Oddałeś do sklepu nieprzemyślany zakup lub sprzedawca pozytywnie rozpatrzył Twoją reklamację? Oczywiście należy Ci się zwrot pieniędzy, ale w jakim czasie? Czy sklep może trzymać Twoje pieniądze miesiącami? Oczywiście, że nie. Sprawdź, ile trwa zwrot pieniędzy na kartę płatniczą i konto.
- 1. Co to jest zwrot pieniędzy na kartę?
- 2. Jak działa zwrot należności?
- 3. Jak przebiega zwrot pieniędzy na kartę?
- 3.1. Jak wygląda zwrot na kartę kredytową?
- 4. Jaki jest czas oczekiwania na zwrot pieniędzy?
- 4.1. Ile trwa zwrot pieniędzy na kartę po reklamacji?
- 5. Kiedy zwrot środków za towar kupiony przez internet?
- 6. Od czego zależy termin zwrotu pieniędzy?
- 7. Kiedy klient widzi zwrot środków na koncie bankowym?
- 8. Co warto wiedzieć?
Jak wynika z badania Polaków Portfel Własny 2023 wykonanego na zlecenie Santander Consumer Bank S.A. 46% Polaków zwróciło kilkukrotnie towar kupiony w sieci. Najczęstszą przyczyną zwrotów (64%) jest wybór złego rozmiaru a najrzadszą (11%) – rozmyślenie się. Za towar zwrócony w ciągu 14 dni od zakupu w sieci przysługuje zwrot pieniędzy.
Podobnie w przypadku pozytywnie rozpatrzonej reklamacji, ale tylko wtedy, kiedy reklamowany produkt nie może zostać naprawiony lub wymieniony na wolny od wad. To ostatnie to efekt implementacji unijnych przepisów w 2023 r. Wprowadzone dyrektywy mówią, że przy pierwszej reklamacji sklep może wymienić lub naprawić towar, a dopiero gdy jest to niemożliwe, musi zrobić zwrot gotówki.
Co to jest zwrot pieniędzy na kartę?
Zwrot pieniędzy na kartę to sytuacja, kiedy sklep stacjonarny lub internetowy zwraca pieniądze na rachunek karty. Zwroty należności odbywają się z kilku z powodów.
Kiedy:
- korzystasz z przysługującego Ci prawa odstąpienia od umowy lub sklep zgadza się na zwrot, ponieważ taką prowadzi politykę,
- sklep zwraca Ci pieniądze, ponieważ nie mógł wywiązać się z transakcji (np. skończył się towar, który zamówiłeś i od razu opłaciłeś),
- sklep rozpatruje pozytywnie Twoją reklamację.
Co mówi prawo?
Jak działa zwrot należności?
Zwrot pieniędzy z zasady obywa się taką samą metodą, jak płatność. Zapłaciłeś za towar kartą – pieniądze wracają na kartę (a dokładniej: na przypisany do karty rachunek), towar został opłacony przelewem z rachunku – zwrot jest kierowany na konto.
Wyjątkiem jest zwrot pieniędzy w przypadku reklamacji – niektóre sklepy mają w formularzu reklamacyjnym miejsce na wpisanie numeru konta. Oznacza to, że możesz poprosić o zwrot na rachunek bankowy, mimo że za towar zapłaciłeś kartą lub w gotówce.
Innym przypadkiem nietypowego zwrotu środków jest zwrot na kartę podarunkową. Zasadniczo możliwość zwrotu pieniędzy za rzecz kupioną stacjonarnie to dobra wola sklepu, żadne przepisy tego nie nakazują. Część placówek handlowych stosuje jednak zasadę, że przyjmuje z powrotem kupioną rzecz pod warunkiem, że klient zgodzi się na zwrot pieniędzy na kartę.
Środki na karcie można wykorzystać na zakupy tylko w tym konkretnym sklepie (lub sieci sklepów), więc pieniądze prędzej czy później i tak wrócą do niego. Standardem jest też zwrot na kartę podarunkową za zakup opłacony taką kartą. Środki pojawiają się na karcie podarunkowej od razu po akceptacji zwrotu przez sprzedawcę (od tej reguły mogą być jednak wyjątki).
Uwaga!
Jak przebiega zwrot pieniędzy na kartę?
W przypadku bezgotówkowych transakcji płatniczych kartą przepływ środków obejmuje aż cztery podmioty:
- sklep
- agenta rozliczeniowego (pośrednik świadczący usługi akceptacji kart i rozliczający transakcje, zwykle jest nim bank lub instytucja finansowa)
- wydawca karty (VISA lub Mastercard)
- bank
Z punktu widzenia klienta skoro płatność za towar odbywa się w czasie rzeczywistym („autoryzuję transakcję i środki z konta schodzą w tej samej chwili„) tak samo powinien przebiegać i zwrot pieniędzy. Nie do końca tak jest.
