Jeśli brałeś udział w zdarzeniu drogowym, Twój pojazd został uszkodzony lub Ty sam doznałeś uszczerbku na zdrowiu, masz prawo do odszkodowania. Jest ono wypłacane z polisy sprawcy. Zanim otrzymasz rekompensatę za poniesione straty, musisz zgłosić szkodę do towarzystwa, z którym zawarł on umowę. Jak to zrobić? Tłumaczymy, jak krok po kroku zgłosić szkodę do ubezpieczyciela.

Polisa OC chroni właściciela pojazdu przed odpowiedzialnością finansową – w razie szkody to ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie. O zadośćuczynienie z OC sprawcy zdarzenia można starać się w jego towarzystwie zgodnie z określonymi przez ubezpieczyciela zasadami. 

    Gdzie i jak zgłosić szkodę z OC sprawcy?

    W każdym towarzystwie mogą obowiązywać nieco inne zasady dotyczące zgłaszania szkód. Dla ułatwienia, zebraliśmy w tabeli informacje o możliwych sposobach informowania towarzystwa o likwidacji szkody. Wybraliśmy kilku największych ubezpieczycieli.

    Jak zgłosić szkodę z OC w różnych firmach?

    Ubezpieczyciel

    Wskazówki rankomat.pl

    Jak wysłać zgłoszenie szkody z OC sprawcy online lub telefonicznie?

    Adres pocztowy

    Warta

    Zgłoszenie szkody Warta

    ●       telefonicznie pod numerem 502 308 308

    ●       mailowo: szkody@warta.pl

    ●       za pomocą formularza internetowego:
    https://www.warta.pl/pomoc-i-obsluga/zgloszenie-szkody/formularz-majatek/#/dla-ciebie/pojazd/informacje-o-zdarzeniu

    ●       za pomocą Messengera: https://tiny.pl/w6w42

    TUiR „WARTA" S.A.

    Skrytka Pocztowa nr 1020,

    00-950 Warszawa 1

    Link4

    Zgłoszenie szkody LINK4

    ●       telefonicznie pod numerem 22 444 444 44

    ●       za pomocą formularza internetowego: https://www.link4.pl/claimzone/registration#/flow/moto_oc/step_one

    Link4 Towarzystwo Ubezpieczeń Spółka Akcyjna

    ul. Postępu 15

    02-676 Warszawa

    TUZ Ubezpieczenia

    Zgłoszenie szkody TUZ Ubezpieczenia

    ●       telefonicznie pod numerem 22 327 60 60

    ●       mailowo: zgłoszenie@tuz.pl

    ●       przy pomocy formularza internetowego: https://tuz.pl/likwidacja-szkod/zglos-szkode/

    Centrum Obsługi Korespondencji

    ul. Prażmowskiego 15

    26-600 Radom

    Wiener

    -

    ●       telefonicznie pod numerem: 22 469 69 69

    ●       mailowo: kontakt@wiener.pl

    ●       przy pomocy formularza internetowego: https://zgloszenie.wiener.pl/pojazd/policyInfo

    Wiener TU S.A Vienna Insurance Group

    ul. Wołoska 22A

    02-675 Warszawa

    Proama

    Zgłoszenie szkody Proama

    ●       telefonicznie pod numerem 815 815 815

    ●       mailowo: szkody@proama.pl

    ●       przy pomocy formularza internetowego: https://szkody.proama.pl/claimonweb/frontend/#/

    Proama

    ul. Senatorska 18

    00-082 Warszawa

    Generali

    Zgłoszenie szkody Generali

    ●       pod numerem telefonu 913 913 913

    ●       mailowo: szkody@generali.pl

    ●       przy pomocy formularza internetowego: https://moje.generali.pl/claimonweb/frontend/#/

    Generali

    ul. Senatorska 18

    00-082 Warszawa

    PZU

    Zgłoszenie szkody PZU

    ●       telefonicznie pod numerem 801 102 102 lub 22 566 55 55

    ●       mailowo: kontakt@pzu.pl

    ●       przy pomocy formularza: https://zgloszenie.pzu.pl/#/

    ●       przy pomocy wideochatu: https://porozmawiaj.video.pzu.pl/video/pzu/

    PZU S.A.

