Assistance komunikacyjne jest jednym z najbardziej rozbudowanych ubezpieczeń dobrowolnych, zarówno pod względem liczby, jak i zakresu usług. Ochrona pojazdu może obejmować świadczenia podstawowe (np. tylko holowanie po wypadku) lub rozszerzone, z całym pakietem dodatkowych usług (serwisowych, medycznych i prawnych).

Przyglądamy się czym różnią się poszczególne warianty assistance i porównujemy, jak wygląda rozszerzone assistance u poszczególnych towarzystw. Podpowiadamy też czym najlepiej kierować się przy zakupie tego ubezpieczenia.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jaki jest największy błąd przy kupowaniu ubezpieczeń

Zdecydowanie największym błędem wielu osób jest nieposiadanie ubezpieczenia. Powiedzenie: “Mądry Polak po szkodzie” nie wzięło się znikąd. Bardzo często jest to bowiem szkoda ubezpieczeniowa. Pół biedy, jeśli w grę wchodzą groszowe sprawy, ale jeśli ucierpi dom, firma lub, co gorsza, człowiek, konsekwencje mogą być tragiczne. 

Luka ubezpieczeniowa w Polsce jest co najmniej duża i na pewno niepokojąca. Polacy statystycznie wydają na ubezpieczenia życia, majątku i zdrowia ok. 1,4% dochodu rozporządzalnego, który w 2020 roku wg GUS wyniósł 1919 zł. Daje to kwotę 26 zł 87 gr. Priorytety ubezpieczeniowe w Polsce wyglądają tak:

  1. Samochód - ubezpieczenie OC. 
  2. Samochód - ubezpieczenia dobrowolne. 
  3. Dom lub mieszkanie/firma.
  4. Życie i zdrowie. 

Jeżeli zaś weźmiemy pod uwagę wartość tych elementów, kolejność powinna być zgoła odwrotna. Najwięcej warte jest dla nas życie i zdrowie, potem dom i firma, a na końcu samochód. 

W krajach rozwiniętych luka ubezpieczeniowa jest mniejsza niż w krajach rozwijających się. Po części wynika to z rozwoju rynku ubezpieczeniowego, większej wartości majątku oraz lepszych zasobów finansowych. W Polsce nadal tylko 60% posiadaczy ubezpiecza nieruchomości od zdarzeń losowych, z czego ponad 25% robi to w związku z cesją na bank. Z kolei 28% nie ubezpiecza niczego oprócz murów (dane rankomat.pl). Według statystyk Geneva Association globalna luka ubezpieczeniowa w ubezpieczeniach katastroficznych to 65%, a jeśli chodzi o cyberzagrożenia - aż 90%! 

Dlaczego Polacy nie kupują ubezpieczeń? Według badania UCE RESEARCH i SYNO Poland dla kancelarii Helper CPP 34,4% ankietowanych nie ufa firmom ubezpieczeniowym. Ponad połowa respondentów nie ufa w szczególności produktom ubezpieczeń na życie i zdrowie. Trzeba jednak zauważyć, że głównie w związku z pandemią Covid-19 popularność prywatnych pakietów medycznych wzrosła o 17% (wg bankier.pl). 

Poza tym ubezpieczenia życia, zdrowia, podróżne czy assistance to ubezpieczenia dobrowolne, a więc nieobowiązkowe. Nieobowiązkowe, czyli nie trzeba ich kupować. Widać to dobitnie w przypadku ubezpieczeń związanych z emeryturą. Według raportu przygotowanego na zlecenie Santander Consumer Banku, 76%. Polaków nie gromadzi samodzielnie oszczędności na emeryturę. Możemy założyć, że gdyby składki na ZUS nie były obowiązkowe, tylko co czwarty Polak miałby środki do życia na starość. Ta tendencja przekłada się inne ubezpieczenia dobrowolne, w tym assistance drogowe

W ubezpieczeniach komunikacyjnych 25% posiadaczy polisy kupuje tylko gołe ubezpieczenie OC, a z pozostałych najczęściej wybieranym rozszerzeniem zakresu ubezpieczenia jest Autocasco. UFG szacuje, że 200-250 tysięcy pojazdów nie ma nawet OC! Ubezpieczenie assistance posiada tylko 43% badanych. Większość polis to assistance dodawany gratis do OC lub AC. 

