Assistance komunikacyjne jest jednym z najbardziej rozbudowanych ubezpieczeń dobrowolnych, zarówno pod względem ilości, jak i zakresu usług. Ochrona pojazdu może obejmować świadczenia podstawowe (np. tylko holowanie po wypadku) lub rozszerzone, z całym pakietem dodatkowych usług (serwisowych, medycznych i prawnych).

mężczyzna z zepsutym samochodem
Porównaj ceny OC i AC

Przyglądamy się czym różnią się poszczególne warianty assistance i porównujemy, jak wygląda rozszerzone ASS u poszczególnych towarzystw. Podpowiadamy też czym najlepiej kierować się przy zakupie tego ubezpieczenia.

Kup dobre ubezpieczenie ASS

Ubezpieczenie assistance ma gwarantować kierowcy i jego pasażerom szybką i kompleksową pomoc w każdej trudnej sytuacji na drodze. Nie tylko po wypadku, ale również awarii i kradzieży auta. Jeśli planujesz daleką podróż, koniecznie zadbaj o to, aby zakres usług nie ograniczał się wyłącznie do naprawy na miejscu lub holowania samochodu. Równie ważna może okazać się możliwość kontynuacji podróży na koszt ubezpieczyciela, bezpłatny wynajem auta zastępczego, pomoc tłumacza czy nawet pożyczka na nieprzewidziane wydatki.

Na co musisz zwrócić uwagę podczas zakupu polisy ASS?

  • Sprawdź, w jakich sytuacjach będzie przysługiwać Ci pomoc drogowa (tylko wypadek czy także awaria i kradzież).
  • Zapoznaj się z najważniejszymi zapisami OWU (Ogólnych Warunków Ubezpieczenia) wybranej firmy, a przede wszystkim:

- zakresem terytorialnym (Polska lub Polska i Europa),

- definicjami zdarzeń (głównie: czym w rozumieniu ubezpieczyciela są awaria, wypadek i kradzież pojazdu),

- limitami na poszczególne świadczenia (np. na ile dni przysługuje Ci samochód zastępczy, na jaką maksymalną odległość zostanie odholowany Twój samochód),

- wyłączeniami od odpowiedzialności (sytuacjami, w których towarzystwo może odmówić Ci pomocy).

Podstawowy ASS może nie wystarczyć podczas podróży

Każde towarzystwo ubezpieczeniowe oferuje kilka wariantów ubezpieczenia assistance. Podstawowy można otrzymać bezpłatnie podczas zakupu polisy OC lub AC.

Assistance podstawowy lub tzw. ASS mini gwarantuje pomoc dla kierowcy i jego pasażerów tylko po wypadku (rzadko również po kolizji). Najczęściej, zakres ochrony ASS ograniczony jest do:
  • usług informacyjnych (m.in. o stanie dróg, postępowaniu po wypadku, numerach telefonów pomocy drogowej, wynajmie samochodu zastępczego),
  • usprawnienia auta na miejscu wypadku lub holowanie do najbliższego warsztatu naprawczego.
Każda z usług może być ograniczona limitami (np. do 500 zł na naprawę pojazdu lub holowanie tylko do 150 km).

Z raportu Mondial Assistance wynika, że wypadek drogowy nie jest najczęstszym powodem wezwania pomocy assistance. W 2017 roku Centrum Alarmowe tej firmy odebrało:

  • 69% zgłoszeń dotyczących awarii samochodu,
  • 26% zgłoszeń po wypadku pojazdu,
  • 5% zgłoszeń po kradzieży auta.

Poza granicami naszego kraju, aż 81% kierowców skorzystało z pomocy assistance po awarii samochodu.

Jeśli planujesz daleką podróż, zainteresuj się zakupem rozszerzonego wariantu ochrony. Tylko takie ubezpieczenie gwarantuje Ci wsparcie ubezpieczyciela po awarii.

Przekonał się o tym Pan Rafał:

Kierowca otrzymał od towarzystwa bezpłatny dodatek do polisy OC, tzw. Assistance Mini. Podczas podróży na Mazury jego samochód uległ awarii. Pan Rafał postanowił skorzystać z ubezpieczenia ASS. Okazało się jednak, że zakres ochrony obejmuje wyłącznie zdarzenia związane z wypadkiem. Za holowanie samochodu do najbliższego warsztatu oraz dwie doby w hotelu (trzech członków rodziny),kierowca zapłacił w sumie 880 złotych. Gdyby podczas zakupu OC wybrał rozszerzony wariant ochrony ASS (z dopłatą ok. 80 zł),wszystkie koszty związane z awarią pojazdu poniósłby jego ubezpieczyciel.

Co oferują wybrane towarzystwa w rozszerzonych wariantach ASS?

