Przed wyjazdem na narty warto, a nawet trzeba, zapoznać się z oznaczeniami tras narciarskich. Inne trasy powinny wybierać osoby początkujące, a inne doświadczeni narciarze. Nie wszystkie z nich będą odpowiednie dla najmłodszych fanów sportów zimowych. Sprawdzamy, co oznaczają poszczególne oznaczenia kolorystyczne tras narciarskich w Polsce. 

Stawką jest nie tylko komfort wypoczynku, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Poszczególne kolory oznaczają konkretne poziomy trudności. W naszym kraju kolor odzwierciedla m.in. kąt nachylenia stoku, ukształtowanie terenu czy odległość od pobliskich obiektów.

Jak oznakowane są trasy narciarskie?

W Polsce spotkamy trasy oznakowane czterema kolorami.

  • Trasy oznakowane na zielono - to trasy najmniej wymagające, idealne dla osób początkujących. Są szerokie, a kąt nachylenia nie jest zbyt duży, co stwarza idealne warunki do bezpiecznej nauki szusowania. Trasy zielone uchodzą za bezpieczne także dla dzieci, ponieważ nie ma tam warunków do nabrania niebezpieczniej prędkości. Nie spotkamy tam też snowboardzistów ani bardziej doświadczonych narciarzy. Średnie nachylenie tras oznakowanych na zielono to ok. 9°.
  • Trasy oznakowane na niebiesko - uchodzą za odrobinę trudniejsze niż trasy zielone. Nadal jednak będą bezpieczne dla osób, które nie mają dużego doświadczenia lub preferują spokojną, relaksacyjną jazdę. Stopień nachylenia jest tu już jednak wyższy i wynosi ok. 10-12°. Rodziny, które chcą szusować na niebieskich trasach z dziećmi, powinny więc zadbać o właściwe przygotowanie najmłodszych. Trasy oznaczone niebieskim kolorem będą dobrym wyborem dla osób, które chcą doskonalić swój styl jazdy – w praktyce wybiera go większość średnio doświadczonych narciarzy, ponieważ kolejny poziom zaliczamy już do trudnych.
  • Trasy oznakowane na czerwono - są to trasy trudne, przeznaczone dla zdecydowanie bardziej doświadczonych narciarzy. Zwykle wybierają je osoby, które świetnie radzą sobie na trasach niebieskich i chcą wejść na kolejny poziom. Nachylenie wynosi ok. 12-16°, a zatem należy uważać, aby przypadkowo nie nabrać zbyt dużej prędkości. Warto też przed zjazdem sprawdzić, czy na trasie są fragmenty uważane przez innych narciarzy za wyjątkowo trudne. Czerwone trasy to opcja dla narciarzy doświadczonych, którzy na stokach bywają regularnie.
  • Trasy oznakowane na czarno - czarne trasy przeznaczone są dla najbardziej wtajemniczonych narciarzy i snowboardzistów. Wymagany jest dobry sprzęt, który poradzi sobie z trudnościami takimi jak m.in. niedoskonałe ukształtowanie terenu. Na czarnych trasach można spotkać na ukryte dołki, niespodziewane, ostre zakręty, czy sporej wielkości grudy lodu. Nachylenie tras czarnych to ok. 16°. Tego typu trasy powinny wybierać wyłącznie osoby z dużym doświadczeniem, praktycznymi umiejętnościami i pewne swoich możliwości
  • Dwukolorowe (czarno-czerwone): Trasy pośrednie pomiędzy czarnymi a czerwonymi, oferujące wyzwanie dla zaawansowanych narciarzy
  • Żółty lub pomarańczowy: Czasami używane jako oznaczenie tras specjalnych, takich jak trasy zjazdowe (freeride) czy tereny poza trasami (off-piste).

Jakie inne znaki można spotkać na trasach narciarskich?

Oprócz oznaczeń kolorystycznych na trasach znajdują się także inne znaki, w tym m.in. ostrzegawcze, zakazu, nakazu i informacyjne. Kierowcy z pewnością nie będą mieli problemów z ich odczytaniem i interpretacją – oznaczenia te przypominają znaki drogowe.

