Sprzedajesz auto? Masz 30 dni na zgłoszenie sprzedaży samochodu w wydziale komunikacji i 14 dni na poinformowanie o transakcji ubezpieczyciela. Formalności załatwisz online, przez gov.pl i stronę internetową ubezpieczyciela. Podpowiadamy, jak to zrobić krok po kroku i co grozi za spóźnienie.

Poniżej znajdziesz instrukcję zgłoszenia sprzedaży samochodu za pośrednictwem poczty, przez internet i stacjonarnie (w urzędzie). Z przygotowanego przez nas poradnika poznasz też listę wymaganych dokumentów, wskazówki dotyczące OC oraz najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące zgłoszenia sprzedaży samochodu w 2026 roku.

Najważniejsze informacje

  • Zgłoszenie sprzedaży samochodu to nic innego, jak pisemne oświadczenie sprzedającego, że przestał być właścicielem konkretnego auta.
  • W 2026 r. na zgłoszenie sprzedaży samochodu w wydziale komunikacji jest 30 dni. Termin ten jest liczony od daty zawarcia umowy.
  • Były właściciel, który nie zgłosi sprzedaży samochodu w wyznaczonym terminie, może spodziewać się kary w wysokości 250 zł.
  • O sprzedaży pojazdu należy poinformować również ubezpieczyciela. Na to czasu jest mniej, bo zaledwie 14 dni.

Zgłoszenie sprzedaży samochodu – kogo dotyczy ten obowiązek?

Obowiązek zgłoszenia sprzedaży samochodu dotyczy każdego właściciela i współwłaściciela auta, który je sprzedał. Warto jednak wiedzieć, że przepisy rozciągają wymóg poinformowania o transakcji wydziału komunikacji również na osoby, które przekazały auto w darowiźnie. Obowiązek ten wynika z art. 78 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Co mówi prawo?

2. Właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o: 1) zbyciu pojazdu.
Art. 78 Prawo o ruchu drogowym

Gdzie zgłosić zbycie pojazdu?

Sprzedaż samochodu zgłasza się do wydziału komunikacji urzędu odpowiedniego dla miejsca zamieszkania byłego właściciela. W zależności od Twojego miejsca zamieszkania może to być wydział komunikacji w:

  • starostwie powiatowym,
  • urzędzie miasta, 
  • urzędzie dzielnicy (w przypadku Warszawy).

Zgłoszenia sprzedaży można dokonać osobiście podczas wizyty w urzędzie albo online za pośrednictwem platformy ePUAP. Szerzej o tym przeczytasz poniżej.

Warto pamiętać, że obowiązek informacyjny dotyczy również każdej innej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym, jak miejsce zamieszkania czy współwłasność. Do wydziału komunikacji musi udać się kierowca, który się przeprowadził, dopisał do dowodu np. dziecko i ten, który dokonał istotnej zmiany konstrukcyjnej samochodu, np. założył instalację LPG.

Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia zbycia pojazdu?

Zgłoszenia sprzedaży samochodu dokonuje się na piśmie. Obok wypełnionego formularza zbycia pojazdu potrzebne są też:

  • skan lub zdjęcie dokumentu potwierdzającego zbycie – czyli dokumentu, który potwierdza przeniesienie własności pojazdu na inną osobę, a więc umowy kupna-sprzedaży, umowy darowizny pojazdu lub faktury VAT;
  • dokument potwierdzający tożsamość – może to być dowód osobisty, paszport lub ważne prawo jazdy, jednak jego okazanie będzie wymagane wyłącznie podczas wizyty w urzędzie.

Jak napisać zgłoszenie sprzedaży pojazdu?

Nie musisz samodzielnie tworzyć zgłoszenia sprzedaży pojazdu – skorzystaj z przygotowanych przez nas wzorów. Wówczas pozostanie Ci tylko uzupełnienie danych.

