Spowodowałeś kolizję lub wypadek i z Twojego ubezpieczenia zostało wypłacone odszkodowanie? Wpłynie to niestety na wysokość składki OC w kolejnym roku. W teorii, powinieneś zapłacić standardową zwyżkę 10% lub 20%. W praktyce, kontynuacja umowy OC po szkodzie może wiązać się z podwyżką nawet 100%.
- Ile kosztuje polisa OC po szkodzie w 2025 r.?
- Jak zmienia się składka OC dla szkodowego kierowcy po kolizji?
- Jak bonus/malus wpływa na cenę OC po szkodzie?
- Czy można samodzielnie wyliczyć składkę OC po szkodzie?
- Jak zmienia się cena OC w każdym roku po szkodzie?
- Czy przed podwyżką składki OC chroni dodatkowe ubezpieczenie?
- Odnowienie ubezpieczenia czy przejście do innego TU? Co zrobić po szkodzie?
- Kto otrzymał najtańszą ofertę OC w Rankomat.pl po jednej szkodzie?
- Jak kupić najtańszą polisę OC po szkodzie w ostatnim roku?
Większość towarzystw ubezpieczeniowych nie lubi tzw. szkodowych kierowców. Ponieważ ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie pozwala im na odmowę sprzedaży polisy OC, sposobem na odrzucenie takiej osoby z grona swoich klientów może być zawyżona cenowo oferta. W takim przypadku właścicielowi pojazdu pozostaje tylko ucieczka do tańszej firmy.
Sprawdziliśmy, ile po spowodowaniu szkody płacą za OC użytkownicy porównywarki rankomat.pl w 2025 r. Podpowiadamy również, w jaki sposób mogą oni znaleźć polisę na kolejny rok w bardzo atrakcyjnej cenie.
Ile kosztuje polisa OC po szkodzie w 2025 r.?
W I kwartale 2025 r. kierowcy, którzy deklarowali, że w przeszłości spowodowali jedną kolizję lub wypadek, płacili za OC średnio o 13% więcej niż osoby deklarujące brak szkód (odpowiednio 686 zł i 607 zł). W gorszej sytuacji byli właściciele pojazdów, u których wystąpiły 2 takie zdarzenia – cena polisy wzrastała wówczas średnio do 771 zł. Z kolei przy 4 szkodach właściciele pojazdów płacili już za obowiązkowe OC 927 zł, czyli o 53% więcej niż bezszkodowi kierowcy.
Z jeszcze większą zwyżką po kolizji musiały liczyć się młode osoby (18-25 lat). Po dwóch szkodach z ich winy w całym okresie ubezpieczenia koszt polisy OC wzrastał średnio o 75% (z 1384 zł na 2426 zł). Powodem tego mogło być przede wszystkim skumulowanie się zwyżki w OC nakładanej na młodego kierowcę za wiek i krótki staż za kierownicą (stawka podstawowa dla najmłodszych właścicieli aut jest wyższa niż dla starszych kierowców) oraz zwyżki za spowodowanie szkody).
Jak zmienia się składka OC dla szkodowego kierowcy po kolizji?
Powyższe ceny OC są uśrednione i odnoszą się do ogółu kierowców. Byłoby więc błędem, gdybyśmy sugerowali się wyłącznie nimi i z góry założyli, że każdy kierowca po spowodowaniu jednej szkody dopłaci ok. 13% do kolejnej polisy OC.
Naszym okiem
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
Sprawdziliśmy wobec tego wyniki kalkulacji dla przykładowych kierowców – doświadczonego oraz młodego z krótkim stażem za kierownicą. Przypisaliśmy im własność takich samych samochodów (Audi A4 z 2015 r., silnik benzyna, poj. 3,0 l). Ponieważ największe znaczenie podczas kalkulacji składki OC mają szkody, do których doszło w ostatnim roku polisowym, tym razem skupiliśmy się tylko na tym okresie.
Ile kosztuje OC po szkodzie dla doświadczonego kierowcy?
Doświadczony kierowca, gdy spowoduje jedną szkodę w ostatnim roku, zapłaci za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu 38% więcej niż w przypadku bezszkodowej jazdy. Jeśli dojdzie do dwóch takich zdarzeń, cena polisy wzrośnie aż o 101%.
Ile kosztuje OC po szkodzie młodego kierowcy?
