Jeżeli zamierzasz ubezpieczyć samochód użytkowany jako taksówka, to z pewnością odczuje to Twój portfel. Właściciel auta wykorzystywanego do celów prywatnych płaci za OC średnio 520 złotych. Cena ubezpieczenia samochodu używanego jako taxi jest tymczasem o 59% wyższa. Towarzystwa ubezpieczeniowe zazwyczaj nie przepadają za taksówkarzami. Winne jest temu wyższe ryzyko powstania szkody. Ile kosztuje ubezpieczenie Taxi? Gdzie kupić tanio ubezpieczenie samochodu Taxi?

Osoby prowadzące działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób mogą wykupić OC taxi w dowolnej firmie ubezpieczeniowej. Zgodnie z przepisami, każde towarzystwo jest zobowiązane do objęcia ochroną pojazdu wykorzystywanego jako taxi. Tyle teorii. W praktyce, właściciele takich aut często spotykają się z tzw. stawką zaporową, czyli na tyle wysoką, aby zniechęcić ich do skorzystania z oferty konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Sprawdziliśmy, ile za OC i AC płacą posiadacze taksówek. Odpowiemy także, dlaczego ubezpieczenie ich samochodów jest droższe od ofert przedstawianych osobom fizycznym.

Dlaczego taksówkarze płacą więcej za OC?

Zanim towarzystwo przedstawi ofertę ubezpieczenia, kalkuluje ryzyko związane z ochroną danego pojazdu. Im większe będzie prawdopodobieństwo spowodowania kolizji czy wypadku przez jego kierowcę, tym wyższa może być składka OC.

Z reguły, droższe oferty OC otrzymują właściciele samochodów tzw. szczególnego przeznaczenia. Zalicza się do nich nie tylko taksówkarzy, ale również właścicieli szkół jazdy, przedsiębiorców oferujących usługi kurierskie czy też organizatorów rajdów, wyścigów i konkursów sportowych.

W przypadku ubezpieczenia OC taksówki czynnikami, które zwiększają ryzyko powstania kolizji lub wypadku mogą być np.:

  • codzienne pokonywanie wielu kilometrów (auto przebywa w trasie dłużej niż np. samochód osoby dojeżdżającej tylko do pracy),
  • duże zużycie eksploatacyjne pojazdu i możliwość wystąpienia usterki (awaria może być powodem nie tylko przymusowego postoju, ale również kolizji),
  • częsta jazda w korkach w godzinach szczytu, głównie w dużych miastach (w takich warunkach łatwiej o stłuczkę),
  • niejednokrotnie pośpiech klienta taksówki (np. z powodu ważnego spotkania, dojazdu na lotnisko, dworzec), który może wywierać presję czy rozpraszać kierowcę podczas jazdy,
  • możliwe kosztowne roszczenia o odszkodowanie dla pasażera/pasażerów po wypadku (wypłacane z OC taxi).

Sposób wykorzystywania taxi to oczywiście tylko jeden z wielu czynników decydujących o cenie polisy OC. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe oblicza składkę także na podstawie danych kierowcy i samochodu.

Od czego zależy cena OC taxi?

Na wysokość składki OC każdego samochodu (także wykorzystywanego do celów zarobkowych) wpłynąć mogą informacje o pojeździe, takie jak: marka, model, rok produkcji, rodzaj stosowanego paliwa, pojemność silnika czy aktualny i planowany przebieg.

Nie bez znaczenia będą także dane właściciela/ kierowcy auta. Więcej za OC taxi zapłacą np. młodsi kierowcy lub mniej doświadczeni w prowadzeniu pojazdów. Podobnie, jak w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia prywatnego samochodu, towarzystwo zapyta o historię OC właściciela/ właścicieli auta. Największe szanse na zakup taniej polisy mają kierowcy taksówek, którzy mogą pochwalić się długoletnią bezszkodową jazdą.

