O zbyciu pojazdu należy powiadomić wydział komunikacji właściwy dla miejsca zamieszkania w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy sprzedaży samochodu czy podpisania umowy darowizny. Od 1 stycznia 2024 r. zmieniła się wysokość kary finansowej za niedopełnienie tego obowiązku. W dodatku nie jest to jedyna konsekwencja lekceważenia przepisów.
- Jaka kara grozi za niezgłoszenie sprzedaży samochodu w 2025 roku?
- Jak osobiście zgłosić sprzedaż samochodu w wydziale komunikacji?
- Kto może zgłosić zbycie pojazdu?
- Jak zgłosić zbycie pojazdu przez internet?
- Jak założyć profil zaufany?
- Jak wygląda proces zgłoszenia sprzedaży auta online?
- Jak powiadomić ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu?
- Co z umową OC po sprzedaży auta?
Sprzedaż samochodu lub przekazanie go w darowiźnie rodzi pewne obowiązki. O czym mowa? O złożeniu zawiadomienia o zbyciu pojazdu w urzędzie. Ale to nie wszystko – o zmianie właściciela pojazdu trzeba powiadomić również towarzystwo ubezpieczeniowe.
Poniżej znajdziesz informacje o terminach i konsekwencjach, które wiążą się z zaniechaniem obowiązków informacyjnych w 2025 r.
Jaka kara grozi za niezgłoszenie sprzedaży samochodu w 2025 roku?
250 zł – tyle w 2025 r. zapłaci osoba, która sprzeda pojazd, ale o transakcji nie poinformuje w ciągu 30 dni wydziału komunikacji. Chociaż kara nie jest wysoka, to łatwo jej uniknąć – wystarczy jedynie złożyć krótkie pismo. Ta czynność nie wiąże się też z żadnymi opłatami.
Niektórzy kierowcy mogli słyszeć o karze w wysokości od 200 do 1000 zł. Rzeczywiście, taka kara obowiązywała w okresie od 1 stycznia 2020 do 31 grudnia 2023 r.
Co mówi prawo?
Konsekwencje w przypadku niezgłoszenia zbycia auta w wydziale komunikacji i złamania przepisów drogowych przez nabywcę
Kara pieniężna to nie jedyna przykra konsekwencja, na jaką się narażasz, jeżeli nie zgłosisz sprzedaży samochodu w wydziale komunikacji. Gdyby nowy właściciel pojazdu nie przerejestrował auta na siebie, nadal będziesz figurować w Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (CEPiK) jako właściciel. Co to oznacza? Ryzyko konieczności tłumaczenia się, że to nie Ty odpowiadasz za wypadek lub stłuczkę, która została spowodowana należącym niegdyś do Ciebie autem. Nic przyjemnego.
Na podobne nieprzyjemności narażasz się, jeżeli nabywca auta otrzyma mandat z fotoradaru lub za brak opłaty za parkowanie. Wówczas to do Ciebie trafi wezwanie do wskazania kierującego w momencie popełnienia wykroczenia drogowego. W skrajnym przypadku pojazd może zostać użyty do popełnienia przestępstwa, a to grozi jeszcze poważniejszymi problemami.
Konsekwencje w przypadku niezgłoszenia zbycia auta w firmie ubezpieczeniowej
Jeżeli nie zgłosisz zbycia pojazdu ubezpieczycielowi, który udzielał ochrony ubezpieczeniowej, narażasz się na kłopoty finansowe. Przykład? Wystarczy, że składka była opłacana w ratach. W tej sytuacji ubezpieczyciel nieświadomy zmiany właściciela auta będzie właśnie od Ciebie oczekiwał uiszczenia kolejnej wpłaty. Jeżeli jego monity nie poskutkują, polisa wygaśnie automatycznie dopiero na koniec przewidzianego w umowie ubezpieczenia okresu ochrony. Co istotne, za okres przypadający od dnia sprzedaży pojazdu do zakończenia umowy OC będziesz odpowiadał solidarnie z nabywcą za opłacenie składki.
Co mówi prawo?
