Masz zablokowany dostęp do bankowości internetowej, a musisz wykonać pilną operację? To nie jest tragedia. Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się, jak odblokować serwis bankowy w kilka minut.
- 1. Blokada bankowości internetowej – na czym polega?
- 1.1. Blokada dostępu do bankowości a blokada rachunku
- 2. Blokada aplikacji bankowej – czym jest?
- 3. Jakie mogą być przyczyny blokady bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej?
- 4. Jak odblokować bankowość internetową?
- 4.1. Jak zmienić hasło do konta?
- 4.2. Odblokowanie serwisu transakcyjnego w Alior Bank S.A.
- 4.3. Odblokowanie serwisu transakcyjnego w mBank S.A.
- 4.4. Odblokowanie bankowości internetowej Pekao24 w Pekao S.A.
- 5. Blokada dostępu do bankowości internetowej – o czym pamiętać?
- 6. Warto zapamiętać
Z raportu Związku Banków Polskich za I kwartał 2025 wiemy, że 24 mln klientów co najmniej raz w miesiącu loguje się do serwisu internetowego swojego banku. Jeszcze więcej, 25,4 mln osób, aktywnie korzysta z aplikacji mobilnej.
W dobie zakrojonych kampanii przypominających o nadawaniu innego hasła do każdego zasobu, łatwo pomylić hasła, kiedy do zapamiętania jest ich kilkanaście. A to właśnie kilkukrotne wpisanie błędnego hasła jest najczęstszą przyczyną blokady dostępu do konta internetowego.
Blokada bankowości internetowej – na czym polega?
Blokada bankowości internetowej to zabezpieczenie, które bank nakłada, gdy wykryje podejrzane działanie lub Ty, jako użytkownik aplikacji, wprowadzisz błędne dane logowania (hasło lub kod SMS) zbyt wiele razy.
W praktyce oznacza to, że nie możesz zalogować się do serwisu internetowego banku, co uniemożliwia Ci korzystanie z funkcji typu wykonywanie przelewów czy sprawdzanie salda rachunku.
Blokada serwisu internetowego nie musi oznaczać automatycznej blokady aplikacji mobilnej – czasem dostęp przez aplikację pozostaje aktywny, a bankowość internetowa jest zablokowana. Dlatego, jeśli nie możesz się zalogować na stronie banku, spróbuj w aplikacji i odwrotnie.
Blokada dostępu do bankowości a blokada rachunku
Blokady bankowości internetowej nie pomyl z blokadą rachunku bankowego. Blokada serwisu bankowego to działanie techniczne polegające na zabraniu Ci dostępu do elektronicznych kanałów banku.
W czasie blokady bankowości internetowej lub aplikacji:
➡️środki zgromadzone na Twoim koncie są dostępne (możesz realizować transakcje za pomocą infolinii lub podczas wizyty w placówce banku),
➡️możesz nadal korzystać z karty płatniczej i bankomatów.
Blokada bankowości internetowej może trwać do momentu jej odblokowania lub przez określony czas – np. przez 15 minut od momentu wpisania błędnego hasła.
Natomiast blokada rachunku bankowego to zamrożenie wszystkich lub części środków znajdujących się na rachunku. Bank może zablokować konto bankowe na wniosek komornika, urzędu skarbowego lub innego uprawnionego organu. W trakcie blokady rachunku możesz zalogować się do serwisu banku lub aplikacji mobilnej, ale nie możesz wykonywać operacji ponad wartość blokady.
Blokada rachunku jest zdejmowana na wniosek organu, który ją zlecił, np. komornika. Ty, jako właściciel rachunku nie masz technicznych ani prawnych możliwości odblokowania konta.
Blokada aplikacji bankowej – czym jest?
Blokada aplikacji mobilnej działa na podobnej zasadzie jak blokada serwisu internetowego, ale dotyczy dostępu do aplikacji zainstalowanej na smartfonie. Jej przyczyną może być m.in. wielokrotne błędne wpisanie PIN-u lub hasła.