Czy warto oszczędzać kilkadziesiąt złotych rocznie na Assistance? Przy dalszym wyjeździe np. samochodem na wakacje niewykupienie dodatkowego assistance na podróż to proszenie się kłopot. 

Według danych Europ Assistance średni koszt holowania do najbliższego warsztatu w państwach Europejskich wynosi:

Średni koszt w €

Średni koszt w PLN*

Od

Do

Od

Do

Austria

220

270

1020,8

1252,8

Belgia

120

147

556,8

682,08

Czechy

75

92

348

426,88

Francja

240

295

1113,6

1368,8

Niemcy

180

221

835,2

1025,44

Wielka Brytania

250

307

1160

1424,48

Włochy

110

135

510,4

626,4

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Europ Assistance.

* Kurs € wg NBP z dn. 08.04.2022 r. (4,64 PLN)


Uwaga! We Francji obowiązuje zakaz naprawy pojazdów na drogach szybkiego ruchu, co wiąże się z koniecznością holowania. W Hiszpanii ten sam zakaz obowiązuje na wszystkich drogach publicznych, jeżeli szacowany czas naprawy jest dłuższy niż czas holowania do najbliższego warsztatu. 

Koszt wynajmu auta zastępczego w wybranych miastach Europy

Miasto

Wynajem auta zastępczego na 2 dni

Najtańszy

Auto rodzinne (5 osób + miejsce na bagaż)

Berlin

360 zł

594 zł

Wiedeń

288 zł

1093 zł

Praga

197 zł

316 zł

Bratysława

283 zł

448 zł

Paryż

341 zł

402 zł

Rzym

21 zł

74 zł

Berno

532 zł

764 zł

Madryt

51 zł

61 zł

Londyn

134 zł

266 zł

Amsterdam

324 zł

451 zł

Bruksela

485 zł

602 zł

Ateny

60 zł

262 zł

Źródło: kayak.pl, www.economycarrentals.com

Nawet jeśli wybierasz się do Madrytu i zapłacisz 51 zł za wynajem samochodu na dwa dni, to nadal więcej niż ubezpieczenie assistance na podróż. Trzeba również mieć na uwadze, że najtańsze w ofercie samochody należą do segmentu aut najmniejszych, jak Volkswagen up! czy Fiat 500. Podczas wyjazdu z rodziną będzie Wam niewygodnie. 

Dobry assistance, czyli jaki?

Ubezpieczenie assistance ma gwarantować kierowcy i jego pasażerom szybką i kompleksową pomoc w każdej trudnej sytuacji na drodze. Nie tylko po wypadku, lecz także awarii i kradzieży auta. Jeśli planujesz daleką podróż, koniecznie zadbaj o to, aby zakres usług nie ograniczał się wyłącznie do naprawy na miejscu lub holowania samochodu. Równie ważna może okazać się możliwość kontynuacji podróży na koszt ubezpieczyciela, bezpłatny wynajem auta zastępczego, pomoc tłumacza czy nawet pożyczka na nieprzewidziane wydatki.

Na co musisz zwrócić uwagę podczas zakupu polisy assistance?

