Polskę dzieli od stolicy Francji ok. 1500 km. Ta odległość zwykle zachęca do podróży w tym kierunku samolotem, jednak wyjazd do Francji własnym samochodem może być ciekawą przygodą. Jeśli odpowiednio przygotujesz się do trasy za zachód Europy, nie tylko zyskasz niezależność i większą mobilność - na terenie Francji nic Cię nie zaskoczy z perspektywy kierowcy. Sprawdź, ile kosztują autostrady we Francji i jakich przepisów przestrzegać, aby cieszyć się wypoczynkiem bez zbędnego stresu.
- Czy warto jechać do Francji samochodem?
- Sieć autostrad we Francji - oznaczenia
- Płatne autostrady we Francji - cennik
- Jak płacić za autostrady we Francji?
- Inne opłaty drogowe we Francji
- Najważniejsze przepisy drogowe we Francji
- Obowiązkowe wyposażenie samochodu we Francji
- Jakie są mandaty za wykroczenia we Francji?
- Jakie ubezpieczenie kupić na wyjazd do Francji?
Jeśli chodzi o drogi ekspresowe czy autostrady Francja ma rozbudowaną siatkę dróg, którymi podróżuje się płynnie i wygodnie. Na niektórych odcinkach trzeba jednak liczyć się z opłatami drogowymi. Płatny jest także przejazd niektórymi mostami czy tunelami.
Przygotowując się do wycieczki, na pewno skrupulatnie wytyczasz trasę, dlatego z wyprzedzeniem możesz zapoznać się z aktualnym cennikiem i podliczyć koszty, na jakie trzeba się przygotować. Warto wiedzieć, że na terytorium Francji nie obowiązuje system winiet. Opłaty pobierane są w punktach poboru opłat bezpośrednio na trasie. O tym i innych zasadach obowiązujących kierowców we Francji opowiadamy w naszym poradniku.
Dowiesz się też jakie przepisy obowiązują Cię w tamtejszym ruchu drogowym i co musisz zabrać ze sobą jako obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
Czy warto jechać do Francji samochodem?
Na początek porównajmy czas podróży w zależności od tego, czy zdecydujesz się rejs samolotem czy trasę samochodem. Lot z Warszawy do Paryża trwa średnio 2,5 godziny, natomiast na przejazd lądowy trzeba poświęcić nawet ponad 15 godzin - ostateczny czas podróży zależy oczywiście od warunków panujących na drodze.
To znacząca różnica, choć nie można pominąć licznych zalet wyjazdu własnym samochodem. To przede wszystkim ogromna swoboda i niezależność w planowaniu trasy i zwiedzaniu. Możesz odkrywać nie tylko popularne miejsca turystyczne, ale również zakątki, które są trudno dostępne lokalną komunikacją.
Poza tym podróż samochodem może być wygodniejsza, jeśli wybierasz się na wakacje z rodziną lub większą grupą znajomych. Zabierzesz ze sobą większą ilość bagażu, a czas na postoje możesz przeznaczyć według własnego uznania.
Francuskie autostrady są dobrze utrzymane, a krajobrazy mijane po drodze często zapierają dech w piersiach. To kolejny argument, który może przekonać Cię nawet do kilkunastogodzinnej podróży za kierownicą.
Zobacz też: Jedziesz na wakacje za granicą własnym autem? Pomyśl o ubezpieczeniu!
Sprawę znacznie upraszcza fakt, że na terenie Francji honorowane będzie OC kupione prze ciebie w Polsce. Przed wyjazdem nie musisz się więc starać o wydanie Zielonej Karty.
Przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych informacji, które mogą Cię zainteresować jako kierowcę.
Sieć autostrad we Francji - oznaczenia
Francja jest uznawana za kraj, który ma najbardziej rozbudowaną sieć autostrad w Europie. Kierowcy korzystają tam także z doskonale utrzymanych dróg ekspresowych, które dla wszystkich użytkowników są bezpłatne.
Autostrady we Francji dzielą się na odcinki płatne (nad którymi czuwają prywatni operatorzy) i bezpłatne, zarządzane przez państwo. Każda z tych dróg jest budowana raczej krótkimi odcinkami, a podmiotów zarządzających nimi jest aż kilkanaście.
