Karty płatnicze wyraźnie ułatwiają nasze finansowe życie, dlatego rodzime banki wydały już niemal 46 mln takich nośników. Transakcje zbliżeniowe realizowane są szybciej, nie zawsze wymagają wprowadzenia kodu PIN i pozwalają zachować odpowiedni dystans. Niestety technologia bywa zawodna i zamiast wygodnej płatności może spotkać Cię niezręczna sytuacja przy sklepowej kasie. Sprawdź zatem, co zrobić, kiedy karta nie działa zbliżeniowo. Do dyspozycji masz kilka rozwiązań.
- 1. Czym są płatności zbliżeniowe?
- 2. Czy każda karta pozwala na płatności zbliżeniowe?
- 2.1. Po czym poznać, że karta działa zbliżeniowo?
- 3. Dlaczego nie mogę zapłacić zbliżeniowo swoją kartą?
- 3.1. Uszkodzenie anteny zbliżeniowej
- 3.2. Brak aktywacji usługi
- 3.3. Niesprawny terminal płatniczy
- 3.4. Brak możliwości obsługi kart danej firmy
- 3.5. Limity ustawione dla płatności przy użyciu karty płatniczej
- 4. Co zrobić, kiedy karta nie działa zbliżeniowo?
- 4.1. Sprawdź, czy karta zbliżeniowa jest podłączona do konta, na którym są środki
- 4.2. Sprawdź ustawienia karty płatniczej
- 4.3. Sprawdź odczyt karty płatniczej
- 4.4. Zaktualizuj oprogramowanie bankowe
- 4.5. Skontaktuj się z bankiem
- 5. Czy płatności zbliżeniowe są bezpieczne?
- 6. Co warto wiedzieć?
Jak wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego (NBP), pod koniec marca 2024 roku na polskim rynku było w obiegu ponad 45,9 mln kart płatniczych różnego typu. To zawrotna liczba, ale w końcu banki oferują ten środek płatniczy praktycznie do każdego konta osobistego i firmowego. Co więcej, korzystanie z kart nie musi wiązać się z dodatkowymi opłatami – wystarczy spełnić tylko niewygórowane warunki banku.
Nie ma jednak technologii niezawodnych i funkcja płatności zbliżeniowych kartą bankową może spłatać figla. Następuje wtedy jedna z najmniej komfortowych chwil podczas zakupów – stoisz przy kasie, nie możesz zapłacić, ludzie w kolejce się niecierpliwią, a sprzedawca bezradnie rozkłada ręce. Przekonaj się, co możesz wtedy zrobić i jak sprawdzić źródło takiego problemu.
Czym są płatności zbliżeniowe?
Płatności zbliżeniowe to technologia umożliwiająca przeprowadzenie transakcji za pomocą przyłożenia środka płatniczego do czytnika terminala płatniczego. Może to odbywać się przy użyciu rozmaitych urządzeń elektronicznych, takich jak np.:
- smartfony,
- karty zbliżeniowe,
- smartwatche,
- opaski sportowe,
- naklejki zbliżeniowe (umieszczane w różnych miejscach),
- i inne urządzenia z modułem NFC (ang. Near Field Communication).
Technologia ta zaliczana jest do segmentu płatności bezgotówkowych. W jej ramach dostępne są również mobilne płatności zbliżeniowe, realizowane za pomocą rozwiązań mobilnych, takich jak np. wirtualne portfele (np. Google Pay czy Apple Pay), BLIK albo HCE.
Jednymi z najbardziej charakterystycznych i najczęściej stosowanych narzędzi do zbliżeniowych płatności są karty bankowe. Na świecie dominują dwa ich rodzaje: VISA oraz MasterCard. Oba są popularne w Polsce i pozwalają na płacenie w taki sposób rachunków do 100 zł bez konieczności podawania kodu PIN. Regulowanie większych kwot wymaga wprowadzenia kodu na terminalu. Limit ten możesz zmienić w ustawieniach swojego konta w banku.
Czy każda karta pozwala na płatności zbliżeniowe?
Przy okazji założenia konta w banku, nowemu klientowi proponowana jest często karta płatnicza. Dotyczy to zarówno rachunków osobistych, jak i biznesowych. W zdecydowanej większości są to rozwiązania nowoczesne, pozwalające również na płatności zbliżeniowe. Nie oznacza to natomiast, że z rynku zupełnie zniknęły tradycyjne „plastiki”.
