Zawiadomienie o zbyciu pojazdu to jeden z obowiązków właściciela po sprzedaży lub przekazaniu pojazdu w darowiźnie. Od 1 stycznia 2024 r. zmieniła się wysokość kary finansowej za niedopełnienie tego wymogu. Jeżeli zastanawiasz się, jak wypełnić wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu, zapoznaj się z tym poradnikiem, który przeprowadzi Cię przez ten proces krok po kroku.

Sprzedaż samochodu lub przekazanie go w darowiźnie rodzi pewne obowiązki. O czym mowa? O złożeniu zawiadomienia o zbyciu pojazdu w urzędzie. Ale to nie wszystko – o zmianie właściciela pojazdu trzeba powiadomić również towarzystwo ubezpieczeniowe.

Poniżej znajdziesz informacje o terminach i konsekwencjach, które wiążą się z zaniechaniem obowiązków informacyjnych w 2025 r.

Jak zgłosić zbycie pojazdu w wydziale komunikacji?

O zbyciu pojazdu wydział komunikacji możesz poinformować na dwa sposoby:

  1. W urzędzie – osobiście lub przez pełnomocnika
  2. Online – poprzez stronę internetową moj.gov.pl

Bez względu na to, którą opcję uważasz za wygodniejszą, w każdym przypadku musisz wypełnić zawiadomienie o zbyciu pojazdu – w formie papierowej lub elektronicznej. Instrukcja jak to zrobić krok po kroku znajduje się poniżej.

Jak osobiście zgłosić sprzedaż samochodu w wydziale komunikacji?

Jednym ze sposobów na złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu jest osobista wizyta w wydziale komunikacji. W zależności od Twojego miejsca zamieszkania konieczne będzie udanie się do starostwa powiatowego, urzędu miasta lub dzielnicy. Na miejscu okaż wymagane dokumenty:

  • dowód osobisty albo inny dokument tożsamości,
  • oryginał umowy sprzedaży pojazdu,
  • wypełnione zawiadomienie o zbyciu pojazdu, które można pobrać ze strony internetowej urzędu lub osobiście w jego siedzibie – wzór znajdziesz również w tym poradniku.

Kto może zgłosić zbycie pojazdu w wydziale komunikacji?

Zbycie pojazdu powinien zgłosić jego właściciel. Jeżeli samochód ma kilku współwłaścicieli, wszyscy powinni udać się do wydziału komunikacji. Można jednak tego uniknąć. Wystarczy, że osoba stawiająca się w urzędzie okaże pisemne pełnomocnictwo od pozostałych właścicieli auta.

Warto wiedzieć

Współwłaściciel auta jest z Tobą blisko spokrewniony? Za pełnomocnictwo nie musisz płacić. Do członków najbliższej rodziny zalicza się np. męża, żonę, syna, córkę, ojca, matkę, brata czy siostrę. Jeżeli współwłaścicielami są osoby z dalszej rodziny lub niespokrewnione, to należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł – może ona wzrosnąć do 22 zł, gdy składasz pełnomocnictwo poświadczone za zgodność z oryginałem.

Jak wypełnić zawiadomienie o zbyciu pojazdu?

Zanim przystąpisz do wypełniania zawiadomienia o zbyciu pojazdu w formie papierowej, pobierz wzór tego formularza – znajdziesz go poniżej.

Pobierz wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu (docx)

Pobierz wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu (pdf)

Jak wypełnić zawiadomienie o zbyciu pojazdu krok po kroku:

  1. Podaj miejscowość i datę – wypełnij pole w górnym prawym rogu.

  2. Podaj swoje dane – imię i nazwisko, adres oraz numer PESEL. Jeżeli nie masz numeru PESEL, podaj datę urodzenia. Gdyby z kolei pojazd miał dwóch właścicieli, podaj również dane współwłaściciela.

  3. Wskaż dane wydziału komunikacji – podaj, do którego wydziału komunikacji kierujesz zawiadomienie.

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – dane zbywcy i urzędu

  1. Podaj informacje o pojeździe – wymagane są: rodzaj pojazdu, marka, typ i model, numer rejestracyjny. To dane, za pomocą których urzędnik zidentyfikuje pojazd. 

  2. Podaj dane nabywcy – imię, nazwisko i adres. Nie musisz podawać bardziej szczegółowych informacji o nowym właścicielu pojazdu.

  3. Wskaż załącznik. Podaj informacje o dokumencie przenoszącym prawo własności pojazdu, np. umowie sprzedaży.

  4. Złóż podpis. Jeżeli samochód był współwłasnością dwóch osób, będą potrzebne dwa podpisy.

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – dane samochodu i nabywcy

Jak zgłosić zbycie pojazdu przez internet?