  • Sprawdź, w jakich sytuacjach będzie przysługiwać Ci pomoc drogowa (tylko wypadek czy także awaria i kradzież).
  • Zapoznaj się z najważniejszymi zapisami OWU (Ogólnych Warunków Ubezpieczenia) wybranej firmy, a przede wszystkim:

- zakresem terytorialnym (Polska lub Polska i Europa),

- definicjami zdarzeń (głównie: czym w rozumieniu ubezpieczyciela są awaria, wypadek i kradzież pojazdu),

- limitami na poszczególne świadczenia (np. na ile dni przysługuje Ci samochód zastępczy, na jaką maksymalną odległość zostanie odholowany Twój samochód),

- wyłączeniami od odpowiedzialności (sytuacjami, w których towarzystwo może odmówić Ci pomocy).

Czy podstawowy assistance wystarczy podczas podróży?

Każde towarzystwo ubezpieczeniowe oferuje kilka wariantów ubezpieczenia assistance. Podstawowy można otrzymać bezpłatnie podczas zakupu polisy OC lub AC. W kalkulatorze rankomat.pl w pakiecie z OC, 41-letni pan Artur z Warszawy znalazł polise w BeeSafe w cenie 478,18 gr. Assistance zadziała po wypadku w Polsce i w Europie, zapewniając holowanie do najbliższego warsztatu, samochód zastępczy oraz próbę naprawy na miejscu.

Kalkulacja cen OC wraz z assistance dla 41-latka z Warszawy
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
478,18 zł rata od 478,18 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
507,00 zł rata od 507 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
508,18 zł rata od 508,18 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
546,00 zł rata od 546 zł
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
602,00 zł rata od 602 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
753,00 zł rata od 753 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
812,00 zł rata od 812 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
821,98 zł rata od 821,98 zł
Kalkulacja cen OC wraz z assistance dla 41-latka z Warszawy
Beesafe
478,18 złrata od 478.18 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
507,00 złrata od 507.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
508,18 złrata od 508.18 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
546,00 złrata od 546.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ TUW
602,00 złrata od 602.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
753,00 złrata od 753.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
812,00 złrata od 812.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
821,98 złrata od 821.98 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja cen OC wraz z assistance z dn. 08.04.2022r. dla 41-latka z Warszawy. Kierowca posiada prawo jazdy od 20 lat, jest właścicielem Audi A4 z 2014 roku o pojemności 1,8l. Posiada OC od ponad 10 lat, jeździ bezszkodowo

Assistance podstawowy lub tzw. ASS mini gwarantuje pomoc dla kierowcy i jego pasażerów tylko po wypadku (rzadko również po kolizji). Najczęściej, zakres ochrony assistance ograniczony jest do:

  • usług informacyjnych (m.in. o stanie dróg, postępowaniu po wypadku, numerach telefonów pomocy drogowej, wynajmie samochodu zastępczego),
  • usprawnienia auta na miejscu wypadku lub holowanie do najbliższego warsztatu naprawczego.

Każda z usług może być ograniczona limitami (np. do 500 zł na naprawę pojazdu lub holowanie tylko do 150 km).

Z raportu Mondial Assistance wynika, że w 2019 r. w Centrum Alarmowym tej firmy w ramach assistance komunikacyjnego kierowcy najczęściej zgłaszali awarię samochodu. W dalszej kolejności wypadek drogowy oraz kradzież auta. Jak wynika z danych ubezpieczyciela:

  • na terenie Polski zgłoszenia awarii samochodu dotyczyły 67% przypadków, a wypadki 29%,
  • za granicą awarie auta stanowiły 78% zgłoszeń, a wypadki 15%.

Jeśli planujesz daleką podróż, zainteresuj się zakupem rozszerzonego wariantu ochrony. Tylko takie ubezpieczenie gwarantuje Ci wsparcie ubezpieczyciela po awarii.