Brak OC i brak zawiadomienia o sprzedaży auta – kto zapłaci karę do UFG?
Kara finansowa z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – to kolejna konsekwencja, której musisz się spodziewać, jeżeli nie poinformujesz o sprzedaży auta firmy ubezpieczeniowej. Gdy umowa OC wygaśnie, system UFG wytypuje Cię jako właściciela pojazdu, który nie ma ubezpieczenia. Tymczasem nawet za jeden dzień przerwy w ciągłości polisy grożą wysokie kary. Od 1 stycznia 2025 r. opłata za brak OC dla właścicieli aut osobowych wynosi: 1870 zł, 4670 zł lub 9330 zł – w zależności od liczby dni bez obowiązkowej ochrony OC.
Uwaga!
Jak osobiście zgłosić sprzedaż samochodu w wydziale komunikacji?
Jednym ze sposobów na złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu jest osobista wizyta w wydziale komunikacji. W zależności od miejsca zamieszkania może on znajdować się w starostwie powiatowym, urzędzie miasta lub dzielnicy. Na miejscu okaż wymagane dokumenty:
- dowód osobisty albo inny dokument tożsamości,
- oryginał umowy sprzedaży pojazdu,
- wypełnione zawiadomienie o zbyciu pojazdu, które można pobrać ze strony internetowej urzędu lub osobiście w jego siedzibie.
Kto może zgłosić zbycie pojazdu?
Zbycie pojazdu powinien zgłosić jego właściciel. Jeżeli samochód ma kilku współwłaścicieli, wszyscy powinni udać się do wydziału komunikacji. Można jednak tego uniknąć. Wystarczy, że osoba obecna w urzędzie okaże pisemne pełnomocnictwo od pozostałych właścicieli auta.
Warto wiedzieć
Dokument powinien zawierać następujące dane:
- data i miejsce udzielenia pełnomocnictwa,
- dane i podpis udzielającego lub udzielających pełnomocnictwo,
- dane osoby upoważnionej do otrzymania pełnomocnictwa,
- markę, model, numer rejestracyjny i VIN pojazdu,
- informację, jakiej czynności dotyczy pełnomocnictwo, czyli zawiadomienie o zbyciu pojazdu.
Do kiedy trzeba zgłosić zbycie pojazdu?
Właściciel samochodu powinien udać się do urzędu w ciągu 30 dni kalendarzowych od dnia zbycia pojazdu, czyli od dnia, w którym została podpisana umowa kupna-sprzedaży czy też umowa darowizny.
Jak wypełnić zawiadomienie o zbyciu pojazdu? (wzór)
Do wypełnienia druku zawiadomienia o zbyciu pojazdu przyda się umowa kupna-sprzedaży samochodu. W umowie znajdują się wszelkie potrzebne informacje. W dokumencie należy uzupełnić wymienione poniżej pola:
- data i miejscowość,
- dane właściciela lub współwłaścicieli samochodu,
- nazwa urzędu, w którym mieści się właściwy wydział komunikacji,
- dane pojazdu (marka, model, numer rejestracyjny i VIN itd.),
- dane nabywcy samochodu (imię, nazwisko, adres i numer PESEL),
- informacja o rodzaju dokumentu przeniesienia własności samochodu wraz z datą transakcji (w omawianym przypadku jest to umowa kupna-sprzedaży),
- własnoręczny podpis właściciela pojazdu.
Pobierz wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu (docx)
Pobierz wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu (pdf)
Potwierdzeniem złożenia zawiadomienia o zbyciu pojazdu jest adnotacja urzędowa (zazwyczaj pieczątka wraz z datą i podpisem urzędnika) na kopii złożonego dokumentu.
Jak zgłosić zbycie pojazdu przez internet?
O wiele prostszym rozwiązaniem niż osobista wizyta w wydziale komunikacji jest złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu przez internet. Musisz jednak posiadać profil zaufany. Potrzebny będzie również skan umowy kupna-sprzedaży samochodu.
Jak założyć profil zaufany?
Procedura dotycząca założenia profilu zaufanego będzie się nieco różnić, w zależności od tego, jaką ścieżkę wybierzesz.
