Assistance komunikacyjne jest jednym z najbardziej rozbudowanych ubezpieczeń dobrowolnych, zarówno pod względem liczby, jak i zakresu usług. Ochrona pojazdu może obejmować świadczenia podstawowe (np. tylko holowanie po wypadku) lub rozszerzone, z całym pakietem dodatkowych usług (serwisowych, medycznych i prawnych). Sprawdź, czy będziesz wiedział, co zrobić w razie awarii na drodze!

Na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych można spotkać polisę assistance w wersji całorocznej i krótkoterminowej. Niezależnie od wybranego wariantu zasady korzystania z usług w ramach tej ochrony są podobne. Assistance może różnić się jednak ceną i zakresem między poszczególnymi towarzystwami.

Podpowiadamy, czym się kierować przy wyborze oferty i jak zwrócić się po pomoc do swojego ubezpieczyciela.

Jak działa ubezpieczenie assistance?

Polisa assistance należy do ubezpieczeń dobrowolnych - właściciel samochodu może, ale nie musi się na nią decydować. Wielu jednak uważa, zresztą słusznie, że warto dopłacić do składki OC  i zyskać nieocenione wsparcie podczas awarii na drodze. Niezdecydowani mogą także zdecydować się na assistance krótkoterminowe, które będzie przydatne przy dalszych trasach, np. wakacyjnych w Polsce czy za granicą.

Jeśli kierowca zakupił polisę, w okresie jej trwania może skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem z prośbą o wsparcie techniczne (i nie tylko) w okresie obowiązywania ochrony. Na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych wariantów assistance jest mnóstwo. Jego cena będzie ściśle zależna od zakresu.

Porównaj ceny OC i AC

Możliwy zakres ochrony w ramach assistance

Polisę assistance doceniają m.in. te osoby, które dużo podróżują w kraju i za granicą. Szybka pomoc w miejscu awarii jest nieoceniona i dzięki niej często nie trzeba zmieniać swoich wycieczkowych planów. Zakres assistance w dużej mierze zależy od wysokości składki - zwykle ubezpieczyciele oferują kilka wariantów do wyboru. W ramach polisy ubezpieczony może liczyć np. na:

  • pokrycie kosztów naprawy pojazdu na miejscu zdarzenia (kolizji, wypadku, awarii),
  • dowóz paliwa lub jego wymiany, gdy dojdzie do zatankowania niewłaściwego paliwa,
  • holowanie pojazdu po zdarzeniu drogowym do miejsca zamieszkania lub warsztatu z limitem lub bez limitu kilometrów,
  • pojazd zastępczy lub pokrycie kosztów związanych z wynajmem auta na czas naprawy,
  • dostarczenie części zamiennych,
  • pomoc przy otwarciu pojazdu, gdy doszło do zgubienia kluczyków lub zatrzaśnięcia ich wewnątrz auta,
  • pomoc w razie rozładowania akumulatora,
  • wsparcie techniczne przy uszkodzeniu ogumienia.

Co ważne, ochrona assistance dotyczy nie tylko samego pojazdu. W ramach polisy można zdecydować się na pomoc medyczną dla kierowcy czy pasażerów, pomoc w dalszej organizacji podróży, nocleg na czas naprawy auta itp. Niektórzy ubezpieczyciele zadbają także o zwierzęta na pokładzie samochodu - w razie awarii przewiozą je pod wskazany przez klienta adres lub znajdą dla nich miejsce w lecznicy weterynaryjnej.

Jak wybrać dobre ubezpieczenie assistance?

Co do zasady ubezpieczenie assistance ma zapewniać kierowcy i jego pasażerom szybką i sprawną pomoc w nieprzewidzianych sytuacjach na drodze. Warto jednak dodać, że w zakres takiej ochrony może wchodzić również wsparcie przy kradzieży samochodu czy wypadku lub kolizji. Przeglądając oferty polskich ubezpieczycieli, należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów, m.in.:

  • zakres terytorialny (niektóre polisy będą obowiązywać tylko w Polsce, inne również poza granicami RP),
  • limit holowania,
  • możliwość otrzymania samochodu zastępczego,
  • wsparcie prawnika lub tłumacza za granicą.