Skrót | Pełna nazwa zarządcy | Łącza liczba kilometrów |
ALIS | - | 125 km |
APRP | Autoroutes Paris-Rhin-Rhône | 1801 km |
AREA | Société des autoroutes Rhône-Alpes | 381 km |
ASF | Autoroutes du sud de la France | 2325 km |
ATMB | Autoroute et tunnel du Mont-Blanc | 107 km |
CEVM | Wiadukt w Millau | 2,5 km |
Cofiroute | Compagnie Industrielle et Financière des Autoroutes | 896 km |
ESCOTA | Société des autoroutes Esterel-Côte d’Azur | 460 km |
Sanef | Société des autoroutes du Nord et de l’Est de la France | 1317 km |
SAPN | Société des autoroutes Paris-Normandie) | 366 km |
SFTRF | Société française du tunnel routier du Fréjus | 67 km |
Uwaga!
źródło: pl.francemap360.com
System numeracji autostrad ściśle wiąże się z ich lokalizacją, a punktem odniesienia jest główny ośrodek kulturalny i gospodarczy tego kraju, czyli Paryż.
W związku z tym najmniejsze numery dróg dotyczą odcinków bezpośrednio wychodzących z Paryża i ich największych odgałęzień:
- A1 w kierunku Lille z odgałęzieniem A2 w kierunku Brukseli
- A3 łącząca się z A1 po kilkunastu kilometrach,
- A4 w kierunku Reims i Strasburga,
- A5 w kierunku Troyes,
- A6 w kierunku Lyonu z przedłużeniem autostradą A7 w kierunku Marsylii, z odgałęzieniami A8 w kierunku Nicei oraz A9 w kierunku Montpellier,
- A10 w kierunku Orleanu i Bordeaux,
- A11 w kierunku Le Mans i Nantes,
- A13 w kierunku Rouen, Hawru i Caen z krótkim odgałęzieniem A12 do Trappes na przedmieściach Paryża.
- A14 to odcinek łączący się po kilkunastu kilometrach z A13,
- A15 to odcinek w kierunku Cergy i Pontoise na przedmieściach Paryża, następnie przechodzi w drogę krajową w kierunku Rouen i krótki odcinek autostradowy między Rouen i Hawrem,
- A16 w kierunku Amiens, Calais i Eurotunelu. Staje się autostradą poza Paryżem,
- A19 to kilkudziesięciokilometrowy odcinek łączący A5 i A10 między Sens i Orleanem.
Kolejne numery odpowiadają regionowi, w którym się rozciągają, i tak:
- A2x to nazwa autostrad na północy Francji (poza A20),
- A3x to nazwa autostrad na północnym wschodzie Francji,
- A4x to nazwa autostrad na południowym wschodzie, w rejonie Alp i doliny Rodanu,
- A5x to nazwa autostrad usytuowane na Lazurowym Wybrzeżu,
- A6x to nazwa autostrad na południowym zachodzie Francji,
- A7x to nazwa autostrad w centrum kraju,
- A8x to nazwa autostrad na zachodzie kraju (poza A86).
Pozostałe ciągi numeryczne przydzielone są do innych, krótkich odcinków autostradowych.
Niektóre autostrady we Francji noszą swoje specjalne nazwy. Czasem wiążą się one z charakterystyczną cechą danego regionu:
- Autoroute du Nord (Autostrada Północna) - to autostrada A1. Jej nazwa pochodzi od regionu kraju, przez który przebiega autostrada, a nie od kierunku, w którym można nią jechać.
- Autoroute de l'Est (Autostrada Wschodnia) - to autostrada A4. Tak samo jak przy Autostradzie Północnej, Est odnosi się do części kraju (wschód).
- Autoroute du Sud (Autostrada Południowa) - to określenie na początek dróg A6 i A6a.
- Autoroute du Soleil (Autostrada Słońca) - to określenie na ciąg dróg A6a, A6b, A6 i A7. Nazwa wzięła się z faktu, że z drogi tej korzystają powszechnie wczasowicze udający się na Lazurowe Wybrzeże. Niezmiennie panuje tam doskonała, słoneczna pogoda.
- La Provençale (Prowansalka) - to określenie autostrady A8, która przebiega przez Prowansję.
- La Languedocienne (Langwedocjanka) - to określenie autostrady A9 między Orange a Narbonne. Nazwa pochodzi od Langwedocji, którą droga biegnie.