    Rondo Ignacego 

    Daszyńskiego 4

    00-843 Warszawa

    UNIQA

    Zgłoszenie szkody UNIQA

    ●       telefonicznie pod numerem 22 599 95 22

    ●       mailowo: centrum.pomocy@uniqa.pl

    ●       przy pomocy formularza internetowego: https://www.uniqa.pl/szkody-i-roszczenia/

    UNIQA TU S.A.


    ul. Chłodna 51

    00-867 Warszawa

    Benefia

    Zgłoszenie szkody Benefia

    ●       telefonicznie pod numerem +48 (22) 212 20 30

    ●       przy pomocy formularza internetowego: https://zgloszenie.benefia.pl/

    Benefia

    Aleje Jerozolimskie 162A

    02-342 Warszawa

    mtu24 i You Can Drive

    Zgłoszenie szkody mtu24.pl

    ●       przy pomocy formularza internetowego: https://zgloszenieszkody.ergohestia.pl/#/wizard/step1?brand=ihestia

    STU Ergo Hestia SA

    ul. Hestii 1

    81-731 Sopot

    Co powinno zawierać zgłoszenie szkody z OC?

    Każdy ubezpieczyciel może wymagać załączenia innych informacji i dokumentów do zgłoszenia szkody. Standardowe zgłoszenie powinno jednak zawierać poniższe elementy:

    • data i miejsce zdarzenia,
    • dane wszystkich uczestników zdarzenia – imię, nazwisko, PESEL, numer prawa jazdy, informacje kontaktowe,
    • dane świadków zdarzenia, jeśli występują,
    • dane pojazdów – model i marka, numer rejestracyjny, numer VIN,
    • dane polisy sprawcy – numer ubezpieczenia OC i nazwa towarzystwa, z którym została zawarta umowa, • okoliczności zdarzenia – np. w formie oświadczenia podpisanego przez obie strony, rysunku ułatwiającego orientację w tym, co zaszło lub notatki policyjnej ze zdarzenia,
    • dokumentacja fotograficzna – w zależności od konkretnych wytycznych, należy sfotografować m.in. przód i tył pojazdu z obu stron, szczegółowe miejsce szkody i obszar wokół niej, a nawet samo miejsce zdarzenia,
    • dodatkowe dokumenty – np. dokumentacja medyczna.

    Jak wygląda likwidacja szkody z OC sprawcy? Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

    Harmonogram działań ubezpieczyciela po wystąpieniu szkody jest regulowany nie tylko wewnętrzną polityką firmy, lecz również polskim prawem. Zgodnie z nim towarzystwo musi podjąć niezbędne działania w ciągu maksymalnie:

    • 7 dni od zgłoszenia zdarzenia – poinformowanie osoby poszkodowanej o tym, że zarejestrowano szkodę, 
    • 30 dni od zgłoszenia zdarzenia – wypłata odszkodowania poszkodowanym.

    Jeśli 30 dni to za mało, by ustalić wszystkie niezbędne kwestie związane z tym, kto ponosi odpowiedzialność za powstanie szkody, ubezpieczyciel może wydłużyć ten okres do maksymalnie 90 dni. Jeśli okoliczności te zostaną potwierdzone wcześniej, wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 14 dni od momentu, w którym ustalono ostateczny przebieg wydarzeń.

    Wypowiedź eksperta

    Są dwa sposoby likwidacji szkody z OC. Metoda kosztorysowa zakłada wypłatę gotówki, którą samodzielnie dysponuje osoba poszkodowana, aby przywrócić samochód do stanu sprzed zdarzenia. W ramach metody serwisowej właściciel uszkodzonego pojazdu odstawia auto do konkretnego warsztatu i odbiera po naprawie. Poszkodowanego nie dotyczy rozliczenie, bo odbywa się wtedy między warsztatem a ubezpieczycielem.
    Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

    Co zrobić, jeśli nie zgadasz się z decyzją ubezpieczyciela?

    Otrzymanie decyzji ubezpieczyciela nie oznacza od razu, że wszystko jest przesądzone. Jeśli nie zgadzasz się z przyznaną wypłatą odszkodowania, możesz się od niej odwołać, a jeśli to nie przyniesie oczekiwanego rezultatu – także wejść na drogę sądową.