Nie każdy problem z logowaniem do aplikacji oznacza, że dostęp do niej jest zablokowany. Przyczyna braku możliwości zalogowania może leżeć w tym, że używasz jej starej wersji. Dbaj o to, aby zawsze korzystać z najnowszej wersji aplikacji. Pobierzesz ją bezpośrednio ze strony swojego banku lub ze sklepów Google Play lub AppStore.
Jakie mogą być przyczyny blokady bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej?
Zablokowanie serwisu internetowego lub aplikacji bankowej może nastąpić z kilku powodów.
➡️ Wielokrotne podanie błędnego hasła – to najczęstsza przyczyna. Wpisanie błędnego hasła, PIN-u, kodu SMS lub narysowanie złego wzoru logowania na klawiaturze kilka razy z rzędu, skutkuje automatyczną blokadą, aby chronić konto przed próbą włamania.
➡️ Podejrzane działania na rachunku – bank może zablokować dostęp do serwisu internetowego lub aplikacji, jeżeli wykryje nietypowe działania, np. logowanie z nieznanego urządzenia.
➡️ Problemy techniczne – czasem błąd systemowy lub aktualizacja oprogramowania banku może tymczasowo uniemożliwić logowanie. O zaplanowanych pracach technicznych i utrudnieniach w logowaniu banki komunikują zazwyczaj na swoich stronach internetowych i w social mediach.
➡️ Zablokowanie przez samego klienta – niektóre banki dają możliwość samodzielnego zablokowania dostępu do bankowości internetowej lub aplikacji, np. w razie podejrzenia utraty telefonu.
Uwaga!
Jak odblokować bankowość internetową?
Blokada bankowości internetowej to „unieważnienie” dotychczasowego hasła dostępowego. Aby odblokować dostęp do serwisu, należy nadać nowe hasło.
Z reguły, po zablokowaniu serwisu internetowego dostaniesz komunikat mówiący wprost: Dostęp do bankowości internetowej został zablokowany lub w podobnym tonie. To dla Ciebie jasny sygnał, że najprawdopodobniej wpisałeś błędne hasło zbyt wiele razy.
Może się jednak zdarzyć taka sytuacja, gdy podajesz na 100% poprawne hasło, a mimo to wyświetla się komunikat, że dostęp został zablokowany. Czy to oznacza, że ktoś włamał się na Twoje konto i zmienił hasło? Niekoniecznie.
Być może zablokowanie serwisu internetowego wynikło z pomyłki innego użytkownika banku. Do logowania wymagane jest wpisanie poprawnej kombinacji identyfikatora (loginu, numeru klienta, nazwy użytkownika – banki różnie to określają) i hasła. Inny, niż Ty, klient banku mógł pomyłkowo wpisać kilka razy Twój login i podać swoje hasło. Bank kieruje się identyfikatorem klienta, tj. w takim przypadku zablokował dostęp do Twojej bankowości.
Jak zmienić hasło do konta?
Odblokowaniu serwisu bankowego z technicznego punktu widzenia polega na nadaniu nowego hasła do logowania. Taką operację wykonasz:
🏦 Podczas wizyty w placówce stacjonarnej banku.
☎️️ Na infolinii.
📱 Korzystając z elektronicznych kanałów dostępu.
O ile wizyta w oddziale banku wydaje się najbardziej absorbująca, to czasem jest nieunikniona. Podczas odblokowywania serwisu bankowego telefonicznie lub kanałami elektronicznymi, banki wysyłają różnego rodzaju kody dostępowe na przypisany adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli straciłeś dostęp do zasobu (np. zmieniłeś numer telefonu), musisz pofatygować się do placówki banku.
Spróbuj tego
W ramach poniższych instrukcji znajdziesz informację jak krok po kroku odblokować serwis internetowy przez Internet lub aplikację mobilną w kilku bankach. W innych instytucjach finansowych proces będzie przebiegał podobnie. Pamiętaj, że do odblokowania bankowości internetowej przez Internet lub aplikację mobilną, musisz mieć dostęp e-maila i numeru telefonu, które podałeś w banku.
Odblokowanie serwisu transakcyjnego w Alior Bank S.A.
