Większość linii lotniczych umożliwia transport sprzętu narciarskiego w bagażu podręcznym i rejestrowanym w luku bagażowym. Jednak z uwagi na określone limity wagi i rozmiaru, może się on w nich nie zmieścić. W efekcie trzeba uiścić dodatkową opłatę za nadbagaż, która może wynieść od 25 do 80 euro w jedną stronę.

W większości linii lotniczych limit bagażu rejestrowanego wynosi 23 kg i 158 cm. Jeżeli zostanie przekroczony, za transport sprzętu narciarskiego trzeba dodatkowo dopłacić. Wyjaśniamy, ile wynoszą limity wagi i rozmiaru bagażu u różnych przewoźników, a także jaką kwotę trzeba zapłacić za nadbagaż. Podpowiadamy również, jak obniżyć koszty przewozu czy w jaki sposób ubezpieczyć narty, kijki bądź odzież narciarską.

Czy można przewieźć sprzęt narciarski w bagażu podręcznym?

Bagaż podręczny to zazwyczaj niewielka walizka lub plecak, który wnosimy ze sobą bezpośrednio do samolotu. Niewielki schowek pod sufitem nie pomieści w sobie wielkogabarytowych przedmiotów ani większej ilości rzeczy. Jego zawartość nie może być również dowolna, szczególnie jeśli chodzi o sprzęt sportowy. Co zatem można włożyć do standardowej kabinówki? 

Przede wszystkim drobny sprzęt elektroniczny, taki jak laptop, telefon, czy powerbank. Przewozić można również środki higieniczne, jeśli ich pojemność nie przekracza 100ml. Dodatkowo, mała walizka powinna pomieścić książki, dodatkową torebkę, koc, czy odzież, jak na przykład okrycie wierzchnie. Dozwolone jest także przewożenie niektórych leków oraz produktów zakupionych w strefie bezcłowej.

Turyści, którzy planują spędzić urlop uprawiając różnego rodzaju sporty, jeśli chcą zabrać ze sobą własny sprzęt, będą w związku z tym musieli pomyśleć o wykupieniu dodatkowego bagażu rejestrowanego. 

Do bagażu podręcznego można zapakować tylko lekkie elementy odzieży narciarskiej, jak np. rękawiczki czy gogle. Natomiast cięższe, jak narty, kijki czy buty należy wsadzić do bagażu rejestrowanego przewożonego w luku bagażowym. 

Co nie powinno znaleźć się w bagażu podręcznym?

W tego typu bagażu nie wolno bowiem przewozić przede wszystkim przedmiotów niebezpiecznych i takich, na przykład o ostrych krawędziach, z kolcami, odstającymi elementami, a także tych, które mogłyby zostać wykorzystane jako broń. Zaliczają się do nich nawet na pozór niegroźne przedmioty codziennego użytku, takie jak druty do szydełkowania, nożyczki, korkociąg, czy strzykawki z igłami. Jeśli chodzi o produkty płynne, w bagażu podręcznym można przewieźć do 1 litra płynów, jednak tylko w pojemnikach do 100ml każdy. 

Jeśli natomiast chodzi o sprzęt sportowy, miłośnicy aktywnego spędzania urlopu będą niepocieszeni. Bardzo niewiele przedmiotów można bowiem zapakować do bagażu podręcznego, planując lot samolotem. Do nielicznych wyjątków należą rzeczy, które samodzielnie nie stanowią pełnego ekwipunku sportowego, na przykład trapery, rolki, płetwy do pływania, czy kula do kręgli. 

Jak przewieźć sprzęt sportowy w samolotach poszczególnych linii lotniczych? 

Przewóz sprzętu sportowego na pokładzie samolotu jest możliwy we wszystkich liniach lotniczych, jednak nie zawsze na takich samych zasadach. Czasami tego typu ekwipunek uznawany jest za bagaż rejestrowany, innym razem odbywa podróż na specjalnych zasadach, na przykład jako dodatkowo płatny nadbagaż.

A jak wygląda to u najbardziej popularnych przewoźników? 

  • PLL LOT - tu sportowy ekwipunek może być przewożony bezpłatnie, jeżeli nie przekroczy limitu Free Baggage Allowance wskazanego na bilecie. Linie zaznaczają, że ciężar przewożonego w samolocie sprzętu sportowego nie może być większy niż 45kg, ponieważ w przeciwnym razie konieczne będzie przewiezienie bagażu jako CARGO. Jeśli natomiast sprzęt, który chcemy ze sobą zabrać, nie został ujęty w tabeli określającej, co zalicza się do sprzętu sportowego, będzie on potraktowany jako nadbagaż. W przypadku nart, jako jeden bagaż liczona jest jedna para, razem z kijkami, butami i kaskiem. Opłata podczas rejsów krajowych to 100 PLN za lot, międzynarodowych 250 PLN, a międzykontynentalnych 450 PLN.
  • Wizzair - w tym przypadku, jeśli będziemy chcieli zabrać ze sobą do samolotu sprzęt narciarski, będzie on potratowany jako bagaż specjalny. Wszystkie rzeczy powinny być odpowiednio zapakowane, najlepiej w ochronne pokrowce. Jeśli rezerwujemy miejsce przez internet, opłata za jedną sztukę bagażu dla jednego pasażera to 42 euro za lot. Jeśli bilety kupujemy już na lotnisku, za taką samą usługę zapłacimy 60 euro. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku przekroczenia zadeklarowanej podczas rezerwacji wagi, dodatkowe kilogramy zostaną uznane za nadbagaż, który jest dodatkowo płatny 11 euro za 1kg. 
  • Ryanair - przewoźnik na swojej stronie informuje, że: „Niektóre sprzęty sportowe można przewozić w luku bagażowym samolotu oprócz osobistego bagażu rejestrowanego do limitu 20 kg na sztukę”. Sprzęt, który jest za duży, aby zmieścić się w bagażu podręcznym, musi przejść odprawę. Ten o wadze przekraczającej 20kg będzie traktowany jako nadbagaż. 
  • Lufthansa - w tym przypadku poza limitem bagażu bezpłatnego pasażer może zabrać ze sobą nieodpłatnie jeden zestaw sprzętu sportowego, jednak jego waga nie może przekroczyć maksymalnej wagi dopuszczalnej dla bagażu w określonej klasie. Linie lotnicze zaznaczają także, że sprzęt sportowy o wadze większej niż 32kg i długości przekraczającej 315cm nie będzie traktowany jako bagaż. Można go nadać jedynie jako CARGO. 

Jak przewieźć sprzęt narciarski w bagażu specjalnym?

Najwygodniej jest przewieźć sprzęt narciarski samolotem w dokupując nadbagaż (bagaż specjalny). W przypadku rezerwacji internetowej jej wysokość na terenie Europy w klasie ekonomicznej u różnych przewoźników wynosi od 25 do 80 euro w jedną stronę. 

W tanich liniach lotniczych bagaż specjalny kosztuje od 30 do 45 euro. W Wizzair można dodatkowo przewieźć jeden zestaw sprzętu narciarskiego w pokrowcu o maksymalnej wadze 32 kg za 30 euro (129 zł) w jedną stronę. W easyJet za 40 euro (170 zł) do 20 kg i za 50 euro (218 zł) do 32 kg, a w Ryanair za 45 euro (216 zł) do 20 kg. 

Podobne ceny obowiązują również u większych przewoxników. W KLM opłaty za bagaż specjalny do 23 kg zaczynają się od 25 euro (107 zł), w Scandinavian Airlines System (SAS) za torbę do 32 kg trzeba zapłacić 30 euro (129 zł), a w Norwegian do 32 kg – 35-40 euro (150-172 zł).

Drożej jest u popularnych w Polsce dużych przewoźników. W Lufthansie przewóz sprzętu narciarskiego do 32 kg w bagażu specjalnym kosztuje 50 euro (215 zł), a w LOT do 45 kg 60 euro (250 zł – rejsy międzynarodowe). Natomiast w Air France opłata do 32 kg wynosi 75 euro (322 zł), a w Swiss Air do 32 kg – 70-80 euro (301-344 zł). 

wysokość dopłat za przewóz sprzętu narciarskiego

Jak bezpiecznie przewieźć sprzęt narciarski samolotem?

Planując przewóz sprzętu narciarskiego samolotem warto pamiętać o kilku ważnych rzeczach. 

  • Po pierwsze, miejsce w luku bagażowym nie jest nieograniczone, w związku z czym nie każdy sprzęt zostanie przyjęty na pokład. Dlatego też warto odpowiednio wcześnie sprawdzić warunki rezerwacji. 
  • Po drugie, sprzęt sportowy przewożony samolotem nie może być za ciężki. W większości przypadków jego waga nie powinna przekraczać 45kg. 
  • Warto również pamiętać o tym, że każdy przewoźnik może mieć swoje zasady dotyczące przewozu tego typu bagażu. Dlatego też jeśli podczas jednej podróży korzystamy z usług więcej niż jednego przewoźnika, musimy sprawdzić, czy z każdym z nich przewóz sportowych rzeczy będzie możliwy. 
  • Nie każdy pamięta również o tym, że sprzęt sportowy, którego dane linie lotnicze nie uwzględniają w swojej tabeli dopuszczalnych rzeczy, może zostać potraktowany jako płatny nadbagaż

 Praktyczne wskazówki na bezpieczne przewożenie sprzętu

  • Torba narciarska - to świetne rozwiązanie jeśli chodzi o przewożenie samolotem nart lub deski snowboardowej. Są lekkie, pojemne, a najczęściej również wodoodporne. Do samolotu najlepsze będą te z dodatkową ochronną wyściółką, która zapewni większe zabezpieczenie dla cennego sprzętu. To ważne, ponieważ bagaże rejestrowane narażone są na uszkodzenia w trakcie załadunku lub rozładunku samolotu. 

  • Odpowiednie pakowanie - w przypadku nart najlepiej umieścić je na samym spodzie torby, a jeśli przewozimy dwie pary, dobrze ułożyć je obok siebie, nie zaś jedna na drugiej. Buty narciarskie powinny być ułożone w taki sposób, by tworzyły prostokąt. Dobrze będzie umieścić je po przeciwnej stronie torby niż kask. Ten drugi może natomiast stać się świetnych ochraniaczem na gogle narciarskie przykryte rękawicami. 

  • Pakowanie ubrań - jeśli chodzi o odzież sportową, która najczęściej zajmuje w bagażu sporo miejsca, do jej pakowania warto użyć specjalnych toreb próżniowych. 

  • Pokrowce - bezpieczeństwo w torbie podróżnej, zwłaszcza w przypadku delikatnych przedmiotów, zapewniają odpowiednie pokrowce. Dobrze, jeśli można umieścić w nich gogle narciarskie, maskę do nurkowania, czy deskorolkę. Jeśli nie mamy właściwych ochraniaczy, do zabezpieczenia przedmiotów można na przykład przewożonych w bagażu ubrań. 

Jak tanio przewieźć sprzęt narciarski samolotem?

Przewóz sprzętu sportowego samolotem ostatecznie może okazać się dość kosztowny. Razem z zakupem biletu lotniczego, cena takiego transportu, zwłaszcza jeśli chodzi o sprzęt narciarski, może przekroczyć nawet 1000 zł. Jednak koszty przewozu nawet takich rzeczy można obniżyć.

Aby to zrobić, warto pamiętać o kilku najważniejszych rzeczach: 

  • Rezerwacja przez internet - warto zarezerwować transport sprzętu narciarskiego samolotem w bagażu specjalnym przez internet z dużym wyprzedzeniem. Rezerwacja online może być nawet dwukrotnie tańsza niż poinformowanie o przewozie dopiero na lotnisku. W ten sposób zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na zakup skipassów czy noclegu o wyższym standardzie. 