Przykład: Pan Rafał otrzymał od towarzystwa bezpłatny dodatek do polisy OC, tzw. Assistance Mini. Podczas podróży na Mazury jego samochód uległ awarii. Pan Rafał postanowił skorzystać z ubezpieczenia assistance. Okazało się jednak, że zakres ochrony obejmuje wyłącznie zdarzenia związane z wypadkiem. Za holowanie samochodu do najbliższego warsztatu oraz dwie doby w hotelu (trzech członków rodziny), kierowca zapłacił w sumie 880 złotych. Gdyby podczas zakupu OC wybrał rozszerzony wariant ochrony assistance (z dopłatą ok. 80 zł), wszystkie koszty związane z awarią pojazdu poniósłby jego ubezpieczyciel.

Co oferują wybrane towarzystwa w rozszerzonych wariantach assistance?

Usługi assistance obejmują obecnie wiele świadczeń pomocowych. Ich liczba i zakres zależy od wybranego towarzystwa i wariantu ochrony. Zazwyczaj cena polisy idzie w parze z rozpiętością świadczonych usług, ale nie musi to być reguła. Dlatego przed zakupem polisy warto porównać propozycje wielu ubezpieczycieli.

Uwaga! Jeżeli skorzystasz z oferty łączonej (w pakiecie z OC lub AC), koszt polisy assistance może być niższy niż w przypadku zakupu oddzielnego produktu. W dodatku zapewni Ci ochronę nie tylko podczas urlopu, lecz przez cały rok.

Sprawdziliśmy również, jaki zakres ochrony assistance (warianty rozszerzone, dostępne za najniższą dopłatą) proponują cztery współpracujące z rankomat.pl towarzystwa dla 45-letniego pana Romana z Kielc.

Okazuje się, że już przy dopłacie do polisy OC w wysokości ok. 80-150 zł można otrzymać kompleksowe wsparcie podczas podróży.

TOWARZYSTWO UBEZPIECZENIOWE  (wariant ochrony) 

Allianz(Standard)

Aviva (Rozszerzony)

Link4 (Auto Assistance)

Generali (Komfort Plus)

Zakres ochrony ASS                                                 

Polska i Europa, po: wypadku, kolizji, awarii i kradzieży

Dopłata do OC

79 zł (cena pakietu 884 zł)

89 zł (cena pakietu 915 zł)

89 zł (cena pakietu 1160 zł)

154 zł (cena pakietu 1174 zł)

Holowanie 

max 150 km, Europa do 250 euro

200 km

200 km

PL bez limitu, 400 km EU

Naprawa na miejscu

max 500 zł 

v

PL 400 zł, EU 1000 zł

v

Parking strzeżony

max 3 dni

200 zł

2 dni

v

Zatankowanie niewłaściwego paliwa

-

v

-

v

Wymiana koła, dostarczenie paliwa, otwarcie pojazdu lub holowanie (brak kluczy)

v

v`

v

v

Rozładowanie akumulatora

max 2 razy

v

v

v

Odbiór/odprowadzenie pojazdu

-

-

-

-

Złomowanie

-

max 500 zł

PL 500 zł, EU 1000 zł

-

Samochód zastępczy po awarii

-

-

-

5 dni

Samochód zastępczy po wypadku lub kradzieży

max 4 dni

5 dni

4 dni

5 dni

Transport kierowcy i pasażerów

v

v

PL 400 zł, EU 1000 zł

v

Zorganizowanie i opłacenie noclegu

max 3 dni, 200 zł/osoba

3 dni

1 dzień

3 dni

Pomoc tłumacza

-

v

-

v

Kierowca zastępczy

v

-

-

v

Hospitalizacja

v

-

-

-

Wizyta osoby bliskiej

v

-

-

Wizyta lekarska

v

max 3 wizyty

-

-

Transport medyczny

do 15 000 zł

-

-

-

Transport zwłok

v

-

-

-

Koszty pogrzebu

max 6000 zł (Polska)

-

-

-

Opieka nad dziećmi

-

-

-

-

Pożyczka

-

-

-

-

Ochrona prawna

-

-

-

-

* Tabela zawiera najważniejsze usługi wybranych wariantów assistance. Pełny zakres ochrony oraz limity dla poszczególnych usług można sprawdzić w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia wybranego towarzystwa

Każde w wymienionych towarzystw proponuje również szerszy zakres ochrony, ze znacznie większą liczbą świadczonych usług. W najszerszym zakresie assistance większość ubezpieczycieli nie wyznacza już limitów na poszczególne świadczenia.

