Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki kar za brak OC. Ma to związek ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę. Kary za brak OC są rekordowo wysokie – w przypadku zlekceważenia obowiązku zakupu obowiązkowego ubezpieczenia właściciele samochodów osobowych zapłacą nawet 9330 zł. Poznaj szczegóły.

Kary za brak OC to jedno z zagadnień, które mocno elektryzują kierowców – powodem jest  wysokość opłat karnych. To również jedna z przyczyn, dla których warto wiedzieć, kiedy najczęściej dochodzi do przerwy w ciągłości ochrony ubezpieczeniowej i jak takich sytuacji unikać. Tego właśnie dowiesz się z lektury poniższego artykułu.

Ile wynosi kara za brak OC w 2025 roku?

Kary za brak OC w 2025 r. wynoszą od 310 zł do 14 000 zł. To jednak, ile ostatecznie będzie musiał zapłacić kierowca, nie jest uznaniową decyzją pracownika Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), ale wynika z dwóch czynników – rodzaju pojazdu i długości przerwy w obowiązkowym ubezpieczeniu. System kar za brak OC od lat jest przejrzysty i jednocześnie wyjątkowo surowy – wysokość opłaty karnej nie podlega negocjacji.

Od 1 stycznia 2025 r. kara za brak OC samochodu osobowego wynosi:

  • 1870 zł – za przerwę do 3 dni
  • 4670 zł – za przerwę od 4 do 14 dni
  • 9330 zł – za przerwę powyżej 14 dni

Od 1 stycznia 2025 r. kara za brak OC samochodu ciężarowego, ciągnika samochodowego i autobusu wynosi:

  • 2800 zł – za przerwę do 3 dni
  • 7000 zł – za przerwę od 4 do 14 dni
  • 14 000 zł – za przerwę powyżej 14 dni

Od 1 stycznia 2025 r. kara za brak OC dla pozostałych pojazdów (np. motocykli) wynosi:

  • 310 zł – za przerwę do 3 dni
  • 780 zł – za przerwę od 4 do 14 dni
  • 1560 zł – za przerwę powyżej 14 dni

Tabela kar za brak OC w 2025 r. - samochody osobowe, ciężarowe i motocykle

Kary za brak OC w 2025 r.

Kiedy nakładana jest kara za brak OC?

Jak wskazuje nazwa, kara za brak OC jest nakładana na właściciela, gdy należący do niego pojazd, który powinien być ubezpieczony w zakresie odpowiedzialności cywilnej, nie korzysta z takiej ochrony. Wyróżnić można dwie sytuacje, gdy tak się dzieje. Każda z nich skutkuje jednak tym samym – otrzymaniem przez właściciela pojazdu wezwania do zapłaty wystawionego przez UFG.

Pierwszy scenariusz ma miejsce wówczas, gdy właściciel nie kupił ubezpieczenia OC – samochód pozostaje zatem nieubezpieczony. To błąd, który często jest popełniany nieświadomie. Przykład? Właściciel pojazdu może zakładać, że nie musi nabywać polisy OC dla samochodu, bo ten już od pewnego czasu nie jest użytkowany z uwagi na niesprawność. Niestety, brak wiedzy odnośnie obowiązków w zakresie OC wiąże się z poważnymi konsekwencjami finansowymi – w tym przypadku wysokość kary za brak OC najczęściej jest maksymalna.

Druga sytuacja to przerwa w ubezpieczeniu OC – gdy auto przez pewien okres nie było objęte ochroną ubezpieczeniową. Z reguły do przerwy w ubezpieczeniu OC również nie dochodzi intencjonalnie. W tym przypadku nie ma jednak żadnej karencji – już jeden dzień bez OC oznacza, że UFG może wystawić wezwanie do zapłaty. Przerwa w ciągłości polisy najczęściej ma miejsce w związku z zakupem używanego pojazdu.

Warto wiedzieć

Kary za brak OC w 2025 roku – podobnie jak w latach ubiegłych – są nakładane przez UFG. Jednak instytucji uprawnionych do kontroli kierowców w zakresie OC jest więcej – należą do nich m.in. Policja, Straż Graniczna i Inspekcja Transportu Drogowego (ITD).

Jak uniknąć kary za brak OC w 2025 roku?

