Po kolizji czy wypadku przychodzi czas na naprawę samochodu. Zlikwidować szkodę z OC sprawcy można za pomocą metody kosztorysowej lub serwisowej. Porównaliśmy wady i zalety obu rozwiązań.
- W jakich przypadkach ubezpieczyciel naprawi twoje auto?
- Na czym polega metoda kosztorysowa?
- Na czym polega metoda serwisowa?
- Jakie są różnice między metodą serwisową a kosztorysową?
- Dla kogo korzystniejsza jest metoda kosztorysowa, a dla kogo serwisowa?
- Jak towarzystwa określają wysokość zwrotu kosztów naprawy auta?
- Jak naprawiać szkodę z OC?
- Jak naprawiać szkodę z AC?
- Na co zwrócić uwagę wybierając warsztat lub kosztorys?
- Ile kosztuje autocasco z metodą kosztorysową?
- Ile kosztuje AC z naprawą w warsztacie?
Metoda serwisowa polega na naprawie uszkodzonego auta w autoryzowanym warsztacie wybranym przez ciebie, bądź upoważnionym zakładzie współpracującym z ubezpieczycielem, w którym sprawca miał wykupione OC. Z kolei w metodzie kosztorysowej poszkodowany otrzyma na konto pieniądze na pokrycie szkód. Jeśli są one poważne, wysokość środków określi rzeczoznawca współpracujący z towarzystwem na podstawie sporządzonego przez siebie kosztorysu.
W jakich przypadkach ubezpieczyciel naprawi twoje auto?
Jeżeli dojdzie do kolizji lub wypadku drogowego, w którym jesteś poszkodowany, możesz ubiegać się do ubezpieczyciela sprawcy o odszkodowanie. W przypadku, gdy do szkody doszło z twojej winy i posiadasz dodatkowe ubezpieczenie AC, także możesz zgłosić szkodę, ale wtedy do swojego ubezpieczyciela.
Na czym polega metoda kosztorysowa?
Metoda kosztorysowa, zwana też gotówkową, polega na wycenie szkody przez likwidatora szkody lub rzeczoznawcę i wypłacie gotówki, która ma wystarczyć na naprawę pojazdu.
Przy zgłoszeniu szkody są dwie możliwości:
- Jeśli dostarczona dokumentacja i kwota nie wzbudzą wątpliwości osoby odpowiedzialnej za likwidację szkody, pieniądze trafią na wskazany numer bankowy ciągu kilku dni.
- Jeśli jednak dokumentacja będzie niekompletna, niejednoznaczna i nie pozwoli na zdalne zweryfikowanie kwoty roszczenia, likwidator wyśle rzeczoznawcę samochodowego
Po zdarzeniu drogowym trzeba naprawić samochód, jeżeli nadaje się jeszcze do użytkowania. Szkodę należy zgłosić do ubezpieczyciela. Warto w zgłoszeniu załączyć zdjęcia uszkodzonego pojazdu. Wtedy przy drobniejszych szkodach towarzystwo wypłaci odszkodowanie bez przyjazdu rzeczoznawcy.
Jeżeli jednak towarzystwo uzna, że wizyta rzeczoznawcy jest niezbędna to umówi się on na spotkanie w celu oględzin pojazdu. Po zgromadzeniu dokumentów i wycenie, towarzystwo prześle decyzję o wypłacie odszkodowania. Za pieniądze, które towarzystwo przeleje na twoje konto będziesz mógł naprawić samochód u wybranego przez siebie mechanika. Możesz także nie naprawiać samochodu, jeżeli szkoda pozwala na normalne użytkowanie pojazdu np. zarysowania. Pieniądze możesz przeznaczyć na inny cel. Nikt nie będzie wymagał od ciebie potwierdzenia naprawy samochodu.
Zalety | Wady |
Tańsza metoda niż warsztat w kontekście ubezpieczenia AC | Nie przejdzie w leasingu |
Likwidacja szkody z reguły trwa krócej | Rzeczoznawca może zakwestionować Twoją wycenę |
Jeśli zostaną Ci pieniądze z naprawy, to masz zysk | Jeśli ubezpieczyciel sprawcy zaniży wysokość odszkodowania, trzeba będzie się odwoływać |
Nie musisz naprawiać auta, a pieniądze zostaną w kieszeni | Może Ci nie wystarczyć pieniędzy na pełną naprawę samochodu |
Bardzo dobra opcja dla osób, które znają się na naprawie samochodów | Jeżeli w aucie są wady ukryte, które wyjdą po czasie, będzie Ci ciężko wywalczyć dopłatę do odszkodowania |
Możesz stracić, jeśli niewłaściwie oszacujesz wartość szkody |
Co zrobić, jeżeli towarzystwo wyceni szkodę na zbyt niską sumę?
