Niewłaściwie ciśnienie w oponach samochodowych to nie tylko nieprzyjemna jazda. To także większe zużycie paliwa, szybsza eksploatacja ogumienia oraz większe ryzyko wypadku. Jeśli nie lubisz niepotrzebnie płacić za wymianę opon, a także zależy Ci na bezpiecznej jeździe, zapoznaj się z artykułem i dowiedz, jakie powinno być prawidłowe ciśnienie.

Ile wynosi prawidłowe ciśnienie w oponach?

Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że prawidłowe ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy i tempo zużywania ogumienia. Przyjmuje się, że uniwersalne ciśnienie to od 2,1 do 2,3 bara. Uogólniając można powiedzieć, że ta wartość jest optymalna dla każdego samochodu. Szczegółowe wielkości zależą od modelu auta, rozmiaru opon i osi pojazdu. 

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Od kilku lat we wszystkich samochodach montowane są kontrolki ciśnienia. Mają one kolor czerwony lub żółty, w zależności od producenta i modelu auta. Świecenie kontrolki w danym kolorze może oznaczać albo całkowity brak ciśnienia w oponach (trzeba wtedy się zatrzymać i sprawdzić stan opon) lub ciśnienie poniżej zalecanego, ale na tyle wysokie, że można bezpiecznie dojechać do stacji benzynowej wyposażonej w kompresor.

Opony letnie

Ciśnienie w oponach letnich powinno oscylować w przedziale od 2,1 do 2,3 bara, chyba że inaczej zaleca producent. Ciśnienie potrafi samoistnie się zmienić, dlatego należy je należy regularnie kontrolować i podpompowywać koło, kiedy spadnie poniżej rekomendowanego.

Opony zimowe

Podobnie jak przy oponach letnich, tak i przy zimowych, bezpieczne i najbardziej ekonomiczne ciśnienie oscyluje w granicach 2,1 do 2,3 bara. Nie istnieje coś takiego jak ciśnienie zalecane do wszystkich opon zimowych (czy wszystkich na sezon letni) - konkretne parametry zależą od producenta, rozmiaru opony i tego, czy jest przeznaczona na przednie, czy tylne koła.

Opony przednie i tylne

Ciśnienie na osi tylnej i przedniej nie powinno być takie same. Wynika to z obciążenia samochodu i zapewnienia mu odpowiedniej przyczepności. Zasadniczo przy obu osiach zaleca się wartość od 2,1 do 2,3 bara, ale w przypadku opon tylnych specjaliści rekomendują, żeby ciśnienie było odrobinę wyższe.

Gdzie znaleźć ciśnienie opon w swoim samochodzie?

Ciśnienie rekomendowane przez producenta znajduje się w instrukcji obsługi i na tabliczkach znamionowych. Na tabliczce podane są różne wartość ciśnienia w zależności od rozmiaru opon. Znajdziemy też na niej prawidłowe ciśnienie w oponach na osi tylnej i przedniej - zaprezentowane jest to w formie grafiki samochodu i strzałek kierujących na tylne lub przednie koła. Może też widnieć rozróżnienie na obciążenie samochodu - np. przy dwóch pasażerach zalecane ciśnienie jest inne niż przy pięciu. Zazwyczaj przedstawia się to za pomocą grafiki “ludzików”. 

Ciśnienie podawane jest najczęściej w barach, choć można też spotkać się z jednostką PSI. 1 PSI to niecała 0,7 bara, ale zamiast samemu to obliczać, lepiej skorzystać z któregoś kalkulatora dostępnego w internecie.

Jak dopasować prawidłowe ciśnienie do rodzaju opon?

Na oponach (na bocznej powierzchni) można znaleźć informację o maksymalnym ciśnieniu. Warto wiedzieć, że nie jest to zalecane ciśnienie, ale najwyższe, które konstrukcyjnie wytrzyma ogumienie. 

Prawidłowe (rekomendowane) ciśnienie zależy od rozmiaru opony. W dużym skrócie można powiedzieć, że dla wszystkich opon ciśnienie od 2,1 do 2,3 bara będzie prawidłowe - tzn. jazda na takim ciśnieniu jest bezpieczna i w miarę ekonomiczna. Jednak, jeśli komuś zależy na dokładnym dopasowaniu, to specjaliści przyjmują, że prawidłowe ciśnienie w oponach 13-calowych wynosi od 2,1 do 2,5 bara, a dla 15-calowych - od 2,2 do 2,7 bara. W każdym przypadku zalecamy jednak sprawdzić ciśnienie rekomendowane przez producenta, gdyż wartości mogą się różnić w zależności od modelu czy rocznika samochodu.