Wypowiedź eksperta

Przed zakupem należy też dokładnie zapoznać się nie tylko z zakresem ochrony, ale także z wyłączeniami z niej. To inaczej sytuacje, w których ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania. Lista wyłączeń zawsze dostępna jest w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia w danym towarzystwie. Ten dokument to obowiązkowa lektura każdego, kto szuka nie tylko assistance, ale również ubezpieczenia OC, autocasco czy NNW.
Kamil Sztandera, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychKamil Sztandera, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Jak działa assistance krótkoterminowe i kiedy się przydaje?

Osoby, które nie jeżdżą samochodem na co dzień, a w dalsze trasy wyruszają kilka razy w roku - to właśnie dla nich ubezpieczyciele przygotowuję oferty assistance krótkoterminowego. Jest to ubezpieczenie, którego warunki można ściśle dostosować do okoliczności konkretnego wyjazdu.

Co do zasady asssistance krótkoterminowe ma gwarantować kierowcy ochronę na czas dalekiego wyjazdu samochodem. Niekoniecznie muszą to być wakacje, ale także choćby podróże służbowe. 

Na polskim rynku można wybierać spośród polis na 7, 15 lub 30 dni. Warto je rozważyć przed wyjazdem choćby ze względu na finanse. Usługa holowania czy wynajem auta zastępczego za granicą może kosztować całkiem sporo, a składa za assistance krótkoterminowe np. kilkadziesiąt złotych.

Zobaczmy, ile trzeba zapłacić w wybranych krajach Europy, aby wynająć samochód zastępczy w razie awarii własnego.

Miasto

Wynajem auta zastępczego na 2 dni

Najtańszy

Auto rodzinne kombi/minibus

Berlin

700 zł

1239 zł

Wiedeń

597 zł

1312 zł

Praga

160 zł

528 zł

Bratysława

930 zł

1220 zł

Paryż

400 zł

784 zł

Rzym

116 zł

302 zł

Londyn

215 zł

691 zł

Amsterdam

280 zł

400 zł

Ateny

514 zł

741 zł

Źródło: www.economycarrentals.com; ceny aktualne na: 30.11.2023

Nawet jeśli wybierasz się do Rzymu i zapłacisz 116 zł za wynajem samochodu na dwa dni, to nadal więcej niż ubezpieczenie assistance na podróż. Trzeba również mieć na uwadze, że najtańsze w ofercie samochody należą do segmentu aut najmniejszych, jak Volkswagen up! czy Fiat 500. Podczas wyjazdu z rodziną będzie Wam niewygodnie. 

Warto to przekalkulować, zwłaszcza że assistance krótkoterminowe kupisz szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu w kalkulatorze internetowym. Co ważne, polisę możesz nabyć tuż przed samym wyjazdem.

Gdzie kupić assistance krótkoterminowe?

Jak powiedzieliśmy, asssistance krótkoterminowe, podobnie jak pełnowymiarowe polisy, jest dostępne w specjalnym kalkulatorze online. Dlaczego to korzystne rozwiązanie?

  • niezależność od polisy OC, 

  • możliwość zakupu ubezpieczenia na cały rok, 

  • jedyne assistance krótkoterminowe z limitem holowania do 1000 km,

  • możliwość ubezpieczenia nawet 17-letniego samochodu. 

Poniższe tabele przedstawiają szczegółowe warunki ubezpieczenia assistance na przykładzie towarzystwa AXA.

