Wyrejestrowanie samochodu to formalny proces, który jest inicjowany na wniosek właściciela. Taki wniosek należy złożyć choćby wówczas, gdy samochód został skradziony, zezłomowany, trwale utracony (np. w wyniku pożaru) lub sprzedany za granicę. Zobacz, jak krok po kroku wyrejestrować pojazd w wydziale komunikacji.
- Kto i kiedy może wyrejestrować samochód?
- Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
- Jak wyrejestrować pojazd w 2025 roku? Instrukcja krok po kroku
- Jakie dokumenty są potrzebne do wyrejestrowania samochodu w 2025 roku?
- Gdzie wyrejestrować samochód w 2025 roku?
- Ile kosztuje wyrejestrowanie samochodu w 2025 roku?
- Czy wyrejestrowany pojazd można ponownie zarejestrować?
- Czy po wyrejestrowaniu samochodu należy się zwrot OC?
- Czy trzeba wyrejestrować auto po jego sprzedaży?
Pojazd należy wyrejestrować w wydziale komunikacji, w którym został on zarejestrowany. Jednak procedura ta nieznacznie różni się w zależności od przyczyny wyrejestrowania samochodu. Jeżeli planujesz wyrejestrować samochód, ten poradnik jest dla Ciebie – znajdziesz w nim nie tylko praktyczne wskazówki, ale również wzór wniosku o wyrejestrowanie pojazdu.
Kto i kiedy może wyrejestrować samochód?
Wyrejestrować pojazd mechaniczny, a zatem choćby samochód osobowy czy motocykl, może tylko jego właściciel lub wszyscy współwłaściciele. Jeżeli któryś ze współwłaścicieli nie chce lub nie może być obecny w urzędzie, może udzielić pisemnego pełnomocnictwa drugiemu współwłaścicielowi. Udzielenie takiego pełnomocnictwa może wiązać się z opłatą w wysokości 17 zł – gdy współwłaściciele auta nie są spokrewnieni.
Kiedy można wyrejestrować samochód? Odpowiedź znajduje się w ustawie Prawo o ruchu drogowym – należy to zrobić w 6 sytuacjach:
- Przekazanie pojazdu (w tym niekompletnego) przedsiębiorcy, który prowadzi stację demontażu lub przedsiębiorcy, który prowadzi punkt zbierania pojazdów
- Kradzież pojazdu
- Sprzedaż pojazdu za granicę lub rejestracja auta za granicą – gdy pojazd został wywieziony z kraju
- Zniszczenie pojazdu poza granicami Polski
- Trwała i zupełna utrata posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności – musi ona być udokumentowana
- Wycofanie pojazdu z obrotu
Przykład
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
Od 31 stycznia 2022 r., na podstawie art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym, czasowo (na okres od 3 do 12 miesięcy) można wyrejestrować z ruchu poważnie uszkodzone samochody osobowe, których naprawa jest czasochłonna. Nie można przedłużyć tego terminu. Natomiast kolejne tymczasowe wycofanie pojazdu z obiegu jest możliwe dopiero po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji.
Czasowo można wyrejestrować samochód osobowy, gdy uszkodzeniu uległy jego najważniejsze elementy konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy (np. w wyniku wypadku drogowego). Taka możliwość istnieje też w razie wystąpienia szkody istotnej. Właściciel samochodu musi złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Tymczasowo można również wycofać z obiegu:
- Samochody ciężarowe i przyczepy, których waga przekracza 3,5 t
- Autobusy
- Ciągniki samochodowe
- Pojazdy specjalne
Przed ponownym dopuszczeniem pojazdu do ruchu niezbędne będzie wykonanie badania technicznego.
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu wiąże się z kosztami. Wysokość opłat dla samochodu osobowego wynosi 80 zł (na okres 3 miesięcy). W sytuacji wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 3 miesiące, opłatę zwiększa się o 4 zł za każdy kolejny miesiąc.