A może assistance krótkoterminowe?

Zostajemy w kalkulatorze rankomat.pl, lecz tym razem będzie to kalkulator assistance krótkoterminowego. Jego największe zalety to:

  • kompletna niezależność od polisy OC, 
  • możliwość zakupu ubezpieczenia na cały rok, 
  • jedyne assistance krótkoterminowe z limitem holowania do 1000 km,
  • możliwość ubezpieczenia nawet 17-letniego samochodu. 

Poniższe tabele przedstawiają szczegółowe warunki ubezpieczenia. 

Warunki i zakres assistance krótkoterminowego w AXA Assistance

[ tylko Polska]

Strefa geograficzna 

POLSKA  

Pakiet 

Standard 

Comfort 

Premium 1000 

Naprawa na miejscu zdarzenia 

√ 

√ 

√ 

Holowanie pojazdu po Wypadku 

200 km 

400 km 

1000  km 

Holowanie pojazdu po Awarii 

200 km 

300 km 

1000 km 

Postój pojazdu na parkingu 

2 doby 

4 doby 

4 doby 

Transport Ubezpieczonego 

√ 

√ 

√ 

Zakwaterowanie Ubezpieczonego 

3 doby 

4 doby 

4 doby 

Samochód zastępczy 

3 doby 

5 dób 

5 dób 

Wymiana kół 

√ 

√ 

√ 

Pomoc w przypadku braku paliwa 

√ 

√ 

√ 

Pomoc tłumacza 

√ 

√ 

√ 

Źródło: Ogólne Warunki Ubezpieczenia AXA Assistance dla rankomat.pl



 

Warunki i zakres assistance krótkoterminowego w AXA Assistance [Polska + Europa]

Strefa geograficzna 

POLSKA I EUROPA 

Pakiet 

Standard 

Comfort 

Premium 1000 

Naprawa na miejscu zdarzenia 

√ 

√ 

√ 

Holowanie pojazdu po Wypadku 

300 km 

500 km 

1000 km 

Holowanie pojazdu po Awarii 

300 km 

400 km 

1000 km 

Postój pojazdu na parkingu 

2 doby 

4 doby 

4 doby 

Transport Ubezpieczonego 

√ 

√ 

√ 

Zakwaterowanie Ubezpieczonego 

3 doby 

4 doby 

4 doby 

Samochód zastępczy 

2 doby 

5 dób 

5 dób 

Wymiana kół 

√ 

√ 

√ 

Pomoc w przypadku braku paliwa 

√ 

√ 

√ 

Pomoc tłumacza 

√ 

√ 

√ 

Źródło: Ogólne Warunki Ubezpieczenia AXA Assistance dla rankomat.pl


 

Warunki i zakres assistance krótkoterminowego w Europ Assistance

ŚWIADCZENIE ASSISTANCE 

MINI 

KOMFORT 

ROZSZERZONY 

VIP 

ZAKRES TERYTORIALNY 

RP 

RP 

RP+EU 

RP+EU 

LIMIT NA ZDARZENIE 

Usprawnienie pojazdu na miejscu zdarzenia 

500 PLN 

500 PLN 

1000 PLN 

1000 PLN 

Holowanie pojazdu po wypadku 

do najbliższego warsztatu 

350 PLN 

350 km (PL) 

500 km (EU) 

750 km (PL) 

750 km (EU) 

Holowanie pojazdu po awarii 

do najbliższego warsztatu 

350 PLN 

350 km (PL) 

500 km (EU) 

750 km (PL) 

750 km (EU) 

