Proces rejestracji samochodu z Francji nie jest skomplikowany i wygląda identycznie jak dla pojazdu kupionego w Niemczech, Belgii czy Holandii. Jeśli jednak zamierzasz kupić takie auto, uwzględnij nie tylko tę formalność. Sprowadzenie wybranego modelu do Polski może bowiem generować wydatki rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Atrakcyjna cena, niski przebieg i dobry stan techniczny - to najczęściej wymieniane atuty samochodów używanych, zakupionych we Francji. Taki pojazd trzeba jednak najpierw sprawdzić, a potem sprowadzić z kraju oddalonego od Polski o ok. 2000 km. Jak zrobić to najszybciej i najtaniej?

Podpowiadamy, gdzie szukać atrakcyjnych ofert sprzedaży, jak i za ile można sprawdzić i sprowadzić samochód z Francji oraz co jest wymagane do rejestracji takiego pojazdu w Polsce w 2024 r.

Czy warto kupić samochód z Francji?

Tak, ale pod warunkiem, że uda Ci się trafić na prawdziwą „perełkę”, czyli auto w dobrym stanie i w stosunkowo niskiej cenie. Trzeba bowiem doliczyć do niej wydatki m.in. na zagraniczny przegląd techniczny, przejazd do Francji, nocleg w hotelu, przewiezienie samochodu do Polski czy opłaty związane z rejestracją auta w kraju.

Nawet jeśli będzie to zakup w Polsce (auto zostanie sprowadzone przez pośrednika), to wymienione wyżej koszty najprawdopodobniej zostaną przeniesione na Ciebie – zazwyczaj są one wliczone w cenę samochodu.

Warto wiedzieć

Decydując się na podróż po samochód do Francji weź pod uwagę możliwą barierę językową. Mieszkańcy niektórych regionów tego kraju mówią z silnym akcentem i nawet osoby dobrze znające język francuski mogą mieć problemy z porozumieniem. Nieco łatwiejsze pod tym względem są transakcje przeprowadzane w dużych miastach. Tam jednak trzeba baczniej przyjrzeć się karoserii samochodu, ponieważ Francuzi słyną z drobnych stłuczek na zatłoczonych parkingach.

Dlaczego, pomimo wysokich kosztów sprowadzenia do Polski, francuskie auta używane cieszą się dużą popularnością w Polsce? Ponieważ większość aut z Francji:

  • ma dobrze utrzymaną karoserię – klimat we Francji jest łagodniejszy niż w Polsce. Wyższe temperatury i niższa wilgotność powietrza sprawiają, że w samochodach użytkowanych we Francji nie dochodzi do korozji tak szybko jak w pojazdach w naszym kraju;
  • jest w dobrym stanie technicznym i ma niewielki przebieg - to z kolei efekt dość wysokiego statusu społecznego większości Francuzów i stosunkowo częstej wymiany samochodów na nowsze modele.

Warto wiedzieć

Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w okresie styczeń - maj 2024 roku pod względem łącznej liczby sprowadzonych do naszego kraju zza zachodniej granicy aut, Francja przegrała tylko z Niemcami (z tego kraju do Polski trafiło ok. 209 tys. egzemplarzy, a z Francji ok. 42 tys.). Na trzecim miejscu znalazła się Belgia (ok. 30 tys.).

Gdzie szukać ofert na samochód z Francji w 2024 r.?

Jeśli zamierzasz osobiście zająć się poszukiwaniami i przewiezieniem samochodu z Francji do Polski, przyda Ci się bardzo dokładny rekonesans w sieci - warto sprawdzić oferty sprzedaży nie tylko na francuskich portalach ogłoszeniowych, ale również w komisach samochodowych i domach aukcyjnych.

Atrakcyjnych ogłoszeń sprzedaży samochodów z Francji możesz szukać m.in. na takich stronach, jak:

https://www.paruvendu.fr/

https://www.lacentrale.fr/

https://www.autojournal.fr/

https://www.auto123.com/fr/

https://www.topannonces.fr/voiture-occasion/ile-de-france/878603/

https://www.autoscout24.fr/

https://www.fiveauction.fr/pl

https://www.alcopa-auction.fr/pl

Uwaga! Dwa ostatnie serwisy są dostępne także w polskiej wersji językowej.