- La Catalane (Katalonka) - to określenie autostrady A9 między Narbonne a granicą z Hiszpanią. Nazwa wzięła się od Katalonii - droga przebiega przez ten region.
- L'Aquitane (Akwitanka) - to określenie autostrady A10. Droga ta łączy Paryż i region o nazwie Akwitania.
- L’Océane (Oceanka) - to określenie autostrady A11. Nazwa wynika z faktu, że droga ta łączy Paryż z wybrzeżem Oceanu Atlantyckiego.
- Autoroute de Normandie (Autostrada normandzka) - to autostrada A13. Droga ta łączy Paryż z Normandią.
- Autoroute du Littoral (Autostrada Wybrzeża) - ciąg autostrad: A16 (Belgia-Abbeville), A28 (Abbeville-Saint-Saëns) i A29 (Neufchâtel-en-Bray-Hawr).
- Autoroute des Estuaires (Autostrada Ujść) - to określenie serii odcinków autostrad A16, A28, A13, A84, A83, A831, A837, A10, A63. Wzdłuż nich znajdują się ujścia czterech francuskich rzek zlewiska Oceanu Atlantyckiego.
- L’Occitane (Oksytanka) - to autostrada A 20. Nazwa ta wzięła się od krainy na południu Francji - Oksytanii (Occitane). Autostrada łączy ten region z Paryżem.
- Autoroute des Anglais (Autostrada Anglików) - w ten sposób nazywa się autostradę A26. Bardzo często podróżują nią obywatele Wielkiej Brytanii.
- La Comtoise - to autostrada A 36. Przebiega przez region Franche-Comté i stąd wzięła się jej nazwa.
- Autoroute des Titans (Autostrada Tytanów) - to autostrada A40 łącząca Mâcon-Saint-Julien-en-Génevois. W jej pobliżu znajduje się dużo mostów, tuneli czy wiaduktów dużych rozmiarów.
- Autoroute Blanche (Biała Autostrada) - to alternatywna nazwa drogi A40. Przebiega przez Alpy, często ośnieżone, stąd jej nazwa.
- Autoroute de la Maurienne- to określenie drogi A43 i także pochodzi od regionu, przez który przebiega.
- Autoroute du Val de Durance (Autostrada Doliny Durance) - to określenie drogi A51, która przebiega przez dolinę rzeki Durance.
- Autoroute des Deux Mers (Autostrada Dwóch Mórz) - to wspólne określenie dróg A61 i A62. Łączy miejscowości nad Atlantykiem z miasteczkami nad Morzem Śródziemnym.
- L’Arverne (Arwern) - to określenie autostrady A71. Biegnie przez Owernię.
- La Méridienne (Południkowa) - to autostrada A75.
- Autoroute de l’Arbre (Autostrada Drzew) - to autostrada A77. Na tej trasie występują liczne gatunki drzew, stąd jej nazwa.
- Autoroute des Oiseaux (Autostrada Ptaków) - to autostrada A837, biegnie przez tereny, na których występują rzadko spotkane gatunki ptaków.
Płatne autostrady we Francji - cennik
We Francji korzystanie z autostrad bezpłatnie jest możliwe tylko na niektórych odcinkach (ciągnąć się one przez ok. 3000 km), podczas gdy płatne drogi to prawie 10 000 km. Wysokość opłaty zależy od operatora autostrady, ale także:
- kategorii pojazdu,
- klasy drogi,
- pory dnia.
Wypowiedź eksperta
Nie da się wskazać konkretnego cennika obowiązującego we Francji na płatnych drogach, ale średnio cena za jeden kilometr wynosu tam 9 euro. Każdy z operatorów udostępnia aktualne ceny na swojej stronie internetowej.
Jak płacić za autostrady we Francji?
Wiesz już, że opłaty drogowe we Francji nie są regulowane w formie winiet. Za przejazd konkretnym odcinkiem płaci się bezpośrednio w autostradowym punkcie poboru opłat, czyli na tzw. bramkach autostradowych.
Tę procedurę można sobie znacznie ułatwić, stosując system Télépéage. Regulowanie opłat drogowych odbywa się za pomocą specjalnego, elektronicznego nadajnika (system Liber-t Box).
