Wolisz porozmawiać?Skontaktuj się z nami.
Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Doradców.
Pracujemy:
pn. - pt.9:00 - 21:00
sob.9:30 - 17:30
Zadzwoń22 270 00 00

Jakie prawa i obowiązki ma osoba sprzedająca samochód?

Osoba sprzedająca samochód musi zgłosić sprzedaż w Wydziale Komunikacji w terminie do 30 dni od daty przeniesienia własności. Niezgłoszenie tego faktu w terminie zaowocuje karą w wysokości od 200 nawet do 1000 zł. 

Jeżeli sprzedających jest kilku, każdy musi zgłosić fakt zbycia pojazdu. Można wypełnić dokument upoważniający np. jednego z właścicieli do występowania w imieniu pozostałych, jednak trzeba pamiętać, że każdy właściciel musi wypełnić takie pełnomocnictwo. 

Trzeba też zgłosić ten fakt swojemu obecnemu ubezpieczycielowi w ciągu 14 dni od zbycia. W przeciwnym razie w oczach towarzystwa ubezpieczeniowego nadal będzie osobą odpowiedzialną za wypełnienie obowiązku posiadania OC. 

Oprócz tego sprzedający ma obowiązek przekazać aktualną polisę OC kupującemu, który może z niej korzystać do końca okresu ochrony. 

Jeżeli pojazd sprzedano przed upływem 6 miesięcy od jego nabycia, należy się rozliczyć z podatku dochodowego w Urzędzie Skarbowym. Dotyczy to w szczególności osób prowadzących działalność polegającą na handlu samochodami. W sytuacji gdy pojazd sprzedano ze stratą nie ma obowiązku odprowadzenia od niego podatku (ponieważ nie wykazano dochodu), niemniej jednak taką transakcję też trzeba zgłosić, jeśli nastąpiła do pół roku od dnia nabycia. 
 

Przydatne dokumenty i wzory

  • Wypowiedzenie OC Pobierz
  • Umowa kupna sprzedaży samochodu Pobierz
  • Umowa kupna sprzedaży samochodu ze współwłaścicielem Pobierz
  • Druk PCC-3 Pobierz
  • Zawiadomienie o zbyciu pojazdu Pobierz

Powiązane pytania i odpowiedzi

Oszczędź nawet 50% na polisie

Porównaj oferty ubezpieczeń OC i AC

Nie wiesz gdzie szukać odpowiedzi?

Skontaktuj się z nami. Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku od 9-21 i w soboty od 9:30 - 17:30.

logo innowacyjna gospodarka
UBEZPIECZENIA RANKOMAT Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Warszawie przy ul. Wolska 88 informuje o realizacji projektu "Integracja systemu informatycznego multiagencji ubezpieczeniowej INSU z serwisami towarzystw „direct” w celu optymalizacji procesów sprzedażowych produktów ubezpieczeniowych" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego okres realizacji: 2007 - 2013
logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego