Po kolizji czy wypadku przychodzi czas na naprawę samochodu. Zlikwidować szkodę z OC sprawcy można za pomocą metody kosztorysowej lub serwisowej. Porównaliśmy wady i zalety obu rozwiązań.

Metoda serwisowa polega na naprawie uszkodzonego auta w autoryzowanym warsztacie wybranym przez ciebie, bądź upoważnionym zakładzie współpracującym z ubezpieczycielem, w którym sprawca miał wykupione OC. Z kolei w metodzie kosztorysowej poszkodowany otrzyma na konto pieniądze na pokrycie szkód. Jeśli są one poważne, wysokość środków określi rzeczoznawca współpracujący z towarzystwem na podstawie sporządzonego przez siebie kosztorysu.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

W jakich przypadkach ubezpieczyciel naprawi twoje auto?

Jeżeli dojdzie do kolizji lub wypadku drogowego, w którym jesteś poszkodowany, możesz ubiegać się do ubezpieczyciela sprawcy o odszkodowanie. W przypadku, gdy do szkody doszło z twojej winy i posiadasz dodatkowe ubezpieczenie AC, także możesz zgłosić szkodę, ale wtedy do swojego ubezpieczyciela.

Na czym polega metoda kosztorysowa?

Po zdarzeniu drogowym trzeba naprawić samochód, jeżeli nadaje się jeszcze do użytkowania. Szkodę należy zgłosić do ubezpieczyciela. Warto w zgłoszeniu załączyć zdjęcia uszkodzonego pojazdu. Wtedy przy drobniejszych szkodach towarzystwo wypłaci odszkodowanie bez przyjazdu rzeczoznawcy. 

Jeżeli jednak towarzystwo uzna, że wizyta rzeczoznawcy jest niezbędna to umówi się on na spotkanie w celu oględzin pojazdu. Po zgromadzeniu dokumentów i wycenie, towarzystwo prześle decyzję o wypłacie odszkodowania. Za pieniądze, które towarzystwo przeleje na twoje konto będziesz mógł naprawić samochód u wybranego przez siebie mechanika. Możesz także nie naprawiać samochodu, jeżeli szkoda pozwala na normalne użytkowanie pojazdu np. zarysowania. Pieniądze możesz przeznaczyć na inny cel. Nikt nie będzie wymagał od ciebie potwierdzenia naprawy samochodu. 

Co zrobić, jeżeli towarzystwo wyceni szkodę na zbyt niską sumę?

Jeżeli towarzystwo wypłaci odszkodowanie, które pokryje naprawę samochodu wszystko jest w porządku. Jednak może się zdarzyć, że kwota, którą zaproponuje ubezpieczyciel będzie niższa niż usługa mechanika. Wtedy możesz odwołać się do zakładu ubezpieczeń. 

Towarzystwo musi ponownie rozpatrzyć wycenę twojego odszkodowania. Warto przesłać kosztorys, który sporządzi twój mechanik, tak aby uargumentować twoje odwołanie. Jeżeli towarzystwo nie zmieni decyzji o wysokości wypłaty odszkodowania, możesz wybrać drogę sądową dochodzenia swoich praw. 

Na czym polega metoda serwisowa?

Metoda serwisowa, inaczej zwana warsztatową różni się od kosztorysowej. Jednak na początku także trzeba poinformować towarzystwo o zdarzeniu. Należy zgłosić szkodę telefonicznie lub przez formularz online. Już wtedy trzeba zaznaczyć, że wybierasz likwidację szkody w serwisie. 

Możesz sam wybrać autoryzowany serwis lub towarzystwo zaproponuje inny warsztat blisko twojego miejsca zamieszkania. Wtedy przekażesz upoważnienie temu warsztatowi, aby kontaktował się z towarzystwem w celu likwidacji szkody. Po naprawie serwis prześle fakturę ubezpieczycielowi, którą ten musi zapłacić. Ty na koniec odbierzesz tylko swój naprawiony pojazd. 

Jakie są różnice między metodą serwisową a kosztorysową?