Podczas wyceny składki ubezpieczyciele zwracają także uwagę na obszar, po którym najczęściej będzie poruszał się samochód. Z reguły, więcej za polisę OC płaci taksówkarz pracujący w dużej aglomeracji niż kierowca taksówki w niewielkim mieście, o małym natężeniu ruchu.

Towarzystwa ubezpieczeniowe podejmują się kalkulacji ryzyka ubezpieczenia i na tej podstawie obliczają wysokość składki ubezpieczeniowej. Statystyki pokazują, że w ruchliwych dużych miastach znacznie częściej dochodzi do wypadków, dlatego użytkowanie pojazdu w takich warunkach firmy ubezpieczeniowe oceniają jako czynnik podwyższający ryzyko ubezpieczenia, a co za tym idzie, rzutujący na ostateczną, wyższą cenę polisy

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Ile kosztuje ubezpieczenie taxi?

Aby przekonać się, z jakim wydatkiem na obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu może liczyć się właściciel taksówki, sprawdziliśmy średnie ceny OC taxi na podstawie ofert przedstawianych klientom porównywarki rankomat.pl.

W 2023 roku osoby, które ubezpieczały samochód użytkowany wyłącznie do celów prywatnych, płaciły za OC średnio 520 zł. W tym samym czasie właściciele pojazdów wykorzystywanych jako taxi (lub do przewozu osób, towarów, jako rekwizyt itp.) wydawali na obowiązkowe ubezpieczenie średnio 825 zł (59% więcej).

Uwaga! Użytkownicy naszego kalkulatora OC i AC nie mogą sprawdzić samodzielnie propozycji obowiązkowego ubezpieczenia taxi. Jeśli szukasz taniego OC na taksówkę, skontaktuj się z nami dzwoniąc na nr. 22 270 00 00 lub mailowo obsluga@rankomat.pl, aby uzyskać indywidualną ofertę.

Ile kosztuje OC taksówki po uwzględnieniu modelu pojazdu?

Średnie składki OC taxi w 2023 r. były wyższe od ofert ubezpieczenia, jakie otrzymywali właściciele tych samych modeli samochodów, gdy zgłaszali do OC auta wykorzystywane wyłącznie do celów prywatnych. Przykładowo, polisa OC taxi Toyoty Auris używanej do celów zarobkowych (taxi) kosztowała średnio 940 zł, a tego samego auta używanego wyłącznie w gospodarstwie domowym już tylko 502 złote.

Model samochodu

Średnia cena OC taxi

Średnia cena OC auta do celów prywatnych
Mercedes Benz klasa E954 zł587 zł
Toyota Auris940 zł502 zł
Mazda 6839 zł596 zł
Volkswagen Passat748 zł508 zł
Renault Laguna647 zł527 zł
Dacia Logan561 zł472 zł
* na podstawie kalkulacji cen OC w 2023 r.

Ile kosztuje obowiązkowe ubezpieczenie taxi wg. miejsca zamieszkania?

Pod uwagę wzięliśmy również miejsce zamieszkania właściciela taksówki. Okazuje się, że miejsce świadczenia usługi może zmienić średnią cenę ubezpieczenia OC taxi nawet o kilkaset złotych.

Miasto

Średnia cena OC

Kraków1676 zł
Warszawa1645 zł
Gdańsk1014 zł
Bydgoszcz948 zł
Łódź781 zł
Lublin554 zł
Katowice482 zł
* na podstawie kalkulacji cen OC w 2023 r.

W którym towarzystwie taksówkarze mogą kupić tanie OC?

Na rynku OC działa wiele firm ubezpieczeniowych i nie można wskazać tylko jednej, najtańszej dla wszystkich właścicieli samochodów. Dotyczy to także taksówkarzy. Każdy ubezpieczyciel posiada bowiem własną taryfę i w nieco inny sposób może ocenić potencjalnego klienta. Aby przekonać się, która firma oferuje najtańsze OC na taxi, najlepiej przeprowadzić porównanie ofert. Niestety, jest to trudniejsze niż w przypadku zakupu standardowej polisy, ponieważ tylko nieliczne firmy udostępniają taksówkarzom kalkulator OC online.