Choć konto klienta jest obciążane od razu, to pieniądze, zanim trafią na rachunek sklepu, przechodzą przez pośredników. Może to trwać nawet kilka dni, aż zajdzie tzw. clearing, czyli rozliczenie. Faktycznie pieniądze na konto sklepu dochodzą, gdy wszyscy pośrednicy wymienią się dokumentami.
Zwrot pieniędzy na kartę płatniczą odbywa się w ten sam sposób, tylko oczekującym na zaksięgowanie środków jest w tej sytuacji klient, czyli Ty, a nie sklep. Cała procedura może trwać zatem od kilku czy kilkunastu godzin do nawet kilku dni. Wszystko zależy od tego, jak szybko rozliczą się pośrednicy.
Przykład
Jak wygląda zwrot na kartę kredytową?
Zwrot środków na kredytówkę przebiega tak samo jak na kartę płatniczą. Może się jednak tak zdarzyć, że zwrot wygeneruje nadpłatę na karcie. Dzieje się tak, gdy najpierw osobiście spłacisz zobowiązanie, a później zaksięgują się pieniądze ze zwrotu.
W zależności od polityki banku możesz:
- poprosić o zwrot nadpłaty na swoje konto,
- zatrzymać nadpłacone środki na poczet przyszłych zobowiązań.
Decydując się na drugie rozwiązanie, sprawdź, czy Twój bank nie pobiera opłat za nadpłaty na koncie. Niektóre placówki finansowe tak robią – np. w Citi Handlowy S.A. pobiera 20 zł prowizji za każdy miesiąc wystąpienia nadwyżki w saldzie w wysokości 300 zł lub więcej.
Jaki jest czas oczekiwania na zwrot pieniędzy?
Zasady dokonywania zwrotu towaru i środków reguluje ustawa o prawach konsumenta.
Co mówi prawo?
Ten przepis dotyczy sytuacji odstąpienia od umowy, czyli zwrócenia towaru zakupionego przez internet (na odległość).
Prawo nie określa, ile czasu na zwrot pieniędzy ma sklep stacjonarny, który w ramach dobrej woli zgadza się przyjmować zwroty. W takim przypadku termin zwrotu środków powinien być określony w regulaminie placówki.
W praktyce sklepy, które wyrażają zgodę na zwroty produktów, realizują zwrot pieniędzy dość szybko – rzadko kiedy deklarują okres powyżej 14 dni, a w rzeczywistości rozliczają transakcje nawet tego samego dnia.
Ile trwa zwrot pieniędzy na kartę po reklamacji?
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta maksymalny czas rozpatrywania reklamacji przez sprzedawcę to 14 dni kalendarzowych od dnia jej otrzymania. Od tej zasady występują drobne wyjątki określone w innych przepisach – m.in. linie lotnicze i firmy ubezpieczeniowe mają 30 dni na rozstrzygniecie reklamacji.
Brak odpowiedzi w tym okresie oznacza, że reklamacja automatycznie uznawana jest za rozpatrzoną pozytywnie.
Placówki handlowe nie mają prawa wprowadzać wewnętrznych regulaminów dotyczących zasad reklamacji, związanych np. ze skomplikowaną logistyką w sklepie. Potwierdzeniem tego jest postanowienie nr 1890 umieszczone w Rejestrze klauzul niedozwolonych UKOiK.
Co mówi prawo?
W przypadku rozpatrzenia reklamacji pozytywnie, zwrot środków powinien również nastąpić w ciągu 14 dni.
Kiedy zwrot środków za towar kupiony przez internet?
Zdarza się, że kupujemy produkt w sieci i decydujemy się go zwrócić. Mamy prawo to zrobić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Przepisy nazywają to odstąpieniem od umowy zawartej na odległość. Taki towar oczywiście należy odesłać do sklepu, a sprzedawca musi zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni.
Jak liczyć te 14 dni? Od dnia wysłania towaru, czy od dostarczenia go do sprzedawcy? Zgodnie z przytoczonym wcześniej prawem: od otrzymania przez sprzedawcę oświadczenia odstąpienia od umowy.
Jednocześnie przepisy też chronią sklep dzięki następującym zapisom:
Co mówi prawo?
Oznacza to, że sprzedawca ma prawo poczekać na dostawę zwróconego towaru (lub dowodu nadania przesyłki) i od tego dnia ma 14 dni na zwrot środków.