Znaki informacyjne umieszczone są zazwyczaj mniej więcej co 200 metrów. Informują o numerze trasy oraz o tym, ile jeszcze zostało do końca. Znaki ostrzegawcze pojawiają się tam, gdzie narciarzowi może grozić jakieś niebezpieczeństwo. Ostrzegają w szczególności o:

  • skrzyżowaniu z inną trasą, drogą lub wyciągiem,
  • zwężeniach,
  • szczelinach w lodowcach,
  • możliwości wypadnięcia z trasy,
  • ratrakach.

Znaki nakazu informują narciarza o tym, w jaki sposób powinien korzystać z trasy, np. o konieczności zjazdu w prawo lub lewo. Analogicznie, znaki zakazu wskazują, czego robić nie wolno. Zakazują m.in. palenia tytoniu, jazdy poza trasą, zjazdów na sankach czy wprowadzania zwierząt. 

Znakami, które mogą być nowością, są te ostrzegające o możliwości wystąpienia lawin oraz sposób informowania obsługi helikopterów ratunkowych, że potrzebujemy pomocy. Przed wyjazdem warto sprawdzić te oznaczenia.

Znaki na trasach narciarskich mogą się odrobinę różnić w zależności od kraju, do którego się wybraliśmy. Zasadniczo jednak zawsze są do siebie podobne.

Jak wybrać rodzaj trasy?

Wybór rodzaju trasy, w szczególności osobom, które na narty wybierają się po raz pierwszy, może sprawiać trudności. Kompletni amatorzy najbezpieczniej czuć się będą na trasach zielonych, które stopniowo można stopniowo zamieniać na niebieskie. Osoby bardziej doświadczone mogą spróbować swoich sił na trasach oznakowanych jako czerwone lub czarne.

Przy wyborze trasy należy więc wziąć pod uwagę:

  • Stopień Umiejętności:

    Wybierz trasę odpowiednią dla swojego poziomu umiejętności. Trasy oznaczone kolorem zielonym lub niebieskim są przeznaczone dla początkujących, czerwone dla średniozaawansowanych, a czarne dla zaawansowanych. Unikaj tras, które są zdecydowanie poza Twoim zakresem umiejętności.
  • Warunki Śniegowe:

    Sprawdź aktualne warunki śniegowe. Mokry, rozmiękły śnieg może utrudnić jazdę, zwłaszcza na trasach o większym nachyleniu. Upewnij się, że trasa, którą wybierasz, jest w dobrym stanie.
  • Długość Trasy:

    Zastanów się, ile czasu i energii chcesz poświęcić na zjazd. Niektóre trasy mogą być długie i wymagające, podczas gdy inne są krótsze i bardziej dostępne.
  • Rodzaj Terenu:

    Czy wolisz szerokie, łagodne trasy czy wolisz bardziej techniczne i strome zjazdy? Znajomość rodzaju terenu pomoże ci wybrać trasy, które spełniają twoje oczekiwania i umiejętności.
  • Czytelność Oznaczeń:

    Zwróć uwagę na czytelność oznaczeń tras. Upewnij się, że znasz dobrze system oznakowań w danym ośrodku.
  • Bezpieczeństwo:

    Zawsze przestrzegaj zasad bezpieczeństwa. Unikaj stromych trudnych tras, jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności. Pamiętaj o korzystaniu z kasku i innych niezbędnych elementów bezpieczeństwa.
  • Pogoda:

    Sprawdź prognozę pogody. Deszcz, mgła lub silny wiatr mogą wpływać na warunki na stoku.
  • Tłumność na Stoku:

    Jeśli nie lubisz tłumów, wybierz trasy lub godziny, gdy stok jest mniej zatłoczony.

Dużo zależy także od indywidualnych preferencji. Zielone trasy mogą wydawać się niewystarczające amatorom, którzy lubią od razu rzucać się na głęboką wodę. Wybierając trasę, warto jednak przede wszystkim kierować się zasadami bezpieczeństwa, a brawurę pozostawić poza stokiem. Stawką jest życie i zdrowie nie tylko nasze, ale również innych narciarzy.

Jak bezpiecznie jeździć na nartach?