Firmowe czy poleasingowe samochody używane znajdziesz z kolei w domu aukcyjnym encheres-vo.com/. Możesz także zajrzeć na strony sieci dealerskich czy francuskich komisów, takich jak np. groupe-berteaux.fr/

Nawet jeśli bierzesz pod uwagę zakup samochodu z Francji od pośrednika, jego ofertę warto porównać z ogłoszeniami samodzielnie wyszukanymi w Internecie. Wystarczy do nich dodać szacunkowe koszty sprowadzenia wybranego auta do kraju (podajemy je w dalszej części artykułu), aby przekonać się, czy handlarz nie wywindował ceny zbyt wysoko.

Uwaga!

Szukasz dobrego i taniego francuskiego samochodu? Niekoniecznie jego krajem pochodzenia musi być Francja. Czasami oferta polskiego sprzedawcy może być bardziej interesująca. Przykładowo, na francuskim portalu ogłoszeniowym znaleźliśmy ofertę sprzedaży samochodu PEUGEOT 208 II 1.2 PURETECH 100 z 2022 r. z przebiegiem 13 tys. km, w cenie 17499 euro czyli za ok. 75 413 zł. Tymczasem w Polsce taki samochód (przebieg 19 tys. km) można było kupić od prywatnego sprzedawcy za ok. 57 tys. zł.

Od kogo lepiej kupić auto – prywatnie czy z komisu?

Nie masz czasu na przeglądanie zagranicznych ofert, ich porównanie, kontakt ze sprzedawcą, a później przebycie długiej drogi od sprawdzenia technicznego za granicą po sprowadzenie auta z Francji do Polski? W takim przypadku pozostaje Ci tylko ułatwić sobie sprawę kupując auto z komisu lub od pośrednika, który załatwi za Ciebie wszystkie formalności za granicą. Jednak musisz pamiętać, że istnieje wówczas większe ryzyko przepłacenia lub zakupu samochodu z wadą ukrytą czy powypadkowego.

We Francji, tak samo zresztą jak w Polsce, powinna działać zasada ograniczonego zaufania do handlarzy używanymi samochodami, ponieważ każdy z nich jest nastawiony przede wszystkim na zysk. Zdarza się niestety, że auta wystawione na sprzedaż we francuskich komisach są naprawiane jak najmniejszym kosztem, tylko z myślą o dalszej odsprzedaży. Profesjonalna naprawa byłaby dla nich w takim przypadku nieopłacalna. Zazwyczaj najlepsze i najbardziej zadbane samochody pochodzą od prywatnych sprzedawców.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Jak sprawdzić samochód z Francji?

Znalezienie ciekawej oferty sprzedaży samochodu z Francji to dopiero połowa sukcesu. Później, prawdomówność sprzedawcy i stan techniczny auta warto sprawdzić „na odległość”. W ten sposób unikniesz kosztów przejazdu na miejsce i ewentualnego rozczarowania, jeśli okaże się, że samochód nie spełnia jednak Twoich oczekiwań.

Jak zweryfikować wybraną ofertę sprzedaży auta bez wychodzenia z domu?

Najlepiej zamówić usługę w firmie zajmującej się sprawdzaniem samochodów wystawionych na sprzedaż. Zdalnych francuskich ekspertów znajdziesz m.in. na stronie experveo.fr/. Ekspertyza jest płatna, a jej ceny zaczynają się od ok. 260 euro (za 99 euro można sprawdzić podstawowe informacje o pojeździe, bez szczegółowego badania mechanika). Raport, który otrzymasz będzie jednak zawierać cenne informacje dotyczące zarówno aktualnego stanu technicznego pojazdu, jak i jego przeszłości.

A co w sytuacji, gdy nie ufasz takim ekspertyzom? Sprawdzenie stanu technicznego wybranego auta możesz przesunąć na czas pobytu we Francji. Wtedy wystarczy opłacić przegląd na stacji diagnostycznej lub w warsztacie.

