W pierwszym półroczu 2023 roku na polskich drogach doszło do 836 wypadków z udziałem motocyklistów, w których zginęły 83 osoby, a 777 zostało rannych. Choć można mówić o poprawie, to jednak nieznacznej – w porównaniu z analogicznym okresem roku 2022 to tylko o 12 wypadków mniej. Liczba rannych i zabitych jest z kolei nieco większa.
Motocykl to maszyna równie wspaniała, co niebezpieczna. Choć za kierownicą jednośladu siadają zwykle osoby świadome ryzyka na drodze i jeżdżące rozsądnie, liczba wypadków i kolizji z udziałem motocyklistów może zastanawiać, zwłaszcza na tle optymistycznych danych dotyczących spadku zdarzeń drogowych w Polsce w ogóle.
O kolejnych zdarzeniach drogowych donosi na bieżąco policja, prezentując dane o wypadkach, osobach zabitych oraz rannych. Zestawienie najczęstszych przyczyn zdarzeń na drodze z udziałem motocyklistów to ważna lektura, która pomaga zlokalizować obszary, nad którymi wciąż warto pracować. Dlatego w rankomat.pl przeanalizowaliśmy, jak dla motocyklistów wypadają tegoroczne wakacje i pierwsze miesiące roku.
Motocyklista w ruchu drogowym – czy stwarza niebezpieczeństwo?
Choć motocykliści wciąż uważani są za uczestników ruchu drogowego stwarzających duże niebezpieczeństwo, równie często jak powodują wypadki i kolizje – są także ich ofiarami. Nierzadko zachowują się na drodze brawurowo, korzystając ze swojej niezależności od natężenia ruchu.
Przypomnijmy, że w 2022 roku główną przyczyną wypadków spowodowanych przez motocykl było niedostosowanie prędkości – z tego powodu doszło do 430 wypadków, w których zginęły łącznie 63 osoby, a 403 zostały ranne.
Pozytywne statystyki, jednak nie dla motocykli
Mówi się o tym, że statystyki wypadkowe w Polsce w pierwszych miesiącach 2023 roku są rekordowo niskie względem poprzednich lat. Jak podaje Biuro Ruchu Drogowego KGP, w okresie od stycznia do końca czerwca na polskich drogach doszło do 170 828 kolizji i 9 413 wypadków. Zginęło w nich 820 osób, a 10 957 osób zostało rannych.
To spadek o 20% względem podobnego okresu w roku 2022. Wówczas te liczby prezentowały się następująco:
- kolizje: 181 062,
- wypadki: 10 051,
- ofiary śmiertelne: 893,
- ranni: 11 623.
Jak na tym tle wypadają motocykle? Niestety nie aż tak spektakularnie. Wystarczy popatrzeć na słupki statystyczne z jeszcze wcześniejszych lat:
2019 rok
- udział motocyklistów w wypadkach: 2630;
- liczba zabitych: 295 osób,
- wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 1082.
2020 rok
- udział motocyklistów w wypadkach: 2075;
- liczba zabitych: 249 osób,
- wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 927.
2021 rok
- udział motocyklistów w wypadkach: 2050;
- liczba zabitych: 215 osób,
- wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 870.
2022 rok
- udział motocyklistów w wypadkach: 1827;
- liczba zabitych: 158 osób,
- wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 770.
Największą różnicę widać między rokiem 2021 a 2022. Choć obecnie możemy porównać ze sobą jedynie pierwsze sześć miesięcy lat 2022-2023, już widać, że tendencja spadkowa raczej wyhamowała, a sezon motocyklowy wciąż w pełni.
Spadek liczby wypadków z udziałem motocykli blednie jednak w zestawieniu ze skutkami tych zdarzeń. Okazuje się bowiem, że rok temu odnotowano mniej osób, które w wyniku wypadku z motocyklem straciły życie. W tym samym kierunku zmierzają statystyki dotyczące osób rannych. Jaki z tego wniosek? Zdarzeń drogowych zgłaszanych jest mniej, jednak są one tragiczniejsze w skutkach.
Do wypadkowych statystyk należy dodać także kolizje z udziałem motocyklistów, czyli zdarzenia drogowe, w wyniku których nie doszło do śmierci żadnego z uczestników czy poważnego uszczerbku na zdrowiu, a jedynie do strat materialnych.
W Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji można przeczytać, że w całym 2022 roku motocykliści uczestniczyli w 6749 zdarzeniach na drodze. W 2021 było to 6802 zdarzeń, a w 2020 roku 6954. Rok 2019 prezentował się na tym tle najsłabiej - 8736 wypadków i kolizji z udziałem motocyklistów. Na podsumowanie kolizyjne na trasach motocyklistów w 2023 roku trzeba natomiast jeszcze poczekać.
Kiedy motocykliści mają najwięcej wypadków?
Ile trwa sezon motocyklowy w Polsce? Ze względu na nasze uwarunkowania klimatyczne to czas od kwietnia do października. Późną jesienią czy zimą na maszynę wsiadają już tylko naprawdę zapaleni pasjonaci. W tym kontekście statystyki dotyczące czasu wypadków w skali roku nie zaskakują. Co roku najgorzej wypada pod tym względem oczywiście pełnia sezonu, czyli letnie wakacje. W 2022 roku:
- w czerwcu były to 323 wypadki,
- w lipcu 274,
- w sierpniu 300.
