Po kolizji czy wypadku przychodzi czas na naprawę samochodu. Zlikwidować szkodę z OC sprawcy można za pomocą metody kosztorysowej lub serwisowej. Porównaliśmy wady i zalety obu rozwiązań.

Metoda serwisowa polega na naprawie uszkodzonego auta w autoryzowanym warsztacie wybranym przez ciebie, bądź upoważnionym zakładzie współpracującym z ubezpieczycielem, w którym sprawca miał wykupione OC. Z kolei w metodzie kosztorysowej poszkodowany otrzyma na konto pieniądze na pokrycie szkód. Jeśli są one poważne, wysokość środków określi rzeczoznawca współpracujący z towarzystwem na podstawie sporządzonego przez siebie kosztorysu.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

W jakich przypadkach ubezpieczyciel naprawi twoje auto?

Jeżeli dojdzie do kolizji lub wypadku drogowego, w którym jesteś poszkodowany, możesz ubiegać się do ubezpieczyciela sprawcy o odszkodowanie. W przypadku, gdy do szkody doszło z twojej winy i posiadasz dodatkowe ubezpieczenie AC, także możesz zgłosić szkodę, ale wtedy do swojego ubezpieczyciela.

Na czym polega metoda kosztorysowa?

Metoda kosztorysowa, zwana też gotówkową, polega na wycenie szkody przez likwidatora szkody lub rzeczoznawcę i wypłacie gotówki, która ma wystarczyć na naprawę pojazdu. 

Przy zgłoszeniu szkody są dwie możliwości:

  1. Jeśli dostarczona dokumentacja i kwota nie wzbudzą wątpliwości osoby odpowiedzialnej za likwidację szkody, pieniądze trafią na wskazany numer bankowy ciągu kilku dni. 
  2. Jeśli jednak dokumentacja będzie niekompletna, niejednoznaczna i nie pozwoli na zdalne zweryfikowanie kwoty roszczenia, likwidator wyśle rzeczoznawcę samochodowego 
Generalnie przed zgłoszeniem szkody metodą kosztorysową warto skonsultować się z mechanikiem lub blacharzem, który wstępnie pomoże oszacować rozmiar szkody. Jeśli chcesz dostać pieniądze w miarę szybko i przystapić do napraw, to chcesz też uniknąć rzeczoznawcy. Tym bardziej, że wycena rzeczoznawcy jest bardziej wiążąca i często może być mniej korzystna, niż wstępna wycena.

Po zdarzeniu drogowym trzeba naprawić samochód, jeżeli nadaje się jeszcze do użytkowania. Szkodę należy zgłosić do ubezpieczyciela. Warto w zgłoszeniu załączyć zdjęcia uszkodzonego pojazdu. Wtedy przy drobniejszych szkodach towarzystwo wypłaci odszkodowanie bez przyjazdu rzeczoznawcy. 

Jeżeli jednak towarzystwo uzna, że wizyta rzeczoznawcy jest niezbędna to umówi się on na spotkanie w celu oględzin pojazdu. Po zgromadzeniu dokumentów i wycenie, towarzystwo prześle decyzję o wypłacie odszkodowania. Za pieniądze, które towarzystwo przeleje na twoje konto będziesz mógł naprawić samochód u wybranego przez siebie mechanika. Możesz także nie naprawiać samochodu, jeżeli szkoda pozwala na normalne użytkowanie pojazdu np. zarysowania. Pieniądze możesz przeznaczyć na inny cel. Nikt nie będzie wymagał od ciebie potwierdzenia naprawy samochodu. 

Wady i zalety likwidacji szkody metodą kosztorysową

ZaletyWady
Tańsza metoda niż warsztat w kontekście ubezpieczenia ACNie przejdzie w leasingu
Likwidacja szkody z reguły trwa krócejRzeczoznawca może zakwestionować Twoją wycenę
Jeśli zostaną Ci pieniądze z naprawy, to masz zyskJeśli ubezpieczyciel sprawcy zaniży wysokość odszkodowania, trzeba będzie się odwoływać
Nie musisz naprawiać auta, a pieniądze zostaną w kieszeniMoże Ci nie wystarczyć pieniędzy na pełną naprawę samochodu
Bardzo dobra opcja dla osób, które znają się na naprawie samochodówJeżeli w aucie są wady ukryte, które wyjdą po czasie, będzie Ci ciężko wywalczyć dopłatę do odszkodowania
Możesz stracić, jeśli niewłaściwie oszacujesz wartość szkody

Co zrobić, jeżeli towarzystwo wyceni szkodę na zbyt niską sumę?