Warunki i zakres assistance krótkoterminowego w AXA Assistance

[ tylko Polska]

Strefa geograficzna 

POLSKA  

Pakiet 

Standard 

Comfort 

Premium 1000 

Naprawa na miejscu zdarzenia 

√ 

√ 

√ 

Holowanie pojazdu po Wypadku 

200 km 

400 km 

1000  km 

Holowanie pojazdu po Awarii 

200 km 

400 km 

1000 km 

Postój pojazdu na parkingu 

2 doby 

4 doby 

4 doby 

Transport Ubezpieczonego 

√ 

√ 

√ 

Zakwaterowanie Ubezpieczonego 

3 doby 

4 doby 

4 doby 

Samochód zastępczy 

3 doby 

5 dób 

5 dób 

Wymiana kół 

√ 

√ 

√ 

Pomoc w przypadku braku paliwa 

√ 

√ 

√ 

Pomoc tłumacza 

√ 

√ 

√ 

Źródło: Ogólne Warunki Ubezpieczenia AXA Assistance dla rankomat.pl

Warunki i zakres assistance krótkoterminowego w AXA Assistance [Polska + Europa]

Strefa geograficzna 

POLSKA I EUROPA 

Pakiet 

Standard 

Comfort 

Premium 1000 

Naprawa na miejscu zdarzenia 

√ 

√ 

√ 

Holowanie pojazdu po Wypadku 

300 km 

500 km 

1000 km 

Holowanie pojazdu po Awarii 

300 km 

500 km 

1000 km 

Postój pojazdu na parkingu 

2 doby 

4 doby 

4 doby 

Transport Ubezpieczonego 

√ 

√ 

√ 

Zakwaterowanie Ubezpieczonego 

3 doby 

4 doby 

4 doby 

Samochód zastępczy 

2 doby 

5 dób 

5 dób 

Wymiana kół 

√ 

√ 

√ 

Pomoc w przypadku braku paliwa 

√ 

√ 

√ 

Pomoc tłumacza 

√ 

√ 

√ 

Źródło: Ogólne Warunki Ubezpieczenia AXA Assistance dla rankomat.pl

Czy podstawowy assistance wystarczy podczas podróży?

Każde towarzystwo ubezpieczeniowe oferuje kilka wariantów ubezpieczenia assistance. Podstawowy można otrzymać bezpłatnie podczas zakupu polisy OC lub AC. W kalkulatorze rankomat.pl w pakiecie z OC, 43-letni pan Artur z Warszawy znalazł polise w Trasti w cenie 783 zł Assistance zadziała po wypadku lub awarii w Polsce i w Europie, zapewniając holowanie do najbliższego warsztatu.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
783,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
823,00 zł rata od 261 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
864,00 zł rata od 261 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
962,86 zł rata od 568,09 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
1024,00 zł rata od 568,09 zł
Trasti
783,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
823,00 złrata od 261.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
864,00 złrata od 261.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
962,86 złrata od 568.09 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
1024,00 złrata od 568.09 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Jeśli pan Artur chciałby rozszerzyć ochronę np. o pojazd zastępczy, mógłby zdecydować się na ofertę od towarzystwa Balcia. W cenie 1024 zł ubezpieczyciel zaoferował mu pakiet OC i ASS z samochodem zastępczym po wypadku lub kradzieży do 5 dni. 

Assistance podstawowy lub tzw. ASS mini gwarantuje pomoc dla kierowcy i jego pasażerów tylko po wypadku (rzadko również po kolizji). Najczęściej, zakres ochrony assistance ograniczony jest do:

  • usług informacyjnych (m.in. o stanie dróg, postępowaniu po wypadku, numerach telefonów pomocy drogowej, wynajmie samochodu zastępczego),
  • usprawnienia auta na miejscu wypadku lub holowanie do najbliższego warsztatu naprawczego.

Uwaga!

Każda z usług może być ograniczona limitami (np. do 500 zł na naprawę pojazdu lub holowanie tylko do 150 km).

Jeśli planujesz daleką podróż, zainteresuj się zakupem rozszerzonego wariantu ochrony. Tylko takie ubezpieczenie gwarantuje Ci wsparcie ubezpieczyciela po awarii.