To ostatnie to małe urządzenie, które działa na bazie fal radiowych. Umieszcza się je na szybie czołowej pojazdu. Gdy kierowca dojeżdża do bramki, urządzenie wysyła sygnał, a szlaban się unosi. Jeśli zainwestowałeś w ten system, na autostradach we Francji znajdziesz specjalne pasy ruchu - przejedziesz przez bramki szybciej, bez kolejek i tamowania ruchu. Nie będzie konieczności zatrzymywania się.
Jak wygląda rozliczenie kierowców w tym systemie? Kierowca co jakiś czas otrzymuje zestawienie przejechanych kilometrów wraz z rachunkiem. Takie urządzenie można zamówić w sieci, również u polskich sprzedawców.
Inne opłaty drogowe we Francji
Osobną kwestią dla kierowców we Francji jest przejazd niektórymi mostami czy tunelami. Są to:
- Most Tancarville,
- Wiadukt Millau,
- Most Normandie.
A oto lista płatnych francuskich tuneli:
- Tunel Mont Blanc,
- Eurotunnel (2,80 euro),
- Tunel Prade Carenage (2,80 euro),
- Tunel Puymorens,
- Tunel Maurice-Lemaire (16,90 euro).
Najważniejsze przepisy drogowe we Francji
Choć przepisy drogowe we Francji w większości przypominają te obowiązujące w naszym kraju, kary za ich nieprzestrzeganie mogą być bardziej surowe. Najczęstsze konsekwencje to mandat, ale także zatrzymanie prawa jazdy. Tym ostatnim skutkuje np. przekroczenie prędkości o 30 km h.
Oto, o czym powinieneś pamiętać, podróżując francuskimi autostradami, ale również drogami krajowymi.
Ograniczenia prędkości na autostradach i nie tylko
We Francji kierowców obowiązują następujące ograniczenia prędkości:
- w terenie zabudowanym – do 50 km/h,
- poza terenem zabudowanym na drodze dwukierunkowej bez separatora – samochody osobowe, z przyczepami i do 3,5 t – do 80 km/h,
- poza terenem zabudowanym – do 90 km/h,
- na autostradach – do 130 km/h, a przy złej pogodzie i ograniczonej widoczności do 110 km/h.
Jak widać, limity prędkości we Francji wyglądają identycznie, jak w Polsce.
Obowiązkowe wyposażenie samochodu we Francji
Ze względu na fakt, że Francja znajduje się w Unii Europejskiej oraz strefie Schengen, do przekroczenia granicy wystarczy Ci dowód osobisty (nie jest konieczny paszport). Pozostałe obowiązkowe dokumenty, które powinien mieć kierowca to:
- prawo jazdy,
- ważna polisa OC.
Poza tym na pokładzie samochodu trzeba mieć ze sobą:
- kamizelkę odblaskową,
- trójkąt ostrzegawczy,
- alkomat.
Uwaga!
Polski Kodeks drogowy mówi natomiast o obowiązku wożenia ze sobą:
- trójkąta ostrzegawczego,
- ważnej gaśnicy.
Inne ważne przepisy drogowe
Ograniczenia prędkości to nie jedyne zapisy we francuskim prawie, z jakimi należy zapoznać się przed podróżą. Oto pozostałe zasady, których niedotrzymanie może skutkować karą ze strony francuskiej Policji.
- Zarówno kierowca, jak i pasażerowie mają obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa na czas jazdy.
- Dopuszczalna ilość alkoholi we krwi kierowcy wynosi 0,49 promila (wyższa niż w Polsce).
- We Francji korzystanie z telefonu komórkowego za kierownicą jest zabronione. Kierowca nie może też korzystać z zestawu słuchawkowego.
- Podróżując z dzieckiem do 10 lat, trzeba przewozić je w specjalnym foteliku.
Zobacz więcej: Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi kierowcy – ile wynosi?
Ważne telefony podczas wyjazdu do Francji
Pomimo najbardziej skrupulatnych przygotowań może dojść do sytuacji, które zaskoczą Cię w obcym kraju, a będą wymagać szybkiej reakcji. Kolizja czy wypadek w ruchu drogowym może wymagać wezwania na miejsce służb.
Numery telefonów, które warto zapamiętać to:
- Ambasada Rzeczpospolitej Polski w Paryżu - +33 143 173 400.