  • Porównanie ofert różnych przewoźników - oszczędni turyści zwykle wybierają tanie linie lotnicze. Jednak w przypadku przewozu sprzętu narciarskiego w bagażu specjalnym nie zawsze będzie to dobry pomysł. U zwykłych przewoźników, takich jak KLM czy SAS, transport może być nieznacznie tańszy niż w easyJet bądź Ryanair. W efekcie przed podróżą warto porównać ze sobą co najmniej kilka ofert i wybrać tę o wyższym standardzie w podobnej cenie. 

  • Równomierne rozłożenie ciężaru - przed wylotem warto dokładnie zaplanować pakowanie sprzętu narciarskiego. Aby nie marnować określonego przez przewoźnika limitu wagi, można np. ubrać ciężką kurtkę narciarską na siebie i wejść w niej na pokład samolotu. Podobnie jeżeli linie lotnicze to umożliwiają, można narty i kijki zapakować do bagażu rejestrowanego, a buty wsadzić do bagażu podręcznego. Ponadto do obuwia narciarskiego można włożyć gogle czy rękawice. 

  • Członkostwo w programach lojalnościowych - niektóre z nich, po zebraniu odpowiedniej ilości punktów, dają bowiem możliwość przewożenie sprzętu sportowego bez dodatkowych opłat. 

  • Dokładne sprawdzenie warunków konkretnego przewoźnika - to ważne, ponieważ nie wszystkie linie lotnicze mają takie same zasady przewozu sprzętu sportowego. Jeśli wybrany przewoźnik (lub ten, do samolotu którego przesiadamy się podczas dłuższej podróży) nie ma na swojej liście wybranego przez Ciebie przedmiotu, sprzęt zostanie uznany za nadbagaż, który podlega dodatkowej opłacie. 

Co zrobić w razie zagubienia sprzętu przez linie lotnicze?

Nie tylko zgubienie, ale i opóźnienie bagażu z winy linii lotniczych może stać się podstawą, aby ubiegać się o odszkodowanie. Jeśli po dotarciu do miejsca docelowego okaże się, że nasz bagaż nie został tam dostarczony, będziemy musieli zmierzyć się z kilkoma niedogodnościami. Walizka lub sprzęt, który prawdopodobnie utknął gdzieś po drodze, powinien pojawić się na lotnisku, jednak będziemy musieli na to trochę poczekać. Warto przy tym wiedzieć, że od momentu nadania bagażu na lotnisku aż do chwili odbioru przez pasażera, linie lotnicze są odpowiedzialne za rzeczy, które przewozimy. 

Jak czytamy na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska: 

Maksymalna wysokość rekompensaty wynosi 1288 SDR (około 6 786,37 PLN po średnim kursie NBP z dnia 06.01.2020 r.). Kwota ta stanowi górną granicę odpowiedzialności, nie jest ryczałtem dla poszkodowanego. Wysokość odszkodowania może być wyższa jeżeli w momencie nadania bagażu pasażer złożył linii lotniczej specjalną deklarację interesu w dostawie i dokonał stosownej opłaty, o ile obowiązywała. Wówczas przewoźnik ponosi odpowiedzialność do kwoty zadeklarowane. 

Warto jednak pamiętać, że linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za opóźnienie, zniszczenie lub zagubienie bagażu, w którym przewożono rzeczy niezgodne z regulaminem, czyli takie, które nie powinny być przewożone w bagażu rejestrowanym. 

Zgłoszenie braku bagażu - jak wygląda procedura?

W związku z tym, że przewoźnik bierze odpowiedzialność za bagaż w momencie jego nadania, proces zgłoszenia reklamacji za opóźnienie rozpoczyna się już na lotnisku. 

  • Zgłoszenie - ważne, by zrobić to jeszcze przed opuszczeniem zamkniętej strefy lotniska, w biurze reklamacji. Po zgłoszeniu, biuro wyda pasażerowi Raport Niezgodności Bagażowej, czyli tak zwany PIR (Property Irregularity Report). 