Jak wyrejestrować pojazd w 2025 roku? Instrukcja krok po kroku
Wyrejestrowanie samochodu w 2025 r. nie jest skomplikowane – procedura jest taka sama, jak w latach ubiegłych. Aby wyrejestrować pojazd, wykonaj 5 następujących kroków:
- Wypełnij wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
- Przygotuj wymagane dokumenty (ich lista zależy od przyczyny wyrejestrowania pojazdu, co szczegółowo wyjaśniamy w dalszej części artykułu) oraz ureguluj opłatę za wyrejestrowanie auta
- Złóż wniosek o wyrejestrowanie samochodu wraz z załącznikami w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca rejestracji pojazdu
- Odbierz w ciągu 30 dni decyzję o wyrejestrowaniu samochodu – w wyjątkowych sytuacjach ten termin może zostać wydłużony do 60 dni
- Powiadom firmę ubezpieczeniową o wyrejestrowaniu pojazdu – przy okazji warto złożyć wniosek o zwrot części składki za niewykorzystany okres ochrony
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu możesz pobrać w wydziale komunikacji albo skorzystać z gotowego wzoru od rankomat.pl.
Pobierz gotowy wzór wniosku o wyrejestrowanie auta od rankomat.pl
W formularzu trzeba podać:
- dane właściciela lub współwłaścicieli (imię i nazwisko, adres, datę urodzenia i nr PESEL),
- informacje o pojeździe (marka, model, rok produkcji, numery: rejestracyjny, VIN i silnika),
- informacje o dołączonych załącznikach.
Jakie dokumenty są potrzebne do wyrejestrowania samochodu w 2025 roku?
Lista dokumentów potrzebnych do wyrejestrowania pojazdu zależy od przyczyny, dla której auto zostanie wycofane z ruchu drogowego. Obowiązkowo trzeba mieć przy sobie:
- dowód osobisty,
- upoważnienia od pozostałych współwłaścicieli auta (jeżeli takowi są),
- wymagane załączniki,
- dowód wniesienia opłaty w wysokości 10 zł – w przypadku przelewu online należy pobrać potwierdzenie z bankowości internetowej.
Pozostałe dokumenty (załączniki), które należy okazać w wydziale komunikacji w zależności od powodu wyrejestrowania pojazdu, znajdziesz poniżej.
Wyrejestrowanie pojazdu z powodu kradzieży
- Pisemne oświadczenie właściciela pojazdu o jego kradzieży – należy pamiętać, że za poświadczenie nieprawdy grozi kara więzienia
- Dowód rejestracyjny
Wyrejestrowanie pojazdu z powodu sprzedaży za granicę
- Oświadczenie właściciela auta, że sprzedał pojazd za granicę
- Dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę – może to być choćby umowa kupna-sprzedaży lub akt darowizny
- Dokument potwierdzający zarejestrowanie pojazdu za granicą (kopia)
Wyrejestrowanie pojazdu z powodu kasacji za granicą
- Dokument potwierdzający zniszczenie samochodu
- Tablice rejestracyjne
- Dowód rejestracyjny
Wyrejestrowanie pojazdu z powodu trwałej utraty
- Dokument, który potwierdzi, że utrata pojazdu jest trwała
- Tablice rejestracyjne
- Dowód rejestracyjny
- Dowód wpłaty na rzecz gminy
Opłatę zawsze trzeba uiścić, jeżeli przyczyną wyrejestrowania samochodu jest jego trwała utrata. Więcej o tym koszcie – w dalszej części tekstu.
Wyrejestrowanie z powodu przekazania do stacji demontażu pojazdu
- Zaświadczenie o demontażu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu
- Tablice rejestracyjne
- Dowód rejestracyjny
Wyrejestrowanie pojazdu z powodu wycofania z ruchu (obiegu)
Wystarczy jeden z poniższych dokumentów:
- Dokument potwierdzający wycofanie auta z ruchu – może być nim np. oświadczenie producenta
- Dokument potwierdzający, że wycofany samochód został wykupiony – pojazd wycofany z obiegu może odkupić tylko firma, która go wprowadziła do obiegu
- Poświadczona kopia decyzji administracyjnej o wycofaniu pojazdu z ruchu
W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic rejestracyjnych właściciel pojazdu składa stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań.
