Assistance komunikacyjne jest jednym z najbardziej rozbudowanych ubezpieczeń dobrowolnych, zarówno pod względem liczby, jak i zakresu usług. Ochrona pojazdu może obejmować świadczenia podstawowe (np. tylko holowanie po wypadku) lub rozszerzone, z całym pakietem dodatkowych usług (serwisowych, medycznych i prawnych).

Przyglądamy się czym różnią się poszczególne warianty assistance i porównujemy, jak wygląda rozszerzone assistance u poszczególnych towarzystw. Podpowiadamy też czym najlepiej kierować się przy zakupie tego ubezpieczenia.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Dobry assistance, czyli jaki?

Ubezpieczenie assistance ma gwarantować kierowcy i jego pasażerom szybką i kompleksową pomoc w każdej trudnej sytuacji na drodze. Nie tylko po wypadku, lecz także awarii i kradzieży auta. Jeśli planujesz daleką podróż, koniecznie zadbaj o to, aby zakres usług nie ograniczał się wyłącznie do naprawy na miejscu lub holowania samochodu. Równie ważna może okazać się możliwość kontynuacji podróży na koszt ubezpieczyciela, bezpłatny wynajem auta zastępczego, pomoc tłumacza czy nawet pożyczka na nieprzewidziane wydatki.

Na co musisz zwrócić uwagę podczas zakupu polisy assistance?

  • Sprawdź, w jakich sytuacjach będzie przysługiwać Ci pomoc drogowa (tylko wypadek czy także awaria i kradzież).
  • Zapoznaj się z najważniejszymi zapisami OWU (Ogólnych Warunków Ubezpieczenia) wybranej firmy, a przede wszystkim:

- zakresem terytorialnym (Polska lub Polska i Europa),

- definicjami zdarzeń (głównie: czym w rozumieniu ubezpieczyciela są awaria, wypadek i kradzież pojazdu),

- limitami na poszczególne świadczenia (np. na ile dni przysługuje Ci samochód zastępczy, na jaką maksymalną odległość zostanie odholowany Twój samochód),

- wyłączeniami od odpowiedzialności (sytuacjami, w których towarzystwo może odmówić Ci pomocy).

Czy podstawowy assistance wystarczy podczas podróży?

Każde towarzystwo ubezpieczeniowe oferuje kilka wariantów ubezpieczenia assistance. Podstawowy można otrzymać bezpłatnie podczas zakupu polisy OC lub AC. W kalkulatorze rankomat.pl w pakiecie z OC, 45-letni Pan Roman z Kielc assistance mini znalazł w cenie 535 zł. Polisa chroni w razie wypadku, awarii i kradzieży na terenie Polski. Zapewnia holowanie do 75 km oraz samochód zastępczy na 2 dni. Może to być interesująca propozycja dla osób spędzających urlop w kraju.

Kalkulacja cen OC wraz z assistance dla 45-latka z Kielc
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Proama
OC
AC
Assistance
NNW
535,00 zł rata od 53 zł
Aviva
OC
AC
Assistance
NNW
780,00 zł rata od 77 zł
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
888,00 zł rata od 89 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
939,00 zł rata od 93 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
993,00 zł rata od 98 zł
Kalkulacja cen OC wraz z assistance dla 45-latka z Kielc
Proama
535,00 złrata od 53.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Aviva
780,00 złrata od 77.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ TUW
888,00 złrata od 89.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
939,00 złrata od 93.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
993,00 złrata od 98.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 18.03.2020 r. dla 45-latka z Kielc. Kierowca posiada prawo jazdy od 25 lat, jest właścicielem Skody Fabii z 2015 r. o poj. silnika 1 l.

Assistance podstawowy lub tzw. ASS mini gwarantuje pomoc dla kierowcy i jego pasażerów tylko po wypadku (rzadko również po kolizji). Najczęściej, zakres ochrony assistance ograniczony jest do:
  • usług informacyjnych (m.in. o stanie dróg, postępowaniu po wypadku, numerach telefonów pomocy drogowej, wynajmie samochodu zastępczego),
  • usprawnienia auta na miejscu wypadku lub holowanie do najbliższego warsztatu naprawczego.
Każda z usług może być ograniczona limitami (np. do 500 zł na naprawę pojazdu lub holowanie tylko do 150 km).

Z raportu Mondial Assistance wynika, że w 2019 r. w Centrum Alarmowym tej firmy w ramach assistance komunikacyjnego kierowcy najczęściej zgłaszali awarię samochodu. W dalszej kolejności wypadek drogowy oraz kradzież auta. Jak wynika z danych ubezpieczyciela:

  • na terenie Polski zgłoszenia awarii samochodu dotyczyły 67% przypadków, a wypadki 29%,
  • za granicą awarie auta stanowiły 78% zgłoszeń, a wypadki 15%.

