Zgodnie z prawem każdy zarejestrowany w Polsce pojazd mechaniczny musi zostać objęty ubezpieczeniem OC. Z obowiązku opłacania składek mogą jedynie zostać zwolnieni właściciele tych nieużywanych samochodów, które zostały wyrejestrowane z ruchu drogowego po kradzieży, złomowaniu lub oficjalne uznane za zabytek. Kiedy zapłacisz karę za brak ubezpieczenia OC nieużywanego samochodu? Oto najważniejsze informacje!

Niestety w naszym kraju właściciele samochodów osobowych nie mogą tymczasowo ich wyrejestrować, a auta zarejestrowane podlegają obowiązkowi posiadania ważnej polisy OC. Nawet jeśli kierowca przez dłuższy czas w ogóle nie zamierza korzystać z auta, to samochód musi zostać objęty ochroną. Jedynym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy wydawanych na polisę jest czasowe wycofanie pojazdu z ruchu.

Sprawdziliśmy, kto może to zrobić i jakich formalności dopełnić. To ważne, ponieważ w 2024 roku za brak ważnego OC obowiązują wysokie kary finansowe, które może nałożyć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Okazuje się, że nawet nieużywany samochód może wyrządzić szkody! Jak to możliwe? Wyjaśniamy tę kwestię krok po kroku.

Dlaczego trzeba opłacić ubezpieczenie OC nieużywanego samochodu?

Wiesz, że każdy na każdy zarejestrowany pojazd trzeba wykupić polisę OC. Pamiętaj, że jest ona przypisana do konkretnego samochodu, motocykla czy ciężarówki, a nie kierowcy. Oznacza to, że musimy opłacać składkę, nawet jeśli na co dzień nie używamy auta, ale jednocześnie go nie wyrejestrowaliśmy.

Ta sama zasada pozwala nam jednak kupić używane auto z polisą poprzedniego właściciela i kontynuować ją do czasu wygaśnięcia umowy. W ten sposób możemy zaoszczędzić sobie zarówno wydatków, jak i zachodu związanego z szukaniem nowej oferty ubezpieczenia. Taka przechodnia umowa wygasa i nie przedłuża się automatycznie - niestety wielu właścicieli o tym zapomina i naraża się na wysokie kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

Przykład

W maju 2024 r. pan Jan kupił używanego Opla Astrę i zdecydował się kontynuować OC zbywcy pojazdu. Jednak w listopadzie całkowicie przestał korzystać z auta, które zaparkował w garażu w celu jego sprzedaży. Umowa obowiązkowego ubezpieczenia poprzedniego właściciela wygasła 20 sierpnia (w tym przypadku nie przedłużyła się automatycznie na kolejny rok). Niestety samochód nie został sprzedany lub wyrejestrowany, a brak ciągłości OC powyżej 14 dni wykrył w swojej bazie UFG. W efekcie pan Jan musiał zapłacić karę w kwocie 8 600 zł.

Brak OC nieużywanego samochodu może prowadzić także do innych skutków dla portfela właściciela. Jeśli taki pojazd doprowadzi do szkody, bez polisy za jej skutki będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Trzeba pamiętać, że w rekompensatę wpisują się nie tylko koszty poczynionych szkód materialnych, ale także koszt renty oraz leczenia i rehabilitacji, a w uzasadnionych przypadkach zadośćuczynienie za utracone przez poszkodowanego korzyści majątkowe.

O jakich sytuacjach mowa? 

  1. Gdy wystąpi nagła sytuacja, w której będziesz musiał skorzystać z nieużywanego dotąd samochodu.
  2. Gdy zaparkowany, nieużywany pojazd stoczy się ze wzniesienia.
  3. Gdy dojdzie do uszkodzenia innego pojazdu przy wsiadaniu lub wysiadaniu z tego, który nie jest używany.
  4. Gdy nieużywany samochód zostanie skradziony, a złodziej wyrządzi w nim szkody. UFG co prawda pokryje szkody, ale do nas przyjdzie z regresem.

Choć kupowanie ubezpieczenia auta, które nie jest używane, wydaje się nielogiczne, powyższe sytuacje są prawdopodobne.

Jak wiele może Cię kosztować brak OC? Wystarczy spojrzeć na regres ubezpieczeniowy z UFG wystawiony sprawcom, którzy spowodowali poważne szkody bez OC. Obecnie dwóch nieubezpieczonych sprawców wypadków drogowych ma do oddania UFG rekordowe 1,4 mln zł. Tymczasem w pierwszej połowie 2024 roku średnia cena zakupu ubezpieczenia OC wyniosła 610 zł

Choć w kwestii cen OC notuje się trend rosnący, średnia składka w kraju to zwykle wciąż znacznie mniej niż trzebaby zapłacić za szkody przez brak ubezpieczenia.

Kiedy można wyrejestrować nieużywany samochód, aby nie płacić za ubezpieczenie OC?