  • Reklamacja pisemna - zgłoszenie należy wysłać również z formie pisemnej, za pomocą specjalnego formularza, drogą mailową lub listownie. Trzeba do tego dołączyć: 

  1. Informacje na temat szczegółów lotu, na przykład jego numer czy data 
  2. Roszczenia co do rekompensaty 
  3. Kopię PIR 
  4. Kopię bagażowego kwitu 
  5. Kopie paragonów (wraz z oryginałami do wglądu) za zakupy rzeczy pierwszej potrzeby, zakupione podczas oczekiwania na bagaż 
  6. Dane rachunku bankowego 
  • Dotrzymanie terminów - pisemną reklamację wysłać trzeba najpóźniej do 21 dni od daty otrzymania opóźnionego bagażu. 

Aby bagaż był zabezpieczony w każdej sytuacji, nawet ten, w której przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za opóźniony przylot, zagubienie lub zniszczenie naszych rzeczy, warto jeszcze przed wylotem wykupić odpowiednie ubezpieczenie.

Dzięki niemu otrzymamy odszkodowanie za niedogodności związane z oczekiwaniem na bagaż oraz jego ewentualne uszkodzenia. 

Jak ubezpieczyć bagaż w samolocie? 

Ubezpieczenie sprzętu narciarskiego wchodzi w skład ubezpieczenia sprzętu sportowego, które jest dodatkiem oferowanym przy zakupie polisy turystycznej. Ubezpieczyciele zaliczają do niego narty, wiązania i kijki, a także pozostałe wyposażenie, jak odzież, obuwie czy akcesoria (np. rękawiczki, gogle). Ubezpieczenie chroni osprzęt na wypadek zniszczenia, zgubienia lub kradzieży. 

W razie wystąpienia któregoś z tych zdarzeń, towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci odszkodowanie do wysokości sumy gwarantowanej określonej w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Jednak jego wysokość może nie być równoznaczna z rynkową wartością sprzętu, lecz polisa może zrekompensować część poniesionych strat finansowych. 

Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela 

Ubezpieczyciele w OWU określają szereg zdarzeń, które skutkują wyłączeniem zakresu ochrony polisy narciarskiej. W przypadku ubezpieczenia sprzętu sportowego zwykle przestaje ono działać, jeżeli: 

  • Uszkodzenie sprzętu zostało wyrządzone umyślnie przez ubezpieczonego lub bliskie mu osoby 

  • Do kradzieży, zniszczenia lub zgubienia sprzętu doszło na skutek rażącego niedbalstwa 

  • Sprzęt uległ zniszczeniu na skutek zużycia 

  • Uszkodzone zostały tylko pojemniki służące do przechowywania sprzętu narciarskiego 

  • Do uszkodzenia doszło na skutek wad fabrycznych sprzętu 

  • Sprzęt sportowy nie był odpowiednio zabezpieczony przed kradzieżą 

  • Sprzęt został pozostawiony bez opieki 

  • Do uszkodzenia doszło na skutek uprawiania sportów wysokiego ryzyka i ekstremalnych, bez posiadania stosownego rozszerzenia ochrony 

  • Sprzęt narciarski został uszkodzony na skutek uprawiania sportów w miejscach niedozwolonych 

  • Sprzęt nie był właściwie użytkowany 

  • Sprzęt sportowy został zniszczony na skutek zarekwirowania przez organy celne 

  • Sprzęt był wypożyczony 

Sumy gwarantowane ubezpieczenia sprzętu narciarskiego w ubezpieczeniach narciarskich wahają się od 500 zł do 6 000 zł. Z kolei ceny polis w kalkulatorze rankomat.pl wynoszą od 7,27 do 21,23 zł dziennie dla osoby dorosłej. Im wyższa wartość osprzętu, tym bardziej warto wybrać wyższy wariant ubezpieczenia.