Przykładowo, ofertę na ubezpieczenie taxi w towarzystwie Uniqa, Allianz czy Link4 można otrzymać tylko podczas rozmowy telefonicznej lub wizyty w biurze Agenta. Z kolei na stronie mtu24.pl wyliczysz składkę, jednak przed zakupem polisy może ona ulec zmianie (ubezpieczyciel sprawdza historię ubezpieczenia klienta dopiero po podaniu dokładnych danych do polisy).

Szukasz taniego OC na taxi? Skontaktuj się z nami dzwoniąc na nr. 22 270 00 00 lub mailowo pomoc@rankomat.pl, aby uzyskać indywidualną ofertę na ubezpieczenie samochodu taxi.

Ile kosztuje AC taxi i co wpływa na cenę polisy?

W przeciwieństwie do OC, zakup polisy autocasco może okazać się niemożliwy w niektórych firmach ubezpieczeniowych. W przypadku AC towarzystwa mają dowolność, tzn. tylko od nich zależy czy i na jakich warunkach obejmą samochód ubezpieczeniem. Z odmową mogą spotkać się zarówno właściciele pojazdów starszych, z dużym aktualnym przebiegiem, jak i nowych, sporej wartości. Czasami zdarzają się też oferty z tzw. ceną zaporową, czyli celowo zawyżoną.

W firmach, które oferują ten produkt cena AC, jaką będzie musiał zapłacić kierowca taksówki, może być nawet dwu lub trzykrotnie wyższa niż ubezpieczenie prywatnego auta. Przyczyną tego jest - podobnie jak w OC - wysokie ryzyko wystąpienia kolizji i wypadku.

Właściciel taksówki, który zamierza wykupić najtańsze ubezpieczenie autocasco powinien koniecznie zapoznać się z zapisami Ogólnych Warunków Ubezpieczenia. AC dla taksówki, szczególnie to najtańsze, może zawierać zapis o wykorzystaniu do naprawy wyłącznie części zamiennych lub zastosowaniu wysokiego udziału własnego w szkodzie.

Kierowca taxi może zapłacić więcej za AC także wtedy, gdy zgłasza do ubezpieczenia samochód sporej wartości (im wyższa suma ubezpieczenia, tym droższe autocasco). A tak zdarza się dość często. Przedsiębiorcy oferujący usługi polegające na przewozie osób, chcąc sprostać wymaganiom swoich pasażerów, posiadają zwykle auta nowe lub kilkuletnie, zapewniające wysoki komfort jazdy. W dużych aglomeracjach powodzeniem wśród taksówkarzy (i ich klientów) cieszą się także pojazdy hybrydowe, przyjazne środowisku, które niestety nie należą do najtańszych. Ubezpieczyciele muszą się więc liczyć z wysokimi kosztami likwidacji szkody (robocizna, ceny części), na wypadek wystąpienia zdarzenia objętego ochroną.

Alternatywą dla taksówkarzy może być zakup tzw. AC mini. Jednak tego typu ochrona jest mocno okrojona i z reguły działa tylko po szkodzie całkowitej, kradzieży i/lub działaniu sił przyrody (np. huraganu, powodzi).

Poniżej przedstawiamy średnie ceny AC w pakiecie z OC na wybrane samochody użytkowane jako taxi w 2023 r. 

Model taxi

Średnia cena OC z AC taxi

Toyota Auris2997 zł
Volkswagen Passat2109 zł
Mercedes Benz klasa E1882 zł
Renault Laguna1755 zł
Mazda 61437 zł
Dacia Logan1042 zł
* na podstawie kalkulacji cen OC AC w 2023 r.

Uwaga! Powyższe zestawienie potraktuj wyłącznie orientacyjnie. Cena polisy autocasco zależy zarówno od wybranego zakresu ochrony, jak i danych pojazdu i jego właściciela. Nawet jeśli posiadasz taki sam model samochodu, ostateczną cenę polisy poznasz dopiero po przeprowadzeniu indywidualnej kalkulacji.

