Na początku br. statystyczny Kowalski przeznaczał na zakup nowego samochodu 30 średnich miesięcznych pensji. We wrześniu taki pojazd kosztował go dwie pensje więcej. Na pierwszym miejscu w Top 10 modeli z największym wzrostem średniej ceny sprzedaży znalazł się Smart Forfour i Skoda Citigo.

Z danych PZPM wynika, że od stycznia do września 2020 roku Polacy zarejestrowali o 28% mniej nowych samochodów osobowych niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Mniejszy popyt na auta prosto z salonu może być związany m.in. ze wzrostem ich cen, nieproporcjonalnym do podwyżek wynagrodzeń.

We wrześniu 2020 roku nowy samochód osobowy kosztował średnio o 8 tysięcy złotych więcej niż w styczniu br. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie netto wzrosło w tym okresie (styczeń 2020 vs wrzesień 2020) tylko o 63 zł.

Jak długo statystyczny Polak pracuje na nowy samochód?

We wrześniu 2020 roku średnia cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wynosiła 123 555 złotych (średnia ważona wyliczona na podstawie cen katalogowych) - wynika z analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Przy średniej pensji netto 3875,97 zł (wg GUS),  na samochód z salonu trzeba było pracować 32 miesiące, czyli aż dwa lata i osiem miesięcy.

Ile średnich pensji trzeba przeznaczyć na zakup nowego auta

Na początku bieżącego roku (styczeń 2020 r.) średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wynosiła 115 540 złotych. Przy przeciętnym wynagrodzeniu netto 3813,20 zł, na taki pojazd trzeba było pracować o dwa miesiące krócej niż we wrześniu br.

Czy Covid-19 miał wpływ na ceny nowych aut osobowych?

Największy wzrost cen nowych samochodów osobowych odnotowano w kwietniu 2020 r. Był to czas niepewności gospodarczej, związanej z COVID-19. Prognozowano wówczas, że pandemia koronawirusa przyczyni się do największego załamania gospodarczego, porównywalnego do Wielkiego Kryzysu lat 30 XX wieku.

Średnia cena sprzedaży nowych aut w latach 2019 i 2020

Na rynku motoryzacyjnym pierwsza fala epidemii rzeczywiście pozostawiła ślad. Od marca do maja 2020 r. odnotowano w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego m.in. duży spadek sprzedaży nowych pojazdów (-53,6%) oraz liczby aut sprowadzonych z zagranicy (-46%). COVID-19 nie jest jednak główną przyczyną podwyższenia średnich cen sprzedaży nowych samochodów osobowych.

Dlaczego ceny sprzedaży nowych samochodów osobowych rosną?

Zdaniem specjalistów Samar wzrost średniej ceny sprzedaży nowych samochodów osobowych spowodowany jest zwiększeniem restrykcji dotyczących emisji CO2.

Producenci samochodów osobowych zachęcani przez Komisję Europejską do podwojenia wysiłków w obniżeniu średniej emisji dwutlenku węgla w sprzedawanej flocie, poszerzają ofertę pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych. Coraz więcej koncernów sprzedaje więc pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in. Wysokie ceny takich samochodów przekładają się na wyższą średnią cenę sprzedaży.

Która marka jest najdroższa w sprzedaży nowych samochodów?

W Top 10 samochodów z największym wzrostem cen sprzedaży opracowanej przez Samar króluje Smart (+ 80,8%). Przyczyną tak dużego skoku cen nie jest jednak nagła zmiana polityki cenowej producenta, ale zastąpienie silników spalinowych elektrycznymi. Podobnie wygląda oferta Subaru (5 lokata na liście, +12,7%), znacznie bogatsza w droższe wersje hybrydowe.

Top 10 najdroższych w sprzedaży marek nowych samochodów

Zwiększona oferta drogich samochodów elektrycznych i hybryd nie jest oczywiście jedynym czynnikiem wpływającym na średnie ceny nowych pojazdów. Zawyżają je również najdroższe na rynku modele, takie jak np. Porsche 718 (+17,8%),  Porsche 911 (+9,8%) czy Lamborghini (+14,2%). W przypadku Lamborghini ceny sprzedaży wzrosły z powodu zaledwie 5. sztuk najdroższego modelu Aventador, który kosztuje blisko 2 mln zł.

Na podium Top 10 modeli z największą dynamiką wzrostu średniej ceny sprzedaży również znalazły się samochody, w których wyeliminowano napęd spalinowy na rzecz elektrycznego. Należą do nich: Skoda Citigo (+120,2%),  Smart Forfour (+93,3%) oraz Smart Fortwo (+71,4%). Kolejne miejsce także zajmuje auto z napędem ekologicznym - Subaru Impreza z układem hybrydowym.

Top 10 najdroższych w sprzedaży modeli nowych samochodów

Ile kosztuje ubezpieczenie nowego samochodu?

Osoby kupujące nowy samochód nie muszą obawiać się wysokich cen OC. Niezmiennie od lat ubezpieczyciele proponują im obowiązkowe polisy w bardzo atrakcyjnej cenie. W okresie od stycznia do września 2020 r. średnie ceny polis OC dla właścicieli najnowszych samochodów (rok produkcji 2020 oraz 2019) obniżyły się o 5%.

Wysoka cena sprzedaży nowego samochodu może jednak podnieść koszt dobrowolnego ubezpieczenia autocasco. Towarzystwa podczas wyceny składki AC biorą pod uwagę m.in. sumę ubezpieczenia (wartość auta) oraz koszt ewentualnej naprawy. Im droższy będzie samochód, jego części zamienne oraz skomplikowany proces likwidacji szkody, tym większe istnieje prawdopodobieństwo, że ubezpieczyciel zaproponuje nam drogą polisę. Można jednak ograniczyć do minimum taki wydatek.

Wystarczy sprawdzić w naszej porównywarce propozycje OC i AC wielu firm i wybrać produkt najkorzystniejszy pod względem ceny oraz zakresu ochrony.