Warto wiedzieć

We Francji, za badanie techniczne samochodu z silnikiem benzynowym lub diesla trzeba zapłacić średnio ok. 50 - 80 euro. Portal Simplauto informuje, że w tym kraju rozpiętość cenowa kontroli technicznej jest szeroka i może zależeć od lokalizacji warsztatu. Przykładowo, badanie techniczne w Marsylii kosztuje od 47 euro, natomiast w Strasburgu już od 68 euro za identyczną usługę.

Oczywiście, niektóre elementy samochodu możesz sprawdzić samodzielnie. Na spotkanie ze sprzedawcą warto wówczas zabrać np. miernik grubości powłoki lakierniczej czy interfejs diagnostyczny współpracujący z oprogramowaniem wgranym na laptop lub telefon, służący do diagnozowania elementów elektronicznych wyposażenia auta oraz analizy i kontroli pracy silnika.

Jak sprawdzić przebieg samochodu z Francji?

Przebieg samochodu z Francji sprawdzisz bezpłatnie na histovec.interieur.gouv.fr. Do tego potrzebne Ci będą jednak informacje z francuskiego dowodu rejestracyjnego, czyli z tzw. „Certificat d’immatriculation„ (imię, nazwisko właściciela oraz dane identyfikacyjne pojazdu) - możesz o nie poprosić sprzedającego. Jeśli nie zgodzi się ich przesłać (co może się niestety zdarzyć), pozostanie Ci sprawdzić przebieg samochodu wraz z nim po przyjeździe do Francji.

Warto wiedzieć

Informacje o francuskim pojeździe, który zamierzasz kupić, mogą być także dostępne na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/. Aby je uzyskać, należy zalogować się do profilu zaufanego (eGo).

Jak sprawdzić samochód z Francji po numerze VIN?

Jeśli dysponujesz wyłącznie numerem VIN wybranego przez Ciebie samochodu z Francji, możesz zamówić odpłatnie rozbudowany raport, np. na stronie https://www.autodna.pl/ czy https://www.carvertical.com/pl. Zawiera on dodatkowe informacje o samochodzie z zagranicy, np. dane ze stacji diagnostycznych (centre agrée de contrôle technique), usterki fabryczne, archiwalne zdjęcia oraz wyniki z baz kradzionych aut. Ceny takich raportów zamykają się zazwyczaj w kwocie od 80 zł do 200 zł.

Jakie dokumenty odebrać od właściciela auta z Francji?

Sprawdzenie dokumentów samochodu, który zamierzasz kupić, to obowiązkowa formalność przed zawarciem umowy sprzedaży. W przeciwnym razie (jeśli np. dopiero po przywiezieniu auta do Polski odkryjesz nieścisłości w umowie lub brak jednego z wymaganych dokumentów), możesz mieć problemy z rejestracją samochodu w Polsce.

Jakie dokumenty powinien przekazać Ci sprzedawca auta we Francji wraz z umową sprzedaży? Przede wszystkim:

  • francuski dowód rejestracyjny (certificat d’immatriculation) – przekreślony, oznaczony datą i godziną sprzedaży oraz podpisany przez sprzedającego w miejscu wprowadzonych ręcznie zmian;

Uwaga! Z przekreślonym dowodem można poruszać się tylko po Francji, do 30 dni.

  • zaświadczenie o zbyciu pojazdu (le certificat de session) – taki dokument sprzedawca uzyska w prefekturze, czyli francuskim odpowiedniku polskiego wydziału komunikacji,
  • dokument zaświadczający, że auto nie jest obciążone żadnym kredytem (un certificat de situation ou de non-gage),
  • raport kontroli technicznej (le rapport de contrôle technique) - jest on opcjonalny i wydawany dla aut mających ponad 4 lata, użytkowanych przez osoby fizyczne,
  • polisę OC - jeśli jeszcze jest ważna.

Jeżeli obowiązkowe ubezpieczenie samochodu od poprzedniego właściciela wygaśnie, konieczne będzie wykupienie krótkoterminowej polisy (o ile zamierzasz wrócić do Polski samochodem „na kołach”). Ubezpieczenie OC na 30 dni kosztuje średnio 150 euro.