Nowe hasło do serwisu Alior Banku S.A. nadasz w następujący sposób:
1️⃣ Wejdź na stronęhttps://system.aliorbank.pl/sign-ini kliknij Problem z logowaniem? pod okienkiem logowania.
2️⃣ Wybierz Przywróć dostęp.
3️⃣ Kliknij Wybierz pod okienkiem Odblokuj dostęp lub zmień hasło do bankowości internetowej.
4️⃣ Wpisz swój login klienta (w Alior Banku zwanym CIF) i wybierz Dalej, a następnie podaj swój numer PESEL.
5️⃣ Podaj kod weryfikacyjny, który otrzymałeś jako SMS i wybierz Zatwierdź.
6️⃣ Odbierz powiadomienie push na telefonie i potwierdź operację.
7️⃣ Ponownie wpisz swój login, wybierz Dalej i podaj kolejny kod SMS.
8️⃣ W ostatnim oknie wpisz nowe hasło.
Odblokowanie serwisu transakcyjnego w mBank S.A.
Serwis bankowy mBanku S.A.odblokujesz zarówno z poziomu strony internetowej, jak i aplikacji mobilnej.
Procedura odblokowania bankowości internetowej z poziomu strony wygląda następująco:
1️⃣ Wejdź na stronę https://online.mbank.pl/client-reactivation/order-activation-package, wybierz czy chcesz odblokować serwisy podając nr PESEL, czy nr i serię paszportu, wpisz wymagane dane i kliknij Wyślij.
2️⃣ Wejdź na adres e-mail – będzie tam na Ciebie czekał e-mail z banku z zaszyfrowanym plikiem. Hasło do odszyfrowania pliku przyjdzie SMS-em na Twój numer telefonu. W pliku znajdziesz swój identyfikator klienta i tymczasowe hasło do logowania, ważne przez 48 godzin. Jeśli w tym czasie go nie wykorzystasz, musisz powtórzyć krok pierwszy.
3️⃣ Przejdź do strony logowania do serwisu transakcyjnego mBanku: https://online.mbank.pl/pl/Login.
4️⃣ Wpisz identyfikator klienta i hasło tymczasowe i kliknij Zaloguj się.
5️⃣ Otworzy się okno, w którym ustalisz nowe hasło do logowania. Zmianę hasła zatwierdź SMS-em lub w aplikacji mobilnej.
Od tej chwili dostęp do serwisu internetowego będzie odblokowany. Do logowania używaj nowego hasła.
Jeżeli masz zainstalowaną aplikację mBanku na smartfonie, możesz odblokować bankowość za jej pomocą.
1️⃣ Zaloguj się do aplikacji i wybierz Menu > Ustawienia > Bezpieczeństwo > Dostęp do banku.
2️⃣ W sekcji Kanały dostępu sprawdź status przy kanale serwis transakcyjny.
3️⃣ Jeśli w polu internet widzisz status AKTYWUJ, kliknij AKTYWUJ.
4️⃣ Jeśli w polu internet widzisz status ZABLOKUJ, kliknij ZABLOKUJ. Status zmieni się na AKTYWUJ, a Ty dostaniesz z banku SMS-a z informacją o zablokowaniu kanału internet. Następnie kliknij AKTYWUJ.
5️⃣ W wiadomości SMS bank wyśle Ci tymczasowy identyfikator, a następnie zadzwoni do Ciebie. W automatycznej wiadomości głosowej otrzymasz tymczasowe 10-cyfrowe hasło – zapisz je sobie. Tymczasowe hasło i identyfikator będą ważne tylko przez 15 minut.
6️⃣ Wejdź na stronę logowania do serwisu mBanku i postępuj zgodnie z krokami 3-5 z instrukcji wyżej.
Odblokowanie bankowości internetowej Pekao24 w Pekao S.A.
1️⃣ Wejdź na stronę https://www.pekao24.pl/logowanie kliknij Pomoc w logowaniu i wybierz Odzyskaj dostęp.
