Zlikwidować szkodę z OC sprawcy kolizji lub wypadku drogowego można w upoważnionym warsztacie wyznaczonym przez ubezpieczyciela. Właściciel uszkodzonego auta może to zrobić, jeśli skorzysta z metody serwisowej. Czy takie rozwiązanie jest korzystne?

Aby naprawić uszkodzone auto w ramach metody serwisowej, najpierw należy podpisać upoważnienie. Na jego podstawie ubezpieczyciel określi firmę, która ją przeprowadzi. Inną możliwością likwidacji szkody z OC sprawcy jest metoda kosztorysowa. Na początek wyjaśnijmy, jakie zachodzą różnice pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Czym się różni metoda kosztorysowa od serwisowej?

Metoda serwisowa

Metoda serwisowa (nazywana również warsztatową lub bezgotówkową), odbywa się prawie bez twojego udziału. Po zgłoszeniu szkody oddajesz samochód do serwisu, podpisujesz upoważnienie i w twojej sprawie to warsztat kontaktuje się z ubezpieczycielem w kwestii określenia wysokości odszkodowania. Następnie towarzystwo przelewa pieniądze na konto warsztatu po wystawieniu faktury przez serwis. Ty tylko odbierasz samochód po naprawie.

Przykład:  Pani Marta brała udział w stłuczce. Inny kierowca uderzył na parkingu w jej auto. Pani Marta zgłosiła szkodę do ubezpieczyciela sprawcy i od razu w zgłoszeniu zaznaczyła, że wybiera opcję serwisową. Pani Marta jest zapracowaną kobietą i nie miałaby czasu na wizyty rzeczoznawcy, ewentualne negocjacje z towarzystwem. Wolała przekazać tę sprawę zaufanemu warsztatowi. Dzięki temu otrzymała samochód zastępczy na czas naprawy. A po jej zakończeniu odebrała własne, sprawne auto.

Metoda kosztorysowa

Metoda kosztorysowa (rzadziej nazywana gotówkową), oznacza wypłatę środków na naprawę samochodu na konto poszkodowanego z OC sprawcy. Po zgłoszeniu szkody ubezpieczyciel wycenia wartość szkody i wydaje decyzję. Jeżeli ją zaakceptujesz, pieniądze mogą być nawet tego samego dnia na twoim koncie. 

Przykład: Pan Włodzimierz został poszkodowany w kolizji drogowej. Jego 15-letnie Audi miało uszkodzone reflektor i maskę. Pan Włodzimierz zgłosił szkodę do ubezpieczyciela sprawcy. Szkoda została wyceniona przez rzeczoznawcę współpracującego z towarzystwem, który sporządził kosztorys. Pan Włodzimierz przystał na tę kwotę, wiedział ile może go wynieść naprawa, gdyż sam był w stanie naprawić swój samochód. Dzięki temu zaoszczędził na robociźnie, a pieniądze, które zostały mógł przeznaczyć na inny cel.

Wybór metody kosztorysowej nie oznacza, że firma ubezpieczeniowa może uzależnić wypłatę odszkodowania od naprawy pojazdu, bo to szkoda jest podstawą do wypłaty odszkodowania. Nie musisz też naprawiać samochodu za otrzymane środki, a ubezpieczyciel nie powinien wnikać, w jaki sposób wydałeś otrzymaną w ramach odszkodowania kwotę.

Jak upoważnić warsztat do naprawy serwisowej?

Jeżeli zdecydujesz się na metodę serwisową, musisz udzielić warsztatowi upoważnienia. Na jego podstawie ubezpieczyciel będzie się kontaktował z pracownikiem zakładu samochodowego. Upoważnienie powinno przybrać formę pisemnej zgody na rozliczenie szkody i odbiór odszkodowania. Ponadto muszą się znaleźć na nim:

  • dane ubezpieczyciela,
  • twoje dane (imię, nazwisko, adres),
  • numer szkody i jej data,
  • dane samochodu (marka, model, numer rejestracyjny),
  • dane upoważnionego warsztatu (nazwa, adres, regon, numer konta bankowego),
  • deklaracja kwoty naprawy – netto, brutto,
  • twój podpis.

Jakie są zalety upoważnienia warsztatu w metodzie serwisowej?

Każda metoda likwidacji ma swoje wady i zalety. Oto atuty metody serwisowej:

  • Ograniczenie formalności do minimum – tylko zgłaszasz szkodę i podpisujesz upoważnienie dla warsztatu. Na tym kończą się twoje obowiązki.
  • Pojazd zastępczy – na cały czas naprawy otrzymujesz samochód zastępczy. W wariancie kosztorysowym mógłby być z tym problem, ponieważ ubezpieczyciel wyliczyłby np. czas naprawy na 3 dni, a twój mechanik potrzebowałby ich 7. 
  • Usługa „door to door” – w wielu towarzystwach nie musisz nawet zaprowadzać samochodu do warsztatu – to jego pracownik przyjedzie po twój samochód i udostępni ci auto zastępcze.
  • Oszczędność czasu – nie musisz tracić czasu na zamawianie części, składanie rachunków do ubezpieczyciela – to wszystko załatwi za ciebie warsztat.

