Aktualnie w system start-stop wyposażony jest niemal każdy samochód opuszczający fabrykę. Mimo rosnącej popularności tego rozwiązania nie wszyscy kierowcy wiedzą jednak, jak ono działa, jakie ma wady i zalety i dlaczego producenci decydują się na jego zastosowanie. Odpowiedzi na pytania dotyczące start-stop znajdziesz w naszym artykule.
System start-stop dla niejednego kierowcy jest tematem kontrowersyjnym i budzi wiele wątpliwości. Producenci samochodów bronią stosowanego przez siebie rozwiązania, wskazując na mniejsze zużycie paliwa potwierdzone testami. Kontrargumentem przeciwników jest szybsze zużycie jednostki napędowej i innych podzespołów pojazdu. Mimo różnych opinii system start-stop coraz częściej jest standardowym wyposażeniem samochodu.
Czym jest start-stop w samochodzie?
System start-stop to elektroniczny system odpowiedzialny za automatyczne wyłączenie silnika w momencie krótkiego postoju i następnie jego ponowne uruchomienie, gdy kierowca zamierza ruszyć.
Pomysł, aby jednostka napędowa pojazdu została unieruchomiona w trakcie oczekiwania na zmianę sygnalizacji świetlnej czy podczas stania w korku, nie jest nowością. Pierwsze próby stworzenia takiego systemu podejmowane były już w połowie lat 60. ubiegłego wieku. Rosnąca liczba samochodów w połączeniu z niewystarczająco rozwiniętą infrastrukturą były głównymi przyczynami poszukiwań rozwiązania, które zminimalizuje konsumpcję paliwa.
Początkowo system start-stop był stosowany jedynie w samochodach klasy premium. Dziś producenci stosują to rozwiązanie również w tańszych modelach aut, szczególnie miejskich.
Ciekawostka
Jak działają systemy start-stop?
Upraszczając, można powiedzieć, że zasada działania systemu start-stop jest następująca – kontroluje on uruchomienie jednostki napędowej w zależności od tego, czy samochód porusza się, czy stoi. W praktyce jednak system start-stop jest bardziej złożony – to proces, w ramach którego można wyodrębnić trzy fazy:
- Pierwsza polega na zatrzymaniu pracy silnika w czasie krótkiego postoju. Ma to miejsce np. gdy kierowca zatrzymał się przed sygnalizacją świetlną, przed przejazdem kolejowym lub wówczas, gdy auto stoi w korku.
- Druga sprowadza się do tego, że po wyłączeniu jednostki napędowej system start-stop odpowiada za działanie m.in. klimatyzacji czy systemu audio. Może on zadziałać tylko wówczas, gdy akumulator jest naładowany, temperatura na zewnątrz nie jest zbyt niska lub zbyt wysoka i auto nie stoi na zboczu.
- Trzecia faza to ponowne uruchomienie silnika. System start-stop potrzebuje na to zaledwie chwili – odbywa się to w sposób niezauważalny dla kierowcy. Na włączenie silnika system potrzebuje tyle czasu, ile zajmuje przekazanie informacji zebranej przez czujnik, wskazującej na to, że kierowca chce ruszyć.
Jakie są różnice w działaniu systemu start-stop w zależności od typu skrzyni biegów (manualna vs automatyczna)?
System Start-Stop działa nieco inaczej w samochodach z manualną i automatyczną skrzynią biegów – różnice wynikają z konstrukcji układu napędowego oraz sposobu obsługi pojazdu przez kierowcę.
Jak start-stop działa w samochodach z manualną skrzynią biegów?
- System aktywuje się najczęściej po zatrzymaniu pojazdu, wrzuceniu biegu neutralnego i puszczeniu pedału sprzęgła.
- Silnik wyłącza się, gdy kierowca stoi np. na światłach i nie ma wciśniętego sprzęgła.
- Ponowne uruchomienie następuje w momencie naciśnięcia sprzęgła, czyli tuż przed wrzuceniem biegu i ruszeniem.
Dzięki temu system rozpoznaje intencję kierowcy. Jeśli chcesz ruszyć, silnik uruchamia się automatycznie, zanim jeszcze zdążysz wrzucić bieg.