Jeżeli towarzystwo wypłaci odszkodowanie, które pokryje naprawę samochodu wszystko jest w porządku. Jednak może się zdarzyć, że kwota, którą zaproponuje ubezpieczyciel będzie niższa niż usługa mechanika. Wtedy należy napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

Towarzystwo musi ponownie rozpatrzyć wycenę twojego odszkodowania. Warto przesłać kosztorys, który sporządzi twój mechanik, tak aby uargumentować twoje odwołanie. Jeżeli towarzystwo nie zmieni decyzji o wysokości wypłaty odszkodowania, możesz wybrać drogę sądową lub usługi kancelarii odszkodowawczej w celu dochodzenia swoich praw. 

Na czym polega metoda serwisowa?

Metoda serwisowa, inaczej zwana warsztatową różni się od kosztorysowej. Jednak na początku także trzeba poinformować towarzystwo o zdarzeniu. Należy zgłosić szkodę telefonicznie lub przez formularz online. Już wtedy trzeba zaznaczyć, że wybierasz likwidację szkody w serwisie. 

Możesz sam wybrać autoryzowany serwis lub towarzystwo zaproponuje inny warsztat blisko twojego miejsca zamieszkania. Wtedy przekażesz upoważnienie temu warsztatowi, aby kontaktował się z towarzystwem w celu likwidacji szkody. Po naprawie serwis prześle fakturę ubezpieczycielowi, którą ten musi zapłacić. Ty na koniec odbierzesz tylko swój naprawiony pojazd. 

Wady i zalety serwisowej metody likwidacji szkód
ZaletyWady
Z warsztatu odbierasz gotowe, naprawione auto

Droższa metoda w porównaniu z kosztorysową (w kontekście AC)

Nie trzeba pisać odwołania, bo to warsztat rozlicza się z ubezpieczycielemRyzyko, że warsztat będzie kombinować i windować koszty
Powierzasz auto specjaliście, zamiast samemu w nim dłubaćNie ma szans, że zostanie Ci w ręku gotówka
Nie musisz szacować wartości szkodyLikwidacja szkody z reguły trwa dłużej
Nie martwisz się, czy odszkodowania wystarczy na naprawęUbezpieczyciel może narzucić Ci konkretny warsztat, zamiast Twojego ulubionego.

Jakie są różnice między metodą serwisową a kosztorysową?

Przy metodzie kosztorysowej otrzymasz pieniądze na konto, a metoda serwisowa odbywa się bezgotówkowo – ubezpieczyciel prześle pieniądze na naprawę nie tobie, a warsztatowi, który naprawia twój pojazd. Kosztorys jest korzystniejszy dla osób, które mają swojego zaufanego znajomego mechanika i chcą u niego naprawiać swój pojazd. Niektórzy nawet sami są w stanie przywrócić pojazd do stanu sprzed szkody. 

Metoda kosztorysowa i metoda serwisowa - różnice
Metoda kosztorysowaMetoda serwisowa
Likwidacja szkody poprzez wypłatę gotówkiLikwidacja szkody poprzez naprawę samochodu
Gotówkę otrzymuje ubezpieczonyGotówkę otrzymuje warsztat naprawczy
Nie musisz naprawiać auta i możesz zatrzymać pieniądzeSamochód zostaje naprawiony, a Ty nie dostajesz pieniędzy
Jeśli dostaniesz zbyt niskie odszkodowanie, możesz się odwołać od decyzji ubezpieczycielaJeśli ubezpieczyciel zaniży wycenę naprawy, od decyzji odwołuje się warsztat
Likwidacja szkody kończy się w momencie akceptacji ugodyLikwidacja szkody kończy się w momencie odbioru naprawionego pojazdu