Młody kierowca z Katowic, który kupuje 2. ubezpieczenie OC samochodu i w ubiegłym roku spowodował kolizję drogową zapłaci zwyżkę w OC w wysokości 55%. Jeżeli z jego polisy zostaną zlikwidowane dwie szkody, koszt obowiązkowego ubezpieczenia zwiększy się o 102% w porównaniu do ceny OC obliczonej przy braku szkód.
Porównując ostateczne ceny polis łatwo zauważyć, że doświadczeni kierowcy dopłacają do OC po szkodzie znacznie mniej (w tym przypadku ok. 263 złote) niż osoby młode z krótkim stażem za kierownicą (740 złotych więcej).
Jak bonus/malus wpływa na cenę OC po szkodzie?
Wielu kierowców błędnie zakłada, że towarzystwo, które stosuje procentowe zniżki za bezszkodową jazdę (czyli tzw. system bonus/malus) w kolejnym roku po szkodzie podwyższy ich składkę OC tylko o określony procent.
Cennik towarzystwa ubezpieczeniowego może ulec zmianie w czasie obowiązywania umowy OC (np. ubezpieczyciel podniesie /obniży stawki dla grupy kierowców, do której należy sprawca szkody). Czasami korekty dokonuje się nawet kilka razy w ciągu roku. Wobec tego, wyliczenie kolejnej składki na podstawie zeszłorocznej opłaty za OC mija się z celem.
Ubezpieczyciel Pana Rafała zastosował wprawdzie zwyżkę w wysokości 20%, ale w ciągu roku zmienił także swój cennik. Podwyżka została więc naliczona od innej kwoty wyjściowej. Na cenie polisy mogło też zaważyć wiele dodatkowych czynników, nie tylko sam fakt spowodowania szkody. Przykład
System przyznawania zniżek za bezszkodową jazdę (bonus/malus) może wyglądać inaczej w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym. Każde stosuje także inne sankcje za spowodowanie szkody. Co istotne - coraz więcej firm wycofuje się z procentowego określania zniżki lub zwyżki, naliczając cenę polisy na podstawie indywidualnych zmiennych.
Czy można samodzielnie wyliczyć składkę OC po szkodzie?
Niestety, samodzielna próba wyliczenia ceny OC po szkodzie na kolejny rok zakończy się niepowodzeniem. Dotyczy to zarówno oferty obecnego ubezpieczyciela, jak i pozostałych towarzystw.
O cenie polisy decyduje nie tylko liczba szkód, ale również wiele dodatkowych czynników. Przykładowo:
- Towarzystwo może uwzględnić historię ubezpieczenia właściciela pojazdu
Z reguły łagodniej traktowani są kierowcy, którzy od wielu lat ubezpieczają swój samochód i po raz pierwszy spowodowali szkodę. Na drugim biegunie znajdują się natomiast najmłodsi posiadacze aut oraz osoby, które w poprzednich latach również przyczyniły się do kolizji czy wypadku drogowego.
- Cena polisy może zależeć od wielkości szkody
Jeżeli obecny ubezpieczyciel wypłacił tylko niewielką kwotę odszkodowania, najprawdopodobniej nie zastosuje dużej zwyżki w składce OC na kolejny rok.
- Niska wartość szkody może pomóc w ocenie kierowcy, ale pod warunkiem, że będzie to jednorazowy przypadek
Jeśli do podobnego zdarzenia dojdzie kolejny raz, ubezpieczyciel uzna, że właściciel pojazdu należy do grupy podwyższonego ryzyka.
Warto wiedzieć
Jak zmienia się cena OC w każdym roku po szkodzie?
Towarzystwa ubezpieczeniowe sprawdzają wprawdzie historię właściciela pojazdu nawet do 10 lat wstecz, ale potrafią dość szybko „wybaczyć” szkodę. Z reguły z największą podwyżką ceny OC muszą się liczyć kierowcy, którzy doprowadzili do kolizji lub wypadku w ciągu ostatnich 12 lub 24 miesięcy. Z każdym kolejnym rokiem podwyżka jest już jednak nieco mniejsza. Oczywiście, zakładając, że kierowca jeździ bezszkodowo.
Powróćmy na chwilę do 45-letniego przykładowego kierowcy z Katowic. Okazuje się, że gdy deklarował, iż był sprawcą jednej szkody w ostatnim roku lub ponad rok temu, dopłacał do polisy 38%. Jeśli do takiego zdarzenia doszło sześć lat temu, wysokość składki wracała do podobnego poziomu jak w przypadku bezszkodowej jazdy.
Czy przed podwyżką składki OC chroni dodatkowe ubezpieczenie?