Jeśli planujesz daleką podróż, zainteresuj się zakupem rozszerzonego wariantu ochrony. Tylko takie ubezpieczenie gwarantuje Ci wsparcie ubezpieczyciela po awarii.

Przykład: Pan Rafał otrzymał od towarzystwa bezpłatny dodatek do polisy OC, tzw. Assistance Mini. Podczas podróży na Mazury jego samochód uległ awarii. Pan Rafał postanowił skorzystać z ubezpieczenia assistance. Okazało się jednak, że zakres ochrony obejmuje wyłącznie zdarzenia związane z wypadkiem. Za holowanie samochodu do najbliższego warsztatu oraz dwie doby w hotelu (trzech członków rodziny), kierowca zapłacił w sumie 880 złotych. Gdyby podczas zakupu OC wybrał rozszerzony wariant ochrony assistance (z dopłatą ok. 80 zł), wszystkie koszty związane z awarią pojazdu poniósłby jego ubezpieczyciel.

Co oferują wybrane towarzystwa w rozszerzonych wariantach assistance?

Usługi assistance obejmują obecnie wiele świadczeń pomocowych. Ich liczba i zakres zależy od wybranego towarzystwa i wariantu ochrony. Zazwyczaj cena polisy idzie w parze z rozpiętością świadczonych usług, ale nie musi to być reguła. Dlatego przed zakupem polisy warto porównać propozycje wielu ubezpieczycieli.

Uwaga! Jeżeli skorzystasz z oferty łączonej (w pakiecie z OC lub AC), koszt polisy assistance może być niższy niż w przypadku zakupu oddzielnego produktu. W dodatku zapewni Ci ochronę nie tylko podczas urlopu, lecz przez cały rok.

Sprawdziliśmy również, jaki zakres ochrony assistance (warianty rozszerzone, dostępne za najniższą dopłatą) proponują cztery współpracujące z rankomat.pl towarzystwa dla 45-letniego pana Romana z Kielc.

Okazuje się, że już przy dopłacie do polisy OC w wysokości ok. 80-150 zł można otrzymać kompleksowe wsparcie podczas podróży.

 TOWARZYSTWO UBEZPIECZENIOWE  (wariant ochrony) 
Allianz(Standard)Aviva (Rozszerzony)Link4 (Auto Assistance)Generali (Komfort Plus)
Zakres ochrony ASS                                                 Polska i Europa, po: wypadku, kolizji, awarii i kradzieży
Dopłata do OC

79 zł (cena pakietu 884 zł)

    89 zł (cena pakietu 915 zł)

      89 zł (cena pakietu 1160 zł)

        154 zł (cena pakietu 1174 zł)

          Holowanie max 150 km, Europa do 250 euro200 km200 kmPL bez limitu, 400 km EU
          Naprawa na miejscumax 500 zł vPL 400 zł, EU 1000 złv
          Parking strzeżonymax 3 dni200 zł2 dniv
          Zatankowanie niewłaściwego paliwa-v-v
          Wymiana koła, dostarczenie paliwa, otwarcie pojazdu lub holowanie (brak kluczy)vv`vv
          Rozładowanie akumulatoramax 2 razyvvv
          Odbiór/odprowadzenie pojazdu----
          Złomowanie-max 500 złPL 500 zł, EU 1000 zł-
          Samochód zastępczy po awarii---5 dni
          Samochód zastępczy po wypadku lub kradzieżymax 4 dni5 dni4 dni5 dni
          Transport kierowcy i pasażerówvvPL 400 zł, EU 1000 złv
          Zorganizowanie i opłacenie noclegumax 3 dni, 200 zł/osoba3 dni1 dzień3 dni
          Pomoc tłumacza-v-v
          Kierowca zastępczyv--v
          Hospitalizacjav---
          Wizyta osoby bliskiejv--
          Wizyta lekarskavmax 3 wizyty--
          Transport medycznydo 15 000 zł---
          Transport zwłokv---
          Koszty pogrzebumax 6000 zł (Polska)---
          Opieka nad dziećmi----
          Pożyczka----
          Ochrona prawna----
          * Tabela zawiera najważniejsze usługi wybranych wariantów assistance. Pełny zakres ochrony oraz limity dla poszczególnych usług można sprawdzić w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia wybranego towarzystwa

          Źródło: rankomat.pl (kalkulacja dla 45-latkqa z Kielc, który posiada prawo jazdy od 25 lat. Jest właścicielem Skody Fabii z 2015 r. o poj. silnika 1 l).