Dużo wygodniejsze niż osobista wizyta w wydziale komunikacji jest złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu przez internet. W tym celu potrzebny będzie jednak skan umowy kupna-sprzedaży samochodu. Musisz również posiadać profil zaufany. Jeżeli nie masz profilu zaufanego, w dalszej części poradnika dowiesz się, jak go założyć.

Jak zgłosić zbycie pojazdu przez internet krok po kroku:

  1. Przejdź na stronę internetową https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne
  2. Odpowiedz na pytania – przeprowadzi Cię przez nie intuicyjny w obsłudze kreator
  3. Wybierz „Złóż wniosek”
  4. Zaloguj się przy pomocy Profilu zaufanego lub innego sposobu logowania
  5. Z listy zarejestrowanych pojazdów wybierz ten, którego zbycie chcesz zgłosić
  6. Wybierz datę zbycia pojazdu

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu online

Kto może zgłosić zbycie samochodu przez Internet?

Tak jak w przypadku zgłoszenia w urzędzie, zbycie samochodu zarejestrowanego w Polsce zgłasza przez internet dotychczasowy właściciel pojazdu, który na przykład darował go innej osobie (osobom) lub sprzedał. Jeżeli samochód ma współwłaściciela, nie musisz dołączać pełnomocnictwa ani upoważnienia, a tylko zaznaczyć w internetowym formularzu, że działasz za jego zgodą.

Jak założyć profil zaufany?

Procedura dotycząca założenia profilu zaufanego będzie się nieco różnić, w zależności od tego, jaką ścieżkę wybierzesz.

  • Masz konto internetowe w jednym z banków: PKO Bank, Bank Pekao, Inteligo, Santander, ING, Millennium Bank, mBank, Alior Bank, bank spółdzielczy (sprawdź, czy twój bank potwierdza PZ), BOŚ Bank, Bank Credit Agricole, BNP Paribas, Velo Bank, Kasa Stefczyka lub konto zaufane Envelo.

Korzystając z pośrednictwa banku szybko i przede wszystkim bezpiecznie założysz i potwierdzisz profil zaufany, ponieważ Twoje dane zostały już uwierzytelnione podczas zakładania konta. Są one wiarygodne i nie musisz ich już potwierdzać osobiście w urzędzie.

Do identyfikacji i założenia profilu zaufanego za pośrednictwem banku będą potrzebne tylko podstawowe informacje: Twoje imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL.

Co musisz zrobić?

  1. Sprawdź, czy Twój bank może założyć profil zaufany (zadzwoń na infolinię lub wejdź na stronę internetową banku)
  2. Zaloguj się na swoje konto bankowe
  3. Znajdź formularz zakładania profilu zaufanego. Możesz również przejść na stronę https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage, kliknąć kafelek „Bank lub inny dostawca tożsamości”, a następnie wybrać swój bank
  4. Postępuj zgodnie z instrukcją (wskazówki będziesz otrzymywać na bieżąco podczas całego procesu rejestracji)

Profil zaufany możesz także potwierdzić za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.

Wybór tej ścieżki oznacza, że w przyszłości za każdym razem konieczne będzie wybranie opcji logowania przez system Twojego banku.

  • Masz dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód) i czytnik NFC

Jeżeli masz dowód osobisty z warstwą elektroniczną, na stronie https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage wybierz opcję e-dowód i postępuj dalej zgodnie z instrukcjami.

Z tej opcji mogą skorzystać wyłącznie osoby, które – oprócz nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną – posiadają czytnik umożliwiający połączenie dowodu z komputerem (tzw. czytnik NFC) oraz zainstalowały oprogramowanie e-dowodu.

Więcej na ten temat przeczytasz na stronie https://www.gov.pl/web/e-dowod

  • Chcesz złożyć wniosek online i potwierdzić go w rozmowie wideo z urzędnikiem

Przed złożeniem wniosku przygotuj: nazwę użytkownika i hasło (ustalasz je samodzielnie) oraz dane do kontaktu (adres e-mail i numer telefonu komórkowego). Następnie:

  1. Kliknij przycisk „Załóż profil zaufany” na stronie https://www.gov.pl/web/profilzaufany
  2. Wybierz kafelek „Rozmowa wideo z urzędnikiem”
  3. Wybierz termin (datę i godzinę) rozmowy z urzędnikiem
  4. Wskaż dane potrzebne do logowania: nazwę użytkownika i hasło
  5. Podaj swoje dane
  6. Sprawdź poprawność danych na podsumowaniu wniosku
  7. Potwierdź wysłanie wniosku

Po wysłaniu wniosku otrzymasz kod autoryzacyjny na podany przez Ciebie numer telefonu – wpisz go w odpowiednie pole i kliknij „dalej”. Na adres e-mail otrzymasz trzy wiadomości: potwierdzenie założenia konta w serwisie profil zaufany, potwierdzenie wysłania wniosku oraz zaproszenie na rozmowę wideo.