Przy metodzie kosztorysowej otrzymasz pieniądze na konto, a metoda serwisowa odbywa się bezgotówkowo – ubezpieczyciel prześle pieniądze na naprawę nie tobie, a warsztatowi, który naprawia twój pojazd. Kosztorys jest korzystniejszy dla osób, które mają swojego zaufanego znajomego mechanika i chcą u niego naprawiać swój pojazd. Niektórzy nawet sami są w stanie przywrócić pojazd do stanu sprzed szkody. 

Jednak ta metoda ma także wadę, towarzystwo może wycenić szkodę na niższą sumę niż wymaga tego naprawa. Wtedy trzeba się odwoływać, a nikt tego nie lubi. Dodatkowo traci się czas. Przy metodzie serwisowej ta wada nie istnieje. To warsztat dogaduje się z towarzystwem i ty nie musisz już martwić się odszkodowaniem, które nie wystarczy na naprawę uszkodzonego samochodu. Metoda zaoszczędzi także twój czas. Oddasz tylko samochód do naprawy i odbierzesz już gotowy do ponownej jazdy. Dzięki likwidacji w serwisie możesz liczyć także na oryginalne części pojazdu, fachową obsługę i doświadczenie pracowników serwisu.

Dla kogo korzystniejsza jest metoda kosztorysowa, a dla kogo serwisowa?

Metodę serwisową wybierają najczęściej właściciele młodszych i kosztowniejszych aut. Chcą mieć gwarancję fachowej naprawy na oryginalnych częściach. Ten sposób likwidacji wybierają także osoby, które nie mają czasu lub ochoty do negocjacji wysokości odszkodowania z towarzystwem ubezpieczeniowym. 

Kosztorys jest wybierany przez właścicieli starszych pojazdów, przy drobniejszych szkodach. Często także kosztorys jest dobry dla osób, które mogą sami naprawić auto lub mają mechanika w gronie znajomych.

Przykład 1: Pani Ania niedawno kupiła nową Toyotę Yaris. Niestety doszło do kolizji, w której była poszkodowana. Zgłosiła szkodę do towarzystwa ubezpieczeniowego i od razu wybrała naprawę pojazdu w serwisie. Podpisała upoważnienie, aby warsztat kontaktował się z ubezpieczycielem. Po kilku dniach pani Ania odebrała już naprawiony samochód. Dzięki temu nie musiała martwić się, czy przelane odszkodowanie pokryje koszty naprawy Toyoty w serwisie.
Przykład 2: Pan Andrzej został poszkodowany w kolizji drogowej. Jego samochód uległ uszkodzeniu. Przy zgłaszaniu szkody pan Andrzej wybrał metodę kosztorysową, bowiem jego znajomy jest mechanikiem i razem z nim jest w stanie sam naprawić samochód. Przelane przez ubezpieczyciela pieniądze pozwolą na naprawę pojazdu. Panu Andrzejowi naprawa w serwisie nie była potrzebna.

Jak towarzystwa określają wysokość zwrotu kosztów naprawy auta?

Towarzystwa ubezpieczeniowe mają określone zasady przy ustalaniu wysokości odszkodowania. Po zgłoszeniu szkody towarzystwo ma 30 dni na podjęcie decyzji o wypłacie odszkodowania lub odmowie. Ubezpieczyciel na początku podejmuje decyzję, czy wysyła rzeczoznawcę na oględziny. Niekiedy, jak już mówiliśmy wystarczą zdjęcia. 

Jednak, jeżeli na miejsce przyjedzie rzeczoznawca, to wycenia szkodę na podstawie katalogów tj. Audatex lub EurotaxGlass’s. Dzięki temu można określić minimalne i maksymalne ceny poszczególnych części zamiennych pojazdu. W katalogach znajdują się także informacje o stawkach roboczogodzin mechaników w różnych regionach Polski. 

W wielu przypadkach początkowa decyzja ubezpieczyciela wydawana jest na podstawie najniższych kosztów naprawy. Jednak towarzystwo nie chce na przekór nie wypłacać należnego odszkodowania, a zakłada, że nie wszyscy będą likwidować szkodę w serwisie na oryginalnych częściach w przypadku choćby starszych pojazdów. Dzięki temu nie wypłaca zawyżonych kwot odszkodowań. A to odbiłoby się na wszystkich kierowcach, bowiem wpłynęłoby to na wzrost cen OC. Jeżeli wycena komuś nie odpowiada, może się odwołać. Towarzystwa po właściwym uargumentowaniu zmiany wysokości odszkodowania zwykle przystają na wnioski klienta. 