Jeżeli towarzystwo wypłaci odszkodowanie, które pokryje naprawę samochodu wszystko jest w porządku. Jednak może się zdarzyć, że kwota, którą zaproponuje ubezpieczyciel będzie niższa niż usługa mechanika. Wtedy należy napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela.
Towarzystwo musi ponownie rozpatrzyć wycenę twojego odszkodowania. Warto przesłać kosztorys, który sporządzi twój mechanik, tak aby uargumentować twoje odwołanie. Jeżeli towarzystwo nie zmieni decyzji o wysokości wypłaty odszkodowania, możesz wybrać drogę sądową lub usługi kancelarii odszkodowawczej w celu dochodzenia swoich praw.
Na czym polega metoda serwisowa?
Metoda serwisowa, inaczej zwana warsztatową różni się od kosztorysowej. Jednak na początku także trzeba poinformować towarzystwo o zdarzeniu. Należy zgłosić szkodę telefonicznie lub przez formularz online. Już wtedy trzeba zaznaczyć, że wybierasz likwidację szkody w serwisie.
Możesz sam wybrać autoryzowany serwis lub towarzystwo zaproponuje inny warsztat blisko twojego miejsca zamieszkania. Wtedy przekażesz upoważnienie temu warsztatowi, aby kontaktował się z towarzystwem w celu likwidacji szkody. Po naprawie serwis prześle fakturę ubezpieczycielowi, którą ten musi zapłacić. Ty na koniec odbierzesz tylko swój naprawiony pojazd.
Zalety | Wady |
Z warsztatu odbierasz gotowe, naprawione auto | Droższa metoda w porównaniu z kosztorysową (w kontekście AC) |
Nie trzeba pisać odwołania, bo to warsztat rozlicza się z ubezpieczycielem | Ryzyko, że warsztat będzie kombinować i windować koszty |
Powierzasz auto specjaliście, zamiast samemu w nim dłubać | Nie ma szans, że zostanie Ci w ręku gotówka |
Nie musisz szacować wartości szkody | Likwidacja szkody z reguły trwa dłużej |
Nie martwisz się, czy odszkodowania wystarczy na naprawę | Ubezpieczyciel może narzucić Ci konkretny warsztat, zamiast Twojego ulubionego. |
Jakie są różnice między metodą serwisową a kosztorysową?
Przy metodzie kosztorysowej otrzymasz pieniądze na konto, a metoda serwisowa odbywa się bezgotówkowo – ubezpieczyciel prześle pieniądze na naprawę nie tobie, a warsztatowi, który naprawia twój pojazd. Kosztorys jest korzystniejszy dla osób, które mają swojego zaufanego znajomego mechanika i chcą u niego naprawiać swój pojazd. Niektórzy nawet sami są w stanie przywrócić pojazd do stanu sprzed szkody.
Metoda kosztorysowa | Metoda serwisowa |
Likwidacja szkody poprzez wypłatę gotówki | Likwidacja szkody poprzez naprawę samochodu |
Gotówkę otrzymuje ubezpieczony | Gotówkę otrzymuje warsztat naprawczy |
Nie musisz naprawiać auta i możesz zatrzymać pieniądze | Samochód zostaje naprawiony, a Ty nie dostajesz pieniędzy |
Jeśli dostaniesz zbyt niskie odszkodowanie, możesz się odwołać od decyzji ubezpieczyciela | Jeśli ubezpieczyciel zaniży wycenę naprawy, od decyzji odwołuje się warsztat |
Likwidacja szkody kończy się w momencie akceptacji ugody | Likwidacja szkody kończy się w momencie odbioru naprawionego pojazdu |
Jednak ta metoda ma także wadę, towarzystwo może wycenić szkodę na niższą sumę niż wymaga tego naprawa. Wtedy trzeba się odwoływać, a nikt tego nie lubi. Dodatkowo traci się czas. Przy metodzie serwisowej ta wada nie istnieje. To warsztat dogaduje się z towarzystwem i ty nie musisz już martwić się odszkodowaniem, które nie wystarczy na naprawę uszkodzonego samochodu. Metoda zaoszczędzi także twój czas. Oddasz tylko samochód do naprawy i odbierzesz już gotowy do ponownej jazdy. Dzięki likwidacji w serwisie możesz liczyć także na oryginalne części pojazdu, fachową obsługę i doświadczenie pracowników serwisu.