Gdzie wyrejestrować samochód w 2025 roku?
Samochód należy wyrejestrować w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla miejsca jego ostatniej rejestracji. Może to być:
- urząd starostwa powiatowego,
- urząd miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
- urząd dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie.
Co istotne – w wydziale komunikacji nie musisz stawiać się osobiście. Możesz przesłać wszystkie wymagane dokumenty pocztą, a niektóre urzędy pozwalają na wyrejestrowanie pojazdu przez Internet (za pomocą profilu zaufanego). Zanim udasz się do wydziału, warto zatem sprawdzić, czy nie można załatwić wszystkich formalności online – bez wychodzenia z domu.
Ile kosztuje wyrejestrowanie samochodu w 2025 roku?
Wyrejestrowanie samochodu kosztuje 10 zł. Jeżeli samochód stanowi współwłasność kilku osób, a do urzędu zgłasza się jedna z nich z pełnomocnictwami od pozostałych, to oprócz wspomnianej opłaty w wysokości 10 zł trzeba będzie uiścić dodatkową opłatę w wysokości 17 zł tytułem pełnomocnictwa. Opłata nie jest pobierana, jeżeli współwłaściciele są osobami z najbliższej rodziny (współmałżonkowie, rodzice, dzieci, rodzeństwo).
Pojawić może się też dodatkowa opłata na rzecz gminy. Należy ją uregulować, gdy doszło do zupełnej utraty posiadania pojazdu (np. gdy auto spłonęło w pożarze). Opłata ta nie ma stałej wysokości – jej kwota jest ustalana na podstawie wzoru umieszczonego w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności.
Czy wyrejestrowany pojazd można ponownie zarejestrować?
Wyrejestrowanie auta to najczęściej droga w jedną stronę, ponieważ ponowna rejestracja tego samego pojazdu jest możliwa tylko w kilku przypadkach. Przepisy prawa dopuszczają ponowną rejestrację, gdy pojazd:
- jest ciągnikiem albo przyczepą rolniczą,
- został odzyskany po kradzieży,
- jest zabytkowy,
- ma co najmniej 25 lat i rzeczoznawca samochodowy uznał go za unikatowy,
- ma co najmniej 25 lat i jest ważny ze względów historycznych (np. należał do prezydenta, brał udział w jakimś epokowym wydarzeniu),
- został wywieziony z kraju lub sprzedany za granicą.
Czy po wyrejestrowaniu samochodu należy się zwrot OC?
O wyrejestrowaniu pojazdu w wydziale komunikacji trzeba powiadomić firmę ubezpieczeniową. To nie tylko kwestia tego, że ubezpieczenie mogłoby się automatycznie wznowić na kolejny okres – to także sposób, aby otrzymać zwrot części składki.
Wypowiedź eksperta
Jak widać, złożenie wniosku o wyrejestrowanie samochodu nie powinno sprawiać kłopotu, jeżeli skompletujesz wymagane dokumenty. Procedura jest przejrzysta – wystarczy sprawdzić, jakie zasady i koszty obowiązują w Twoim przypadku.
Czy trzeba wyrejestrować auto po jego sprzedaży?
Jeżeli sprzedasz samochód, nie masz obowiązku jego wyrejestrowania. Jednak w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży czy sporządzenia aktu darowizny musisz powiadomić o transakcji wydział komunikacji. Inaczej starosta może nałożyć na Ciebie karę finansową w wysokości 250 zł. Jeżeli auto było własnością więcej niż jednej osoby, to wspomniana kara obciąża solidarnie wszystkich współwłaścicieli auta.