Transport dla podróżnych 

500 PLN 

500 PLN 

500 PLN 

1 000 PLN 

Nocleg dla podróżnych 

2 dni 

(standard hotelu **/***) 

3 dni  

(standard hotelu  **/***) 

5 dni  

(standard hotelu  ***/****) 

Samochód zastępczy 

2 dni 

5 dni (A)  

7 dni (W,K) 

15 dni 

Parking strzeżony 

Max 3 doby / łączny limit 300 PLN 

Max 3 doby / łączny limit 300 PLN 

Max 3 doby / łączny limit 500 PLN 

Max 3 doby / łączny limit 500 PLN 

Dostarczenie paliwa 

1000 PLN 

1000 PLN 

Wymiana koła 

1000 PLN 

1000 PLN 

Limit km od miejsca zamieszkania 

50 km 

Pomoc tłumacza przez telefon 

tak 

tak 

Źródło: Ogólne Warunki Ubezpieczenia Europ Assistance dla rankomat.pl

Jak przygotować się do zgłoszenia szkody w Centrum Alarmowym?

Załóżmy, że posiadasz już odpowiednie ubezpieczenie assistance. Jak z niego skorzystać?

Wystarczy skontaktować się z Centrum Alarmowym. Konsultant telefoniczny (dostępny przez całą dobę) zweryfikuje czy i w jakim zakresie Twoja polisa obejmuje zaistniałe zdarzenie, udzieli Ci praktycznych wskazówek i zorganizuje niezbędną pomoc.

Numer telefonu do Centrum Alarmowego Assistance znajdziesz na swojej polisie lub na stronie internetowej ubezpieczyciela.

Numery telefonów Centrów Alarmowych różnych ubezpieczycieli

UbezpieczycielNr telefonu do Centrum Alarmowego
Allianz224 224 224
Aviva 22 557 44 44
Benefia  22 544 14 70
Ergo Hestia 801 114 114 lub 58 558 70 00
Generali 913 913 913
Link422 444 44 44
Proama 815 815 815
PZU801 102 102
TUZ Ubezpieczenia 22 327 60 60
Uniqa22 599 95 22
Warta 48 502 308 308 lub 48 801 308 308
Wiener 22 469 69 69

Większość towarzystw umieszcza informację w OWU o obowiązku niezwłocznego poinformowania towarzystwa o zdarzeniu. Wyjątkiem jest kradzież samochodu, o której zwykle musimy poinformować ubezpieczyciela w ciągu kilku dni – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Zanim wybierzesz numer alarmowy assistance do towarzystwa:

1. Użyj dostępnych środków, aby zapobiec dalszej szkodzie lub zmniejszyć jej rozmiary – postaw przed samochodem znak ostrzegający o awarii lub zaparkuj auto w bezpiecznym miejscu.

2. Określ swoje położenie

Im dokładniej podasz konsultantowi miejsce, w którym się znajdujesz, tym szybciej uzyskasz niezbędną pomoc.

  • Jeżeli do awarii doszło na terenie miasta, postaraj się ustalić nazwę ulicy oraz numer najbliższego budynku.
  • Jeśli znajdujesz się poza terenem zabudowanym, sprawdź numer drogi oraz numer kilometra (znajdziesz go na słupku kilometrowym przy drodze).

Nie jesteś w stanie określić swojej dokładnej lokalizacji? Konsultant postara się ustalić ją w inny sposób (np. z pomocą firmy zarządzającej drogą czy zapisów kamer), jednak musisz liczyć się z tym, że cała procedura znacznie się wydłuży.

3. Postaraj się zdiagnozować usterkę

Konsultant na pewno zapyta o rodzaj usterki w samochodzie. Oczywiście nie musisz posługiwać się specjalistycznymi pojęciami. Wystarczy, że poinformujesz go, co przestało działać lub jakie lampki kontrolne świecą się aktualnie na tablicy. Informacje podane przez Ciebie zostaną przekazane do pracowników pomocy drogowej i pomogą im lepiej przygotować się do interwencji.

