Audatex - profesjonalny system wyceny kosztów naprawy pojazdu, w oparciu o który dokonywana jest wycena wartości szkody. Korzystają z niego towarzystwa ubezpieczeniowe, rzeczoznawcy oraz warsztaty samochodowe w Europie i na świecie. Zgromadzone w systemie informacje pochodzą od producentów samochodów i dostawców części nieoryginalnych (zamienników) i zazwyczaj są aktualizowane co 30 dni.
Co można sprawdzić za pomocą systemu Audatex?
Do głównych funkcji programu należy:
- graficzne opracowanie zakresu uszkodzeń (opis techniczny umożliwiający poprawne wykonanie kalkulacji naprawy pojazdu),
- przygotowanie specyfikacji (kalkulacji kosztów napraw) dotyczącej elementów potrzebnych do naprawy lub wymiany.
Za pomocą systemu Audatex można poznać nie tylko koszt zakupu potrzebnych do naprawy części pojazdu (oryginalnych oraz zamienników), ale również ceny roboczogodzin potrzebnych na wykonanie danej czynności. Program pozwala także na zapoznanie się ze szczegółowym opisem programu naprawczego i kosztami jego realizacji.
Jak wygląda kalkulacja kosztów naprawy Audatex, przedstawiana przez towarzystwo ubezpieczeniowe?
Kalkulacja szkody, którą dostarcza ubezpieczyciel, składa się zazwyczaj z kilku części:
1. Danych pojazdu: towarzystwo wskazuje markę pojazdu, typ i składniki wyposażenia
2. Kosztów robocizny, a w tym:
– jednostek czasowych (JC) jednej roboczogodziny (RBG) pracy warsztatu. W zależności od marki samochodu 1 roboczogodzina może składać się z 10 lub 12 JC (w zależności od decyzji producenta pojazdu),
- ceny netto jednej roboczogodziny,
- szczegółowego spisu operacji naprawczych.
3. Kosztów lakierowania (jeśli dotyczy), np. rodzaj lakierowania, rodzaj zastosowanego lakieru, pracochłonność procesu, koszty.
4. Cen części zamiennych zakwalifikowanych do wymiany (ustalanych na podstawie baz danych producentów pojazdów lub/oraz dystrybutorów części zamiennych o porównywalnej jakości).
5. Kalkulacji końcowej (podsumowania wszystkich kosztów) oraz objaśnień, np. niektórych oznaczeń.
Dzięki AUDATEX, proces wypłaty odszkodowania skraca się do niezbędnego minimum. Obsługa systemu jest w pełni zautomatyzowana i intuicyjna. Mogą z niego korzystać nie tylko zakłady ubezpieczeń, rzeczoznawcy czy serwisanci, ale również inni użytkownicy. Przykładowo, właściciel pojazdu, który chce samodzielnie naprawić uszkodzony pojazd może szybko zapoznać się z kosztorysem i zweryfikować stopień opłacalności naprawy danego elementu w porównaniu do jego wymiany.