Urząd o zmianie właściciela samochodu można powiadomić przez internet. W tym celu należy przygotować dane nabywcy pojazdu, skan lub zdjęcie umowy kupna-sprzedaży lub aktu darowizny. Następnie wystarczy wykonać następujące kroki:
- Wejść na stronę: https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-obywatela, wybrać zakładkę „Kierowcy i pojazdy”, a następnie „Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę”
- Odpowiedzieć na kilka prostych pytań
- Kliknąć „Złóż wniosek”
- Zalogować się za pomocą profilu zaufanego
- Postępować zgodnie z instrukcjami
O sprzedaży samochodu – analogicznie jak o wyrejestrowaniu auta – należy poinformować firmę ubezpieczeniową. W tym przypadku jednak zwrot niewykorzystanej składki OC wcale nie będzie tak oczywisty – nabywca ma prawo korzystać z przejętej polisy.
Co warto wiedzieć
- Auto należy wyrejestrować w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca ostatniej rejestracji pojazdu.
- Urząd ma 30 dni na wyrejestrowanie auta od momentu złożenia wniosku, ale niekiedy procedura może wydłużyć się do 2 miesięcy.
- Wyrejestrowanie auta kosztuje 10 zł, ale jeżeli powodem wyrejestrowania jest trwała utrata pojazdu, to pojawi się dodatkowa opłata.
- Aby wyrejestrować samochód, wystarczy wypełnić wzór wniosku i dołączyć do niego wymagane załączniki.
- Wyrejestrowanie samochodu nie jest konieczne po sprzedaży auta – należy jedynie zawiadomić wydział komunikacji o transakcji.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wyrejestrowanie samochodu
Czy wszyscy współwłaściciele auta muszą być obecni przy wyrejestrowywaniu auta?
Każdy ze współwłaścicieli pojazdu musi wyrazić zgodę na jego wyrejestrowanie. Jeżeli któryś z nich nie może osobiście pojawić się w wydziale komunikacji, powinien udzielić pisemnego pełnomocnictwa osobie, która będzie mogła załatwić formalności. Za pełnomocnictwo pobierana jest opłata w wysokości 17 zł, gdy pełnomocnikiem nie jest członek najbliższej rodziny.
Czy można wyrejestrować samochód z dowolnego powodu?
Nie. Pojazd mechaniczny może zostać wyrejestrowany jedynie z powodu wskazanego w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Takim powodem jest m.in. kradzież, trwała utrata pojazdu (np. w wyniku pożaru) czy zezłomowanie samochodu w stacji demontażu działającej zgodnie z zezwoleniem wydanym przez marszałka województwa.
Jak założyć profil zaufany, aby wyrejestrować samochód?
Aby zdalnie założyć profil zaufany, należy przejść na stronę: https://www.gov.pl/web/profilzaufany. Wniosek o profil zaufany można potwierdzić na kilka sposobów, np. poprzez bank, w rozmowie wideo z urzędnikiem czy w placówce. Na podanej stronie znajduje się też numer telefonu, pod którym można uzyskać dodatkowe informacje.Jak wyrejestrować samochód bez dowodu rejestracyjnego?
Wyrejestrowanie pojazdu bez dowodu rejestracyjnego jest możliwe. Jeżeli nie masz dowodu rejestracyjnego, to wystarczy, że wraz z wnioskiem o wyrejestrowanie samochodu złożysz oświadczenie, w którym podasz przyczynę braku dokumentu. Podobnie możesz zrobić, gdy łupem złodziei staną się tablice rejestracyjne.Czy można wyrejestrować samochód online?
Tak. Jeżeli masz profil zaufany, można wyrejestrować samochód przez internet na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-obywatela. To wygodny i szybki sposób – wystarczy zaledwie kilka kliknięć.
Czy decyzję o wyrejestrowaniu samochodu trzeba odebrać osobiście w urzędzie?
Niekoniecznie. Decyzja o wyrejestrowaniu pojazdu może zostać wysłana pocztą na wskazany adres. Wówczas nie trzeba osobiście odbierać pisma w urzędzie.
Czy firma ubezpieczeniowa może odmówić zwrotu niewykorzystanej składki po wyrejestrowaniu auta?
Firma ubezpieczeniowa nie może odmówić zwrotu niewykorzystanej części składki OC. Jednak aby nastąpiła wypłata środków, konieczne jest złożenie wniosku przez właściciela pojazdu.