Jak przebiegają formalności dotyczące transakcji kupna/sprzedaży samochodu we Francji?

Przede wszystkim:

1. Z osobą fizyczną spisujesz umowę (firma lub komis wystawia fakturę). Umowa sprzedaży powinna zawierać przynajmniej:

  • dane osobowe każdej ze stron,
  • szczegółowe dane samochodu (marka, model, numer VIN, rok produkcji, data pierwszej rejestracji, numer rejestracyjny, pojemność silnika, przebieg),
  • cenę pojazdu,
  • miejscowość i datę sporządzenia umowy,
  • odręczne podpisy sprzedającego i kupującego.

Najlepiej, gdy umowa kupna/sprzedaży zostanie sporządzona w dwóch językach (nie będziesz musiał wówczas tłumaczyć jej przed rejestracją pojazdu w Polsce). Może to jednak wiązać się z wizytą u tłumacza przysięgłego.

2. Sprawdzasz, czy samochód ma ważny przegląd – na przedniej szybie powinna być umieszczona naklejka z danymi stacji diagnostycznej, w której został przeprowadzony ostatni przegląd pojazdu.

3. Z prywatnym sprzedawcą samochodu udajesz się do francuskiej prefektury (odpowiednika polskiego wydziału komunikacji), aby wyrejestrować pojazd, zdać dotychczasowy dowód rejestracyjny i wykupić tablice wyjazdowe.

Na tablice wyjazdowe trzeba zazwyczaj czekać do 2 dni. Ich koszt to 50 – 80 euro (w zależności od regionu).

Uwaga!

Tablice wyjazdowe i polisa OC nie będą potrzebne, jeśli zdecydujesz się na transport samochodu do Polski na lawecie. Niestety, cena takiej usługi jest dość wysoka i zaczyna się od ok. 2,5 tys. złotych. Stawki transportowe ustalane są zazwyczaj indywidualnie z klientem w zależności od odległości, a średnia cena za kilometr przy transporcie z Francji jednego samochodu osobowego wynosi ok. 1,7 zł.

Jak sprowadzić samochód z Francji?

Duża odległość dzieląca Polskę i Francję sprawia, że koszty sprowadzenia świeżo zakupionego auta do naszego kraju są dość wysokie. Mogą one wynieść w sumie nawet kilka tysięcy złotych. Mówimy tutaj nie tylko o opłatach związanych z przyjazdem do Polski, ale również podróży po samochód do Francji. Co dokładnie się na nie składa?

  • Przejazd do Francji jednej osoby autobusem (trasa Warszawa - Paryż) to minimum 350 zł, a lot samolotem to z kolei wydatek rzędu od ok. 300 zł do nawet 1000 zł.
  • Dodatkowe koszty podróży, np. dojazd do lotniska, przejazdy komunikacją miejską we Francji, noclegi, wyżywienie, trzeba uwzględnić od ok. 500 zł za dzień (w zależności od regionu).

Jeśli do Polski chcesz wrócić świeżo zakupionym samochodem (uwaga! musisz posiadać wspomniane wcześniej tablice wyjazdowe, ważny przegląd techniczny i polisę OC), do pokonania będziesz mieć ok. 1800 - 2000 km. Powinieneś się więc liczyć z kosztami paliwa na poziomie ok. 1000 zł. Sprowadzenie samochodu do Polski na lawecie kosztuje jednak znacznie więcej, bo od 2 tys. do nawet 4 tys. zł.

Warto wiedzieć

Prawie wszystkie autostrady we Francji są płatne. Przed podróżą samochodem do tego kraju (lub przed powrotem zakupionym autem do Polski) trzeba wykupić specjalne winiety. Są one dostępne online na stronie https://www.certificat-air.gouv.fr/demande i wraz z opłatą pocztową kosztują ok. 4 euro.

Co jest wymagane do rejestracji auta z Francji w 2024 r.?

Używany samochód sprowadzony z Francji rejestruje się tak samo, jak każde auto sprowadzone z UE. Nie potrzeba więc żadnych „nietypowych dokumentów”. Zanim jednak udasz się do polskiego wydziału komunikacji, musisz dopełnić kilku formalności.