Przykład: Pani Wanda po raz pierwszy w życiu uczestniczyła w kolizji drogowej. Zgłosiła szkodę z OC sprawcy do ubezpieczyciela i otrzymała informację o możliwości naprawy w warsztacie wskazanym przez towarzystwo. Pani Wanda uznała to za dobre rozwiązanie i upoważniła warsztat do naprawy. Otrzymała pojazd zastępczy, a za kilka dni odebrała swój naprawiony samochód. Nie musiała się martwić czy wysokość odszkodowania pokryje koszt naprawy.

Jakie są wady skorzystania z metody serwisowej?

Wszystko ma swoje minusy. W przypadku metody serwisowej napotkasz następujące wady:

  • Nie masz pewności co do naprawy – jeżeli nie znasz dobrze renomy warsztatu, nie jesteś pewien, jakie części zostały użyte do naprawy twojego samochodu.
  • Rachunek za odmowę wypłaty przez ubezpieczyciela – jeżeli towarzystwo odmówi wypłaty odszkodowania, będziesz musiał sam pokryć cały koszt naprawy lub jej część, jeżeli ubezpieczyciel zwróci mniej niż całkowita wartość naprawy.
  • Zaniżone odszkodowanie – jeżeli szkodę naprawia warsztat wytypowany przez ubezpieczyciela może się okazać, że użyte zostały niskiej jakości zamienniki, aby obniżyć koszt odszkodowania.

Przykład: Pan Wojciech wykupił autocasco z opcją serwisową. W trakcie trwania polisy AC doszło do stłuczki. Pojazdem kierował najmłodszy, dziewiętnastoletni syn pana Wojciecha. Pan Wojciech wstawił auto do serwisu. Samochód został naprawiony, ale przy odbiorze okazało się, że Pan Wojciech musiał dopłacić 10% wartości naprawy, ponieważ w polisie określono udział własny, jeżeli pojazdem będzie kierowała osoba poniżej 25 roku życia.

Czy warto skorzystać z warsztatu poleconego przez ubezpieczyciela?

Ubezpieczyciele mają podpisane umowy z wieloma warsztatami i proponują likwidację szkody właśnie w jednym z nich, zwykle najbliżej miejsca zamieszkania poszkodowanego. Likwidacja w tych warsztatach jest zdecydowanie szybsza i wygodniejsza dla ubezpieczyciela, ponieważ pracownicy są przeszkoleni i to oni wyceniają szkodę. Nie muszą czekać na przyjazd rzeczoznawcy tylko sami są w stanie określić wartość naprawy.

Zaletą korzystania z warsztatów wskazanych przez ubezpieczycieli jest pewność jakości wykonania usługi. Gdy nie masz sprawdzonego mechanika, warto skorzystać z polecenia towarzystwa, ponieważ zakłady ubezpieczeń nie firmowałyby swoją marką podmiotów, które nierzetelnie dokonują napraw. Jeżeli posiadasz sprawdzony warsztat, w którym od dawna naprawiasz samochód, nie musisz korzystać z serwisu z listy ubezpieczycieli.

W krajach Europy Zachodniej naprawa kosztorysowa nie jest praktykowana – standardem jest naprawa serwisowa. Jak podaje Polska Izba Ubezpieczeń, również poszkodowani kierowcy z Polski coraz częściej wybierają naprawę serwisową. Ten trend zauważają firmy ubezpieczeniowe, które w odpowiedzi na zmieniające się preferencje kierowców decydują się na rozwój własnej lub partnerskiej sieci warsztatów.

Jaką metodę likwidacji szkody wybrać przy AC?

Jeżeli chodzi o OC sprawcy, decyzję o metodzie likwidacji podejmujesz w trakcie zgłoszenia szkody. Jednak jeśli wykupujesz autocasco decyzję powinieneś podjąć jeszcze przy zakupie polisy. Masz trzy opcje – serwis, warsztat partnerski lub kosztorys. 

1. Serwis

Oddajesz samochód do autoryzowanego serwisu, a naprawa odbywa się na oryginalnych częściach. Likwidacja jest bezgotówkowa. Najdroższa z metod, ale i jakość naprawy najlepsza. Sprawdza się przy nowych i droższych samochodach.

2. Warsztat partnerski

To także likwidacja bezgotówkowa. W tym przypadku oddajesz samochód do jednego z warsztatów, z którym ubezpieczyciel ma podpisaną umowę. Nie jest to autoryzowany serwis. Do naprawy użyte będą zamienniki. Taka opcja jest zazwyczaj tańsza niż serwis.