Opony 155/70 R13 

Są to opony z bardzo wąskim bieżnikiem o szerokości 155 mm. Liczba 70 oznacza procentowy stosunek wysokości do szerokości opony. R13 informuje nas o rodzaju konstrukcji i średnicy felgi (wyrażonej w calach), na którą można założyć oponę. W tym przypadku mamy do czynienia z budową radialną tj. taką, w której nici osnowy nie krzyżują się, lecz są ułożone równolegle. To opony pasujące do wielu modeli małych, kompaktowych samochodów, szczególnie ze starszych roczników.

Opony 185/65 R15

To także opony radialne, jednak z szerszym bieżnikiem, bo w rozmiarze 185 mm. Kolejna liczba, 65, wyraża stosunek boku wysokości opony do jej szerokości. Dla tych opon przeznaczone są obręcze o średnicy 15 cali. Opony sprawdzą się w pojazdach użytkowanych w mieście, na typową wiejską nawierzchnię, odpowiedniejsze będą szersze.

Opony 195/50 R15 

Wartość 195 oznacza, że opona ma szerokość 19,5 cm. Pisząc o szerokości opony mamy na myśli odległość pomiędzy najdalej wysuniętym punktem ścianki bocznej wewnętrznej a skrajnym miejscem ścianki bocznej zewnętrznej. Na ten rozmiar opony pasują felgi w rozmiarze 15 cali.

Opony 205/55 R16

Opona 205/55 R16 to uniwersalne ogumienie, które może być stosowane w wielu modelach samochodów osobowych. Pierwsza wartość - 205 - określa szerokość bieżnika, a bieżnik w tym rozmiarze jest typowy dla Fiatów, Citroenów, BMW i innych popularnych aut osobowych. Opony mają konstrukcję radialną o czym świadczy parametr R i pasują na nie felgi 16- calowe, co z kolei wiadomo z ostatniej liczby w oznaczeniu.

Opony 205/60 R16

Są to opony stosowane w samochodach o większej mocy silnika. Nadają się do większych osobówek, SUV-ów i pojazdów terenowych. Zapis 205/60 R16 oznacza, tak w przy innych oponach, że mają szerokość 205 mm, profil w rozmiarze 60 i konstrukcję radialną.

Opony 215/55 R16

Są montowane w samochodach Honda Civic, Audi A4, Citroen Berlingo i w innych popularnych modelach. Opony mają szerokość 215 milimetrów, jak sugeruje pierwsza liczba. Druga liczba oznacza profil, czyli wyrażany w procentach stosunek wysokości ściany bocznej opony do jej szerokości.Można je spotkać w wariantach letnim, zimowym i na cały rok.

Opony 225/40 R18 

Te opony są szerokości 225 mm, a ich profil wynosi 40. Ciekawostką jest, w odniesieniu do wszystkich rozmiarów opon, nie tylko opisywanego, że tak naprawdę szerokości opon nie zawsze są takie jak w oficjalnym oznaczeniu. Zależy to od metody produkcji i różnice pomiędzy faktycznym a podanym przez producenta rozmiarem mogą wynosić do kilku mm. W każdym razie - nie wpływa to na komfort i bezpieczeństwo jazdy. 

Opony 225/45 R17 

Szerokość przekroju tych opon wynosi 225 mm. Stosunek procentowy profilu opony to 45. Jak to policzyć, aby uzyskać wartość w mm? Wystarczy szerokość opony (w tym przypadku 225) podzielić przez 100 i uzyskaną wartość pomnożyć przez 45. Wiemy teraz, że w tym konkretnym przykładzie profil to 101,25 mm.

Czym i kiedy mierzyć ciśnienie opon? 

Ciśnienie w oponach można zmierzyć na stacji benzynowej, w warsztacie lub we własnym garażu albo na parkingu. Stacje i mechnicy dysponują oczywiście bardziej profesjonalnym sprzętem, ale każdy kierowca może kupić na swój użytek podręczny ciśnieniomierz. Kosztują one od 40-50 zł, więc nie jest to duży wydatek. 

Ciśnienie w ogumieniu należy profilaktycznie mierzyć przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą. Nie powinno się go sprawdzać od razu po zgaszeniu silnika. Samochód musi ostygnąć, ponieważ gorącą opona może zafałszować wynik.

Dlaczego ciśnienie w oponach spada?

Może być kilka przyczyn spadku ciśnienia w oponach. Do najczęściej spotykanych należą nieszczelność w wentylach lub ucieczka cząstek powietrza przez ogumienie. Na spadki wpływają też wahania temperatury, szczególnie gwałtowne skoki, jakie zdarzają się z końcem zimy i początkiem wiosny. Niemniej powolny spadek ciśnienia to naturalna sprawa i nie powinien być powodem do niepokoju.

Jakie są wady i zalety niskiego ciśnienia w oponach?