Dla kogo korzystniejsza jest metoda kosztorysowa, a dla kogo serwisowa?
Metodę serwisową wybierają najczęściej właściciele młodszych i kosztowniejszych aut. Chcą mieć gwarancję fachowej naprawy na oryginalnych częściach. Ten sposób likwidacji wybierają także osoby, które nie mają czasu lub ochoty do negocjacji wysokości odszkodowania z towarzystwem ubezpieczeniowym.
Metoda warsztatowa w AC jest jedynym wyborem dla posiadaczy pojazdów w leasingu, dla których ubezpieczenie własne jest obwarowane szeregiem warunków. Wszystkie instytucje finansujące leasing w Polsce wymagają serwisowej metody likwidacji szkody.
Warsztat będzie też lepszą opcją dla osób, które wyżej cenią sobie czas, niż pieniądze. Po szkodzie odbierają pojazd zastępczy z OC sprawcy, wstawiają auto do warsztatu i odbierają naprawione.
Kosztorys jest wybierany przez właścicieli starszych pojazdów, przy drobniejszych szkodach. Często także kosztorys jest dobry dla osób, które mogą sami naprawić auto lub mają mechanika w gronie znajomych. Ewentualnie, jeśli nie chcesz naprawiać samochodu, bo i tak miałeś zamiar się go pozbyć (sprzedać lub zezłomować), zdecyduj się na gotówkę.
Jak towarzystwa określają wysokość zwrotu kosztów naprawy auta?
Towarzystwa ubezpieczeniowe mają określone zasady przy ustalaniu wysokości odszkodowania. Po zgłoszeniu szkody towarzystwo ma 30 dni na podjęcie decyzji o wypłacie odszkodowania lub odmowie. Ubezpieczyciel na początku podejmuje decyzję, czy wysyła rzeczoznawcę na oględziny. Niekiedy, jak już mówiliśmy wystarczą zdjęcia.
Jednak, jeżeli na miejsce przyjedzie rzeczoznawca, to wycenia szkodę na podstawie katalogów tj. Audatex lub EurotaxGlass’s. Dzięki temu można określić minimalne i maksymalne ceny poszczególnych części zamiennych pojazdu. W katalogach znajdują się także informacje o stawkach roboczogodzin mechaników w różnych regionach Polski.
W wielu przypadkach początkowa decyzja ubezpieczyciela wydawana jest na podstawie najniższych kosztów naprawy. Jednak towarzystwo nie chce na przekór nie wypłacać należnego odszkodowania, a zakłada, że nie wszyscy będą likwidować szkodę w serwisie na oryginalnych częściach w przypadku choćby starszych pojazdów. Dzięki temu nie wypłaca zawyżonych kwot odszkodowań. A to odbiłoby się na wszystkich kierowcach, bowiem wpłynęłoby to na wzrost cen OC. Jeżeli wycena komuś nie odpowiada, może się odwołać. Towarzystwa po właściwym uargumentowaniu zmiany wysokości odszkodowania zwykle przystają na wnioski klienta.
Jak naprawiać szkodę z OC?
Po szkodzie, w której uszkodzony został twój samochód, naprawisz pojazd z OC sprawcy u jego ubezpieczyciela. Przy zgłaszaniu szkody możesz zdecydować, którą metodę likwidacji wybierasz. Możesz sam znaleźć warsztat naprawczy lub zasugerować się podpowiedzią ubezpieczyciela, co do wyboru serwisu lub wybrać metodę kosztorysową i poprosić o pieniądze na konto. Ubezpieczyciel musi pokryć odszkodowanie, tak aby pojazd powrócił do stanu sprzed szkody.
Nie ma tu mowy o franszyzach lub udziałach własnych. Jeżeli masz wykupioną bezpośrednią likwidację szkód, twój ubezpieczyciel może naprawić szkodę. Polega to na tym, że zgłaszasz szkodę swojemu ubezpieczycielowi, on wypłaca ci odszkodowanie, a potem zwraca się do ubezpieczyciela sprawcy o pokrycie kosztów naprawy twojego pojazdu.
Jak naprawiać szkodę z AC?
W przypadku AC jest zupełnie inaczej niż w OC. Przy zawieraniu polisy decydujesz jaki wariant wybierasz. Jeżeli wybierzesz metodę kosztorysową, nie będziesz mógł po szkodzie naprawić samochodu w serwisie. Towarzystwo przeleje ci pieniądze na konto. Jeżeli wybierzesz metodę serwisową, większość ubezpieczycieli przy likwidacji szkody nie zmusza do wyboru serwisu – jeżeli ktoś mimo wykupionego serwisu wybiera metodę kosztorysową, ubezpieczyciel działa zgodnie z wolą klienta.