    Na odwołanie masz sporo czasu, bo 3 lata po kolizji i 20 lat po wypadku. Mimo wszystko im szybciej się za to zabierzesz, tym większe masz szanse na powodzenie. Przed złożeniem odwołania zapoznaj się z informacjami znajdującymi się w OWU polisy lub bezpośrednio na stronie ubezpieczyciela. Każde towarzystwo ma własne zasady, których trzeba się trzymać.

    Pamiętaj, że nie wystarczy tylko napisać, że nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela. Musisz uzasadnić swoje stanowisko dobrymi argumentami, które świadczą na Twoją korzyść. Mogą to być np. faktury albo opinia zatrudnionego na własny koszt rzeczoznawcy.

    Ścieżka sądowa to już ostateczność, na którą warto się decydować tylko wtedy, gdy w grę wchodzą duże pieniądze. Wiąże się bowiem z wysokimi kosztami procesowymi i nie daje pewności, czy uda Ci się wygrać. Wszystko pozostaje w rękach sędziego, który bezstronnie przeanalizuje dostarczone dowody obu stron.

    Pamiętaj, że im szybciej zgłosisz szkodę z OC do zakładu ubezpieczeń, tym większa szansa na zakończenie sprawy po Twojej myśli!

    Co z odszkodowaniem, jeśli sprawca zdarzenia nie miał OC?

    Jeśli sprawca Twojej kolizji nie miał polisy OC, dostaniesz odszkodowanie od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Szkodę możesz zgłosić w dowolnej firmie ubezpieczeniowej, a ta zajmie się przekazaniem sprawy do UFG.

    Do kogo przypisane jest ubezpieczenie OC?

    Ubezpieczenie OC jest przypisane do samochodu, a nie do konkretnej osoby. W praktyce oznacza to, że wypłata odszkodowania zostanie zrealizowana z polisy pojazdu niezależnie od tego, czy był prowadzony przez właściciela, czy też przez innego kierowcę.

    Kto może otrzymać odszkodowanie z OC sprawcy?

    Z ubezpieczenia OC mogą zostać zaspokojone roszczenia związane ze szkodami rzeczowymi i osobowymi. Pierwsze z nich dotyczą uszkodzonego mienia (np. drugiego samochodu uczestniczącego w zdarzeniu). Szkody osobowe oznaczają natomiast pewien uszczerbek na zdrowiu poszkodowanej osoby.

    Na odszkodowanie z OC sprawcy może liczyć nie tylko drugi kierowca, który ucierpiał na skutek działania sprawcy. Należy się ono również:

    • pasażerom znajdującym się w aucie sprawcy i poszkodowanego,
    • pieszym lub rowerzystom, którzy zostali potrąceni w wyniku zdarzenia.

    Konkretny zakres odszkodowania zależy od rodzaju szkody, do której doszło podczas kolizji czy wypadku.

    Zobacz też: Oświadczenie sprawcy kolizji drogowej 2024 - Co powinno zawierać? Wzór do pobrania (PDF)

    Szkoda osobowa

    Szkoda osobowa to uszczerbek na zdrowiu fizycznym lub psychicznym. Odszkodowanie ma za zadanie zadośćuczynić za doznany ból, a także zrekompensować związane z tym koszty, czyli w szczególności koszty leczenia i rehabilitacji. W grę wchodzi również konieczność pokrycia kosztów dojazdu do szpitali, a nawet utraconych zarobków.

    Osobie poszkodowanej może też zostać przyznana renta

    Szkoda rzeczowa

    Pod pojęciem szkody rzeczowej kryje się uszkodzenie samochodu. Może zostać zlikwidowana poprzez wypłacenie odszkodowania pokrywającego koszty naprawy. Jeśli dojdzie do szkody całkowitej, czyli auto nie będzie nadawało się do naprawy, poszkodowany otrzyma kwotę będącą różnicą między wartością pojazdu a wartością wraku.

    W ramach likwidacji szkody rzeczowej poszkodowany może rościć sobie prawo także do:

    • zwrotu kosztu holowania do warsztatu,
    • zwrotu kosztu wypożyczenia samochodu zastępczego,
    • zwrotu kosztu rzeczy znajdujących się w samochodzie podczas zdarzenia.