2️⃣ Wybierz, który parametr chcesz odzyskać: hasło (jeżeli masz zablokowany serwis ze względu na wpisanie zbyt wiele razy błędnego hasła) czy numer klienta (jeśli pamiętasz swoje hasło do logowania, ale zapomniałeś identyfikatora).
3️⃣ Wypełnij wymagane dane. Sekcja identyfikator jest rozwijana i możesz wybrać, czy chcesz podać swój nr PESEL, nr dowodu lub paszportu. Kliknij Zatwierdź.
4️⃣ Na e-maila przypisanego do usługi Pekao24 przyjdzie Ci wiadomość z 8-znakowym hasłem. Wpisz je w okienku, które otworzy się na stronie banku i wybierz Zatwierdź.
5️⃣ Dostaniesz w wiadomości SMS 6-znakowe hasło – podaj je okienku i kliknij Zatwierdź.
6️⃣ Otworzy Ci się kolejne okno, gdzie nadasz własne hasło.
Blokada dostępu do bankowości internetowej – o czym pamiętać?
Choć blokada bankowości internetowej ma na celu ochronę środków na Twoim koncie, to potrafi skutecznie utrudnić codzienne funkcjonowanie – zwłaszcza gdy potrzebujesz pilnie wykonać przelew lub sprawdzić saldo.
Dobra wiadomość jest taka, blokady można łatwo uniknąć. Wystarczy pamiętać o trzech zasadach, które pomogą bezproblemowy dostęp do serwisu internetowego banku i aplikacji mobilnej.
✅ Unikaj wielokrotnego wpisywania błędnych danych logowania.
Zbyt wiele nieudanych prób logowania, np. błędny login, hasło lub kod SMS, najczęściej kończy się automatyczną blokadą dostępu. Jeśli nie pamiętasz hasła – skorzystaj od razu z opcji „Przypomnij hasło” zamiast wpisywać dane „na chybił trafił”.
Spróbuj tego
✅ Regularnie aktualizuj dane i aplikacje.
Zadbaj o to, by Twoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, adres e-mail) były zawsze aktualne – to ważne w sytuacji, gdy bank chce przesłać kod weryfikacyjny.
✅ Korzystaj z bezpiecznego połączenia internetowego.
Logowanie się do bankowości internetowej w miejscach publicznych (np. przez darmowe Wi-Fi w kawiarni) zwiększa ryzyko przechwycenia danych. Dla własnego bezpieczeństwa unikaj tego typu połączeń.
Stosując te trzy proste zasady, minimalizujesz ryzyko zablokowania dostępu do swojej bankowości internetowej.
Warto zapamiętać
- Blokada bankowości internetowej to nie to samo co blokada rachunku bankowego. W przypadku blokady serwisu lub aplikacji nadal masz dostęp do pieniędzy – możesz korzystać z karty, bankomatów, zlecać operacje w oddziale.
- Do zablokowania bankowości internetowej dochodzi najczęściej w wyniku wpisania kilkukrotnie błędnego hasła do logowania.
- Zablokowany dostęp do serwisu bankowego odblokujesz przez Internet, na infolinii lub osobiście, w oddziale banku.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ile czasu trwa odblokowanie konta w banku?
Zablokowany rachunek bankowy może odblokować tylko instytucja, która zleciła blokadę. Może to zatem trwać od kilku chwil do nieskończoności, czyli konto nigdy nie zostanie odblokowane. Natomiast zdjęcie blokady z dostępu serwisu bankowego polega na nadaniu nowego hasła. Taką operację można przeprowadzić w mniej niż 5 minut.
Jak odblokować dostęp do serwisu transakcyjnego?
Odblokowanie serwisu bankowego jest możliwe na infolinii, w oddziale banku w kanałach elektronicznych. Najszybsza metoda jest ta ostatnia, ale wymaga dostępu do e-maila lub numeru telefonu zarejestrowanego w banku.
Dlaczego aplikacja bankowa jest zablokowana?
Aplikacja mobilna banku najczęściej jest blokowana z powodu wielokrotnego wpisania błędnego PIN-u lub hasła. Odblokować ją można w podobny sposób jak serwis bankowy, czyli elektronicznie, na infolinii lub podczas wizyty w banku.