Przykład

Pan Rafał otrzymał od towarzystwa bezpłatny dodatek do polisy OC, tzw. assistance Mini. Podczas podróży na Mazury jego samochód uległ awarii. Pan Rafał postanowił skorzystać z ubezpieczenia assistance. Okazało się jednak, że zakres ochrony obejmuje wyłącznie zdarzenia związane z wypadkiem. Za holowanie samochodu do najbliższego warsztatu oraz dwie doby w hotelu (trzech członków rodziny), kierowca zapłacił w sumie 880 złotych. Gdyby podczas zakupu OC wybrał rozszerzony wariant ochrony assistance (z dopłatą ok. 80 zł), wszystkie koszty związane z awarią pojazdu poniósłby jego ubezpieczyciel.

Jak skorzystać z pomocy assistance krok po kroku?

Załóżmy, że posiadasz już odpowiednie ubezpieczenie assistance. Jak z niego skorzystać?

Wystarczy skontaktować się z Centrum Alarmowym danego towarzystwa. Konsultant telefoniczny (dostępny przez całą dobę) zweryfikuje czy i w jakim zakresie Twoja polisa obejmuje zaistniałe zdarzenie, udzieli Ci praktycznych wskazówek i zorganizuje niezbędną pomoc.

Numer telefonu do Centrum Alarmowego Assistance znajdziesz na swojej polisie lub na stronie internetowej ubezpieczyciela, ale w poniżesz tabeli zebraliśmy dla Ciebie kontakty do największych towarzystw oferujących polisę assistance.

UbezpieczycielNr telefonu do Centrum Alarmowego
Allianz224 224 224
Aviva 22 557 44 44
Benefia  22 544 14 70
Ergo Hestia 801 114 114 lub 58 558 70 00
Generali 913 913 913
Link422 444 44 44
Proama 815 815 815
PZU801 102 102
TUZ Ubezpieczenia 22 327 60 60
Uniqa22 599 95 22
Warta 48 502 308 308 lub 48 801 308 308
Wiener 22 469 69 69

Wypowiedź eksperta

Większość towarzystw umieszcza informację w OWU o obowiązku niezwłocznego poinformowania towarzystwa o zdarzeniu. Wyjątkiem jest kradzież samochodu, o której zwykle musimy poinformować ubezpieczyciela w ciągu kilku dni – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.
Kamil Sztandera, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychKamil Sztandera, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Zanim wybierzesz numer alarmowy assistance do towarzystwa:

KROK 1: Użyj dostępnych środków, aby zapobiec dalszej szkodzie lub zmniejszyć jej rozmiary – postaw przed samochodem znak ostrzegający o awarii lub zaparkuj auto w bezpiecznym miejscu.

KROK 2: Określ swoje położenie

Im dokładniej podasz konsultantowi miejsce, w którym się znajdujesz, tym szybciej uzyskasz niezbędną pomoc.

  • Jeżeli do awarii doszło na terenie miasta, postaraj się ustalić nazwę ulicy oraz numer najbliższego budynku.
  • Jeśli znajdujesz się poza terenem zabudowanym, sprawdź numer drogi oraz numer kilometra (znajdziesz go na słupku kilometrowym przy drodze).

Nie jesteś w stanie określić swojej dokładnej lokalizacji? Konsultant postara się ustalić ją w inny sposób (np. z pomocą firmy zarządzającej drogą czy zapisów kamer), jednak musisz liczyć się z tym, że cała procedura znacznie się wydłuży.

KROK 3: Postaraj się zdiagnozować usterkę

Konsultant na pewno zapyta o rodzaj usterki w samochodzie. Oczywiście nie musisz posługiwać się specjalistycznymi pojęciami. Wystarczy, że poinformujesz go, co przestało działać lub jakie lampki kontrolne świecą się aktualnie na tablicy. Informacje podane przez Ciebie zostaną przekazane do pracowników pomocy drogowej i pomogą im lepiej przygotować się do interwencji.