    Wypadek śmiertelny

    Jeśli poszkodowana w wypadku osoba umrze na skutek odniesionych w nim obrażeń, odszkodowanie z polisy OC sprawcy przysługuje jej najbliższym. Może ono dotyczyć:

    • zwrotu kosztów pogrzebu,
    • zadośćuczynienia za stratę,
    • dodatkowego odszkodowania, jeśli śmierć członka rodziny pogorszyła ich sytuację majątkową.

    Zanim zgłosisz szkodę. Jak zachować się po kolizji drogowej?

    Każda kolizja drogowa to stresująca sytuacja, dlatego podpowiadamy jak zachować się, gdy stanie się ona Twoim udziałem:

    Krok 1. Sprawdź, czy sprawca szkody ma ważną polisę OC

    Aby sprawdzić, czy sprawca zdarzenia ma ważną polisę OC potrzebujesz jedynie numer tablic rejestracyjnych jego samochodu. Wejdź na stronę UFG i podaj wymagane informacje. Jeśli okaże się, że polisa jest nieaktualna, koniecznie wezwij policję. Samodzielnie możecie spisać oświadczenie, gdy doszło tylko do niegroźnej kolizji, a samochód sprawcy objęty jest obowiązkową ochroną. W pozostałych przypadkach wymagana jest interwencja służb.

    Polisę sprawcy możesz też zweryfikować w systemie CEPiK (historiapojazdu.gov.pl), jednak musisz podać więcej danych – numer rejestracyjny, VIN i datę pierwszej rejestracji pojazdu.

    Krok 2: Przygotuj oświadczenie sprawcy kolizji

    W standardowym trybie likwidacji szkody powinno się ją zgłosić do ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia, z którym ma podpisaną umowę ubezpieczenia OC. Informacja o numerze polisy i odpowiedzialnym za nią ubezpieczycielu powinna znaleźć się w oświadczeniu spisanym na miejscu zdarzenia razem z takimi informacjami jak:

    • data, godzina oraz miejsce zdarzenia,

    • dane uczestników zdarzenia (imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL),

    • dane pojazdów biorących udział w zdarzeniu,

    • dane sprawcy zdarzenia,

    • informacje na temat przebiegu zdarzenia,

    • opis uszkodzenia pojazdu,

    • oświadczenie sprawcy, w którym przyznaje się do spowodowania zdarzenia

    • dane ewentualnych świadków.

    Krok 3: sprawdź, czy możesz skorzystać z BLS

    W przyspieszeniu procesu likwidacji szkody może pomóc system BLS (Bezpośredniej Likwidacji Szkody). Jak to działa? Zgłaszasz szkodę do swojego ubezpieczyciela i dostajesz odszkodowanie. Rozliczenie pomiędzy towarzystwami odbywa się już bez Twojego udziału, zatem wszystko przebiega znacznie sprawniej.

    Sprawdź też: BLS - czym jest Bezpośrednia Likwidacja Szkód?

    Są jednak pewne ograniczenia BLS-u. Po pierwsze, obaj ubezpieczyciele (sprawcy i poszkodowanego) muszą uczestniczyć w tym programie. Po drugie, wartość szkody nie może przekroczyć maksymalnego limitu, który zwykle wynosi 5 000 zł.

    Krok 4: Sprawdź terminy przedawnienia

    Wbrew pozorom wcale nie musisz zgłaszać szkody bezpośrednio z miejsca zdarzenia. Możesz to zrobić w dowolnym momencie, pamiętając o obowiązujących terminach przedawnienia, które wynoszą:

    • przy stłuczce skutkującej szkodą rzeczową – 3 lata od momentu zauważenia szkody i ustalenia, kim jest sprawca zdarzenia. Nie może to być jednak więcej niż 10 lat od zdarzenia, podczas którego powstała szkoda,
    • przy wypadku 20 lat od dnia zdarzenia.

    Co warto wiedzieć?