Magdalena KajzerMagdalena Kajzer

Poniżej prezentujemy przykładowe ceny jednodniowego ubezpieczenia dla jednej osoby dorosłej wyjeżdżającej na urlop do Włoch, z uwzględnieniem ochrony bagażu i sprzętu sportowego: 

7-dniowy wypad na narty do Włoch
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena
AXA Partners
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
53,90 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złubezpieczenie Covid-19114 sportów objętych ochronąOC sportowe: 250 000 złsprzęt sportowy
Signal Iduna
Koszty leczenia
276 103 zł
Ratownictwo
46 017 zł
Bagaż
2 000 zł
84,10 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 45 000 złOC: 138 052 złOC sportowe: 69 026 zł S83 sporty objęte ochronąsprzęt sportowy
AXA Partners
Koszty leczenia
40 000 000 zł
Ratownictwo
40 000 000 zł
Bagaż
6 000 zł
87,15 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 150 000 złOC: 1 500 000 złOC sportowe: 1 500 000 zł 114 sportów objętych ochronąsprzęt sportowy
Europa Ubezpieczenia
Koszty leczenia
1 395 724 zł
Ratownictwo
46 524 zł
Bagaż
4 652 zł
137,00 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 46 524 złOC: 465 241 złubezpieczenie Covid-1927 sportów objętych ochronąOC sportowe: 465 241 złsprzęt sportowy
7-dniowy wypad na narty do Włoch
AXA Partners
53,90 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
600 000 zł
Ratownictwo
600 000 zł
Bagaż
3 000 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złubezpieczenie Covid-19114 sportów objętych ochronąOC sportowe: 250 000 złsprzęt sportowy
Signal Iduna
84,10 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
276 103 zł
Ratownictwo
46 017 zł
Bagaż
2 000 zł
Dodatkowo: NNW: 45 000 złOC: 138 052 złOC sportowe: 69 026 zł S83 sporty objęte ochronąsprzęt sportowy
AXA Partners
87,15 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
40 000 000 zł
Ratownictwo
40 000 000 zł
Bagaż
6 000 zł
Dodatkowo: NNW: 150 000 złOC: 1 500 000 złOC sportowe: 1 500 000 zł 114 sportów objętych ochronąsprzęt sportowy
Europa Ubezpieczenia
137,00 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
1 395 724 zł
Ratownictwo
46 524 zł
Bagaż
4 652 zł
Dodatkowo: NNW: 46 524 złOC: 465 241 złubezpieczenie Covid-1927 sportów objętych ochronąOC sportowe: 465 241 złsprzęt sportowy

Polisę można zakupić online, wystarczy wypełnić dane i opłacić składkę. W razie potrzeby wystarczy okazać zapisany lub wydrukowany dokument ubezpieczenia.

Co warto wiedzieć?

  1. W większości linii lotniczych limit bagażu rejestrowanego wynosi 23 kg i 158 cm.
  2. Ryanair i Wizzair pozwalają przewieźć sprzęt narciarski tylko za dodatkową opłatą.
  3. Wysokość dopłaty za transport sprzętu narciarskiego samolotem może wynieść od 25 do 80 euro.
  4. Rezerwacja internetowa transportu sprzętu narciarskiego może być nawet dwukrotnie tańsza niż na lotnisku.
     

Najczęściej zadawane pytania

  1. Ile kosztuje przewóz sprzętu narciarskiego?

    To zależy od przewoźnika i klasyfikacji sprzętu sportowego jako bagażu. Inna będzie cena w przypadku, gdy zostanie on potraktowany jako bagaż rejestrowany, inna, gdy stanowi bagaż specjalny, a jeszcze inna, gdy linie lotnicze potraktują go jako nadbagaż. 

  2. Jaką ilość sprzętu narciarskiego można przewieźć samolotem?

    Takie wytyczne należy dokładnie sprawdzić w warunkach umowy czy regulaminie każdego z przewoźników, jeszcze przed zakupem biletu. Każda linia lotnicza może bowiem określić własny limit, zarówno co do ilości jak i wagi bagażu. Sprzęt, który te limity przekracza, zostanie potraktowany jako nadbagaż, który jest dodatkowo płatny. 

  3. Co zaliczane jest do sprzętu narciarskiego?

    Do sprzętu sportowego ubezpieczyciele zaliczają oczywiście narty, ale także wiązania, kijki, czy inne ważne wyposażenie. To ostatnie to na przykład odzież, buty narciarskie, czy rzeczy takie jak rękawiczki lub gogle.