Ubezpieczenie floty pojazdów – czy można tak ubezpieczyć taxi?

Powyższe informacje dotyczą ubezpieczenia taksówki będącej w posiadaniu osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą. Inaczej będzie jednak wyglądać kwestia ochrony całej floty pojazdów.

Przedsiębiorcy, którzy zarządzają kilkoma lub więcej samochodami przeznaczonymi do celów zarobkowych, mogą skorzystać z ofert specjalnie im dedykowanych. Zazwyczaj towarzystwa oferują pełne pakiety ubezpieczeń taksówek (OC, AC, NNW, ASS), wyliczając cenę uśrednioną. O ubezpieczenie floty pojazdów można pytać np. w towarzystwie Allianz, PZU i Warta.


Z reguły, najlepsze warunki cenowe mogą wynegocjować właściciele licznej floty. Znaczenie dla towarzystwa będzie mieć także historia ubezpieczenia klienta (liczba szkód likwidowanych z jego polis OC czy AC) oraz wiek, wartość i rodzaj pojazdów zgłaszanych do ubezpieczenia.


Czy odpłatne przewożenie osób autem zawsze upoważnia do wypłaty odszkodowania?

Z powodu z reguły dość dużej dopłaty do ubezpieczenia OC i AC, niektórzy kierowcy mogą zastanawiać się nad zatajeniem przed ubezpieczycielem faktu, że ich samochód służy do odpłatnego przewozu osób. Czy takie postępowanie narazi ich na utratę odszkodowania, jeśli dojdzie do kolizji lub wypadku z ich winy? To zależy od rodzaju i zapisów umowy ubezpieczenia.

Odpłatne przewożenie osób a odszkodowanie z OC

Jeśli podczas zawierania umowy OC właściciel pojazdu nie zgłosił ubezpieczycielowi, że świadczy usługi przewozowe, a wyjdzie to na jaw np. po kolizji lub wypadku z jego winy:

  • zakład ubezpieczeń wypłaci odszkodowanie osobom trzecim pokrzywdzonym w zdarzeniu – pasażerom pojazdu sprawcy (nawet jeśli byli to klienci, przewożeni za opłatą) oraz kierowcy/ właścicielowi i pasażerom innego pojazdu (który brał udział w zdarzeniu)
  • składka OC zostanie ponownie przeliczona (tzw. rekalkulacja) z uwzględnieniem nowych okoliczności, o których wcześniej nie został poinformowany ubezpieczyciel.

Odpłatne przewożenie osób a odszkodowanie z AC

Zupełnie inaczej wygląda kwestia wypłaty odszkodowania z polisy dobrowolnej AC (autocasco). W takim przypadku, większość towarzystw zawiera w swoim OWU (Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia) zapis mówiący, że nie odpowiadają oni za szkody powstałe w pojeździe używanym do odpłatnego przewożenia osób, chyba że właściciel samochodu zgłosił to podczas zawierania umowy ubezpieczenia i zapłacił odpowiednio wyższą składkę.

Przykładowo, w OWU AC Link4 znajduje się zapis: Nie wypłacamy odszkodowania za Szkody, jeśli Pojazd będzie używany do (...) odpłatnego przewozu osób – chyba że zadeklarujesz ten sposób użytkowania Pojazdu w trakcie składania Wniosku o ubezpieczenie, a my wyrazimy na to zgodę, i jest to zapisane w Polisie.

Odmowa wypłaty odszkodowania z AC, gdy właściciel auta zataił jego faktyczny sposób użytkowania, nie jest oczywiście regułą w każdej firmie. Odpowiednie zapisy dotyczącej kwestii odpłatnego przewożenia osób można znaleźć w warunkach ubezpieczenia wybranego ubezpieczyciela.

Uwaga! Problem z wypłatą odszkodowania z polisy dodatkowej (m.in. AC) mogą mieć nie tylko właściciele taksówek, ale również inni kierowcy, których pojazdy służą do przewozu pasażerów za opłatą.