- Masz konto internetowe w jednym z banków: PKO Bank, Bank Pekao, Inteligo, Santander, ING, Millennium Bank, mBank, Alior Bank, bank spółdzielczy (sprawdź, czy twój bank potwierdza PZ), BOŚ Bank, Bank Credit Agricole, BNP Paribas, Velo Bank, Kasa Stefczyka lub konto zaufane Envelo.
Korzystając z pośrednictwa banku szybko i przede wszystkim bezpiecznie założysz i potwierdzisz profil zaufany, ponieważ Twoje dane zostały już uwierzytelnione podczas zakładania konta. Są one wiarygodne i nie musisz ich już potwierdzać osobiście w urzędzie.
Do identyfikacji i założenia profilu zaufanego za pośrednictwem banku będą potrzebne tylko podstawowe informacje: Twoje imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL.
Co musisz zrobić?
- Sprawdź, czy Twój bank może założyć profil zaufany (zadzwoń na infolinię lub wejdź na stronę banku)
- Zaloguj się na swoje konto bankowe
- Znajdź formularz zakładania profilu zaufanego. Możesz również przejść na stronę https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage, kliknąć kafelek „Bank lub inny dostawca tożsamości”, a następnie wybrać swój bank
- Postępuj zgodnie z instrukcją (wskazówki będziesz otrzymywać na bieżąco podczas całego procesu rejestracji)
Profil zaufany możesz także potwierdzić za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.
Wybór tej ścieżki oznacza, że za każdym razem w przyszłości konieczne będzie wybranie opcji logowania przez system Twojego banku.
- Masz dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód) i czytnik NFC
Jeżeli masz dowód osobisty z warstwą elektroniczną, na stronie https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage wybierz opcję e-dowód i postępuj dalej zgodnie z instrukcjami.
Z tej opcji mogą skorzystać wyłącznie osoby, które – oprócz nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną – posiadają czytnik umożliwiający połączenie dowodu z komputerem (tzw. czytnik NFC) oraz zainstalowały oprogramowanie e-dowodu.
Więcej na ten temat przeczytasz na stronie https://www.gov.pl/web/e-dowod
- Chcesz złożyć wniosek online i potwierdzić go w rozmowie wideo z urzędnikiem
Przed złożeniem wniosku przygotuj: nazwę użytkownika i hasło (ustalasz je samodzielnie) oraz dane do kontaktu (adres e-mail i numer telefonu komórkowego). Następnie:
- Kliknij przycisk „Załóż profil zaufany” na stronie https://www.gov.pl/web/profilzaufany
- Wybierz kafelek „Rozmowa wideo z urzędnikiem”
- Wybierz termin (datę i godzinę) rozmowy z urzędnikiem
- Wskaż dane potrzebne do logowania: nazwę użytkownika i hasło
- Podaj swoje dane
- Sprawdź poprawność danych na podsumowaniu wniosku
- Potwierdź wysłanie wniosku
Po wysłaniu wniosku otrzymasz kod autoryzacyjny na podany przez Ciebie numer telefonu – wpisz go w odpowiednie pole i kliknij „dalej”. Na adres e-mail otrzymasz trzy wiadomości: potwierdzenie założenia konta w serwisie profil zaufany, potwierdzenie wysłania wniosku oraz zaproszenie na rozmowę wideo.
Ustalonego dnia, o ustalonej godzinie wystarczy kliknąć link przesłany w zaproszeniu i poczekać na połączenie z urzędnikiem. Do przeprowadzenia rozmowy niezbędna jest aplikacja Microsoft Teams oraz urządzenie wyposażone w mikrofon i kamerę (np. laptop).