- uniwersalny numer alarmowy - 112,
- policja - 17,
- pogotowie ratunkowe - 15,
- straż pożarna - 18.
Jakie są mandaty za wykroczenia we Francji?
Wysokie mandaty można zapłacić już za przekroczenie prędkości - ostateczna wysokość kary będzie zależała od:
- tego, o ile przekroczono prędkość,
- terminu, w którym kara zostanie uregulowana.
Przykład
Gdyby Anna odmówiła zapłaty mandatu od razu, jego wysokość mogłaby wzrosnąć. Zgodnie z francuskimi przepisami kary za przekroczenie prędkości kształtują się następująco.
Do 20 km/h (przy ograniczeniu prędkości powyżej 50 km/h):
- kwota pomniejszona 45 euro,
- kwota zryczałtowana 68 euro,
- kwota powiększona 180 euro.
Od 20 km/h do 50 km/h:
- kwota pomniejszona 90 euro,
- kwota zryczałtowana 135 euro,
- kwota powiększona 375 euro.
Przy czym:
- kwota pomniejszona ma zastosowanie, gdy kierowca płaci od razu,4
- kwota zryczałtowana dotyczy opłacenia mandatu do 45 dni od daty jego wystawienia,
- kwota powiększona dotyczy kierowców, którzy mandat zapłacili po upływie 45 dni.
Uwaga!
Przekroczenie prędkości we Francji wiąże się także z przyznaniem kierowcy punktów karnych. Oto podsumowanie skutków nieprzestrzegania przepisów w zakresie prędkości.
Przekroczenie prędkości | Kwota mandatu (euro) | Punkty karne | Kara pozbawienia wolności |
mniej niż 20 km/h przy ograniczeniu prędkości >50 km/h | 68 | 1 | - |
mniej niż 20 km/h przy ograniczeniu prędkości <50 km/h | 135 | 1 | - |
20-30 km/h | 135 | 2 | - |
30-40 km/h | 135 | 3 | - |
40-50 km/h | 135 | 4 | - |
ponad 50 km/h | 1500 | 6 | - |
ponad 50 km/h jako recydywa | 3750 | 6 | 3 miesiące |
Mandat i punkty karne powędrują również do kierowcy, który zdecydował się na jazdę po spożyciu alkoholu, a jego zawartość we krwi przekracza dopuszczalna normę. Za przekroczenie dopuszczalnego stężenia powyżej 0,5 promila grozi kara w wysokości 135 euro oraz 6 punktów karnych.
Oto za co jeszcze możesz zostać ukarany przez francuskie służby.
Wykroczenie | Kwota mandatu (euro) | Punkty karne | Kara pozbawienia wolności |
jazda pod wpływem alkoholu od 0,5 do 0,8 g/l we krwi | 135 | 6 | - |
jazda pod wpływem alkoholu > 0,8 g/l, brak zgody na poddanie się badaniu alkomatem | 4500 | 6 | 2 lata |
jazda pod wpływem alkoholu (recydywa) | 9000 | 6 | 4 lata |
jazda pod wpływem środków odurzających lub wykazanie braku chęci współpracy podczas badania wstępnego | 4500 | 6 | 2 lata |
Jakie ubezpieczenie kupić na wyjazd do Francji?
Posiadanie ubezpieczenia OC samochodu to obowiązek każdego kto porusza się nim zarówno w kraju, jak i za granicą. Aby zwiększyć poziom ochrony i poczucie bezpieczeństwa na drodze, warto rozważyć zakup dodatkowych produktów, które mogą okazać się nieocenione w dalszej trasie. W przypadku Francji czeka Cię długa podróż do kraju, w którym koszty usług drogowych czy medycznych mogą być naprawdę wysokie.
Ubezpieczenie OC
To obowiązkowa polisa, którą w Polsce kupuje każdy kierowca pojazdu mechanicznego zarejestrowanego w kraju. Zwykle umowę podpisuje się z ubezpieczycielem na 12 miesięcy, a gdy jej okres trwania dobiega końca, można ją przedłużyć lub zawrzeć nową z odpowiednim wyprzedzeniem.