Najwięcej ofiar śmiertelnych w ich wyniku było właśnie w ostatnim miesiącu wakacji (29 osób).
Jeśli chodzi o ostatnie miesiące 2023 roku liczby nie są optymistyczne. Według Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji tylko w samym czerwcu motocykliści brali udział w aż 312 wypadkach, w których śmierć poniosło 35 osób. Na wakacyjnej mapie wypadków ze skutkiem śmiertelnym prowadzonej na bieżąco przez Biuro Ruchu Drogowego KGP widać natomiast, że od początku wakacji liczba śmiertelnych wypadków z udziałem motocyklistów to 49 (stan na 9 sierpnia 2023).
Nie bez znaczenia jest także dzień tygodnia. Z policyjnych statystyk wynika, że wypadkom i kolizjom niezmiennie sprzyjają dni weekendowe. W 2022 roku największa liczba wypadków motocyklistów miała miejsce w niedzielę – 336 (co stanowi ponad 18% wszystkich wypadków w tym okresie). W ten dzień tygodnia zginęło 35 osób, a 316 zostało rannych.
W sezonie motocyklowym 2023 jak dotąd również do zdarzeń drogowych dochodzi między piątkiem a niedzielą. Jednym z przykładów może być ostatni weekend maja tego roku.
Informowano wówczas o ofiarach śmiertelnych niemal dzień po dniu – 26 maja (sobota) zginął motocyklista w Gdowie, 27 maja w Siekierczynie, zaś w poniedziałek 28 maja w wyniku zderzenia motocykla z samochodem w Łebnie zmarł kierowca jednośladu, a kierujący samochodem trafił do szpitala ciężko ranny. To tylko przykład felernego weekendu dla motocyklistów w tym roku.
Wypadki z udziałem motocykli – nie ma jednej przyczyny i winowajcy
Każdy z uczestników ruchu drogowego ma swoją perspektywę zdarzenia – szczególnie rozmijają się w tym względzie motocykliści i kierowcy samochodów osobowych. Nierzadko obwiniają się wzajemnie o łamanie przepisów na drodze lub nieuważność. Po czyjej stronie leży prawda? Zwykle po obu, a już na pewno do każdego należy troska o wspólne bezpieczeństwo.
Raport Komendy Głównej Policji za 2022 rok pokazuje, że aż za 50,9% wypadków z udziałem motocyklistów odpowiedzialni są inni użytkownicy drogi – zwłaszcza kierowcy samochodów (doprowadzili do 786 wypadków, w których zginęło 41 osób, a 775 zostało rannych). A co z pozostałymi sprawcami?
POJAZD | WYPADKI | ZABICI | RANNI |
Samochód osobowy | 786 | 41 | 775 |
Samochód ciężarowy o DMC do 3,5 t | 48 | 7 | 41 |
Samochód ciężarowy o DMC pow. 3,5 t | 23 | 2 | 22 |
Rower | 20 | 0 | 10 |
Ciągnik rolniczy | 16 | 2 | 16 |
Motorower | 9 | 0 | 5 |
Autobus | 8 | 0 | 8 |
Inny pojazd | 5 | 0 | 5 |
Pojazd nieustalony | 15 | 0 | 16 |
źródło: Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego
W większości przypadków przyczyną było nieustąpienie motocykliście pierwszeństwa przejazdu (607 zdarzeń). Za pozostałe 49,1% odpowiadają już sami kierowcy jednośladów. Przyczynili się oni łącznie do 770 wypadków, w których zginęło 101 osób, a 759 zostało rannych.
Tym razem najważniejszym przewinieniem było niedostosowanie przez motocyklistę prędkości do warunków na drodze (aż 430 wypadków). Na taką brawurę decydują się głównie osoby w wieku od 25 do 39 lat – motocykliści z tej grupy doprowadzili w 2022 roku do 326 zdarzeń, co stanowi aż 42,3% wszystkich wypadków z winy kierujących szybkimi jednośladami. Te tendencje nie zmieniają się zbytnio w 2023 roku. Stąd nieustanne apele służb o rozwagę na drodze i wzajemny szacunek wśród wszystkich uczestników ruchu.
Motocykliści to grupa, która w wypadkach odnosi zwykle największe obrażenia ze względu na brak ochrony. W okresie, gdy na drogach pojawia się coraz więcej miłośników jednośladów:
- wzmożona obserwacja otoczenia,
- spoglądanie w lusterka,
- zachowanie odpowiedniej odległości,
- sygnalizowanie swoich manewrów,
- a nade wszystko stosowanie do przepisów
mają szczególną wagę.
W świetle niepokojących danych pamiętajmy także o odpowiednim ubezpieczeniu motocykla. Poza obowiązkowym OC można rozszerzyć ochronę o dodatkowe produkty, które w sytuacji wypadku czy kolizji mogą okazać się nieocenione.