- Chcesz złożyć wniosek online i potwierdzić go w punkcie potwierdzającym
Przed złożeniem wniosku przygotuj: nazwę użytkownika i hasło (ustalasz je samodzielnie) oraz dane do kontaktu (adres e-mail i numer telefonu komórkowego). Następnie:
- Kliknij przycisk „Załóż profil zaufany” na stronie https://www.gov.pl/web/profilzaufany
- Wybierz kafelek „W placówce”
- Wypełnij formularz i kliknij „Zarejestruj się”
- Potwierdź adres e-mail za pomocą otrzymanego kodu
- Potwierdź numer telefonu za pomocą otrzymanego kodu
- Sprawdź listę punktów potwierdzających, klikając „Znajdź punkt potwierdzający”
W powyższych krokach złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego. Konieczne jest jednak jeszcze udanie się do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdzenie wniosku (potrzebny będzie ważny dowód osobisty lub paszport). Masz na to 14 dni od daty złożenia wniosku. Listę punktów potwierdzających znajdziesz na stronie https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList.
Uwaga! W niektórych punktach potwierdzających wymagane jest wcześniejsze umówienie się na wizytę.
Kto może zgłosić zbycie samochodu przez Internet?
Tak jak w przypadku zgłoszenia w urzędzie, zbycie samochodu zarejestrowanego w Polsce zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu, który na przykład darował go innej osobie (osobom) lub sprzedał. Jeżeli samochód ma współwłaściciela, nie musisz dołączać pełnomocnictwa ani upoważnienia, a tylko zaznaczyć w internetowym formularzu, że działasz za jego zgodą.
Jak wygląda proces zgłoszenia sprzedaży auta online?
Wystarczy wejść na stronę: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne.
W kolejnym kroku trzeba kliknąć „Start”, a także zaznaczyć pole „Zbycie pojazdu”. Dalej należy odpowiedzieć na pytanie: „Czy Twoje dane są w dowodzie rejestracyjnym?”. Jeśli tak, wystarczy wybrać pole „Wyślij zgłoszenie sprzedaży samochodu”. Po zalogowaniu się przez profil zaufany możesz wypełnić internetowy formularz i wysłać online zawiadomienie o zbyciu pojazdu.
Warto wiedzieć
W kolejnym kroku należy załączyć skan umowy sprzedaży i wybrać z listy właściwy wydział komunikacji. Po zatwierdzeniu zgłoszenia profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym otrzymasz na skrzynkę ePUAP urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które jest potwierdzeniem złożenia zawiadomienia o zbyciu pojazdu przez Internet.
Jak powiadomić ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu?
Wypowiedź eksperta
Druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu możesz pobrać ze strony internetowej towarzystwa ubezpieczeniowego. Konieczne będzie podanie danych osobowych nabywcy pojazdu (imię, nazwisko, PESEL, adres zameldowania i zamieszkania). Ponadto uzupełnij w nim następujące informacje:
- data i miejscowość,
- dane osobowe zbywcy pojazdu,
- numer ubezpieczenia OC,
- pełna nazwa ubezpieczyciela,
- dane pojazdu (marka, model, numer rejestracyjny i VIN).
Do zawiadomienia o zbyciu pojazdu dołącz kopię (skan) umowy sprzedaży auta lub umowy darowizny (w zależności od zawartej umowy).
Co z umową OC po sprzedaży auta?
Zgodnie z przepisami, zbywca pojazdu ma obowiązek przekazać polisę OC nabywcy, który może, ale nie musi kontynuować jej do końca umowy. Jeżeli nowy właściciel wypowie dotychczasowe ubezpieczenie samochodu, przysługuje Ci zwrot niewykorzystanej części składki. Warto ustalić tę kwestię z kupującym auto przed zawarciem umowy sprzedaży pojazdu.
Uwaga!
Co warto wiedzieć?
- Wydział komunikacji trzeba poinformować o zbyciu pojazdu w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
- Od 1 stycznia 2024 r. za niepowiadomienie wydziału komunikacji o zbyciu pojazdu w ciągu 30 dni grozi kara 250 zł.
- Ubezpieczyciela trzeba poinformować o zbyciu pojazdu w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
- Zbywca pojazdu ma obowiązek przekazać polisę OC nabywcy samochodu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zawiadomienie o zbyciu pojazdu
Czy pojazd można zbyć wyłącznie w formie umowy kupna-sprzedaży?