Jedynym skutecznym sposobem na uniknięcie kary za brak OC w 2025 r. – podobnie jak w latach poprzednich – jest dbanie o ciągłość polisy. W czasach, gdy ubezpieczenie OC można kupić na odległość, w tym za pośrednictwem porównywarki Rankomat.pl, nie jest to ani szczególnie kłopotliwe, ani czasochłonne. 3 zasady, które pozwalają uchronić się przed karą za brak OC, to:

  1. Nabycie całorocznego ubezpieczenia OC po zakupie używanego samochodu
  2. Opłacenie wszystkich rat składki ubezpieczeniowej OC
  3. Wykupienie ubezpieczenia OC dla pojazdu, nawet gdy nie jest on użytkowany 

Jak uniknąć kary za brak OC po zakupie używanego pojazdu?

Zakup używanego, ubezpieczonego samochodu oznacza tyle, że jego nabywca będzie korzystał z OC do daty wskazanej w umowie z ubezpieczycielem, którą zawarł poprzedni właściciel auta. Ale jest też inna możliwość – wypowiedzenie OC i zakup całorocznej polisy. Jak zatem dochodzi do przerwy w OC i jak jej uniknąć? Możliwości są następujące:

  • Nabywca używanego auta błędnie zakłada, że ubezpieczenie OC odnowi się na 12 miesięcy. Ten mechanizm, który ma chronić przed przerwaniem ciągłości OC, nie działa jednak po zmianie właściciela pojazdu.
  • Nowy właściciel auta wypowiada przejęte OC, a ubezpieczenie na swoje dane kupuje dzień lub kilka dni później, gdyż błędnie zakłada, że ochrona zakończy się z dniem wskazanym w umowie. Tymczasem wypowiedzenie polisy oznacza, że ochrona ubezpieczeniowa ustaje w dniu jego złożenia i w tym samym dniu trzeba kupić nowe OC.

Ponieważ to właśnie podczas zmiany właściciela pojazdu najczęściej dochodzi do przerwy w OC, znowelizowana została ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. Jak będzie po zmianie przepisów – od 10 września 2025 roku? Nowy właściciel pojazdu będzie mógł w wypowiedzeniu OC wskazać datę, z jaką umowa ulegnie rozwiązaniu – nie będzie ona jednak mogła być wcześniejsza niż dzień złożenia wypowiedzenia. Jeżeli data nie zostanie wskazana, umowa zostanie rozwiązana z dniem jej wypowiedzenia.

Przykład

15 września 2025 r. kupujesz używane auto, które ma ubezpieczenie do 31 grudnia 2025 r. Wysyłasz do firmy ubezpieczeniowej wypowiedzenie i jako dzień rozwiązania umowy wskazujesz 30 września 2025 r. Jednocześnie z wyprzedzeniem, np. poprzez porównywarkę Rankomat.pl, nabywasz polisę OC obowiązującą od 1 października 2025 r. W ten sposób unikasz przerwy w ciągłości polisy.

Dlaczego nieopłacenie raty składki prowadzi do przerwy w OC? 

Powodem jest brzmienie przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych – taki zapis ma chronić firmy ubezpieczeniowe przed nieuczciwymi klientami. Aby umowa ubezpieczenia OC została automatycznie przedłużona na okres kolejnych 12 miesięcy, składka OC musi zostać opłacona w całości. Tylko wówczas ubezpieczyciel ma obowiązek udzielać ochrony ubezpieczeniowej w sposób ciągły. Jeżeli właściciel pojazdu nie opłaci np. ostatniej raty składki OC, to klauzula prolongacyjna nie będzie miała zastosowania.

Co mówi prawo?

Zawarcie następnej umowy nie następuje, jeżeli nie została opłacona w całości określona w umowie składka za mijający okres 12 miesięcy – art. 28 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Dlaczego nieużywany pojazd musi być ubezpieczony?

Ponownie powodem jest brzmienie przepisów. Nie ma znaczenia, jak często auto jest użytkowane – jeżeli nie jest ono pojazdem zabytkowym, musi pozostawać ubezpieczone przez cały okres użytkowania. Dotyczy to również pojazdów niesprawnych, które wymagają naprawy. W ich przypadku możliwe jest czasowe wycofanie z ruchu, ale nadal muszą one być ubezpieczone – właścicielowi pojazdu przysługuje jedynie obniżenie składki ubezpieczeniowej o nie mniej niż 95 proc.

Warto wiedzieć

O tym, że samochód został czasowo wyrejestrowany, należy poinformować ubezpieczyciela – dostarczając mu decyzję wydaną przez wydział komunikacji. Dopiero wówczas firma ubezpieczeniowa udzieli upustu.

Co zrobić po otrzymaniu wezwania do zapłaty kary za brak OC w 2025 roku?