Omawiając zmiany cen OC po szkodzie musimy koniecznie obalić jeszcze jeden mit, a mianowicie – stałej stawki obowiązkowego ubezpieczenia po wykupieniu ubezpieczenia z gwarancją zachowania zniżki (tzw. ochrona zniżek). Warto pamiętać, że taka polisa z reguły nie chroni nas przed podwyżką. Dlaczego?
Zdecydowana większość towarzystw, które posiadają taką ofertę deklaruje wyłącznie, że utrzyma taką samą wartość zniżek po szkodzie lub nie będzie brała pod uwagę pierwszej szkody. To nie oznacza wcale, że zamrozi naszą składkę. Tak jak już wspomnieliśmy wcześniej, taryfa ubezpieczyciela może ulec zmianie podczas obowiązywania polisy. W rezultacie, pomimo, że na naszej kolejnej umowie nadal będzie widnieć np. 60% zniżek, oferta na kolejny rok będzie inna - zniżka zostanie naliczona od innej stawki wyjściowej.
Odnowienie ubezpieczenia czy przejście do innego TU? Co zrobić po szkodzie?
Na powyższe pytanie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy bowiem od indywidualnej sytuacji właściciela pojazdu. Najlepszym sposobem, aby przekonał się on, który ubezpieczyciel będzie dla niego najtańszy, jest porównanie oferty obecnego towarzystwa z propozycjami innych firm.
Jeśli jesteś sprawcą niewielkiej szkody i/lub posiadasz ubezpieczenie z ochroną zniżek (pamiętaj, że działa ono tylko w towarzystwie, w którym wykupiłeś polisę!) istnieje spora szansa, że Twój ubezpieczyciel przedstawi Ci atrakcyjną cenowo ofertę na kolejny rok. Nie stawiaj jednak z góry na lojalność wobec niego i na wszelki wypadek sprawdź, czy nie warto jednak wybrać nowego towarzystwa.
Warto wiedzieć
Przekonali się o tym użytkownicy porównywarki Rankomat.pl, którzy w III kwartale 2021 r. otrzymali bardzo atrakcyjne oferty ubezpieczenia, pomimo spowodowania szkody w ostatnim roku.
Kto otrzymał najtańszą ofertę OC w Rankomat.pl po jednej szkodzie?
W III kwartale br. do rąk 34-letniego kierowcy z województwa małopolskiego, sprawcy jednej szkody, trafiła polisa OC za jedyne 325 złotych. Otrzymał on więc propozycję ubezpieczenia tańszą niż wynosiła średnia cena OC w całym kraju (604 zł) aż o 46%. Nie był to w dodatku odosobniony przypadek.
Najtańsze oferty OC dla szkodowych kierowców
Najtańsza oferta | Samochód | Właściciel |
325 zł | Nissan Leaf z 2017 r., elektryczny | ur. 1987 r. zam. Świńczów woj. małopolskie, OC kupuje od co najmniej 10 lat, spowodował pierwszą szkodę w całej swojej historii OC |
331 zł | Opel Corsa z 2001 r., benzyna, poj. 973 cm3 | ur. 1993 r. zam. Międzyrzecze Górne, woj. śląskie, OC kupuje od co najmniej 6 lat, spowodował pierwszą szkodę w całej swojej historii OC |
329 zł | Hyundai Kona z 2020 r., benzyna, poj. 998 cm3 | ur. 1966 r. zam. Wolica woj. świętokrzyskie, OC kupuje od co najmniej 10 lat, spowodował pierwszą szkodę w całej swojej historii OC |
358 zł | Toyota Avensis z 2004 r., benzyna, poj. 1598 cm3 | ur. 1960 r. zam. Krzesinówek, woj. łódzkie, OC kupuje od co najmniej 10 lat, spowodował pierwszą szkodę w całej swojej historii OC |
Najtańsze oferty OC przedstawione użytkownikom porównywarki Rankomat.pl w III kwartale 2021 r., sprawcom jednej szkody w ostatnim roku |
Jak kupić najtańszą polisę OC po szkodzie w ostatnim roku?
Poszukiwanie najtańszej polisy OC po szkodzie warto rozpocząć od poproszenia o przedstawienie oferty obecnego ubezpieczyciela. Następnie wystarczy porównać ją z propozycjami innych firm. Pomoże Ci w tym np. kalkulator OC i AC rankomat.pl. Dzięki niemu zaoszczędziło już wielu kierowców.