          Każde w wymienionych towarzystw proponuje również szerszy zakres ochrony, ze znacznie większą liczbą świadczonych usług. W najszerszym zakresie assistance większość ubezpieczycieli nie wyznacza już limitów na poszczególne świadczenia.

          Jak przygotować się do zgłoszenia szkody w Centrum Alarmowym?

          Załóżmy, że posiadasz już odpowiednie ubezpieczenie assistance. Jak z niego skorzystać?

          Wystarczy skontaktować się z Centrum Alarmowym. Konsultant telefoniczny (dostępny przez całą dobę) zweryfikuje czy i w jakim zakresie Twoja polisa obejmuje zaistniałe zdarzenie, udzieli Ci praktycznych wskazówek i zorganizuje niezbędną pomoc.

          Numer telefonu do Centrum Alarmowego Assistance znajdziesz na swojej polisie lub na stronie internetowej ubezpieczyciela.

          Numery telefonów Centrów Alarmowych różnych ubezpieczycieli

          Ubezpieczyciel

          Nr telefonu do Centrum Alarmowego

          Allianz224 224 224
          Aviva 22 557 44 44
          Benefia  22 544 14 70
          Ergo Hestia 801 114 114 lub 58 558 70 00
          Generali 913 913 913
          Link422 444 44 44
          Proama 815 815 815
          PZU801 102 102
          TUZ Ubezpieczenia 22 327 60 60
          Uniqa22 599 95 22
          Warta 48 502 308 308 lub 48 801 308 308
          Wiener 22 469 69 69

          Większość towarzystw umieszcza informację w OWU o obowiązku niezwłocznego poinformowania towarzystwa o zdarzeniu. Wyjątkiem jest kradzież samochodu, o której zwykle musimy poinformować ubezpieczyciela w ciągu kilku dni – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

          Zanim wybierzesz numer alarmowy assistance do towarzystwa:

          1. Użyj dostępnych środków, aby zapobiec dalszej szkodzie lub zmniejszyć jej rozmiary – postaw przed samochodem znak ostrzegający o awarii lub zaparkuj auto w bezpiecznym miejscu.

          2. Określ swoje położenie

          Im dokładniej podasz konsultantowi miejsce, w którym się znajdujesz, tym szybciej uzyskasz niezbędną pomoc.

          • Jeżeli do awarii doszło na terenie miasta, postaraj się ustalić nazwę ulicy oraz numer najbliższego budynku.
          • Jeśli znajdujesz się poza terenem zabudowanym, sprawdź numer drogi oraz numer kilometra (znajdziesz go na słupku kilometrowym przy drodze).

          Nie jesteś w stanie określić swojej dokładnej lokalizacji? Konsultant postara się ustalić ją w inny sposób (np. z pomocą firmy zarządzającej drogą czy zapisów kamer), jednak musisz liczyć się z tym, że cała procedura znacznie się wydłuży.

          3. Postaraj się zdiagnozować usterkę

          Konsultant na pewno zapyta o rodzaj usterki w samochodzie. Oczywiście nie musisz posługiwać się specjalistycznymi pojęciami. Wystarczy, że poinformujesz go, co przestało działać lub jakie lampki kontrolne świecą się aktualnie na tablicy. Informacje podane przez Ciebie zostaną przekazane do pracowników pomocy drogowej i pomogą im lepiej przygotować się do interwencji.

          4. Przygotuj polisę i dowód rejestracyjny

          Na początku rozmowy konsultant będzie chciał zweryfikować, jakie świadczenia assistance Ci przysługują. Zada Ci pytania o:

          • numer rejestracyjny pojazdu,
          • numer VIN;
          • numer polisy assistance (lub OC/ AC, jeśli umowa assistance została zawarta w pakiecie z tym ubezpieczeniem),
          • markę i model samochodu;
          • Twoje nazwisko i adres (w zależności od sytuacji - również pasażerów),
          • numer telefonu kontaktowego.
          Uwaga! Podanie danych ubezpieczonego i samochodu podczas kontaktu z Centrum Alarmowym jest obowiązkowe. Jeżeli nie wyrazisz na to zgody, osoba przyjmująca zgłoszenie może odmówić Ci pomocy.

          Przedstawiciel towarzystwa może również potrzebować informacji o liczbie podróżujących z Tobą osób, obecności dzieci, zwierząt czy też wielkości bagażu, jeżeli w ramach assistance przysługuje Ci transport przewożonych osób lub opieka nad dziećmi czy zwierzętami.

