Zgodnie z prawem każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny w Polsce musi posiadać ważne ubezpieczenie OC. Z obowiązku opłacania składek mogą jedynie zostać zwolnieni właściciele tych nieużywanych samochodów, które zostały wyrejestrowane z ruchu drogowego po kradzieży lub złomowaniu, lub zarejestrowane jako zabytek. 

Niestety w naszym kraju właściciele samochodów osobowych nie mogą tymczasowo ich wyrejestrować, a auta zarejestrowane podlegają obowiązkowi posiadania aktualnej polisy OC. Nawet jeśli kierowca przez dłuższy czas w ogóle nie zamierza korzystać z auta, to samochód musi posiadać ważne ubezpieczenie. Jedynym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy wydawanych na polisę jest czasowe wycofanie pojazdu z ruchu. Sprawdziliśmy, kto może czasowo wycofać pojazd z ruchu i jakie formalności musi spełnić, a także jakie kary grożą za brak OC w 2022 r. 

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Kiedy trzeba płacić ubezpieczenie OC za nieużywany samochód?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC musi posiadać każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany w Polsce. Co ważne, polisa przypisana jest do konkretnego samochodu, motocykla, czy ciężarówki, a nie kierowcy. Oznacza to, że musimy opłacać składkę, nawet jeśli na co dzień nie używamy auta, ale jednocześnie go nie wyrejestrowaliśmy, ale też pozwala nam kupić auto z polisą poprzedniego właściciela, dzięki czemu możemy zaoszczędzić pieniądze. Niestety wielu właścicieli o tym zapomina i naraża się na wysokie kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

Przykład: W sierpniu 2021 r. pan Jan kupił używanego Opla Astrę i zdecydował się kontynuować OC zbywcy pojazdu. Jednak w listopadzie całkowicie przestał korzystać z auta, które zaparkował w garażu w celu jego sprzedaży. Umowa obowiązkowego ubezpieczenia poprzedniego właściciela wygasła 20 listopada (w tym przypadku nie przedłużyła się automatycznie na kolejny rok). Niestety samochód nie został sprzedany lub wyrejestrowany, a brak ciągłości OC powyżej 14 dni wykrył w swojej bazie UFG. W efekcie pan Jan musiał zapłacić karę w kwocie 5600 zł.

Dlaczego nieużywany, ale zarejestrowany samochód musi mieć polisę OC?

Dla wielu kierowców obowiązujące przepisy wydają się nielogiczne. W ich mniemaniu niesprawiedliwym jest to, że mimo że na co dzień wcale nie korzystają z samochodu, to stale muszą opłacać składki. Dlaczego jednak ustanowione i obowiązujące prawo jest zasadne? Obowiązek istnieje po pierwsze dlatego, że zarejestrowany pojazd może wyrządzić szkody nawet wtedy, gdy nie jest użytkowany. Jak to możliwe?

  • Zaparkowany i od dawna nieużywany samochód może np. stoczyć się z podjazdu.
  • Właściciel może również uszkodzić inne auto podczas wsiadania lub wysiadania ze swojego pojazdu.
  • Samochód może zostać skradziony. Jeśli złodziej wyrządzi nim szkody, a nie mamy OC, UFG wypłaci odszkodowanie a do nas przyjdzie z regresem.
  • Często może się także zdarzyć, że nagle musimy skorzystać z nieubezpieczonego auta. Wówczas narażamy na duże niebezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego.

Po drugie, Polacy to przekorny naród. To, że coś może się przydać, nie jest dla nich argumentem zakupowym. Jednocześnie to, że coś nie jest obowiązkowe, stanowi sygnał, że nie trzeba tego mieć. Widać to doskonale na przykładzie dobrowolnych ubezpieczeń na życie. Badanie Związku Przedsiębiorców Finansowych i Instytutu rozwoju Gospodarczego SGH przyniosło informację, że dla 90,5% Polaków oszczędzanie na emeryturę nie jest priorytetem. Z kolei w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Bank czytamy, że 76% Polaków nie gromadzi oszczędności na emeryturę. Gdyby składki na ubezpieczenie emerytalne nie były obowiązkowe, 3/4 Polaków zostałoby bez pieniędzy na starość. 

Mając powyższe na uwadze, możemy założyć, że gdyby OC nie było obowiązkowe, znakomita część Polaków zrezygnowałaby z jego zakupu. Argument o odpowiedzialności cywilnej za spowodowane szkody, która grozi obecnie za brak OC, nie stanowiłaby argumentu dla zabezpieczenia się. To nic, że odszkodowanie za poważny, trwały uszczerbek na zdrowiu razem z dożywotnią rentą może sięgnąć prawie 3 milionów złotych. "Mnie się to nie przydarzy". "Ja jeżdżę bezpiecznie". 