Starsze wersje kart nie działają zbliżeniowo. Zgodnie z informacjami firmy Polskie ePłatności, ponad 60 proc. kart pozwala na zbliżeniowe płatności. Pozostałe dysponują tylko standardowym chipem i paskiem magnetycznym. Aby więc dokonać nimi płatności, muszą zostać włożone do terminala lub należy nimi przejechać po czujniku magnetycznym tego urządzenia.
Po czym poznać, że karta działa zbliżeniowo?
Karty wydawane w ostatnich latach przez banki domyślnie pozwalają na płatności zbliżeniowe. Jeśli jednak wolisz dodatkowo się upewnić, czy tak rzeczywiście jest, możesz w łatwy sposób to sprawdzić. Nie wymaga to wizyty w sklepie i testowania plastiku na prawdziwym terminalu.
Wystarczy tylko, że dokładnie obejrzysz swoją kartę. Powinna mieć widoczny symbol rozchodzących się fal, to znaczy, że realizuje płatności zbliżeniowe. Może on znajdować się zarówno na jej awersie, jak i rewersie. Umieszczany jest w różnych miejscach, w zależności od danego egzemplarza, przez co łatwo go przeoczyć.
Dlaczego nie mogę zapłacić zbliżeniowo swoją kartą?
Płatności zbliżeniowe trwają kilka sekund, nie wymagają kodu PIN (przy mniejszych kwotach) i logowania do bankowości internetowej. Wystarczy tylko przyłożyć kartę do terminalu i gotowe. Co jednak, jeśli po wykonaniu tej czynności nic się nie stanie, a rachunek nie zostanie opłacony? Źródła takiego problemu bywają różne, a najczęściej spotykane z nich omówiliśmy poniżej.
Uszkodzenie anteny zbliżeniowej
Choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, Twoja karta płatnicza ma niewielką antenę zbliżeniową. To dzięki niej nawiązuje połączenie z terminalem, które jest niezbędne do zrealizowania transakcji. Problem jednak w tym, że jest to urządzenie fizyczne, które większość z nas cały czas nosisz przy sobie. Jest wobec tego narażone na różnego rodzaju zniszczenia. Może ulec złamaniu, wygięciu, przetarciu czy nawet zabrudzeniu.
Wszystko to może skutkować problemami z płatnościami. Co gorsze, tego typu uszkodzenia zwykle nie są nawet widoczne gołym okiem. Przez to są trudne do wykrycia, a często jedynym sposobem uporania się z nimi jest niestety wymiana karty na nową.
Brak aktywacji usługi
Nowa karta wymaga aktywacji, aby dało się przy jej pomocy realizować płatności zbliżeniowo. Dotyczy to zarówno zupełnie nowych „plastików”, wydawanych np. podczas zakładania rachunku bankowego, jak i tych wznawianych np. po utracie ważności. Jeśli zapomnisz o aktywacji, może okazać się, że bezdotykowa płatność nie dojdzie do skutku.
Aktywacja karty może przebiegać na różne sposoby, w zależności od konkretnej instytucji finansowej. Najczęściej jednak banki wymagają zrealizowania pierwszej płatności w sklepie czy bankomacie z podaniem PIN-u. Po jego wprowadzeniu możliwe jest dalsze płacenie zbliżeniowo już bez żadnych ograniczeń (w ramach ustalonych limitów).
Zdarza się, że banki stawiają dodatkowe wymagania związane z aktywacją funkcji zbliżeniowej. Może zatem być konieczne podjęcie odpowiedniej akcji w serwisie internetowym lub aplikacji. O tym jednak na pewno poinformuje Cię z wyprzedzeniem bank, w którym masz konto.
Niesprawny terminal płatniczy
Nie zawsze wina za nieudaną transakcję leży po stronie karty bankowej. Czasami niesprawny jest terminal w sklepie, w którym usiłujesz uregulować rachunek. Na taką sytuację oczywiście nie masz wpływu i pozostaje Ci jedynie poproszenie sprzedawcy o ponowienie próby płatności. Jeśli to nie przyniesie efektów, pozostaje Ci płatność z wykorzystaniem paska magnetycznego, chipa lub gotówką.
Brak możliwości obsługi kart danej firmy
Jak wspominaliśmy, za obsługę kart bankowych najczęściej odpowiada jedna z dwóch firm – VISA lub MasterCard. W Polsce praktycznie wszędzie akceptowane są oba te rozwiązania. Zdarzają się jednak miejsca, w których działa wyłącznie jeden z tych operatorów.
Często informacje na ten temat są widoczne w sklepach – na drzwiach wejściowych i w pobliżu kasy. Próba zapłaty przy użyciu karty nieodpowiedniej firmy najprawdopodobniej zakończy się niepowodzeniem. Niestety w takim przypadku pozostaje Ci jedynie wybór innego środka płatniczego.