          Uwaga! Podczas zakupu polisy assistance zwróć uwagę, czy Twoje ubezpieczenie będzie obejmowało transport kierowcy i pasażerów. Jeżeli nie – dalszy przejazd będziesz musiał zorganizować we własnym zakresie.

          Po zgłoszeniu awarii pamiętaj, aby:

          • nie blokować telefonu, np. dzwoniąc do znajomych (konsultant może w tym czasie potrzebować dodatkowych informacji),
          • poczekać na pomoc drogową na miejscu zdarzenia - dojazd może zająć od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu minut, w zależności od warunków drogowych oraz odległości w jakiej znajduje się najbliższa pomoc drogowa.

          Jeżeli naprawa Twojego samochodu na miejscu nie będzie możliwa, kierowca holownika poprosi Cię o przekazanie kluczyków oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu.

          Wyłączenia od odpowiedzialności, czyli kiedy ubezpieczyciel może odmówić pomocy

          Każde towarzystwo ubezpieczeniowe przewiduje w swoim OWU sytuacje, w których może odmówić interwencji, pomimo zawartej umowy assistance.

          Wyłączenia od odpowiedzialności dotyczą najczęściej:

          • działania siły wyższej, np. powódź, huragan lub innego zjawiska uniemożliwiającego realizację usługi,
          • kosztów usług poniesionych przez Ubezpieczonego, jeżeli działał bez porozumienia z Centrum Alarmowym (wyjątek – kontakt był niemożliwy z przyczyn niezależnych od kierowcy).

          Jeżeli z ważnej, uzasadnionej przyczyny nie mogłeś skontaktować się z ubezpieczycielem, przysługuje Ci zwrot celowych i uzasadnionych kosztów zamówionych samodzielnie usług assistance. Pamiętaj, aby zachować wszystkie faktury i rachunki – na ich podstawie towarzystwo dokona zwrotu (do wysokości wyznaczonej limitami świadczeń).

          • samobójstwa lub próby samobójstwa kierowcy,
          • awarii powtarzających się po pierwszej interwencji pomocy drogowej, które nie zostały właściwie usunięte (np. nawracające awarie instalacji elektrycznej lub alarmowej, rozładowanie akumulatora),
          • przewożonych ładunków, kosztów paliwa, części zamiennych, dorobienia kluczyków.

          W dokumentach OWU większości firm ubezpieczeniowych pojawia się informacja, że ze świadczeń assistance nie mogą skorzystać osoby przewożone w pojeździe w liczbie większej od liczby miejsc określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

          Ubezpieczyciel może również odmówić pomocy, jeżeli zdarzenie assistance miało miejsce na drogach nieutwardzonych oraz tam, gdzie wstęp jest niemożliwy lub niedozwolony przez obowiązujące przepisy prawa.

          Co warto wiedzieć?

          1. Assistance podstawowy lub assistance mini ma ograniczony zakres ochrony.
          2. Zwykle holowanie samochodu w assistance jest limitowane do określonej liczby kilometrów.
          3. Zakres terytorialny assistance obejmuje Polskę lub Europę (w rozszerzonych wariantach).
          4. Assitance chroni w razie awarii, wypadku lub kradzieży auta, a także zapewnia wiele dodatkowych świadczeń.
             

          FAQ – najczęściej zadawane pytania – jaki pakiet assistance wybrać?

          1. Czy warto kupić assistance w pakiecie z OC?

            Zwykle w pakiecie z OC proponowane jest assistance podstawowe lub assistance mini. W razie problemów na drodze ich zakres ochrony może okazać się niewystarczający. Warto więc za dopłatą wraz z obowiązkowym ubezpieczeniem pojazdu kupić rozszerzone assistance.
          2. Jaki jest zakres terytorialny assistance?

            W podstawowym wariancie ogranicza się do terytorium Polski. Rozszerzone pakiety zapewniają ochronę w Europie, często z wyłączeniem Białorusi, Albanii, Islandii, Kazachstanu, Malty, Mołdawii, Rosji, Ukrainy, czy nieeuropejskiej części Turcji.
          3. Jaki jest limit holowania w assistance?

            Podstawowe warianty assistance zwykle zawierają holowanie tylko do najbliższego warsztatu. Rozszerzone pakiety często oferują opcje bez limitu na terenie Polski, a od 150 do 400 km w Europie.
          4. Jakie dodatkowe usługi zapewnia assistance?

            Rozszerzone warianty assistance zapewniają np. samochód zastępczy, transport kierowcy i pasażerów, zorganizowanie noclegu, opiekę medyczna, czy pomoc prawnika lub tłumacza.