Jednak ta metoda ma także wadę, towarzystwo może wycenić szkodę na niższą sumę niż wymaga tego naprawa. Wtedy trzeba się odwoływać, a nikt tego nie lubi. Dodatkowo traci się czas. Przy metodzie serwisowej ta wada nie istnieje. To warsztat dogaduje się z towarzystwem i ty nie musisz już martwić się odszkodowaniem, które nie wystarczy na naprawę uszkodzonego samochodu. Metoda zaoszczędzi także twój czas. Oddasz tylko samochód do naprawy i odbierzesz już gotowy do ponownej jazdy. Dzięki likwidacji w serwisie możesz liczyć także na oryginalne części pojazdu, fachową obsługę i doświadczenie pracowników serwisu.

Dla kogo korzystniejsza jest metoda kosztorysowa, a dla kogo serwisowa?

Metodę serwisową wybierają najczęściej właściciele młodszych i kosztowniejszych aut. Chcą mieć gwarancję fachowej naprawy na oryginalnych częściach. Ten sposób likwidacji wybierają także osoby, które nie mają czasu lub ochoty do negocjacji wysokości odszkodowania z towarzystwem ubezpieczeniowym. 

Metoda warsztatowa w AC jest jedynym wyborem dla posiadaczy pojazdów w leasingu, dla których ubezpieczenie własne jest obwarowane szeregiem warunków. Wszystkie instytucje finansujące leasing w Polsce wymagają serwisowej metody likwidacji szkody.

Warsztat będzie też lepszą opcją dla osób, które wyżej cenią sobie czas, niż pieniądze. Po szkodzie odbierają pojazd zastępczy z OC sprawcy, wstawiają auto do warsztatu i odbierają naprawione. 

Kosztorys jest wybierany przez właścicieli starszych pojazdów, przy drobniejszych szkodach. Często także kosztorys jest dobry dla osób, które mogą sami naprawić auto lub mają mechanika w gronie znajomych. Ewentualnie, jeśli nie chcesz naprawiać samochodu, bo i tak miałeś zamiar się go pozbyć (sprzedać lub zezłomować), zdecyduj się na gotówkę. 

Przykład 1: Pani Ania niedawno kupiła nową Toyotę Yaris. Niestety doszło do kolizji, w której była poszkodowana. Zgłosiła szkodę do towarzystwa ubezpieczeniowego i od razu wybrała naprawę pojazdu w serwisie. Podpisała upoważnienie, aby warsztat kontaktował się z ubezpieczycielem. Po kilku dniach pani Ania odebrała już naprawiony samochód. Dzięki temu nie musiała martwić się, czy przelane odszkodowanie pokryje koszty naprawy Toyoty w serwisie.
Przykład 2: Pan Andrzej został poszkodowany w kolizji drogowej. Jego samochód uległ uszkodzeniu. Przy zgłaszaniu szkody pan Andrzej wybrał metodę kosztorysową, bowiem jego znajomy jest mechanikiem i razem z nim jest w stanie sam naprawić samochód. Przelane przez ubezpieczyciela pieniądze pozwolą na naprawę pojazdu. Panu Andrzejowi naprawa w serwisie nie była potrzebna.

Jak towarzystwa określają wysokość zwrotu kosztów naprawy auta?

Towarzystwa ubezpieczeniowe mają określone zasady przy ustalaniu wysokości odszkodowania. Po zgłoszeniu szkody towarzystwo ma 30 dni na podjęcie decyzji o wypłacie odszkodowania lub odmowie. Ubezpieczyciel na początku podejmuje decyzję, czy wysyła rzeczoznawcę na oględziny. Niekiedy, jak już mówiliśmy wystarczą zdjęcia. 

Jednak, jeżeli na miejsce przyjedzie rzeczoznawca, to wycenia szkodę na podstawie katalogów tj. Audatex lub EurotaxGlass’s. Dzięki temu można określić minimalne i maksymalne ceny poszczególnych części zamiennych pojazdu. W katalogach znajdują się także informacje o stawkach roboczogodzin mechaników w różnych regionach Polski. 