1. Przegląd techniczny

Jeśli auto ma aktualny przegląd wykonany we Francji, możesz dopytać w urzędzie, czy konieczny będzie tzw. przegląd zerowy. Tutaj wiele zależy od procedury stosowanej w konkretnym wydziale komunikacji. Niekiedy urzędnicy uznają zagraniczny przegląd za wystarczający. Częściej jednak wymagają, aby auto przeszło pierwsze badanie techniczne w Polsce.

Przegląd zerowy możesz wykonać w dowolnej stacji diagnostycznej. Zapłacisz za niego od 98 zł.

2. Tłumaczenie dokumentów

Jeśli posiadasz umowę kupna-sprzedaży sporządzoną w dwóch językach (polskim i francuskim), tłumaczenie dokumentu nie będzie konieczne. Natomiast umowę przygotowaną tylko po francusku musisz przetłumaczyć. Usługę należy zlecić tłumaczowi przysięgłemu - tłumaczenie dokumentów kosztuje ok. 200 - 250 zł.

Francja i Polska należą do Unii Europejskiej i dzięki temu nie musisz tłumaczyć dowodu rejestracyjnego (o ile zawiera on kody ujednolicone na poziomie Unii Europejskiej).

3. Akcyza

Za samochód sprowadzony z Francji musisz zapłacić podatek akcyzowy. Wysokość podatku zależy od pojemności silnika i wynosi:

  • 3,1% dla samochodów z silnikiem do 2000 cm3 (1,55% w przypadku hybryd, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania),
  • 18,6% dla samochodów z silnikiem większym niż 2000 cm3 (9,3% w przypadku hybryd zasilanych z zewnętrznego źródła),
  • 3,1% dla pozostałych samochodów osobowych.

Z obowiązku zapłaty akcyzy są natomiast zwolnieni właściciele pojazdów w pełni elektrycznych, napędzanych wodorem oraz hybrydowych plug-in PHEV o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm3 lub niższej (hybrydy w okresie do 31 grudnia 2029 r.).

Deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U/S) należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w ciągu 14 dni od nabycia pojazdu, natomiast przed upływem 30 dni trzeba opłać podatek akcyzowy. Na potwierdzenie otrzymasz zaświadczenie o uregulowaniu płatności.

Po zapłaceniu akcyzy możesz udać się do wydziału komunikacji, aby zarejestrować samochód. Wcześniej warto pobrać ze strony urzędu wniosek oraz ustalić termin wizyty (online lub na miejscu).

W wydziale komunikacji potrzebne Ci będą następujące dokumenty:

  • wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu
  • faktura lub umowa kupna sprzedaży (przetłumaczona)
  • dokument potwierdzający pozytywny wynik badania technicznego
  • dowód rejestracyjny
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy
  • potwierdzenie dokonania opłat.

Pamiętaj także, aby zabrać ze sobą dowód osobisty i tablice wywozowe (jeśli do Polski przyjechałeś kupionym we Francji samochodem).

Uwaga!

Na dopełnienie formalności związanych z rejestracją samochodu z Francji masz maksymalnie 30 dni. Dłuższy termin, 90 dni, dotyczy wyłącznie przedsiębiorców, którzy zajmują się handlem pojazdami na terenie naszego kraju.

Ile kosztuje rejestracja samochodu z Francji w 2024 r.?

Podstawowe koszty związane z rejestracją samochodu kupionego we Francji zamykają się w kwocie 160 złotych. Składa się na nie opłata za:

  • dowód rejestracyjny: 54 zł,
  • nalepki legalizacyjne: 12,50 zł
  • pozwolenie czasowe: 13,50 zł
  • tablice rejestracyjne: 80 zł

Powyższe koszty mogą wzrosnąć, jeśli zdecydujesz się na zakup indywidualnych tablic rejestracyjnych (1000 zł).

Opłatę za rejestrację samochodu z Francji możesz uregulować:

  • w kasie urzędu, w którym rejestrujesz pojazd,
  • przelewem na konto urzędu.

