Porównaj oferty i kup polisę taniej przez Internet

Wolisz porozmawiać? Skorzystaj z pomocy jednego z naszych 200 agentów

#zostańwdomu

W 2019 roku właściciele BMW płacili średnio 46% więcej za obowiązkowe ubezpieczenie niż właściciele Skody. Drugą najdroższą w OC marką było Audi. Wpływ na wyższe ceny polis miało kilka czynników, związanych zarówno z kierowcą, jak i zgłoszonym do ubezpieczenia pojazdem.

samochód marki BMW
Porównaj ceny OC i AC
CUR_URL:https://rankomat.pl/samochod/dlaczego-kierowcy-bmw-i-audi-placa-wiecej-za-oc

W ubiegłym roku kierowcy BMW i Audi wydawali na obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne znacznie więcej niż np. posiadacze samochodów marki Skoda, Renault czy Toyota. Średnia cena OC dla najdroższej pod tym względem marki (BMW) wyniosła 896 zł i była o 282 zł wyższa od średniej ceny proponowanej właścicielom najtańszej Skody (614 zł).

Marka pojazdu a cena OC w 2019 r

- Na wysokość składki wpływa wiele czynników, związanych zarówno z kierowcą, np. jego wiekiem, jak i ubezpieczanym pojazdem. Raport cen OC rankomat.pl przedstawia stawki uśrednione. Może więc być tak, że w przypadku marki, dla której wyliczyliśmy najwyższą cenę OC, wpływ na jej wartość miała notowana dla większości pojazdów duża pojemność silnika, starszy wiek czy też duży aktualny przebieg - mówi Tomasz Kroplewski, Kierownik ds. Rozwoju Sprzedaży Rankomat

Sprawdziliśmy, jak w 2019 roku wyglądała zależność pomiędzy średnią pojemnością silnika, przebiegiem, wiekiem pojazdu oraz wiekiem kierowcy BMW i Audi, a średnią ceną OC wszystkich marek pojazdów.

Dlaczego kierowcy BMW i Audi płacą więcej za OC

Samochodami z jaką pojemnością silnika jeżdżą kierowcy BMW i Audi?

Zazwyczaj większa pojemność silnika oznacza wyższą cenę polisy. Statystyczny polski kierowca posiada samochód z silnikiem o pojemności 1,8 l. Okazuje się, że kierowcy BMW zgłaszali do ubezpieczenia pojazdy ze znacznie większym silnikiem, bo aż 2,4 l, zaś Audi prawie 2,2 l.

Z kalkulacji przeprowadzonych w 2019 roku przez użytkowników naszej porównywarki wynika, że auta z dużym silnikiem nie cieszą się największą popularnością wśród kierowców. Najwięcej osób (prawie 64%) dysponuje samochodem o pojemności silnika do 1,9 l. Kierowców, którzy zgłaszali do ubezpieczenia auta z silnikiem od 2,0 do 2,5 l, było znacznie mniej, bo 28%. Najmniejszą grupę stanowili natomiast właściciele pojazdów z największymi silnikami (powyżej 2,6 l): 8,4%.

Jaki procent kierowców ubezpiecza auta o danej pojemności

W jakim wieku są właściciele BMW i Audi?

Kolejnym elementem wpływającym na cenę obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu jest wiek kierowcy. Okazuje się, że przeciętny właściciel pojazdu, który korzystał w ubiegłym roku z naszej porównywarki, ma 38 lat. Użytkownicy BMW byli jednak młodsi o 4 lata, a Audi o 3.

Z reguły, im młodszy kierowca, tym droższa może być polisa OC. W ubiegłym roku średnia cena OC była nieznacznie wyższa także dla osób, które ukończyły 57 rok życia.

Wiek kierowcy a cena OC w 2019 r.

Jakie znaczenie w OC ma wiek auta?

Czynnikiem kształtującym cenę obowiązkowego ubezpieczenia jest również wiek samochodu. Z reguły, im młodszy samochód, tym tańsza polisa. Z kalkulacji użytkowników naszego kalkulatora wynika, że średni dla wszystkich ubezpieczanych pojazdów to 14 lat. Analizowane marki (BMW i Audi) są o rok starsze i wyprzedzają je tylko Volkswageny ze średnią wieku 16 lat. Dla porównania, najtańsza w OC Skoda ma 11 lat.

Jakie znaczenie ma aktualny przebieg pojazdu?

Ważny dla towarzystw ubezpieczeniowych jest także przebieg pojazdu. Wszystkie auta zgłaszane do OC w rankomat.pl miały średnio na liczniku 190 tys. km. Dla BMW odnotowaliśmy jednak znacznie większy aktualny przebieg, średnio 224 tys. km., a dla Audi 226 tys. km. Ubezpieczyciele proponują zazwyczaj wyższą składkę OC dla posiadaczy aut z większym przebiegiem.

Kierowcy BMW i Audi deklarują najmniej wypadków

Powyższe czynniki nie wpływają korzystnie na średnią cenę OC BMW i Audi. Pozytywnie natomiast powinny wpłynąć deklaracje ich właścicieli, dotyczące szkodowości. Z danych Rankomat wynika, że deklarują oni najmniej szkód komunikacyjnych. W 2019 roku 16,7% właścicieli BMW i 16,6% posiadaczy Audi deklarowało spowodowanie przynajmniej jednej kolizji lub wypadku w całej swojej historii ubezpieczenia. Dla porównania, największy odsetek szkodowych kierowców stanowili właściciele Nissana (22,1%) i Toyoty (21,8%).

Tego typu deklaracje są weryfikowane w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. Jeśli kierowca poda nieprawdziwe informacje, podczas zawierania umowy cena OC zostanie ponownie wyliczona, z uwzględnieniem faktycznej historii jego ubezpieczenia.