3. Kosztorys

Jest to metoda gotówkowa. Towarzystwo wypłaca ci pieniądze na naprawę na konto. Ty decydujesz, gdzie naprawiasz samochód. Jeżeli jesteś w stanie, możesz naprawić go samodzielnie. Towarzystwo przygotowuje wycenę w oparciu o części zamienne. Opcja najtańsza, sprawdza się przy starszych samochodach.

Warto zastanowić się, jaką formę likwidacji szkody preferujesz, ponieważ nie ma sensu płacić za serwis, jeżeli wiesz, że szkodę będziesz likwidował u znajomego mechanika. Przy zakupie trzeba również zwrócić uwagę na zniesienie amortyzacji, aby ubezpieczyciel nie potrącił za zużycie części oraz brak udziałów własnych. Jest to droższe, ale warto zapewnić sobie kompleksową ochronę. 

Na co zwrócić uwagę przy odbiorze auta z warsztatu?

Po naprawie jakiegokolwiek sprzętu warto, abyś sprawdził jego stan. Nie inaczej jest w przypadku samochodu. Przy odbiorze z warsztatu trzeba w miarę możliwości sprawdzić stan techniczny pojazdu. O ile zewnętrzną część pojazdu łatwo można obejrzeć, o tyle jakość naprawy poszczególnych podzespołów może zostać niesprawdzona.

W przypadku bezgotówkowej likwidacji szkody nie masz kontroli nad naprawą pojazdu, nie wiesz jakie części zostały użyte. Dlatego warto likwidować szkody w warsztatach o dobrej renomie, ponieważ nic tak nie utrzymuje zaufania do firmy niż polecenia innych klientów.

Powierzenie naprawy nawet najlepszym fachowcom na rynku nie uchroni przed utratą wartości handlowej samochodu. Niestety, standardem jest, że samochody powypadkowe są omijane przez osoby poszukujące pojazdu. Z tego względu warto upomnieć się w firmie ubezpieczeniowej o odszkodowanie za utratę wartości handlowej auta

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Czy likwidacja bezgotówkowa stanowi przychód?

OC posiadaczy pojazdów mechanicznych jest ubezpieczeniem obowiązkowym, dlatego odszkodowanie powinno pokryć naprawę pojazdu, aby przywrócić stan pojazdu sprzed szkody.

Kwota odszkodowania OC nie jest więc przychodem – poszkodowany nie ma z tego tytułu dodatkowej korzyści. Ubezpieczyciel nie wypłaci więcej niż wyniesie wartość szkody, ma do tego narzędzie, aby wyliczyć kwotę na naprawę. W przypadku likwidacji bezgotówkowej poszkodowany nie uczestniczy nawet w obrocie gotówki. Fakturę za naprawę samochodu opłaci zakład ubezpieczeń, a nie poszkodowany.

Co warto wiedzieć?

  1. Likwidację szkody z OC sprawcy można przeprowadzić w upoważnionym warsztacie w ramach metody serwisowej.
  2. Aby naprawa uszkodzonego auta była możliwa, najpierw należy podpisać upoważnienie pozwalające ją przeprowadzić w wyznaczonym warsztacie.
  3. Na czas naprawy ubezpieczyciel powinien udostępnić nam auto zastępcze.
  4. Największą zaletą naprawy auta w upoważnionym warsztacie jest oszczędność czasu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Kiedy kierowca może wybrać wariant likwidacji szkody?

    Jeżeli szkoda jest likwidowana z ubezpieczenia OC, poszkodowany kierowca ma wybór – może zdecydować się na wariant serwisowy lub wariant kosztorysowy. Gdy szkoda ma zostać zlikwidowana z AC, właściciel samochodu będzie miał ten sam wybór, jeżeli przy podpisywaniu umowy zdecydował się na opcję serwisową.
  2. Kiedy opłaca się skorzystać z wariantu serwisowego?

    Nie każdy kierowca ma czas, aby samodzielnie zorganizować naprawę swojego samochodu. Jeżeli zaliczasz się do grona tych właścicieli pojazdów i dodatkowo chcesz ograniczyć do minimum formalności, bezgotówkowa likwidacja szkody będzie dobrym rozwiązaniem.
  3. Czy możliwa jest naprawa samochodu w ASO?

    Przy zakupie ubezpieczenia AC prawdopodobnie otrzymałeś kilka propozycji, w tym obejmującą naprawę w ASO. Jeżeli zdecydowałeś się na taki wariant, Twój pojazd zostanie naprawiony właśnie w autoryzowanej stacji obsługi. Z reguły na tę ofertę decydują się właściciele zadbanych, kilkuletnich pojazdów.
  4. Na co trzeba uważać, wybierając metodę kosztorysową?

    W przypadku wariantu kosztorysowego strony (poszkodowany i ubezpieczony) mogą być niezgodne co do wysokości kwoty, jaka powinna zostać wypłacona. Zdarza się, że firma ubezpieczeniowa w kosztorysie pomija podatek VAT. Dużo wątpliwości pojawia się też przy uśrednianiu cen części zamiennych czy robocizny.