Jak wiele może kosztować brak OC? Wystarczy spojrzeć na regres ubezpieczeniowy z UFG wystawiony sprawcom, którzy spowodowali poważne szkody bez OC. Obecnie dwóch nieubezpieczonych sprawców wypadków drogowych ma do oddania UFG rekordowe 1,4 mln zł. Tymczasem w 2021 r. średnia cena zakupu ubezpieczenia OC wyniosła 602 zł.

ile płaciliśmy za oc w 2021 r.
 

Kiedy można wyrejestrować nieużywany samochód, aby nie płacić za polisę OC?

Właściciel pojazdu zostanie zwolniony z obowiązku opłacania składek ubezpieczenia OC dopiero wtedy, gdy wyrejestruje nieużywany  samochód. Można to zrobić w przypadku:

  • wywozu auta z Polski i jego sprzedaży za granicą,
  • zezłomowania samochodu,
  • kradzieży samochodu,
  • trwałej utraty samochodu (np. z powodu pożaru lub powodzi),
  • po zarejestrowaniu samochodu jako pojazd historyczny.
Uwaga! Teoretycznie jest możliwe zezłomowanie auta bez ważnej polisy OC, ale jednocześnie jest to niezgodne z prawem. Przepisy wymagają, aby najpierw zezłomować pojazd, a następnie dopiero go wyrejestrować. W tym celu należy okazać w wydziale komunikacji zaświadczenie, które potwierdzi demontaż samochodu.

Czy można czasowo wyrejestrować nieużywany samochód?

Warto pamiętać, że niektóre pojazdy można czasowo wyrejestrować, to znaczy wycofać z ruchu. Niestety takiej możliwości nie mają właściciele samochodów osobowych do 3,5 t. Tymczasowo można jedynie wyrejestrować:

  • pojazdy ciężarowe,
  • ciągniki samochodowe,
  • autobusy,
  • przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,
  • pojazdy specjalne.

Jednak tymczasowe wycofanie pojazdu z ruchu drogowego to nie to samo, co jego tradycyjne wyrejestrowanie, ponieważ nie zwalnia całkowicie z obowiązku opłacania polisy OC. W takim przypadku ciężarówka czy autobus nadal będzie ubezpieczony, ale znacznie zmaleje wysokość składki (zwykle o około 95%). W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek w towarzystwie ubezpieczeniowym.

Pojazd może zostać tymczasowo wyrejestrowany od 2 do 24 miesięcy. Na wniosek właściciela ten okres można wydłużyć maksymalnie do 48 miesięcy. 

Uwaga! Jeśli ponownie zamierzamy zarejestrować tymczasowo wycofany z ruchu pojazd, należy powiadomić o tym ubezpieczyciela najpóźniej w dniu jego rejestracji. Wówczas towarzystwo określi wysokość składki ubezpieczenia OC, a my będziemy mogli poruszać się pojazdem po drogach.

Ile kosztuje czasowe wyrejestrowanie samochodu?

Wysokość opłat jest w tym wypadku uzależniona od okresu, na jaki pojazd ma być wyrejestrowany. Najczęściej za wyrejestrowanie auta na minimalny okres 2 miesięcy trzeba zapłacić 80 zł. Każdy kolejny miesiąc przerwy wiąże się z adekwatną dopłatą:

  • od 3 do 12 miesięcy – 4 zł za każdy miesiąc,
  • od 13 do 24 miesięcy – 2 zł za każdy miesiąc,
  • od 25 do 48 miesięcy – 0,25 zł za każdy miesiąc.

W takim wypadku wyrejestrowania pojazdu na rok do podstawowego kosztu w wysokości 80 zł trzeba dodać dodatkowo 4 zł za każdy z pozostałych 10 miesięcy. W sumie koszt wyrejestrowania pojazdu na rok wyniesie 120 zł.


Do tych sum należy także doliczyć opłatę skarbową za złożenie stosownego pełnomocnictwa, która w tym momencie wynosi 17 zł (opłatę wnosimy tylko jeśli dokumenty składa inna osoba niż właściciel auta)


Czy można kupić OC krótkoterminowe dla nieużywanego samochodu?

Krótkoterminowe ubezpieczenie OC mogą kupić m.in. właściciele komisów samochodowych oraz pojazdów historycznych. Tego rodzaju polisę można zakupić na okres nie krótszy niż 30 dni. Jednak jednocześnie można posiadać OC krócej niż 12 miesięcy. Warto wiedzieć, że do pojazdów historycznych zaliczamy:

  • pojazdy co najmniej 40-letnie,
  • pojazdy co najmniej 25-letnie, które zostały uznane za pojazdy unikatowe lub takie, które mają szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Jaka kara grozi za brak ubezpieczenia OC dla nieużywanego samochodu?

