Chcesz kupić ubezpieczenie AC? Miałeś stłuczkę nie ze swojej winy? To sytuacje, w których będziesz musiał zdecydować o tym, w jaki sposób zostanie zlikwidowana szkoda w Twoim majątku. Jedną z możliwości jest naprawa w ASO. Kiedy opłaca się wybrać właśnie ten sposób naprawy szkody?

Likwidacja szkód komunikacyjnych to temat wzbudzający wśród kierowców duże emocje. Jednym z powodów jest polityka wielu firm ubezpieczeniowych, która skutkuje zaniżaniem wartości szkody. W rezultacie poszkodowany kierowca otrzymuje odszkodowanie w kwocie, która nie pozwala na pokrycie kosztów naprawy auta. Sposobem, aby uniknąć takich problemów, jest wybór naprawy pojazdu w ASO (Autoryzowanej Stacji Obsługi).

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jakie są możliwe warianty likwidacji szkody z ubezpieczenia AC?

Po namyśle stwierdziłeś, że przyda Ci się dodatkowa ochrona i dlatego zdecydowałeś się na ubezpieczenie AC? Sposób naprawy pojazdu będzie zależał od zapisów OWU i konstrukcji ubezpieczenia autocasco. Podczas zakupu polisy sam określisz, jak zostanie naprawione Twoje auto. Możesz zdecydować się na:

  • Wariant kosztorysowy. Jeżeli dojdzie do szkody, otrzymasz na swoje konto przelew, stanowiący rekompensatę. Najczęściej firmy ubezpieczeniowe wyliczają wysokość odszkodowania w oparciu o różne systemy. Przykładowo Aviva korzysta z systemów: Eurotax-carwert, Audatex lub DAT i przyjmuje roboczogodzinę w wysokości 74 zł brutto oraz koszt części zgodnie z zapisami umowy (mogą to być np. części bez logo producenta lub części oryginalne sygnowane logo producenta).
  • Wariant bezgotówkowy (warsztatowy, pełny). Po szkodzie Twój samochód trafi do wybranego przez Ciebie warsztatu, który przeprowadzi jego naprawę. Rozliczenie między warsztatem a ubezpieczycielem odbędzie się bez Twojego udziału – Ty tylko odbierzesz naprawiony pojazd.

Kiedy powinieneś zdecydować się na wariant bezgotówkowy?

Gdy cenisz sobie wygodę lub nie masz zaufanego warsztatu, któremu mógłbyś zlecić naprawę samochodu po kolizji czy wypadku. Naprawa samochodu w ASO to także idealne rozwiązanie dla właścicieli nowych aut, które są jeszcze na gwarancji. Wówczas wybór naprawy w ASO pozwala na to, aby gwarancja była kontynuowana.

Autoryzowana Stacja Obsługi zapewnia serwis samochodów określonej marki.Przewagą ASO jest to, że pracujący tam mechanicy są szkoleni bezpośrednio przez producenta pojazdów. W rezultacie mają oni większą wiedzę i potrafią pomóc również w przypadku rzadziej występujących czy skomplikowanych usterek.

W przypadku wyboru wariantu warsztatowego pojawia się też pytanie o jakość części, które zostaną użyte do naprawy samochodu. Kto decyduje o tym, jakie części zostaną wykorzystane? Ty – jako klient – na etapie zakupu polisy. Z reguły dostępnych opcji jest kilka, np. Allianz proponuje:

  • Auto Casco Warsztat (ASO) – to wariant ubezpieczenia AC, w ramach którego naprawa szkody zostanie przeprowadzona w ASO przy użyciu części oryginalnych.
  • Auto Casco Warsztat (sieć partnerska) – to wariant ubezpieczenia AC, w ramach którego szkoda zostanie usunięta w warsztacie należącym do sieci partnerskiej przy użyciu zamienników.

Jeżeli korzystasz z nowego samochodu, dzięki opcji ASO zostanie on naprawiony przy użyciu części oznaczonych logo i numerem katalogowym producenta pojazdu.

Jak zlikwidować szkodę z OC sprawcy w autoryzowanym warsztacie?

Jako osoba poszkodowana powinieneś pamiętać, że to Ty masz ostateczne słowo w kwestii sposobu likwidacji szkody. Możesz żądać:

  • Przywrócenia samochodu do stanu sprzed szkody. O ile jest to technicznie możliwe, firma ubezpieczeniowa powinna pokryć koszty naprawy pojazdu w warsztacie, np. partnerskim czy ASO.
  • Rekompensaty pieniężnej. Ubezpieczyciel oszacuje wartość szkody, a następnie wypłaci Ci pieniądze.

Jeżeli interesuje Cię naprawa pojazdu w ASO, wystarczy, że wybierzesz ten sposób rekompensaty szkód. Jako poszkodowany masz do tego prawo.

Jeżeli zostałeś poszkodowany w kolizji czy wypadku, to z OC sprawcy przysługuje Ci znacznie więcej niż naprawa samochodu w ASO. Masz również prawo do pomocy logistycznej (odholowania samochodu lub zwrotu kosztów jego holowania) i samochodu zastępczego, możesz też starać się o odszkodowanie za utratę wartości handlowej swojego pojazdu.

Wielu poszkodowanych ma wątpliwości dotyczące rodzaju użytych do naprawy części i potrąceń amortyzacyjnych. W kwestii zarówno pierwszej, jak i drugiej wypowiadał się Sąd Najwyższy, a jego stanowisko jest korzystne dla poszkodowanych.

Zastosowanie części oryginalnych jest uzasadnione wówczas, gdy poszkodowany serwisował pojazd przy użyciu takich części. Z kolei potrącenia amortyzacyjne są dopuszczalne, ale tylko wówczas, gdyby samochód po naprawie zyskał na wartości.

