losowymi takimi, jak:

  • przepięcie, 
  • powódź, 
  • eksplozja, 
  • upadek statku powietrznego, 
  • zalanie,
  • pożar. 

Większość z tych ryzyk znajdziemy w podstawowej wersji klasycznej polisy mieszkaniowej uwzględniającej ruchomości domowe. Jako rozszerzenie dostępne mogą być przepięcie oraz powódź. Są też mniej oczywiste opcje, np. Allianz ma w swojej ofercie dodatek w postaci ubezpieczenia szyb od stłuczenia – odnosi się on także do szklanych elementów sprzętu AGD, np. szklanych półek w lodówce. 

Sprzęt domowy może również zostać skradziony (kradzież z włamaniem) oraz zniszczony przez osoby trzecie (wandalizm). Te ryzyka mogą być obecne zarówno w podstawowej wersji polisy, jak i jako rozszerzenia. 

Pamiętajmy, że w umowie mogą być obecne wyłączenia i limity odpowiedzialności odnoszące się bezpośrednio do urządzeń AGD. Przykładowo, Proama w ogóle nie ubezpiecza sprzętu znajdującego się w piwnicy lub garażu

Lodówka wolnostojąca i w zabudowie – to istotna różnica

Zdarzają się sytuacje, w których ubezpieczenie lodówki nie wymaga poszerzenia polisy o ruchomości. Jest tak w wtedy, kiedy rzeczony sprzęt stanowi element zabudowy. Wówczas zalicza się go do tzw. elementów stałych, a te często znajdują się w podstawowej wersji ubezpieczenia. Podobnie jest z innymi sprzętami AGD, czyli np. ze zmywarką do naczyń czy zamrażalką. 

Pakiet assistance dla lodówki – co zyskujemy?

Domowy assistance jest rodzajem świadczenia, w którym ubezpieczyciel nie wypłaca odszkodowania bezpośrednio, tylko pokrywa koszty interwencji określonych specjalistów. Pakiet ten ma zastosowanie przy urządzeniach elektrycznych, czyli też przy lodówce i innych sprzętach AGD. 

Assistance jest ograniczony pod względem liczby interwencji (np. 3 wezwania elektryka w okresie 12 miesięcy) orazmaksymalnych jej kosztów (np. do 300 zł za jedną interwencję). 

Jeśli łączna cena naprawy jest większa albo napraw jest więcej, niż przewiduje umowa ubezpieczeniowa, wówczas różnicę musimy pokryć z własnej kieszeni.

UWAGA!
Assistance najczęściej jest dostępny jako dodatkowo płatne rozszerzenie, jednak zdarza się, że oferowany jest on również jako darmowy bonus do podstawowej polisy mieszkaniowej. 

Polisa pogwarancyjna dla lodówki – porównanie cen

Standardowa gwarancja producenta chroni produkt przez dwa lata od momentu dokonania zakupu. Ochronę można wydłużyć poprzez wykupienie odpowiedniej polisy w sklepie, co jest komfortowym rozwiązaniem. W tabeli zestawiliśmy ze sobą trzy konkurencyjne warianty ubezpieczeń pogwarancyjnych, które oferowane są przez popularne sklepy z artykułami RTV/AGD. 

Polisy pogwarancyjne w sklepach z elektroniką

SklepRTV Euro AGDMedia ExpertMedia Markt
PolisaOchrona PodstawowaGwarancja 
Plus
Gwarancja Plus 
AGD i TV
 
Zakres ochrony
  • naprawa lub wymiana na nowy sprzęt
  • naprawa lub wymiana na nowy sprzęt
  • Assistance 
  • serwis "door to door"
  • naprawa
  • karta podarunkowa gdy naprawa jest niemożliwa
  • ochrona na wypadek awarii
  • urządzenie zastępcze na czas naprawy
Czas trwania umowy

3 lata 

(po wygaśnięciu dwuletniej gwarancji)

3 lata 

(po wygaśnięciu dwuletniej gwarancji)

3 lata 

(po wygaśnięciu dwuletniej gwarancji)

Łączny koszt
(za 3-5 lat)

 292 zł

 300 zł

350 zł

Tabela 1. Warianty ubezpieczeń pogwarancyjnych. Kwoty wyliczone dla lodówki wartej 3000 zł na rynku pierwotnym (stan na: 11.05.2019 r.).

Warianty ubezpieczeń pogwarancyjnych są zróżnicowane, zarówno co do ceny, jak i zakresu ochrony. Średnio za taki produkt finansowy trzeba zapłacić 314 zł, co jest dość wysoką sumą dla tylko jednego urządzenia. Polisy mieszkaniowe dostępne są już od kilkudziesięciu złotych w skali roku. Pamiętajmy, że chronią one nie tylko lodówkę, ale i inne ruchomości, a także mury i elementy stałe budynku. Warto więc poważnie się zastanowić, który wariant ubezpieczenia jest dla nas najkorzystniejszy. 

Ważne informacje

1.    Lodówka może być ubezpieczona w ramach polisy pogwarancyjnej (3 lata)

2.    Sprzęt AGD może być chroniony z polisy mieszkaniowej jako ruchomość domowa

3.    Lodówka w zabudowie zaliczana jest do elementów stałych – nie trzeba wówczas poszerzać polisy o ruchomości

4.    Pakiet assistance umożliwia pokrycie kosztów konkretnej liczby interwencji do określonej kwoty za każdą z nich

Wyślij raport na maila
Proszę podać poprawny adres email
Dziękujemy za zainteresowanie

Zapraszamy do zapoznania się z raportem

Wystąpił błąd podczas wysyłania wiadomości.

Odśwież stronę i spróbuj ponownie