Jak przebiega procedura rejestracji auta z Francji po złożeniu dokumentów?

Najpierw otrzymasz decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym ważnym przez 30 dni i tablicami rejestracyjnymi. Przed upływem tego terminu powinieneś odebrać decyzję o rejestracji pojazdu oraz stały dowód rejestracyjny.

Informacje o tym, że dokument jest już gotowy do odbioru, uzyskasz we właściwym urzędzie lub na stronie internetowej info-car.pl.

Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego należy zwrócić pozwolenie czasowe i przedstawić urzędnikowi ważną polisę OC.

Gdzie ubezpieczyć samochód z Francji w 2024 r.?

Jeżeli zakupiony przez Ciebie samochód nie był ubezpieczony (np. przyjechał do Polski na lawecie), jesteś zobowiązany do zakupu całorocznej polisy OC najpóźniej w dniu rejestracji auta w Polsce, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia go do ruchu. Pamiętaj, że nieubezpieczonym autem nie można wyjechać na drogę (nawet na badania techniczne!).

Samochód z Francji jest objęty krótkoterminowym ubezpieczeniem OC? Warto wiedzieć, że taka polisa nie przedłuża się automatycznie na kolejny okres. Pomiędzy nią a całorocznym OC nie może być ani jednego dnia przerwy (kara za brak OC samochodu osobowego wynosi w 2024 roku nawet 8600 zł!).

Jak i gdzie szukać najlepszego ubezpieczenia samochodu z Francji?

Ponieważ zakres ochrony obowiązkowego OC określa ustawa, każde towarzystwo powinno zapewnić Ci takie same warunki ubezpieczenia. Jeśli szukasz tylko polisy OC, możesz skupić się wyłącznie na jej cenie i wybrać najtańszą. Poszukiwania ułatwi Ci kalkulator rankomat.pl, w którym dostępne są oferty kilkunastu towarzystw.

W internetowej porównywarce znajdziesz także propozycje ubezpieczeń dodatkowych, np. autocasco, ASS, NNW, ochronę szyb czy opon. Warto zastanowić się nad ich zakupem, szczególnie gdy Twój pojazd przedstawia dużą wartość i nie chcesz narażać się na duże koszty po kradzieży czy kolizji z Twojej winy. Poza tym, za wykupienie pakietu ubezpieczeń towarzystwa oferują często atrakcyjne zniżki.

Samochód z Francji – ile wynoszą wszystkie koszty importu w 2024 roku?

Jeżeli decydujesz się na kupno auta z Francji od polskiego przedsiębiorcy (np. z komisu), najprawdopodobniej wraz z pojazdem otrzymasz komplet dokumentów (to tzw. samochód przygotowany do rejestracji). Wtedy jedyna opłata jaką poniesiesz wyniesie 160 zł – to koszt rejestracji.

Pamiętaj jednak, że zakup w komisie wcale nie musi oznaczać dużych oszczędności. Koszty początkowe (przed rejestracją) są po prostu wliczone w cenę samochodu i mogą obejmować transport, akcyzę, opłatę za przegląd techniczny, tłumaczenie dokumentów oraz składkę za tzw. OC komisowe.

Jeśli masz w planie samodzielny zakup samochodu z Francji, możesz oszacować wszystkie koszty importu biorąc pod uwagę m.in.:

  • rozbudowany raport na podstawie numeru VIN: od 80 zł do 200 zł
  • francuski raport o stanie pojazdu: ok. 260 euro lub
  • sprawdzenie stanu technicznego auta we francuskim warsztacie: od 47 euro 
  • podstawowe koszty dojazdu, noclegi, utrzymanie we Francji: od 1200 do 2000 zł
  • tablice wywozowe: 50 – 80 euro
  • ubezpieczenie OC krótkoterminowe: ok. 150 euro
  • paliwo na powrót: ok. 1000 zł lub lawetę 2000 zł do 4000 zł
  • cenę wybranego modelu samochodu (po której kupimy pojazd od francuskiego sprzedawcy)
  • przegląd zerowy w Polsce: od 98 zł
  • akcyzę: 3,1% lub 18,6% wartości auta (hybrydy 1,55%, 9,3% lub bezpłatnie)
  • tłumaczenie dokumentów: 200 zł - 250 zł
  • opłaty rejestracyjne: 160 zł
  • ubezpieczenie OC (gdy wygaśnie polisa krótkoterminowa): średnio ok. 600 zł

Patrząc na powyższą listę łatwo zauważyć, że sama cena auta kupionego we Francji niewiele Ci powie i dopiero po dodaniu do niej szacunkowych kosztów importu można decydować, czy taka transakcja nadal jest opłacalna.