4. Przygotuj polisę i dowód rejestracyjny

Na początku rozmowy konsultant będzie chciał zweryfikować, jakie świadczenia assistance Ci przysługują. Zada Ci pytania o:

  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • numer VIN;
  • numer polisy assistance (lub OC/ AC, jeśli umowa assistance została zawarta w pakiecie z tym ubezpieczeniem),
  • markę i model samochodu;
  • Twoje nazwisko i adres (w zależności od sytuacji - również pasażerów),
  • numer telefonu kontaktowego.
Uwaga! Podanie danych ubezpieczonego i samochodu podczas kontaktu z Centrum Alarmowym jest obowiązkowe. Jeżeli nie wyrazisz na to zgody, osoba przyjmująca zgłoszenie może odmówić Ci pomocy.

Przedstawiciel towarzystwa może również potrzebować informacji o liczbie podróżujących z Tobą osób, obecności dzieci, zwierząt czy też wielkości bagażu, jeżeli w ramach assistance przysługuje Ci transport przewożonych osób lub opieka nad dziećmi czy zwierzętami.

Uwaga! Podczas zakupu polisy assistance zwróć uwagę, czy Twoje ubezpieczenie będzie obejmowało transport kierowcy i pasażerów. Jeżeli nie – dalszy przejazd będziesz musiał zorganizować we własnym zakresie.

Po zgłoszeniu awarii pamiętaj, aby:

  • nie blokować telefonu, np. dzwoniąc do znajomych (konsultant może w tym czasie potrzebować dodatkowych informacji),
  • poczekać na pomoc drogową na miejscu zdarzenia - dojazd może zająć od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu minut, w zależności od warunków drogowych oraz odległości w jakiej znajduje się najbliższa pomoc drogowa.

Jeżeli naprawa Twojego samochodu na miejscu nie będzie możliwa, kierowca holownika poprosi Cię o przekazanie kluczyków oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Wyłączenia od odpowiedzialności, czyli kiedy ubezpieczyciel może odmówić pomocy

Każde towarzystwo ubezpieczeniowe przewiduje w swoim OWU sytuacje, w których może odmówić interwencji, pomimo zawartej umowy assistance.

Wyłączenia od odpowiedzialności dotyczą najczęściej:

  • działania siły wyższej, np. powódź, huragan lub innego zjawiska uniemożliwiającego realizację usługi,
  • kosztów usług poniesionych przez Ubezpieczonego, jeżeli działał bez porozumienia z Centrum Alarmowym (wyjątek – kontakt był niemożliwy z przyczyn niezależnych od kierowcy).
Spada liczba klientów, którym odmówiono świadczenia Assistance. Wg badania Europ Assistance w 2013 roku 5% klientów odmówiono świadczenia usług. W 2020 roku odsetek spadł do 2%. Najczęstszymi przyczynami odmowy świadczenia usługi assistance były:
- ograniczenia kilometrów holowania lub pomocy,
- brak świadczenia w zakresie,
- przekroczony wiek pojazdu,
- ograniczenia terytorialne.
Rośnie także świadomość ubezpieczeniowa. 88% badanych poprawnie rozumie ubezpieczenie Assistance.

Jeżeli z ważnej, uzasadnionej przyczyny nie mogłeś skontaktować się z ubezpieczycielem, przysługuje Ci zwrot celowych i uzasadnionych kosztów zamówionych samodzielnie usług assistance. Pamiętaj, aby zachować wszystkie faktury i rachunki – na ich podstawie towarzystwo dokona zwrotu (do wysokości wyznaczonej limitami świadczeń).

  • samobójstwa lub próby samobójstwa kierowcy,
  • awarii powtarzających się po pierwszej interwencji pomocy drogowej, które nie zostały właściwie usunięte (np. nawracające awarie instalacji elektrycznej lub alarmowej, rozładowanie akumulatora),
  • przewożonych ładunków, kosztów paliwa, części zamiennych, dorobienia kluczyków.

