Francja to kierunek, który turyści wybierają przez cały rok. Latem przekonuje ich opalanie na plażach Lazurowego Wybrzeża, a zimą szusowanie na nartach w Alpach. Amatorzy rozkoszy podniebienia zachwycają się francuskimi winami i serami, a zakochani tłumnie szturmują Paryż.

Nie można nie wspomnieć, że stolica Francji to nie tylko popularne miejsce na oświadczyny, ale i perełka architektoniczna – nie ma chyba osoby, która nie wie, co to jest Wieża Eiffla, Luwr czy Łuk Triumfalny.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Najszybsza droga z Polski do Francji wiedzie przez Niemcy. Na podróż samochodem trzeba poświęcić kilka godzin, ponieważ odległość do Paryża wynosi:

  • 1 590 km – z Gdańska,
  • 1 540 km – z Krakowa,
  • 1 287 km – z Poznania,
  • 1 588 km – z Warszawy.

Niewiele osób wie, że Francja jest najczęściej odwiedzanym przez turystów krajem na świecie. W 2019 r. było ich ponad 90 milionów i spora część z nich zdecydowała się na podróż samochodem, więc aut na francuskich drogach nie brakuje.

We Francji obowiązuje euro, a językiem urzędowym jest francuski, jednakże z Francuzami, którzy pracują w miejscach nastawionych na turystów, można porozumieć się po angielsku.

Jakie powinno być wyposażenie samochodu we Francji?

Francja znajduje się w UE i Strefie Schengen, zatem do przekroczenia granicy wystarczy dowód osobisty albo paszport. Trzeba pamiętać, że ten dokument muszą posiadać wszyscy uczestnicy wyprawy, także niepełnoletnie dzieci. Do jazdy samochodem po Francji potrzebne jest polskie prawo jazdy i ważna polisa OC samochodu. Nie jest natomiast wymagana Zielona Karta.

Jeżeli chodzi o wyposażenie samochodu, to przepisy francuskie mówią o:

  • trójkącie ostrzegawczym,
  • kamizelkach odblaskowych,
  • alkomacie.

Zaleca się również posiadanie kompletu zapasowych żarówek.

Warto jednak wiedzieć, że Francja podpisała Konwencję Wiedeńską o ruchu drogowym. Jeden z zapisów tego traktatu mówi o tym, że drogówka nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia wynikającego z prawa drogowego obowiązującego w danym państwie, jeśli samochód wyposażony jest zgodnie z wymogami kraju, w którym został zarejestrowany. Oznacza to, że polskie auto może swobodnie poruszać się po Francji zaopatrzone w trójkąt i gaśnicę, tj. przedmioty, których wymagają polskie przepisy.

Konwencję ratyfikowały też Niemcy, które trzeba przejechać, aby dostać się do Francji.

Jakie są przepisy drogowe we Francji?

Znaki i przepisy drogowe we Francji podobne są do polskich. Znacząca różnica jest taka, że za ich złamanie grożą znacznie poważniejsze kary niż w Polsce. Dopuszczalna prędkość samochodu osobowego to:

  • 50 km/h w terenie zabudowanym,
  • 80 km/h w terenie niezabudowanym na drodze dwukierunkowej bez separatora,
  • 90 km/h w terenie niezabudowanym,
  • 130 km/h na autostradzie (w czasie deszczu 110 km/h).

Za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h drogówka natychmiast zatrzyma prawo jazdy, a mniejsze przekroczenia ukarze wysokim mandatem. Kierowcy nie mogą również rozmawiać przez telefon komórkowy. Zestaw głośnomówiący jest dopuszczalny, ale gdy zdarzy się wypadek i zostanie udowodnione, że przyczyną była rozmowa przez to urządzenie, zostanie naliczona kara.

Limit alkoholu we krwi to 0,5 promila, a dla kierowców ze stażem niższym niż 2 lata – 0,2 promila. Dobrze jest wiedzieć, że w razie wypadku, przepisy faworyzują pieszych, a ci często to wykorzystują, np. przechodząc na czerwonym świetle czy wbiegając znienacka na ulicę. Dlatego zaleca się zachowanie dużej ostrożności i wolną jazdę, szczególnie po ulicach Paryża.

Jaka polisa obowiązkowa na wyjazd do Francji?

Do jazdy po Francji wystarczy polskie OC, ale przed wyjazdem warto dwa razy sprawdzić jego ważność. W razie rutynowej kontroli albo wypadku i stwierdzenia, że samochód nie ma polisy, drogówka nakłada mandat i konfiskuje pojazd do czasu okazania ważnego OC. Do tego dochodzą koszty naprawy samochodu osoby poszkodowanej i leczenia rannych.

