Jednym z najważniejszych czynników przy ustalaniu przez ubezpieczyciela wysokości składki OC jest historia kierowcy. Jeśli do tej pory nie spowodowałeś żadnych szkód, możesz liczyć na niższą składkę. Czy jednak przy ubezpieczaniu samochodu brana jest pod uwagę historia zniżek uzyskanych dla innych pojazdów, np. motocykla? Sprawdź, czy historia OC Twojego jednośladu może wpłynąć na cenę ubezpieczenia samochodu.

Motocykl, tak jak samochód, musi mieć ważne OC. Niektórzy kierowcy zastanawiają się więc, czy historia ubezpieczenia jednośladu ma jakiś wpływ na składkę ubezpieczenia samochodu. Czy można przenieść zniżki za bezszkodową jazdę z motocyklowego OC na to samochodowe? Czy szkoda spowodowana podczas jazdy motocyklem może zaszkodzić Twojej składce przy ubezpieczaniu auta? To pytania, na które odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

OC motocykla i samochodu – czym te polisy się różnią?

Każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany w Polsce musi być objęty ubezpieczeniem OC (od odpowiedzialności cywilnej). Zakres tego typu polisy jest ustalony prawnie. Jedyna różnica pomiędzy ofertami różnych ubezpieczycieli dotyczy więc ceny. Wynika to z tego, że każde towarzystwo wylicza wysokość składki indywidualnie dla każdego kierowcy, używając własnych metod. Czynniki brane pod uwagę zawsze są podobne – wiek kierowcy, rodzaj pojazdu, historia ubezpieczenia – ale formuła obliczania składki jest inna.

Tak jak wspomniano, ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów mechanicznych. Trzeba je więc wykupić nie tylko dla samochodu, ale również dla:

  • motocykla,
  • skutera,
  • motoroweru,
  • przyczepy (kempingowej, transportowej),
  • pojazdu wolnobieżnego z własnym silnikiem,
  • ciągnika rolniczego.

Wszystkie polisy OC mają dokładnie taki sam zakres określony w Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Ubezpieczenie działa identycznie – jeśli prowadzący pojazd spowoduje kolizję lub innego rodzaju szkodę, koszty naprawy oraz odszkodowania zostaną pokryte przez ubezpieczyciela. 

Pomiędzy OC samochodu i motocykla można jednak znaleźć również pewne różnice. Wynikają one przede wszystkim z budowy pojazdów. Motocykle są mniejsze, dlatego generalnie uznaje się, że stanowią mniejsze zagrożenie na drodze. Wpływa na to również fakt, że zazwyczaj są używane tylko od wiosny do jesieni. Istnieje znacznie mniejsze prawdopodobieństwo, że motocykl spowoduje poważną, kosztowną szkodę. Dlatego koszt ubezpieczenia jednośladu jest niższy.

Dla każdego pojazdu trzeba zawrzeć odrębne ubezpieczenie OC, a stawka jest wyliczana indywidualnie. Warto ponadto wiedzieć, że polisa OC musi obowiązywać od momentu zakupu, a zrezygnować z niej można dopiero po sprzedaży lub wyrejestrowaniu pojazdu. To, czy używasz swojego samochodu lub motocykla, czy też stoją one w garażu, nie ma żadnego znaczenia. Za brak OC grożą zaś dość dotkliwe kary.

Ile wynoszą kary za brak OC dla motocykla?

Na szczęście kary za brak OC dla motocykla nie są tak wysokie, jak w przypadku braku ubezpieczenia ważnego samochodu, ale i tak nie warto ryzykować. Już nawet jeden dzień przerwy w obowiązywaniu polisy jest powodem do nałożenia kary finansowej. Ile wynoszą kary za brak ubezpieczenia OC motocykla? W 2021 roku obowiązują następujące stawki:

  • 190 zł za brak OC w okresie do 3 dni,
  • 470 zł za brak OC w okresie od 4 do 14 dni,
  • 930 zł za brak OC w okresie powyżej 14 dni.