Uwaga! Wiele towarzystw ubezpieczeniowych odmawia wystawienia polisy assistance dla samochodów dostawczych i ciężarowych, ponieważ w przeszłości firmy ubezpieczeniowe notowały wysoki odsetek przedsiębiorców, którym taniej wychodziło wykupić assistance i korzystać z holowania po awarii, niż płacić za paliwo lub kierowcy za przejazd.

W dokumentach OWU większości firm ubezpieczeniowych pojawia się informacja, że ze świadczeń assistance nie mogą skorzystać osoby przewożone w pojeździe w liczbie większej od liczby miejsc określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Ubezpieczyciel może również odmówić pomocy, jeżeli zdarzenie assistance miało miejsce na drogach nieutwardzonych oraz tam, gdzie wstęp jest niemożliwy lub niedozwolony przez obowiązujące przepisy prawa.

Musisz także zadbać o właściwy stan techniczny pojazdu przed wyjazdem. Niektóre ubezpieczenia assistance nie będą oferować świadczeń na wypadek awarii, jeśli była ona konsekwencją złego stanu technicznego pojazdu. 

Czytaj więcej: Jak przygotować samochód do wakacyjnej podróży?

Co warto wiedzieć?

  1. Assistance podstawowy lub assistance mini ma ograniczony zakres ochrony.
  2. Zwykle holowanie samochodu w assistance jest limitowane do określonej liczby kilometrów.
  3. Zakres terytorialny assistance obejmuje Polskę lub Europę (w rozszerzonych wariantach).
  4. Assitance chroni w razie awarii, wypadku lub kradzieży auta, a także zapewnia wiele dodatkowych świadczeń.
     

FAQ – najczęściej zadawane pytania – jaki pakiet assistance wybrać?

  1. Czy warto kupić assistance w pakiecie z OC?

    Zwykle w pakiecie z OC proponowane jest assistance podstawowe lub assistance mini. W razie problemów na drodze ich zakres ochrony może okazać się niewystarczający. Warto więc za dopłatą wraz z obowiązkowym ubezpieczeniem pojazdu kupić rozszerzone assistance.

  2. Jaki jest zakres terytorialny assistance?

    W podstawowym wariancie ogranicza się do terytorium Polski. Rozszerzone pakiety zapewniają ochronę w Europie, często z wyłączeniem Białorusi, Albanii, Islandii, Kazachstanu, Malty, Mołdawii, Rosji, Ukrainy, czy nieeuropejskiej części Turcji.

  3. Jaki jest limit holowania w assistance?

    Podstawowe warianty assistance zwykle zawierają holowanie tylko do najbliższego warsztatu. Rozszerzone pakiety często oferują opcje bez limitu na terenie Polski, a od 150 do 400 km w Europie.

  4. Jakie dodatkowe usługi zapewnia assistance?

    Rozszerzone warianty assistance zapewniają np. samochód zastępczy, transport kierowcy i pasażerów, zorganizowanie noclegu, opiekę medyczna, czy pomoc prawnika lub tłumacza.

  5. Ile kosztuje holowanie za granicą?

    Według danych Europ Assistance laweta za granicą kosztuje:

    Średni koszt w €

    Średni koszt w PLN*

    Od

    Do

    Od

    Do

    Austria

    220

    270

    1020,8

    1252,8

    Belgia

    120

    147

    556,8

    682,08

    Czechy

    75

    92

    348

    426,88

    Francja

    240

    295

    1113,6

    1368,8

    Niemcy

    180

    221

    835,2

    1025,44

    Wielka Brytania

    250

    307

    1160

    1424,48

    Włochy

    110

    135

    510,4

    626,4

    Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Europ Assistance.

    * Kurs € wg NBP z dn. 08.04.2022 r. (4,64 PLN)