Nie. Najczęściej z umowy kupna-sprzedaży korzystają osoby prywatne zbywające lub nabywające używane samochody. Ze względów podatkowych pomiędzy członkami najbliższej rodziny znacznie korzystniejsza jest umowa darowizny. Natomiast zakup auta od przedsiębiorcy czy komisu może zostać potwierdzony fakturą.
Czy warto kontynuować OC zbywcy pojazdu?
To zależy. Dotychczasowy ubezpieczyciel ma prawo do przeprowadzenia rekalkulacji składki, czyli ponownego przeliczenia jej wysokości na podstawie danych nowego właściciela. Jeżeli zaproponowana cena OC będzie dla Ciebie niezadowalająca, możesz wypowiedzieć umowę w dowolnym momencie. Warto wówczas porównać ze sobą oferty co najmniej kilku innych towarzystw.
Czy OC zbywcy pojazdu przedłuża się automatycznie na kolejny rok?
Nie. Jeżeli nowy właściciel samochodu zdecyduje się kontynuować OC zbywcy pojazdu, to musi pamiętać, że umowa ubezpieczenia nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok. Obowiązkiem nabywcy auta jest samodzielny zakup nowej polisy, tak aby zachować ciągłość ubezpieczenia pojazdu.
Czy zbywca pojazdu musi przekazać nabywcy polisę AC?
Nie. Polisa OC jest obowiązkowa, a zbywca pojazdu zgodnie z przepisami musi przekazać ją nabywcy. Jednak ubezpieczenie AC jest dobrowolne. Po sprzedaży samochodu byłemu właścicielowi zawsze przysługuje zwrot niewykorzystanej części składki. Wyjątkiem jest sytuacja, w której sprzedający uzyska zgodę firmy ubezpieczeniowej na przekazanie AC nabywcy.
Ile kosztuje zgłoszenie zbycia samochodu w 2025 roku?
Zgłoszenie zbycia samochodu nie podlega opłacie. Niewielki koszt poniesiesz tylko wtedy, gdy zachodzi konieczność złożenia pełnomocnictwa podczas składania zawiadomienia w urzędzie. W takim przypadku do zgłoszenia należy dołączyć dowód wniesienia opłaty od pełnomocnictwa – najczęściej jest to zaledwie 17 zł.
Ile trzeba czekać na zarejestrowanie zgłoszenia o zbyciu pojazdu?
Twoje internetowe zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy tylko pismo trafi do urzędu. Urząd nie ma obowiązku wydawania pisemnego potwierdzenia takiej czynności. Nie otrzymasz więc oddzielnego dokumentu urzędowego. Jeżeli zgłaszasz zbycie pojazdu osobiście, na złożonym przez Ciebie dokumencie pracownik urzędu potwierdzi przyjęcie zawiadomienia (urzędową adnotacją).
Jak sporządzić umowę sprzedaży samochodu?
Umowa powinna zawierać następujące dane:
- data i miejsce sprzedaży auta,
- dane dotychczasowego właściciela pojazdu (imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres zameldowania, numer i seria dowodu osobistego, numer PESEL) – jeżeli auto posiada współwłaściciela, jego dane oraz podpis również muszą widnieć na umowie,
- dane nabywcy pojazdu – takie same jak w przypadku zbywcy,
- numer VIN, marka, model, rok produkcji, pojemność silnika, przebieg i numer rejestracyjny pojazdu,
- data i godzina przekazania samochodu,
- oświadczenie dotychczasowego właściciela samochodu, że auto jest jego własnością i nie stanowi przedmiotu zabezpieczenia lub zastawu,
- oświadczenie nabywcy o zapoznaniu się ze stanem technicznym samochodu,
- lista dokumentów przekazanych przez zbywcę wraz ze sprzedanym samochodem nabywcy, czyli dowód rejestracyjny i ubezpieczenie OC.
Umowę kupna-sprzedaży samochodu należy sporządzić w dwóch identycznych egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron. Na dokumencie muszą znaleźć się własnoręczne podpisy zbywcy i nabywcy auta.