Należy wspomnieć, że o wypadek na francuskich drogach nie trudno. Chociażby ze względu na liczne fotoradary, które z założenia mają poprawić bezpieczeństwo, ale czasem pośrednio przyczyniają się do kraks. Dzieje się zazwyczaj tak, że kierowca przekraczający prędkość, kiedy zobaczy fotoradar, zaczyna gwałtownie hamować, co najczęściej powoduje kolizję z pojazdem jadącym z tyłu.

Jaką wykupić polisę AC do Francji?

Francja od jakiegoś czasu boryka się z różnego rodzaju zamieszkami i protestami. Dochodzi wtedy do aktów wandalizmu: cierpią witryny sklepów, wiaty przystankowe i zaparkowane auta. Sprawdź dokładnie w OWU Twojego towarzystwa, czy polisa AC będzie Cię chroniła w takiej sytuacji.

Większość ubezpieczycieli zaznacza bowiem w warunkach ochrony autocasco, że nie wypłaca odszkodowania za szkody, które powstaną m.in. w wyniku:

  • zamieszek,
  • akcji protestacyjnej lub demonstracji,
  • blokady dróg,
  • ataku terrorystycznego.

Zazwyczaj ochronę można rozszerzyć na taką okoliczność za dodatkową opłatą. Standardowa polisa AC pokryje natomiast koszty po: kradzieży pojazdu, naprawie auta, które zostało uszkodzone w wypadku, naprawie szkód spowodowanych pogodą (np. gradobiciem, huraganem, który wyrwie drzewo i przewróci na samochód itd.).

Czy warto posiadać assistance we Francji?

Duży ruch na drodze nie sprzyja bezwypadkowej i bezawaryjnej jeździe. Kierowcy poruszający się po Francji samochodem są narażeni na nieprzewidziane unieruchomienie pojazdu. W obcym kraju, z daleka od domu i znajomego mechanika trudno jest szybko usunąć usterkę i kontynuować podróż. W takiej sytuacji przyda się assistance, w ramach którego można liczyć m.in. na:

  • holowanie,
  • naprawę w warsztacie,
  • auto zastępcze,
  • pomoc tłumacza.

Pamiętaj, że pełny zakres usług będzie Ci przysługiwał tylko wtedy, gdy wykupisz ASS rozszerzone. Podstawowa polisa dodawana często gratis do polisy OC gwarantuje zazwyczaj tylko holowanie auta po wypadku.

NNW do Francji - czy warto kupić?

W wypadku może ucierpieć samochód, który będzie dobrze chroniony przy odpowiednim pakiecie ubezpieczeń. Ale co z ludźmi? Kierowcą i pasażerami? Zamiast liczyć na odszkodowanie z OC sprawcy, warto wziąć sprawy we własne ręce i zabezpieczyć się wykupując NNW. Z polisy zostaną wypłacone pieniądze na leczenie i rehabilitację, a w razie śmierci ubezpieczonego (odpukać!) dostaną je współmałżonek, dzieci lub inne osoby wskazane jako uposażeni.

Jakie są ceny paliw we Francji?

Francuscy kierowcy tankują na stacjach AS24, Shell i BP. Większość z nich jest czynna całodobowo. Ceny paliw są średnio o 30% wyższe niż w Polsce i kształtują się następująco (w przeliczeniu na euro za litr):

  • Pb95 – 1,26,
  • Pb98 – 1,32,
  • ON – 1,18,
  • LPG – 0,85.

Ważna informacja dla kierowców samochodów na gaz jest taka, że jadąc do Francji przez Niemcy, powinni zaopatrzyć się w przejściówki do tankowania LPG. O ile we Francji powszechnie stosowane jest – jak w Polsce – złącze typu włoskiego, to w Niemczech często spotykane są końcówki belgijskie i holenderskie.

Co z autostradami we Francji?

Sieć autostrad we Francji liczy około 12 000 km, z czego większość jest płatna. Opłaty pobierane są na bramkach albo za pomocą systemu Liber-t Box. Liber-t Box jest małym urządzeniem działającym na zasadzie fal radiowych, przyklejanym na przedniej szybie samochodu. Zbliżając się do bramki, urządzenie daje sygnał i bramka automatycznie się otwiera. Dla aut wyposażonych w ten system są specjalne pasy ruchu przy punkcie poboru opłat, co usprawnia przejazd i pozwala uniknąć kolejek. Kierowcy cyklicznie dostają zestawienie przejechanych kilometrów wraz z rachunkiem. Liber-t Box można zamówić przez internet, nawet przez polskie strony.

Co do cen autostrad we Francji, to zależą one od trasy i długości. Średnio trzeba być przygotowanym na wydatek około 20 euro. Najdroższa jest autostrada A6 (910 km na trasie Paryż-Nicea), która kosztuje prawie 80 euro. Płatne są też przejazdy przez niektóre mosty i tunele. Np. cena za przejazd tunelem Mont Blanc to 46 euro w jedną stronę, a w obie – 58.

Podróżującym autostradami zaleca się dużą ostrożność podczas nocnych postojów na parkingach i stacjach benzynowych, ponieważ często zdarzają się napady rabunkowe na kierowców samochodów z zagranicznymi rejestracjami.