W wielu przypadkach początkowa decyzja ubezpieczyciela wydawana jest na podstawie najniższych kosztów naprawy. Jednak towarzystwo nie chce na przekór nie wypłacać należnego odszkodowania, a zakłada, że nie wszyscy będą likwidować szkodę w serwisie na oryginalnych częściach w przypadku choćby starszych pojazdów. Dzięki temu nie wypłaca zawyżonych kwot odszkodowań. A to odbiłoby się na wszystkich kierowcach, bowiem wpłynęłoby to na wzrost cen OC. Jeżeli wycena komuś nie odpowiada, może się odwołać. Towarzystwa po właściwym uargumentowaniu zmiany wysokości odszkodowania zwykle przystają na wnioski klienta. 

Jak naprawiać szkodę z OC?

Po szkodzie, w której uszkodzony został twój samochód, naprawisz pojazd z OC sprawcy u jego ubezpieczyciela. Przy zgłaszaniu szkody możesz zdecydować, którą metodę likwidacji wybierasz. Możesz sam znaleźć warsztat naprawczy lub zasugerować się podpowiedzią ubezpieczyciela, co do wyboru serwisu lub wybrać metodę kosztorysową i poprosić o pieniądze na konto. Ubezpieczyciel musi pokryć odszkodowanie, tak aby pojazd powrócił do stanu sprzed szkody. 

Nie ma tu mowy o franszyzach lub udziałach własnych. Jeżeli masz wykupioną bezpośrednią likwidację szkód, twój ubezpieczyciel może naprawić szkodę. Polega to na tym, że zgłaszasz szkodę swojemu ubezpieczycielowi, on wypłaca ci odszkodowanie, a potem zwraca się do ubezpieczyciela sprawcy o pokrycie kosztów naprawy twojego pojazdu. 

Jak naprawiać szkodę z AC?

W przypadku AC jest zupełnie inaczej niż w OC. Przy zawieraniu polisy decydujesz jaki wariant wybierasz. Jeżeli wybierzesz metodę kosztorysową, nie będziesz mógł po szkodzie naprawić samochodu w serwisie. Towarzystwo przeleje ci pieniądze na konto. Jeżeli wybierzesz metodę serwisową, większość ubezpieczycieli przy likwidacji szkody nie zmusza do wyboru serwisu – jeżeli ktoś mimo wykupionego serwisu wybiera metodę kosztorysową, ubezpieczyciel działa zgodnie z wolą klienta.  

Jednak warto zastanowić się od razu przy zakupie polisy AC, którą metodę preferujesz, bo nie warto przepłacać za serwis, jeżeli chcesz naprawić samochód kosztorysowo. Metoda serwisowa jest bowiem droższa od kosztorysu. Niektórzy ubezpieczyciele wprowadzili także opcję warsztatu partnerskiego. Pozwala ona na likwidację szkody w warsztacie, który ma podpisaną umowę z ubezpieczycielem. W tym przypadku zdajesz się na towarzystwo w wyborze warsztatu. Możesz wybierać tylko z podanej przez towarzystwo listy warsztatów. Ta metoda jest tańsza niż serwis, ale droższa od kosztorysu. 

Na co zwrócić uwagę wybierając warsztat lub kosztorys?

Przy zakupie polisy AC musisz podjąć wiele decyzji. Najważniejszą z nich jest metoda likwidacji szkody. Jednak to nie wszystko. Zazwyczaj wybierając, serwis masz w pakiecie zniesienie amortyzacji. Jest to bardzo ważny zapis, gwarantujący brak potrącania odszkodowania na zużycie części. 

Zniesienie amortyzacji można także wykupić przy kosztorysie. Składka będzie wyższa, ale warto wykupić tę opcję, ponieważ niektórzy ubezpieczyciele potrącają nawet 70% wartości części! Zarówno przy metodzie kosztorysowej, jak i serwisowej można włączyć udział własny w szkodzie. Obniża to składkę, jednak przy szkodzie będziesz musiał dokładać z własnej kieszeni na naprawę pojazdu. 