    1. W przypadku kolizji drogowej poszkodowany ma na zgłoszenie szkody 3 lata od momentu jej powstania. Jeśli doszło do wypadku czas ten wydłuża się do 20 lat.
    2. Ubezpieczyciel ma 30 dni na podjęcie decyzji o przyznaniu lub odmowie wypłaty odszkodowania.
    3. Jeśli stłuczka jest niegroźna, nie ma obowiązku wzywania policji. Strony mogą samodzielnie spisać oświadczenie o kolizji.
    4. Policja musi zostać wezwana, jeśli zdarzenie zakwalifikowane jest jako wypadek, a jego konsekwencją jest uszczerbek na zdrowiu osób trzecich.

    FAQ – najczęściej zadawane pytania

    1. Jak wysokie odszkodowanie można uzyskać z ubezpieczenia OC sprawcy?

      To zależy od rozmiaru szkód. Odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela z OC sprawcy, powinno pokryć zarówno koszty naprawy pojazdu, jak i potencjalnego leczenia poszkodowanych. Jednak wysokość rekompensaty reguluje ustawa. W przypadku szkód rzeczowych maksymalna kwota wypłacona przez towarzystwo może wynieść 6 021 600 zł, a szkód osobowych 29 876 400 zł.

    2. Gdzie zgłosić szkodę, aby otrzymać odszkodowanie z OC sprawcy?

      Najczęściej, aby otrzymać odszkodowanie z OC sprawcy, należy skontaktować się z ubezpieczycielem, w którym aktualnie ma on ubezpieczony samochód. Jednak można skorzystać z innego rozwiązania, jeśli szkody nie są poważne, a towarzystwa obu uczestników zdarzenia należą do systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkody (BLS). Wówczas wystarczy zgłosić się do swojej firmy ubezpieczeniowej, która wypłaci nam odszkodowanie, a następnie rozliczy się z ubezpieczycielem sprawcy.

    3. Kiedy trzeba wezwać policję na miejsce zdarzenia?

      Należy obowiązkowo wezwać policję, gdy w wyniku zdarzenia doszło do uszczerbku na zdrowiu u osób poszkodowanych i zostały wezwane inne służby – pogotowie ratunkowe lub straż pożarna. Jest to również konieczne, gdy strony zdarzenia nie mogą dojść do porozumienia w kwestii związanej ze sprawstwem. Należy to również zrobić, jeśli sprawca zbiegnie z miejsca zdarzenia, sprawia wrażenie nietrzeźwego, a także odmawia okazania dokumentu tożsamości i polisy OC.

    4. Kiedy warto spisać oświadczenie sprawcy kolizji drogowej?

      Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej zrobić to po każdej stłuczce i zdarzeniu drogowym, niezależnie od zakresu szkód.

    5. Jakie dokumenty są potrzebne do likwidacji szkody z OC sprawcy?

      To zależy od wymagań konkretnego ubezpieczyciela sprawcy. Najpewniej będziesz jednak potrzebować numeru polisy OC i nazwy towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy, numeru rejestracyjnego, marki i modelu samochodu sprawcy, szczegółowego opisu okoliczności zdarzenia, a także oświadczenia o zdarzeniu drogowym, które zostało podpisane przez poszkodowanego i sprawcę.

    6. Jaką metodę likwidacji szkody wybrać?

      To zależy od Twoich indywidualnych preferencji. Metoda kosztorysowa (gotówkowa) zapewnia wypłatę w formie gotówki, którą należy przeznaczyć na naprawę samochodu. Jej atutami są stosunkowo krótki proces likwidacji, niższa cena OC w takim wariancie, a także korzyść finansowa, jeśli uda Ci się wykonać część pracy samodzielnie. Z drugiej strony, towarzystwo może zaniżyć wartość szkody, przez co nie uda Ci się zlikwidować szkody z samego odszkodowania.

      Alternatywę dla tej opcji stanowi likwidacja serwisowa (warsztatowa). W tym przypadku nie martwisz się gotówką, bo warsztat rozliczy się z ubezpieczycielem. Nie ma więc szansy na to, że zabraknie pieniędzy na wszystkie naprawy. Do wad tego rozwiązania należą dość długi czas oczekiwania oraz możliwość podwyższenia składki OC.

    7. Czy można zgłosić szkodę u swojego ubezpieczyciela?

      eśli i Twój ubezpieczyciel, i ubezpieczyciel sprawcy oferują system BLS (bezszkodowej likwidacji szkody), możesz z niego skorzystać i zgłosić szkodę do swojego towarzystwa.