Warto jednak również pamiętać, że spowodowanie wypadku pojazdem z nieważnym OC grozi jeszcze większymi kosztami. Wówczas ubezpieczyciel może domagać się zwrotu kosztów za powstałe szkody od sprawcy, a do tego trzeba zapłacić karę za brak ubezpieczenia. OC motocykla jest znacznie tańsze niż OC samochodu, dlatego tym bardziej nie warto unikać jego płacenia.

Jak historia ubezpieczenia wpływa na cenę OC

Historia ubezpieczenia zawsze ma wpływ na stawkę OC, niezależnie od tego, jaki pojazd podlega ubezpieczeniu. Dlatego kierowcy czy motocykliści z długim stażem i udokumentowaną bezszkodową jazdą płacą znacznie niższe składki od osób ubezpieczających się po raz pierwszy. Wytłumaczenie jest bardzo proste. Wyliczenie składki OC odbywa się bowiem na podstawie określenia ryzyka wypadku. 

Dlatego bierze się pod uwagę dane pojazdu i właściciela, które porównywane są ze statystykami. Długa historia bezszkodowej jazdy jest jednym z największych czynników obniżających składkę, ponieważ pozwala sądzić, że ryzyko wypadku jest wówczas znacznie mniejsze. Oczywiście działa to też w drugą stronę – spowodowanie stłuczki lub innego rodzaju szkody będzie skutkowało wzrostem składki.

Takie rozwiązanie sprawia, że w najmniej korzystnej sytuacji są młode osoby, które ubezpieczają swoje pierwsze pojazdy. Bez zniżek za bezszkodową jazdę koszt ubezpieczenia może być bowiem dość wysoki. Na podwyższone ryzyko wpływa też wiek ubezpieczonego (im niższy, tym wyższa stawka) oraz staż posiadania prawa jazdy. Dlatego nie dziwi fakt, że młodzi kierowcy lub właściciele innych pojazdów szukają sposobów na obniżenie stawek OC. 

Jedną z najczęściej stosowanych metod jest dopisanie do ubezpieczenia OC pojazdu współwłaściciela z dużymi zniżkami. Możliwe jest również wcześniejsze zadbanie o historię ubezpieczeniową właściciela samochodu, poprzez dopisanie go do obowiązkowego ubezpieczenia innej osoby, np. rodzica) – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Zniżki na OC motocykla a ubezpieczenie samochodu

Niektórzy na długo przed zakupem pierwszego własnego samochodu są właścicielami motocykli i w ten sposób budują swoją historię ubezpieczeniową. Idealnym rozwiązaniem byłaby możliwość uwzględnienia tego przy ustalaniu składki za OC samochodu. Czy jest to możliwe? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

W niektórych przypadkach zniżki OC uzyskane przez motocyklistę nie mogą być uwzględnione przy ustalaniu składki OC, w innych jest to możliwe. Od czego to zależy? Przede wszystkim od towarzystwa ubezpieczeniowego. Każda firma może ustalić własne kryteria ustalania wysokości składek dla swoich klientów.
 
Dlatego niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe honorują zniżki uzyskane przez motocyklistę, a inne nie biorą ich pod uwagę. Warto więc z rozwagą wybierać ubezpieczyciela już przy podpisywaniu pierwszej umowy OC – niezależnie od tego, jakiego pojazdu dotyczy i dokładnie zapoznać się z jego polityką w sprawie przenoszenia zniżek.]

Czego dotyczy historia motocykla?

Obecnie dzięki nowoczesnym systemom informatycznym możesz samodzielnie sprawdzić nie tylko stan ubezpieczenia pojazdu, ale również całą jego historię. Dotyczy to zarówno samochodów, jak i motocykli. W Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), która zawiera też informacje z rejestrów zagranicznych, można znaleźć wiele istotnych informacji, takich jak:

  • czy pojazd był kradziony lub wyrejestrowany,
  • czy pojazd był złomowany,
  • czy pojazd uległ wypadkowi,
  • ilu właścicieli w przeszłości miał pojazd,
  • czy pojazd jest dopuszczony do ruchu,
  • do kiedy ważne jest badanie techniczne pojazdu,
  • jaki jest stan licznika pojazdu, 
  • dane techniczne pojazdu.