Od czego zależy termin zwrotu pieniędzy?
Na czas rozliczenia transakcji wpływa także okres, jaki upłynął od momentu zakupu. Jeżeli płatność nastąpiła niedawno (np. klient rozmyślił się z zakupu jeszcze przy kasie), zwrot pieniędzy na kartę powinien być niemal natychmiastowy.
Natomiast, jeżeli zwrot został wykonany następnego dnia lub później, zwrot środków będzie dłuższy. Różnica wynika z zawiłości proceduralnych i technicznych.
Mówiąc bardzo ogólnie – zakup i zwrot w krótkim odcinku czasowym powoduje, że nie wszyscy pośrednicy zdążą się zaangażować w przepływ środków. Taka transakcja jest uznawana za anulowaną i środki wracają na konto niejako automatycznie. W przypadku zwrotu po dłuższym czasie od zakupu w operacji biorą udział wszyscy pośrednicy, co wydłuża termin zwrotu.
Kiedy klient widzi zwrot środków na koncie bankowym?
W przypadku płatności za towar poprzez przelew bankowy, zwrot pieniędzy odbywa się w nieco inny sposób. Sprzedawcę obowiązuje wprawdzie ten sam termin – czyli 14 dni – ale technicznie zlecenie zwrotu odbywa się inaczej.
Sklep zwraca pieniądze tą samą metodą, którą je otrzymał, czyli poprzez przelew bankowy na konto. W transakcji biorą udział sesje Elixir, czyli okienka czasowe, w których płatności przekazywane są między rachunkami.
Uwaga!
Sesje odbywają się trzy razy dziennie w dni robocze od poniedziałku do piątku rano, około południa i wczesnym wieczorem. Dzień i godzina zaksięgowania zwrotu środków na koncie zależy od dnia i godziny wykonania przelewu przez sklep.
Przelew autoryzowany we wtorek około południa, powinien znaleźć się na koncie klienta tego samego dnia na wieczór lub kolejnego z rana. Natomiast płatność zlecona w piątek wieczorem zaksięguje się u klienta dopiero w kolejnej sesji, czyli w poniedziałek z rana.
Co warto wiedzieć?
- Towar zakupiony w sieci można zwrócić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni (w określonych sytuacjach wymienionych w przepisach – w ciągu 30 dni). Możliwość zwrotu produktu zakupionego w sklepie stacjonarnym określa regulamin placówki – prawo nie nakazuje przyjmowania takich zwrotów.
- Zwrot pieniędzy na kartę płatniczą trwa od kliku godzin do 14 dni. Sklep nie wpływu na czas zwrotu ponieważ wszystko zależy od terminów rozliczania pośredników, którzy taki zwrot obsługuję. Skrócenie okresu zwrotu środków na prośbę klienta nie jest zatem możliwe.
- Pieniądze są zwracane szybciej, jeżeli zwrot towaru nastąpi niedługo po jego zakupie. Wynika to z zawiłości proceduralnych – taka transakcja z punktu widzenia sklepu i agenta rozliczeniowego nie jest traktowana jako zwrot, ale anulowanie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Co jeśli sklep nie zwróci pieniędzy w ciągu 14 dni?
W przypadku zwrotu placówki handlowe mają obowiązek oddać pieniądze w ciągu 14 dni. Jeżeli tego nie zrobią, trzeba wysłać do sklepu wezwanie do zapłaty (można zawrzeć w nim żądanie zwrotu wraz z ustawowymi odsetkami). Gdy to nie pomoże – należy skontaktować się z miejskim rzecznikiem konsumentów.
Kiedy będzie zwrot na kartę?
To, jak długo trwa zwrot pieniędzy, zależy od działania pośredników pomiędzy sklepem a bankiem klienta. W praktyce może wynieść od kilku godzin do 14 dni.
Czy zwrot może być na inną kartę?
Zwrot powinien zostać wykonany na tę samą kartę płatniczą, która była użyta do płatności, ale zdarza się, że klient ją zgubi lub karta straci ważność. Technicznie i prawnie nie ma przeszkód, aby dokonać zwrotu na inny plastik, ale może to rodzić problem po stronie banku, który nie będzie w stanie zidentyfikować płatności. W przypadku braku zwrotu (który w teorii został wykony, ale w praktyce pieniędzy nie ma na koncie) przez 14 dni, należy skontaktować się z bankiem i złożyć reklamację. Bank powinien wtedy rozpoznać i rozliczyć transakcję.
Źródła
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000827/U/D20140827Lj.pdf