Czy stosuje się winiety we Francji?

Jedyną winietą, którą trzeba wykupić we Francji jest winieta Crit’Air wprowadzona ze względów ekologicznych. W kraju znajduje się kilka stałych stref ekologicznych (obejmujących prawie wszystkie duże miasta: Paryż, Marsylia, Lyon) i jeszcze więcej stref czasowych – otwieranych i zamykanych w zależności od pogody, liczby zmotoryzowanych turystów itp.

Winiety Crit’Air dzielą się na 6 kategorii – kryterium jest wiek pojazdu, klasa EURO i rodzaj używanego paliwa. Każda strefa ekologiczna ma swoje regulacje dotyczące winiet – tzn. może pozwalać na wjazd tylko pojazdom z winietą kategorii 5 albo 4. Np. do Paryża nie wjadą samochody o najgorszych parametrach, a za złamanie zakazu grozi kara 68 euro.

Wszystkie winiety (bez względu kategorię) kosztują 4,80 euro i można je zamówić poprzez dedykowaną Crit’Air stronę francuskiego Ministerstwa Transportu albo skorzystać z pomocy polskich pośredników, ale ci doliczają sporą prowizję. Na koniec dwie wiadomości – zła i dobra. Zła jest taka, że żadnej winiety nie dostanie samochód zarejestrowany przed 1997, a dobra – winieta jest bezterminowa.

Mandaty we Francji - za co i ile można zapłacić?

Wysokość mandatów we Francji zależy od dopuszczalnej maksymalnej prędkości na drodze, tego, o ile została przekroczona i terminu, w którym kara zostanie zapłacona. Np. przekroczenie do 20 km/h w miejscu, gdzie największa prędkość to 50 km/h może kosztować 45, 90 lub 180 euro – im zapłacimy później, tym będzie drożej.

Jazda pod wpływem alkoholu (pomiędzy 0,5 a 0,8 promila) grozi mandatem w wysokości 135 euro, a przekroczenie granicy 0,8 promila karane jest grzywną 4 500 euro i karą pozbawienia wolności. Surowe mandaty wymierzane są za rozmowy przez telefon komórkowy i używanie antyradaru.

Dodajmy, że Francja chętnie korzysta z Europejskiego Systemu Informacyjnego o Pojazdach i Prawach Jazdy (EUCARIS). Pobiera z niego dane kierowcy pojazdu, któremu zrobił zdjęcie fotoradar. Dlatego nie warto liczyć na uniknięcie kary za nieprzepisową jazdę za granicą, bo jest to prawie niemożliwe.

Ważne telefony we Francji

Nietypowa sytuacja potrafi zaskoczyć podwójnie, jeżeli zadzieje się w obcym kraju. Żeby szybko zareagować, warto zapisać sobie w telefonie komórkowym i notesie numery telefonów, które mogą przydać się we Francji:

  • 112 – ogólnoświatowy numer alarmowy,
  • 15 – pogotowie ratunkowe,
  • 17 – policja,
  • 18 – straż pożarna,
  • +33 680 58 02 20 – ambasada RP w Paryżu.

Ubezpieczenie turystyczne przyda się w razie zamachu albo starć ulicznych

We Francji obowiązuje 2 poziom zagrożenia terrorystycznego, co oznacza, że ryzyko zamachu jest niewielkie, ale jednak istnieje. Do tego zdarzają się rozruchy i zajścia uliczne. Znajdując się przypadkowo w centrum takiego wydarzenia, nietrudno o mniejszy lub większy uraz. Dlatego osoby, które zdecydują się wybrać do Francji, koniecznie powinny pomyśleć o wykupieniu ubezpieczenia turystycznego.

Polisa turystyczna pokrywa koszty leczenia i transportu medycznego do kraju. Należy dodać, że karta EKUZ (którą mogą wyrobić sobie osoby ubezpieczone w polskim NFZ) zawiera wyłącznie podstawową opiekę (do której i tak trzeba dopłacić na miejscu) i nie obejmuje transportu medycznego do Polski. Także, jeżeli zajdzie potrzeba przewiezienia chorego do Polski karetką lub specjalnym śmigłowcem, musi się on liczyć z wydatkiem co najmniej kilkudziesięciu tysięcy.

Co warto wiedzieć

  1. Francja jest najczęściej odwiedzanym przez turystów krajem na świecie.
  2. Do przekroczenia francuskiej granicy wystarczy dowód osobisty albo paszport.
  3. Za złamanie przepisów drogowych we Francji grożą znacznie poważniejsze kary niż w Polsce.
  4. Przed wyjazdem do Francji należy koniecznie sprawdzić ważność polisy OC - w tym kraju honorowane jest polskie ubezpieczenie.
  5. W podróży może przydać się także AC, NNW, ASS oraz polisa turystyczna.