Limity ustawione dla płatności przy użyciu karty płatniczej
Domyślnie transakcje bez PIN-u mogą opiewać na 100 zł. Instytucje finansowe często ustalają też limity wysokości jednorazowych płatności (np. 1000 zł) oraz sumy środków wydanych jednego dnia (np. 5000 zł). Realizując kosztowniejszy zakup (jeden lub kilka) zwróć zatem uwagę na ograniczenia stosowane przez Twój bank. Jeśli to konieczne, możesz wprowadzić w nich zmiany. Najczęściej jest to możliwe z poziomu serwisu internetowego.
Co zrobić, kiedy karta nie działa zbliżeniowo?
Wiesz już, dlaczego zbliżeniowe płatności za pomocą karty płatniczej nie działają. Co jednak w takiej sytuacji zrobić? Część czynności możesz wykonać jeszcze przy kasie, ale niektóre wymagają podjęcia działań o „szerszym zakresie”. Niestety nie w każdym przypadku uda Ci się dokonać płatności od razu – czasem konieczne może okazać się uiszczenie opłaty w inny sposób.
Sprawdź, czy karta zbliżeniowa jest podłączona do konta, na którym są środki
Wiele osób dysponuje kilkoma osobistymi kontami bankowymi. Aktualnie niektóre banki pozwalają na otwarcie i prowadzenie rachunków zupełnie za darmo lub za niewielką opłatą. Jednocześnie instytucje prześcigają się w promocjach oraz ofertach specjalnych, przez co klienci rozdzielają środki pomiędzy rachunkami. Pieniądze mogą więc zwyczajnie znajdować się nie tam, gdzie „szuka ich” dana karta.
Dodatkowo nie można zapomnieć o dzieleniu rachunku z drugą osobą, licznych kontach walutowych, oszczędnościowych, skarbonkach, lokatach i szeregu innych rozwiązań oferowanych przez banki. Wszystko to sprawia, że łatwo możesz zapomnieć, gdzie w danym momencie znajdują się środki w odpowiedniej wysokości. Przed dokonaniem płatności upewnij się zatem, że dysponujesz kartą od właściwego konta, na którym znajduje się potrzebna Ci kwota.
Sprawdź ustawienia karty płatniczej
W wielu bankach jest możliwość zdalnego wyłączenia płatności zbliżeniowych. Nie brak osób, które preferują korzystanie z chipu czy paska magnetycznego. Sprawdź więc (szczególnie, jeśli dopiero otworzyłeś nowe konto), czy na pewno masz włączoną odpowiednią opcję w ustawieniach konta.
Przeglądając konfigurację, przyjrzyj się przy okazji limitom płatności. Aktualnie banki oferują wiele ich rodzajów. Dotyczą zarówno jednorazowych transakcji, jak i ograniczeń dobowych, miesięcznych itd. Niewykluczone zatem, że zablokowana transakcja po prostu nie może zostać zrealizowana przez zabezpieczenia, które wystarczy zmienić.
Sprawdź odczyt karty płatniczej
Czasem problemy ze zbliżeniowymi płatnościami wynikają z prozaicznych powodów. Być może terminal i Twoja karta nie mogą się odnaleźć? W takim przypadku winowajcą może być np. to, że trzymasz „plastik” w portfelu lub blokującym go etui. Wyciągnij samą kartę i spróbuj ponownie.
Alternatywnie zdarza się też, że w wyniku pośpiechu czy nieuwagi niewłaściwie przyłożysz kartę do terminala. Urządzenia te miewają rozmaite kształty i wielkości. Część z nich „łapie” karty całą powierzchnią ekranu, podczas gdy inne mają wydzielone do tego pole. Na szczęście na tego typu pomyłki zwykle reagują doświadczeni sprzedawcy.
Zaktualizuj oprogramowanie bankowe
Banki regularnie ulepszają swoje technologie oraz wprowadzają nowe rozwiązania elektroniczne. Zdarza się, że brak aktualizacji uniemożliwia korzystanie z podstawowych produktów bankowych. Sprawdź więc, czy masz pobrane wszystkie najnowsze aktualizacje. Zwykle odpowiednie komunikaty na ten temat powinieneś zobaczyć po zalogowaniu się do aplikacji czy serwisu internetowego. Warto zerknąć jednak również do Apple Store czy sklepu Play.