W efekcie przed wyborem AC, warto porównać oferty kilkudziesięciu ubezpieczycieli w kalkulatorze rankomat.pl. Do każdej z nich dołączone są Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU), w których określony jest zakres i warunki ochrony. Dzięki temu możemy dokładnie się z nimi zapoznać w dowolnym momencie, a następnie wybrać najkorzystniejsze dla nas autocasco.

Ile kosztuje autocasco z metodą kosztorysową?

Autocasco z kosztorysową metodą likwidacji szkody jest z reguły tańsze, niż metoda warsztatowa, ponieważ odchodzą koszty robocizny i przestoju warsztatu w oczekiwaniu na części. Likwidacja szkód też przeważnie trwa krócej, niż naprawa uszkodzonego auta. 

Ważne! Przedstawione poniżej kalkulacje różnią się udziałami własnymi w szkodzie, amortyzacją i franszyzami. Przed zawarciem umowy ubezpieczenia sprawdź warunki umowy.

Dla potrzeb wyliczeń wzięliśmy przykładowego kierowcę - to pan Tomek z Mielca, 42-letni posiadacz Skody Octavii 1,4 w benzynie z 2015 r. Żonaty, ma dziecko, opłaca OC od 10 lat i AC od 6 lat. 

Gdyby chciał wykupić AC z kosztorysową metodą likwidacji szkody, zapłaciłby tyle.

AC metodą kosztorysową - 40-latek z Mielca, Skoda Octavia 1,4 z 2015 r.
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
853,00 zł rata od 494 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia 39 400 zł, zamienniki, amortyzacja 65%, udział własny 1000 zł.
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
879,54 zł rata od 472,48 zł
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, zamienniki, amortyzacja 50%, udział własny 500 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
898,00 zł rata od 520 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, amortyzacja zniesiona, udział własny 1000 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
953,32 zł rata od 512,53 zł
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł.
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
1174,00 zł rata od 688 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 399 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 10%
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
1283,00 zł rata od 705 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, 15% udział własny w szkodach częściowych
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
1379,00 zł rata od 758 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, amortyzacja 0%, brak udziałów własnych
AC metodą kosztorysową - 40-latek z Mielca, Skoda Octavia 1,4 z 2015 r.
Uniqa
853,00 złrata od 494.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia 39 400 zł, zamienniki, amortyzacja 65%, udział własny 1000 zł.
Link4
879,54 złrata od 472.48 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, zamienniki, amortyzacja 50%, udział własny 500 zł
Uniqa
898,00 złrata od 520.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, amortyzacja zniesiona, udział własny 1000 zł
Link4
953,32 złrata od 512.53 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł.
TUZ TUW
1174,00 złrata od 688.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 399 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 10%
mtu24.pl
1283,00 złrata od 705.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, 15% udział własny w szkodach częściowych
mtu24.pl
1379,00 złrata od 758.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, amortyzacja 0%, brak udziałów własnych

Kalkulacja z dnia 02.08.2022 r.

Ile kosztuje AC z naprawą w warsztacie?

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, AC z naprawą w warsztacie kosztuje więcej, bo trzeba doliczyć robociznę zakładu naprawczego. Niemniej jednak jeśli masz auto w leasingu lub w kredycie, musisz wybrać tę metodą likwidacji szkody. W przeciwnym razie leasing nie będzie skory by podpisać umowę. 