Usługi assistance obejmują obecnie wiele świadczeń pomocowych. Ich ilość i zakres zależy od wybranego towarzystwa i wariantu ochrony. Zazwyczaj cena polisy idzie w parze z rozpiętością świadczonych usług, ale nie musi to być reguła. Dlatego przed zakupem polisy warto porównać propozycje wielu ubezpieczycieli.

Uwaga! Jeżeli skorzystasz z oferty łączonej (w pakiecie z OC lub AC) koszt polisy ASS może być niższy niż w przypadku zakupu oddzielnego produktu. W dodatku, zapewni Ci ochronę nie tylko podczas urlopu, ale przez cały rok.

Sprawdziliśmy, jaki zakres ochrony assistance (warianty rozszerzone, dostępne za najniższą dopłatą) proponuje pięć współpracujących z rankomat.pl towarzystw.

Okazuje się, że już przy dopłacie do polisy OC w wysokości ok. 80-100 zł można otrzymać kompleksowe wsparcie podczas podróży.

 TOWARZYSTWO UBEZPIECZENIOWE  (wariant ochrony) 
Allianz (Standard)Aviva (Rozszerzony)AXA (Premium)Link4 (Auto Assistance)Generali (Komfort)
Zakres ochrony ASS                                                 Polska i Europa, po: wypadku, kolizji, awarii i kradzieży
Dopłata do OC

79 zł

    89 zł

      107 zł

        109 zł

          89 zł

            Holowanie max 150 km200 km200 km200 km100 km
            Naprawa na miejscumax 500 złvPL 500 zł, EU 600 euroPL 400 zł, EU 1000 złv
            Parking strzeżonymax 3 dni200 zł4 dni2 dni
            Usługi informacyjnevvvvv
            Zatankowanie niewłaściwego paliwavv
            Wymiana koła, dostarczenie paliwa, otwarcie pojazdu lub holowanie (brak kluczy)vvvv
            Rozładowanie akumulatoramax 2 razyvv
            Odbiór/odprowadzenie pojazduv
            Złomowaniemax 500 złvPL 500 zł, EU 1000 zł
            Samochód zastępczy po awariimax 4 dni
            Samochód zastępczy po wypadku lub kradzieżymax 4 dni5 dni7 dni4 dni5 dni
            Transport kierowcy i pasażerówvvvPL 400 zł, EU 1000 złv
            Zorganizowanie i opłacenie noclegumax 3 dni, 200 zł/osoba3 dni4 dni1 dzień3 dni
            Pomoc tłumaczavvv
            Kierowca zastępczyvvv
            Hospitalizacjav
            Wizyta osoby bliskiejvv
            Wizyta lekarskavmax 3 wizyty
            Transport medycznyvv
            Transport zwłokvv
            Koszty pogrzebumax 6000 zł (Polska)2000 zł
            Opieka nad dziećmikorepetycje max 2000 złv
            Pożyczka500 euro (po kradzieży)
            Ochrona prawnav
            * Tabela zawiera najważniejsze usługi wybranych wariantów assistance. Pełny zakres ochrony oraz limity dla poszczególnych usług można sprawdzić w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia wybranego towarzystwa

            Każde w wymienionych towarzystw proponuje również szerszy zakres ochrony, ze znacznie większą ilością świadczonych usług. W najszerszym zakresie assistance większość ubezpieczycieli nie wyznacza już limitów na poszczególne świadczenia.

            Przygotuj się odpowiednio do zgłoszenia szkody w Centrum Alarmowym

            Załóżmy, że posiadasz już odpowiednie ubezpieczenie assistance. Jak z niego skorzystać?

            Wystarczy skontaktować się z Centrum Alarmowym. Konsultant telefoniczny (dostępny przez całą dobę) zweryfikuje czy i w jakim zakresie Twoja polisa obejmuje zaistniałe zdarzenie, udzieli Ci praktycznych wskazówek i zorganizuje niezbędną pomoc.

            Numer telefonu do Centrum Alarmowego Assistance znajdziesz na swojej polisie lub na stronie internetowej ubezpieczyciela.

            Praktycznie każde OWU Assistance zawiera informację o obowiązku niezwłocznego poinformowania towarzystwa o zdarzeniu (wyjątek to kradzież samochodu, gdzie na zgłoszenie masz zazwyczaj kilka dni). Niektóre firmy proszą wyłącznie o kontakt telefoniczny (np. Generali),inne pozwalają również na wysłanie zgłoszenia faksem lub emailem.

            Zanim wybierzesz numer alarmowy ASS do towarzystwa:

            1. Użyj dostępnych środków, aby zapobiec dalszej szkodzie lub zmniejszyć jej rozmiary – postaw przed samochodem znak ostrzegający o awarii lub zaparkuj auto w bezpiecznym miejscu.

            2. Określ swoje położenie

            Im dokładniej podasz konsultantowi miejsce, w którym się znajdujesz, tym szybciej uzyskasz niezbędną pomoc.