KROK 4: Przygotuj polisę i dowód rejestracyjny

Na początku rozmowy konsultant będzie chciał zweryfikować, jakie świadczenia assistance Ci przysługują. Zada Ci pytania o:

  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • numer VIN,
  • numer polisy assistance (lub OC i AC, jeśli umowa assistance została zawarta w pakiecie z tym ubezpieczeniem),
  • markę i model samochodu;
  • Twoje nazwisko i adres (w zależności od sytuacji - również pasażerów),
  • numer telefonu kontaktowego.

Uwaga!

Podanie danych ubezpieczonego i samochodu podczas kontaktu z Centrum Alarmowym jest obowiązkowe. Jeżeli nie wyrazisz na to zgody, osoba przyjmująca zgłoszenie może odmówić Ci pomocy.

Przedstawiciel towarzystwa może również potrzebować informacji o liczbie podróżujących z Tobą osób, obecności dzieci, zwierząt czy też wielkości bagażu, jeżeli w ramach assistance przysługuje Ci transport przewożonych osób lub opieka nad dziećmi czy zwierzętami. Podczas zakupu polisy assistance zwróć uwagę, czy Twoje ubezpieczenie będzie obejmowało transport kierowcy i pasażerów. Jeżeli nie – dalszy przejazd będziesz musiał zorganizować we własnym zakresie.

Po zgłoszeniu awarii pamiętaj, aby:

  • nie blokować telefonu, np. dzwoniąc do znajomych (konsultant może w tym czasie potrzebować dodatkowych informacji),
  • poczekać na pomoc drogową na miejscu zdarzenia - dojazd może zająć od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu minut, w zależności od warunków drogowych oraz odległości w jakiej znajduje się najbliższa pomoc drogowa.

Jeżeli naprawa Twojego samochodu na miejscu nie będzie możliwa, kierowca holownika poprosi Cię o przekazanie kluczyków oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Wyłączenia od odpowiedzialności, czyli kiedy ubezpieczyciel może odmówić pomocy

Każde towarzystwo ubezpieczeniowe przewiduje w swoim OWU sytuacje, w których może odmówić interwencji, pomimo zawartej umowy assistance.

Wyłączenia od odpowiedzialności dotyczą najczęściej:

  • działania siły wyższej, np. powódź, huragan lub innego zjawiska uniemożliwiającego realizację usługi,
  • kosztów usług poniesionych przez Ubezpieczonego, jeżeli działał bez porozumienia z Centrum Alarmowym (wyjątek – kontakt był niemożliwy z przyczyn niezależnych od kierowcy).

Jeżeli z ważnej, uzasadnionej przyczyny nie mogłeś skontaktować się z ubezpieczycielem, przysługuje Ci zwrot celowych i uzasadnionych kosztów zamówionych samodzielnie usług assistance. Pamiętaj, aby zachować wszystkie faktury i rachunki – na ich podstawie towarzystwo dokona zwrotu (do wysokości wyznaczonej limitami świadczeń).

  • samobójstwa lub próby samobójstwa kierowcy,
  • awarii powtarzających się po pierwszej interwencji pomocy drogowej, które nie zostały właściwie usunięte (np. nawracające awarie instalacji elektrycznej lub alarmowej, rozładowanie akumulatora),
  • przewożonych ładunków, kosztów paliwa, części zamiennych, dorobienia kluczyków.

Uwaga!

Wiele towarzystw ubezpieczeniowych odmawia wystawienia polisy assistance dla samochodów dostawczych i ciężarowych, ponieważ w przeszłości firmy ubezpieczeniowe notowały wysoki odsetek przedsiębiorców, którym taniej wychodziło wykupić assistance i korzystać z holowania po awarii, niż płacić za paliwo lub kierowcy za przejazd.