Jak start-stop działa w automacie?
- System działa, gdy samochód całkowicie się zatrzyma, a kierowca trzyma nogę na pedale hamulca.
- Silnik pozostaje wyłączony tak długo, jak długo pedał hamulca jest wciśnięty.
- Gdy tylko zdejmiesz nogę z hamulca, silnik natychmiast się uruchamia, umożliwiając płynne ruszenie.
W automatach system Start-Stop nie wymaga od kierowcy dodatkowych czynności. Wszystko dzieje się intuicyjnie, zgodnie z ruchem stopy z hamulca na gaz.
Kiedy system start-stop może nie zadziałać?
Niezależnie od rodzaju skrzyni biegów, system Start-Stop nie zadziała w każdej sytuacji. Dla bezpieczeństwa i komfortu działania, konieczne jest spełnienie określonych warunków technicznych:
- odpowiedni poziom naładowania akumulatora,
- właściwa temperatura silnika,
- zamknięte drzwi i zapięte pasy,
- niewielkie zapotrzebowanie na moc elektryczną (np. wyłączona klimatyzacja lub ustawiona niska intensywność chłodzenia).
Jeśli te warunki nie są spełnione, system nie wyłączy silnika lub uruchomi go wcześniej, nawet jeśli samochód stoi w miejscu.
System start-stop. Wady i zalety 2025
Kierowcy, którzy nigdy wcześniej nie użytkowali samochodu wyposażonego w system start-stop, muszą się do niego przyzwyczaić. Jakie korzyści płyną z jego używania? Na liście zalet tego rozwiązania znajdują się:
- Zmniejszenie zużycia paliwa. To podstawowa korzyść, która wskazywana jest przez każdego producenta samochodów. W tym przypadku kierowca nie musi się ograniczać do zasad ecodrivingu, aby oszczędzać na paliwie.
- Ograniczenie emisji CO2. Ma to bezpośredni związek z niższym zużyciem paliwa i wyeliminowaniem sytuacji, w których silnik pracuje w czasie postoju.
- Zmniejszenie hałasu. To kolejna zaleta systemu start-stop. Dzięki wyłączeniu silnika na czas postoju ekspozycja zarówno kierowców, jak i innych uczestników ruchu drogowego na hałas jest niższa.
Uwaga!
Dla kierowców znaczenie ma z kolei to, że obsługa tego systemu nie wymaga dodatkowych czynności. W rezultacie mogą oni skoncentrować się na drodze, a jednocześnie oszczędzać na paliwie.
Jakie wady ma system start-stop?
Zastosowanie systemu start-stop ma nie tylko zalety, ale również wiąże się z pewnymi niedogodnościami dla właścicieli samochodów. Aby to rozwiązanie mogło działać prawidłowo, konieczny jest montaż dodatkowych czujników i przede wszystkim elementów o zwiększonej trwałości. Dotyczy to przede wszystkim rozrusznika i akumulatora, przy czym ten drugi nie może być standardowym akumulatorem kwasowym.
Nie, o ile samochód jest wyposażony w odpowiedni typ baterii – AGM lub EFB. Zwykłe akumulatory nie są przystosowane do częstego uruchamiania silnika i mogłyby się szybciej zużywać. Właściwy akumulator zapewnia trwałość i niezawodne działanie systemu bez negatywnego wpływu na jego żywotność. Warto wiedzieć
Mimo zastosowania trwalszych komponentów (co ma związek z ich intensywniejszą eksploatacją spowodowaną częstszym włączaniem i wyłączaniem silnika), mechanicy zauważają mankamenty. Najczęściej zgłaszane problemy to:
- Wzmożona eksploatacja podzespołów samochodu. Dotyczy to zwłaszcza rozrusznika i akumulatora. W rezultacie nawet zastosowanie tych komponentów w wersjach dedykowanych dla systemu start-stop nie zawsze jest wystarczające.
- Wyższe ceny części zamiennych. Ma to związek z konstrukcją tych elementów. W razie awarii właściciel samochodu z systemem start-stop musi liczyć się z większym wydatkiem.