AC metodą warsztatową - 40-latek z Mielca, Skoda Octavia 1,4 z 2015 r.
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1073,00 zł rata od 621,50 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł.
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
1160,50 zł rata od 684,70 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 41 100 zł, części oryginalne, warsztat, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
1184,53 zł rata od 638,09 zł
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, części oryginalne, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1238,00 zł rata od 717 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, brak udziałów własnych
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
1295,23 zł rata od 693,44 zł
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, części oryginalne, amortyzacja 0%, warsztat, udział własny 500 zł
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
1299,00 zł rata od 820 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 399 zł, części oryginalne, amortyzacja 0%, udział własny 10%
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
1447,00 zł rata od 796 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, amortyzacja 0%, brak udziałów własnych
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1520,00 zł rata od 881,50 zł
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, części oryginalne, amortyzacja 0%, zniesione udziały własne
AC metodą warsztatową - 40-latek z Mielca, Skoda Octavia 1,4 z 2015 r.
Uniqa
1073,00 złrata od 621.50 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł.
Beesafe
1160,50 złrata od 684.70 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 41 100 zł, części oryginalne, warsztat, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł
Link4
1184,53 złrata od 638.09 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, części oryginalne, zniesiona amortyzacja, udział własny 500 zł
Uniqa
1238,00 złrata od 717.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, zamienniki, zniesiona amortyzacja, brak udziałów własnych
Link4
1295,23 złrata od 693.44 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: SU - wartość auta z dnia szkody, części oryginalne, amortyzacja 0%, warsztat, udział własny 500 zł
TUZ TUW
1299,00 złrata od 820.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 399 zł, części oryginalne, amortyzacja 0%, udział własny 10%
mtu24.pl
1447,00 złrata od 796.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 228 zł, zamienniki, amortyzacja 0%, brak udziałów własnych
Uniqa
1520,00 złrata od 881.50 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Suma ubezpieczenia - 39 400 zł, części oryginalne, amortyzacja 0%, zniesione udziały własne

Kalkulacja z dnia 02.08.2022 r.

Co warto wiedzieć?

  1. W metodzie kosztorysowej ubezpieczyciel wypłaci ci pieniądze na naprawę auta.
  2. W metodzie serwisowej auto zostanie naprawione w autoryzowanym warsztacie wyznaczonym przez ciebie lub współpracującym z ubezpieczycielem.
  3. Metodę serwisową wybierają najczęściej właściciele młodszych i droższych aut.
  4. Metodę kosztorysową wybierają zwykle właściciele wiekowych aut.
     

FAQ - najczęściej zadawane pytania o metodę kosztorysową i serwisową

  1. Ile kosztuje wycena naprawy samochodu?

    Profesjonalna wycena kosztów naprawy samochodu u rzeczoznawcy może kosztować ok. 300 - 500 zł. Zanim jednak ją zlecisz, udaj się do mechanika (jeśli masz kogoś sprawdzonego, to do niego), żeby rzucił okiem. To szczególnie ważne w przypadku likwidacji szkody metodą kosztorysową. Jeśli wskażesz zbyt niską kwotę roszczenia, będziesz musiał potem ubiegać się o wyrównanie. 

  2. Czy muszę naprawić samochód, jeśli dostanę odszkodowanie?

    Nie. Postanowienie Sądu Najwyższego nr. III CZP 74/18 brzmi: "Odszkodowanie przysługujące od ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej za uszkodzenie pojazdu mechanicznego nie ogranicza się do równowartości wydatków poniesionych na naprawę pojazdu, lecz każdorazowo obejmuje niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy. W sytuacji, gdy przed ustaleniem wysokości odszkodowania dojdzie do naprawy pojazdu odszkodowanie należne poszkodowanemu może być ustalone także jako równowartość hipotetycznie określonych kosztów przywrócenia pojazdu do stanu poprzedniego. Jeżeli ubezpieczyciel wykaże, że taki sposób ustalenia odszkodowania przewyższa wielkość uszczerbku w majątku poszkodowanego, odszkodowanie to, stosownie do okoliczności sprawy może być obniżone. Tym samym, powstanie roszczenia z tytułu kosztów przywrócenia uszkodzonego pojazdu do stanu pierwotnego, a więc i wysokość odszkodowania, nie zależą od tego czy poszkodowany dokonał naprawy i czy w ogóle ma taki zamiar". 

  3. Czy ubezpieczyciel może stosować zamienniki?

    Jeśli chodzi o likwidację z OC to nadrzędną rekomendacją KNF jest doprowadzenie pojazdu do stanu sprzed szkody. Jeżeli zatem Twój pojazd miał części oryginalne, to takie części ubezpieczyciel powinien opłacić. 

    W przypadku AC o wartości części przy likwidacji szkody decydujesz w trakcie zawierania umowy. Gdy wybierzesz zamienniki, ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie jak za zamienniki.