Jednak warto zastanowić się od razu przy zakupie polisy AC, którą metodę preferujesz, bo nie warto przepłacać za serwis, jeżeli chcesz naprawić samochód kosztorysowo. Metoda serwisowa jest bowiem droższa od kosztorysu. Niektórzy ubezpieczyciele wprowadzili także opcję warsztatu partnerskiego. Pozwala ona na likwidację szkody w warsztacie, który ma podpisaną umowę z ubezpieczycielem. W tym przypadku zdajesz się na towarzystwo w wyborze warsztatu. Możesz wybierać tylko z podanej przez towarzystwo listy warsztatów. Ta metoda jest tańsza niż serwis, ale droższa od kosztorysu.
Na co zwrócić uwagę wybierając warsztat lub kosztorys?
Przy zakupie polisy AC musisz podjąć wiele decyzji. Najważniejszą z nich jest metoda likwidacji szkody. Jednak to nie wszystko. Zazwyczaj wybierając, serwis masz w pakiecie zniesienie amortyzacji. Jest to bardzo ważny zapis, gwarantujący brak potrącania odszkodowania na zużycie części.
Zniesienie amortyzacji można także wykupić przy kosztorysie. Składka będzie wyższa, ale warto wykupić tę opcję, ponieważ niektórzy ubezpieczyciele potrącają nawet 70% wartości części! Zarówno przy metodzie kosztorysowej, jak i serwisowej można włączyć udział własny w szkodzie. Obniża to składkę, jednak przy szkodzie będziesz musiał dokładać z własnej kieszeni na naprawę pojazdu.
W efekcie przed wyborem AC, warto porównać oferty kilkudziesięciu ubezpieczycieli w kalkulatorze rankomat.pl. Do każdej z nich dołączone są Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU), w których określony jest zakres i warunki ochrony. Dzięki temu możemy dokładnie się z nimi zapoznać w dowolnym momencie, a następnie wybrać najkorzystniejsze dla nas autocasco.
Ile kosztuje autocasco z metodą kosztorysową?
Autocasco z kosztorysową metodą likwidacji szkody jest z reguły tańsze, niż metoda warsztatowa, ponieważ odchodzą koszty robocizny i przestoju warsztatu w oczekiwaniu na części. Likwidacja szkód też przeważnie trwa krócej, niż naprawa uszkodzonego auta.
Dla potrzeb wyliczeń wzięliśmy przykładowego kierowcę - to pan Tomek z Mielca, 40-letni posiadacz Skody Octavii 1,4 w benzynie z 2015 r. Żonaty, ma dziecko, opłaca OC od 10 lat i AC od 6 lat.
Gdyby chciał wykupić AC z kosztorysową metodą likwidacji szkody, zapłaciłby tyle.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 853,00 zł rata od 494 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia 39 400 zł, zamienniki, amortyzacja 65%, udział własny 1000 zł. | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 879,54 zł rata od 472,48 zł | |||
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, zamienniki, amortyzacja 50%, udział własny 500 zł | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 898,00 zł rata od 520 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, amortyzacja zniesiona, udział własny 1000 zł | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 953,32 zł rata od 512,53 zł | |||
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł. | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1174,00 zł rata od 688 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 399 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 10% | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1283,00 zł rata od 705 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, 15% udział własny w szkodach częściowych | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1379,00 zł rata od 758 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, amortyzacja 0%, brak udziałów własnych | |||||||
853,00 złrata od 494.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia 39 400 zł, zamienniki, amortyzacja 65%, udział własny 1000 zł. | |||
879,54 złrata od 472.48 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, zamienniki, amortyzacja 50%, udział własny 500 zł | |||
898,00 złrata od 520.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, amortyzacja zniesiona, udział własny 1000 zł | |||
953,32 złrata od 512.53 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł. | |||
1174,00 złrata od 688.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 399 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 10% | |||
1283,00 złrata od 705.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, 15% udział własny w szkodach częściowych | |||
1379,00 złrata od 758.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, amortyzacja 0%, brak udziałów własnych | |||
Kalkulacja z dnia 02.08.2022 r.
Ile kosztuje AC z naprawą w warsztacie?