- Szybsze zużycie turbosprężarki. Żywotność tego komponentu zostaje obniżona z uwagi na brak smarowania po zgaszeniu silnika.
To właśnie negatywny wpływ systemu start-stop na silnik powoduje, że wielu kierowców nie jest przekonanych do jego stosowania. Co ciekawe, sam system nie jest zbyt awaryjny.
Tak, o ile działa prawidłowo i samochód jest do niego przystosowany. Producenci uwzględniają jego wpływ na układ napędowy, turbosprężarkę i smarowanie silnika. System wyłącza się automatycznie, jeśli warunki nie są odpowiednie, np. przy niskim naładowaniu akumulatora, więc nie zagraża bezpieczeństwu kierowcy ani pojazdu. Warto wiedzieć
Jak wyłączyć start-stop?
Możliwość wyłączenia systemu start-stop przewiduje każdy producent. Powód jest prosty – system start-stop nie sprawdza się w każdych warunkach. Dedykowany jest on kierowcom, którzy na co dzień poruszają się po mieście. W obszarach miejskich sygnalizacja świetlna może znajdować się co kilkaset metrów. Według szacunków specjalistów poruszając się po mieście, samochód nawet 1/3 czasu może spędzić na postoju.
Jak wyłączyć system start-stop? Możliwości są dwie – kierowca może:
- Użyć dedykowanego przycisku. W ten sposób system start-stop może zostać dezaktywowany w dowolnym momencie. To rozwiązanie jest jednak uciążliwe, jeżeli kierowca preferuje nie korzystać w ogóle z tego systemu.
- Przeprogramować system start-stop i trwale go wyłączyć. W tym przypadku nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie. Z reguły dezaktywacja systemu ma miejsce dopiero po przeprowadzeniu dokładnej diagnostyki.
Z możliwości wyłączenia systemu start-stop najczęściej korzystają kierowcy, którzy nie są do niego przyzwyczajeni lub po mieście jeżdżą sporadycznie.
Czy start-stop oszczędza paliwo?
Z testów przeprowadzonych przez producentów wynika, że możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 15 proc. Trzeba jednak pamiętać, że testy są przeprowadzane w kontrolowanych warunkach, w efekcie czego ich rezultaty nie zawsze mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Często zdarza się, że kierowca dostrzega niewielką różnicę w zużyciu paliwa – na poziomie od 1 do 5-7 proc. Czy zatem korzystanie z systemu start-stop jest zasadne?
Korzyści finansowe przy ograniczeniu konsumpcji paliwa na poziomie do 3 proc. nie są wielkie – przeciwnie, są niemal niezauważalne podczas uzupełniania poziomu paliwa w baku. Lepiej rachunek ten wypada w skali roku, ale różnica także nie jest imponująca i zależy głównie od intensywności eksploatacji pojazdu. W rezultacie rachunek zysków i strat nie musi się wcale bilansować, jeżeli wziąć pod uwagę koszty naprawy auta z systemem start-stop.
Specjaliści zwracają uwagę na jeszcze jedną kwestię – konsekwentne wyłączanie systemu start-stop może wydłużyć czas eksploatacji wzmocnionych podzespołów. W rezultacie rezygnacja z tego rozwiązania może oznaczać więcej korzyści niż jego używanie. To jednak zależy głównie od tego, jak właściciel użytkuje auto i jakimi trasami najczęściej się porusza.
Czy ubezpieczenie samochodu z systemem start-stop jest tańsze?
System Start‑Stop to przykład technologii, która ma pomóc kierowcom w ograniczaniu codziennych kosztów – zwłaszcza w mieście. Mniejsze zużycie paliwa to jedna strona medalu, ale warto zadbać też o oszczędność przy ubezpieczeniu auta. Czy wiesz, że posiadanie nowoczesnych rozwiązań może wpłynąć na ocenę ryzyka przez ubezpieczyciela? Szczególnie w przypadku AC.