W dokumentach OWU większości firm ubezpieczeniowych pojawia się informacja, że ze świadczeń assistance nie mogą skorzystać osoby przewożone w pojeździe w liczbie większej od liczby miejsc określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Ubezpieczyciel może również odmówić pomocy, jeżeli zdarzenie assistance miało miejsce na drogach nieutwardzonych oraz tam, gdzie wstęp jest niemożliwy lub niedozwolony przez obowiązujące przepisy prawa.

Musisz także zadbać o właściwy stan techniczny pojazdu przed wyjazdem. Niektóre ubezpieczenia assistance nie będą oferować świadczeń na wypadek awarii, jeśli była ona konsekwencją złego stanu technicznego pojazdu. 

Zobacz też: Jak przygotować samochód do wakacyjnej podróży?

Niezależnie od tego, czy dalsze trasy samochodem to dla Ciebie chleb powszedni, czy raczej epizod od czasu do czasu - polisa assistance to stosunkowo niewielka inwestycja, która może okazać się bezcenna, gdy spotka Cię awaria lub wypadek. Zakres i zasięg ubezpieczenia możesz dowolnie dopasowywać do swoich potrzeb. Co tym samym zyskujesz?

Przede wszystkim spokojną głowę podczas zagranicznej podróży - we wszystkich formalnościach, które mogą być uciążliwe zwłaszcza za granicę, pomoże Ci ubezpieczyciel. Zapewnij sobie dogodną ochronę w kilka minut i to bez wychodzenia z domu!

Co warto wiedzieć?

  1. Assistance podstawowy lub assistance mini ma ograniczony zakres ochrony.
  2. Zwykle holowanie samochodu w assistance jest limitowane do określonej liczby kilometrów (najczęściej zależą one od wysokości składki).
  3. Zakres terytorialny assistance obejmuje Polskę lub Europę (w rozszerzonych wariantach).
  4. Assistance chroni w razie awarii, wypadku lub kradzieży auta, a także zapewnia wiele dodatkowych świadczeń, jak pomoc tłumacza, pomoc medyczna, organizacja dalszej podróży, organizacja noclegu czy samochodu zastępczego.
     

FAQ – najczęściej zadawane pytania – jaki pakiet assistance wybrać?

  1. Czy warto kupić assistance w pakiecie z OC?

    Zwykle w pakiecie z OC proponowane jest assistance podstawowe lub assistance mini. W razie problemów na drodze ich zakres ochrony może okazać się niewystarczający. Warto więc za dopłatą wraz z obowiązkowym ubezpieczeniem pojazdu kupić rozszerzone assistance.

  2. Jaki jest zakres terytorialny assistance?

    W podstawowym wariancie ogranicza się do terytorium Polski. Rozszerzone pakiety zapewniają ochronę w Europie, często z wyłączeniem Białorusi, Albanii, Islandii, Kazachstanu, Malty, Mołdawii, Rosji, Ukrainy, czy nieeuropejskiej części Turcji.

  3. Jaki jest limit holowania w assistance?

    Podstawowe warianty assistance zwykle zawierają holowanie tylko do najbliższego warsztatu. Rozszerzone pakiety często oferują opcje bez limitu na terenie Polski, a od 150 do 400 km w Europie. Niektórzy ubezpieczyciele oferują również holowanie do 1500 km.

  4. Jakie dodatkowe usługi zapewnia assistance?

    Rozszerzone warianty assistance zapewniają np. samochód zastępczy, transport kierowcy i pasażerów, zorganizowanie noclegu, opiekę medyczna, czy pomoc prawnika lub tłumacza.

  5. Ile razy można skorzystać ze wsparcia w ramach assistance?

    W okresie trwania polisy z usług ubezpieczyciela można korzystać wielokrotnie. Limitem świadczeń objęte jest jedynie rozładowanie akumulatora czy uzyskanie pojazdu zastępczego. Z polisy można wówczas skorzystać dwa razy.