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, AC z naprawą w warsztacie kosztuje więcej, bo trzeba doliczyć robociznę zakładu naprawczego. Niemniej jednak jeśli masz auto w leasingu lub w kredycie, musisz wybrać tę metodą likwidacji szkody. W przeciwnym razie leasing nie będzie skory by podpisać umowę.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 1073,00 zł rata od 621,50 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł. | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1160,50 zł rata od 684,70 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 41 100 zł, części oryginalne, warsztat, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1184,53 zł rata od 638,09 zł | |||
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, części oryginalne, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1238,00 zł rata od 717 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, brak udziałów własnych | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1295,23 zł rata od 693,44 zł | |||
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, części oryginalne, amortyzacja 0%, warsztat, udział własny 500 zł | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1299,00 zł rata od 820 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 399 zł, części oryginalne, amortyzacja 0%, udział własny 10% | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1447,00 zł rata od 796 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, amortyzacja 0%, brak udziałów własnych | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 1520,00 zł rata od 881,50 zł | |||
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, części oryginalne, amortyzacja 0%, zniesione udziały własne | |||||||
1073,00 złrata od 621.50 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł. | |||
1160,50 złrata od 684.70 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 41 100 zł, części oryginalne, warsztat, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł | |||
1184,53 złrata od 638.09 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, części oryginalne, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł | |||
1238,00 złrata od 717.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, brak udziałów własnych | |||
1295,23 złrata od 693.44 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, części oryginalne, amortyzacja 0%, warsztat, udział własny 500 zł | |||
1299,00 złrata od 820.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 399 zł, części oryginalne, amortyzacja 0%, udział własny 10% | |||
1447,00 złrata od 796.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, amortyzacja 0%, brak udziałów własnych | |||
1520,00 złrata od 881.50 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, części oryginalne, amortyzacja 0%, zniesione udziały własne | |||
Kalkulacja z dnia 02.08.2022 r.
Co warto wiedzieć?
- W metodzie kosztorysowej ubezpieczyciel wypłaci ci pieniądze na naprawę auta.
- W metodzie serwisowej auto zostanie naprawione w autoryzowanym warsztacie wyznaczonym przez ciebie lub współpracującym z ubezpieczycielem.
- Metodę serwisową wybierają najczęściej właściciele młodszych i droższych aut.
- Metodę kosztorysową wybierają zwykle właściciele wiekowych aut.
FAQ - najczęściej zadawane pytania o metodę kosztorysową i serwisową
Ile kosztuje wycena naprawy samochodu?
Profesjonalna wycena kosztów naprawy samochodu u rzeczoznawcy może kosztować ok. 300 - 500 zł. Zanim jednak ją zlecisz, udaj się do mechanika (jeśli masz kogoś sprawdzonego, to do niego), żeby rzucił okiem. To szczególnie ważne w przypadku likwidacji szkody metodą kosztorysową. Jeśli wskażesz zbyt niską kwotę roszczenia, będziesz musiał potem ubiegać się o wyrównanie.
Czy muszę naprawić samochód, jeśli dostanę odszkodowanie?
Nie. Postanowienie Sądu Najwyższego nr. III CZP 74/18 brzmi: "Odszkodowanie przysługujące od ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej za uszkodzenie pojazdu mechanicznego nie ogranicza się do równowartości wydatków poniesionych na naprawę pojazdu, lecz każdorazowo obejmuje niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy. W sytuacji, gdy przed ustaleniem wysokości odszkodowania dojdzie do naprawy pojazdu odszkodowanie należne poszkodowanemu może być ustalone także jako równowartość hipotetycznie określonych kosztów przywrócenia pojazdu do stanu poprzedniego. Jeżeli ubezpieczyciel wykaże, że taki sposób ustalenia odszkodowania przewyższa wielkość uszczerbku w majątku poszkodowanego, odszkodowanie to, stosownie do okoliczności sprawy może być obniżone. Tym samym, powstanie roszczenia z tytułu kosztów przywrócenia uszkodzonego pojazdu do stanu pierwotnego, a więc i wysokość odszkodowania, nie zależą od tego czy poszkodowany dokonał naprawy i czy w ogóle ma taki zamiar".
Czy ubezpieczyciel może stosować zamienniki?
Jeśli chodzi o likwidację z OC to nadrzędną rekomendacją KNF jest doprowadzenie pojazdu do stanu sprzed szkody. Jeżeli zatem Twój pojazd miał części oryginalne, to takie części ubezpieczyciel powinien opłacić.
W przypadku AC o wartości części przy likwidacji szkody decydujesz w trakcie zawierania umowy. Gdy wybierzesz zamienniki, ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie jak za zamienniki.