Ustalonego dnia, o ustalonej godzinie wystarczy kliknąć link przesłany w zaproszeniu i poczekać na połączenie z urzędnikiem. Do przeprowadzenia rozmowy niezbędna jest aplikacja Microsoft Teams oraz urządzenie wyposażone w mikrofon i kamerę (np. laptop).

  • Chcesz złożyć wniosek online i potwierdzić go w punkcie potwierdzającym

Przed złożeniem wniosku przygotuj: nazwę użytkownika i hasło (ustalasz je samodzielnie) oraz dane do kontaktu (adres e-mail i numer telefonu komórkowego). Następnie:

  1. Kliknij przycisk „Załóż profil zaufany” na stronie https://www.gov.pl/web/profilzaufany
  2. Wybierz kafelek „W placówce”
  3. Wypełnij formularz i kliknij „Zarejestruj się”
  4. Potwierdź adres e-mail za pomocą otrzymanego kodu
  5. Potwierdź numer telefonu za pomocą otrzymanego kodu
  6. Sprawdź listę punktów potwierdzających, klikając „Znajdź punkt potwierdzający”

Wykonując powyższe kroki, złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego. Konieczne jest jednak jeszcze udanie się do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdzenie wniosku (potrzebny będzie ważny dowód osobisty lub paszport). Masz na to 14 dni od daty złożenia wniosku. Listę punktów potwierdzających znajdziesz na stronie https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList.

W jakim terminie zgłosić zbycie pojazdu?

O zbyciu pojazdu należy powiadomić wydział komunikacji właściwy dla miejsca zamieszkania w ciągu 30 dni od daty tej czynności. Nie ma znaczenia, czy planujesz poinformować wydział komunikacji osobiście, czy też online.

Warto wiedzieć

Zbycie pojazdu to nie tylko jego sprzedaż, ale również darowizna. Musisz zgłosić zbycie pojazdu, gdy przestajesz być jego właścicielem.

Jaka kara grozi za niezgłoszenie sprzedaży samochodu w 2025 roku?

250 zł – tyle w 2025 r. zapłaci osoba, która sprzeda pojazd, ale o transakcji nie poinformuje w ciągu 30 dni wydziału komunikacji. Chociaż kara nie jest wysoka, to łatwo jej uniknąć – wystarczy jedynie złożyć krótkie pismo. Można to zrobić na dwa opisane już sposoby. Ta czynność nie wiąże się też z żadnymi opłatami.

Niektórzy kierowcy mogli słyszeć o karze w wysokości od 200 do 1000 zł. Rzeczywiście, taka kara obowiązywała w okresie od 1 stycznia 2020 do 31 grudnia 2023 r.

Co mówi prawo?

Kto będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...) nie zawiadamia starosty o zbyciu pojazdu w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
art. 140mb ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym

Jak powiadomić ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu?

Nie tylko wydział komunikacji musi zostać powiadomiony o zbyciu pojazdu – taką informację trzeba przekazać również firmie ubezpieczeniowej. Ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu można poinformować na co najmniej 3 sposoby – są to:

  1. Poczta tradycyjna – wyślij do ubezpieczyciela oświadczenie o sprzedaży pojazdu. Wzór tego dokumentu znajdziesz na stronie internetowej firmy, która zapewniała Ci ochronę ubezpieczeniową.
  2. Poczta elektroniczna – wypełnione oświadczenie możesz też przesłać drogą elektroniczną. Adresu e-mail również poszukaj na stronie internetowej ubezpieczyciela.
  3. Formularz na stronie internetowej ubezpieczyciela – aktualnie większość firm ubezpieczeniowych ma taki formularz na swoich stronach internetowych.

Bez względu na sposób przekazania oświadczenia o zbyciu pojazdu, trzeba w nim podać co najmniej następujące dane:

  • data i miejscowość,
  • dane osobowe zbywcy pojazdu,
  • numer ubezpieczenia OC,
  • pełna nazwa ubezpieczyciela,
  • dane pojazdu (marka, model, numer rejestracyjny i VIN).

Do zawiadomienia o zbyciu pojazdu dołącz kopię (skan) umowy sprzedaży lub umowy darowizny auta (w zależności od zawartej umowy).