Pobierz wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu (docx)

Pobierz wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu (pdf)

Prawidłowo przygotowane zgłoszenie sprzedaży pojazdu powinno zawierać następujące informacje:

  • dane zbywcy – imię, nazwisko, PESEL, adres osoby sprzedającej, a także dane ewentualnych współwłaścicieli samochodu;
  • dane pojazdu – rodzaj, marka, typ, model, numer VIN, numer rejestracyjny;
  • dane nabywcy – imię, nazwisko, adres.

Jak zgłosić sprzedaż samochodu w 2026 roku?

W 2026 r. zgłoszenia sprzedaży samochodu można dokonać na trzy sposoby: osobiście, za pośrednictwem poczty lub przez internet. Każda z tych metod została opisana poniżej. Możesz zatem wybrać najwygodniejszą dla siebie.

Korespondencyjne zgłoszenie sprzedaży samochodu – instrukcja krok po kroku

Jeżeli chcesz powiadomić wydział komunikacji o sprzedaży samochodu za pośrednictwem poczty, to wykonaj następujące czynności:

  1. przygotuj zgłoszenie i załącznik w postaci kopii dokumentu potwierdzającego sprzedaż;
  2. zaadresuj przesyłkę na adres właściwego wydziału komunikacji;
  3. nadaj przesyłkę – wybierz przesyłkę poleconą, aby uzyskać potwierdzenie jej nadania, możesz też wybrać list ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Zgłoszenie sprzedaży samochodu osobiście – instrukcja krok po kroku

Procedura zgłoszenia sprzedaży samochodu w wydziale komunikacji nie jest skomplikowana i przedstawia się następująco:

  1. przygotuj zgłoszenie sprzedaży samochodu i pozostałe wymagane dokumenty;
  2. umów się na wizytę w wydziale komunikacji;
  3. złóż komplet dokumentów – na zgłoszeniu urzędnik umieści adnotację, która będzie potwierdzeniem dopełnienia przez Ciebie formalności.

Zgłoszenie sprzedaży samochodu przez internet – instrukcja krok po kroku

Niezwykle wygodnym rozwiązaniem jest zgłoszenie sprzedaży samochodu przez internet. Aby można było dokonać w ten sposób zgłoszenia, potrzebny jest Profil Zaufany (który można założyć i aktywować w banku) lub e-dowód. Instrukcja zgłoszenia sprzedaży auta przez internet przedstawia się następująco:

1. przejdź na stronę internetową gov.pl i w zakładce „Kierowcy i pojazdy” wybierz „Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę” – zostaniesz poproszony o udzielenie kilku odpowiedzi;

2. wybierz „Zbycie pojazdu” 

zgloszenie sprzedazy formularz 12

3. określ, czy w dowodzie rejestracyjnym są Twoje dane – nawet gdy nowy właściciel zdążył już zarejestrować auto, wciąż masz obowiązek poinformowania o jego sprzedaży;

zgloszenie sprzedazy formularz 3

4. zaloguj się do usługi, a następnie podaj wymagane dane i wyślij zgłoszenie – w niedługim czasie na Twoją skrzynkę ePUAP powinna przyjść wiadomość z urzędu, czyli Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP).

Jaka kara grozi za niezgłoszenie sprzedaży samochodu w 2026 roku?

W 2026 r. za niezgłoszenie sprzedaży samochodu w wydziale komunikacji grozi kara administracyjna w wysokości 250 zł. Aby jej uniknąć, zgłoszenia należy dokonać w ciągu 30 dni od daty sprzedaży pojazdu – osobiście lub online przez portal gov.pl.

Zaniedbanie obowiązku zgłoszenia sprzedaży pojazdu może mieć też inne konsekwencje. Do czasu aktualizacji danych w CEPiK sprzedający wciąż widnieje jako właściciel auta, co oznacza, że może otrzymać mandaty za wykroczenia drogowe popełnione przez nowego właściciela. 