Chcesz sprawdzić, który ubezpieczyciel zaproponuje Ci najtańszy pakiet OC AC? Porównaj dostępne na rynku oferty i sprawdź, która z nich najlepiej odpowiada Twoim potrzebom. Korzystając z porównywarki ubezpieczeń rankomat.pl zyskujesz dostęp do wielu ubezpieczeń w jednym miejscu.
Co warto wiedzieć
- System start-stop automatycznie wyłącza silnik w czasie krótkiego postoju, np. przed sygnalizacją świetlną.
- W system start-stop wyposażone są samochody różnych marek – rozwiązanie to nie jest już montowane wyłącznie w autach z segmentu premium.
- Najważniejsze zalety systemu start-stop to: mniejsze zużycie paliwa, niższa emisja spalin i zmniejszenie poziomu hałasu.
- System start-stop może mieć negatywny wpływ na jednostkę napędową – powoduje, że podzespoły auta szybciej się zużywają.
- Każdy producent stosujący system start-stop przewiduje jego wyłączenie dedykowanym do tego przyciskiem.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje wymiana komponentów w aucie z systemem start-stop?
Trudno mówić o konkretnych kwotach, bo te zależą od marki i modelu pojazdu. Jednak za regenerację turbosprężarki zapłacić trzeba nawet 3000 zł. Wysokie koszty naprawy poszczególnych podzespołów są jednym z głównych powodów przemawiających za rezygnacją z systemu start-stop.
Kiedy warto wyłączyć system start-stop?
System start-stop jest szczególnie często montowany w małych samochodach miejskich. Powodem jest to, że to właśnie takie auta najczęściej stoją w korkach lub przed światłami. Z tego względu system start-stop traci rację bytu podczas korzystania z autostrad czy dróg ekspresowych.
Czy można kupić używany samochód z systemem start-stop?
Tak. Coraz więcej samochodów wyposażonych w system start-stop można znaleźć również na rynku wtórnym. Powodem jest to, że aktualnie to rozwiązanie jest szeroko stosowane przez producentów. Tendencja ta będzie z czasem jeszcze bardziej zauważalna – z uwagi na normy dotyczące ekologii system start-stop może stać się dla producentów obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdów.
Jakie są najczęstsze awarie systemu start-stop?
System start-stop jest mało awaryjny. Jeżeli dochodzi do usterek, najczęściej mają one związek z awarią czujników. Do warsztatów samochodowych pojazdy trafiają też wtedy, gdy pojawiły się błędy w oprogramowaniu sterującym – wówczas nie obejdzie się bez diagnostyki.
Jakie są typy systemów start-stop?
Systemy Start-Stop dzielą się na podstawowe, które wyłączają silnik podczas postoju, oraz zaawansowane, współpracujące z układem rekuperacji energii i systemami klimatyzacji. Niektóre wersje inteligentnie analizują warunki jazdy, temperaturę czy poziom naładowania akumulatora, by optymalnie zarządzać pracą silnika i zwiększyć oszczędność paliwa.
Jakie akumulatory są używane w samochodach ze Start‑Stop?
W samochodach z systemem Start‑Stop stosuje się specjalne akumulatory o zwiększonej wytrzymałości: AGM (Absorbent Glass Mat) i EFB (Enhanced Flooded Battery). Są one przystosowane do częstego uruchamiania silnika, lepiej znoszą głębokie rozładowania i szybkie ładowanie, co zapewnia niezawodne działanie systemu nawet w intensywnym ruchu miejskim.Dlaczego start‑stop nie działa?
System Start‑Stop może nie działać, jeśli nie są spełnione określone warunki – np. niski poziom naładowania akumulatora, zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura silnika, włączona klimatyzacja na pełnej mocy, niezapięte pasy lub otwarte drzwi. System wyłącza się też przy intensywnym zużyciu energii lub w przypadku awarii jednego z jego czujników.
Komunikat "Skontroluj start-stop" - co oznacza?
Takie komunikat pojawia się wtedy, gdy system Start‑Stop nie działa prawidłowo i wymaga diagnostyki. Przyczyną może być zużyty akumulator, niesprawny czujnik, błąd elektroniki lub niewłaściwe warunki pracy (np. zbyt niska temperatura). Warto wówczas jak najszybciej sprawdzić auto w serwisie.