Skontaktuj się z bankiem
Jeśli żaden z powyższych sposobów nie zadziała, skontaktuj się ze swoim bankiem. Najczęściej można zrobić to za pomocą infolinii, chatu online, wiadomości e-mail lub formularza kontaktowego. Opowiedz o problemie i zastosuj się do porad specjalistów. W większości przypadków takie sytuacje kończą się po prostu wymianą karty. Nowy środek płatniczy zwykle zostaje wysłany listem poleconym – powinien trafić do Ciebie w ciągu kilku dni.
Czy płatności zbliżeniowe są bezpieczne?
Wszystkie płatności zbliżeniowe są odpowiednio zabezpieczone. Mowa tu zarówno o transakcjach wykonywanych przy pomocy karty bankowej, narzędzi z modułem NFC oraz innych. Odpowiada za to zaawansowana technologia chroniąca przesyłanie danych, inicjowany podczas zbliżenia sprzętu do terminala.
Ciekawostka
Dodatkowo po zalogowaniu na konto bankowe w bankowości internetowej możesz ustalić kod PIN do swojej karty. Dzięki temu wszystkie transakcje opiewające na kwoty powyżej wskazanej przez Ciebie sumy będą wymagać wprowadzenia kodu na klawiaturze terminala. Twoim obowiązkiem jest zadbanie przede wszystkim o to, aby ten kod był trudny do odgadnięcia. Nie używaj go w innych miejscach, aplikacjach mobilnych czy jako blokadę ekranu na telefonie. W ten sposób utrudnisz zadanie potencjalnym oszustom.
Największym zagrożeniem wynikającym ze zbliżeniowych płatności kartami bankowymi jest limit transakcji bez kodu. To rozwiązanie wygodne, bo pozwalające zaoszczędzić czas przy drobnych transakcjach. W przypadku kradzieży karty jednak oszust może wykorzystać je do własnych celów. Na szczęście praktycznie wszystkie banki umożliwiają już błyskawiczne zastrzeżenie karty w aplikacji na telefonie. Gdy więc tylko zauważysz brak środka płatniczego, a na rachunku zobaczysz podejrzane transakcje, natychmiast wprowadź blokadę. Następnie udaj się do placówki wyjaśnić sytuację.
Co warto wiedzieć?
- Klasyczne płatności zbliżeniowe zwykle są realizowane za pomocą kart bankowych, smartfonów, smartwatchy i innych urządzeń wyposażonych w technologię NFT. Jednym z ich rodzajów są mobilne płatności zbliżeniowe. Wszystkie należą do grupy płatności bezgotówkowych.
- Problemy z płatnościami kartą miewają rozmaite przyczyny. Odpowiadają za to często np. uszkodzenia anteny zbliżeniowej, brak aktywacji usługi, ograniczenia w obsłudze karty danej firmy czy ustalone limity. Ponadto winny bywa także niesprawny terminal płatniczy.
- Po pojawieniu się problemu ze zbliżeniową płatnością kartą w pierwszej kolejności upewnij się, że masz środki na koncie. Następnie sprawdź ustawienia konta bankowego oraz limity. Spróbuj usprawnić odczyt karty i zaktualizuj oprogramowanie bankowe. Gdy to nie zadziała, skontaktuj się z bankiem i rozważ wymianę plastiku.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jakie są rodzaje płatności zbliżeniowych?
Płatności zbliżeniowych możesz dokonywać m.in. za pomocą kart bankowych, telefonów, smartfonów i wszelkich urządzeń z technologią NFC. Do tej grupy zaliczają się również mobilne płatności zbliżeniowe, takie jak BLIK, HCE, Google Pay, Apple Pay i wiele innych.
Czy przy transakcjach zbliżeniowych potrzebny jest PIN?
Użytkownik może ustalić limit kwoty transakcji, która będzie zrealizowana bez potrzeby wpisywania kodu. Po jej przekroczeniu jednak konieczne jest wprowadzenie odpowiedniej kombinacji cyfr na terminalu. Często też podania PIN-u wymaga pierwsza płatność aktywująca dany środek płatniczy.
Czy mogę płacić zbliżeniowo kartą zapisaną w smartfonie?
Tak, nowoczesne smartfony pozwalają na realizację płatności zbliżeniowych za pomocą zapisanych w nich kart. Odpowiada za to technologia NFT oraz tzw. wirtualne portfele, takie jak np. Apple Pay czy Google Pay. Działa to tak samo, jak w przypadku zwykłej karty – wystarczy przyłożyć telefon do terminala płatniczego.
Źródła
https://nbp.pl/wp-content/uploads/2024/07/2024-Q1-informacja-o-kartach-platniczych.pdf