Wysokie kary za brak OC w 2025 r. są głównym powodem, dla którego część właścicieli samochodów nie jest w stanie ich pokryć. Co robić, gdy znajdziesz się w takiej sytuacji? Warto rozważyć dwie opcje – wystąpienie o

  1. Rozłożenie opłaty karnej za brak OC na raty
  2. Umorzenie opłaty karnej za brak OC

Fundusz może rozłożyć na raty opłatę za brak OC. Skorzystanie z tej opcji nie wiąże się dla właściciela samochodu z dodatkowymi kosztami – raty są nieoprocentowane. Maksymalnie opłata może zostać rozłożona na 24 raty. Wniosek o rozłożenie kary na raty można złożyć online po założeniu konta na portalu UFG.

Istnieje też możliwość zwrócenia się o umorzenie kary za brak OC. Szansę na uzyskanie pozytywnej decyzji mają jednak wyłącznie osoby, które są w trudnej sytuacji materialnej, majątkowej lub życiowej. Analogicznie, jak w poprzednim przypadku, konieczne jest złożenie wniosku. Również można to zrobić online.

Czy jest szansa na obniżkę kar za brak OC w najbliższych latach?

Powiązanie wysokości kar za brak OC z minimalnym wynagrodzeniem za pracę powoduje, że rosną one co roku, a niekiedy nawet dwa razy w roku. Jak łatwo zauważyć, opłaty karne są dużo wyższe niż średnia cena OC, niekiedy też przewyższają wartość pojazdu. Czy jest zatem szansa na zmianę sposobu ustalania wysokości kar za brak OC? Z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich wynika, że nie ma takich planów.

Naszym okiem

Wysokie kary za brak OC to skuteczny motywator do zainteresowania się kwestią ubezpieczenia pojazdu. Całoroczne ubezpieczenie OC można kupić online. To rozwiązanie wygodne i pozwalające wybrać najtańszą polisę z aktualnie dostępnych.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Nie chcesz narazić się na karę za brak OC? Kup całoroczne ubezpieczenie OC za pośrednictwem Rankomat.pl. Przed końcem okresu ochrony przypomnimy Ci o polisie na kolejny okres i pomożemy w wyborze korzystnego pakietu ubezpieczeń.

Co warto wiedzieć?

  1. W 2025 r. kary za brak OC samochodu osobowego wynoszą 1870 zł (przerwa w OC do 3 dni), 4670 zł (przerwa w OC od 4 do 14 dni) i 9330 zł (przerwa w OC powyżej 14 dni).
  2. Aby uniknąć kary za brak OC, należy przypilnować, aby pojazd był ubezpieczony przez cały okres jego użytkowania.
  3. Najczęściej do przerwania ciągłości ubezpieczenia OC dochodzi po zakupie używanego pojazdu – nabywcy takich aut muszą uważać.
  4. W razie otrzymania kary za brak OC można złożyć wniosek o jej umorzenie lub ulgę w spłacie, np. rozłożenie opłaty na raty.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o kary za brak OC w 2025

  1. Czy kara za brak OC może zostać nałożona bezzasadnie?

    Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny bazuje na informacjach przekazywanych przez firmy ubezpieczeniowe. To powoduje, że nie można wykluczyć błędów. Jednak w takiej sytuacji wystarczy odpowiedzieć na wezwanie UFG i dostarczyć np. skan umowy z ubezpieczycielem. To wystarczy, aby niesłuszna kara za brak OC została anulowana.

  2. Czy można kupić OC z datą wsteczną?

    Nie. Ubezpieczenia OC z datą wsteczną nie można nabyć ani u agenta ubezpieczeniowego, ani za pośrednictwem porównywarki Rankomat.pl – możliwe jest jedynie wskazanie przyszłej daty, od której polisa ma zacząć obowiązywać. To jeszcze jeden powód, dla którego warto pilnować ciągłości ubezpieczenia OC.

  3. Czy opłacenie kary za brak OC zwalnia z konieczności zakupu polisy?

    Absolutnie nie. Po otrzymaniu wezwania do zapłaty trzeba uregulować karę i zakupić polisę. UFG systematycznie kontroluje kierowców – właściciel nieubezpieczonego pojazdu może otrzymać wezwanie np. w bieżącym i kolejnym roku. Jednocześnie UFG nakłada karę tylko za rok, w którym kontrola została przeprowadzona.

  4. Czy kary za brak OC występują również w innych europejskich krajach?

    Tak i często są dużo wyższe niż w Polsce. Przykładowo w Austrii opłata karna wynosi 10 000 euro, a we Włoszech niemal 3400 euro. W Hiszpanii z kolei kierowca może spodziewać się kary w wysokości do 3000 euro. W niektórych krajach, jak choćby wspomnianych Włoszech, prawo przewiduje możliwość zajęcia pojazdu do czasu zakupu OC.