Jak i gdzie dobrze ubezpieczyć motocykl?
Motocyklistów obowiązuje ubezpieczenie OC, a zasady zawierania umowy są identyczne, jak dla innych typów pojazdów. To jednak nie wszystko.
Wypowiedź eksperta
Zobacz więcej: AC dla motocykla – czy warto i co trzeba wiedzieć [2023] | Rankomat.pl
Jeśli dojdzie do tego typu sytuacji, w ramach polisy ubezpieczyciel może zorganizować kierowcy wsparcie techniczne, ale także logistyczne, jeśli wymagają tego okoliczności. To oznacza zdecydowanie mniej stresu motocyklisty, a także pełniejszą kieszeń, ponieważ poszczególne świadczenia zostaną uregulowane przez zakład ubezpieczeń.
Aby nie przepłacić za pakiet ubezpieczeniowy o wybranym zakresie, można korzystać z porównywarki internetowej ofert różnych towarzystw. Przykładowo wyliczona cena pakietu OC + AC dla 40-letniego właściciela motocykla sportowego z Włocławka to 897 zł w najtańszym wariancie, a w najdroższym 2364 zł.
Ostateczna wysokość składki zależy zarówno od zakresu ochrony, jak i licznych czynników związanych z samym pojazdem i jego właścicielem - podobnie zresztą jak w przypadku ubezpieczenia samochodu. Nie ulega jednak wątpliwości, że poza obowiązkowym OC warto rozważyć ubezpieczenie dodatkowe, choć nie każdy zakład ubezpieczeń je oferuje.
Kara za brak OC motocykla
Pamiętaj, że obowiązek ciągłości ochrony OC dotyczy także właścicieli motocykli. Za choćby jeden dzień przerwy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nałożyć na Ciebie karę finansową, która w 2023 roku może być dotkliwa dla Twojej kieszeni.
Jak widać, za brak ważnego ubezpieczenia motocyklista może zapłacić nawet ponad 1000 zł kary! Znacznie bardziej opłaca się zadbać o wymaganą ochronę, zwłaszcza że korzystanie z takich narzędzi jak kalkulator OC i AC jest łatwe, szybkie i pozwala na dopasowanie oferty ubezpieczenia do własnych potrzeb i możliwości finansowych.
Jako motocyklista zadbaj o swoje bezpieczeństwo kompleksowo - zarówno w trasie, jak i przed wyruszeniem w drogę, podczas zakupu polisy ubezpieczeniowej czy kompletowania niezbędnego wyposażenia na motor.
Co warto wiedzieć?
- W pierwszej połowie 2023 roku spadła co prawda liczba wypadków z udziałem motocyklistów, jednak są one poważniejsze - wzrosła bowiem liczba zabitych i rannych w takich okolicznościach.
- Najwięcej wypadków i kolizji z udziałem motocyklistów zdarza się w sezonie wakacyjnym. Jeśli chodzi o dni tygodnia, słupki statystyczne szybują najwyżej w weekendy.
- Nie zawsze motocykliści sami przyczyniają się do wypadków. W równym stopniu odpowiedzialni są za to inni użytkownicy dróg, np. kierowcy samochodów osobowych.
- Ze względu na wysokie ryzyko wypadku czy kolizji, poza obowiązkowym OC motocykla warto kupić dodatkową ochronę w postaci autocasco lub assistance. Należy jednak pamiętać, że nie każde towarzystwo ubezpieczeniowe oferuje te produkty motocyklistom.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jaka prędkość staje się największym bezpośrednim zagrożeniem bezpieczeństwa motocyklisty?
Uważa się, że utrata kontroli nad pojazdem przy prędkości 200 km/h to niemal w każdym przypadku ogromne ryzyko zgonu, a już na pewno poważnych uszkodzeń ciała.
Kto najczęściej odpowiada za wypadki motocyklistów na drodze?
Za wypadki i kolizje odpowiadają zarówno sami motocykliści, jak i inni użytkownicy drogi - zwykle kierowcy samochodów osobowych. Raport Komendy Głównej Policji za 2022 rok pokazuje, że aż za 50,9% wypadków z udziałem motocyklistów odpowiedzialni są inne osoby.
Czy za brak ciągłości ubezpieczenia motocykla grozi kara?
Tak, tak samo jak w przypadku innych pojazdów, UFG może nałożyć karę za brak ubezpieczenia motocykla choćby przez jeden dzień. Obecnie za brak OC powyżej 14 dni kara wynosi dla motocyklisty nawet 1200 zł.
Czy można kupić polisę OC na motocykl tylko na sezon?
Nie - nawet jeśli nie korzystasz ze swojego jednośladu jesienią czy zimą, musisz wykupić całoroczną ochronę OC.
Czy można kupić dodatkowe ubezpieczenie motocykla poza OC?
Tak, jednak nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe oferuję autocasco czy assistance dla jednośladów ze względu na wysokie ryzyko zajścia szkody i konieczności wypłaty odszkodowania. Dzięki kalkulatorowi OC i AC możesz jednak znaleźć korzystne oferty dostępne obecnie na rynku.