Oznakowanie tras to jedno, zachowanie narciarzy – to drugie. Fédération Internationale de Ski ustaliła 10 podstawowych zasad, które obowiązują narciarzy na całym świecie (tzw. zasady FIS). Należą do nich:

  1. Rozwaga. Każdy szusujący powinien korzystać ze stoku w taki sposób, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych osób.
  2. Kontrola prędkości. Narciarze powinni dostosowywać prędkość jazdy do swoich umiejętności, wybranej trasy, jej stanu, natężenia ruchu i warunków pogodowych.
  3. Zasada pierwszeństwa. Narciarz, a także snowboarder, nadjeżdżający od tyłu, powinien wybrać tor jazdy w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla osób nadjeżdżających przed nim.
  4. Wyprzedzanie. Na stoku można wyprzedzać z góry i z dołu oraz z prawej i lewej strony. Zawsze jednak należy pozostawić taki odstęp, aby inni narciarze i snowboardziści mieli przestrzeń na swobodne poruszanie się.
  5. Włączanie się do ruchu. Każdy, kto rozpoczyna jazdę lub włącza się do ruchu na trasie po zatrzymaniu, ma obowiązek sprawdzenia zarówno góry, jak i dołu trasy.
  6. Zatrzymanie. Narciarze i snowboardziści nie powinni zatrzymywać się w sposób nagły, na wąskich odcinkach trasy, cechujących się słabszą widocznością. Jeśli zdarzy się upadek w takim miejscu, należy je jak najszybciej opuścić.
  7. Wchodzenie i schodzenie. Pieszo można poruszać się wyłącznie na skraju trasy.
  8. Obowiązek przestrzegania znaków narciarskich. Należy także wybierać odpowiednio oznakowane trasy i stosować się do sygnalizacji.
  9. Udzielanie pomocy. Jeśli narciarz lub snowboardzista będzie świadkiem wypadku, ma obowiązek udzielenia pomocy.
  10. Obowiązek ujawnienia tożsamości. W razie wypadku na stoku każdy świadek i uczestnik ma obowiązek ujawnienia swoich danych osobowych. Dotyczy to zarówno osób odpowiedzialnych za zdarzenie, jak i zupełnie przypadkowych.

Jak wybrać ubezpieczenie na narty?

Narciarstwo to fantastyczny sport, który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Niestety – na stoku nietrudno o kontuzję czy nieumyślne zrobienie krzywdy innej osobie.

Jedną z pierwszych czynności, którą warto podjąć, planując wyjazd, jest więc zakup ubezpieczenia narciarskiego. Szczególnie z uwagi na fakt, że podczas wyjazdu na narty EKUZ to za mało. Karta nie gwarantuje pełnej ochrony, a za wiele usług medycznych możesz zostać obciążony rachunkiem.

Warto również pamiętać, że leczenie poza Polską nie należy do najtańszych, a z pozoru błahy zabieg może kosztować Cię nawet kilka tysięcy euro. 

Wypowiedź eksperta

Dlatego warto zwrócić uwagę, aby polisa zawierała możliwie wysoką sumę kosztów leczenia.Dzięki temu ubezpieczenie narciarskie pokryje koszty leczenia nawet najbardziej skomplikowanych urazów, a także zakupu lekarstw czy transportu do kraju. Polisa powinna zawierać także pakiet Assitance, ubezpieczenie NNW i OC – niezbędne, jeśli w trakcie zjazdu dojdzie do wyrządzenia krzywdy innemu narciarzowi. Warto także, aby ubezpieczenie pokrywało koszty ratownictwa i poszukiwania.
Magdalena Kajzer, Specjalista ds. ubezpieczeń turystycznychMagdalena Kajzer, Specjalista ds. ubezpieczeń turystycznych