Co warto wiedzieć

  • Nad sprowadzeniem samochodu z Francji warto się zastanowić wtedy, gdy pojazd jest w dobrym stanie technicznym i w stosunkowo niskiej cenie.
  • Z powodu dużej odległości od Polski, sprowadzenie samochodu z Francji może kosztować w sumie nawet kilka tysięcy złotych.
  • Rejestracja auta z Francji nie jest skomplikowana i wygląda tak samo jak w przypadku rejestracji pojazdu z innego państwa UE.
  • Standardowe opłaty rejestracyjne samochodu sprowadzonego z Francji wynoszą w 2024 r. 160 zł.
  • Samochód sprowadzony z terytorium Francji, który nie posiada ważnej polisy OC, powinien zostać ubezpieczony najpóźniej w dniu rejestracji auta w Polsce, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia go do ruchu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile mam czasu na przerejestrowanie samochodu z Francji?

    W 2024 r. na zarejestrowanie samochodu sprowadzonego z terytorium państwa należącego do UE (w tym z Francji) masz maksymalnie 30 dni lub 90 dni - jeśli jesteś przedsiębiorcą zajmującym się handlem samochodami w Polsce. Czas ten należy odmierzyć od dnia sprowadzenia auta do Polski. Pamiętaj, aby nie przekroczyć wyznaczonego w przepisach terminu, ponieważ grozi za to kara od 500 zł do 2000 zł.

  2. Ile wynosi akcyza za auto z Francji i gdzie złożyć deklarację?

    Wysokość podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika i rodzaju napędu. W 2024 r. akcyza dla pojazdów z napędem spalinowym wynosi 3,1% (z silnikiem do 2000 cm3) lub 18,6% (z silnikiem większym niż 2000 cm3). Nieco inne opłaty dotyczą hybryd (9,3%, 3,1%, 1,55% lub zwolnienie z akcyzy). W przypadku aut elektrycznych, na wodór oraz hybryd plug-in PHEV z najmniejszym silnikiem można natomiast uzyskać zwolnienie z akcyzy - szczegóły znajdziesz w naszym artykule. Deklarację AKC-U/S możesz złożyć osobiście w urzędzie skarbowym właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania lub online pod adresem: https://puesc.gov.pl/uslugi/zloz-deklaracje-akcyzowa-od-samochodu-i-uzyskaj-potwierdzenie-zaplaty.

  3. Jak sprawdzić ważność tablic rejestracyjnych auta z Francji?

    Niestety zdarza się, że polski pośrednik sprzedaje samochód z fikcyjnymi zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi lub nawet oryginalnymi, ale już po wymeldowaniu auta z Francji. Takim samochodem nie możesz wyjechać na drogę, ponieważ w rzeczywistości nie jest ono zarejestrowane. Jeśli samochód został sprowadzony do Polski „na kołach” to powinien posiadać francuskie tablice rejestracyjne wywozowe. Wystarczy wtedy sprawdzić, czy ich numery pokrywają się z tymi w dokumentach. Jeśli samochód nie ma ważnych tablic, należy przewieźć go na przegląd na lawecie, a w wydziale komunikacji złożyć oświadczenie o braku tablic rejestracyjnych.

  4. Jak długo trwa załatwianie formalności umożliwiających wywiezienie auta z Francji?

    To zależy głównie od francuskiego urzędu. Czasami udaje się załatwić wszystkie sprawy podczas jednej wizyty. Częściej jednak procedura trwa dłużej, z uwagi na to, że tablice wywozowe są wydane w terminie do 2 dni roboczych.