Zwolnieni z obowiązku opłacania składek ubezpieczenia OC są jedynie właściciele pojazdów, które zostały wyrejestrowane. Jednocześnie posiadacze samochodów osobowych nie mogą tymczasowo wycofać ich z ruchu drogowego, aby zawiesić uiszczanie opłat za polisę. Warto o tym pamiętać, aby nie płacić wysokich kar.

W 2022 r. za brak ubezpieczenia OC powyżej 14 dni właścicielom samochodów osobowych grozi kara 6020 zł. Nawet jeśli na co dzień ich nie używają, ale jednocześnie auta nie zostały wyrejestrowane. Nieubezpieczony pojazd może zostać wykryty nie tylko podczas kontroli drogowej. System informatyczny UFG jest wyposażony w algorytmy, które bardzo szybko potrafią wykryć brak ciągłości obowiązkowej polisy.

kary za brak oc w 2022 roku
 

Zakup ubezpieczenia OC dla nieużywanego samochodu może wydawać się niepotrzebnym wydatkiem. Jednak przepisy wymagają, że każde niewyrejestrowane auto musi być obowiązkowo ubezpieczone. Aby nie przepłacić za zakup polisy, warto skorzystać z kalkulatora rankomat.pl. Na zakupie OC można zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.

Co warto wiedzieć?

  1. Każdy zarejestrowany pojazd musi obowiązkowo mieć ważne ubezpieczenie OC.
  2. Właściciele nieużywanych aut mogą zostać zwolnieni z obowiązku opłacania OC po ich wyrejestrowaniu.
  3. Właściciele aut osobowych nie mogą tymczasowo ich wyrejestrować.
  4. W 2022 r. kara za brak OC powyżej 14 dni dla właścicieli aut osobowych wynosi 6020 zł.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy wyrejestrowany pojazd musi mieć OC?

    Tak. Ustawa nie zwalnia z obowiązku posiadania polisy, także pojazdów czasowo wycofanych z ruchu. Wyrejestrowanie pojazdu nie daje prawa do wypowiedzenia umowy obowiązkowego ubezpieczenia. Jednak w związku z czasowym wycofaniem z ruchu towarzystwa ubezpieczeniowe zazwyczaj zmniejszają wysokość składki, często nawet o 95%.

  2. Czy kara za brak OC jest automatyczna?

    Kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC może zostać nałożona nie tylko podczas kontroli drogowej. Brak polisy zostanie wykryty przez odpowiedni algorytm, nazywany czasem "wirtualnym policjantem". Wezwanie do zapłaty grzywny wystawi na nas Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a zostanie ono nam doręczone listownie.

  3. Kiedy przychodzi kara za brak OC?

    Informacja o nałożeniu na nas kary za brak obowiązkowego OC może do nas wpłynąć w dowolnym momencie. Nie istnieje jeden okres kontroli pojazdów mechanicznych, a bazy są stale przeszukiwane przez odpowiedni algorytm. System w każdym momencie może wykryć lukę w historii obowiązkowego ubezpieczenia.

  4. Czy kara za brak OC może zostać naliczona za kilka lat?

    Nie. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nałożyć adekwatną karę za brak obowiązkowej polisy OC tylko w roku przeprowadzenia kontroli. Nawet jeśli pojazd nie ma OC od kilku lat, to kara będzie nałożona tylko za okres braku ubezpieczenia w roku kontroli. Jeżeli więc pojazd nie był ubezpieczony od 2014 roku, ale dopiero w roku 2021 zostanie to wykryte, to kara będzie dotyczyć jedynie okresu od 1 stycznia 2021.

  5. Jak wycofać samochód z ruchu?

    Formalności związanych z dokonaniem czasowego wycofania pojazdu z ruchu dopełnimy w wydziale komunikacji, w którym zarejestrowany jest pojazd. Należy złożyć odpowiedni wniosek o wyrejestrowanie pojazdu oraz przekazać urzędnikowi dowód rejestracyjny i tablice wycofywanego z ruchu pojazdu. Należy też uiścić stosowną opłatę za wyrejestrowanie pojazdu.

  6. Kto płaci karę za brak OC – kierowca czy właściciel?

    Kierowca nieubezpieczonego pojazdu, który spowodował wypadek lub kolizję, będzie pociągnięty do odpowiedzialności w takim samym stopniu jak właściciel pojazdu w kwestii odszkodowania. Odszkodowanie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Wykorzystując regres ubezpieczeniowy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może domagać się zwrotu przekazanych środków zarówno od kierowcy, jak i od właściciela pojazdu. Niestety nawet jeśli kierowca pojazdu nie wiedział o tym, że prowadzone przez niego auto jest nieubezpieczone, to i tak złamał obowiązujące prawo i zostanie pociągnięty do odpowiedzialności. W kwestii kary za brak OC grzywną za brak ubezpieczenia OC zostanie obarczony jedynie właściciel samochodu.