Ubezpieczenie na narty z ochroną sprzętu narciarskiego
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena
AXA Partners
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
8,89 zł
1 os. / 1 dzień
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 114zdarzenia pod wpływem alkoholu sprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Signal Iduna
Koszty leczenia
258 500 zł
Ratownictwo
43 083 zł
Bagaż
2 000 zł
13,70 zł
1 os. / 1 dzień
Dodatkowo: NNW: 30 000 złOC: 430 833 złOC sportowe: 215 416 złsporty objęte polisą: 7zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Europa Ubezpieczenia
Koszty leczenia
1 292 498 zł
Ratownictwo
43 031 zł
Bagaż
4 308 zł
18,00 zł
1 os. / 1 dzień
Dodatkowo: NNW: 43 083 złOC: 430 833 złOC sportowe: 430 833 złsporty objęte polisą: 27 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Generali
Koszty leczenia
800 000 zł
Ratownictwo
800 000 zł
Bagaż
3 000 zł
31,00 zł
1 os. / 1 dzień
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 300 000 złOC sportowe: 300 000 złsporty objęte polisą: 3zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Allianz
Koszty leczenia
200 000 zł
Ratownictwo
200 000 zł
Bagaż
-
56,00 zł
1 os. / 1 dzień
Dodatkowo: NNW: 10 000 złOC: 1 000 000 złOC sportowe: 1 000 000 złsporty objęte polisą: 123 zdarzenia pod wpływem alkoholu sprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Ubezpieczenie na narty z ochroną sprzętu narciarskiego
AXA Partners
8,89 zł 1 os. / 1 dzień
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 114zdarzenia pod wpływem alkoholu sprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Signal Iduna
13,70 zł 1 os. / 1 dzień
Koszty leczenia
258 500 zł
Ratownictwo
43 083 zł
Bagaż
2 000 zł
Dodatkowo: NNW: 30 000 złOC: 430 833 złOC sportowe: 215 416 złsporty objęte polisą: 7zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Europa Ubezpieczenia
18,00 zł 1 os. / 1 dzień
Koszty leczenia
1 292 498 zł
Ratownictwo
43 031 zł
Bagaż
4 308 zł
Dodatkowo: NNW: 43 083 złOC: 430 833 złOC sportowe: 430 833 złsporty objęte polisą: 27 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Generali
31,00 zł 1 os. / 1 dzień
Koszty leczenia
800 000 zł
Ratownictwo
800 000 zł
Bagaż
3 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 300 000 złOC sportowe: 300 000 złsporty objęte polisą: 3zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19
Allianz
56,00 zł 1 os. / 1 dzień
Koszty leczenia
200 000 zł
Ratownictwo
200 000 zł
Bagaż
-
Dodatkowo: NNW: 10 000 złOC: 1 000 000 złOC sportowe: 1 000 000 złsporty objęte polisą: 123 zdarzenia pod wpływem alkoholu sprzęt sportowyzachorowanie COVID-19

Ubezpieczyć można również sprzęt sportowy, który w przypadku narciarstwa zwykle jest naprawdę kosztowny.

Przed wyborem polisy warto porównać oferty. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują bardziej nietypowe świadczenia, np. zwrot kosztów karnetu, gdy ubezpieczony z powodu choroby nie może z niego skorzystać lub tzw. ubezpieczenie od braku śniegu.

Przy pomocy naszego kalkulatora ubezpieczeń turystycznych można szybko sprawdzić oferty kilkunastu ubezpieczycieli i wybrać najlepszą. Udany wyjazd na narty to wyjazd bezpieczny! 

Co warto wiedzieć?

  1. W Polsce trasy narciarskie oznaczone są kolorami zielonym, niebieskim, czerwonym i czarnym. 
  2. Kolor odzwierciedla poziom trudności, a także m.in. kąt nachylenia stoku, ukształtowanie terenu czy odległość od pobliskich obiektów.
  3. Trasy zielone i niebieskie przeznaczone są dla początkujących, a czerwone i czarne powstały z myślą o zaawnsowanych i doświadczonych narciarzy.
  4. Poza kolorami tras na stoku można spotkać znaki informujące, ostrzegawcze oraz znaki zakazu. 

Najczęściej zadawane pytania

  1. Jakie oznaczenia kolorystyczne można spotkać na polskich stokach?

    Dostępne są cztery rodzaje tras - zielone, niebieskie, czerwone i czarne. Określają one poziom trudności danego stoku. Trasy zielone są najłatwiejsze, niebieskie i czerwone przeznaczono dla średniozaawansowanych, a czarne dla najbardziej doświadczonych narciarzy.

  2. Jakie inne znaki są umieszczone a stokach?

    Są to znaki ostrzegawcze, zakazu, nakazu i informacyjne.

  3. Jak dopasować rodzaj trasy do swoich umiejętności?

    Należy wziąć pod uwagę kilka czynników, takich jak poziom zaawansowania w jeździe na nartach ,doświadczenie i obycie ze sprzętem narciarskim,a także rodzaj posiadanego ekwipunku.