Jak przeprowadzić kalkulację OC w internetowym kalkulatorze? Wystarczy wypełnić krótki formularz. Podajesz w nim podstawowe informacje o pojeździe i jego właścicielu, a na ostatniej stronie uwzględniasz szkodę w ostatnim roku. Nasz system przeliczy składki kilkunastu ubezpieczycieli, uwzględniając aktualne taryfy każdego z nich.
Co warto wiedzieć
- W III kwartale 2021 roku sprawcy jednej szkody dopłacali do OC średnio 283 zł.
- Młodzi kierowcy, którzy spowodowali jedną szkodę w ubiegłym roku, musieli liczyć się z podwyżką średnio 602 złotych.
- Cena OC może być wyliczana nie tylko na podstawie liczby szkód, ale również danych właściciela pojazdu (głównie jego historii OC) czy wartości szkody.
- Wykupienie tzw. ochrony zniżek nie gwarantuje kierowcy zachowania stawki OC z ubiegłego roku.
- Najlepszym sposobem na znalezienie najtańszej polisy po spowodowaniu szkody jest porównanie ofert wielu towarzystw.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy po kolizji stracę zniżki na wszystkie samochody?
Tak. Szkoda jest przypisana do sprawcy, a więc będzie uwzględniana podczas wyliczania składki OC na każdy posiadany przez Ciebie samochód. Towarzystwo bierze bowiem pod uwagę nie tylko to, z jakiej polisy zostało wypłacone odszkodowanie. Zdaniem ubezpieczycieli, sprawca szkody może doprowadzić do kolejnego zdarzenia również na innym swoim pojeździe.
Ile lat wstecz po szkodzie biorą pod uwagę ubezpieczyciele podczas wyliczania ceny OC?
Towarzystwa ubezpieczeniowe mogą uwzględnić szkodę w OC, do której doszło nawet 10 lat wcześniej. Na szczęście należą oni do wyjątków. Z reguły ubezpieczyciele sprawdzają historię OC właściciela pojazdu do 5 lub 6 lat wstecz.
Co ze składką OC po szkodzie całkowitej?
Jeżeli spowodowałeś kolizję lub wypadek i w jego wyniku doszło do poważnego uszkodzenia Twojego pojazdu, nie otrzymasz odszkodowania z polisy OC (należy się ono tylko osobom przez Ciebie pokrzywdzonym). Swoje straty możesz zrekompensować tylko z polisy AC (jeżeli taką posiadasz).
Jeśli wykupiłeś wyłącznie ubezpieczenie OC, a Twoje auto po kolizji nadaje się do naprawy, powinieneś cały czas opłacać składkę (nawet wtedy, gdy dotychczasowy okres ochrony minie, a pojazd nadal będzie stał w warsztacie). Jeżeli natomiast chcesz zrezygnować z ubezpieczenia, bo Twój samochód nadaje się tylko na złom, to pamiętaj, że będziesz mógł to zrobić dopiero po zezłomowaniu i wyrejestrowaniu auta (taki fakt należy zgłosić do towarzystwa).
Czy po szkodzie z mojej winy i kasacji auta otrzymam zwrot składki OC?
Tak. Jeśli będziesz sprawcą wypadku i Twój samochód nie będzie kwalifikował się do naprawy, możesz go zezłomować, wyrejestrować i poprosić o zwrot niewykorzystanej składki OC. Fakt, że to Ty spowodowałeś szkodę, nie ma wpływu na wypłatę należnej kwoty.
Czy kierowca, który w pierwszym roku ubezpieczenia spowodował szkodę, również traci zniżki?
W takim przypadku towarzystwo nie może potrącić zniżek, ponieważ kierowca nie zdążył ich jeszcze wypracować. Ubezpieczyciel naliczy jednak zwyżkę i w konsekwencji na pierwszy bonus za bezszkodową jazdę właściciel pojazdu będzie musiał poczekać co najmniej dwa lata.
Czy cena OC wzrośnie po szkodzie z winy mojego współwłaściciela?
Tak. Towarzystwo ubezpieczeniowe sprawdza, kto spowodował szkodę oraz z jakiej polisy zostało wypłacone odszkodowanie. Jeśli współwłaściciel Twojego samochodu będzie odpowiedzialny za kolizję, to składka OC może wzrosnąć na wszystkie jego pojazdy - nawet na samochód, który nie brał udziału w stłuczce. Jeśli Twój samochód jest współwłasnością szkodowego kierowcy, istnieje większe ryzyko, że dojdzie do szkody również na tym pojeździe.