Co warto wiedzieć

  1. Ubezpieczenie taxi jest droższe ponieważ towarzystwa ubezpieczeniowe ponoszą większe ryzyko związanie z ubezpieczeniem takiego pojazdu.
  2. Droższe oferty OC otrzymują właściciele samochodów szczególnego przeznaczenia. Nie tylko taksówkarze, ale również właściciele szkół jazdy i przedsiębiorcy oferujący usługi kurierskie.
  3. OC taksówki może być nawet o 59% droższe od OC auta użytkowanego prywatnie.
  4. Zakup polisy autocasco może być niemożliwy dla pojazdów taksówkarskich w wielu firmach ubezpieczeniowych.
  5. Najlepszą ofertę dla taksówki warto wybrać poprzez kontakt z doradcą porównywarki ubezpieczeń.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy kierowca Ubera płaci tyle samo za OC, ile taksówkarz?

    Wybrani ubezpieczyciele wyróżniają dwie kategorie ubezpieczeń: ubezpieczenie OC samochodu zarejestrowanego jako taksówka oraz ubezpieczenie samochodu służącego do odpłatnego przewozu osób. Jaka jest różnica pomiędzy tymi ubezpieczeniami? Druga kategoria dotyczy kierowców, którzy dorabiają, przewożąc odpłatnie pasażerów, ale nie pracują na pełen etat jako taksówkarze. W ich przypadku ryzyko dla firmy ubezpieczeniowej jest mniejsze. Najczęściej kierowca Ubera może zapłacić za OC auta od 30% do nawet 70% więcej niż osoba wykorzystująca pojazd prywatnie. Niekiedy jego OC może kosztować tyle samo co polisa taksówkarza.

  2. Czy pasażer taksówkarza lub Ubera, który spowoduje wypadek, dostanie odszkodowanie z OC samochodu sprawcy?

    Tak. Taką sytuację regulują odpowiednie zapisy w ustawie. Pasażer samochodu, który jest przewożony odpłatnie, powinien otrzymać odszkodowanie z OC auta. Odszkodowanie powinno obejmować zarówno szkodę osobową, jak i szkodę na mieniu. Jeśli przewoźnik (sprawca wypadku) nie ma ważnego ubezpieczenia, jego pasażer i tak jest chroniony. Odszkodowanie wypłaca w takim wypadku UFG, który dochodzi potem roszczeń na sprawcy.

  3. Czy ubezpieczenie taksówki jest obowiązkowe?

    Tak. Taksówka jest zarejestrowanym pojazdem i jako taki musi mieć aktualne ubezpieczenie OC komunikacyjne przez cały rok. Za brak OC właścicielowi taksówki grożą wysokie kary – nawet do 8600 zł w 2024 roku, jeśli taksówka nie ma ważnego OC przez dłużej niż 14 dni.

  4. Czy istnieją specjalne oferty ubezpieczeniowe dla kilku taksówek?

    Tak. Istnieją specjalne oferty ubezpieczeniowe dostępne dla przedsiębiorców prowadzących odpłatny przewóz osób. Towarzystwa ubezpieczeniowe zazwyczaj określają, jaką minimalną liczbę aut powinien posiadać przedsiębiorca, aby objęło go ubezpieczenie dla dużych firm. Pakiet ubezpieczeniowy dla floty taksówkarskich, tak samo jak polisa indywidualna, zawiera OC i opcjonalne ubezpieczenia dodatkowe: AC, NNW, assistance oraz inne.

  5. Co to jest ubezpieczenie GAP na taxi?

    Właściciele samochodów wykorzystywanych jako taxi niejednokrotne korzystają z pojazdów nowych, wziętych w leasing lub kupionych w kredycie. Takim osobom może przydać się dodatkowe ubezpieczenie GAP. Polisa umożliwia im pokrycie/uregulowanie różnicy powstałej po wypłacie odszkodowania za kradzież lub całkowite zniszczenie auta a pozostałymi do spłaty ratami leasingu/ kredytu.