Właściciel pojazdu zostanie zwolniony z obowiązku opłacania składek ubezpieczenia OC dopiero wtedy, gdy wyrejestruje nieużywany samochód. Można to zrobić w przypadku:

Uwaga!

W teorii możliwe jest zezłomowanie auta bez ważnej polisy OC, ale jednocześnie jest to niezgodne z prawem. Przepisy wymagają, aby najpierw zezłomować pojazd, a następnie dopiero go wyrejestrować. W tym celu należy okazać w wydziale komunikacji zaświadczenie, które potwierdzi demontaż samochodu.

Czy można czasowo wyrejestrować nieużywany samochód?

W niektórych przypadkach możliwe jest czasowe wyrejestrowanie samochodu. Inaczej mówiąc jest to jego czasowe wycofanie z ruchu. Niestety takiej możliwości nie mają właściciele samochodów osobowych do 3,5 t. Tymczasowo można jedynie wyrejestrować:

  • pojazdy ciężarowe,
  • ciągniki samochodowe,
  • autobusy,
  • przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,
  • pojazdy specjalne.

Pamiętajmy jednak, że tymczasowe wycofanie pojazdu z ruchu drogowego to nie to samo, co jego tradycyjne wyrejestrowanie, ponieważ nie zwalnia całkowicie z obowiązku opłacania polisy OC. W takim przypadku ciężarówka czy autobus nadal będzie ubezpieczony, ale znacznie zmaleje wysokość składki (zwykle o około 95%). W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek w towarzystwie ubezpieczeniowym.

Pojazd może zostać tymczasowo wyrejestrowany od 2 do 24 miesięcy. Na wniosek właściciela ten okres można wydłużyć maksymalnie do 48 miesięcy. 

Wypowiedź eksperta

Jeśli właściciel ponownie zamierza zarejestrować tymczasowo wycofany z ruchu pojazd, powinien powiadomić o tym ubezpieczyciela najpóźniej w dniu jego rejestracji. Wówczas towarzystwo określi wysokość składki ubezpieczenia OC, a on będzie mógł poruszać się pojazdem po drogach.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Ile kosztuje czasowe wyrejestrowanie samochodu?

Wysokość opłat jest w tym wypadku uzależniona od okresu, na jaki pojazd ma być wyrejestrowany. Najczęściej za wyrejestrowanie auta na minimalny okres 2 miesięcy trzeba zapłacić 80 zł. Każdy kolejny miesiąc przerwy wiąże się z adekwatną dopłatą:

  • od 3 do 12 miesięcy – 4 zł za każdy miesiąc,
  • od 13 do 24 miesięcy – 2 zł za każdy miesiąc,
  • od 25 do 48 miesięcy – 0,25 zł za każdy miesiąc.

W takim wypadku wyrejestrowania pojazdu na rok do podstawowego kosztu w wysokości 80 zł trzeba dodać dodatkowo 4 zł za każdy z pozostałych 10 miesięcy. W sumie koszt wyrejestrowania pojazdu na rok wyniesie 120 zł.

Warto wiedzieć

Do tych sum należy także doliczyć opłatę skarbową za złożenie stosownego pełnomocnictwa, która w tym momencie wynosi 17 zł (opłatę wnosimy tylko jeśli dokumenty składa inna osoba niż właściciel auta).

Czy można kupić OC krótkoterminowe dla nieużywanego samochodu?

Krótkoterminowe ubezpieczenie OC mogą kupić m.in. właściciele komisów samochodowych oraz pojazdów historycznych. Tego rodzaju polisę można zakupić na okres nie krótszy niż 30 dni, ale za to krótszy niż 12 miesięcy. do pojazdów historycznych zaliczamy:

  • pojazdy co najmniej 40-letnie,
  • pojazdy co najmniej 25-letnie, które zostały uznane za pojazdy unikatowe lub takie, które mają szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Jaka kara grozi za brak ubezpieczenia OC dla nieużywanego samochodu?

Zwolnieni z obowiązku opłacania składek ubezpieczenia OC są jedynie właściciele pojazdów, które zostały wyrejestrowane. Jednocześnie posiadacze samochodów osobowych nie mogą tymczasowo wycofać ich z ruchu drogowego, aby zawiesić uiszczanie opłat za polisę. Warto o tym pamiętać, aby nie płacić wysokich kar.

Porównaj ceny OC i AC

W 2024 r. za brak ubezpieczenia OC powyżej 14 dni właścicielom samochodów osobowych grozi kara 8 600 zł. Nawet jeśli na co dzień ich nie używają, ale jednocześnie auta nie zostały wyrejestrowane. Nieubezpieczony pojazd może zostać wykryty nie tylko podczas kontroli drogowej. System informatyczny UFG jest wyposażony w algorytmy, które bardzo szybko potrafią wykryć brak ciągłości obowiązkowej polisy.

Zakup ubezpieczenia OC dla nieużywanego samochodu może wydawać się niepotrzebnym wydatkiem. Jednak przepisy wymagają, że każde niewyrejestrowane auto musi być obowiązkowo ubezpieczone. Aby nie przepłacić za zakup polisy, warto skorzystać z kalkulatora rankomat.pl. Na zakupie OC można zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.