Gdyby samochód został wykorzystany np. w celach przestępczych, dla organów ścigania to były właściciel auta wciąż będzie za nie oficjalnie odpowiedzialny. Oczywiście, gdy wyjaśni sprawę i przedstawi dowód sprzedaży pojazdu, nie zostanie na niego nałożona żadna kara. Jednak sama zaistniała sytuacja z pewnością będzie dla niego stresująca.

Kiedy, jak i dlaczego sprzedaż pojazdu należy zgłosić ubezpieczycielowi?

Poprzedni właściciel pojazdu jest zobowiązany do zgłoszenia jego sprzedaży do towarzystwa ubezpieczeniowego w ciągu 14 dni od transakcji. Zgłoszenia może dokonać, wypełniając i dostarczając ubezpieczycielowi odpowiedni formularz. Zwykle jest on dostępny na stronie internetowej firmy ubezpieczeniowej. Konieczne jest wówczas podanie takich danych jak:

  • własne dane osobowe,
  • dane osobowe nabywcy,
  • model, marka, numer rejestracyjny pojazdu,
  • numer VIN,
  • okres obowiązywania polisy.

Jeżeli sprzedający zaniecha tego obowiązku lub nie dopilnuje terminu, to naraża się m.in. na windykację za wznowioną polisę czy drugą ratę składki – aż do złożenia stosownego powiadomienia o sprzedaży auta odpowiada on solidarnie z kupującym za uregulowanie wszystkich zaległości za OC.

Po sprzedaży samochodu planujesz kupić kolejne auto? Już dziś możesz sprawdzić orientacyjną cenę jego ubezpieczenia.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie sprzedaży samochodu

  1. Dlaczego muszę zgłaszać zbycie pojazdu?

    Powód jest prosty – jeżeli nie zgłosisz sprzedaży auta, a nabywca przekroczy prędkość i zostanie zarejestrowany przez fotoradar, mandat przyjdzie pod Twój adres. Gdyby z kolei samochód został wykorzystany do popełnienia przestępstwa, to rozmową z Tobą zainteresowani będą śledczy. Złożenie zawiadomienia uchroni Cię przed tymi konsekwencjami.

  2. Czy po sprzedaży auta mogę starać się o zwrot składki OC?

    Jeżeli składka OC została opłacona w całości, to możesz starać się o zwrot jej części. Warunkiem jest jednak, aby nabywca Twojego samochodu wypowiedział umowę ubezpieczenia. Kupujący musi więc zrezygnować z kontynuowania Twojej polisy.

  3. Czy sprzedaż samochodu muszę zgłosić w urzędzie skarbowym?

    Podatek od sprzedaży samochodu płacą jedynie osoby, które dokonały zbycia pojazdu przed upływem 6 miesięcy od jego zakupu – muszą one uwzględnić taką transakcję w rocznym rozliczeniu PIT. Podatku od sprzedaży auta nie zapłacą kierowcy, którzy zbyli pojazd posiadany dłużej niż pół roku.

  4. Czy po sprzedaży auta otrzymam zwrot składki autocasco?

    Standardowo ubezpieczenie dobrowolne nie przechodzi na kupującego – umowa rozwiązuje się z chwilą sprzedaży auta. Powiadamiając ubezpieczyciela o sprzedaży, wskaż numer rachunku bankowego, na który ma on dokonać zwrotu środków z tytułu niewykorzystanej składki.

  5. Czy grozi mi kara za niezgłoszenie zbycia pojazdu ubezpieczycielowi?

    Ustawa nie przewiduje sankcji za zaniedbanie tego obowiązku. Jeżeli jednak nie zgłosisz sprzedaży pojazdu ubezpieczycielowi, to zaskoczy Cię wezwanie do zapłaty składki na kolejny rok. Powód jest prosty – ubezpieczyciel będzie przekonany, że wciąż jesteś właścicielem auta.

  6. Czy zgłoszenie zbycia samochodu jest płatne?

    Nie, za złożenie zgłoszenia zbycia pojazdu nie jest pobierana żadna opłata.