OC obowiązuje także na terytorium Francji. Wystarczy, że w razie konieczności okażesz dowód jego zakupu. Jadąc do Francji, nie trzeba starać się o wydanie Zielonej Karty, która w niektórych krajach stanowi odpowiednik OC.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej będzie potrzebne, jeśli np. doprowadzisz do szkody i będzie trzeba pokryć koszty likwidacji szkód osób poszkodowanych, np. naprawy samochodu czy kosztów hospitalizacji.
Warto wiedzieć
Ubezpieczenie assistance
To dobrowolna polisa dostępna w wariancie rocznym (do nabycia wraz z obowiązkowym OC), ale także krótkoterminowym, np. na sam czas wyjazdu. To niezwykle przydatne ubezpieczenie, które, w zależności od zakresu i ceny, może Ci zapewnić:
- naprawę pojazdu na miejscu awarii/kolizji/wypadku,
- holowanie pojazdu do warsztatu,
- organizację noclegu,
- samochód zastępczy,
- pomoc informacyjną,
- pomoc medyczną,
- wsparcie tłumacza (szczególnie cenne za granicą, gdy trzeba szybko i skutecznie dogadać się w kwestii kłopotów z samochodem).
Assistance krótkoterminowe także kupisz w internetowej porównywarce ubezpieczeń w jednym z wybranych wariantów - na 9, 15 lub 31 dni.
Więcej przeczytasz tutaj: Assistance krótkoterminowe - gdzie kupić assistance krótkoterminowe na wyjazd?
Ubezpieczenie autocasco
Uszkodzenie samochodu przez wiatr, grad, nieżyczliwych wandali czy nawet kradzież pojazdu mogą zdarzyć się również poza granicami kraju. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi polisa autocasco. Niestety ta polisa dostępna jest wyłącznie w pakiecie całorocznym z OC nie da się jej wykupić wyłącznie na krótki okres.
Uwaga!
Ubezpieczenie NNW
Powyższe polisy stanowią zabezpieczenie na wypadek kłopotów z pojazdem. Warto jednak pomyśleć o sobie i swoich pasażerach. Jeśli będziesz uczestnikiem kolizji czy wypadku, możesz starać się oczywiście o odszkodowanie z OC sprawcy, jednak znacznie łatwiej i szybciej będzie uzyskać rekompensatę z polisy NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków).
W ramach polisy ubezpieczyciel pokryje koszty np.:
- leczenia,
- rehabilitacji,
- hospitalizacji.
Polisa NNW kosztuje zwykle od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych rocznie, więc dodając ją do swojego pakietu ubezpieczeń nie odczujesz wielkiej różnicy w cenie.
W poszukiwaniu najlepszej ochrony na zagraniczny wyjazd, skorzystaj z możliwości porównania nawet kilkunastu ofert zanim opłacisz składkę. Dostęp do kalkulatora OC i AC masz przez całą dobę i z dowolnego miejsca!
Co warto wiedzieć?
- We Francji nie obowiązują winiety. Opłaty drogowe uiszcza się na bramkach autostradowych.
- System poboru opłat we Francji obowiązuje zarówno samochody osobowe, jak i pojazdy ciężarowe.
- Francja stosuje system opłat drogowych nie tylko na autostradach. Dotyczy on także niektórych mostów i tuneli.
- Ok. 3 000 km z 12 000 km francuskich autostrad jest bezpłatnych.
- We Francji honorowane jest polskie ubezpieczenie OC. Trzeba jednak zabrać ze sobą potwierdzenie jego zakupu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy na francuskich autostradach obowiązują winiety?
Nie, francuski system opłat drogowych przewiduje płatność na bramkach autostradowych lub za pośrednictwem zdalnego systemu.
Jaka prędkość na autostradzie we Francji jest dopuszczalna?
Na francuskiej autostradzie możesz jechać maksymalnie 130 km/h.
Jak uregulować opłatę za przejazd płatnym odcinkiem drogi we Francji?
Za przejazd autostradami płaci się na bramkach lub z wykorzystaniem urządzenia emitującego fale radiowe. Po odczytaniu przez kamerę tablic rejestracyjnych pojazdu, szlaban otwiera się, co pozwala na płynny przejazd.
Od czego zależy wysokość opłaty drogowej we Francji?
Opłata zależy od kategorii pojazdu, cennika ustalonego prze zarządcę drogi, okresu w roku (w wysokim sezonie turystycznym ceny mogą być wyższe).