Wypowiedź eksperta

Firmę ubezpieczeniową o zbyciu pojazdu trzeba powiadomić w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Tak wynika z art. 32 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Co z umową OC po sprzedaży auta?

Zgodnie z przepisami zbywca pojazdu ma obowiązek przekazać polisę OC nabywcy, który może, ale nie musi kontynuować jej do końca umowy. Jeżeli nowy właściciel wypowie dotychczasowe ubezpieczenie samochodu, przysługuje Ci zwrot niewykorzystanej części składki. Warto ustalić tę kwestię z nabywcą auta przed zawarciem umowy sprzedaży pojazdu.

Uwaga!

Kwestia składki w przypadku sprzedaży auta, które zostało objęte ochroną ubezpieczeniową AC czy assistance, prezentuje się nieco inaczej. W tej sytuacji zawsze przysługuje Ci zwrot niewykorzystanej składki. Nie musisz w związku z tym składać żadnych dodatkowych wniosków. Poinformuj tylko swojego ubezpieczyciela, na jaki numer konta powinien przelać pieniądze. Taka sama procedura dotyczy ubezpieczenia NNW.

Pamiętaj, że jeżeli nie poinformujesz ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu, nie otrzymasz zwrotu pieniędzy – ubezpieczyciel sam nie ustali, że pojazd należy już do innej osoby. Dodatkowo możesz się spodziewać wezwania do zapłaty składki na kolejny okres – firma ubezpieczeniowa będzie Cię nadal traktować jako właściciela auta.

Co warto wiedzieć?

  1. Wydział komunikacji trzeba poinformować o zbyciu pojazdu w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży albo darowizny.
  2. Zawiadomienie o zbyciu pojazdu do wydziału komunikacji można przekazać na dwa sposoby: osobiście (lub przez pełnomocnika) albo online.
  3. Od 1 stycznia 2024 r. za niepowiadomienie wydziału komunikacji o zbyciu pojazdu w ciągu 30 dni grozi kara 250 zł.
  4. Ubezpieczyciela trzeba poinformować o zbyciu pojazdu w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
  5. Zbywca pojazdu ma obowiązek przekazać polisę OC nabywcy samochodu. Pozostałych polis (np. AC czy assistance) co do zasady się nie przekazuje.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zawiadomienie o zbyciu pojazdu

  1. Czy pojazd można zbyć wyłącznie w formie umowy kupna-sprzedaży?

    Nie. Najczęściej z umowy kupna-sprzedaży korzystają osoby prywatne zbywające lub nabywające używane samochody. Ze względów podatkowych pomiędzy członkami najbliższej rodziny znacznie korzystniejsza jest umowa darowizny. Natomiast zakup auta od przedsiębiorcy czy komisu może zostać potwierdzony fakturą.

  2. Dlaczego istnieje wymóg zawiadamiania o zbyciu pojazdu?

    Zdarza się, że nabywca pojazdu nie dopełnia obowiązków – nie rejestruje zakupionego auta. Wówczas to na dane poprzedniego właściciela samochodu wystawiane są m.in. mandaty z fotoradarów – to jego dane widnieją w Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (CEPiK). Zawiadamiając o zbyciu pojazdu, były właściciel może uchronić się przed problemami.

  3. Ile kosztuje zgłoszenie zbycia samochodu w 2025 roku?

    Zgłoszenie zbycia samochodu nie podlega opłacie. Niewielki koszt poniesiesz tylko wtedy, gdy zachodzi konieczność złożenia pełnomocnictwa podczas składania zawiadomienia w urzędzie. W takim przypadku do zgłoszenia należy dołączyć dowód wniesienia opłaty od pełnomocnictwa – najczęściej jest to zaledwie 17 zł.

  4. Ile trzeba czekać na zarejestrowanie zgłoszenia o zbyciu pojazdu?

    Twoje internetowe zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy tylko pismo trafi do urzędu. Urząd nie ma obowiązku wydawania pisemnego potwierdzenia takiej czynności. Nie otrzymasz więc oddzielnego dokumentu urzędowego. Jeżeli zgłaszasz zbycie pojazdu osobiście, na złożonym przez Ciebie dokumencie pracownik urzędu potwierdzi przyjęcie zawiadomienia (urzędową adnotacją).

  5. Czy OC zbywcy pojazdu przedłuża się automatycznie na kolejny rok?

    Nie. Jeżeli nowy właściciel samochodu zdecyduje się kontynuować OC zbywcy pojazdu, to musi pamiętać, że umowa ubezpieczenia nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok. Obowiązkiem nabywcy auta jest samodzielny zakup nowej polisy, tak aby zachować ciągłość ubezpieczenia pojazdu.