Firma ubezpieczeniowa nie może odmówić poszkodowanemu kierowcy naprawy samochodu w warsztacie, o ile nie orzekła szkody całkowitej. Gdy mowa z kolei o częściach, to z orzeczeń Sądu Najwyższego wynika, że poszkodowany może oczekiwać m.in. ustalenia wysokości odszkodowania za szkodę według cen części oryginalnych, jeżeli właśnie takie zostały uszkodzone

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Jakie zalety i wady ma naprawa samochodu w ASO?

Naprawa samochodu w ASO często jest rozpatrywana przez pryzmat wygody – nie musisz brać udziału w wycenie szkody, a jedynie czekasz na termin odbioru samochodu. Zalet naprawy auta w ASO jest jednak więcej. Do najważniejszych należą:

  • Naprawa samochodu przez fachowców. ASO przywiązują wagę do jakości świadczonych usług. W rezultacie możesz liczyć na to, że otrzymasz auto sprawne, które nie zagraża bezpieczeństwu ani Twojemu, ani innych użytkowników drogi.
  • Użycie części oryginalnych. W ten sposób możesz mieć pewność, że części pochodzą bezpośrednio od producenta pojazdu. Nie są to tanie zamienniki, których pochodzenie nie jest do końca znane i udokumentowane.
  • Mniej formalności. Nie musisz uczestniczyć nawet w przekazaniu firmie ubezpieczeniowej faktury wystawionej przez warsztat. Pieniądze za naprawę również zostaną od razu przelane na rachunek bankowy warsztatu, który dokonał naprawy auta.

Czy naprawa w ASO ma wady? Niektórzy kierowcy nie mają dobrych doświadczeń z ASO i w związku z tym preferują naprawę pojazdu w zaufanym warsztacie. Inną wadą jest cena ubezpieczenia AC w opcji z naprawą w ASO i przy użyciu części oryginalnych. Najczęściej za taką polisę trzeba zapłacić dużo więcej niż za ubezpieczenie, w ramach którego pojazd zostanie naprawiony w warsztacie partnerskim.

Co warto wiedzieć

  • Kupując ubezpieczenie AC, klient określa sposób likwidacji szkody. Do wyboru są dwa warianty: kosztorysowy i warsztatowy.
  • Wybór AC w wariancie warsztatowym wymaga doprecyzowania tego, gdzie auto zostanie naprawione – czy będzie to ASO, czy warsztat partnerski.
  • Kierowcy poszkodowani w kolizjach czy wypadkach mają prawo zdecydować, jak zostanie zlikwidowana szkoda. Tu możliwości również są dwie: wypłata odszkodowania w gotówce lub naprawa pojazdu w warsztacie.
  • Na rzecz poszkodowanych właścicieli aut przemawia bogate orzecznictwo Sądu Najwyższego. Wynika z niego m.in. prawo do domagania się użycia przy naprawie auta części oryginalnych, jeżeli takie zostały uszkodzone.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy każda firma ubezpieczeniowa dopuszcza możliwość naprawy samochodu w ramach AC w wariancie warsztatowym?

    Ubezpieczyciele wiedzą, że potrzeby klientów są zróżnicowane. Z tego względu dbają o różnorodną ofertę. Przykładem może być firma PZU, która proponuje 3 warianty ubezpieczenia AC: wariant serwisowy (naprawa auta w ASO, części oryginalne), wariant optymalny (naprawa przy użyciu części alternatywnych) i wariant partnerski (naprawa w warsztacie partnerskim, części oryginalne bez zastosowania tzw. amortyzacji).
  2. Ubezpieczyciel żąda zapłaty za naprawę auta w ASO, wskazując, że naprawa objęła też wcześniejsze uszkodzenia. Jak się bronić?

    Jeżeli rzeczywiście nie doszło do naprawy wcześniejszych uszkodzeń, pozostaje odwołać się od decyzji ubezpieczyciela. Gdyby jednak nie zmienił on swojej decyzji, sprawą warto zainteresować Rzecznika Finansowego. To instytucja, która została powołana w celu pomocy konsumentom w sporach z firmami finansowymi i ubezpieczeniowymi. Po zapoznaniu się z konkretnym przypadkiem Rzecznik Finansowy będzie mógł domagać się wyjaśnień od ubezpieczyciela.

  3. Zdecydowałem się na wariant kosztorysowy. Czy mogą zakwestionować wycenę szkody dokonaną przez ubezpieczyciela?

    Tak. Nie musisz zgadzać się z wyceną przedstawioną przez ubezpieczyciela – możesz się od niej odwołać. Przygotowując odwołanie, wskaż cenniki warsztatów położonych w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania. Warto też zobowiązać ubezpieczyciela do wskazania warsztatu, w którym będziesz mógł dokonać naprawy pojazdu, zamykając się w kwocie, jaką proponuje Ci on tytułem odszkodowania. Pamiętaj też, że ubezpieczyciel nie może uzależniać wypłaty odszkodowania od przeprowadzenia naprawy.
  4. Likwiduję szkodę z OC sprawcy w warsztacie, a odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela jest niewystarczające – co robić?

    Do wypadku doszło nie z Twojej winy i ubezpieczyciel wypłacił Ci określoną sumę pieniędzy, a Ty zdecydowałeś się na naprawę samochodu w autoryzowanym serwisie? Gdyby okazało się, że kwota odszkodowania powinna być wyższa, masz prawo się jej domagać, a ubezpieczyciel ma obowiązek wyrównać odszkodowanie do faktycznie poniesionych kosztów naprawy.