Jak naprawiać szkodę z OC?

Po szkodzie, w której uszkodzony został twój samochód, naprawisz pojazd z OC sprawcy u jego ubezpieczyciela. Przy zgłaszaniu szkody możesz zdecydować, którą metodę likwidacji wybierasz. Możesz sam znaleźć warsztat naprawczy lub zasugerować się podpowiedzią ubezpieczyciela, co do wyboru serwisu lub wybrać metodę kosztorysową i poprosić o pieniądze na konto. Ubezpieczyciel musi pokryć odszkodowanie, tak aby pojazd powrócił do stanu sprzed szkody. 

Nie ma tu mowy o franszyzach lub udziałach własnych. Jeżeli masz wykupioną bezpośrednią likwidację szkód, twój ubezpieczyciel może naprawić szkodę. Polega to na tym, że zgłaszasz szkodę swojemu ubezpieczycielowi, on wypłaca ci odszkodowanie, a potem zwraca się do ubezpieczyciela sprawcy o pokrycie kosztów naprawy twojego pojazdu. 

Jak naprawiać szkodę z AC?

W przypadku AC jest zupełnie inaczej niż w OC. Przy zawieraniu polisy decydujesz jaki wariant wybierasz. Jeżeli wybierzesz metodę kosztorysową, nie będziesz mógł po szkodzie naprawić samochodu w serwisie. Towarzystwo przeleje ci pieniądze na konto. Jeżeli wybierzesz metodę serwisową, większość ubezpieczycieli przy likwidacji szkody nie zmusza do wyboru serwisu – jeżeli ktoś mimo wykupionego serwisu wybiera metodę kosztorysową, ubezpieczyciel działa zgodnie z wolą klienta.  

Jednak warto zastanowić się od razu przy zakupie polisy AC, którą metodę preferujesz, bo nie warto przepłacać za serwis, jeżeli chcesz naprawić samochód kosztorysowo. Metoda serwisowa jest bowiem droższa od kosztorysu. Niektórzy ubezpieczyciele wprowadzili także opcję warsztatu partnerskiego. Pozwala ona na likwidację szkody w warsztacie, który ma podpisaną umowę z ubezpieczycielem. W tym przypadku zdajesz się na towarzystwo w wyborze warsztatu. Możesz wybierać tylko z podanej przez towarzystwo listy warsztatów. Ta metoda jest tańsza niż serwis, ale droższa od kosztorysu. 

Na co zwrócić uwagę wybierając warsztat lub kosztorys?

Przy zakupie polisy AC musisz podjąć wiele decyzji. Najważniejszą z nich jest metoda likwidacji szkody. Jednak to nie wszystko. Zazwyczaj wybierając serwis masz w pakiecie zniesienie amortyzacji. Jest to bardzo ważny zapis, gwarantujący brak potrącania odszkodowania na zużycie części. 

Zniesienie amortyzacji można także wykupić przy kosztorysie. Składka będzie wyższa, ale warto wykupić tę opcję, ponieważ niektórzy ubezpieczyciele potrącają nawet 70% wartości części! Zarówno przy metodzie kosztorysowej, jak i serwisowej można włączyć udział własny w szkodzie. Obniża to składkę, jednak przy szkodzie będziesz musiał dokładać z własnej kieszeni na naprawę pojazdu. 

W efekcie przed wyborem AC, warto porównać oferty kilkudziesięciu ubezpieczycieli w kalkulatorze rankomat.pl. Do każdej z nich dołączone są Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU), w których określony jest zakres i warunki ochrony. Dzięki temu możemy dokładnie się z nimi zapoznać w dowolnym momencie, a następnie wybrać najkorzystniejsze dla nas autocasco.

Co warto wiedzieć?

  1. W metodzie kosztorysowej ubezpieczyciel wypłaci ci pieniądze na naprawę auta.
  2. W metodzie serwisowej auto zostanie naprawione w autoryzowanym warsztacie wyznaczonym przez ciebie lub współpracującym z ubezpieczycielem.
  3. Metodę serwisową wybierają najczęściej właściciele młodszych i droższych aut.
  4. Metodę kosztorysową wybierają zwykle właściciele wiekowych aut.