            • Jeżeli do awarii doszło na terenie miasta, postaraj się ustalić nazwę ulicy oraz numer najbliższego budynku.
            • Jeśli znajdujesz się poza terenem zabudowanym, sprawdź numer drogi oraz numer kilometra (znajdziesz go na słupku kilometrowym przy drodze).

            Nie jesteś w stanie określić swojej dokładnej lokalizacji? Konsultant postara się ustalić ją w inny sposób (np. z pomocą firmy zarządzającej drogą czy zapisów kamer),jednak musisz liczyć się z tym, że cała procedura znacznie się wydłuży.

            3. Postaraj się zdiagnozować usterkę

            Konsultant na pewno zapyta o rodzaj usterki w samochodzie. Oczywiście nie musisz posługiwać się specjalistycznymi pojęciami. Wystarczy, że poinformujesz go, co przestało działać lub jakie lampki kontrolne świecą się aktualnie na tablicy. Informacje podane przez Ciebie zostaną przekazane do pracowników pomocy drogowej i pomogą im lepiej przygotować się do interwencji.

            4. Przygotuj polisę i dowód rejestracyjny

            Na początku rozmowy konsultant będzie chciał zweryfikować, jakie świadczenia assistance Ci przysługują. Zada Ci pytania o:

            • numer rejestracyjny pojazdu,
            • numer VIN;
            • numer polisy Assistance (lub OC/ AC, jeśli umowa assistance została zawarta w pakiecie z tym ubezpieczeniem),
            • markę i model samochodu;
            • Twoje nazwisko i adres (w zależności od sytuacji - również pasażerów),
            • numer telefonu kontaktowego.
            Uwaga! Podanie danych Ubezpieczonego i samochodu podczas kontaktu z Centrum Alarmowym jest obowiązkowe. Jeżeli nie wyrazisz na to zgody, osoba przyjmująca zgłoszenie może odmówić Ci pomocy.

            Przedstawiciel towarzystwa może również potrzebować informacji o ilości podróżujących z Tobą osób, obecności dzieci, zwierząt czy też wielkości bagażu, jeżeli w ramach assistance przysługuje Ci transport przewożonych osób lub opieka nad dziećmi czy zwierzętami.

            Uwaga! Podczas zakupu polisy Assistance zwróć uwagę, czy Twoje ubezpieczenie będzie obejmowało transport kierowcy i pasażerów. Jeżeli nie – dalszy przejazd będziesz musiał zorganizować we własnym zakresie.

            Po zgłoszeniu awarii pamiętaj, aby:

            • nie blokować telefonu, np. dzwoniąc do znajomych (konsultant może w tym czasie potrzebować dodatkowych informacji),
            • poczekać na pomoc drogową na miejscu zdarzenia - dojazd może zająć od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu minut, w zależności od warunków drogowych oraz odległości w jakiej znajduje się najbliższa pomoc drogowa.

            Jeżeli naprawa Twojego samochodu na miejscu nie będzie możliwa, kierowca holownika poprosi Cię o przekazanie kluczyków oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu.

            Wyłączenia od odpowiedzialności, czyli kiedy ubezpieczyciel może odmówić pomocy

            Każde towarzystwo ubezpieczeniowe przewiduje w swoim OWU sytuacje, w których może odmówić interwencji, pomimo zawartej umowy Assistance.

            Wyłączenia od odpowiedzialności dotyczą najczęściej:

            • działania siły wyższej, np. powódź, huragan lub innego zjawiska uniemożliwiającego realizację usługi,
            • kosztów usług poniesionych przez Ubezpieczonego, jeżeli działał bez porozumienia z Centrum Alarmowym (wyjątek – kontakt był niemożliwy z przyczyn niezależnych od kierowcy).

            Jeżeli z ważnej, uzasadnionej przyczyny nie mogłeś skontaktować się z ubezpieczycielem, przysługuje Ci zwrot celowych i uzasadnionych kosztów zamówionych samodzielnie usług assistance. Pamiętaj, aby zachować wszystkie faktury i rachunki – na ich podstawie towarzystwo dokona zwrotu (do wysokości wyznaczonej limitami świadczeń).

            • samobójstwa lub próby samobójstwa kierowcy,
            • awarii powtarzających się po pierwszej interwencji pomocy drogowej, które nie zostały właściwie usunięte (np. nawracające awarie instalacji elektrycznej lub alarmowej, rozładowanie akumulatora),
            • przewożonych ładunków, kosztów paliwa, części zamiennych, dorobienia kluczyków.

            W dokumentach OWU większości firm ubezpieczeniowych pojawia się informacja, że ze świadczeń assistance nie mogą skorzystać osoby przewożone w pojeździe w liczbie większej od liczby miejsc określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

            Ubezpieczyciel może również odmówić pomocy, jeżeli zdarzenie assistance miało miejsce na drogach nieutwardzonych oraz tam, gdzie wstęp jest niemożliwy lub niedozwolony przez obowiązujące przepisy prawa.