Zobacz, jakie oferty otrzymała 33-letnia Malwina z Głubczyc, która postanowiła znaleźć ochronę OC dla swojego Opla Corsy z 2005 roku.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
685,00 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
716,89 zł rata od 422,97 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
746,00 zł rata od 429 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
849,00 zł
Balcia Insurance
685,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
716,89 złrata od 422.97 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
746,00 złrata od 429.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
849,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Malwina zdecydowała się na zakup polisy od Balcia Insurance - pomimo najniższej ceny zakres ochrony był taki sam, jak w droższych ofertach, a samochód, który ubezpiecza Malwina nie jest używany na co dzień. Dzięki porównywarce właścicielka samochodu zaoszczędziła prawie 200 zł - tyle w jej przypadku wyniosła różnica między najtańszym a najdroższym OC w kalkulatorze.

Przy zakupie OC nieużywanego samochodu kierujesz się przede wszystkim wysokością składki? Najtaniej ubezpieczyć swój pojazd właśnie dzięki porównaniu ofert w kalkulatorze OC i AC!

Co warto wiedzieć?

  1. Każdy zarejestrowany pojazd musi obowiązkowo mieć ważne ubezpieczenie OC.
  2. Właściciele nieużywanych aut mogą zostać zwolnieni z obowiązku opłacania OC po ich wyrejestrowaniu.
  3. Właściciele aut osobowych nie mogą tymczasowo ich wyrejestrować.
  4. Brak ubezpieczenia OC nieużywanego, ale zarejestrowanego pojazdu może skutkować karą ze strony UFG. W 2024 r. właściciel samochodu osobowego może zapłacić od 1 720 do 8 600 zł! To znacznie więcej niż najtańsze OC kupione w kalkulatorze rankomat.pl.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy wyrejestrowany pojazd musi mieć OC?

    Tak. Ustawa nie zwalnia z obowiązku posiadania polisy, także pojazdów czasowo wycofanych z ruchu. Wyrejestrowanie pojazdu nie daje prawa do wypowiedzenia umowy obowiązkowego ubezpieczenia. Jednak w związku z czasowym wycofaniem z ruchu towarzystwa ubezpieczeniowe zazwyczaj zmniejszają wysokość składki, często nawet o 95%.

  2. Czy kara za brak OC jest automatyczna?

    Kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC może zostać nałożona nie tylko podczas kontroli drogowej. Brak polisy zostanie wykryty przez odpowiedni algorytm, nazywany czasem "wirtualnym policjantem". Wezwanie do zapłaty grzywny wystawi na nas Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a zostanie ono nam doręczone listownie.

  3. Kiedy przychodzi kara za brak OC?

    Informacja o nałożeniu na nas kary za brak obowiązkowego OC może do nas wpłynąć w dowolnym momencie. Nie istnieje jeden okres kontroli pojazdów mechanicznych, a bazy są stale przeszukiwane przez odpowiedni algorytm. System w każdym momencie może wykryć lukę w historii obowiązkowego ubezpieczenia.

  4. Czy kara za brak OC może zostać naliczona za kilka lat?

    Nie. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nałożyć adekwatną karę za brak obowiązkowej polisy OC tylko w roku przeprowadzenia kontroli. Nawet jeśli pojazd nie ma OC od kilku lat, to kara będzie nałożona tylko za okres braku ubezpieczenia w roku kontroli. Jeżeli więc pojazd nie był ubezpieczony od 2014 roku, ale dopiero w połowie roku 2024 zostanie to wykryte, to kara będzie dotyczyć jedynie okresu od 1 lipca 2024.

  5. Jak wycofać samochód z ruchu?

    Formalności związanych z dokonaniem czasowego wycofania pojazdu z ruchu dopełnimy w wydziale komunikacji, w którym zarejestrowany jest pojazd. Należy złożyć odpowiedni wniosek o wyrejestrowanie pojazdu oraz przekazać urzędnikowi dowód rejestracyjny i tablice wycofywanego z ruchu pojazdu. Należy też uiścić stosowną opłatę za wyrejestrowanie pojazdu.

  6. Kto płaci karę za brak OC – kierowca czy właściciel?

    Kierowca nieubezpieczonego pojazdu, który spowodował wypadek lub kolizję, będzie pociągnięty do odpowiedzialności w takim samym stopniu jak właściciel pojazdu w kwestii odszkodowania. Odszkodowanie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Wykorzystując regres ubezpieczeniowy, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może domagać się zwrotu przekazanych środków zarówno od kierowcy, jak i od właściciela pojazdu. Niestety nawet jeśli kierowca pojazdu nie wiedział o tym, że prowadzone przez niego auto jest nieubezpieczone, to i tak złamał obowiązujące prawo i zostanie pociągnięty do odpowiedzialności. W kwestii kary za brak OC grzywną za brak ubezpieczenia OC zostanie obarczony jedynie właściciel samochodu.