Niskie ciśnienie w oponach ma o więcej wad niż zalet. Plusem jest poprawa komfortu jazdy, którą odczuwają kierowcy poruszający się z niższym ciśnieniem niż zalecane. 

Za to dużym minusem jest spadek bezpieczeństwa jazdy. Badania wskazują, że spadek ciśnienia o 0,5 bara wydłuża drogę hamowania o 4 metry. Ponadto na skutek zbyt małego ciśnienia opona się odkształca (nie są odkształcenia widoczne gołym okiem) i może wystrzelić w trakcie jazdy. Obniżone ciśnienie wpływa także negatywnie na ekonomikę samochodu, ponieważ zmniejsza trwałość bieżnika i powoduje wzrost zużycia paliwa. 

Czy ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Nieprawidłowe ciśnienie (zarówno za wysokie, jak i za niskie) obniża bezpieczeństwo poruszania się autem. Może ono doprowadzić do mikrouszkodzeń, które zniekształcą oponę i przyczynią się do wystrzału. Oprócz tego, zbyt wysokie ciśnienie powoduje gorszą przyczepność auta, co z kolei może skończyć się utratą panowania nad kierownicą. 

Problem ignorowania wśród zaleceń dotyczących właściwego ciśnienia jest bardzo poważny i producencie próbują z nim walczyć poprzez różne kampanie.

Czy warto kupić ubezpieczenie opon? 

Ubezpieczenie opon proponowane przez niektóre firmy może mieć formę oddzielnej polisy lub wchodzić w zakres Assistance. Ubezpieczenie gwarantuje ochronę od wszystkich ryzyk, które mogą się przydarzyć w związku z oponami - tj likwidację skutków uszkodzenia, przebicia czy zniszczenia. 

Przed zakupem polisy na opony należy zapoznać się z OWU i sprawdzić, czy w ramach ubezpieczenia jest też holowanie. Może się zdarzyć, że polisa pokrywa tylko koszt naprawy (lub wymiany) opony, ale kierowca musi dostarczyć je do warsztatu we własnym zakresie. Niemniej ubezpieczenie opon jest stosunkowo tanie i warto zdecydować się na ten wydatek, szczególnie przy nowym samochodzie.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Właściwe ciśnienie w oponach – co warto wiedzieć?

  1. Uniwersalne ciśnienie w oponach od 2,1 do 2,3 bara i takie jest zalecane dla wszystkich samochodów. Jednak dokładna wartość zależy od modelu pojazdu, rozmiaru opon, a nawet obłożenia pojazdu.
  2. Ciśnienie rekomendowane przez producenta powinno znajdować się w instrukcji obsługi i tabliczce znamionowej samochodu.
  3. Kierowca może sprawdzić ciśnienie w oponach na stacji benzynowej, w warsztacie samochodowym lub użyć podręcznego ciśnieniomierza, który można kupić w internecie za kilkadziesiąt złotych.
  4. Inne niż rekomendowane ciśnienie jest niebezpieczne i nieekonomiczne. Po pierwsze - może być przyczyną utraty kontroli nad samochodem lub wystrzału opony. Po drugie - zwiększa zużycie paliwa i przyspiesza zużywanie bieżnika.
  5. W ofertach ubezpieczycieli można znaleźć polisę na opony, która gwarantuje wymianę lub naprawę opon np. po przebiciu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o właściwe ciśnienie w oponach

  1. Jak często mierzyć ciśnienie opon?

    Ciśnienie należy mierzyć profilaktycznie co kilka tygodni (co najmniej raz w miesiącu) i przed każdą dłuższą podróżą.

  2. Jak reagować na niskie ciśnienie w oponach?

    Oponę ze zbyt niskim ciśnieniem należy podpompować. Można to zrobić na każdej stacji benzynowej czy w warsztacie lub kupić niewielki kompresor na własny użytek.

  3. Jak reagować na wysokie ciśnienie w oponach?

    Ciśnienie można obniżyć w warsztacie lub samodzielnie, za pomocą śrubokrętu.

  4. Czy warto pompować koła azotem?

    Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Uważa się, że azot wydłuża żywotność opony, ale niektórzy kierowcy sugerują, że i tak nie pokrywa to kosztu, który trzeba ponieść w warsztacie za usługę.

  5. Co to jest czujnik TPMS?

    TPMS to system monitorujący ciśnienie w oponach. Alarmuje on kierowcę za pomocą kontrolki o nieprawidłowościach i skokach ciśnienia wykraczających poza normę.

  6. Czy ciśnienie w przednich i tylnych oponach powinno być różne?

    Tak. Informują o tym na tabliczkach producenci. Zazwyczaj przedstawiają grafikę samochodu i pod przednią i tylną osią umieszczają różne wartości zalecanych ciśnień.