W bazie można też sprawdzić dane ubezpieczenia OC. To ważna informacja np. z punktu widzenia osoby kupującej używany motocykl. Warto pamiętać, że ubezpieczyciel również ma do nich dostęp.

Jak sprawdzić historię ubezpieczenia motocykla?

Sprawdzenie historii ubezpieczenia motocykla może być istotne w kilku przypadkach, a szczególnie wtedy, gdy:

  1. prowadzący motocykl spowoduje szkodę na drodze,
  2. chcesz kupić używany motocykl,
  3. chcesz sprawdzić historię swojego ubezpieczenia.

Dane tego typu są ogólnodostępne, a ich uzyskanie jest bardzo proste. Przebieg ubezpieczenia każdego pojazdu możesz sprawdzić w bazie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Można tam również otrzymać zaświadczenie potwierdzające bezszkodową jazdę oraz sprawdzić historię szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych.
Sprawdzenie, czy dany pojazd jest objęty ubezpieczeniem OC w konkretnym dniu jest możliwe po podaniu jego numeru rejestracyjnego lub numeru VIN. Istnieje również możliwość sprawdzenia pełnej historii pojazdu w bazie CEPIK na stronie historiapojazdu.gov.pl. Należy wówczas podać numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji. 

Czy możliwe jest przeniesienie zniżek na OC z samochodu na motocykl?

Przeniesienie zniżek uzyskanych podczas jazdy motocyklem na ubezpieczenie samochodu może być trudne. Nie każde towarzystwo ubezpieczeniowe jest skłonne je uwzględnić. A jak jest w sytuacji odwrotnej? Czy doświadczony kierowca, decydując się na motocykl, może liczyć na obniżoną składkę ubezpieczenia? 

W tym przypadku również wszystko zależy od polityki firmy ubezpieczeniowej, ale szanse na uwzględnienie zniżek są znacznie większe. Bezszkodowa jazda samochodem bardzo często pomaga obniżyć składkę na OC motocykla. Niestety oznacza to również, że spowodowanie szkody podczas kierowania autem zazwyczaj wpłynie negatywnie na wysokość składki ubezpieczenia motocykla.

Co warto wiedzieć?

  1. Każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany w Polsce musi mieć ważne ubezpieczenie OC.
  2. Kara za brak OC dla motocykla powyżej 14 dni wynosi 930 zł.
  3. OC dla motocykla zwykle jest tańsze niż polisa dla samochodu osobowego.
  4. Nie każdy ubezpieczyciel uwzględni zniżki za bezszkodową jazdę samochodem przy zakupie OC dla motocykla lub odwrotnie.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o wpływ OC motocykla na cenę ubezpieczenia samochodu?

  1. Czy po zakończeniu sezonu można zrezygnować z OC motocykla?

    Nie. Nawet jeśli po zakończeniu sezonu motocyklowego nie korzystamy z pojazdu, jednoślad musi mieć wykupione całoroczne OC. Jedyną możliwością rezygnacji z OC motocykla jest jego sprzedaż lub wyrejestrowanie.
  2. Jak uzyskać zniżki na OC motocykla?

    Oczywiście najskuteczniejszym sposobem jest kilkuletnia, bezszkodowa jazda, która umożliwi uzyskanie zniżek i obniżenie wysokości składki OC w przyszłości. Natomiast młodzi i niedoświadczeni posiadacze motocykli mogą np. uczynić współwłaścicielem pojazdu doświadczonego kierowcę.
  3. Czy nie mając prawa jazdy można ubezpieczyć motocykl?

    Tak. Osoba, która nie ma prawa jazdy, a jednocześnie jest właścicielem motocykla, ma obowiązek wykupić ubezpieczenie OC. Ponadto musi wskazać towarzystwu ubezpieczeniowemu, kto będzie głównym kierowcą pojazdu.